Vaikeuksia keskittyä isossa ryhmässä

lukossa

Siinähän tuo tulikin...Minun on vaikea oppia uusia asioita, varsinkin käytännön juttuja ISOSSA ryhmässä, sillä jotenkin ajatukseni harhailee välillä. Minulla on ollut peruskoulusta lähtien vaikeaa ottaa toimeksiantoja jossain käden taitoja vaativissa harjoituksissa, menen ihan lukkoon ja tuntuu etten opi ja tajua mitään. Teoriaa onnistun oppimaan, varsinkin itsekseni lukien, mutta putoan muuten ihan kokonaan kärryiltä. Minkäänlaisesta lukihäiriöstä ei ole kyse varmastikaan. Opiskelen alaa, jossa yhdistyy lukeminen ja käsillä tekeminen.

Erityisen oleellista tässä näyttää olevan kuitenkin minkä kokoisessa ryhmässä opiskelen ja onko kauhea härdelli päällä. Minulla on todettu lapsena puheen kehityksen häiriö (ei enää tätä ongelmaa), mutta varmaan vaikuttaa jotenkin tänäkin päivänä lievästi. Olen sairastanut masennusta sekä kärsin kauheasta jännittämisestä ihmisten ilmoilla.

Kenen puoleen pitäisi kääntyä nyt? Kuraattorin? Tämä painaa mieltäni ja pelkään opiskeluni menevän päin mäntyä. Eka vuosi menossa.

6

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdksajja

      Minulla täysin sama. Lopetin opiskelun tuon takia ja adhdseen en saanut lääkkeitä koska kuulemma jään riippuvaiseksi ja kuolen. Noh suomen kansa maksaa lääkärien aivopierut.

      • eläkeukko

        ennen vanhan kun ei tiedetty näistä ADHD sun muista hienoista sairauksista mitään, elämä oli yksinkertaisempaa.
        Nyt ongelmat selitetään sillä, kun minulla on nyt sitä sun tätä.
        Syy on silloin jossain muualla kuin itsessä.
        Itsekin olen selitellyt asioiden johtuvan tietystä sairaudesta. Näillä tiedoilla olen ollutkin oikeassa. Erilaisuus on rikkautta ihmisen elämässä.
        Muuan nais proffa sanoi kerran minun cv katsellessa, olen kateellinen teille. Kysyin miksi. Kun hän näkee miten moninaisia asioita olen 55 ikävuoteen mennessä tehnyt.
        Hän on vaan opiskellut ja edennyt siihen pisteeseen että saa päivät pitkät istuskella toimistossa ja selailla papereita. Sanoin että kyllä minun niin käy teitä sääliksi.
        Hän antoi minulle tapaturmaeläke päätöksen 55v lahjaksi. Oli sitten niin fiksu ihminen.


    • 8+2

      Yrittäkää päästä neuropsykologisiin tutkimuksiin. Sieltä voi paljastua ADHD:n lisäksi non-verbaalisia ja verbaalisia oppimisvaikeuksia. Nämä yhdistettynä heikkoon työmuistiin voivat vaikuttaa laajasti elämän eri osa-alueisiin. Ihminen voi olla ihan lahjakaskin joissakin jutuissa ja on oppinut kompensoimaan puutteitaan, joten nämä helposti jäävät huomaamatta. Masennus ja ahdistus ovat sekundaarioireita.

      Täällä pienessä Suomessa ei vielä osata tutkia, varsinkaan aikuisia. Ap ota yhteyttä kouluterveydenhuoltoon ja pyydä lähete mielenterveystoimistoon. Joudut käymään aika pitkäkestoisen tutkimusprosessin, mutta jos saat selville mikä aiheuttaa vaikeudet, se on sen arvoista. Opo varmaan osaisi auttaa opiskelujen järjestämisessä itsellesi sopivaksi.

      Valitettavasti ihmisiä riepotellaan ihan liikaa psykiatrian puolella. Uupuneena moni joutuu vaatimaan neuropsykiatrian puolen tutkimuksia, oikeaa hoitoa ja diagnoosia...

    • lukossa

      Olen jo hoidossa psyk. polilla ennestään. Kyselin puoli vuotta sitten neuropsykologista testausta kunnallisella (terapeutti oli ehdottanut minulle sitä), mutta minulle sanottiin että ei ole resursseja tms.

      Ei tule mitenkään yllätyksenä tuo, että ei ole resursseja tutkia, varsinkaan pian tämän lähetepyynnön jälkeen. Jotenkin tuntuu, että tämä ei enää mene mielenterveysongelmien piikkiin.

      Olen oikeasti aika hermona - pelkään että opiskelut menevät penkin alle pitkien päivien ja isojen ryhmäkokojen vuoksi. Ei olis ensimmäinen kerta, että huomaan ongelmia...Jos parannusta tilanteeseen ei tule, kai mun on sitten pakko lopettaa tämä koulu. En haluaisi luovuttaa niin helposti kuitenkaan.

    • 8+2
    • Aaahdistus

      Morjens.

      Minulla on myös samantyyppisiä ongelmia. Yhtenä syynä näen omalla kohdallani sen, että ahdistun ja jännitän sosiaalisissa tilanteissa. Ahdistuneisuus ja sen tarkkailu vie huomiota esillä olevasta asiasta. Näiden keskittymiseen ja muistamiseen liittyvien asioiden selvittäminen on kieltämättä vaivaloista. Monet sairaudet oireilevat hyvinkin samoin tavoin eikä yhtä nimittävää tekijää välttämättä löydy. Lopulta me olemme erilaisia, eikä kaikkiin keskiverrosta poikkeavaan kannata välttämättä edes loputtomiin etsiä ratkaisua.
      Sen verran kuitenkin, että käynti asiantuntijan juttusilla saattaa avata itselle uusia tulokulmia asiaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe