hyvät kanssasisaret

tyhmäkö??

Hyvät kanssa sisaret en tiedä miltä närästys tuntuu, voitteko te kertoa?? Mulla ei ole ikinä ollu närästystä ja kun se on niin yleistä raskaudessa, haluaisin tietää miltä se tuntuu. Etten joka asian takia ole soittalemassa neuvolaan.. Kiitos jo etu käteen vastanneille?? :)

7

2618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhmäkö?

ei ollut tarkotus matkia edellistä kirjottajaa, kesti vähän aikaa kun kirjoitin, joten en nähnyt edellisen alotusta. Sorge...

• Annina

Raskaus-närästyksestä ei ole kokemusta, mutta mulla on todettu aikoinaan refluksitauti, joka on yhtä kuin tosi kovaa närästystä (kun vatsalaukun ja ruokatorven välinen läppä falskaa ja vatsahappoa pääsee ruokatorveeen polttelemaan).
        Tunne on siis polttelua tuossa rintalastan takana ja saattaa nousta vatsahappoa suuhun (sitä kitkerää pahanmakuista nestettä).Pahimmillaan närästys on sietämätöntä ja usein makuulla ollessa.

• Ivine
        Annina kirjoitti:

Raskaus-närästyksestä ei ole kokemusta, mutta mulla on todettu aikoinaan refluksitauti, joka on yhtä kuin tosi kovaa närästystä (kun vatsalaukun ja ruokatorven välinen läppä falskaa ja vatsahappoa pääsee ruokatorveeen polttelemaan).
        Tunne on siis polttelua tuossa rintalastan takana ja saattaa nousta vatsahappoa suuhun (sitä kitkerää pahanmakuista nestettä).Pahimmillaan närästys on sietämätöntä ja usein makuulla ollessa.

Jees, tolta se tuntuu. Mulla on myös todettu sama tauti, mut toteaminen kesti aika kauan, koska mulla ei koskaan "noussu" mitään ruokatorveen. Rintalastan takaa vaan poltti pirusti, samoin pallean takaa.

Jos sua närästää, tuskin ainakaan voit luulla sitä mitenkään (suoraan) vauvaan liittyväksi, sillä kivut on silloin paljon ylempänä kuin vauvamasu. Tai tietty loppuvaiheessa närästystä just voi aiheuttaa se, kun vauva painaa vatsalaukkua - mut silti närästys sattuu just pallean tai rintalastan kohdalla.

Lievä närästys voi olla vaan sellasta fiilistä, et tekee mieli röyhtäistä ja on pakko nieleskellä.

• rv 29
        Ivine kirjoitti:

Jees, tolta se tuntuu. Mulla on myös todettu sama tauti, mut toteaminen kesti aika kauan, koska mulla ei koskaan "noussu" mitään ruokatorveen. Rintalastan takaa vaan poltti pirusti, samoin pallean takaa.

Jos sua närästää, tuskin ainakaan voit luulla sitä mitenkään (suoraan) vauvaan liittyväksi, sillä kivut on silloin paljon ylempänä kuin vauvamasu. Tai tietty loppuvaiheessa närästystä just voi aiheuttaa se, kun vauva painaa vatsalaukkua - mut silti närästys sattuu just pallean tai rintalastan kohdalla.

Lievä närästys voi olla vaan sellasta fiilistä, et tekee mieli röyhtäistä ja on pakko nieleskellä.

Nuo edelliset kuvailut sopii ainakin mun mielestä raskausajan närästykseenkin hyvin. Täydennykseksi vielä, että mulla saattaa hapot nousta kurkkuun esim. kenkiä pukiessa tai muutoin kumarrellessa. Myös pelkkä röyhtäilyn tarve voi olla närästystä.

• minä84

mua ei myöskään ole koskaan närästänyt ja ihan samaa ole tässä miettinyt, mutta mulla on poikaystävä jota närästää oikeestaan joka päivä ja kun kysyin tota samaa et miltä tuntuu, niin sain vastauksen, et kyllä sen sitte vaan huomaa, et sana närästys jo kuvaa sen tunteen... eli otappa tosta nyt selvää, mut kaipa mä sen sit huomaan jos alkaa närästämään =)!

• refluksitautinen

toivottavsti tästä on vielä jollekin hyötyä ...

Närästys sanaa käytetään valitettavasti vähän sekavasti ...

Närästys voi viitata vatsansisällön ylösnousuun
      joko ruokatorveen, kurkkuun, nieluun tai onteloihin. Usein sillä viitataan vain
      polttavaan tunteeseen ruokatorvessa. sen takia osa sanoo, että kyllä sen ilman muuta huomaa
      ... itsellä relfuksitauti jo monta vuotta eikä koskaan tätä polttavaa ruolkatorvinärästystä ...

Ylösnousu (refluksi) voi ilmetä esim näin (alhaalta ylöspäin).. oireita on monta
      (yleensä kaikki ovat epätoivoisempia noiden kurkun puolen oireiden vuoksi - polttava
      närästys on helppo!! niihin verrattuna):

- epämukava tunne rintalastan takana
      - paineen olo vatsassa
      - pahoinvointisuus
      -ylävatsaoireet
      - polte ruokatorvessa
      - PALAN TUNNE KURKUSSA
      -rykiminen
      - yöyskä, yöllä herääminen hengeä haukoen
      -lima
      - kurkkukipu
      - pientä pistelyä jossakin kurkun tienovilla
      - astma, astman paheneminen, astmaattiset oireet, hengenahdistus
      - voimakkaatkin rintakivut (tarkista aina ettei kyse ole sittenkin sydämestä!)
      -nielurisatulehdukset
      - kurkkkuun ja nieluun karvasvettä
      - punoitus kurkussa
      - nielun limaisuus
      -ontelotulehdukset
      -korvatulehukset
      - hampaiden outo eroosio
      - paha maku suussa, limakalvovaurioita ...

Tältä voi "närästys" tuntua ...
      Lisätietoa ww.refluksi.fi (refluksipotilaiden iso sivusto)

• refluksitautinen

tuosta nuo eriasteiset nielemisvaikeudet ja lisääntynyt röyhtäily unohtui ... :-)

Sairastan itse tosiaan kurkkurelfuksia (laryngofaryngeaalinen relfuksi) päivittäin
        - ihan lääkityksestä ja tiukan remontista huolimatta ... en voisi kuvitellakaan
        minkälaista helvettiä tauti olisi jos olisin raskaana.

Useimmilla refluksi menee ohitse raskauden jälkeen kun paino ja
        hormonitaso laskee...joillekin siitä jää valitettavati pitempiaikainen seuralainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5150
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2944
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      30
      1768
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1593
    Aihe