Valaisin pesuhuoneeseen

sfs6000

Pesuhuoneessa peilivalaisin johon tulee vaihe ja nolla. Tarkoitus on vaihtaa tilalle 18W pistorasiallinen loisteputkivalaisin. Kysymys, saako pistorasian nollata (johdotuksen uusiminen /Kevin saaminen valaisimelle menee liian työlääksi). Uskoisin, että sähkömiehille tulee tällaisia tilanteita usein vastaan. Miten toimitte?

11

2160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuspooli

sähkömies nollaa sen ja saakin paitsi, jos tuossa vanhassa valaisimessa ei ole ollut pistorasiaa ennestään. Tällöin kyseessä on mielestäni sfs6000 mukainen muutosasennus, eikä kyseessä ole huonokuntoisen laitteen tilalle asennettavasta vastaavasta uudesta laitteesta, jolloin voisi soveltaa alkuperäisen asennusajankohdan määräyksiä. Nyt täytyy noudattaa uusia määräyksiä, koska haluat tuon pistorasian. Nollaus on periaatteessa sallittu yksittäisen laitteen lisäyksessä, mutta käytännössä mahdoton homma, koska pistorasiaryhmä pitää lisäksi varustaa 30mA vikavirtasuojakytkimellä pesuhuoneessa. Jos markkinoilla on pelivalaisin, jossa on pistorasia ja sisäinen vikavirtasuojakytkin, niin nollaus mielestäni käy, kunhan kytkee sen oikein, että vikavirtasuojakin vielä toimii. ( Näin itse tulkitsen sfs6000 opastavaa liitettä.) Mutta sellaista valaisinta ei varmaan ole olemassa, en tiedä.
      Itse laittaisin vanhan valaisimen tilalle jakorasian. Jakorasiasta syöttö valaisimelle kaapelilla, jossa on erillinen keltavihreä johto ja kytkisin sen keltavihreän johtimen ko. rasiassa nollaan. Rasiasta vetäisin toisen kaapelin, jossa olisi myös erillinen keltavihreä johdin, erilliselle pistorasialle, jossa olisi itsessään 30mA vikavirtasuojakytkin.
      Näin itse tekisin, mutta jollain muulla voi olla parempi ehdotus.

• Sähköisku

Ainakin Enstolla sellaisia valaisimia on, jotka on varustettu vikavirtasuojalla.
        Saatavuus: hyvinvarustetut sähköliikkeet.
        Tai sitten vaikka joku isompi rautakauppa. Taitaa olla tuossa vantaan K-raudassakin, ellen väärin muista.

• Sähköisku
        Sähköisku kirjoitti:

Ainakin Enstolla sellaisia valaisimia on, jotka on varustettu vikavirtasuojalla.
        Saatavuus: hyvinvarustetut sähköliikkeet.
        Tai sitten vaikka joku isompi rautakauppa. Taitaa olla tuossa vantaan K-raudassakin, ellen väärin muista.

Tyyppi:
        AVR66.018WP

EAN:
        6410042172049

Snro:
        4217204

Nimi:
        JONOVALAISIN

JONO, T8 18 W IP44, pistorasialla, vikavirtasuojalla, 798 mm

Kuvaus:
        Vikavirtasuojakytkimellä varustettu pistorasiavalaisin.

Pakkaus:
        1

Yksikkö:
        KPL

Pituus (mm):
        798

Valonlähde:
        G13/18W

Vikavirtasuojakytkin:
        x

Väri:
        Valk./opaali

http://www.ensto.com/www/finnish/index/kodin_sahkoistys/valaistus/sisavalaistus.html

• tuspooli
        Sähköisku kirjoitti:

Tyyppi:
        AVR66.018WP

EAN:
        6410042172049

Snro:
        4217204

Nimi:
        JONOVALAISIN

JONO, T8 18 W IP44, pistorasialla, vikavirtasuojalla, 798 mm

Kuvaus:
        Vikavirtasuojakytkimellä varustettu pistorasiavalaisin.

Pakkaus:
        1

Yksikkö:
        KPL

Pituus (mm):
        798

Valonlähde:
        G13/18W

Vikavirtasuojakytkin:
        x

Väri:
        Valk./opaali

http://www.ensto.com/www/finnish/index/kodin_sahkoistys/valaistus/sisavalaistus.html

valaisin, jossa on tosiaan tuo pistorasia vikavirtasuojakytkin itsessään voidaan, jos nyt olen oikein käsittänyt, asentaa suoraan vanhan tilalle ja nollata itse valaisimessa. Eli ei varsinaisia kaapelointi muutoksia. Joo enpä tiennyt, että tuollaisia on olemassa. Olisikohan kehitelty tämän tapaisiin hommiin?
        Ei liity tähän enää suoraan: Nyt jos tuon tapaista valaisinta asentaa vaikka keittiöön ja tekee nollauksen, lampussa, niin olen käsittänyt, ettei lamppua voi siinä tapauksessa ketjuttaa. Miten muut käsittää ko. homman.

• Sähköisku
        tuspooli kirjoitti:

valaisin, jossa on tosiaan tuo pistorasia vikavirtasuojakytkin itsessään voidaan, jos nyt olen oikein käsittänyt, asentaa suoraan vanhan tilalle ja nollata itse valaisimessa. Eli ei varsinaisia kaapelointi muutoksia. Joo enpä tiennyt, että tuollaisia on olemassa. Olisikohan kehitelty tämän tapaisiin hommiin?
        Ei liity tähän enää suoraan: Nyt jos tuon tapaista valaisinta asentaa vaikka keittiöön ja tekee nollauksen, lampussa, niin olen käsittänyt, ettei lamppua voi siinä tapauksessa ketjuttaa. Miten muut käsittää ko. homman.

Täysin varmaksi en sano, mutta luulen ettei nollausta voi tehdä muualla kuin päättyvässä kojeessa. Mieluummin tekee sitten kunnolla, niin ei tarvii palata aiheeseen jälkeenpäin, vaikka helppo tie välillä houkuttelisikin. OK, kallista on, mutta elämä on, niinkuin jossakin mainoksessa etevästi todettiin.

Tähän mennessä olen kyllä vaihtanut johdot putkiin, kun olen vanhoja päivittänyt uusiin. Tai sitten uusinut pintajohdot, jos on alunperin sellaista tehty. Kyllä ne johdot on aika hyvin liukuneet putkiin, kun olen kiinnittänyt ne vanhoihin johtimiin. Sitten vaan vikavirtasuojat keskukseen tai pieneen pintakoteloon keskuksen viereen. Poikkeuksen saattaa tehdä jotkut vanhat 20-luvulla rakennetut kerrostalot, joissa on käytetty jotakin pehmeää metalliputkea. oisko lyijyseosta. No se on kumminkin niin pehmeää, että jos joku rakennusmies on aikanaan astunut putken lyttyyn, voi homma tehdä aika tiukkaa. Tosin niissä kyllä alkaa johtimetkin, ne monisäikeiset, joista on värikin paistunut pois jo kauan sitten, olla tiensä päässä. Pariin tällaiseen asuntoon olen sitten tehnyt vähän perusteellisemman rempan. Suurin ongelma kait johtojen uusimisessa onkin se, ettei kuvia tietenkään ole kellään tallessa ja jakorasiat ovat jääneet keittiön kaapistojen tai muun sellaisen taakse josta niitä ei ikinä löydä. Joo, tiedän kyllä ettei niitä saisi haudata, mutta kaikki kotinikkarit ja kaapin askartelijat eivät tiedä tai eivät välitä. Onhan siinä ylimääräistä hommaa tehdä' sopivalla rasiaporalla reikä, ja jos oikein hyvin haluaa tehdä, voi vielä laittaa rasiankorotusrenkaan. Ei se rasia siellä kaapissakaan leipää pyydä, mutta säästää sähköongelman tullessa koko keittiön kaapistojen purkamiselta. Ja niitä sähköongelmia kyllä tulee aikanaan vanhojen hapertuneiden piuhojen, löystyneiden liittimien ja huonostikierrettyjen huppareiden kanssa. Saati sitten jos tehoa pitäisi lisää saada vaikkapa jääkaappipakastimelle, mikrolle, kahvinkeittimelle, tiskikoneelle sun muulle millä keittiöt nykyään tilkitään.

Jaa niin siitä lampusta vielä, niitä on myös moduulimittaisena, jolloin ne on täsmälleen moduulimittaisien peilikaapin levyisiä. Aika hyvin ainakin uusimmat kylppärin kaapit seuraavat näitä modulimittoja. Ainakin isommat kokoonpanot. Pienistä pelti- tai muovilaatikoista en sitten tiedä. Itselleni joskus hommasin semmoisen lampun, niin siinä oli mukana vielä "korotus" listat, joiden avulla sen sai vessan peilikaapin etureunaan nätisti kiinni ja vielä sivultakin oli siistin näköinen.

• Sähköisku
        tuspooli kirjoitti:

Tässä pari juttua jotka kannattaa lukea ensin.

tukes.fi

Ajankohtaista sähköurakoitsijoille 25.11 2004
        (heti etusivulla vasemmalla)

Ja sitten kylppäriongelmaan:

Etusivu > Toimialat > Kysymyksiä ja vastauksia > Sähkö ja hissit
        Mitä tulee ottaa huomioon uusittaessa tai muutettaessa vanhan asunnon kylpyhuoneen sähköasennuksia?

• Tuspooli
        Sähköisku kirjoitti:

Täysin varmaksi en sano, mutta luulen ettei nollausta voi tehdä muualla kuin päättyvässä kojeessa. Mieluummin tekee sitten kunnolla, niin ei tarvii palata aiheeseen jälkeenpäin, vaikka helppo tie välillä houkuttelisikin. OK, kallista on, mutta elämä on, niinkuin jossakin mainoksessa etevästi todettiin.

Tähän mennessä olen kyllä vaihtanut johdot putkiin, kun olen vanhoja päivittänyt uusiin. Tai sitten uusinut pintajohdot, jos on alunperin sellaista tehty. Kyllä ne johdot on aika hyvin liukuneet putkiin, kun olen kiinnittänyt ne vanhoihin johtimiin. Sitten vaan vikavirtasuojat keskukseen tai pieneen pintakoteloon keskuksen viereen. Poikkeuksen saattaa tehdä jotkut vanhat 20-luvulla rakennetut kerrostalot, joissa on käytetty jotakin pehmeää metalliputkea. oisko lyijyseosta. No se on kumminkin niin pehmeää, että jos joku rakennusmies on aikanaan astunut putken lyttyyn, voi homma tehdä aika tiukkaa. Tosin niissä kyllä alkaa johtimetkin, ne monisäikeiset, joista on värikin paistunut pois jo kauan sitten, olla tiensä päässä. Pariin tällaiseen asuntoon olen sitten tehnyt vähän perusteellisemman rempan. Suurin ongelma kait johtojen uusimisessa onkin se, ettei kuvia tietenkään ole kellään tallessa ja jakorasiat ovat jääneet keittiön kaapistojen tai muun sellaisen taakse josta niitä ei ikinä löydä. Joo, tiedän kyllä ettei niitä saisi haudata, mutta kaikki kotinikkarit ja kaapin askartelijat eivät tiedä tai eivät välitä. Onhan siinä ylimääräistä hommaa tehdä' sopivalla rasiaporalla reikä, ja jos oikein hyvin haluaa tehdä, voi vielä laittaa rasiankorotusrenkaan. Ei se rasia siellä kaapissakaan leipää pyydä, mutta säästää sähköongelman tullessa koko keittiön kaapistojen purkamiselta. Ja niitä sähköongelmia kyllä tulee aikanaan vanhojen hapertuneiden piuhojen, löystyneiden liittimien ja huonostikierrettyjen huppareiden kanssa. Saati sitten jos tehoa pitäisi lisää saada vaikkapa jääkaappipakastimelle, mikrolle, kahvinkeittimelle, tiskikoneelle sun muulle millä keittiöt nykyään tilkitään.

Jaa niin siitä lampusta vielä, niitä on myös moduulimittaisena, jolloin ne on täsmälleen moduulimittaisien peilikaapin levyisiä. Aika hyvin ainakin uusimmat kylppärin kaapit seuraavat näitä modulimittoja. Ainakin isommat kokoonpanot. Pienistä pelti- tai muovilaatikoista en sitten tiedä. Itselleni joskus hommasin semmoisen lampun, niin siinä oli mukana vielä "korotus" listat, joiden avulla sen sai vessan peilikaapin etureunaan nätisti kiinni ja vielä sivultakin oli siistin näköinen.

tms. ollut nuo 20-30-luvun putket ja rasiat. Ne mitä itse olen nähnyt ja ollut tekemisissä muistuttaa paljon noita Amerikkalaisten nykyisiä sähköasennuksia. Putkien sisällä on näkynyt jotain tervapaperin näköistä joskus ja johtimet on ollut jotain tervattuja, kangaseristeisiä ja kaikki väriltään mustia. Ne mitä itse olen nähnyt ja omassa asunnossani oli on ollut todella siistin näköisiä asennuksia ja tyylikkäitä. Noissa vanhoissa "tervaeristeisissä" pinta-asennuksissa, puukiinnikkeineen on myös todellista tyyliä.

• töpseli

Ei maksa kuin muutaman kympin vikavirtasuoja, mikä asennetaan sähkötauluun. Sähkömieheltä ei mene montaa minuuttia kytkemiseen ja saat vikavirtasuojan useammallekin pistorasialle. Kyllä sun pitäisi saada sinne kevi-karva kaveriksi tai sitten vetää kokonaan uusi johto. Ei kai niitä nollauksia kukaan suostu enää edes tekemään.

• tuspooli

tehdä edelleenkin korjausasennuksissa ja muutosasennuksissa, tietyin edellytyksin, kuten tuossa edellä on puhuttu ja kannattaa nimenomaan tehdä. Nollaus pitää tehdä kunnolla ja se toimii oikosulussa aivan yhtä hyvin kuin erillinen kevi. Kannattaa lukea myös sieltä sfs6000 loppuosasta mitä siellä sanotaan. Ne ohjeet on nimenomaan tällaisia tapauksia varten, ettei tarvitse koko talon sähköjä vetää uusiksi, kun haluaa yhden lampun tai pistorasian. Minusta urakoitsija tekee kusetuskeikan, jos alkaa vetelemään niitä kevikaapeleita keskuksilta asti, jos on mahdollisuus muuten homma hoitaa ja edullisemmin. Aika kevyesti heitit tuon muutaman minuutin jutun. Oletko lisäillyt vanhempiin keskuksiin näitä uusia moduulikomponentteja viimeaikoina? Yleensä on erittäin hyvä mäihä, jos tilaa on jne. Eihän uusissa asennuksissa tätä kevi ongelmaa ole. Nämä ongelmat on enemmänkin vanhemmissa asennuksissa 80-luvun alkupuolelta taakse päin. Itse olen huomannut ettei sen vikavirtasuojakytkimen lisäys noihin vanhoihin keskuksiin ole ollutkaan niin helppo ja nopea homma, verrattuna näihin uusiin keskuksiin, joissa käytetetään moduulimittaisia komponenttejä ja on valmiit varatilat mihin lisätä. Kyllä noita nollauksia suostuu tekemään monikin asentaja. Itse teen mieluummin nollauksen, kun alan vetämään uusia kaapeleita. Tietenkin jos keskus on tuollainen mihin saa helposti lisättyä tavaraa ja uudet karvat tulee jouhevasti, vaikka vanhoilla karvoilla vetämällä, niin mikä ettei erilliset kevit ja keskukseen se vikavirtasuojakytkin. Tapauskohtaisesti tietenkin.

• töpseli
        tuspooli kirjoitti:

tehdä edelleenkin korjausasennuksissa ja muutosasennuksissa, tietyin edellytyksin, kuten tuossa edellä on puhuttu ja kannattaa nimenomaan tehdä. Nollaus pitää tehdä kunnolla ja se toimii oikosulussa aivan yhtä hyvin kuin erillinen kevi. Kannattaa lukea myös sieltä sfs6000 loppuosasta mitä siellä sanotaan. Ne ohjeet on nimenomaan tällaisia tapauksia varten, ettei tarvitse koko talon sähköjä vetää uusiksi, kun haluaa yhden lampun tai pistorasian. Minusta urakoitsija tekee kusetuskeikan, jos alkaa vetelemään niitä kevikaapeleita keskuksilta asti, jos on mahdollisuus muuten homma hoitaa ja edullisemmin. Aika kevyesti heitit tuon muutaman minuutin jutun. Oletko lisäillyt vanhempiin keskuksiin näitä uusia moduulikomponentteja viimeaikoina? Yleensä on erittäin hyvä mäihä, jos tilaa on jne. Eihän uusissa asennuksissa tätä kevi ongelmaa ole. Nämä ongelmat on enemmänkin vanhemmissa asennuksissa 80-luvun alkupuolelta taakse päin. Itse olen huomannut ettei sen vikavirtasuojakytkimen lisäys noihin vanhoihin keskuksiin ole ollutkaan niin helppo ja nopea homma, verrattuna näihin uusiin keskuksiin, joissa käytetetään moduulimittaisia komponenttejä ja on valmiit varatilat mihin lisätä. Kyllä noita nollauksia suostuu tekemään monikin asentaja. Itse teen mieluummin nollauksen, kun alan vetämään uusia kaapeleita. Tietenkin jos keskus on tuollainen mihin saa helposti lisättyä tavaraa ja uudet karvat tulee jouhevasti, vaikka vanhoilla karvoilla vetämällä, niin mikä ettei erilliset kevit ja keskukseen se vikavirtasuojakytkin. Tapauskohtaisesti tietenkin.

Pari kuukautta sitten laitettiin muun remontin yhteydessä. En itse koskenut mutta seurasin aktiivisesti vierestä kun sähkömies sen asensi. Talo on vanha mutta taulusta en oikein tiedä. Ilmeisesti ei sitten kovin vanha kun tilaa oli pirusti. Meillä tietty oli järkevää, kun vaihdettiin suurin osa sähköistä ( missä katot oli auki ) ja tehtiin paljon lisää, vetää keskukselta saakka. Jos muuten suojamaadoituksen tekee, niin eikö samassa tilassa oleviin laitteisiin pidä tehdä kaikkiin? Siinä mielessä yksi valaisin/pistorasia on ehkä luontevinta tehdä nollauksella. Meillä oli siinäkin kiva että oli putkitettu ja sai vedettyä uutta karvaa entisten rinnalle.

• tuspooli
        töpseli kirjoitti:

Pari kuukautta sitten laitettiin muun remontin yhteydessä. En itse koskenut mutta seurasin aktiivisesti vierestä kun sähkömies sen asensi. Talo on vanha mutta taulusta en oikein tiedä. Ilmeisesti ei sitten kovin vanha kun tilaa oli pirusti. Meillä tietty oli järkevää, kun vaihdettiin suurin osa sähköistä ( missä katot oli auki ) ja tehtiin paljon lisää, vetää keskukselta saakka. Jos muuten suojamaadoituksen tekee, niin eikö samassa tilassa oleviin laitteisiin pidä tehdä kaikkiin? Siinä mielessä yksi valaisin/pistorasia on ehkä luontevinta tehdä nollauksella. Meillä oli siinäkin kiva että oli putkitettu ja sai vedettyä uutta karvaa entisten rinnalle.

varmaan nuo mainitsemasi hommat aivan samalla lailla. En halua mainostaa tätä nollaus mahdollisuutta, koska onhan se vanhaa asennustekniikkaa tavallaan, mutta joissakin on ihan hyvä ja edullinen ratkaisu. Mutta jos mahdollista ja ei aiheuta aivan älyttömänä työtä, niin kannattaa vaihtaa kaapelit ja piuhat 3-ja -5-johdin systeemeihin ja onhan se vikavirtasuojakytkimen paras paikka keskuksessa, jo sen takia, että sitä voi hyödyntää muuhunkin, eikä yksittäiseen laitteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe