On taas aika tehdä yhteenveto sähkön hinnasta. Minulla on reilun 100 neliömetrin omakotitalossa käytössä vuodenaikatariffi, eli sähköllä on kaksi hintaa: yöllä, sunnuntaina ja kesällä halvempi, arkipäivisin talvella kalliimpi. Talviaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Viime vuoden (2014) sähkölaskussa oli energian osuus 38 %, siirron osuus 15 %, perusmaksujen osuus 12 % ja verojen osuus 35 % (arvonlisävero ja energiavero).
Käytin kalliimpaa sähköä 4100 kWh ja halvempaa sähköä 18100 kWh, jolloin halvemman sähkön hinnaksi muodostui kaikkine maksuineen 11 senttiä kilowattitunnilta ja kalliimman sähkön 20 senttiä. Lämmitysmuotona on yösähköllä toimiva vesikiertoinen keskuslämmitys kahden kuution vesivaraajalla ja ilmalämpöpumppu sekä jonkin verran varaavaa lattialämmitystä.
Talon lämmitykseen kului sähköä 12000 kWh (1300 €) ja 10000 kWh muihin tarpeisiin (lämmin käyttövesi, sauna, ruuanlaitto, valaistus jne.) Huomionarvoista on se, että vuoden 2800 euron sähkölaskussa varsinaisen energian osuus on noin 1000 euroa ja loput pari tonnia on ihan muuta.
Sähkön käyttöä
11
187
Vastaukset
- VerttiVertaileva
Vertailu on turhaa verojen ja siirtomaksujen suhteen, koska niille et voi mitään.
Energia perusmaksuineen on ainoa järkevästi vertailtava. Pätevä hinta tänä talvena lienee 5 sentin kieppeillä 2-4 euroa perusmaksua kuukaudessa.
Tuo 22000 kW:n vuosikulutus tuon kokoisessa talossa tuntuu aika isolta. - pks ja ss
Aloituksen asunnossa on varmasti sokkelilämmitys ja siitäkin termostaatti hajalla. 22 000 Kwh vuodessa on helevatan iso.
- pientä on kulutus
Ei tuo 22000 kWh:n kulutus ollenkaan suurelta vaikuta. Vaikuttaa yösähköllä lämmittäminen olevan halvempaa kuin öljyllä. Minun sähkönkulutukseni sähkölämmitystalossa on vaihdellut vuodessa 36000 kWh:n molemmin puolin. Eikä ole edes sokkelilämmitystä. Varaavaa läämmitystä kyllä löytyy. Tiedän paritalon, jonka lämmitykseen kuluu sähköä vuodessa noin 60000 kWh. Tämän päälle tulevat asunnoissa käytetyt sähköt saunomiseen, valaistukseen jne. Paritalon lämmityksen pääsulakkeiden koko on 3 x 35 A.
- VerttiVertaileva
Taitaa olla ns. Kuivakenkä-malli pihamaalla.
Itse lämmitän sähköllä 120m2. Kulutus 14500-15000kWh/vuosi. Siinä myös kaikki sähköt. Sisälämpötila 21 astetta. Tosin puuta palaa 2-3m3.
- vertauskuva
Asun reilut 100 neliöisen lämminalaltaan olevassa omakotitalossa, sähkön kulutukseen meni 2014 vaivaiset 8900 kWh. Keskimääräinen 1 kWh hinnaksi tuli 0,1578 €, tähän kulutukseen kuului sähkölämmitys, sekä kaikki muukin sähköön liittyvät rasitukset, kuten sauna esimerkiksi. No eihän se ole muuten mahdollista, kuin käyttää apuna puuta, jota käytän omasta puukasvattamosta itse tehtynä, sekä sähkön säästymiseen vaikuttaa myös pitkät lomat joita vietän vuosittain milloin missäkin. Energian kulutus on suhteellista minulla ja naapurilla, riippuu siitä miten milloinkin elellään!
- seurantaa
Jo yhden asteen säätö sisälämpötilassa vaikuttaa sähkölaskuun yllättävän paljon. Lattialämmitykset tekee ympäri vuoden käytettynä myös ison laskun,kannattaa säädellä tarpeen mukaan.
- eläkkeellä nykyään
95 neliön talo. Töissä ollessa 10 000-12 000 kwh vuosi. Nyt eläkkeellä ja uuni ja hella ahkerassa käytössä, uuni jopa aamuin illoin lämmitetyttynä ja hella tarpeen mukaan, kulutus hiukka alle 5000 kwh, tosin puita menee paljon mutta saan omasta metsästä, poika tekee puut.
Valoina ledit ja energiansäästölamput, televisio ei paljon virtaa vie mutta en katso paljon, lukeminen enempi kiinnostaa.
Onhan se työlästä puulämmitys mutta on pakko, eläke niin pieni palkkaan nähden.
Niin ja liekkö siinä säästöä vai tuhlausta, lämminvesi varaaja vain tarpeen tullen päällä...
Ostopuilla ei kannattaisi lämmittää ?- eläkkeellä nykyään
Niin unohtui sanomatta että astian pesuvedet lämpiää samalla kun hellassa on tuli, 2 10 litran kattilaa hellalla aina.
Saunan pesuvedet lämpiää puukiukaalla ja suihkussa käyn nopeasti.
- eläkkeellä nykyään
Hei aloittaja! Tuli vain mieleen että olisiko joku sähkövehkeistä menny rikki? Kannattaisi ehkä tarkistaa, huom hyvää minä tarkoitan!
Ja joku voi epäillä että valehtelen sähkönkulutustasi mutta on se totta. Silloin kun kävin töissä en jaksanut uunia ahkeraan lämmitellä mutta silloin oli rahaakin enempi.
Nyt minulla on aikaa uunia ja hellaa lämmitellä ja se näkyy sähkönkulutuksessa.
PKS-Omawatti on hyvä väline tarkkailla sähkönkäyttöä tietokoneelta, seur. päivänä näkee edellisen vuorokauden kulutuksen.
Mutta paras on niinsanottu kotivahti, se näyttää kulutuksen reaaliajassa sillä hetkellä kun sitä sähköä kuluu.
Ja se on kumma kun sitä vilkaisee niin kummasti rupee miettimään sähkönkäyttöään, ainakin tälläinen pieneläkeläinen!
Ei kai saisi mainostaa mutta taidanpa kertoo sen mistä niitä saa, Fortum myy asiakkailleen hintaan 162 euroa, muille 198 euroa ja sisältää postikulut.
Siitä ja rahan vähyydestä johtuen sain tippumaan sähkönkulutuksen noinkin alas. - isoero
Suurimman säästön olen saanut sähkönkulutuksessa kilpailuttamalla sähkönmyyjät. Sähkön siirtohinnat ovat suorastaan ryöstöä,kun sitä ei voi kilpailuttaa,joka on minusta väärin. Siirrosta joutuu maksamaan paljon enemmän,kuin itse sähköstä. Sähkön voi ostaa mistäpäin Suomea tahansa,muutosta tulee vain,että laskuja rupeaa tulemaan kaksi kappaletta.
- eläkkeellä nykyään
Oikein, ostin pks sähköä vuosikymmenet, nyt fortumilta. Tosin nykyään en paljon säästä mutta silloin kun meni sähköä 10-12 000 kwh säästö oli melkoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa1112722Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava621724SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän171720Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2671608Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --111564Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue271268Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.271139Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411062Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?831031RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041022