Taulukko taulukkoon

Alakaja Savosta

Voinko tehdä CSS:n avulla taulukon taulukkoon. Siis kun minulla on pohjana perinteinen (joku varmaan sanoo ettei niitä enää kannata käyttää) td-tyyliin tehty taulukko, niin saanko yhden solun sisään pieniä taulukoita, joiden sisään voisin pistää linkit.

Entä sitten noiden solujen ominaisuuksien määrittely. Voinko CSS:n avulla vaikuttaa solujen taustaväriin ja niin poispäin. Muuten saan kyllä CSS:n toimimaan, mutta taulukoissa en.

8

762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tõppõ

      »Voinko tehdä CSS:n avulla taulukon taulukkoon.»
      Taulukot tehdään html:llä. Niitä voi olla myös sisäkkäin siten että uusi taulukko tulee nimenomaan soluun (ei muualle). Esim:



         1.1
         
         
            
            
               2.1
               2.2
            
            
               2.3
               2.4
            
            

         


         1.3
         1.4





      »Voinko CSS:n avulla vaikuttaa solujen taustaväriin ja niin poispäin.»
      Toki, ja kaikkeen muuhunkin. Esim:



         Taulukoita
         
         td {
            background-color: Aqua;
            height: 20px;
            width: 30px;
            border: 1px solid Black;
         }







         1.1
         
         
            
            
               2.1
               2.2
            
            
               2.3
               2.4
            
            

         


         1.3
         1.4







      Nyt sama solun ( ) määritys vaikuttaa kaikkiin soluihin. Taulukot kannattaa ehkä kuitenkin yksilöidä niin hallinta on monipuolisempaa:


         Taulukoita
         
         td {
            background-color: Aqua;
            height: 20px;
            width: 30px;
            border: 1px solid Black;
         }
         #ekataulukko td {
            color: Red; /* tämä määrää fontin värin, koskee kaikkia "ekataulukoksi identifioitun elementin sisällä olevia td-elementtejä */
         }







         1.1
         
         
            
            
               2.1
               2.2
            
            
               2.3
               2.4
            
            

         


         1.3
         1.4







      Ja voihan tuota vielä vähän monipuolistaa, roiskasin tuonne vähän kaikenlaista. Ei nyt niin järin tyylikäs mutta saattaahan tuosta jotain oppia:



         Taulukoita
         
         td {
            background-color: Aqua;
            height: 20px;
            width: 30px;
            border: 1px solid Black;
         }
         #ekataulukko td {
            color: Red;
         }
         #ekataulukko {
            background-color: Yellow;
         }
         #tokataulukko {
            background-color: #E6E6FA;
            font-family: Courier, monospace;
         }
         #tokataulukko td {
            background-color: Blue;
            border: 3px solid Green;
         }
         .erilainen {
            background-color: #FFD700;
            font-size: 200%;
            color: #FF4500;
            border-left: 15px groove Lime;
            position: absolute;
            right: 30%;
            padding: 50px;
            top: 50%;
         }







         1.1
         
         
            
            
               2.1
               2.2
            
            
               2.3
               2.4
            
            

         


         1.3
         1.4







      P.S.
      »joku varmaan sanoo ettei niitä (taulukoita) enää kannata käyttää»
      Kyllä taulukoilla käyttöä on, mutta taulukkoa kannattaa käyttää vaan taulukkodatan esitykseen, ei siis layoutin tekoon. Layout tehdään css:llä.
      Vaikka css:llä pystyy muokkaamaan taulukkoa likipitäen miten tahtoo niin "tavallisilla" lohko- ja tekstielementeillä jäsenneltyjä sivuja voi muuttaa ehkä vielä vapaammin.

      • Alakaja Savosta

        Kiitos avusta.


      • Sama

        Voiko nuo align=left/center/right ja valign=top jne. korvata jotenkin?


      • Sama kirjoitti:

        Voiko nuo align=left/center/right ja valign=top jne. korvata jotenkin?

        Voihan ne, mutta riippuu siitä, missä elementeissä ne esiintyvät. Erityisesti align-määritteellä on aivan eri merkityksiä eri elementeissä.

        Peruskysymys on kuitenkin se, miksi tekisit pikkuasioita CSS:llä, jos kuitenkin aiot (mitä ilmeisimmin) tehdä sivun taiton HTML:llä. Kyllähän niin _voi_ tehdä, mutta mikä silloin on idea?


      • Tõppõ
        Yucca kirjoitti:

        Voihan ne, mutta riippuu siitä, missä elementeissä ne esiintyvät. Erityisesti align-määritteellä on aivan eri merkityksiä eri elementeissä.

        Peruskysymys on kuitenkin se, miksi tekisit pikkuasioita CSS:llä, jos kuitenkin aiot (mitä ilmeisimmin) tehdä sivun taiton HTML:llä. Kyllähän niin _voi_ tehdä, mutta mikä silloin on idea?

        ..miksi taitto kannattaisi tehdä taulukoilla kun sen voi tehdä ´css:llä?

        Alakajalle vielä:
        »Voiko nuo align=left/center/right ja valign=top jne. korvata jotenkin? »

        text-align : right;
        vertical-align : top;


      • Alakaja Savosta
        Yucca kirjoitti:

        Voihan ne, mutta riippuu siitä, missä elementeissä ne esiintyvät. Erityisesti align-määritteellä on aivan eri merkityksiä eri elementeissä.

        Peruskysymys on kuitenkin se, miksi tekisit pikkuasioita CSS:llä, jos kuitenkin aiot (mitä ilmeisimmin) tehdä sivun taiton HTML:llä. Kyllähän niin _voi_ tehdä, mutta mikä silloin on idea?

        "Peruskysymys on kuitenkin se, miksi tekisit pikkuasioita CSS:llä, jos kuitenkin aiot (mitä ilmeisimmin) tehdä sivun taiton HTML:llä. Kyllähän niin _voi_ tehdä, mutta mikä silloin on idea?"

        Nämä ovat ensimmäiset sivuni. Tein ne, jotta voisin tarjota kuvakertomuksia reissuistani kotiväelle ja lähitutuile. Sain sivuista mielestäni selkeät (ja oman subjektiivisen mielipiteeni mukaan myös tunnelmalliset) enkä haluaisi enää suunnitella niitä kokonaan uudestaan, mutta mitä pidemmälle ehdin, niin sitä voimakkaammin tuo CSS alkoi hypähdellä silmille erilaisista ohjeista. Ymmärsin, että sen käytön opettelu on suotavaa. Siksi aloin tehdä noita pieniä muutoksia. En tiedä, onko niistä mitään hyötyä, mutta kyllähän niistä jotain oppii seuraavia sivuja varten, joissa pyrin sitten täydelliseen puhtauteen.

        Tyvestä puuhun.


      • Tõppõ
        Alakaja Savosta kirjoitti:

        "Peruskysymys on kuitenkin se, miksi tekisit pikkuasioita CSS:llä, jos kuitenkin aiot (mitä ilmeisimmin) tehdä sivun taiton HTML:llä. Kyllähän niin _voi_ tehdä, mutta mikä silloin on idea?"

        Nämä ovat ensimmäiset sivuni. Tein ne, jotta voisin tarjota kuvakertomuksia reissuistani kotiväelle ja lähitutuile. Sain sivuista mielestäni selkeät (ja oman subjektiivisen mielipiteeni mukaan myös tunnelmalliset) enkä haluaisi enää suunnitella niitä kokonaan uudestaan, mutta mitä pidemmälle ehdin, niin sitä voimakkaammin tuo CSS alkoi hypähdellä silmille erilaisista ohjeista. Ymmärsin, että sen käytön opettelu on suotavaa. Siksi aloin tehdä noita pieniä muutoksia. En tiedä, onko niistä mitään hyötyä, mutta kyllähän niistä jotain oppii seuraavia sivuja varten, joissa pyrin sitten täydelliseen puhtauteen.

        Tyvestä puuhun.

        Tuohon Yukan esittämään "peruskysymykseen" vielä palatakseni sanoisin että css:llä kannattaa tehdä siksi että sillä pystyy muokkaamaan monipuolisemmin, ts. siinä on helvetisti sellaisia ominaisuuksia joita html-attribuuteilla ei voi tehdä.

        Jos sivut taas sisältävät SEKÄ html-attribuuteilla tehtyjä määrityksiä ETTÄ css:llä tehtyjä niin silloin css:n idea vesittyy ja voima vähenee.
        Koska attribuutit yleensä ohittavat css-määritykset niin css-tiedostoa muuttamallaei saakaan muutettua kaikkea mitä haluaisi vaan tarvii mennä muuttelemaan monia asioita suoraan sivuilta käsin. Tämä taas on hidasta vähänkään laajemmalla sivulla.

        Neuvoksi antaisin että poistat sivuiltasi KAIKKI "ylimääräiset" eli vanhentuneet attribuutit.
        Tuolla on vähän vinkkiä, samat asiat pätee xhtml:äänkin:
        http://www.saunalahti.fi/wpoet/fin/htmlref.htm

        Tässä aloituspaketti css:ään:
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/webjulk/2.5.html


      • Alakaja Savosta
        Tõppõ kirjoitti:

        Tuohon Yukan esittämään "peruskysymykseen" vielä palatakseni sanoisin että css:llä kannattaa tehdä siksi että sillä pystyy muokkaamaan monipuolisemmin, ts. siinä on helvetisti sellaisia ominaisuuksia joita html-attribuuteilla ei voi tehdä.

        Jos sivut taas sisältävät SEKÄ html-attribuuteilla tehtyjä määrityksiä ETTÄ css:llä tehtyjä niin silloin css:n idea vesittyy ja voima vähenee.
        Koska attribuutit yleensä ohittavat css-määritykset niin css-tiedostoa muuttamallaei saakaan muutettua kaikkea mitä haluaisi vaan tarvii mennä muuttelemaan monia asioita suoraan sivuilta käsin. Tämä taas on hidasta vähänkään laajemmalla sivulla.

        Neuvoksi antaisin että poistat sivuiltasi KAIKKI "ylimääräiset" eli vanhentuneet attribuutit.
        Tuolla on vähän vinkkiä, samat asiat pätee xhtml:äänkin:
        http://www.saunalahti.fi/wpoet/fin/htmlref.htm

        Tässä aloituspaketti css:ään:
        http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/webjulk/2.5.html

        "Jos sivut taas sisältävät SEKÄ html-attribuuteilla tehtyjä määrityksiä ETTÄ css:llä tehtyjä niin silloin css:n idea vesittyy ja voima vähenee."

        Näinhän se varmasti on.

        "Neuvoksi antaisin että poistat sivuiltasi KAIKKI "ylimääräiset" eli vanhentuneet attribuutit."

        Tuohon olen pyrkinyt eikä siellä taida nyt niitä enää ollakaan. Antakaa vähän armoa ja aikaa. Ei tämä ole ihan helppoa kun alusta aloittaa, joskaan ei mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaakaan. Olen kiitollinen ohjeista, mutta haluaisin tuntea myös tekemisen iloa - se motivoi kehittämään osaamista.

        Mummi ja vaari ilahtuvat aivan varmasti toimivista sivuista, vaikka ne eivät puhdasoppiset olisikaan... :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe