Viimeiselle matkalle

Opaalius

Luin jokin aika sitten hevosenomistajan blogista, miten tämä oli päättänyt luopua vanhasta hevosestaan. Hän oli tehnyt päätöksen päästää vanhan hevosensa "liian ajoissa" pois, ettei tarvitse ainakaan myöhemmin kärsiä. Niin hän sitten teki, vietti kyllä rauhallisen ja hyvän viimeisen päivän hevosen kanssa, ennenkuin vei teurastamolle. Teurastamolla hän talutti hevosensa lopetuskarsinaan ja jätti sinne.

Se miksi halusin kirjoittaa tästä on se että ko. hevonen oli ollut omistajallaan varsasta asti ja jotenkin tuntui pahalta, kun omistaja ei ollut hevosensa kanssa tämän nukahtaessa ikiuneen, vaan jätti hevosensa sinne. Toiseksi minusta tuntui ikävältä että eikö tämäkään hevonen ansainnut eläkepäiviä. Se oli työkone, joka laitettiin pois, kuin vanhuus olisi ollut jokin sairaus.

On totta että hevosen pitäminen on älyttömän kallista ja siinä mielessä sitä sitten käsittääkin että hevonen laitetaan pois, kun sille ei ole enää käyttöä mutta silti sitä miettii että tässäkö on hevosen arvo, työkoneena. Ja eikö vanha ystävä olisi ansainnut viimeiselle hetkelleen tutun vierelleen, ymmärsi tämä luontokappale sitä sitten miten paljon tai vähän tahansa.

Mitä mieltä te olette asiasta?

3

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rubiinitar yössä

      En ole lukenut kyseistä blogia, mutta en voi oikein luottaakkaan siihen että olet ymmärtänyt kaiken oikein, kun sinulla on niin vahva mielipide asiasta.

      Niin jaloa kuin se on ajatella, että hevosen on hyvä olla eläkkeellä vaikka loppuunkin asti, niin oikeasti se on monille vain kipua ja voimien hiipumista. Eläke ei siis aina ole niin hyvä asia, vaikka se onkin merkki elämän kunnioittuksesta. Elämä menettää hevosillakin merkityksen kun kivut alkavat haitata elämää ja voimatkin lopahtavat vähitellen. Ei sitä halua oman pienokaisensa nähdä kuihtuvan pois ja olla toimettomana, eli voi olla että näet asian turhan mustavalkoisena, kun et itse ole kokenut sellaista.

      Moni kokee ja ilmaisee surun niin eri tavalla ettei sitä oikein voi arvostella. Kaikki omistajat kumminkin tekevät sen minkä henkisesti pystyy ja ajattelee hevosensa parasta.

      • Opaalius

        Tottakai jos hevosella on kipuja tai se on sairas, on varmasti oikein päästää hevonen pois mutta ei vanhuus ole mikään sairaus.

        Enkä myöskään halua arvostella omistajan kokemaa surua ja yritän ymmärtää hänen tekemiään valintoja, nämä asiat vain heräsivät kirjoituksesta ja laittoivat miettimään.


    • Ehkä omistaja jätti hevosen karsinaan ja lähti pois siksi ettei pystynyt katsomaan sen kuolemaa. On eri asia tehdä päätös ja viedä eläin paikalle, kuin jäädä katselemaan itse toimitusta. Hevosen jättäminen lopetuskarsinaan ei välttämättä ollut välinpitämättömyyttä, vaan sitä, että omistaja rakasti hevostaan niin paljon ettei yksinkertaisesti pystynyt katsomaan sen kuolemaa.

      Ja mitä eläkepäiviin tulee, kaikki hevoset eivät viihdy eläkkeellä. Jotkut hevoset kärsivät toimettomuudesta ja saattavat käydä kärttyisiksi ellei niillä ole tekemistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe