Täälläkin on tullut ilmi, että närästys liittyy sydämeen, jollei se liity ruokaan! Mutta miten se tietää, liittyykö se ruokaan? Mulla on nyt kaksi viikkoa ollut elämä yhtä röyhtäilyä. Ei poltetta ja vain harvoin ruuan makua tulee suuhun. Välillä kyllä tuntuu, että maha ”muljaa”. Mutta miten sydänvika voi yleensä aiheuttaa närästystä tai röyhtäilyä vai tarkoitetaanko sillä, että polte voi olla samankaltaista kun närästyksessä?
Vielä närästyksestä
12
27186
Vastaukset
- A.B.
Sydänvika EI aiheuta närästystä. Sydänoireet voivat tuntua samalle kuin närästyksen oireet, mutta ei aiheuta närästystä.
Närästyskipu voi olla voimakkaampaa kuin esim. sydäninfarktirintakipu. Helpoahan se on testata syö pari viikkoa närästyslääkkeitä, jos oireet katoavat niin se on närästystä, jos oireet jatkuvat niin sitten se on jotain muuta. - Sydän
aiemmin samaa asiaa, enkä ole saanut tähän mennessä mitään vastausta. Sepelvaltimotautiin liittyy etenkin naisilla röyhtäilyä, täytättävää tunnetta ja närästyksen tunnetta, mutta miten sen erottaa ruokaan liittyväksi, lääkärillekin mahdoton tietää. Jos röyhtäily ja närästys vaivaa tyhjälläkin mahalla, silloin ei välttämättä liity ruokaan, mutta toisaalta refluksitaudista kärsivä oireilee pitkin päivääkin - joten miten tiedät!
Minkähän ikäinen olet ja vaivaako laktoosi-intoleranssi tai käytätkö rasvaista voimakkaasti maustettua ruokaa, syötkö isoja annoksia kiireessä, pureskeletko hyvin, juotko paljon kahvia? Onko suoli toiminut hyvin? Eli ensin selvittelisin näitä kysymyksiä ja kokeilisin närästyslääkkeitä, sitten vasta epäilisin sydänperäistä...
Itselläni on sama vaiva, mutta myös laktoosi-intoleranssi vaivaa ja rasitusrintakipu, sekä hengästyminen ja hengenahdistus sekä rytmihäiriöt. Näitten tekijöitten kanssa epäilys kohdistuu sydämeen, mutta on silti mahdollista, ettei mitään löydy tutkimuksista huolimatta.- Sokru
Olen 32-vuotias nainen ja mulla on 2-tyypin diabetes, joka on hallinnassa kyllä hyvin. Viikon ollut ihme röyhtäilyä, Somac mahalääke ehkä vähän helpottaa. Maha toimii ok eikä ole mitään poltetta. Jos koko päivän on paljon röyhtäyttänyt, niin saattaa kurkku olla vähän arka. Joskus tulee vähän ruuan makua röyhtäyksien mukana. Röyhtäily ei liity rasitukseen eikä rasituksessa muutenkaan ole mitään tuntemuksia, päinvastoin, se joskus jopa helpottaa oloa. Pitäisköhän tutkituttaa sydän?
- Sokru eli toivoton
Sokru kirjoitti:
Olen 32-vuotias nainen ja mulla on 2-tyypin diabetes, joka on hallinnassa kyllä hyvin. Viikon ollut ihme röyhtäilyä, Somac mahalääke ehkä vähän helpottaa. Maha toimii ok eikä ole mitään poltetta. Jos koko päivän on paljon röyhtäyttänyt, niin saattaa kurkku olla vähän arka. Joskus tulee vähän ruuan makua röyhtäyksien mukana. Röyhtäily ei liity rasitukseen eikä rasituksessa muutenkaan ole mitään tuntemuksia, päinvastoin, se joskus jopa helpottaa oloa. Pitäisköhän tutkituttaa sydän?
Piti vielä lisätä, että joskus maha "muljaa" ja pitää mileletöntä meteliä... se ei ehkä viittaisi, että se olisi sydänperäistä.... Miten sydäntauti voi aiheuttaa röyhtäilyä?
- Cor
Sokru eli toivoton kirjoitti:
Piti vielä lisätä, että joskus maha "muljaa" ja pitää mileletöntä meteliä... se ei ehkä viittaisi, että se olisi sydänperäistä.... Miten sydäntauti voi aiheuttaa röyhtäilyä?
Minullakin toimii tuo sama yhdistelmä: sydäntuntemukset ja röyhtäily. Olen selittänyt asian itselleni niin, että 10:s aivohermo, sisälmyshermo kulkee ruokatorven kyljessä. Se vaikuttaa monien sisälmysten ns parasympaattisiin toimintoihin mm. hilliten sydämen sykettä. Hermon ärsytys, häiritseminen, siis sotkee sydämen rytmiä hetkellisesti. Röyhtäisy olisi siten se häiriö. Vaarallisista asiayhteyksistä en ole tietoinen.
- Sydän
Sokru kirjoitti:
vatsaperäiseen vaivaan, jos ei mitään muita oireita ole, mutta toisaalta 2-tyypin diabetes altistaa sepelvaltimotaudille, varsinkin naisilla. Missä lukemissa paastosokerisi on ollut?
Itselläni on tosiaan sama tilanne tuon röyhtäilyvaivan kanssa, mutta olen viime aikoina syönyt päivittäin valmisruokia sekä mausteisia pipareita ja kahviakin on tullut juotua turhan paljon. Valmisruoissa on laktoosia, mikä omalla kohdallani pahentaa vaivaa.
Olen lukenut monilta sydänsivustoilta, että yksi naisten sydänoire on närästys, polte ylävatsalla tai täytättävä tunne. Käsittääkseni nämä oireet johtuvat sydänlihaksen hapenpuutteesta, mikä aiheuttaa verisuonten kouristuksia. Sydän ja ruokatorvi ovat lähekkäin, joten kummankin vaiva vaikuttaa toiseen. Ruokatorven sairaus aistitaan helposti sydäntuntemuksena ja päinvastoin.
Sinuna menisin kyllä lääkäriin ja pyytäsin kokeeksi kunnon närästyslääkkeet ja kokeilisin, auttaako ne vaivaan. Lääkärille voi sitten mainita tuosta sydänepäilystäkin, mutta en usko, että röyhtäilyn perusteella ohjataan sydäntutkimuksiin, varsinkaan noin nuorena - ja kun on ollut noin lyhytaikainen vaiva. - Paastoarvo
Sydän kirjoitti:
vatsaperäiseen vaivaan, jos ei mitään muita oireita ole, mutta toisaalta 2-tyypin diabetes altistaa sepelvaltimotaudille, varsinkin naisilla. Missä lukemissa paastosokerisi on ollut?
Itselläni on tosiaan sama tilanne tuon röyhtäilyvaivan kanssa, mutta olen viime aikoina syönyt päivittäin valmisruokia sekä mausteisia pipareita ja kahviakin on tullut juotua turhan paljon. Valmisruoissa on laktoosia, mikä omalla kohdallani pahentaa vaivaa.
Olen lukenut monilta sydänsivustoilta, että yksi naisten sydänoire on närästys, polte ylävatsalla tai täytättävä tunne. Käsittääkseni nämä oireet johtuvat sydänlihaksen hapenpuutteesta, mikä aiheuttaa verisuonten kouristuksia. Sydän ja ruokatorvi ovat lähekkäin, joten kummankin vaiva vaikuttaa toiseen. Ruokatorven sairaus aistitaan helposti sydäntuntemuksena ja päinvastoin.
Sinuna menisin kyllä lääkäriin ja pyytäsin kokeeksi kunnon närästyslääkkeet ja kokeilisin, auttaako ne vaivaan. Lääkärille voi sitten mainita tuosta sydänepäilystäkin, mutta en usko, että röyhtäilyn perusteella ohjataan sydäntutkimuksiin, varsinkaan noin nuorena - ja kun on ollut noin lyhytaikainen vaiva.Paastosokerini on kuuden ja seitsemän välillä. En tiedä, mulla ei taida olla närästystä, vaan pelkkää röyhtäilyä. Mulla kun ei ole mitään poltetta eikä tunnetta, mitä nyt toisinaan täysinäisyyden tunne, joka sitten laittaa röyhtäilemään =o( Närästyslääkkeet ei oikeastaan vaikuta mitenkään, pitäiskö kokeilla jotain ilmavaivoihin tarkoitettua lääkettä....
Ja sekin on kumma, kun liikkuessa ei sitä oikeastaan ole, eniten sitä ilmaantuu istuessa. - Sydän
Paastoarvo kirjoitti:
Paastosokerini on kuuden ja seitsemän välillä. En tiedä, mulla ei taida olla närästystä, vaan pelkkää röyhtäilyä. Mulla kun ei ole mitään poltetta eikä tunnetta, mitä nyt toisinaan täysinäisyyden tunne, joka sitten laittaa röyhtäilemään =o( Närästyslääkkeet ei oikeastaan vaikuta mitenkään, pitäiskö kokeilla jotain ilmavaivoihin tarkoitettua lääkettä....
Ja sekin on kumma, kun liikkuessa ei sitä oikeastaan ole, eniten sitä ilmaantuu istuessa.että varsinaista närästystä ei ole, mutta röyhtäilyä runsaasti. Jotenkin liikahappoisuuteen tuo tuntuisi viittaavan, vaikkei vielä pulauttelua ruokatorveen olisikaan.
Entäs laktoosi-intoleranssi, kärsitkö siitä vai olisiko se mahdollisesti uusi vaivasi? Minulla se aiheuttaa röyhtäilyä ja koska vaiva on ollut viime viikkoina paha, päätin, että vähennän kahvia ja valmisruokia sekä mausteiset piparit pois.
Jos vaiva ei ole liikkuessa tai helpottuu sillä, voi myös olla maha/suolistokanavan toiminnallinen juttu. Tällöin kannattaa lisätä liikuntaa, esim. sopivasti hengästyttävä kävely hyvä. Se laittaa suolen liikkeeseen. Kauheeseen rääkkiin en lähtisi kuitenkaan. Päivittäin jonkun verran kävelyä...
Lievästi koholla oleva paastosokeri altistaa naisia herkemmin sepelvaltimotaudille, mutta on tietääkseni kuitenkin vuosien prosessi. Itselläni myös koholla, vasta glukoosin imeytymishäiriön puolella. - Toivoton
Sydän kirjoitti:
että varsinaista närästystä ei ole, mutta röyhtäilyä runsaasti. Jotenkin liikahappoisuuteen tuo tuntuisi viittaavan, vaikkei vielä pulauttelua ruokatorveen olisikaan.
Entäs laktoosi-intoleranssi, kärsitkö siitä vai olisiko se mahdollisesti uusi vaivasi? Minulla se aiheuttaa röyhtäilyä ja koska vaiva on ollut viime viikkoina paha, päätin, että vähennän kahvia ja valmisruokia sekä mausteiset piparit pois.
Jos vaiva ei ole liikkuessa tai helpottuu sillä, voi myös olla maha/suolistokanavan toiminnallinen juttu. Tällöin kannattaa lisätä liikuntaa, esim. sopivasti hengästyttävä kävely hyvä. Se laittaa suolen liikkeeseen. Kauheeseen rääkkiin en lähtisi kuitenkaan. Päivittäin jonkun verran kävelyä...
Lievästi koholla oleva paastosokeri altistaa naisia herkemmin sepelvaltimotaudille, mutta on tietääkseni kuitenkin vuosien prosessi. Itselläni myös koholla, vasta glukoosin imeytymishäiriön puolella.Semmonenkin tuli mieleen, että jos nämä vaivat johtuisivat sydämestä, niin voisiko ne silloin olla jatkuvia? Ei kai sydän esim. sepelvaltimotaudissa koko ajan oireile… luulisi silloin oireiden liittyvän rasitukseen tai rasituksen jälkeiseen tilaan. Eilen kokeeksi juoksin 200 m 10 asteen pakkasessa (toivottavasti naapurit ei nähneet, kun juoksen toppatakki päällä, kun eivät varmaan koskaan ole nähneet mun juoksevan =o), eikä siitäkään tullut minkäänlaista oloa. Pulssi oli kyllä taaja, elimistöni ei todellakaan ole tottunut juoksuun, kävelyyn kylläkin. Mutta minkäänlaista tunnetta ei rinnan eikä vatsan seudulla ollut. Olo oli oikeastaan todella hyvä….
Nämä jutut saattaa jonkun mielestä tuntua typeriltä…. Mun ei varmaan pitäis lukea näitä palstoja, ainakaan kovin paljoa, koska ne tuntuu lisäävän kaikenlaisia oireita =o( vaikka mulla ei olekaan muita oireita kun tuo ärsyttävä röyhtäily. Olen kokeillut närästyslääkettä ja maitohappobakteereja, mutta ei niillä ollut vaikutusta. Kahvi tuntuu toisinaan lisäävän vaivaa, mutta sekin voi olla kuvitelmaa…. - OutoOire
Toivoton kirjoitti:
Semmonenkin tuli mieleen, että jos nämä vaivat johtuisivat sydämestä, niin voisiko ne silloin olla jatkuvia? Ei kai sydän esim. sepelvaltimotaudissa koko ajan oireile… luulisi silloin oireiden liittyvän rasitukseen tai rasituksen jälkeiseen tilaan. Eilen kokeeksi juoksin 200 m 10 asteen pakkasessa (toivottavasti naapurit ei nähneet, kun juoksen toppatakki päällä, kun eivät varmaan koskaan ole nähneet mun juoksevan =o), eikä siitäkään tullut minkäänlaista oloa. Pulssi oli kyllä taaja, elimistöni ei todellakaan ole tottunut juoksuun, kävelyyn kylläkin. Mutta minkäänlaista tunnetta ei rinnan eikä vatsan seudulla ollut. Olo oli oikeastaan todella hyvä….
Nämä jutut saattaa jonkun mielestä tuntua typeriltä…. Mun ei varmaan pitäis lukea näitä palstoja, ainakaan kovin paljoa, koska ne tuntuu lisäävän kaikenlaisia oireita =o( vaikka mulla ei olekaan muita oireita kun tuo ärsyttävä röyhtäily. Olen kokeillut närästyslääkettä ja maitohappobakteereja, mutta ei niillä ollut vaikutusta. Kahvi tuntuu toisinaan lisäävän vaivaa, mutta sekin voi olla kuvitelmaa….Myös minä olen kärsinyt jo kohta vuoden ajan oudosta "jatkuvasta röyhtäilystä". Oireena on tosiaan pelkkä röyhtäily, ei närästystä. Olen käynyt vatsan tähystyksessä, mutta siinä ei löytynyt mitään.
Mieltä ei kyllä yhtään rauhoita se mahdollisuus, että kyseessä voisi olla sydän. Pelkään jo muutenkin sairaaloisesti sydänvaivoja.
Yleensä selitykseksi tarjotaan ilman nielemistä, mutta minun on vaikea uskoa sitä. Miksi muka yhtäkkiä olisin alkanut nieleksimään ilmaa? Lääkärit eivät tunnu välittävän, vaikka itseäni tämä harmittaa jatkuvasti. - Sydän
OutoOire kirjoitti:
Myös minä olen kärsinyt jo kohta vuoden ajan oudosta "jatkuvasta röyhtäilystä". Oireena on tosiaan pelkkä röyhtäily, ei närästystä. Olen käynyt vatsan tähystyksessä, mutta siinä ei löytynyt mitään.
Mieltä ei kyllä yhtään rauhoita se mahdollisuus, että kyseessä voisi olla sydän. Pelkään jo muutenkin sairaaloisesti sydänvaivoja.
Yleensä selitykseksi tarjotaan ilman nielemistä, mutta minun on vaikea uskoa sitä. Miksi muka yhtäkkiä olisin alkanut nieleksimään ilmaa? Lääkärit eivät tunnu välittävän, vaikka itseäni tämä harmittaa jatkuvasti.Jatkuvaa röyhtäilyä en pidä sydänperäisenä (vaikken terv.huoltoalalla olekaan). Käsittääkseni sydänperäiset vaivat jotenkin yhdistetään rasitukseen tai siitä toipumisajankohtaan - myös suuri henkinen rasitus voi aiheuttaa sydänperäsiä oireita.
Oma viime aikojen röyhtäilyvaivani liittyy kahviin ja laktoosiin ja yksi paha on purukumi. Se saattaa aiheuttaa ylimääräistä ilman nielemistä. Minulle eivät myöskään kalaöjykapselit sovi, ne närästävät selvästi. Monilla vaivoja aiheuttavat pavut, herneet ja kaali tai kurkku.
Ehdottaisin, että kokeilisitte edes jättää kahvin puoleen tai kokeilisitte laktoositonta ruokavaliota, vai onko laktoosi jo kielletyllä listalla? - Sydän
Toivoton kirjoitti:
Semmonenkin tuli mieleen, että jos nämä vaivat johtuisivat sydämestä, niin voisiko ne silloin olla jatkuvia? Ei kai sydän esim. sepelvaltimotaudissa koko ajan oireile… luulisi silloin oireiden liittyvän rasitukseen tai rasituksen jälkeiseen tilaan. Eilen kokeeksi juoksin 200 m 10 asteen pakkasessa (toivottavasti naapurit ei nähneet, kun juoksen toppatakki päällä, kun eivät varmaan koskaan ole nähneet mun juoksevan =o), eikä siitäkään tullut minkäänlaista oloa. Pulssi oli kyllä taaja, elimistöni ei todellakaan ole tottunut juoksuun, kävelyyn kylläkin. Mutta minkäänlaista tunnetta ei rinnan eikä vatsan seudulla ollut. Olo oli oikeastaan todella hyvä….
Nämä jutut saattaa jonkun mielestä tuntua typeriltä…. Mun ei varmaan pitäis lukea näitä palstoja, ainakaan kovin paljoa, koska ne tuntuu lisäävän kaikenlaisia oireita =o( vaikka mulla ei olekaan muita oireita kun tuo ärsyttävä röyhtäily. Olen kokeillut närästyslääkettä ja maitohappobakteereja, mutta ei niillä ollut vaikutusta. Kahvi tuntuu toisinaan lisäävän vaivaa, mutta sekin voi olla kuvitelmaa….ei tosiaan oireile koko ajan, vaan rasituksessa. Kahvi on tosi yleinen röyhtäilyn aiheuttaja ja itse päätin, että nyt vähennän sen käyttöä radikaalisti.
En mitenkään usko, että sinun kohdallasi sydän aiheuttaa tätä vaivaa, kun pystyit juksemaan pakkasella ilman mitää oireita. Jos nämä sydänjutut ahdistavat, ei kannata jatkossa lukea niitä.
Minulla on puristava rasitusrintakipu, etenkin pakkasella ja tuulella ja kaikki muukin rasitus antaa oireita, joita nitro helpottaa. Olen silti lisännyt liikuntaa tietoisesti, koska liikunta on luonnon oma nitro ja ehkäisee sydänsairauksia. Mutta antaisin jokaiselle neuvon, että liikunnan pitää vähän hengästyttää ja siitä pitää tulla hyvä olo ja tarpeeksi usein kannattaa harrastaa (3-7 kertaa viikossa). Liikunta, joka antaa hyvää oloa, myös ehkäisee sydäntautien pelkoa, koska kunto nousee ja itsevarmuus selviytymisestä kasvaa.
Olen siis sydänlääkkeitä käyttävä, sydänoireien ja suuren sukurasitteen omaava paljon liikkuva hyväkuntoinen ihminen. Kannatta liikkua, voimia sinulle ja toivottavasti löytyy keino vähentää ikävää vaivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262233
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161554Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333893