Ventilaatio/kavitaatio

Aavaranta1

Hei!

Veneeni on Rönnqvist 15 ja kone siinä 20 hv Honda 4-lapaisella potkurilla, jonka mitat ovat 235x254 mm tai 9-1/4x10 ". Kone ryntää helposti, yleensä jo lievään aallokkoon ajettaessa. Epäilen ventilaatiota ja haluaisin apua ilmiön poistamiseen.
Kone on lyhytrikinen, mikä on valmistajan mukaan oikea. Voisiko potkurin vaihdolla esim kolmilapaiseen ja nousua nostamalla olla apua? Mikä olisi oikea potkurikoko?

31

4095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos lieväkin

      Aallokko sitä aiheuttaa, niin onko veneenperä liian kantava, tai kone tuuman verran liian ylhäällä, tai väärässä asennossa.

      • vm 41

        Veikkaisin että koneesi on joko liian ylhäällä, tai kallistuskulma väärä.
        Tuskin potkuri vioittunut on, jolloin kavitaatio ilmiö olisi mahdollinen.
        Ventilaatio ilmiö esiintyy yleensä nimenomaan silloin, kun potkuri ei ole kokonaan veden alla ja saa silloin muuta "purtavaa" kuin vettä (esim, pakokaasua ilmaa ),
        Aallokko sekä kaarreajo tuo parhaiten esiin liian korkean asennuksen.
        Perusasennus koneelle on vanhastaan ollut että, ns. kavitaatiolevy olisi n. tuuman (2,5 cm) pohjalinjan alapuolella, josta sitten aletaan hakemaan oikeaa korkeuteen parhaan suorituksen saavuttamiseksi.
        Veneen pohjamuoto vaikuttaa oleellisesti koneen asennuskorkeuteen.
        Usein veneen valmistajat ovat mitoittaneet peräpeilin jo peruskorkeuteen, jolloin ei ainakaan tarvitse syventämään alkaa.


      • Aavaranta1
        vm 41 kirjoitti:

        Veikkaisin että koneesi on joko liian ylhäällä, tai kallistuskulma väärä.
        Tuskin potkuri vioittunut on, jolloin kavitaatio ilmiö olisi mahdollinen.
        Ventilaatio ilmiö esiintyy yleensä nimenomaan silloin, kun potkuri ei ole kokonaan veden alla ja saa silloin muuta "purtavaa" kuin vettä (esim, pakokaasua ilmaa ),
        Aallokko sekä kaarreajo tuo parhaiten esiin liian korkean asennuksen.
        Perusasennus koneelle on vanhastaan ollut että, ns. kavitaatiolevy olisi n. tuuman (2,5 cm) pohjalinjan alapuolella, josta sitten aletaan hakemaan oikeaa korkeuteen parhaan suorituksen saavuttamiseksi.
        Veneen pohjamuoto vaikuttaa oleellisesti koneen asennuskorkeuteen.
        Usein veneen valmistajat ovat mitoittaneet peräpeilin jo peruskorkeuteen, jolloin ei ainakaan tarvitse syventämään alkaa.

        Kiitos viesteistänne ja kommenteista. Olen koneen kallistuskulmaakin muuttanut veneen valmistajan ohjeitten mukaan, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Täytyypä mitata toi kavitaatiolevyn paikka. Olisi kyllä ikävä alkaa työstää peräpeiliä ja siirtää konetta alemmas. Kun ei ole rattiohjausta, niin ohjauskahvakin ottaa sitten jo kiinni istuinlaatikon takaseinän poikittaistukeen


      • Kuppausta
        Aavaranta1 kirjoitti:

        Kiitos viesteistänne ja kommenteista. Olen koneen kallistuskulmaakin muuttanut veneen valmistajan ohjeitten mukaan, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Täytyypä mitata toi kavitaatiolevyn paikka. Olisi kyllä ikävä alkaa työstää peräpeiliä ja siirtää konetta alemmas. Kun ei ole rattiohjausta, niin ohjauskahvakin ottaa sitten jo kiinni istuinlaatikon takaseinän poikittaistukeen

        Kuppi korjaa ventilointi murheet.. 1,5mm niin ongelma poistuu.


      • vm 41
        Kuppausta kirjoitti:

        Kuppi korjaa ventilointi murheet.. 1,5mm niin ongelma poistuu.

        Tuli mieleen, että olisiko sittenkin potkuri epäsopiva ( 4 lapainen ).
        Halkaisija on oudon pieni 9.1/4 "
        Nousukin tuntuu mielestäni olevan aika loiva koneen tehoon, sekä veneen kokoon suhteutettuna.
        Joskus liian monta lapaa omaava potkuri ei joka tilanteessa esim, juuri aallokossa, tai muuten kuormitettuna pysty pitämään "otettaan" vedessä, vaan alkaa ventiloimaan, koska voimaa riittää, mutta ei pitoa.
        Yritäppä jos saisit kokeiltavaksi erilaisia potkureita, esim. 10 x 13" kolmilapaisena.
        Veneen esitteiden mukaan lyhyt riki näyttäisi olevan ihan paikallaan.
        Nykyisen propellin voisi jättää varapotkuriksi, kun koneen myyntiä, tai vaihtoa aiot.


      • Aavaranta1
        vm 41 kirjoitti:

        Tuli mieleen, että olisiko sittenkin potkuri epäsopiva ( 4 lapainen ).
        Halkaisija on oudon pieni 9.1/4 "
        Nousukin tuntuu mielestäni olevan aika loiva koneen tehoon, sekä veneen kokoon suhteutettuna.
        Joskus liian monta lapaa omaava potkuri ei joka tilanteessa esim, juuri aallokossa, tai muuten kuormitettuna pysty pitämään "otettaan" vedessä, vaan alkaa ventiloimaan, koska voimaa riittää, mutta ei pitoa.
        Yritäppä jos saisit kokeiltavaksi erilaisia potkureita, esim. 10 x 13" kolmilapaisena.
        Veneen esitteiden mukaan lyhyt riki näyttäisi olevan ihan paikallaan.
        Nykyisen propellin voisi jättää varapotkuriksi, kun koneen myyntiä, tai vaihtoa aiot.

        Hei! Kiitos taas viesteistänne. Sitä kuppijuttua tuli myös ite ajateltua, mutta en taida osata sitä tehdä. Sen sijaan toi potkurin vaihto oli paremminkin mielessäni. Potkurin koko vain on ehkä tosiaan kokeiltava, jollei sitä voi jollain tapaa laskea.


      • kuppausta
        Aavaranta1 kirjoitti:

        Hei! Kiitos taas viesteistänne. Sitä kuppijuttua tuli myös ite ajateltua, mutta en taida osata sitä tehdä. Sen sijaan toi potkurin vaihto oli paremminkin mielessäni. Potkurin koko vain on ehkä tosiaan kokeiltava, jollei sitä voi jollain tapaa laskea.

        Ensin tarvii tietää koneen kierrokset ja vasta sen jälkeen miettiä nousun muutosta.. nelilapainen on vähemmän herkkä ventilaatio ongelmille kun siinä on lapapinta-alaa enemmän kuin kolmilapaisessa. Ei sitä kuppausta tarvi itse osata, asian osaava potkurin korjaaja tekee sen suht nopeasti.


    • Jotain outoa on nyt

      Onko kone lyhyt vai pitkärikinen.

      • HUOM !!!!

        Rikin pituus löytyy aloittajan kysymyksestä !!!!


      • Voihan kesses
        HUOM !!!! kirjoitti:

        Rikin pituus löytyy aloittajan kysymyksestä !!!!

        Eikös vene ole pitkärikiselle koneelle? Ei oo ihme jos kone ryntäilee.


      • kummeksiva
        Voihan kesses kirjoitti:

        Eikös vene ole pitkärikiselle koneelle? Ei oo ihme jos kone ryntäilee.

        Kato ny pikkuisen tuota venhoa ja mieti sitä pitkärikisyyttäsi ennen kuin ihmettelet itsesi pilalle !!!!


    • Kuppaus

      Älä kuppaa ainakaan itse. On erikoisosaamista vaativaa tarkkuusammattityötä.
      Fabritiuksen veljekset tekee kuppausta.

      • vm 41

        Jos kone on oikeassa korkeudessa, sekä normaali kulmassa, löytyy vika silloin potkurin huonosta valinnasta.
        Luultavasti potkurin halkaisija 10" koneeseesi on se, mikä mahtuu pyörimään, joten nousulla sekä lapojen lukumäärää muuttamalla, voidaan luisto minimoida.
        Helpoin halvin, sekä yksinkertaisin keino löytää sopiva potkuri, on kokeilu eri vaihtoehtoisilla potkureilla.
        Löytyy kyllä joku myyjä jostain, joka antaa siihen mahdollisuuden.


      • Potkurin kuppaaminen

        On äärimmäisen heleppo homma. varsinkin alumiinisen. Eikä se tuossa aloittajan ongelmassa auta yhtää mitää, kun konetta on saatava alemmaksi tuuma-tai kaksi.

        Joka ainoana muutoksena auttaa kyseiseen hörppimiseen, kun veneen perä joutuessaan aallon harjalle, aiheuttaa potkurin joutumisen aallon "jättörinteeseen", jolloin se puhaltaa auttamattomasti ilmaan. Ja siinä ei kuppaukset auta yhtää mitää, ilmaan suihkii-kuin vesijetti.


      • kuppausta
        Potkurin kuppaaminen kirjoitti:

        On äärimmäisen heleppo homma. varsinkin alumiinisen. Eikä se tuossa aloittajan ongelmassa auta yhtää mitää, kun konetta on saatava alemmaksi tuuma-tai kaksi.

        Joka ainoana muutoksena auttaa kyseiseen hörppimiseen, kun veneen perä joutuessaan aallon harjalle, aiheuttaa potkurin joutumisen aallon "jättörinteeseen", jolloin se puhaltaa auttamattomasti ilmaan. Ja siinä ei kuppaukset auta yhtää mitää, ilmaan suihkii-kuin vesijetti.

        Kuppaus tarkoittaa potkurin jättöreunan muotoilua painepuolelta, hae googlella "propeller cupping" niin sieltä löytyy tietoa. Kuppaus on hyväksi havaittu ja toimiva toimenpide tuollaisiin ventilaatio ongelmiin.


      • hahaha-:)
        kuppausta kirjoitti:

        Kuppaus tarkoittaa potkurin jättöreunan muotoilua painepuolelta, hae googlella "propeller cupping" niin sieltä löytyy tietoa. Kuppaus on hyväksi havaittu ja toimiva toimenpide tuollaisiin ventilaatio ongelmiin.

        Minä en tartte mitää googlea niin yksinkertaiseen touhuun.


      • kuppausta
        hahaha-:) kirjoitti:

        Minä en tartte mitää googlea niin yksinkertaiseen touhuun.

        Vinkki oli tarkoitettu nimimerkille "Potkurin kuppaaminen" kun siellä ilmeisesti on käsitetty potkurin kuppaaminen joksikin toiseksi toimenpiteeksi.


      • heheheh-:)
        kuppausta kirjoitti:

        Vinkki oli tarkoitettu nimimerkille "Potkurin kuppaaminen" kun siellä ilmeisesti on käsitetty potkurin kuppaaminen joksikin toiseksi toimenpiteeksi.

        Miksihän sinä sitä luulet-vissiin kaverin potkurin ryöstämiseksi :))


    • Antiventilaatio

      Kuuleppas veneeni teki antiventilaatiota, hörppi ilmaa ja gravitoikin.
      Kuppasin potkurini (3 lapainen) ja siihen loppui antikavitaatio. Kone pultattiin vielä kaksi reikää ylemmäs ja huiputkin nousi mukavasti.

      • pongaaja

        Taisit hörppiä ite jotain liikaa, kun noin lentoon läksit ???


      • Ettäkö oikein

        "gravitoi " ? meinasko sinun puatti upota :))


      • Mullakin gravitoi
        Ettäkö oikein kirjoitti:

        "gravitoi " ? meinasko sinun puatti upota :))

        Kun viritin 20 Evarin kolmikymppiseksi, niin sehän pirulainen potkaisi veneen taivaan tuuliin yli 30 solmun nopeudella, ja tuli alas kymmenen metrin päässä vasta-aaltoon , ja taas uudelleen lentoon, ja taas tuli alas, joten se varmaan rupesi gravitoimaan, kun ei pysyny ilmassa, eikä vedessä.


    • liukuvoiteet pohjaan

      Ongelmana on paskat vehkeet. Kalustoa vaihtamalla kunnolliseen liukuvaan paattiin ongelmaa ei enää ole.

    • Aavaranta1

      Hei!
      No nyt on tullut kosolti kommentteja ja neuvoja. Kiitos kaikille, otan neuvot huomioon ongelmaa ratkaistessani. Kiitos!

      • ilta on nuori

        Odotellaan ny vielä hetkonen, mitä jälkeen jääneillä "peräkammarin poikasilla" olisi asiasta sanottavaa.


    • Kuppari-muori

      Tuliko liian lyhytrikinen ongelma kuntoon?

    • PuSe

      Tuo R15 on lyhytrikiselle koneelle tarkoitettu. Vene on puoliliukuva, nousee kyllä kunnon plaaniin mutta perä ei ole mitenkään kantava. Veneen pohjassa on kymmenkunta senttiä korkea köli aika lähelle perälautaa ja se aiheuttaa helposti sen että potkuri kavitoi kun vähänkin ohjaa venettä kääntymään. Se kuuluu tuon veneen ominaisuuteen. Älä asenna kavitaatiolevyä pohjan tasalle vaan ainakin tuuman verran pohjan linjan alapuolelle. Siis pohjan, ei kölin alareunan suunnasta. Liukuveneisiin on omat ohjeensa. Niitä ei kannata nyt seurata.
      Moottori on niukasti ylitehoinen ja vähän turhan painava veneeseen. Kokeile kolmilapaista potkuria, se todennäköisesti toimii parhaiten.
      Jos ajelet useamman hlön kuorman kanssa, potkurin nousu on aika lailla kohdallaan. Jos taas yksin tai kaksin, ota puoli tuumaa korkeampi nousu. Yli kymmenen tuumaa on jo liikaa.

      • puutteessa taas

        Ny kun viä puhuttais "siitä", ni ilta ois pelastettu.


    • Ventilaatio

      Moottorin antiventiloiminen tarkoittaa voimakasta kavitointia joka on puhdasta matematiikkaa ja fysiikkaa. Kavitaatiossa potkuri muodostaa ilmakuplia ja jopa kiehuttaa vettä lapapinnalla aiheuttaen potkuriakseliinkin rokonarpia.
      Kuppaa potkurisi tai hanki kolmelapainen teräs ennen kuin rikot koneesi hyvä mies.

      • vm41

        Älä ny hyvä ihminen sitä kuppaamista minään taikakeinona pidä, sehän on vain keino yrittää parantaa huonosti valittua kone sekä vene yhdistelmää, eikä usein auta mitään, voi jopa pahentaa asiaa.
        Paras sekä helpoin keino on potkurikokeilu erilaisilla potkureilla, sekä koneen oikean korkeuden löytäminen.
        Propulse potkurinkin hankinta voisi olla kannattavampaa, sillä sen passaaminen seuraavaa tarvetta silmälläpitäen, olisi käytännöllisempää.


    • Rönkkymies

      Itsellä vastaava Rönkky ohjauspulpetilla ja vastaavalla Honukan koneella jossa sähkökippi.Kyseinen vakiopotkuri toimii ihan hyvin eikä siinä ole ilmaantunut mitään kavitaatioita.Kierroslukumittarin mukaan ottaa ykspäällä 5900 kierrosta maximi kaasulla joka on valmistajan mukaan ok.Koneesi täytyy olla väärällä korkeudella!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe