Nyt on monesti ollut näin, että kun sataa lunta, niin joku ajaa 80 km/h moottoritiellä oikeanpuolista kaistaa. En tarkoita kuorma-autoja. Kovin moni ei välttämättä uskalla ohittaa. Mielestäni oikea kaista on monesti kuitenkin sen verran hyvässä jamassa, että keli ei edellytä ajamaan 80 km/h.
Ohituskaista on monesti taas aika surkeassa kunnossa, ts. sen verran luminen, että ulosajo on mahdollista tai törmääminen toiseen autoon.
Itse en voi ajaa 80 km/h jonossa, vaan menen ohi omalla riskillä. Järkevää se ei tietenkään ole, jos jotakin voi tapahtua. Yritän ohittaa turvallisesti, enkä liian kovalla nopeudella. Auto toki poukkoilee kuin käärme ja luistonesto on kiusallinen kapistus tässä tapauksessa, hidastaa vauhtia ohitettavan tasolle.
Pointti oli siinä, että 80 km/h ajava aiheuttaa ohituspaineita. Oikea kaista monesti sen verran hyvässä kunnossa, että ongelmitta pystyy ajamaan 100 km/h (ei tietenkään kovassa lumisateessa välttämättä). Ohituskaistoja ei ehditä auraamaan riittävällä nopeudella, johtuu siitä kun kalustoa ei ole ehkä riittävästi. Se myös vähentää turvallisuutta, että jos pitää ohittaa kaistalla, jossa on lunta sen verran, että auto voi lähteä lapasesta.
Luminen ohituskaista
74
2145
Vastaukset
- älä tapa perhettäni
Mikä se sellainen ohituskaista on?
Ja ohituspaineista pääsee kun kysyy itseltään montako minuuttia menettää kun ajaa autonsa lunastuskuntoon ja itsensä sekä sivullisia sairaalaan.
Ymmärrän pointtisi, mutta vain itseensä voi vaikuttaa.- tepah1
Olet oikeassa siinä, että sinänsä ajallisesti siinä ei hirveästi menetä, vaikka könöttäisi 80 km/h.
Aika huonosti aurataan teitä nykyään. Onko näin että suolauksella on korvattu auraus? Ainoastaan siellä missä paljon ajetaan on paljas tienpinta.
- teepah0,5
tepah1 kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että sinänsä ajallisesti siinä ei hirveästi menetä, vaikka könöttäisi 80 km/h.
Meneppäs nyt tepah 1 peilin eteen, juuri noin, hyvä ja katso sinne peiliin ja sano itsellesi, " minulla on asennevamma ja pikkusen pissaa päässä ja nyt haluan ruveta ajamaan turvallisesti", juuri noin ja katso, sieltä sinulle hymyilee ihminen, niin sinä itse ja alat korjata tuota asennevammaa, noin.
Jos haluat ajaa kovaa, osta vaikka formula 3 auto ja rupea ajamaan kilpa, ymmärrätkö ?
Noin kiltti poika. - kyje
teepah0,5 kirjoitti:
Meneppäs nyt tepah 1 peilin eteen, juuri noin, hyvä ja katso sinne peiliin ja sano itsellesi, " minulla on asennevamma ja pikkusen pissaa päässä ja nyt haluan ruveta ajamaan turvallisesti", juuri noin ja katso, sieltä sinulle hymyilee ihminen, niin sinä itse ja alat korjata tuota asennevammaa, noin.
Jos haluat ajaa kovaa, osta vaikka formula 3 auto ja rupea ajamaan kilpa, ymmärrätkö ?
Noin kiltti poika.Se että ajaa hitaasti reilusti alle nopeusrajoitusten ei ole sama kuin turvallista.
Olen asunut suomessa sekä pohjoisessa ja etelässä en ole monesti kohdannut keliä jossa pitäisi ajaa "turvallisesti" alle rajoitusten yli 30 v ajettu ei kolareita.
Asennevamma on niillä jotka keräävät sen jonon peräänsä kun ei hallita sitä autoa.
Menkää harjoitteleen sitä ajamista johonkin suljetulle alueelle niin ette ole tukkona.
Olet ymmärtänyt väärin ei ole kysymys siitä että ajetaan Kovaa. Ajetaan rajoitusten mukaan turvallisesti se onnistuu kyllä jos hallitsee sen auto ja keskittyy ajamiseen eikä kaikken muuhun turhaan esim. kännykkään puhumiseen. Tätä näkee todella paljon kun ohitan nämä tunarit. Opetelkaa ajamaan siitä on paljon hyötyä liikenteessä. - nuija!!
tepah1 kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että sinänsä ajallisesti siinä ei hirveästi menetä, vaikka könöttäisi 80 km/h.
"Pointti oli siinä, että 80 km/h ajava aiheuttaa ohituspaineita."
Tuollaiseen 'peräaukon kutinaan' on hyviä lääkkeitä apteekissa. - prinssi nakki
nuija!! kirjoitti:
"Pointti oli siinä, että 80 km/h ajava aiheuttaa ohituspaineita."
Tuollaiseen 'peräaukon kutinaan' on hyviä lääkkeitä apteekissa.EI aiheita muille kuin pieni munaisille,
- Söfööri
kyje kirjoitti:
Se että ajaa hitaasti reilusti alle nopeusrajoitusten ei ole sama kuin turvallista.
Olen asunut suomessa sekä pohjoisessa ja etelässä en ole monesti kohdannut keliä jossa pitäisi ajaa "turvallisesti" alle rajoitusten yli 30 v ajettu ei kolareita.
Asennevamma on niillä jotka keräävät sen jonon peräänsä kun ei hallita sitä autoa.
Menkää harjoitteleen sitä ajamista johonkin suljetulle alueelle niin ette ole tukkona.
Olet ymmärtänyt väärin ei ole kysymys siitä että ajetaan Kovaa. Ajetaan rajoitusten mukaan turvallisesti se onnistuu kyllä jos hallitsee sen auto ja keskittyy ajamiseen eikä kaikken muuhun turhaan esim. kännykkään puhumiseen. Tätä näkee todella paljon kun ohitan nämä tunarit. Opetelkaa ajamaan siitä on paljon hyötyä liikenteessä.Ei kenenkään tarvitse ajaa kovempaa kuin mihinkä kykynsä riittävät,pointti onkin siinä että ohi saa laskea vaikka bussipysäkille ajamalla,tosin moottoritiellä se on vaikeampaa..
Vedotaan siihen että ei se matka paljoa nopeudu ohittamisella,mutta ei se sen enempää hidastukaan ohi laskemisella..
Miksihän liikenteessä ei tarvitse ohi laskea nopeampia,hiihtoladulla kylläkin?????
En ikinä ole ymmärtänyt niitä valittajia jotka valittavat takapuskurissa roikkujista,itse ajan aina levikkelle ja lasken ohi,yksikään ei ole vielä sinne perässä tullut,hyöty on ollut molemminpuolinen itse saan jatkaa köröttelyä jos siltä tuntuu,ja nopeammat saavat mennä puolestani niin kovaa kuin haluavat,virkavallan tehtävä on sitten puuttua ylinopeuksiin. - tilannenopeus
kyje kirjoitti:
Se että ajaa hitaasti reilusti alle nopeusrajoitusten ei ole sama kuin turvallista.
Olen asunut suomessa sekä pohjoisessa ja etelässä en ole monesti kohdannut keliä jossa pitäisi ajaa "turvallisesti" alle rajoitusten yli 30 v ajettu ei kolareita.
Asennevamma on niillä jotka keräävät sen jonon peräänsä kun ei hallita sitä autoa.
Menkää harjoitteleen sitä ajamista johonkin suljetulle alueelle niin ette ole tukkona.
Olet ymmärtänyt väärin ei ole kysymys siitä että ajetaan Kovaa. Ajetaan rajoitusten mukaan turvallisesti se onnistuu kyllä jos hallitsee sen auto ja keskittyy ajamiseen eikä kaikken muuhun turhaan esim. kännykkään puhumiseen. Tätä näkee todella paljon kun ohitan nämä tunarit. Opetelkaa ajamaan siitä on paljon hyötyä liikenteessä.Se että ajaa 15km/h ylinopeutta ei tarkoita, että ajaisi rajoituksen mukaan.
Se tarkoittaa rangaistavaa tekoa jota kutsutaan ylinopeudeksi. Ymmärrätkö?
- vajaalla mennään aidosti
Juu, se numero merkissä tarkoittaa nimenomaan sitä nopeutta, jota on ehdottomasti ajettava. Vaikka olisi vähäinen ajokokemus, niin satasta vaan menemään, ettei vaan jonkun takana olevan pääkoppaa ala ahdistamaan. Jos päässä ahdistaa, niin lääkäri on hyvä paikka.
- kolme pelleä
Sinulla tuota ahistaa vieläkin vaikka lääkärissäkin kävit. Onko se herne päässyt turpoamaan.
- tepah1
No joo, pakko ei ole ajaa satasta. Se vaan harmittaa, että joku kerää kilometrin jonon ja kukaan ei "uskalla" ohittaa. Lisäksi tuo harmittaa, että vasenta kaistaa ei aurata niin nopeasti. No jospa kokeilen moottoritien sijasta maantietä.
- ....,,,,
tepah1 kirjoitti:
No joo, pakko ei ole ajaa satasta. Se vaan harmittaa, että joku kerää kilometrin jonon ja kukaan ei "uskalla" ohittaa. Lisäksi tuo harmittaa, että vasenta kaistaa ei aurata niin nopeasti. No jospa kokeilen moottoritien sijasta maantietä.
Milloinka on päätetty, ettei moottoritie ole maantie? Ainakin tähän päivään asti on noin ollut.
- HHUHUH
tepah1 kirjoitti:
No joo, pakko ei ole ajaa satasta. Se vaan harmittaa, että joku kerää kilometrin jonon ja kukaan ei "uskalla" ohittaa. Lisäksi tuo harmittaa, että vasenta kaistaa ei aurata niin nopeasti. No jospa kokeilen moottoritien sijasta maantietä.
Hehheee, tuosta tuli mieleeni kun ajelin jonkun idiootin perässä, joka ajoi 50-60 km/t, itse taisin olla jonossa 10-15:ta paikkeilla eikä tämän idiootin perässä ajaneet uskaltanut ohittaa, itse en tosiaankaan uskaltanut lähteä ohittamaan, kun oli jo niin paljon autoja edelläni.. Siinä sitä sitten köröteltiin n 10 kilsaa, ennen kun tien tukko ymmärsi/tajusi/älysi katsoa taustapeiliin ja ajaa tiensivuun, mitä oli saanut aikaiseksi. Arvatkaa tekikö mieli pysäyttää ja soittaa poliisit tarkistamaanm äijän ajokunto/refleksit/näkö/kuulo
- kuin uutisista
Ilmeisesti sinä et ole se onneton, joka tänään Vierumäellä, motarilla ohitti bussia. Lumessa auto lähti heittelehtimään ja päätyi bussin alle, henki lähti. Olisiko sittenkin ollut parempi ajaa samaa tahtia puhtaammalla kaistalla. Olisi perillä, vaikkakin pari minuuttia myöhemmin.
- HHUHUH
"Ilmeisestyi sinä et ole se onnetton, joka...." Niin, lopetan heti tänne kirjoittamisen, jos se kaveri vielä tänne kirjoittelisi.. Voisi olla että suomi24 saisi laittaa lapun luukulle, jos tois puolelta alkaisi kirjoituksia tulemaa
- pakojänikset bussiin
Luistonesto pois päältä ja kaasua, niin hyvin tuilla pakkaslumessa eteenpäin pääsee ja 100-120 on ihan turvallinen vauhti jos ei hölmöile.
- vajaalla mennään aidosti
Näin on, kyllä tosimies vähintään sen 120 pitää vauhtia kelillä kuin kelillä. Jarrutusmatkakin on kuitenkin sama kuin kesällä.
- *GoldenStar*
vajaalla mennään aidosti kirjoitti:
Näin on, kyllä tosimies vähintään sen 120 pitää vauhtia kelillä kuin kelillä. Jarrutusmatkakin on kuitenkin sama kuin kesällä.
Jaa.. Ettei vain olisi tosi-idiootti, joka ei huomioi keliolosuhteita.
- vajaalla mennään aidosti
*GoldenStar* kirjoitti:
Jaa.. Ettei vain olisi tosi-idiootti, joka ei huomioi keliolosuhteita.
Juu, tuo edellinen viestini oli sitä kuuluisaa sarkasmia.
- ....,,,,
vajaalla mennään aidosti kirjoitti:
Juu, tuo edellinen viestini oli sitä kuuluisaa sarkasmia.
Juu, sitä vaan ei kaikki älyä.
- hyvin toimii
Meikäläisen autossa ei edes saa luistonestoa pois päältä, enkä näe tarvetta pitäisi edes saada, mutta jos se alkaa alentamaan nopeutta, niin silloin auto olisi jo pois hallinnasta ilman luistonestoa. Kyllä auto silti vauhtia kerää vaikka esp estää sutimista.
- ei toimi
hyvin toimii kirjoitti:
Meikäläisen autossa ei edes saa luistonestoa pois päältä, enkä näe tarvetta pitäisi edes saada, mutta jos se alkaa alentamaan nopeutta, niin silloin auto olisi jo pois hallinnasta ilman luistonestoa. Kyllä auto silti vauhtia kerää vaikka esp estää sutimista.
Älä äijä jauha pazkaa
- Cana67
Eilen vedin motarilla mönkijällä 105-110km/h niin kaikkien oli pakko päästä siinä lumimössössä ohi,meinas siinä muutamalta lapasesta lähtee mutta mönkkärin perässähän ei voi ajaa vaikka se menis kahta sataa.
- monkmönk
Eilen vedin motarilla mönkijällä 105-110km/h niin kaikkien oli pakko päästä siinä lumimössössä ohi,meinas siinä muutamalta lapasesta lähtee mutta mönkkärin perässähän ei voi ajaa vaikka se menis kahta sataa.
JOO,JA MÖNKKÄRI EI OLE MOOTTORITIETÄ VARTEN
AJELE VAAN SIVUTEITÄ RAUHASSA - Kaikellajanut
monkmönk kirjoitti:
Eilen vedin motarilla mönkijällä 105-110km/h niin kaikkien oli pakko päästä siinä lumimössössä ohi,meinas siinä muutamalta lapasesta lähtee mutta mönkkärin perässähän ei voi ajaa vaikka se menis kahta sataa.
JOO,JA MÖNKKÄRI EI OLE MOOTTORITIETÄ VARTEN
AJELE VAAN SIVUTEITÄ RAUHASSASinä urpo siinä joka väität ettei tieliikennemönkijällä saisi ajaa moottoritiellä, suosittelen paluuta autokoulun penkille.
- kiskoilla..
Ei se pelkkä lumi mitään tee, olen kokeillut ajaa 20cm puuterilumellä motarilla n.170km/h turunväylällä, menee kuin kiskoilla. Auto ei edes käänny kovin helpolla, renkaat syvällä lumessa on kuin kiskot. Eri asia sitten jos tienpinta kovin vaihtelee, on uria, välillä lunta ja välillä ei lunta jne..
- bmw x6
Oletko arka, vai mikä sulla mättää.
Meidän mummokin ajaa aina, kelistä riippumatta lämä pohjassa, eli n 250 km/h kun sen bemarissa on se rajoitin, ei sillä kovempaa valitettavasti pääse, hyvin on kirkkoon aina kerinny kummiskii.
Luultavasti ei myöhästy edes omista hautajaisistaan!! - bmw x100
bmw x6 kirjoitti:
Oletko arka, vai mikä sulla mättää.
Meidän mummokin ajaa aina, kelistä riippumatta lämä pohjassa, eli n 250 km/h kun sen bemarissa on se rajoitin, ei sillä kovempaa valitettavasti pääse, hyvin on kirkkoon aina kerinny kummiskii.
Luultavasti ei myöhästy edes omista hautajaisistaan!!En vaan kun joku runkkari bemarillaan hidasteli edessä..
- tragol
Ajatteles itsesi sen ohitettevan (ehkäpä vaikka lapsesi) asemaan !
Näkemäeste etenee perässäsi. Oikealla kaistalla olevilla on todella tukalat
olot.
Varsinkin raskas liikenne- missä ohjaamo ylhäällä aiheuttaa ongelmia joista
ajoneuvon kuljettaja ole tietoinen koska tien päällä tulee jo viikolla kilsoja
tarpeeksi.
Näkyvyys sieltä ylhäältä eri kuin ha- autoista metrin korkeudelta.
Ohituskieltoko ratkaisu ko tilanteeseen ?
Helppo tietysti sanoa että ei pidä lähteä liikenteeseen ellei pysty pitämään
rajoituksen asettamaa maksiminopeutta mutta kun se keli voi muuttua
matkan aikana. Entäs ne aikataulut ? - aivan...
Niinpä. Järkevää se ei ole, mutta teet niin kuitenkin. Olenkin aina ihmetellyt, että miten sellainen kolari käytännössä tapahtuu. Sehän ei ole edes mahdollinen, kun ajaa järkevästi.
- Jota3
Minua ärsyttää se,että ensin ohitetaan kiireellä ja jäädään sen jälkeen "notkumaan" ohituskaistalle,vaikka se on nimenomaan ja vain ohitusta varten.Ajan itse päivittäin Tuusulantietä ja siinä on ohituskaista ja ajokaista lumesta puhtaana.Ja sitten minua ärsyttää ne autoilijat, jotka ajavat kuivallakin kelillä alle nopeusrajoitusten,esim. kohtaan siellä tuusulantiellä sellaisia autoilijoita,jotka ajavat alle satasen vauhtia,eivätkä ymmärrä olevansa vaaraksi muille tienkäyttäjille. Jos on pakko ajaa alle sallitun nopeuden,voi siirtyä ajamaan vanhalle tielle, joka kulkee siinä vieressä.
- kaahaus kielletty
>>>"ohituskaistalle,vaikka se on nimenomaan ja vain ohitusta varten".
Mars mars takaisin autokouluun! ABC baarissa on ukot neuvoneet väärin, tieliikennelaki on muuttunut siitä kun on vapaat nopeudet ja nopeammalle piti antaa tilaa.
Vasemmalla kaistalla saa ajaa vaikka Helsingistä Tampereelle jollei oikea kaista ole vapaa, ja silloin huomioidaan myös turvavälit. Laki ei tunne nimitystä ohituskaista, eli mitään ohituspakkoa ei ole. Nopeusrajoitus laista löytyy, ja paljon muutakin turvallisuuteen liittyvää. Mutta ei sellaista että pitäisi aina yrittää ajaa jotenkin kovaa. - Söfööri
kaahaus kielletty kirjoitti:
>>>"ohituskaistalle,vaikka se on nimenomaan ja vain ohitusta varten".
Mars mars takaisin autokouluun! ABC baarissa on ukot neuvoneet väärin, tieliikennelaki on muuttunut siitä kun on vapaat nopeudet ja nopeammalle piti antaa tilaa.
Vasemmalla kaistalla saa ajaa vaikka Helsingistä Tampereelle jollei oikea kaista ole vapaa, ja silloin huomioidaan myös turvavälit. Laki ei tunne nimitystä ohituskaista, eli mitään ohituspakkoa ei ole. Nopeusrajoitus laista löytyy, ja paljon muutakin turvallisuuteen liittyvää. Mutta ei sellaista että pitäisi aina yrittää ajaa jotenkin kovaa.Olisi kait syytä edellisen kommentoijankin kerrata liikennesääntöjä,ohituskaista on olemassa,se on se jossa on kaksi kaistaa toiseen suuntaan...
Ohessa uutinen yle uutisista 29.05.2014
Tunnistatko tilanteen, kun olet liikenteessä ja edessäsi ajaa joku tuntuu matelevan hitaammalla nopeudella. Kun ohituskaista viimein koittaa ja lähdet ohittamaan, ohitettava autoilijakin kiihdyttää vauhtiaan.
Pahimmassa tapauksessa ohittaminen vaikeutuu, ja nopeus saattaa kohota suuremmaksi kuin rajoitus sallii.
Ilmiö tunnistetaan niin poliisissa, Liikenneturvassa kuin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissakin. Aihetta ei ole ainakaan viime vuosina tutkittu, mutta asiantuntijat osaavat arvioida, mistä on kyse.
Ohittajasta se melko aiheellisestikin tuntuu siltä, että toinen tekee kiusaa, vaikka kiusanteko ei perimmäinen tarkoitus ollutkaan.
– Juha Valtonen
Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen sanoo ilmiön yleistyneen samalla, kun tieosuuksille on lisätty ohituskaistoja.
– On mahdollista, että joukossa on kurinpitäjiä ja kouluttajia, jotka kokevat ajavansa suurinta sallittua nopeutta eivätkä hyväksy ohittamista. He ovat varmasti vähemmistö. Toinen selitys on, että moni tavallista hitaampaa ajava kuljettaja on epävarma. Kun ohituskaista alkaa, tie levenee ja ajaminen käy helpommaksi, ajattelematta nostetaan nopeutta.
Ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisilaitokselta allekirjoittaa Pohjosen väitteen arkojen kuljettajien käyttäytymisestä ohituskaistateillä. Takalan mukaan kyse on myös psykologiasta.
– Kun joku tulee rinnalle, ihminen rupeaa automaattisesti kasvattamaan omaa nopeuttaa suhteessa vierellä olevaan. Ilmiö korostuu, kun ohitettava on vain lievästi ohittajaa hitaampi. Se on osittain tiedostamaton reaktio, osittain kiusantekoa.
- RuuhkaVilkku
Mun meilestä kiireisten businesmiesten (myös Audi ja Mersumiehet - vaikka olisi ihan duunari) on aina päästävä hieman muita nopeampaa liikenteessä.
Heille pitäisi suoda oikeus asentaa autoonsa siniset ruuhkavilkut merkiksi muille tielläliikkujille, että nyt on tulossa tavanomaista parempi ja KIIREINEN VIP!
Vilkut ei edes ole kalliita:
http://www.valokas.fi/fi/home-topmenu-17/led-vilkut-ajoneuvoihin/siniset-led-vilkut
Tieturvallisuus paranisi turvallisempien ohitusten myötä. - maxxxix
Olen näitä köröttelijöitä. Esim. pimeällä ja kuvaamallasi kelillä en herkästi aja ohi. Tiellähän on liikkujia, joiden max sallittu nopeus on 80 km/h. Voin ajaa satasta ja tuollaisen ajoneuvon ollessa edelläni pidän turvavälin ja ajelen perässä. Tuo 100 km/h on edelleen max eikä min.
- järki ajaja
järki ajaja ajaa moottoritielläkin olosuhteiden ja tilanteiden mukaan turvallista nopeutta.ei taulujen mukaan,tarkoitan jos taulussa lukee 100,sitä on mentävä.näin ei todellakaan ole.joudun joka päivä ajamaan työmatkan moottoritietä ja kyllä todella kauhistuttaa tuo nyky ajan ajo tyyli.ohi on pakko mennä,sit ihan eteen,itse joutuu jarruttaa kun toinen tulee siihe eteen.sit ajellaa siinä ihan samaa nopeutta.mikä on ohituksen tarkoitus???joillakin tietysti automerkki.
järkeä kannattaisi käyttää ja ajokeliin ja tilanteisiin sopivaa nopeutta.
ajassa ei varmaan voita ja järkevä ihminen herää sen verran aikaisemmin ja lähtee liikenteeseen että pääsee turvallisesti perille ja ENNENKAIKKEA TOISET PÄÄSEVÄT TURVALLISESTI PERILLE kun ei joku kahjo kaahaile.
tätä samaa tietty näkee ja kokee mihin aikaan vaan päivästä. - autonainen
Ei minulla ainakaan ole ollut vaikeuksia ajaa vasenta ohi, en minä mitään luistonestoa ole pois ottanut , miksi ottaa ? 4 veto niin kyllä sujuu.
- TestejäVaativa
Enempi vituttttaaa nuo paasskaapäät idiootit jotka ohittelee moottoritiellä koko ajan pitkää letkaa vaikka mennään kaikki 110 km tunnissa ja sit jokaisen auton jälkeen kiilaa siihen muutaman metrin päähän eteen roiskuttelemaan paskaaaat ohittamansa auton tuulilasiin. Vittttuuu että on monesti tehny mieli polkasta kaasuu ja käydä tekemässä sille kuspiälle kosto-ohitus ja roiskauttaa sen tuulilasiin samalla lailla paskat. Mikä hemmetin hoppu se joka auton jälkeen tulee palata oikealle kaistalle kun edessä on vapaata kaistaa silmän kantamattomiin vasemmalla puolella. Miks ei siinä voi ajella sitä ylinopeuttaan kaikessa rauhassa niin kauan että sit voi siirtyä toisia tiellä liikkujia häiritsemättä taas turvallisesti oikealle kaistalle??? Pelottaako se ajella siinä vapaalla kaistalla ja pitää sit väkisin survoa se koslansa siihen toisen nokan eteen välittämättä yhtään lainmukaisista turvaetäisyyksistä roiskimaan ja aiheuttamaan vaaratilanteita.
Mitäpä tällainen kuspiä kerkeää tekemään jos se edellä menijä siinä joutuukin tekemään nopeen jarrutuksen vaikkapa jonkin eläimen vuoksi??? Ei taitas idiootin väliintuppaajan äly ja refleksit riittää autonsa pysäyttämiseen ennen kuin rytisee ja pahasti oikeen ketjussa. Motarilla näkee paljon sellasii kuskeja jotka esim ohittaa rekkajonoa, niin joka hemmetin rekan jälkeen ne palaa takas siihen oikeelle kaistalle rekkojen väliin ja lähtee siitä sit taas hetken päästä ohittamaan seuraavaa rekkaa ja niin edelleen. Eikö se järki sano että on turvallisempaa olla kurvailematta siinä liikenteessä ja ajella rauhallisesti vaan kaikista rekoista ohitte samaa kyytiä kun tietä kyllä riittää. Sit sieltä yhtäkkiä päätetään hyökätä rekkojen välistä vasemmalle kaistalle ohittamaan ja survotaan se romunsa siihen toisten ohittajien nokan eteen liian pienellä turvaetäisyydellä. On näitä idiootteja kaikenlaisia. Kuka näitä oikein opettaa ajamaan kun nää on tällasii tomppeleita. Kortti pois sellasilta tunareilta tai sellaisen tavatessa video pyörimään ja sen poerusteella sit vaan poliisi lähettää sen uudelleen autokouluun oppimaan. Vai opettaako ne nykyään tekemään juuri noin autokoulussa?? Itse olen ajanut ja omistanut autoja jo 43 vuotta ja ilman kolareita. Toivottavasti virkavalta alkais nopeella karsimaan näitä tonttuja liikenteestä, koska nuo omituiset käyttäytymiset ovat lisääntyneet koko ajan. Ehdottaisin joka 10 vuosi ajotestiä moottoritiellä jokaiselle kuljettajalle. Menihän aseen hankkimislupakin sellaiseksi että jokaisen on suoritettava psykologinen testi jossa on noin 270 kysymystä ennen kuin saa... jos saa uuden aseen ostoluvan. Autoilijoille pitäisi saada lakiin säädettyä samat velvoitteet mutta 10 vuoden välein. Ampuma-aseilla se on kait 3 vuotta?? Muuttuuhan ihminen samalla lailla henkisesti jos on muuttuakseen vaikka ei omistakkaan ampuma-aseita, vaan auton:) Kummalla tapetaan enemmän ihmisiä suomessa?? autolla vaiko ampuma-aseella???- maxmiina
Itse katselen eteenpäin ja jos näkyy hitaampiaa ajoneuvoja etäämmällä edessä, ajan vasempaa kaistaa kunnes hitaammat on ohitettu. Yritän myös käyttää hyväksi kaarteita. Pöllyävä lumi on myös otettava huomioon. Rekat pitävät usein hyvin turvavälin, turha niiden väliin on ängetä. Hyvä olisi, jos vilkulla näytettäisi ajoissa, että aiotaan lähteä vasemmalle. Hirvittää, kun joku roikkuu rekan perässä ja ykskaks lähtee ohittamaan, vaikka vasen kaista ei ole vapaa.
- tyhmyys tiivistyy
TestejäVaativalle. Olipa hyvä kannanotto. Sitä samaa minäkin ihmettelen. Itsekin vedän toisinaan peräkärryä ja ajan riittävän turvavälin päässä rekasta, niin eikös siihen minun ja rekan väliin änkeä joku ohittaja. Onko ne jotain pilkun nussijoita jotka ovat käsittäneet liikennelain aivan väärin vai opetetaanko jossakin tälläistä ajokäytöstä.
- vanha romu vs uus
ajat uudella volvolla tietonkin tai uudella skodalla ... uudella autolla on paaaaaljon helpompaa ajaa huonolla kelilla kun vanhalla pask::: !! ota se huomioon sun uusi koppis painaa 500kg enemmän ja on kaikki hienoudet !
minä ajan vanhalla 93 paska" hiljaa ja tulen ajaan koska muuten olen metässä että heilahtaa! - Ruben Killer
Olen aloittajan kanssa jokseenkin samaa mieltä. Jonkunlaista terrorismia se on kun ainoalla vapaalla ja hyvällä kaistalla körötellään. Voisi helpottaa muita ja nousta vaikka seuraavalle rampille ylös ja sitten hissunkissun palata takaisin baanalle niin että letka pääsee ohi.
Tämä köröttelijä tahtomattaan aiheuttaa toisenkin ongelman. Nimittäin, tämän köröttelijän perään tuppaa syntymään jono jossa autot köröttelee tappituntumassa vaarantaen rampeilta tulevien integroitumisen muihin tiellä liikkujiin kun siellä ei kertakaikkiaan ole rakoa mihin tunkea itsensä. Ja sitten soppa on valmis kun sieltä rampilta tullaan tappituntumajonossa tiellä liikkuvaan tappituntumajonoon. Huhhuh.
Ramppikin usein on lumentäyttämä ja pölläkkä armoton. ja näkyma 5m.
Joten sinä köröttelijä, vilkaise taustapeiliin silloin tällöin ja tee tarvittaessa herrasmiesteko ja poistu rampille ja anna tietä.
Voit pelastaa monta ihmishenkeä tällä jalolla eleellä.- Wapahtaja-
Oletteko aivan sekaisin vai vitsailetteko?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420952553547.html
Monilla voi olla jotkin witun kitkat, joilla ei todellakaan kannata liukkaalla kelillä kulkea sitä säätilanteen huomioonottaen virheellistä nopeutta, mitä liikennemerkki osoittaa suurimmaksi sallituksi nopeudeksi.
Miten olette tieliikennelakinne lukeneet?
Kortii pois vaan! - tyhmää ajattelua
Etkö Ruben ymmärrä, että sillä kaistalla ajaa rekkoja vaikka ei välttämättä sinun näköetäisyydellä.
- hmmmmmm1
Aloittajalla on ihan oma ongelma. Todellakin, jos et itse aja muun liikennevirran mukana samaa nopeutta, niin joudut toki ohittamaan. Mutta kun ei ole annettu älykkyyttä, niin ei sitä voi vaatia edes liikenteessä Jotkut eivät arvosta toisten elämää, eivätkä kunnioita toisia liikenteessä. Tarkoitan sillä aloittajaa. Milloin omalle kohdallesi kolahtaa kunnolla? Sitten voit toivoa vaan, ettet joutuisi kitumaan liian pitkään. Mistä moinen arvo tyhjiö johtuu? Koetko, että liikenne olisi elämästä jotenkin irrallaan oleva paikka, jossa voi ajaa rallia?
Lumisella tiellä on syytä pudottaa ajonopeutta, jotta auton hallinta säilyy. SItähän se luistonesto yrittää tehdäkin. Älä ole idiootti.
Jopa taajamassa on auraamattomilla teillä syytä ajaa varovaisesti. - Wapahtaja-
Älä ohittele ollenkaan. Nyt oli niin liukasta, että Turun moottoritiellä oli sunnuntaina alennettu nopeusrajoitusta 80:een. Joku ääliö kuitenkin ohitteli.
Tässä sinulle (viimeinen) varoitus:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420952553547.html
Luistonesto ei auta mitään jos saat auton kiihtymään suureen nopeuteen ja sitten yrität esim. kääntää mutkassa rattia oikealle. - vittipaldi
Sitä vartenhan siinä on kaksi kaistaa. Rekat ja kuorma-autothan siinä joka tapauksessa mene hiljempaa. Jos ei kyvyt riitä ohitukseen pysy siellä oikealla.
Pahempia on nämä pässit jotka ajaa vasenta samaa nopeutta. - KovaJoppe
Äh, ihan hanurista koko autoilu. siirtykää joukkoliikenteeseen, vaikka Onnibussiin!!
- perillevie
Jos motarilla ei pääse toisesta autosta ohi, on vika ohittajassa tai ohittajan kalustossa. Itse ajan vuodessa n.45000km ja välillä on sitten kiire. Koskaan ei ole ollut ongelma ohittaa.
Kesällä jos joku ajaa ns. mittarinopeutta n. 120-130km, en ohita. Talvella sama juttu nopeudessa n. 100km. Jos joku ajaa 80km, niin pitää olla tosi huono auto ja tai kuljettaja jos ei pysty nostamaan nopeutta hetkeksi 130-140. Ostan autoon rengashotellista joka vaihtokerta uudet renkaat, niin eipä lipsu oli keli mikä vaan. Autona on tällä hetkellä taas ML mersu, edellinen oli BMW X5. Joten jos on tarvetta ohitella, niin kalusto kuntoon.
Elämässä ei yleensäkään kannata kovin paljon omia ongelmia laittaa muiden syyksi. Se ei vaan hyödytä eikä johda koskaan mihinkään. Nopeammin pystyy vaikuttamaan asioihin, esim siihen ettei pääse ohi toisista autoista, omilla tekemisillään.- AUDI V6
Tuollaiset reppahousut minä ohitan aina
- nuija
HÖpö höpö,et omista mitään autoa,,
- .okaro.
nuija kirjoitti:
HÖpö höpö,et omista mitään autoa,,
Haista vit tu
- yhden jallupullon ju
.okaro. kirjoitti:
Haista vit tu
vit tu
- Tilannenopeus
Tieliikennelain mukaan ajonopeus on sovitettava kelin ja ajo-olosuhteiden mukaiseksi. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että vaikka tiellä saisi nopeusrajoitusmerkkien mukaan ajaa 100 km/h, voi syyllistyä ylinopeuteen ajaessaan 90 km/h. Näin esimerkiksi erittäin liukkaalla kelillä tai vaikka sumussa.
Pari vuotta sitten tapahtui seuraavaa: Lähestyin moottoritiellä Hämeenlinnaa etelästä päin. Oli melkoinen lumipyry eli näkyvyys oli todella huono. Lunta oli oikealla kaistalla runsaasti ja ohituskaistalla vielä enemmän. Nopeutta oli 80 km/h, rajoitus 100 km/h. Sanovat tätä tilannenopeudeksi.
Takana tuleva auto siirtyi ohituskaistalle ja ollessaan rinnallani auto lähti kuskin käsistä. Muutaman sivuluisun jälkeen auto meni oman autoni keulan editse syvälle ojan pohjalle. Pysähdyin katsomaan, miten kävi. Kuski nousi autosta ja huusi: "Ei voinut mitään, sen vaan lähti käsistä." Sinne hän jäi soittelemaan hinausapua. Sai varmaankin odotella pidemmän tovin, koska autoja oli ojassa noin kilometrin välein.
Ojaan ajaneelta autoilijalta petti aikataulu, mutta minulta ei.
Tyypillinen selitys huonossa kelissä tapahtuneisiin "onnettomuuksiin" on: "Mutta tässähän sai ajaa sataa."- HHUHUH
Tilannenopeus.. Kun on normaali talvikeli voi ajaa nopeusrajoitusten mukaan, mutta sinä juuri taidat olla tällainen teiden tukko, joka kesäkelilläkin ajaa huomattavasti alle nopeusrajoitusten. Ainoastaan siinä olet oikeassa, että nopeus kelin mukaan, mutta kun näitä idiootteja on jokaisen edessä jotka ajavat kesäkelilläkin 100:sen nopeusrajoituksella 60-70. Onko se sinusta oikein? Ei ole, ja myös tällaisen tolvanat saa ja pitääkin saada sakkoja. Jos ihminen ei uskalla ajaa normaalilla kelillä nopeusrajoitusten mukaan, niin näiden ei pidä mennä edes auton rattiin vaan näitä varten on julkiset ja taksit
- Joillakin tuntuu
olevan kiire Pietarin portille, vielä oiken kehutaa kuinka kiire oli, keli sitten mikä tahaansa
- HHUHUH
Vaihda nyt sinäkin levyä tuon "Pietarin portin" kanssa. Loppuun kaluttu fraasi. Yksinkertaistettuna ei kellään ole kiire mihinkään portille, jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan, kun sää sallii. Sinä tietenkin itse olet se vanha äijä tai ämmä, joka ei uskalla ajaa yleisillä teillä kun 30-40 km/tunnissa. Jättäkää autot kotiin, ja siirtykää julkisiin/palvelutakseihin.
Tässä ei ole kyse siitä, että olisi kiire johonkin porteille vaan siitä, että sinunlaisesi tumpelot tiellä saa aikaan vaaratilanteita. En ymmärrä, mikä teillä etanoilla on niin vaikea ymmärtää sitä, että tiellä SAA ja PITÄÄ AJAA nopeusrajoitusten mukaan, JOS SÄÄ SALLII. Mikä tuossa on niin vaikeaselkoista. Kaivelette vain lumisohjokolarit esiin ymmärtämättä sitä, että täällä lumisohjokolarit on aina vainb harvinaisempia ja pääsääntöisesti ajokelit on normaalit/hyvät ja silloin ajetaan nopeusrajoitusten mukaan ja joustavasti, joka tarkoittaa myös sitä, että nopeuskin nousee ja pitää nousta yli rajoitusten, jos lähtee ohittamaan muuta liikennettä hitaammin ajavaa, jotka valitettavan usein on kuudenkympin ja kuoleman välissä olevia ukkoja ja akkoja, jotka eivät osaa tai näe enää mitä tausta-/sivupeilistä näkyy sinne taaksepäin, kun on kerätty kilometrin letka taakse
- en ohita
Mites kun neljä Venäläistä rekkaa ajaa peräkkäin autojen väli keskenään 15m,ajavat 80km,pitäiskö ohittaa
- Ihmis lapsi on
"älykäs" sehän keksii aina selityksen ja vertauksen johon se sitten vetoaa.
- HHUHUH
Sama pätee ihan tavallisillakin teillä. Nopeusrajoitus on 80, niin jotkut hyväkkäät ajavat 60:tä.. Olen sitä mieltä, jos ei uskalla ajaa normaalilla talvikelillä nopeusrajoitusten mukaan, niin auto myynti ja liikkuminen julkisilla. Eri asia on sitten, jos pyryttää, niin sitten nopeus kelin mukaan. Valitettavasti näitä tolvanoita on liikkeellä myös kesäkelillä. Näitä idiootteja on aina ja jokapaikassa.
- tilannenopeus
Nopeusrajoituksen mukaan ajaminen on sitä, että ajaa hitaammin kuin Suurin Sallittu Nopeus. Ylinopeutta ei siis saa ajaa. Kun ajat tyypillisesti 15km/h ylinopeutta et aja rajoituksen mukaan.
- huom ota
huomioon keli
- Erik II
Tasapäille tiedoksi sillä vasemmalla, "ohituskaistalla", on sama nopeusrajoitus kuin oikeanpuoleisellakin kaistalla... Ja Turunmotarilla on vaihtuvat rajoitukset ainakin alkupäässä. Ja tosiaan "ruuhkan" yhtenäisen jonon aikana se vasen kaista on aivan normaali ajokaista. LUKEKAA laista.
Tossa Maantaina oli huonokeli ja rajoitus oli 80km/h ajoin todellista nopeutta n.81km/h ja silti tasapäiden piti ohitella tyyliin het keulan eteen valtavan lumipilven kanssa ja toisaalta näitäkin Taunoja löytyi että ohi lähdetään ja siihen rinnalle jäädään kökkimään kun pelottaa... - ota rauhallisesti
Usein sillä oikeanpuoleisella ajokaistalla ajaa rekka-autoja eikä sillä ohittelulla hyödy mitään. Lumisella tiellä kuten aloittajan tapauksessa on myös selvästi liukkaampaa. Jos lumi pöllyää, niin kannattaa aina pitää edelläajavaan sellainen välimatka, että saa ajoneuvon pysäytettyä vaikka edessä olisi autosuma eli seinä.
Tietoista riskiä liikenteessä ei mielestäni kannata ottaa.
Olen ottanut tavaksi ajaa kiltisti oikealla kaistalla. Jos lähtee ohittelemaan niin sitä saa sitten tehdä jatkuvasti, on paljon helpompaa ajaa kiltisti rekkojen perässä oikealla kaistalla ilman mitään paineita.- aina on
terve järjenkäyttö voitanut tyhmyyden.
- Tähtisumua
Suomessa onerittäin vahvasti vallalla ajatus, että vain huonot kuskit ajavat HITAAMMIN, kuin liikennemerkissä lukee, vaikka oikeasti syitä ajonopeuden alentamiseen on varmaan yhtä useita, kuin on ajajiakin. Monen täkäläisen sankarin päässä kummittelee tuo kauhistuttava ajatus: "Jos hidastelet, olet huono kuski..."
Hmmmm... Näiden "ajattelijoiden" uhrit sitten pyyhkivät tuulilasejaan kurasta ja ravasta, arvailevat ajokaistan suuntaa yhtäkkisessä lumipöllyssä tai - etsiskelevät taivaspaikkaansa tuonpuoleisessa sankarin kaasutellessa "sallittua nopeutta". Toki he usein itsekin joutuvat vaihtamaan taivaallisemmille väylille. Surullista!
Vaan kovin surullista on meno aika monella muullakin elämän alueella täällä kotosuomessa. Niin olemattoman vähän myötäelämisentaitoa...- hmmmmm
Kyllä kertoo jostain arvotyhjiöstä, kun muista ei välitetä yhtään. Oma joutuminen pari minuuttia aiemmin on pääasia vaikka olisi miten pääkallokeli. Siinä ei hyvät renkaatkaan auta, jos kuski on idiootti.
Liikenne on turhan monelle elämästä vierasta aluetta, jossa koetaan olevan kasvottomia ja kuolemattomia. Se on vaan niin surullista, että moinen käytös johtaa turhan usein peruuttamattomiin seuraamuksiin.
- 330d ja hajis
Mutta meillähäm on nämä mahtavat talvi nopeudet jotka kuulemma pelastaa kaikki kun perkele pyrokraattien mielestä se on tosi turvallista kun kaikki ajaa hiljaa jonossa rekka perseessä vaikka voisi ajaa nopeanminkin mutta kai siitä nopeanmasta nopeudesta tulisi jumalauta trauma jollekkin kukka hatulle niin sitten vaan kaikki siihen typerään nopeuteen saatana ! Ei perkele kun ottaa päähän tämä helvetin pelleily !
- Ei kiirettä ...
Tiputetaan motarilla myös 80km/h niin ei tarvitse edes rekkoja ohittaa.
PS ap Ja HHUHUH on huonoja kuskeja kun ei uskalla ohittaa edes motarilla.- tollo!
Työnnä toi ehdotus perseesees!
- Kattokerholainen
Parempi ajaa hitaasti ja turvallisesti kotiini, kuin nopeasti ja uhmakkaasti hautaan!
Nimimerkkini kertoo jotain kokemuksestani. - mies.v-31
Oulussa oli ainakin alkuviikosta perkuleen liukasta oli pakko ajaa jotain 80km/h ja vielä kun takapotkusella niin uskalla riskeerata että ei vedä motarilla poikittain liikenteen sekaan jotenkin arvaamattomia ne palteet siinä kaistojen välillä, ei auttanut kun mennä varoen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151429- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171056Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59838- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37768Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44754