Fiatin sisätilan kosteus?

Turvallista ajoa?

Miten saisin Fiatini ikkunat sisäpuolelta kuiviksi. Olen yrittänyt säätää ilmastointia monella eri tavalla, mutta ainakin lyhyellä matkalla (3km) ikkunat kostuvat tuulettaessa pahemmin. Pahin on sateinen nollakeli. Ulkona ikkunoihin sataa räntää tai vettä, jotka kyllä pyyhkijä pyyhkii edestä ja takaa, mutta mitä teen tai miten säädän ilmastoinnin, jotta sisäpuolen ikkunat kuivuisivat? Mukana tulleet ohjeet eivät ainakaan auta. Onko muilla parempia kokemuksia tai neuvoja?

26

1963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiuuuuu

      Tuo on Fiatin kohdalla ihan normaalia

      • F.I.A.T

        Fysiikan lait ovat voimassa vain Fiatissa. Sitäkö yrität sanoa?


    • arskaxx1234

      Onko uudehko vai vanha Fiat kyseessä ??

      Jos vanha, niin onko ilmastointi huollettu asianmukaisesti ?

      Onko raitisilmasuodatin uusittu, ettei vaan olis tukossa eli ei tule kunnolla ilmaa läpi ??

      Sen olen huomannut Fiateistani, että jos sisäilman kierrätys on päällä, niin ikkunat hikoaa aika pikaiseen ja jos lisäksi on paljon kosteutta lattialla, niin ongelma on vieläkin pahempi....
      Sivuikkunoiden raottaminen tuntui helpottavan huurteenpoistoa....

      Nykyisin ajelen 500l Fiatilla lämmitys automaattiasennossa, ainoastaan takalasi huurtuu hieman lyhyitä pätkiä ajaessa :)

      • arskaxx1234

        Unohtui yksi juttu, edellisellä GP:llä mahdolliset ikkunahuurut lähti nopeammin kun ei käyttänyt ilmastointia (tai siltä ainakin tuntui), vaikka joka paikassa sanotaan että ilmastointi auttaa huurteen poistossa ;)

        Eikä tosiaan ole normaalia, että Fiatissa on ikkunat huurussa taikka muuten minulla on ollut 5 kpl epänormaaleja Fiatteja... No tietenkin jos autossa on 4-5 kpl isoja hikisiä äijiä, niin ei taida enää huurteenpoistotehot riittää ;)


      • sisäkierto
        arskaxx1234 kirjoitti:

        Unohtui yksi juttu, edellisellä GP:llä mahdolliset ikkunahuurut lähti nopeammin kun ei käyttänyt ilmastointia (tai siltä ainakin tuntui), vaikka joka paikassa sanotaan että ilmastointi auttaa huurteen poistossa ;)

        Eikä tosiaan ole normaalia, että Fiatissa on ikkunat huurussa taikka muuten minulla on ollut 5 kpl epänormaaleja Fiatteja... No tietenkin jos autossa on 4-5 kpl isoja hikisiä äijiä, niin ei taida enää huurteenpoistotehot riittää ;)

        Ilmastointi auttaa huurteenpoistossa lämpimällä säällä (esim. ukkoskuuro yllättää kesähelteellä -> kylmää vettä tuulilasiin ja auton sisällä kosteaa & kuumaa ilmaa). Ulkoilman ollessa tosi kosteaa, onkin parempi käyttää sisäkiertoa & kuivata ilma jäähdyttämällä ... kuten automaatti-ilmastoinnit tekeekin. Ei tietenkään jatkuvasti, välillä otetaan "happea sisään" eli kierto on ajoittain pois päältä.

        Mutta jäähdytys ja samalla ilman kuivaus lakkaavat toimimasta ulkoilman lämpötilan ollessa 3... 4 °C. Sisäkierron käyttö kylmällä säällä on varma tapa saada ikkunat huuruun. Tässä voi automaattikin mennä vikaan eli tarjoilee innokkaasti sisäkiertoa 3... 7 °C keleillä, jolloin jäähdytys/kuivaus taitaa jo toimia vajaateholla (eihän sitä kennoa pakkaselle voi jäähdyttää ts. tehoja jouduttaneen suitsimaan).

        Toki huonomminkin voisi olla. Joissain autoissa ilmeisesti paikataan lämmityslaitteen tehoa käyttämällä sisäkiertoa (automaatti-ilmastoinnit) pakkasillakin. Ei hyvää päivää...


    • minä vain

      Ja Fiatin malli oli?

      No Puntossa kaikki kolme säädintä kaakkoon, eli lämpö, tuuletin, ohjaus

    • Turvallista ajoa?

      Kyse on yli kymmenen vuotta vanhasta Fiat Bravosta , ajan talvella yleensä vain pienellä pakkasella tai plusasteilla, kovilla pakkasilla en yleensä uskalla omalla autolla liikenteeseen. Auto on ollut minulla 4,5 vuotta ja neljäs talvi menossa. Viime vuosien leudot talvet ovat sallineet auton käytön muutamaa lyhyttä pakkaskautta lukuun ottamatta.
      Viime vuonna ajoin lähes aina ilman tuuletinta, jos laitoin sen päälle ikkuna höyrystyi heti lähes läpinäkymättömäksi. Sisäpyyhintä eli kättä sai käyttää ahkeraan. Pienellä pakkasella lämpöpuhallin piti huurteen pois jos sääti sen aluksi suurimmalle teholle ja pienensi sitten.

      Nyt tuntuu että auto on niin märkä sisältä, että mikään ei auta. Auto seisoo ulkona kesät talvet ja sisälämmitin on taloyhtiössä kielletty. ovien ym. kumitiivisteet tuntuvat kimmoisilta ja ehjiltä. Mistä vesi tulee ? Oletin jo välillä että vesi tulee moottoritilasta ilmastoinnin kautta, mutta yritin nyt lämmittää autoa ja kuivata irtonaisella sisälämmittimellä tunnin verran ja vettä kertyi auton lattialle lämmittimen alle. mistä? Muutama kova pakkaspäivä pyhinä olisi luullut kuivattavan autoa, vaikka syksy onkin ollut märkä. Miten ja mistä muuten raitisilmasuodatin vaihdetaan?

      Viimeksi autoa ajaessani auton lasit olivat marketin parkkihallista lähtiessä kuivat ja kirkkaat, mutta alkavat kostua noin 1km ajon jälkeen. Ajan yksin, joten se niistä hikisistä miehistä. Samoin kuivaan lasit kotoa lähtiessä., mutta ajaessa sitä vettä vaan tulee ja tulee ikkunoihin.
      Kiitos paljon useista vastauksista, yritän ehkä vielä kuivata autoa ja laittaa sanomalehtiä jalkatilaan sekä tuli mieleeni, että jos alun ajaa kierrättäen sisäilmaa ja sitten laittaa ulkoilmakierron täysin auki, mutta tulisiko ilman olla kylmää vai kuumaa ja etuikkunaan kohdistaen vai muuta kautta.

      • hesari hyötykäyttöön

        Ongelman aiheuttaja on lyhyet ajomatkat. Autoon tulee aina kenkien ja sateen/rännän kastelemien vaatteiden mukana pieni määrä kosteutta. Ulkoilmankin kosteus huitelee jossain 90 % lukemissa, joten ei tuuletuskaan auta. "Pakkasilma on kuivaa" koskee vain absoluuttisen vesihöyryn määrää eli sitä, kuinka monta grammaa vettä (höyryä) on kuutiossa ilmaa. Se määrä on pieni, mutta suhteellinen kosteus on silti korkea ja suhteellinen lukema määrää imeytyykö vai haihtuuko kosteutta pinnoilta.

        Auto pitäisi saada kunnolla lämpimäksi. Kun ilmaa lämmitetään, suhteellinen kosteus laskee. Eli pitäisi puhkua kuumaa = kuivaa ilmaa lämmityslaitteesta niin pitkään, että mattoihin yms. imeytynyt kosteus haihtuu ja kulkeutuu poistoilman mukana pois. Myös sisätilanlämmitin auttaisi, kun auto olisi sisältä jo heti alkuun lämmin.

        Mutta lyhyillä ajomatkoilla tosiaan on ns. kusessa, kun sitä kosteutta ei keritä tuulettaa ulos. Lämmin puhallus voi tosiaan tehdä sen, että rupeaa sisätiloista haihtumaan kosteutta ja vetää vain entistä pahemmin ikkunat huuruun.

        Semmoista vanhan kansan niksiä kuin sanomalehtiä lattiamattojen alle kosteutta imemään voisi kokeilla. Plus ne matot pitää aina ajon jälkeen ravistella kuiviksi. Kaupan päälle sitten se pitempi, tunnin tms. ajolenkki, jonka aikana autoon puhkutaan kunnolla lämpöä.


      • hmmmmm

        Tuolla onkin jo joku vastannut täydellisesti mitä meinasin sulle vastata. Eli joo, tämä ei ole Fiatien erikoisominaisuus. Miksi autolla ei uskaltaisi ajaa pakkasella? =) Se vaan pitää käyttää huollossa joskus.

        Suuntaa keski puhallus mahdollisimman ylös, kohti tuulilasia ja sivupuhaltimet suunnataan sivuikkunoihin. Kaikkien näiden aukkojen virtausta säädetään puoleen, jotta virtaus olisi kovempi tuulilasiin. Virtaussäätö ohjataan ylös, tuulilasiin aluksi, jotta kosteus ei nousisi lattiasta.

        Kun ajat pidempää matkaa, laita lämpö täysille ja puhallusta voimakkaammalle.

        Kun leudolla säällä menee ikkunat huuruun, ei käytetä puhallusta lainkaan lyhyellä matkalla ja alkuvaiheessa. Silloin auttaa nopeasti ikkunan avaus raolleen, jos alkaa ikkunat huurustua yhtäkkiä.

        Sanomalehteä kuramattojen ja verhoilun väliin auttaa varmasti. Myös silikaattikissanhiekkaa runsaasti sukassa imee kosteutta. Myös on kosteudensyöjiä autoihin..

        Pienitehoinen sisätilalämmitintä tuskin huomaa kukaan taloyhtiössä. Niissä on yleensä 10-15A sulake kuitenkin, että se kestää jämerämmänkin lämmittimen. Ainut vaihtoehto olisi lauhalla kelillä käyttää sitä puhallinta vaikka luvatta sopivana hetkenä useita tunteja. Ja tehdä niin vaikka parin viikon välein, ettei auto ala homehtua. Ne kilowatit mitä lämmitin vie, on varmasti kuitattu parkkipaikan vastikemaksuissa. :-)

        Itse olen painiskellut kyseisen asian kanssa, mutta enää en ole moisesta kärsinyt.


      • F.I.A.T
        hesari hyötykäyttöön kirjoitti:

        Ongelman aiheuttaja on lyhyet ajomatkat. Autoon tulee aina kenkien ja sateen/rännän kastelemien vaatteiden mukana pieni määrä kosteutta. Ulkoilmankin kosteus huitelee jossain 90 % lukemissa, joten ei tuuletuskaan auta. "Pakkasilma on kuivaa" koskee vain absoluuttisen vesihöyryn määrää eli sitä, kuinka monta grammaa vettä (höyryä) on kuutiossa ilmaa. Se määrä on pieni, mutta suhteellinen kosteus on silti korkea ja suhteellinen lukema määrää imeytyykö vai haihtuuko kosteutta pinnoilta.

        Auto pitäisi saada kunnolla lämpimäksi. Kun ilmaa lämmitetään, suhteellinen kosteus laskee. Eli pitäisi puhkua kuumaa = kuivaa ilmaa lämmityslaitteesta niin pitkään, että mattoihin yms. imeytynyt kosteus haihtuu ja kulkeutuu poistoilman mukana pois. Myös sisätilanlämmitin auttaisi, kun auto olisi sisältä jo heti alkuun lämmin.

        Mutta lyhyillä ajomatkoilla tosiaan on ns. kusessa, kun sitä kosteutta ei keritä tuulettaa ulos. Lämmin puhallus voi tosiaan tehdä sen, että rupeaa sisätiloista haihtumaan kosteutta ja vetää vain entistä pahemmin ikkunat huuruun.

        Semmoista vanhan kansan niksiä kuin sanomalehtiä lattiamattojen alle kosteutta imemään voisi kokeilla. Plus ne matot pitää aina ajon jälkeen ravistella kuiviksi. Kaupan päälle sitten se pitempi, tunnin tms. ajolenkki, jonka aikana autoon puhkutaan kunnolla lämpöä.

        Asiallinen kirjoitus, sisätilan lämmittimen auttamiskykyä kritisoin. Veden muodostaminen höyryksi ei auta mitään ellei höyryä poisteta.


      • F.I.A.T
        hmmmmm kirjoitti:

        Tuolla onkin jo joku vastannut täydellisesti mitä meinasin sulle vastata. Eli joo, tämä ei ole Fiatien erikoisominaisuus. Miksi autolla ei uskaltaisi ajaa pakkasella? =) Se vaan pitää käyttää huollossa joskus.

        Suuntaa keski puhallus mahdollisimman ylös, kohti tuulilasia ja sivupuhaltimet suunnataan sivuikkunoihin. Kaikkien näiden aukkojen virtausta säädetään puoleen, jotta virtaus olisi kovempi tuulilasiin. Virtaussäätö ohjataan ylös, tuulilasiin aluksi, jotta kosteus ei nousisi lattiasta.

        Kun ajat pidempää matkaa, laita lämpö täysille ja puhallusta voimakkaammalle.

        Kun leudolla säällä menee ikkunat huuruun, ei käytetä puhallusta lainkaan lyhyellä matkalla ja alkuvaiheessa. Silloin auttaa nopeasti ikkunan avaus raolleen, jos alkaa ikkunat huurustua yhtäkkiä.

        Sanomalehteä kuramattojen ja verhoilun väliin auttaa varmasti. Myös silikaattikissanhiekkaa runsaasti sukassa imee kosteutta. Myös on kosteudensyöjiä autoihin..

        Pienitehoinen sisätilalämmitintä tuskin huomaa kukaan taloyhtiössä. Niissä on yleensä 10-15A sulake kuitenkin, että se kestää jämerämmänkin lämmittimen. Ainut vaihtoehto olisi lauhalla kelillä käyttää sitä puhallinta vaikka luvatta sopivana hetkenä useita tunteja. Ja tehdä niin vaikka parin viikon välein, ettei auto ala homehtua. Ne kilowatit mitä lämmitin vie, on varmasti kuitattu parkkipaikan vastikemaksuissa. :-)

        Itse olen painiskellut kyseisen asian kanssa, mutta enää en ole moisesta kärsinyt.

        Sanomalehdet jättäisin laittamatta. Sinne unohtuvat ja kohta luetaan ruostuvasta Fiatista.
        Kun autolla lähdetään liikkeelle, silloin puhallus ylös että ikkunat ovat kirkkaat. Kun auto on lämmennyt, puhallus käännetään alas. Jalat ovat lämpimät ja matot kuivaa. Jos ikkunat huurtuu, silloin ikkunoille.

        Eikä vesi itsekseen autoon tule. Kenkien puhdistus lumesta ennen autoon nousua on tehokas tapa. Ja kaukalomatot jolla tulleen veden saa heitettyä ulos


      • hmmmmm
        F.I.A.T kirjoitti:

        Sanomalehdet jättäisin laittamatta. Sinne unohtuvat ja kohta luetaan ruostuvasta Fiatista.
        Kun autolla lähdetään liikkeelle, silloin puhallus ylös että ikkunat ovat kirkkaat. Kun auto on lämmennyt, puhallus käännetään alas. Jalat ovat lämpimät ja matot kuivaa. Jos ikkunat huurtuu, silloin ikkunoille.

        Eikä vesi itsekseen autoon tule. Kenkien puhdistus lumesta ennen autoon nousua on tehokas tapa. Ja kaukalomatot jolla tulleen veden saa heitettyä ulos

        Sanomalehdet pitää toki vaihtaa silloin kun ovat imeneet kosteutta itseensä tarpeeksi. Ihan toimiva niksi.

        Ruosteongelma on kaukaa haettu niillä sinkityksillä. Pikemminkin homeeseenhan se menisi ja menee tuolla menolla ilman sanomalehtiäkin...


    • arska1234

      Tuli mieleen sellainenkin mahdollisuus, että lämmityslaitteen kenno tai joku liitin saattaa vuotaa kun noinkin vanhasta autosta on kysymys ??

      Oletko joutunut lisäämään jäähdytinnestettä ??

    • mirafiori club

      Ooksää vaihtanu raitisilima suodatinta ikinää? Taitaa olla tukossa ma luule!

    • Turvallista ajoa?

      Kiitos jälleen kaikille hyville neuvojille ja neuvoille. Ajelin eilen lauantaina pikkupakkasessa niiden sanomalehtien lisäyksen ja tunnin lämmityksen jälkeen ja lasit pysyivät kirkkaana kun suuntasin puhaltimen tuulilasille täysillä tehoilla 1,5 km matkan ajan ja sen jälkeen kakkoselle, mutta lämpöä en käyttänyt juuri lainkaan vaan lämpö oli hieuksen hienosti punaisen päällä, mutta enimmäkseen sinisellä. Mutta tilanne saattaa olla toinen 2- 10 asteilla ja sateella..

      Fiatissani on mielestäni tekovirhe siinä suhteessa, että säätimiä ei voi säätää yhdessä tuulilasille ja kojelaudan kautta kulkevaksi. Valittavina ovat vain pelkkä tuulilasi, tai tuulilasi ja jalkatila, lisäksi pelkkä jalkatila, pelkkä kojelaudan suulake tai yhdistelmä kojelaudan ja jalkatilan suulakkeet.

      Lämmityslaitteen tehot tuntuvat riittäviltä sinänsä. Se tärkein yhdistelmämahdollisuus vaan puuttuu kokonaan.

      Sitä kissanhiekkaa täytyy testata. Viime vuonna ostin Tokmannilta sellaisen ilmankuivaajapallon, mutta se ei talvioloissa toiminut autossani sisällä makuuhuoneessani kylläkin.

      Kovilla pakkasilla rajoitteena on oma kylmänkestävyyteni, ei auton, sama pätee ikkunan raottamiseen. Toisaalta eikö kovalla sateella ja räntäsateella ikkunasta tule lisää kosteutta sisälle ja kastele penkit.

      Meillä muutamat asukkaat katsovat tehtäväkseen vahtia ulkopaikkojen sähkönkulutusta, autotalleihin joita on paljon enemmän ei kukaan näe kulutusta.
      kilovattitunti maksaa 0,06 sentistä 10 :n senttiin ja voi pelastaa terveyden ja ihmishenkiäkin., mutta rajoittuneisuudelle ei mahda oikein mitään. Jos tarjoaisin 10 eroa talvessa lisää maksua se riittäisi noin 100 ylimääräiseen lämmitystuntiin. Meillä nykyinen maksukin riittää reippaasti ylitse käytönainakin pihapikkojen suhteen.

      • hmmmmm

        Kyllä moisesta naapureiden elämän haittaamisesta kannattaa valittaa isännöitsijälle ja ehdottaa sääntöjen lieventämistä ja vastaavasti maksujen nostoa, jos se kerta niin kalliiksi tulee. Tolppapaikka on aika suotta, jos sitä ei saa käyttää.


      • näin kävi stilossa

        todennäköisin on sisäkiertoläpän jumiutuminen eli ulkoa ei tule ollenkaan ilmaa sisään...


    • Turvallista ajoa?

      Voi sekin olla tukossa, mutta olen jo tyytyväinen siihenkin, että pääsin pienellä pakkasella ajamaan kirkkailla laseilla uusia neuvoja hyödyntäen. En tiedä sitten vielä onnistuuko säätämään ja korjaamaan tilannetta sateisilla , mutta kylmillä pluskeleillä. Olen ihmetellyt kyllä Fiat valmistajan tuulettimen säätöjä. Tarpeen olisi se yhdistelmä tuulilasille ja kojelaudan kautta. Niin kuin kerroin tehoja kyllä tuntuu olevan, mutta mitä kautta ilma tulee on kysymysmerkki.


      Toinen juttu on vielä se, että kukaan ei pysty raapimaan lumiräntää auton ulkopuolelta sivuikkunoista tai poistamaan runsasta vesisateen aiheuttamaa höyryä. Ko, ongelma koskee kyllä kaikkia automerkkejä.

      Meillä on lisäksi yhtenä lähikauppana melko uusi marketti, jonka sisäparkkihalli on ilmainen ja oikein valo-ohjattu vapaiden paikkojen suhteen, mutta ensinnäkin hyvin pimeä yleisvalaistukseltaan ja toiseksi sinne on tänä syksynä sisätiloihin asennettu autojen pesupaikka. Ihmettelin ajaessani paikan ohi ensi kerran kun auton kaikki ikkunat sumenivat kertaheitolla enkä ymmärtänyt syytä siihen. Halli on toiselta puolen nykyisin ihan vesihöyryinen, jos pesupaikalla on tai on ollut käyttäjiä.

    • F.I.A.T

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiivistyminen
      Ilmiö on sama jos tuot kesällä kylmän juomapullon ulos.
      Halli on kesäinen ulkoilma ja auto on juomapullo.

      Outoa että ihmettelet Fiatin tuuletuksen säätöjä. Ne kun ovat kaikilla automerkeillä samanlaiset ellei ole automaattisäätöiset. Vai onko autosi tehty ennen vuotta 1990?

      • A1B2

        Monessa Puntossa ilmanvaihtoventtiili on peitetty tavaratilan matolla ja ilma ei pääse kunnolla kiertämään.Kannattaa tarkistaa.
        Tuolla FTCF:n puolella asiasta on juttua ihan kuvien kanssa.


    • Turvallista ajoa?

      Sai hmmmmm nimimerkiltä mm, seuraavan neuvon ;

      -Suuntaa keski puhallus mahdollisimman ylös, kohti tuulilasia ja sivupuhaltimet suunnataan sivuikkunoihin. Kaikkien näiden aukkojen virtausta säädetään puoleen, jotta virtaus olisi kovempi tuulilasiin. Virtaussäätö ohjataan ylös, tuulilasiin aluksi, jotta kosteus ei nousisi lattiasta

      Lisäksi muistelen että aikaisemmissa Fiateissa ja muissa omistamissani autoissa olisi ollut mahdollista säätää symboli- ympyrästä yhdistelmä jossa ilma virtaa sekä ihan edestä tuulilasin alareunasta suoraan tuulilasille, että kojelaudan kautta keskeltä ja sivuilta, joita voi kääntää eri suuntiin joko tuulilasiin päin tai itseä kohden. Nykyisessä autossani ei ko. yhdistelmä ainakaan ole mahdollista, vaan siis pelkkä tuulilasisymboli yksin tai tuulilasi jalkatila, Tuulilasille kohdistuvaa puhallinta ei siis voi yhdistää toimimaan yhdessä keskisuulakkeiden ja sivusuulakkeiden kanssa tuulilasia. kohden. Onko siis tosiaan näin muissakin autoissa.

      Olisi todella hyvä nähdä kaavio mitä kautta ilma todella virtaa kussakin käytetyssä vaihtoehdossa ja mistä se suuri kosteus tulee voimakkaammin. Moottoritilaanhan sataa myös sisälle ja konepelliltä valuu vettä sisälle moottoritilaan. Uudemmat autot ovat konepellin osalta ainakin huomioni mukaan tiiviimpiä.

      Onnistuin nyt pluskeleilläkin melko hyvin pitämään ikkunat kuivina käyttämällä pelkkää "tuulilasille" virtausta aluksi ihan täysillä. Pelkona on tietysti akun tyhjeneminen. Paljonkohan virtaa ko. tuuletin kuluttaa?

      • hmmmmm

        Akku ei tyhjene auton ollessa käynnissä, ellei esim. laturissa ole vikaa. Akkusi olisi jo tyhjä, jos siinä vikaa olisi. Puhallin ei siis sitä akkua tyhjennä mitenkään ajossa. Toki pakkasilla pitää huolehtia varaustilasta.

        Tuo jumittunut sisäkierron läppä voi olla mahdollinen vikakohde sekin.

        Tuuletuksen asetukset selviävät vain lukemalla käyttöoppaasta ja itse kokeilemalla.


    • arska1234

      Jos akku ja laturi on kunnossa, niin virtaa riittää kyllä ;)

    • Fiiatin sielunelämä

      Fiat stilo 2003 oli sisäkierron läppä päällä, eli jumissa ei ottanut ulkoa ilmaa oli muute melkonen kasvihuone. Korjaus läppä väkisin oikeaan asentoon eläkä nyvi senjälkeen sisäkierron katkaisinta kun saat sen toimimaan. Ei huurru lasit emää

    • Turvallista ajoa

      Kiitos nyt, mutta ajojen kanssa kävi kuten pelkäsin. Ajoin puhallin säädettynä tuulilasille täysille ensimmäiset 1,5km ja loput 2km kakkosella. Jos käänsin ykköselle, alkoi ikkuna kostua. Ajoin takasin tullessa moottoritiellä ylimääräiset 6km puhallin kakkosella ja välillä ykkösellä, mutta sitten muutaman päivän seisotuksen jälkeen akku olikin tyhjä eikä auto käynnistynyt. Laturissa ei ole vikaa ja akku on melko uusi. Ohjeet kyllä vaan kertovat millä symbolilla tuuletat mitäkin tilaa. Ne sanomalehdet kyllä kuivattavat vähän ja muutenkin auton kuivaaminen kerran sisätilan lämmittimellä,

    • Anonyymi

      Fiat bravo 198 vm 2009 oli kuin höyrykaappi. ilman sisääntulo läppä jumiutunut kiinniasentoon. Nyt ei huurru ollenkaan jä lämpöäkin tulee paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe