Mikäs on teidän mielestänne se oikein tapa peittää vene johon kuuluu satamapeite? Jätetäänkö satamapeite veneeseen kiinni talveksi ja pressu päälle vai otetaanko tuo satamapeite pois kokonaan ja viritellään "kattotuolien" päälle pelkkä kesto/kevytpeite?
Mulla nimittäin on tuulilasivene, jossa tuomoinen satamapeite (matala ja aika tiiviisti kiinni aukon ympärillä). Minä päätin tehdä siten, että irrotin peitteen ja virittelin päälle kaksi kappaletta kevytpeitteitä. Kiertääpähän ainakin ilma siellä sisällä.
veneen peittäminen
8
5950
Vastaukset
- Eri
Satamapeitettä en jättäisi märkimään talveksi, lämpöiseen elikkä kuiviin sisätiloihin varastoon ja sitten eikun katteen tekoon, huomaa painava lumikuorma.
- Flipper
Perussääntö on että veneen pitää päästä tuulettumaan kunnolla, varsinkin keväällä lämpötilanvaihtelut tuovat melkoisesti kosteutta liian tiiviisti peitettyyn veneeseen jolloin vaarana on muunmuassa homehtuminen ja sähkölaitteiden kosteusongelmat (liitosten hapettuminen). Nuo kesäksi tarkoitetut kuomut ovat yleensä liian tiiviitä, kehikon päälle laitettu pressu joka on jokapuolelta irti veneestä on toimiva talvisuoja kunhan veneen sisälläkin pääsee ilma kiertämään. Tuulilasiveneissä tuo veneen sisällä ilmankierto harvemmin on ongelma mutta hytillisissä jos mahdollista luukut/ovet yms. auki, edellyttää kylläkin ettei veneessä ole mitään vietävää tai säilytyspaikka on muuten turvallinen mutta tuleehan samalla varusteet huollettua kun vie ne talveksi suojaan.
- Kuin minä
Peitto ehdottomasti pois ja kunnollisen pesun ja vahauksen jälkeen vene sitten lämpimään talliin.On muuten kiva ottaa paatti keväällä kuivana ja huollettuna tallista ja viedä suoraan rantaan ja matkalla morjenstella veneitään peittojen alta kaivaville naapureille.Eli,ehdottomasti lämpimään talliin.
- KPy
...kuin vähän kateellinen, mutta kyllä kuulostaa hyvältä ;-)
- 000
Puuvene ainakin kannattaa mieluummin pitaa ulkona talven ajan, tietenkin katteen alla. Sisalla lampimassa rapistuu paljon pahemmin. Mutta viilea 5 sisatila varmaan olisi paras.
- Olavi
ens talveksi , siis vuoden päästä, taidan kyhätä semmoisen pressuhallin pihalle ja pakitan venhon sinne sisälle. Paikallisessa rautakaupassa näytti olevan myynnissä semmosia valmiita kulmapaloja 2"x2" lankuille. Taitaa olla alumiinirunkoisiakin "halleja" kaupan. Eikai tuo ihan lämpimään kuitenkaan tartte päästä...lämmitelkööt kesällä vesillä auringossa että tarkenee taas talvehtia :)
- wc.
tehdä laudasta A- n malliset pukit ja loveta niihin harjalauta.Sitten marketista mahdollisimman iso kevytpeite päälle, ei tarvitse miettiä lumikuormaa ja tuulettuu hyvin.
- Vanha Volvo
Pressu kannattaa hakea veneliikkeestä, hinta ja paino on noin kolminkertainen markettiin verrattuna, mutta kestää selvästi paremmin käyttöä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351