Olen tällä hetkellä päätoiminen opiskelija jonka opintotukikuukaudet loppuvat kohta. Haen yleistä asumistukea tämän jälkeen. Miten minun viime vuoden bruttotulot vaikuttavat myönnettävään asumistukeen vai vaikuttaako mitenkään?
Olin viime vuonna noin 7kk töissä ja syksystä alkaen työtön päätoiminen opiskelija. Eli työt eivät siis enää jatku mutta otetaanko tuo viime vuonna tienaamani tulo jotenkin huomioon kun myönnetään asumistukea?
asumistuki ja edeltävän vuoden tulot?
5
188
Vastaukset
- fjlotghzhggliyhh
Et voi olla yhtä aikaa päätoiminen opiskelija ja työtön
- lkömlömlöm
Jos opintosi jatkuvat nyt koko vuoden, etkä kesälläkään todennäköisesti kauheita summia tienaa, niin kannattaa ilmoittaa kelaan ihan suoraan se että tulosi koko vuodelle 2015 on vaikkapa 5000e.
Kun opintotukikuukautesi päättyvät joudut menemään sossun luukulle ja saat toimeentulotukea. Toimeentulotuki ei vaikuta asumistuen suuruuteen eikä siitä tarvitse maksaa veroa. - jappeli
Mutta onko edeltävän vuoden tuloilla vaikutusta kun lasketaan asumistuen määrää seuraavaksi vuodeksi jos tilanne on tämä?
- jhzklLggdj
Kannattaa varmaan soittaa kelaan ja kysyä tuota, sillä asumistuki muuttui 1.1.15 huomattavasti. Aika monella täällä on todennnäköisesti kokemusta asiasta joka siis mennyt vanhaksi.
- olisko näin
Eiköhän asumistuessa oteta huomioon vain ne tämän hetkiset tulot. Toki voidaan huomioida kait sen 2 kuukauden tulot hakemiskuukautta aiemmalta ajalta. Esim. jos laitat hakemuksen tammikuussa ja haet 1.2.15 alkaen niin voivat myöntää asumistuen 2 kuukaudelta takautuvasti eli jo joulukuun alusta alkaen joten ne tulotkin huomioidaan sieltä joulukuun alusta lukien. Sitten koko tulopuolen potti lasketaan vuoden ajalta yhteensä.
Noin luulisin olevan, ainakin itselläni meni näin kun hain elokuussa toimitetulla hakemuksella 1.9.14 alk. ja myönnettiin 1.7. alkaen ja kaikki tulot huomioitiin sieltä 1.7. alkaen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1461970
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3021165Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.83981- 35888
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31829- 53799
Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta18756- 71754
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos56709Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44701