Kehitys kehittyy ja maailma muuttuu.
Automaattivaihteiset henkilöautot yleistyvät myös Suomessa.
Automaattien osuus vuoden 2012 myynnissä oli yli 30 prosenttia.
Mitä isompi auto, sitä useammin automaattivaihteinen.
Lexus esimerkiksi siirtyy asiakkaille lähes sataprosenttisesti automaattivaihteisena.
Volkswagenin henkilöautomyynnissä automaattivaihteisten osuus on yli 30 prosenttia. VW Passat myynnistä yli 50% on automaatteja.
Audilla automaattien osuus on jo yli 50%.
BMW on pitkään myynnyt myös 50% automaatteja, isoimmat mm. 5-sarja
on lähes 100% automaatteja.
Volvo on jo nyt hyvin "automatisoitu" merkki Suomessa.
Yli 65% Volvon viime vuonna myymistä oli automaatteja,
V70 ja S80 malleissa lähes jokainen oli automaatti.
mm. Ferrari 458 on AINA automaatti,uutta FF ei saa kuin kaksoiskytkinlaatikolla
samoin mm. Lambo Reventon tulee lähes poikkeuksellisesti automaattina.
Mitä tulee rekkoihin niin mm. Volvo myy I-Shift -vaihteistolla lähes kaikki uudet rekat nykyään.
Kaikki sähkö- ja hybridiautot ovat automaatti/robottivaihteistoilla
Itselläni automaatti viimeiset 10 vuotta ja 7 edellistä autoa.
Automaatti vai manuaali?
46
528
Vastaukset
- ei paluuta takaisin
Kyllähän virta vie vahvasti kohti automaatteja, niiden osuus on koko ajan noussut.
Uudet ratkaisut, esimerkiksi robotti- tai kaksoiskytkinvaihteistot ovat myös lisäämässä automaattien osuutta. Toistaiseksi manuaalilla on pieni hintaetu, ja niin kauan kuin ajetaan pääasiassa maantieajoa, se on hyvinkin kilpailukykyinen. Useimmiten sillä on myös pieni kulutusetu, eikä pidä aliarvioida sitä tottumuksenkaan vaikutusta.
Kaupunkiajossa automaatin mukavuus on kuitenkin merkittävä etu, hyvin moni automaattivaihteistoon siirtynyt on sanonut, että paluuta manuaaliin ei enää ole.
Tilanne on vähän samanlainen kuin ilmastoinnin kanssa. Kun siihen on tottunut, ilman ei enää halua olla. - DSG rulettaa
Automaatti tottakai!
- poljinta syvemmälle
Meillä kakkosautossa on turbokone. Se vähentää vaihtamistarvetta todella paljon verrattuna perinteiseen pikkuautomoottoriin.
- syvemmältä kouraiste
Juu, turbo kyllä vähentää vaihtamistarvetta, mutta taloudellisuus kärsii, jos ei jaksa/osaa vaihteita käyttää. Polkemalla saa turbokoneen myös viemään paljon enemmän kuin pienen nuhapumppuvaparin.
Ehdottomasti automaatti, mutta ei pidä sekoittaa robotteja ja momentilla olevia.
Momentilla oleva ehdottomasti parempi, ei kuluvia kytkimiä, mutta on kuljettajalle haastavampi peli kuin kytkinrobotti, talvella, pyrkimisen vuoksi.
Volvon i-sift nykyversio on oiva laite, manuaalimies jää kuin seisomaan, kun laitteeseen tottuu.
Kuorma - autoissa momenttiautomaatti harvinainen, etupäässä ns. automaatit on automatisoidulla kytkimellä varustettuja robottivaihteistoja, kaksoislevykytkin kyllä tekee tuloaan, momentinmuuntimella varustettuja veto - autoja käytetään etupäässä erikoiskuljetustehtäviin tarkoitetuissa veto -autoissa.- pruists
Miten se manuaaliimies jää kuin seisomaan? Jos kytkintä osaa käyttää ja alla on hyvin vääntävä turbokone niin ei millekään tomaattilootalle jää kuin seisomaan.
- ne ei vaan osaa
pruists kirjoitti:
Miten se manuaaliimies jää kuin seisomaan? Jos kytkintä osaa käyttää ja alla on hyvin vääntävä turbokone niin ei millekään tomaattilootalle jää kuin seisomaan.
Jos mummolla on munat, se onkin vaari!
Käytännön liikenteessähän tämän näkee; 0-60 kiihdytyksen tarvitaan minuutti / 0,5 km, ylämäkeen liikennevaloista lähdettäessä rekat kiihtyy paremmin kuin hlöautot (joissa alkaa valla olla B/D turbokoneita pellin alla), moottoritien liittymiskaistalla dsl puskee mustaa köyttä pakoputkesta sen merkkinä, että kaasu on pohjassa (ja ehkä lastukin?), mutta tulee siitä huolimatta perse edellä vastaan.
Tuntuu, että vääntävien koneiden myötä valtaosalta biomassaa on kokonaan hukkunut kyky vaihtaa vaihteita. pruists kirjoitti:
Miten se manuaaliimies jää kuin seisomaan? Jos kytkintä osaa käyttää ja alla on hyvin vääntävä turbokone niin ei millekään tomaattilootalle jää kuin seisomaan.
Ei löydy sellaista kytkinjalkaa, joka päihittäis i - siftin automaattikytkimen liukkalla, tai pehmeällä ja kyllä Volvoissa on hyvin optimoitu Turbomoottori, eikä edes sellaita jalkaa joka päihittäis momentilla olevan tomaatin.
Ps. rekisteröi oma nimmari, älä käytä lähelläkään minuntunnustani olevaa nimmaria!!!- quattro.
ne ei vaan osaa kirjoitti:
Jos mummolla on munat, se onkin vaari!
Käytännön liikenteessähän tämän näkee; 0-60 kiihdytyksen tarvitaan minuutti / 0,5 km, ylämäkeen liikennevaloista lähdettäessä rekat kiihtyy paremmin kuin hlöautot (joissa alkaa valla olla B/D turbokoneita pellin alla), moottoritien liittymiskaistalla dsl puskee mustaa köyttä pakoputkesta sen merkkinä, että kaasu on pohjassa (ja ehkä lastukin?), mutta tulee siitä huolimatta perse edellä vastaan.
Tuntuu, että vääntävien koneiden myötä valtaosalta biomassaa on kokonaan hukkunut kyky vaihtaa vaihteita.Siis liukkaalla liikkeelle lähdettäessä ei ikinä ole kaasu pohjossa, eikä ole lastua. Neliveto ja kytkimen ylosnosto, kierrokset nousee ehkä 2000rpm auto lähtee eleettömästi liikkeelle ja muut jäävät sutimaan paikaallen. Tuo siis kun kyseessä on 350Nm vääntö ja Quattro.
- olet melko pöljä
sonnypruitti kirjoitti:
Ei löydy sellaista kytkinjalkaa, joka päihittäis i - siftin automaattikytkimen liukkalla, tai pehmeällä ja kyllä Volvoissa on hyvin optimoitu Turbomoottori, eikä edes sellaita jalkaa joka päihittäis momentilla olevan tomaatin.
Ps. rekisteröi oma nimmari, älä käytä lähelläkään minuntunnustani olevaa nimmaria!!!"momentinmuuntimella varustettuja veto - autoja käytetään etupäässä erikoiskuljetustehtäviin tarkoitetuissa veto -autoissa."
Mitähän tuokin höpötys taas on. - ei osata.
ne ei vaan osaa kirjoitti:
Jos mummolla on munat, se onkin vaari!
Käytännön liikenteessähän tämän näkee; 0-60 kiihdytyksen tarvitaan minuutti / 0,5 km, ylämäkeen liikennevaloista lähdettäessä rekat kiihtyy paremmin kuin hlöautot (joissa alkaa valla olla B/D turbokoneita pellin alla), moottoritien liittymiskaistalla dsl puskee mustaa köyttä pakoputkesta sen merkkinä, että kaasu on pohjassa (ja ehkä lastukin?), mutta tulee siitä huolimatta perse edellä vastaan.
Tuntuu, että vääntävien koneiden myötä valtaosalta biomassaa on kokonaan hukkunut kyky vaihtaa vaihteita.Ja ykkösellä pääsee sinne 50kmh kakkosella 100kmh, vaihda siinä siis vaihdetta. Ei tarvitse kovin isoja kykyjä.
- ne ei vaan osaa
ei osata. kirjoitti:
Ja ykkösellä pääsee sinne 50kmh kakkosella 100kmh, vaihda siinä siis vaihdetta. Ei tarvitse kovin isoja kykyjä.
Niin pääsis, mutku nää pölvästit on tulee siihen moottoritien ramppiin, jarruttaa 40 vauhtiin ja lähtee siitä sitten kiihdyttämään 4. vaihteella ... ja sitten ihmetellään, kun ei kulje!
Toisaalta on kyllä nähty sellaisiakin sankareita, jotka köröttää 30-50 nopeuksissa jatkuvasti 3000 rpm taulussa. Onhan tässä se etu, että auto lähtee kaasua painamalla, mutta taitaa tuo kulutuskin olla melko kova... - automaatti, tottakai
Alkaa tuo momenttimuunnin jo harvinaistumaan henkilöautojenkin automaateissa. Saman homman tekee märät kytkimet planeettapyörästön kanssa. Osin kuin kaksoiskytkinlaatikko, mutta ryömintäkin toimii. Aisin-Warnerin tuolla tapaa toteutettu laatikko löytyy jo reilun puolensadan mallin nokalta. Alfasta Volvoon.
- autotekniikan DI
pruists kirjoitti:
Miten se manuaaliimies jää kuin seisomaan? Jos kytkintä osaa käyttää ja alla on hyvin vääntävä turbokone niin ei millekään tomaattilootalle jää kuin seisomaan.
> Miten se manuaaliimies jää kuin seisomaan? Jos kytkintä osaa käyttää ja alla on hyvin vääntävä turbokone niin ei millekään tomaattilootalle jää kuin seisomaan.
Tuo I-Shifti vain vaihtaa aika nopeasti. Se osaa mm. jarruttaa moottoria pakokaasujarrulla vaihdon aikana. Mekaanisesti synkronoidussa vaihteistossa synkronointitehohan määräytyy aika pitkälti kitkasta eli synkronointivoimasta, joka taas riippuu vaihtamisavustimesta ja kuljettajan lihasvoimasta. Synkronoimattomassa vaihteistossa, kuten I-Shiftissä, on ainakin periaatteessa vähemmän hitausmomenttia kiihdyteltävänä, koska synkronointirenkaita ei tarvita, mutta enpä varmaksi väitä, koska ole nähnyt koskaan vaihteistojen synkronoitavia hitausmomentteja. Mekaanisesti synkronoituakin vaihteistoa voi kaksoiskytkennällä käyttää, mutta jos systeemi ei ole siihen tarkoitettu, ei sillä ehkä pysty nopeuttamaan vaihtamista.
- En ymmärrä nykyaikaa
Aina olen päässyt perille. Ykkönen silmään, kytkin ylös ja sitten muut vaihteet perään. Ei ole lastuja eikä muitakaan hienouksia. Itse asiassa kukaan tuttu ei ole sellaisista edes kyselly, kun olen ajanut pihaan ja moikannut.
- mitäh?
tuttu ei ole kysellyt?
Siis täh, ostatko auton tuttujen kyselyiden perusteella vai mitä?
Mitä tähän liittyy toisten kyselyt
- jotkut ajaa pyörää
Tykkään ajaa autoa, tykkään vaihdella vaihteita. Muut saavat ajaa ja ostaa mitä itse tykkäävät. Nyt se vaan on mennyt niin päin että jos halua sen manuaalin niin pitää etsimällä etsiä ja tilata erikseen manuaalilla.
- 12+098
Ajaako joku vielä kolme vuotta nuoremmalla autolla, jossa ei ole automaattia?
- ei kai kukaan enää
joo ei kai kukaan osta uutta autoa enää manuaalina?
olet melko pöljälle!!!
Kyllä.
Tarkoitin siis, näin tarkennuksena, että kuorma-autoissa käytettevät ns. automaatti vaihteet on lähes kaikki automatisoidulla kytkintoiminnolla varustettuja robootti vaihtajia, alka harvoin oikeita automaattivaihteistoja.
Elikkä siis ei pidä sekoittaa automatisoituja ja automaatti vaihteistoja.- olet melko pöljä
Luehan hitaasti tuo raapustuksesi.
"momentinmuuntimella varustettuja veto - autoja käytetään etupäässä erikoiskuljetustehtäviin tarkoitetuissa veto -autoissa."
Ymmärrätkö tuota, vai haittaako luetun ymmärtämättömyys ihan oikeasti. - sana-seppo
> Elikkä siis ei pidä sekoittaa automatisoituja ja automaatti vaihteistoja.
Ei pidä sekoittaa mutta automatisoitu ja automaatti tarkoittavat samaa asiaa, joten olisi syytä käyttää vain toista eli mieluummin automaattivaihteistoa. Automatisoitu vaihteisto on automaattinen vaihteisto ja päinvastoin. Parempi olisi käyttää kuvaavampia sanoja kuten momentinmuunninplaneettapyöräautomaattivaihteisto tai lieriöpyöräautomaattivaihteisto. Tarpeen vaatiessa siihen voi myös liittää kytkintä kuvaavan sanan: kuivakytkinlieriöpyöräautomaattivaihteisto. Näin toimii suomen kieli.
- katellaan...
Johtusko siitä että varsin moni ajaa työsuhdeautolla, jolloin ostohinnalla, kulutuksella ja huoltohinnoilla ei ole niin merkitystä?
Itse en ole vielä vakavaissani katsellut automaatteja, koska on vielä yksi lapsi opetusluvalla opetettavaksi.
Ehkä sitten seuraava.- kaikella on väliä
"Johtusko siitä että varsin moni ajaa työsuhdeautolla, jolloin ostohinnalla, kulutuksella ja huoltohinnoilla ei ole niin merkitystä?"
Et siis ymmärrä mistä työsuhdeautolla ajamisesta maksetaan?
Hankintahinta vaikuttaa suoraan verotusarvoon.
Kulutus vaikuttaa autoveroon ja sitä kautta verotusarvoon.
Automaatit kuluttavat nykyään vähemmän kuin manuaalit ja siksi auton hinnassa ei ole juurikaan eroa manuaaliin.
Huoltohinnoissa olet oikeassa.
Ja kerron senkin vielä ettei sinulle jää epäselväksi, eli työsuhdeautosta maksetaan joka palkan yhteydessä tietty summa joka määräytyy yllä olevista asioista ja tuo summa lisätään verotettavaan tuloon ja se leikkaa mukavasti nettopalkkaa. - hieman ontuu
Kulutuksessa ei ole eroja, päinvastoin monet automaatit vievät jopa vähemmän
ja lisäksi automaatissa on AINA oikea vaihde päällä.
Huoltohinnoissa en ole kyllä huomannut mitään eroa,
miksi edes olisi?
- vitun amis pelle
Automaatti on jees kaupunkiajossa. Manuaali on parempi jos harrastaa driftailua ja muuta perseilyä.
- onko järkee
Voi vittuperkele ette osaa ajaa kukaan manuaalipellet vaa on idiootteja ku ei tajuu et automaatti on vitusti parempi. Manuaalilla ei pääse edes liikkeelle ku kerran kokeilin. Ja kitkapellet on apinoita ku ajaa niillä kitkoillansa vaikka nastatki on keksitty ja on vaan paremmat kaikessa.se nopeus rajotus on vaan suurin sallittu nopeus ja mä en aiheuta mitään vaaraa kun ajat kesät talvet 50kmh normaalia moottoritie nopeutta. Kaikki jotka ei polta röökiä parvekkeella on idiootteja koska ne on ja pitäis niille kylvää olohuoneen lattia täyteen sitä koiran paskaa et oppisivat keräämään ne paskat sieltä pusikosta. Nii vittu vajaakit. Hoitoon vaan kaikki
- ei oo ei tuu
onko järkee kirjoitti:
Voi vittuperkele ette osaa ajaa kukaan manuaalipellet vaa on idiootteja ku ei tajuu et automaatti on vitusti parempi. Manuaalilla ei pääse edes liikkeelle ku kerran kokeilin. Ja kitkapellet on apinoita ku ajaa niillä kitkoillansa vaikka nastatki on keksitty ja on vaan paremmat kaikessa.se nopeus rajotus on vaan suurin sallittu nopeus ja mä en aiheuta mitään vaaraa kun ajat kesät talvet 50kmh normaalia moottoritie nopeutta. Kaikki jotka ei polta röökiä parvekkeella on idiootteja koska ne on ja pitäis niille kylvää olohuoneen lattia täyteen sitä koiran paskaa et oppisivat keräämään ne paskat sieltä pusikosta. Nii vittu vajaakit. Hoitoon vaan kaikki
onko järkee11.1.2015 12:48
Ei tunnu olevan. - Nastat ja manuaali
onko järkee kirjoitti:
Voi vittuperkele ette osaa ajaa kukaan manuaalipellet vaa on idiootteja ku ei tajuu et automaatti on vitusti parempi. Manuaalilla ei pääse edes liikkeelle ku kerran kokeilin. Ja kitkapellet on apinoita ku ajaa niillä kitkoillansa vaikka nastatki on keksitty ja on vaan paremmat kaikessa.se nopeus rajotus on vaan suurin sallittu nopeus ja mä en aiheuta mitään vaaraa kun ajat kesät talvet 50kmh normaalia moottoritie nopeutta. Kaikki jotka ei polta röökiä parvekkeella on idiootteja koska ne on ja pitäis niille kylvää olohuoneen lattia täyteen sitä koiran paskaa et oppisivat keräämään ne paskat sieltä pusikosta. Nii vittu vajaakit. Hoitoon vaan kaikki
Mulla on manuaalivaihteet, enkä automaattivaihteista autoa osta, ennenkuin on pakko.
- vajaalla mennään aidosti
Nastat ja manuaali kirjoitti:
Mulla on manuaalivaihteet, enkä automaattivaihteista autoa osta, ennenkuin on pakko.
Mites nuo nastat liittyvät vaihdelaatikon valintaan?
- Nasta Jyrsijä
vajaalla mennään aidosti kirjoitti:
Mites nuo nastat liittyvät vaihdelaatikon valintaan?
Idiotismi on molempien taustalla
- jni969
Kyllä mieluummin Muna-anaaliin (manuaali) kun automaatti. Manuaali kestää ja autolla ajaminen on mukavaa kun saa ite vaihtaa vaisteita.
- Kummia harrastuksia
Hammaskytkinten käyttö vivulla on mukavaa? Miten olisi moottorin pyöräyttäminen käyntiin kammesta sekä sytytysennakon säätäminen käsivivulla, se vasta olisikin mukavaa?
- manuaali taksi
kerran olen hypännyt taksin kyytiin joka oli manuaali!
Ihmettelin sitä ääneen ja kuski, joka oli renki, manasi ihan samaa,
Helsinkiläinen taksi vielä E-mersu manuaalina....oli kuuelma
pitänyt erikseen Saksasta tilata kun isäntä sellaisen oli
jostain syystä halunnut. Eivät Veholla meinanneet ensin uskoa
Varmaan Suomen ainoa lajissaan- manulle auto
Kylläpä tuo manuaali näkyy olevan ihan "hyllykamaa".
http://www.autotalli.com/uudet/mercedes-benz/e/60015 - Tehtaalta kaikki
Eiks mm. C/E mersut ja volvot tehdä vain tilauksesta, ei maahantuoja tilaa niitä etukäteen?
- veio
Autolla ajo on TAIDETTA. Antaisitko muusikoollekin soittopelin mikä soisi itsekseen, ei tarvisi opetella soittamaan, painaa vain nappia.
Mitä enemmän yhteiskunta automatisoituu, sen avuttomammiksi ihmiset tulee. Kaikenlainen arviointikyky ja käden taidot surkastuu.
Kohta pitää olla ajatteluautomaatti ettei aivot rasitu ja sittenhän ne joutaakin surkastumaan pois.- powerglide
On ihan kiva maalata itse kuva, mutta jos pitäisi tehdä kuva samasta tylsästä aiheesta tuhat kertaa (vrt. arkiajo kaupungissa) niin eiköhän käsi kohta hakeutuisi kohti kameraa.
- oijöijo
> Mitä enemmän yhteiskunta automatisoituu, sen avuttomammiksi ihmiset tulee. Kaikenlainen arviointikyky ja käden taidot surkastuu.
Juu se on kyllä järkyttävää kun enää ihmiset eivät osaa säätää ruiskutusannosta ja -ajoitusta tai seosta itse hanikoista vaan senkin tekee automaatti. Tuulilasinpyyhkimiä ja suuntamerkkejäkin ohjaa automaatti. Ja generaattorin magnetointivirrankin säätää jännitteensäädin automaattisesti. Avuttomia ovat ihmiset. - veio
powerglide kirjoitti:
On ihan kiva maalata itse kuva, mutta jos pitäisi tehdä kuva samasta tylsästä aiheesta tuhat kertaa (vrt. arkiajo kaupungissa) niin eiköhän käsi kohta hakeutuisi kohti kameraa.
Kysypä piirtäjältä. Jokainen reisuni on erilainen. Kuten soittaja ei tee kahdesta konsertista toistensa kopioita, en koe ajavani kahta samanlaista reisua vaikka ajaisin saman reitin. Aina löytyy erilaisia vivahteita vaihteiden käyttöön.
- veio
oijöijo kirjoitti:
> Mitä enemmän yhteiskunta automatisoituu, sen avuttomammiksi ihmiset tulee. Kaikenlainen arviointikyky ja käden taidot surkastuu.
Juu se on kyllä järkyttävää kun enää ihmiset eivät osaa säätää ruiskutusannosta ja -ajoitusta tai seosta itse hanikoista vaan senkin tekee automaatti. Tuulilasinpyyhkimiä ja suuntamerkkejäkin ohjaa automaatti. Ja generaattorin magnetointivirrankin säätää jännitteensäädin automaattisesti. Avuttomia ovat ihmiset.Juu ja ruokaa ei osata tehdä tai ostaa vaan kohta automaatti tilaa ne kotiisi siihen kellon aikaan, kun sinulla pitäisi olla nälkä.
Synkronointi sovittaa rattaat yhteen, ei tarvi kaksoispolkaisua tai välikaasua vaihtaessa.
Silti vaan ajan museoautollani mielummin kuin uusilla tietokonehirviöllä.
- pete20
Silloin kun haluaa luotettavuutta vielä vuosienkin päästä ja itse maksaa korjaukset tietysti manuaali.Jos vaihtelee autoa vähän väliä uuteen niin automaatti!Terv.Make.
- powerglide
Ei välttämättä mene noin, joissakin autoissa kytkinlevy tai kaksoismassavauhtipyörä ei kestä auton ikää, ja se itse manuaalivaihdelaatikkokin voi hajota ennen aikojaan.
- DGC
Olenko jotenkin erilaisessa asemassa kun minulla on molemmat? Ovat tosin aika erilaisissa autoissa. En ole koskaan pitänyt vaihteistoa mitenkään tärkeänä kriteerinä autonvalinnassa, mutta jos kuvitellaan sellainen teoreettinen tilanne, että tarjolla olisi kaksi muuten samanlaista autoa, toinen manuaalilla ja toinen automaatilla, valitsisin manuaalin. Perustellakin kai pitäisi.
- Manuaalia saa ajaa ajamalla ja pidän siitä. Joku sanoi tuossa aiemmin ajamisen olevan taidetta. Kaupunkiajokin tuntuu melkein kivemmalta manuaalilla.
- Liukkaalla manuaali sopii käsiini paremmin. Varsinkin silloin, jos lunta on oikeasti paljon.
Tähän tosin vaikuttaa se, että ne automaatit johon olen tottunut, ovat perinteisiä tai vähän tietokoneella modernisoituja mehulinkoja. Kaksoiskytkinautomaatilla tai modernilla vairaattorilla en ole ajanut koskaan. Muutenkin autokalusto on aika luomua ABS:iä lukuunottamatta, luistonesto ja ajonvakautus ovat vielä kokeilematta. Ehkä joskus. - Kylber
Kyllä se on näin, kun uudessa autossa on ohjaustehostin, vakionopeussäädin sekä automaatti-ilmastointi...Niin päivän selvää on tuo automattivaihteistokin.
Itsellä on mukautuvalla vakionopussäätimellä varustettu auto, joka pudottaa jarruttamallakin tarvittaessa nopeutta automaattisesti...niin tottakai automaattivaiteisto on ok. - ei tarvitse keppiä
automaatti tottakai!
Muutenkin autot ja tekniikka kehittyy, miksi ihmeessä enää nykypäivänä
pitäisi keppiä heiluttaa?
Monista autoista alkaa koko vaihdekeppikin hävitä, mm mersuissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 652957
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252083Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671668Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241520- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161267Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281150Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101107Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001