Miten toimitaan ESP:llä ?

vaari

Vaari sai vaihdettua 15 vuotiaan autonsa uuteen pirssiin, jossa on nyt kaikki mahdolliset 3-kirjaimiset turvavimpaimet. ABS:ien kanssa ymmärän miten toimitaan mutta tuon "ajonvakausjärjestelmä" ESP.

Miten tulee sen kanssa toimia auton mahdollisesti joutuessa sivuluisuun ? Vanhoilla malleilla oli selvä ohje, että kytkin pohjaan, kaasu pois ja vastaliikeohjaus. Miten nyt? Kytkin pohjaan vai lisää kaasua ? Kertokaa te joilla on kokemusta ja/tai teoreettista ymmärrystä.

Harmittaa kun ei enää ole juurikaan jääratoja joissa saisi käytännössä kokeilla autonsa toimivuutta liukkaalla. Onhan se hurjaa kun kaikki joudumme nyt tosipaikassa liikenteen seassa opiskelemaan liukkaan kelin ajotuntumaa.

20

2639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esp-vaari

      ESP käyttää jarruja ja vähentää tarvittaessa moottorin tehoja auton pyrkiessä sivuluisuun. Auto ei käytännössä lähde sivuluisuun, mutta fysiikan lakeja sekään ei pysty kumoamaan.

      Sivuluisussa samt säännöt kuin ennenkin: kytkin pohjaan ja vastaohjaus.

      Äkillisessä väistössä kannattaa kääntää riittävän paljon ohjauspyörästä, jotta järjestelmä ymmärtää auttaa auton hallinnassa.

      • takapuoli vankka

        "Auto ei käytännössä lähde sivuluisuun"

        Luottamus on vankka, hyvä, hyvä, hyvä, hyvä.


      • Pena
        takapuoli vankka kirjoitti:

        "Auto ei käytännössä lähde sivuluisuun"

        Luottamus on vankka, hyvä, hyvä, hyvä, hyvä.

        Lukisit lauseen loppuun saakka. Ei ESP:kään voi fysiikan laeille mitään. Jos ESP:llä ulosmittaa sen koko hyödyn ajamalla liian lujaa mutkaan, niin kyllä silloin matka jatkuu tangentin suunnassa. Normaaliajossa se vakavoittaa auton kulkua oikaisemalla liu'ut ennen kuin kuski juuri huomaa mitään.


      • auto vikisee
        Pena kirjoitti:

        Lukisit lauseen loppuun saakka. Ei ESP:kään voi fysiikan laeille mitään. Jos ESP:llä ulosmittaa sen koko hyödyn ajamalla liian lujaa mutkaan, niin kyllä silloin matka jatkuu tangentin suunnassa. Normaaliajossa se vakavoittaa auton kulkua oikaisemalla liu'ut ennen kuin kuski juuri huomaa mitään.

        Kannattaa heti alkuunsa kytkeä se ESP pois.
        Esim. tiukat pysäytykset yli 100km/h ovat mahdottomia (kahdella vastaheitolla vasemman jalan jarrutus)


      • esp-vaari
        takapuoli vankka kirjoitti:

        "Auto ei käytännössä lähde sivuluisuun"

        Luottamus on vankka, hyvä, hyvä, hyvä, hyvä.

        Joo, lue todellakin lause loppuun.


      • Pena
        auto vikisee kirjoitti:

        Kannattaa heti alkuunsa kytkeä se ESP pois.
        Esim. tiukat pysäytykset yli 100km/h ovat mahdottomia (kahdella vastaheitolla vasemman jalan jarrutus)

        Ensinnäkin täällä suomessa ei ole luvallista ajaa yli 100 km/h missään talviaikaan. Toiseksikin olisi kiva nähdä tuo pysäytystemppu esim. motarin keskikaistalla neljän ruuhkassa Voisi päästä lehtiin. Käytännössä noita temppuja et näe liikenteessä. Jääradallekin pääsee harvoin ajelemaan. Siellä voisi kytkeäkin ESP:n pois.


      • joo
        Pena kirjoitti:

        Ensinnäkin täällä suomessa ei ole luvallista ajaa yli 100 km/h missään talviaikaan. Toiseksikin olisi kiva nähdä tuo pysäytystemppu esim. motarin keskikaistalla neljän ruuhkassa Voisi päästä lehtiin. Käytännössä noita temppuja et näe liikenteessä. Jääradallekin pääsee harvoin ajelemaan. Siellä voisi kytkeäkin ESP:n pois.

        16:00 ruuhkassa ei yleensäkään ajeta nopeuksia jossa lähetään luistelemaan, varsinkaan motarilla.
        Se on mahdollista jos oikein yrittää, siis saada kunnon luisto aikaiseksi.
        Peräänajo ja ABS ja turvaväli, ne on tässä se juttu.

        Mutta tarvittaessa "temppu" (ei se ole mikään temppu)onnistuu myös motarilla. Auto pysyy kaistalla jos vaan mahtuu sinne poikittain.


    • Yli A:sarjan

      Jos olet onnellinen uusi mersun omistaja niin voin sanoa että kokemukset esp:stä ovat loistavat.

      Esimerkiksi nopeassa väistöliikkeessä autosi ei lähde heittelehtimään vaan menee tasaisesti ja suoraan.

      En ole henkilökohtaisesti kokeillut kuin mersun malleja missä on esp sitä paremmin se toimii mitä pidempi akseli väli.

      Ainoa moittimisen sana jää A mersulle jossa tekniikka ei niin hyvin toiminut, mutta C E Ja Ässässä Ominaisuus on huippu.

      • manki

        "Esimerkiksi nopeassa väistöliikkeessä autosi ei lähde heittelehtimääm vaan menee tasaisesti ja suoraan"

        No sehän kuulostaa helvetin hyvältä väistöltä!

        Varo muuten ettei mee a mersus katolleen kuivalla.


      • Mersu
        manki kirjoitti:

        "Esimerkiksi nopeassa väistöliikkeessä autosi ei lähde heittelehtimääm vaan menee tasaisesti ja suoraan"

        No sehän kuulostaa helvetin hyvältä väistöltä!

        Varo muuten ettei mee a mersus katolleen kuivalla.

        No sehän kuulostaa helvetin hyvältä väistöltä!
        (yksinkertaista ymmärrystä teiltä? Kuitenkin väistö liike ajo linjojen mukaan)

        Koe-aja auto niin tiedät mistä puhun. Ja esp:hän tekee siitä "helvetin hyvän väistön".

        Asiasta seinään en enään omista kyseistä mallia ja ja kun otit kaatumisen puheeksi niin edes kateelliset ruotsalaiset eivät onnistuneen kaatamaan A:ta sen Jälkeen kun siihen asennettiin ESP


      • Koeponnistaja
        Mersu kirjoitti:

        No sehän kuulostaa helvetin hyvältä väistöltä!
        (yksinkertaista ymmärrystä teiltä? Kuitenkin väistö liike ajo linjojen mukaan)

        Koe-aja auto niin tiedät mistä puhun. Ja esp:hän tekee siitä "helvetin hyvän väistön".

        Asiasta seinään en enään omista kyseistä mallia ja ja kun otit kaatumisen puheeksi niin edes kateelliset ruotsalaiset eivät onnistuneen kaatamaan A:ta sen Jälkeen kun siihen asennettiin ESP

        Kävin koeajamassa A:n. Ei tosiaankaan hintaansa vastaava kärry, parempaa vastinetta rahalle löytää helposti. Mutta tämä onkin sitten niitä elämän valintoja. Jos pitää olla autonrimpula mersunmerkillä niin ei voi mitään...

        Mutta asiaan: Se A:n ESP tekee sen mitä lupaa. Ajoin sillä pultti pohjassa ysikymppisiin ja auto tosiaankin jarruttaa niin että naama on ikkunassa, sulkijalihas maksimisupistuksessa ja kuski on hetken aikaa matkustaja. Kun ominaisuudesta oppii "nauttimaan" on kyseessä linnanmäkimäinen kokemus. Ainut vain että mutkista ulostulo on kuin ajaisi ketjuttomalla mopolla liisterissä.

        Vielä enemmän kunnioitusta herättäen ESP toimii Smart for Two vehkeissä. Siinä kaikista kaarroksista tulee puskevan pitkiä vaikka ajaisi jäällä. Tämä huolimatta siitä että laite on takavetoinen. Noinkin hyvä ajettavuus pelkän tietotekniikan turvin niin lyhytakseliseen ja kapeaan autoon on kyllä melkoinen tekninen saavutus.

        Vaan ei tosiaankaan ESP lisää kaarrenopeutta. Itse arvostan hyvää alustaa ja ajettavuutta. ESP tekee ajamisen "idioottivarmaksi" ja omalta kannaltani varsin tylsäksi. Valmistajille ESP antaa mahdollisuuden rakentaa entistäkin kehnommista komponenteista entistäkin huonommalla alustansuunnittelulla autoja jotka ostajasta kuitenkin tuntuvat varsin hyviltä. Tällä tarkoitan sitä että järjestelmät vahtivat että muutoin kehnosti hallittava laite ei joudu tilanteisiin jossa se lähtisi käsistä. Nimenomaisesti tämä korostuu nykytrendin mukaisissa korkeissa ja kapeissa, erittäin pakettiautomaisissa laitteissa.


      • Mersu
        Koeponnistaja kirjoitti:

        Kävin koeajamassa A:n. Ei tosiaankaan hintaansa vastaava kärry, parempaa vastinetta rahalle löytää helposti. Mutta tämä onkin sitten niitä elämän valintoja. Jos pitää olla autonrimpula mersunmerkillä niin ei voi mitään...

        Mutta asiaan: Se A:n ESP tekee sen mitä lupaa. Ajoin sillä pultti pohjassa ysikymppisiin ja auto tosiaankin jarruttaa niin että naama on ikkunassa, sulkijalihas maksimisupistuksessa ja kuski on hetken aikaa matkustaja. Kun ominaisuudesta oppii "nauttimaan" on kyseessä linnanmäkimäinen kokemus. Ainut vain että mutkista ulostulo on kuin ajaisi ketjuttomalla mopolla liisterissä.

        Vielä enemmän kunnioitusta herättäen ESP toimii Smart for Two vehkeissä. Siinä kaikista kaarroksista tulee puskevan pitkiä vaikka ajaisi jäällä. Tämä huolimatta siitä että laite on takavetoinen. Noinkin hyvä ajettavuus pelkän tietotekniikan turvin niin lyhytakseliseen ja kapeaan autoon on kyllä melkoinen tekninen saavutus.

        Vaan ei tosiaankaan ESP lisää kaarrenopeutta. Itse arvostan hyvää alustaa ja ajettavuutta. ESP tekee ajamisen "idioottivarmaksi" ja omalta kannaltani varsin tylsäksi. Valmistajille ESP antaa mahdollisuuden rakentaa entistäkin kehnommista komponenteista entistäkin huonommalla alustansuunnittelulla autoja jotka ostajasta kuitenkin tuntuvat varsin hyviltä. Tällä tarkoitan sitä että järjestelmät vahtivat että muutoin kehnosti hallittava laite ei joudu tilanteisiin jossa se lähtisi käsistä. Nimenomaisesti tämä korostuu nykytrendin mukaisissa korkeissa ja kapeissa, erittäin pakettiautomaisissa laitteissa.

        No A:n esp toimii, mutta ei lähellekkään niin hyvin kuin C E ja S:än Kun kaikilla autoilla on tullut ajettua jo pidempään voin sanoa, että A:ssa omasta mielestäni oli "hidas" esp. Vuosimalli oli 2000. En tiedä onko MB tehnyt tämän jälkeen A:han muutoksia esp:n suhteen?

        Oliko A mallisi Lang?


      • Koeponnistaja
        Mersu kirjoitti:

        No A:n esp toimii, mutta ei lähellekkään niin hyvin kuin C E ja S:än Kun kaikilla autoilla on tullut ajettua jo pidempään voin sanoa, että A:ssa omasta mielestäni oli "hidas" esp. Vuosimalli oli 2000. En tiedä onko MB tehnyt tämän jälkeen A:han muutoksia esp:n suhteen?

        Oliko A mallisi Lang?

        Eli niitä "standardi" versioita. ESP:n toiminnassa en huomannut juuri eroa. Tosin sitä ensimmäistä sisustaltaan karumpaa mallia kuritin oikein kunnolla. Olihan se ensimmäinen A:n ESP:llä varustettu sukupolvi. Tätä jälkimmäistä tuli ajettua muuten vain.

        Ei kyllä juuri tuo A eroa ajomukavuudeltaan sprintteristä tai muista mersun pakuista. Noin karkeasti kun arvioi. Tavallisiin autoihin, kuten mersun perheautoihin sitä ei kannata verrata. Kuten sinäkin olet huomannut.


    • Tane

      Järjestelmä mittaa renkaiden pyörimisnopeuksia ja eturenkaiden suuntaa. Eturenkaista se tietää, mihin kuljettaja haluaisi mennä. Renkaiden pyörimisnopeudesta se tietää, mennäänkö sinne. Jos ei mennä, järjestelmä jarruttaa renkaita yksittäin niin, että auto menee haluttuun suuntaan.

      Eli mitä tehdä, jos auto meinaa lähteä luisuun? Pidä renkaat oikeaan suuntaan, niin ESP korjailee auton asentoa. Tietenkään se ei voi mitään, jos ajat kesärenkailla peilijäällä. Normaali talvikelillä ja -renkailla se kuitenkin oikaisee luiston ennen kuin se karkaa liian pahaksi.

      Noille akuankka-jutuille voi näyttää vaikka keskaria. Niitä kirjoittavat juuri ne, jotka eivät ole koskaan ESP:tä kokeilleet. Korkeintaan näkevät märkiä unia autosta, joka maksaa enemmän kuin heidän oma tonnin ropposensa.

      • Mersu

        Kiitos ja kumarrus!

        Jokatapauksessa sen haluan sanoa että "vaarin" kannattaa kokeilla esp:n toimivuutta vaikka teollisuus/suljetulla alueella.

        kohtuuden rajoissa ;)


    • Kallonkutistaja

      Lähtökohtana olisi, että autoliike perehdyttäisi auton uusiin ominaisuuksiin. Parhaiten se käy ennen kauppaa. Kaupanteon jälkeen se yleensä on myöhäistä vaatia.

      Samat ohjeet pätevät edelleen kuten ennenkin. Kannattaa pyrkiä toimimaan siten, ettei ESP joutuisi koskaan tositoimiin. Jos tilanne kuitenkin pääsisi yllättämään, niin kyllä ESP hoitaa sen ihan itse, kuskin ei kannata enää tehdä mitään radikaalia. Eli lopulta auto ei lähdekään kunnolliseen sivuluisuun, vaan palaa hyvin nopeasti toivotulle ajolinjalle.

      Tärkeintä ESP:n kanssa on, että ymmärretään, että keli on petollinen, vaikka auto pääsääntöisesti kulkeekin kuin hyvällä kelillä. Nopeuden lisääminen hävittää helposti ESP:n tarkoittaman lisäturvallisuuden, jos siihen luotetaan liikaa.

    • vaari

      Paljon tuli taas nokkapokkatarinaa ja vain pari asiallista vietiä. MUTTA antakeehan nyt jo vastaus Vaarille alussa esittämääni kysmykseen: "Vanhoilla malleilla oli selvä ohje, että kytkin pohjaan, kaasu pois ja vastaliikeohjaus. Miten nyt?"

      Ei nyt talviliukkaille paljon nopeutta tarvita eikä mitään rallikaahailua kun sivuluisuun joudutaan. Eli kyllä siihen tilanteeseen helposti joutuu vaikka kuinka ennakoisi.

      • Insinööri

        Tane jo vastasi mutta kerrataan: ratti aina siihen suuntaan kun haluat mennä.

        Jos sinne meneminen on mahdollista, ESP hoitaa loput.


      • Tane
        Insinööri kirjoitti:

        Tane jo vastasi mutta kerrataan: ratti aina siihen suuntaan kun haluat mennä.

        Jos sinne meneminen on mahdollista, ESP hoitaa loput.

        Lisään vielä sen, että ESP käytännössä jarruttaa aina jotain rengasta, kun se puuttuu asiaan. Joissain autoissa ESP myös pienentää moottorin tehoa, jotta vetävät pyörät eivät sudi. Eli vaikka pitäisi kaasua pohjassa, ESP hyydyttäisi menon, joten on käytännössä aikalailla sama, painaako kaasua vai ei.

        Ralliin ESP ja sutimisenesto eivät tietenkään sovi. Rallissa halutaan kuitenkin mennä mahdollisimman kovaa turvallisuuden kustannuksella. ESP lähtee ajatuksesta, että yritetään mennä turvallisemmin nopeuden kustannuksella.

        Joku kuvasi, että tiukassa paikassa ESP jarruttaa niin, että hampaat on tuulilasissa. Talvella harvemmin auto noin äkkiä pysähtyy, mutta kuvauksessa on vinha perä. Auton meno tuntuu pysähtyvän kuin seinään, jos ESP joutuu jarruttamaan paljon. Pienet korjaukset eivät juuri tunnu.

        Huomaa, että eri automerkkien välillä on varmasti eroja siinä, miten ESP yksityiskohtaisesti toimii. Jotkut ovat jouhevampia kuin toiset.


      • eemeli

        Itse Smartilla ajavana ei voi muuta kuin kehua tuota ESPiä. Smartissa ainakin se on ajatustakin nopeampi. Ainoa "heikkous" on, kun autoa ei meinaa saada sladiin ollenkaan, mutta ehkä hyvä niin, sillä 2,50 metrinen sporttisella automaatilla varustettu tehokas auto pyörähtäisi aika helposti.

        Kitkat renkaina ja tämä ESP ovat ainakin tämän talven olleet todella hyvä turvallisuuslisä. Aremmankaan kuskin ei pelota lähteä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      336
      11654
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7926
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

      Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2920
    4. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2238
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      152
      2168
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1636
    7. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

      Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      53
      1084
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

      Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. MUISTATTEKO SEN?

      Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      782
    Aihe