Kerron tässä oman tarinani vuosim. 2006 Clio 3:sta, josko auttaisi jotakuta vastaavassa tilanteessa olevaa:
Vein pari vuotta sitten Clion pesuun huoltsikalle ja kesken pesua huomasin, että apumiehen jalkatilaan valuu vettä sisään. Ohjelma päättyi ja kun kurvasin auton ulos hallista kuulin ikäänkuin vesi olisi loiskanut rintapellin takana.
Selvisi jälkeenpäin sitten, että autossa on vedenpoistoa varten 2 kpl kaukaloa, yksi apukuskin ja toinen kuskin kohdalla tuulilasin alla moottoritilassa.
Noista kaukaloista veden pitäisi poistua eräänlaisia putkia pitkin maahan, mutta eihän se niin mene tosi elämässä! Nuo kumiset putket kun tukkeutuvat puiden lehdistä ja urvuista ym. mätänevästä mössöstä ja ne pitäisi puhdistaa vuosittain. Noh, tätähän en siinä vaiheessa itse vielä tiennyt.
Noin vuosi tämän jälkeen alkoivat ongelmat tuulilasinpyuyhkimien kanssa. Tihku ei toiminut enää ollenkaan ja varsinainen jatkuva pyyhintä saattoi jättää sammuttaessa pyyhkimet mihin asentoon tahansa lasille näkemäesteeksi.
Selvisi, että tämä johtuu veden joutumisesta pyyhkijämoottoriin, se kun "ui" kuskin puoleisessa vesikaukalossa, mikäli putki on tukossa! Serkkupoika purki moottorin ja kuivasi ja voiteli tarpeelliset osat ja taas kaikki pelasi hienosti muutaman kuukauden...
Clio 3 ja pyyhkimien ongelmat (tyyppivika!)
5
6585
Vastaukset
- Rellunpippana
...aina sateisen syystalven 2014 joulukuulle asti jolloin oli ensimmäinen kunnon yöpakkanen. Menin aamulla starttaamaan autoa ja käynnistin pyyhkijät.
Mitään elonmerkkiä ei ollut, vaikka edellispäivänä kaikki oli toiminut. Tarkastin ohjekirjan mukaisesti kuskin jalkatilassa olevan keltaisen 20 A sulakkeen, se oli ehjä.
No seuraavaksi sain auton lämpimään talliin ja aloin purkaa muoviosia jotta sain tuulilasinpyyhkijän moottorin irrotettua. Huomasin samalla että kaukalo on kuskin kohdalla puolillaan vettä ja matkustajan puolella "piripintaan"! Kuivasin vedet veks ja päätin että kiskon vedenpoistoputket ulos, kävi miten kävi,. Yllätyksekseni ne olivat erilaiset eri puolilla; kuskin puolella putki on S-kirjaimen mallinen pyöreö ja apparin puolella suora "litistetty". Seuraavaksi tarkastin ovatko ne auki ja eivät olleet vaan ihan mustassa "töhnässä". Ei ihme miksi vesi ei poistunut!
Seuraavaksi huuhtelin kuumalla vedellä kaikki töhnät pois ja laitoin putket takaisin ilman ongelmia. Jatkossa tiedän, että nuo pitää ottaa putsattavaksi ainakin kerran vuodessa!
Seuraavaksi purin tp- moottorin, siellä oli vettä sisällä! Kuivasin varovasti kuumailmapuhaltimella ja tarkistin että kontaktit ovat hapettumattomat. Laitoin moottorin takaisin ja ei inahdustakaan edelleen! Ajattelin että okei, vesi on nyt sitten lopulta tuhonnut moottorin.
Tilasin autohajottamolta uuden tp-moottorin joka tulikin nopsasti ja oli päällisinkin puolin erinomaisessa kunnossa, olihan se vm. 2011 autosta.
Vaihdoin uuden moottorin paikoilleen ja kokeilin pyyhkijöitä: Mykkä edelleen! Siinä vaiheessa alkoi epätoivo vallata mieltä! Mikäs hitto nyt, oliko uusikin moottori rikki?
Tässä vaiheessa oli pakko alkaa googlata, Englannin Renault-foorumilta löytyikin arvokasta tietoa: Jalkatilassa oleva sulake ei olekaan ainoa joka tuulilasinpyyhkijöihin liittyy! Siellä on toinenkin, moottoritilassa akun oikealla puolella olevassa "äly-yksikössä" joka on lukittu kahdella Torx-ruuvilla!
Keskimmäisessä rivissä on ainoa keltainen 20 A sulake, se on nimenomaan pyyhkijöiden suojana ja se oli palanut!! Ohjekirja ei tällaista mahdollisuutta edes maininnut...- Rellunpippana
... no eikun sulake vaihtoon ja kokeilemaan: Ei toimi edelleenkään! Argh!
Ajattelin että pitääkö tässä viedä Rellu "marmoritiskille" Biliaan tms. sitten vai mikä eteen... Rahatilannekaan kun ei tällä hetkellä ole paras mahdollinen, joten ajelin viikon päivät vain hyvillä keleillä, joten pyyhkimiä ei tarvittu.
Eilen sain jälleen lämpimän tallin käyttööni ja ajattelin purkaa vielä kerran kaikessa rauhassa josko saisin kuitenkin selville mikä mättää.
Laitoin tihkun päälle ja kuuntelin niin tp-moottorista kuului ääntä! Purin lisää suojia niin havaitsin, että moottori toimii nyt moottoritilan sulakkeen vaihtamisen jälkeen mutta liike ei välity pyyhkijöille asti, vaan eräs mutteri oli jäänyt kasatessa löysälle ja se falskasi liikkeen välittymisen koneistolle! Jopas helpotti lujasti, otin 13 mm avaimen, kiristin mutterin ja testasin:
pyyhkijät toimivat viimeinkin normaalisti!
Eli vihjeenä muille muutama neuvo tiivistettynä:
1. Opettele puhdistamaan vedenpoistoputket. Ei ole ylivoimainen homma vaikken itse ole edes kovinkaan kätevä. Ainoa hankaluus on saada pyyhkijän varret irti navoista, joudut hankkimaan ns. ulosvetäjän (ostin omani Motonetista, ei ollut kallis)
2. Jos pyyhkijät eivät toimi oikein, eli pysähtelevät mihin sattuu, tarkasta ensin varsinkin kuskin puoleinen vesikaukalo, jossa tp-moottori ja poista vesi. Aina ei tarvitse ostaa uutta moottoria vaan moottorin avaaminen ja puhdistus saattaa pelastaa tilanteen
3. Jos pyyhkijät lakkaavat toimimasta totaalisesti, tarkasta molemmat sulakkeet kuten edellä kuvasin
- DGC
Clio 2:ssa on sama ongelma vedenpoiston kanssa, tosin en ole varma mahtuuko sinne niin paljoa vettä että sitä riittäisi pyyhkijänmoottorille asti. Taitaa mennä konttorin puolelle ennen sitä.
Minulla Clio 2:n pyyhkijät hyytyivät kun moottorin sisäinen maadoitus hapettui. Lisäsin moottorin rungosta auton runkoon maapiuhan. - ei rellua ikinä
Meillä 2006 Clion pyyhkimet rupesivat toimimaan vilkkukytkintä käyttäen Ei siis pyyhkimen viiksestä ajovalot syttyivät itsestään Muutama sytyspuola kyrvähti Auton tekeleellä ajettu noin 100 00km SITTENpaloi hermot Vaihdoin Hondaan jahyvin pelaa
- hondamäään
Mulla oli kans Avensiksessa sellaista että kun laittoi vilkun oikealle se vilkuttikin vasemmalle ja kun laittoi vilkun vasemmalle, niin meni hätävilkut päälle. Takalukku aukesi kun polkaisi kytkytintä. Ajoneston sai pois päältä kun avasi hanskalokeron ja sitten starttasi, muuten ei lähtenyt. Sillä oli ihan hauska ajaa mutta sitten laitoin vahingossa sisävalot päälle niin sitten se paloi poroksi:( Mittarissa oli vasta 5000km, eli vasta esimmäinen huolto-ohjeman mukainen öljynvaihto oli tehty muutama tuhat sitten.
No nyt sitten mullakin honda manki alla, on hyvä peli. Takarengas siitä tosin puhkes
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4143302Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k1022478On ilmiselvää, että väärä maahanmuutto on Suomea pilannut jo paljon
Väärä maahanmuutto tarkoittaa siis tulijoita Lähi-Idän ja Afrikan islamilaisista maista, eli muslimeita. He ovat kiistat722411Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,12349Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll282074Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1921564Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel121372Sukupuolen merkitys elämässäsi?
Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el2031194Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,441152- 931081