Rikosvahinkokorvaus VÄHENTÄÄ

TTTukea t:KHO

Korkein hallinto-oikeus (KHO) on linjannut, että rikosvahinkokorvaus lasketaan saaduksi tuloksi ja se vaikuttaa siis suoraan toimeentulotukeen.

Käytännössä moni sosiaalitoimisto vähentää kaikki tulot täysimääräisesti toimeentulotuesta.

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194951343946/artikkeli/onko tassa jarkea rikosvahinkokorvaus vie koyhalta toimeentulotuen.html

9

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+1

Kuten joku tuolla kommentoikin, niin sehän menee yks-yhteen: varattomat eivät saa korvauksia uhreina, mutta eivät toisaalta joudu maksamaan korvauksia tekijöinä. Kumpiko siinä nyt on sitten moraalisesti suurempi paha. Ainakin kun ottaa huomioon, että syrjäytyneet ovat tekijöinä enemmän yliedustettuja kuin uhreina, niin ohjausvaikutus tuntuisi toimivan paremmin siihen tekoihin kannustavaan suuntaan.

• jepulis34

Kyllä minä sakot ja pysäköintivirhemaksut ihan toimeentulotuesta joudun maksamaan.

• sossulle "pataan"

Tuo on niin väärin etten pitäisi rikollisena toimintana jos salaa sossulta tuon rikosvahinkokorvauksen keinolla millä hyvänsä. Jos tilille ei tule rikosvahinkokorvauksia niin niitä ei silloin ole. On muitakin keinoja saada rikosvainkokorvauksia kun kierrättää ne sossun valvoman pankkitilin kautta. Sossu toimii laittomasti nykyisin aina kun se on suinkin mahdollista joten niin saa toimia mielestäni asiakaskin.

• Rehellinen M

Itse sain pahoinpitelystä korvausta 400e, ilmoitin siitä sosiaalityöntekijälleni ja selitin tilanteeni ja hän sanoi ettei sitä oteta minun tapauksessa tulona huomioon eikä sitten otettukaan :)

• selkisikö

Sama lienee potilasvakuutuskorvauksen kohdalla käytäntö. Sosiaalityöntekijä kuitenkin sanoi minulle ettei pvk:sta oteta tulona huomioon eikä hän tehnyt harkinnanvaraista päätöstä ennakkokorvauksen kohdalla. Jäin tuohon uskoon myös lopullisen korvauksen osalta, mutta etuuskäsittelijä tekikin siitä huomioonotettavan tulon. Luottamuksensuojaan vedoten tein valituksen hallinto-oikeuteen, jossa se nyt on käsiteltävänä.

• 6+15=?

Minulle kävi juuri samoin vuosi sitten!

Soitin sossulleni ja kerroin että saan summan X vakuutuskorvausta ryöstöstä joka oli tapahtunut 2011. Sossu sanoi että ei sitä oteta tulona huomioon kun olin tuolloinkin ollut sossun asiakkaana. Etuuskäsittelijä kuitenkin otti sen tulona huomioon ja kun soitin hänelle sitten siitä, niin sanoi ettei hän ollut saanut mitään viestiä sossulta asiasta joten se on pakko ottaa tulona huomioon. Soitin sitten sossuleni uudestaan ja hän oli jo unohtanut koko asian ja kangerrellen myönsi sitten ettei ollut kirjannut asiaa mihinkään ylös ja että laittaa viestiä etuuskäsittelijälle että korjaa asian. Sain sitten tuon summan X tililleni viikkoa myöhemmin. Eli vika oli siinä ettei sossu ollut asiasta mitään päätöstä/ohjeistusta tehnyt eikä siinä että etuuskäsittelijäni olisi tehnyt virheen.

Toinen tapaus mikä sattui jo vuosia sitten johtui taas siitä ettei sossuni (tuo sama nainen) itse tuntenut lakia niin hyvin kuin etuuskäsittelijäni. Sossuni sanoi että asia B on ihan ok, mutta etuuskäsittelijä oli toista mieltä ja sain kielteisen päätöksen. Soittelin tästäkin asiasta sossulle joka myönsi virheensä ja sanoin "hyvitykseksi" 50 euron ruokalapun, tosin vahinko oli minulle paljon suurempi mutta en lähtenyt sitä oikeuteen vetämään vaikka selkeä virhe minulle annetuissa neuvoissa olikin ollut.

Nykyään olenkin alkanut soittamaan asioista ensin etuuskäsittelijälleni ja vasta sitten sossulleni ettei enää jatkossa noin käy.

• ha-
        6+15=? kirjoitti:

Minulle kävi juuri samoin vuosi sitten!

Soitin sossulleni ja kerroin että saan summan X vakuutuskorvausta ryöstöstä joka oli tapahtunut 2011. Sossu sanoi että ei sitä oteta tulona huomioon kun olin tuolloinkin ollut sossun asiakkaana. Etuuskäsittelijä kuitenkin otti sen tulona huomioon ja kun soitin hänelle sitten siitä, niin sanoi ettei hän ollut saanut mitään viestiä sossulta asiasta joten se on pakko ottaa tulona huomioon. Soitin sitten sossuleni uudestaan ja hän oli jo unohtanut koko asian ja kangerrellen myönsi sitten ettei ollut kirjannut asiaa mihinkään ylös ja että laittaa viestiä etuuskäsittelijälle että korjaa asian. Sain sitten tuon summan X tililleni viikkoa myöhemmin. Eli vika oli siinä ettei sossu ollut asiasta mitään päätöstä/ohjeistusta tehnyt eikä siinä että etuuskäsittelijäni olisi tehnyt virheen.

Toinen tapaus mikä sattui jo vuosia sitten johtui taas siitä ettei sossuni (tuo sama nainen) itse tuntenut lakia niin hyvin kuin etuuskäsittelijäni. Sossuni sanoi että asia B on ihan ok, mutta etuuskäsittelijä oli toista mieltä ja sain kielteisen päätöksen. Soittelin tästäkin asiasta sossulle joka myönsi virheensä ja sanoin "hyvitykseksi" 50 euron ruokalapun, tosin vahinko oli minulle paljon suurempi mutta en lähtenyt sitä oikeuteen vetämään vaikka selkeä virhe minulle annetuissa neuvoissa olikin ollut.

Nykyään olenkin alkanut soittamaan asioista ensin etuuskäsittelijälleni ja vasta sitten sossulleni ettei enää jatkossa noin käy.

En usko.

• kuten verottajakin

Vakuutusyhtiö maksaa tarvittaessa korvauksen käteen riihikuivina seteleinä.

• Tarvisin 1200€

No tottahan toki korvaukset on tuloa ja käytettävissä olevia varoja, itseasiassa aikoinaan jouduttuani pahoinpidellyksi sossu laittoi välittömästi valtionkonttorille takaisinperintälaput, JOS vaikka satun saamaan käräjiltä jotain korvauksia. No en sitten mennyt itse käräjille paikan päälle, tekijä oli saanut sakot, itse luonnollisestikaan en korvauksia ja näin ollen myös sossu jäi nuolemaan näppejään.

Potilasvahingosta on todella hankalaa ylipäätään saada edes myönteistä päätöstä, saati sitten korvausta. Tappelin aikani 10v potilasvahinkoasiassa tuloksetta, jos olisin korvauksen saanut, sekin olisi mennyt tosin sossuun, ainakin muistelen niiden laittaneen sinnekin perinnän... jos taas olisi maksettu itselleni, olisin hoidattanut vahingon aiheuttamat haitat pois yksityisellä, koska julkisella niitä ei suostuta hoitamaan, yksityisellä suostuttaisiin, mutta ei ole sitä rahaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe