Tietoteoria

ammann

1) Havainto on informaatiota.
2) Mittaustulos on informaatiota.
3) Yhden tieto on toisen informaatiota.
4) Eilisen tieto on tämän päivän informaatiota.
5) Informaatio on tiedon ja uskomuksen raaka-ainetta
6) Tieto on informaation lopputuote aivan samoin kuin maito on ruohon ja sähkö energian.
7) Tieto on käsitys, jonka todellinen vastaavuus on täysin varma.
8) Paikkansapitävä lause on tiedon perusyksikkö.

"p" on tosi jos ja vain jos todellisuudessa p.

"Klassinen tieto on hyvin perusteltu ja tosi uskomus" on tosi...

Mitäs tykkäätte?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mittatulos on mielestäni enemmänkin dataa.

    • mikä siis on tosi

      Mittaustulos voi olla myös väärä. Ota huomioon mittausvirheet. (epätarkkuudet tai väärä mittausmetodi)
      Havainto voi olla myös väärä. Ota huomioon havaintovirheet esim harha-aistimukset. (kuvitelmat ja luulot)

      Inhimillisessä käytöksessä mustasukkaisuus on aivojen tuoma vääristymä joka on tehty vääristä havainnoista. Kumppanisi ei ole sinulle uskoton vaikka niin itse voit luulla (kuvitella).

    • > 7) Tieto on käsitys, jonka todellinen vastaavuus on täysin varma.

      Esimerkiksi tieteissä ei ole mitään varmaa lopullista tietoa, sellainen kuuluu uskontoihin. Tieteellinen tieto muuttuu ja kehittyy.

    • al jabr

      Informaatio on matriaalisen maailman ja vain materiaalisen maailman ominaisuus.

      Matematiikka ja logiikka evät ole materiaalisia. Ne eivät sisällä informaatiota vaan ovat tautologisia. Niiden totuusaste on aina täydet 1.

      Tieteellinen tieto on informaatiota silta osin, kuin se perustuu havaintoihin. Informaation kokoava matemaattinen teoria ei koskaan voi olla informaatiota. Se voi olla oikea tai väärä, se joko kuvaa hyvin luontoa tai huonosti. On siis empiirinen seikka, mikä matemaattinen teoria kuvaa luontoa, mikä ei.

      Kun tehdään hainto, sen tulos on informaatiota, se on aineellisessa muodossa tutkijan aivoissa, sinikantisessa vihossa, tietokoneen muistissa tai tutkimusraportissa. Aineellinen ketju säilyy siis katkeamattomana, mutta siihen voi pujahtaa virheitä. Siksi sen täytyy olla toistettavissa ja tutkimusvälineetkin täytyy tarkoin tutkia misinformaation löytämiseksi.

      Matemaattinen totuuden jatkumo taas ei tarvitse olla katkeamaton. Milloin tahansa ja missä tahansa saadaan aina samoja matemaattisia tuloksia. Matematiikka ja logiikka ovat ikuista välttämättömyyttä ilman aikaa ja paikkaa, eivätkä ne ole informaatiota.

      • Ei ole olemassa puhdasta empiiristä havaintoa ilman tulkintaa. Jokin lukuarvo jossain mittalaitteessa ei ole mitään muuta kuin numero, joka täytyy tulkita joksikin ja se tapahtuu teorian avulla.


      • al jabr
        pkeckman kirjoitti:

        Ei ole olemassa puhdasta empiiristä havaintoa ilman tulkintaa. Jokin lukuarvo jossain mittalaitteessa ei ole mitään muuta kuin numero, joka täytyy tulkita joksikin ja se tapahtuu teorian avulla.

        En tiedä, miten tämä liittyisi tähän asiaan, mutta filosofien mieliväittämiin kyllä kuuluu, ettei olisi havaintoa ilman tulkintaa. Takana on tietysti väite, että luonnontiedekin olisi yksi filosofian muoto tai tarvitsisi oikeutuksekseen "tieteenfilosofian", josta luonnontiede olisi joutunut valitsemaan yhden kannan.

        Luonnontieteellinen kanta on päinvastainen. Jos tehdään suora havainto, mitään tulkintaa ei ole. Jos tehdään epäsuora havainto ja tunnetaan havaintoon kuuluva kausaaliketju, nytkään ei ole mitään tulkintaa.

        Tulkinta tulee VASTA siinä vaiheessa, kun laaditaan matemaattinen hypoteesi, joka on havaintojen mukainen. Jos se on paras ja yksinkertaisin hypoteesi, se korottuu teoriaksi.

        Luonnontiede on kyllä historiallisesti syntynyt filosofiasta, mutta se on löytänyt tutkimusmenetelmän, joka on AINOA MAHDOLLINEN. Siksi se on TÄYDELLEEN eronnut filosofiasta, eikä tarvitse tuekseen mitään "tieteenfilosofiaa".


      • al jabr kirjoitti:

        En tiedä, miten tämä liittyisi tähän asiaan, mutta filosofien mieliväittämiin kyllä kuuluu, ettei olisi havaintoa ilman tulkintaa. Takana on tietysti väite, että luonnontiedekin olisi yksi filosofian muoto tai tarvitsisi oikeutuksekseen "tieteenfilosofian", josta luonnontiede olisi joutunut valitsemaan yhden kannan.

        Luonnontieteellinen kanta on päinvastainen. Jos tehdään suora havainto, mitään tulkintaa ei ole. Jos tehdään epäsuora havainto ja tunnetaan havaintoon kuuluva kausaaliketju, nytkään ei ole mitään tulkintaa.

        Tulkinta tulee VASTA siinä vaiheessa, kun laaditaan matemaattinen hypoteesi, joka on havaintojen mukainen. Jos se on paras ja yksinkertaisin hypoteesi, se korottuu teoriaksi.

        Luonnontiede on kyllä historiallisesti syntynyt filosofiasta, mutta se on löytänyt tutkimusmenetelmän, joka on AINOA MAHDOLLINEN. Siksi se on TÄYDELLEEN eronnut filosofiasta, eikä tarvitse tuekseen mitään "tieteenfilosofiaa".

        No kerro yksi suora havainto.


      • suora koe
        pkeckman kirjoitti:

        No kerro yksi suora havainto.

        Lyö pääsi seinään. Miltä se tuntuu? Tunnetko kipua? Tämä olisi yksi suora havainto, empiirinen kokemus.
        Jos yksi kerta ei riitä niin toista sitä niin kauan, että alkaa tuntumaan.
        Kivun tunteminen ko. tapauksessa on yksi suora havainto.

        Minä olen koennut tämän kokemuksen työtapaturmassa. Kyllä se kipu ja sen jälkeen tehty päänahan ompelu poliklinikalla TODISTI sen, että olen reaalisesti olemassa.


      • suora koe kirjoitti:

        Lyö pääsi seinään. Miltä se tuntuu? Tunnetko kipua? Tämä olisi yksi suora havainto, empiirinen kokemus.
        Jos yksi kerta ei riitä niin toista sitä niin kauan, että alkaa tuntumaan.
        Kivun tunteminen ko. tapauksessa on yksi suora havainto.

        Minä olen koennut tämän kokemuksen työtapaturmassa. Kyllä se kipu ja sen jälkeen tehty päänahan ompelu poliklinikalla TODISTI sen, että olen reaalisesti olemassa.

        Kuinkas sattuikaan! Minä satuin juuri viime yönä näkemään unta siitä, että olisin lyönnyt päätäni seinään. Kuvittelin sen todistavan seinän olemassaolon ja sen, että olen olemassa, koska sattui niin perhanasti, mutta sitten onneksi heräsin pahasta unestani.


      • al jabr
        pkeckman kirjoitti:

        Kuinkas sattuikaan! Minä satuin juuri viime yönä näkemään unta siitä, että olisin lyönnyt päätäni seinään. Kuvittelin sen todistavan seinän olemassaolon ja sen, että olen olemassa, koska sattui niin perhanasti, mutta sitten onneksi heräsin pahasta unestani.

        "suora koe" esitti jo esimerkin. Havainnosta voidaan sitten tehdä erilaisia johtopäätöksiä, jotka eivät millään tavalla ole sidoksissa itse havaintohetkeen.


      • Trivialicum
        suora koe kirjoitti:

        Lyö pääsi seinään. Miltä se tuntuu? Tunnetko kipua? Tämä olisi yksi suora havainto, empiirinen kokemus.
        Jos yksi kerta ei riitä niin toista sitä niin kauan, että alkaa tuntumaan.
        Kivun tunteminen ko. tapauksessa on yksi suora havainto.

        Minä olen koennut tämän kokemuksen työtapaturmassa. Kyllä se kipu ja sen jälkeen tehty päänahan ompelu poliklinikalla TODISTI sen, että olen reaalisesti olemassa.

        Pään lyöminen seinään ei ole empiirinen havainto. Se on ns. välitön kokemus, jota ei voi eikä edes tarvitse tulkita. Sattuu vaan niin p.erhanasti.

        Empiirinen havainto on jonkin itsemme ulkoisessa todellisuudessa olevan ilmiön havainnonnista syntyvä ilmentymä. Omena putoaa puusta, jota tapahtumaa voidaan mitata (esim. kappaleen kiihtyvyyttä maanpinnan suhteen). Tarvitaan tulkintaa (joskin tässä esimerkissä triviaalia).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      180
      5992
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2342
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    4. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1709
    5. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    6. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1621
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1407
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1379
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      334
      1242
    Aihe