Lähihoitajan tutkinnon näytöt

Ikuiset arvet

Lähdin aikoinaan intoa puhkuen opiskelemaan lähihoitajaksi.Meidän luokalla oli monta sellaista,jotka työkkäri oli pakottanut alalle.Minä olin mukana täysin omasta vapaasta tahdostani.Pian julma totuus tutkinnon suorittamisen vaikeudesta selvisi.Sain hoidon ja huolenpidon jakson aikana viiden viikon harjoittelusta (vanhusten palvelutalossa)omalta ohjaajaltani parhaan mahdollisen arvosanan.Myös toisilta hoitajilta,sekä itse asukkailta tuli positiivista palautetta,miten hyvä hoitaja olen ja miten hyvin sovin alalle,ja hyvinhän se työ minulta sujuikin.Kyseisen jakson näyttöä en kuitenkaan saanut läpi,koska näytön vastaanottaja inhosi minua ihmisenä.Minulle on päin naamaa haistateltu,että "Susta ei sit mitään hoitajaa tule!!!"Oppilaitos oli näinkin ikävässä tilanteessa näytönvastaanottajan puolella,eikä minun puolellani.On ollut järkyttävää huomata,että pahimmassa tapauksessa homma menee niin,ettei ole mitään merkitystä sillä miten hyvä olet työtehtävissäsi,vaan ainoastaan sillä on väliä,miten henkilökemiat kohtaavat näytönvastaanottajan kanssa.Siinäpä kun sitten olisi pitänyt vielä suorittaa kuntoutumisen tukemisen näyttökin samassa paikassa,niin väliin jäi!Surullisinta tässäkaikessa on ehkä se,ettäen ole ainoa,jolla on vastaavanlaisia kokemuksia.Meitä on monta!!!Pahimmassa tapauksessa se menee siihen,että näitten näyttöihin liittyvien ongelmien vuoksi opiskelija keskeyttää opinnot,vaikka olisi hyvinkin soveltunut alalle.Mitään inhimillisyyttä tässä koko näyttötutkintotouhussa ei ole.Näin sitä tehdään lisää työttömiä!!!

16

3932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei lähäri

      Tee virallinen valitus, jos olet oikeasti osannut hommat!!!

    • ei auta

      Höpö-höpö.Siitä virallisesta valituksesta (neljäntoista vuorokauden kuluessa)ei ole mitään hyötyä!Kun näytönvastaanottaja,oppilaitoksen edustaja,sekä osastonhoitaja asettuvat yhdessä opiskelijaa vastaan,on valitus hyödytön.Näytönvastaanottaja on se henkilö,jota tässä tapauksessa uskotaan ja hän saa suoltaa opiskelijasta minkälaisia valheita lystää.Ne hoitajat,jotka ovat olleet sitä mieltä että opiskelija on hyvä työssään ja soveltuu alalle taipuvat kuitenkin lopulta näytönvastaanottajan tahtoon.Minulla on itselläni lähihoitajaopiskelujen ajalta sellainen kokemus,että oma ohjaajani on antanut minulle harjoittelusta parhaan arvosanan,mutta ei ole vielä ehtinyt allekirjoittaa paperia.Näytönvastaanottaja on tullut siihen ja kiskonut sitten minun ohjaajani vähän "sivummalle" ja hetken kuluttua ohjaaja on palannut hieman nolona takaisin huonoimman arvosanan kanssa.Kieroa meininkiä.Haastaisin oikeuteen,mutta todistajat katoavat kuin "pieru saharaan" kun haluavat pelastaa oman nahkansa.Näytövastaanottajat monesti työpaikkansa narsisteja.Valitus hylätään usein "aiheettomana".

      • fiilis pilalla

        Juu...Valitellahan aina saa mutta...Vaikka oppilaitos olisikin opiskelijan puolella ja osastonhoitaja mukava niin...Jos osastonhoitaja ei pysty järjestämään uutta näytönvastaanottajaa tai oppilaitos ei pysty järjestämään uutta näyttöpaikkaa,niin opinnot jäävät valitettavan usealla opiskelijalla kesken vaikka kirjallinen valitus menisikin läpi.Valitettavasti tämä on täydellinen esimerkki siitä,miten mätä sosiaali-ja terveysala voi joskus olla:(


      • se siitä
        fiilis pilalla kirjoitti:

        Juu...Valitellahan aina saa mutta...Vaikka oppilaitos olisikin opiskelijan puolella ja osastonhoitaja mukava niin...Jos osastonhoitaja ei pysty järjestämään uutta näytönvastaanottajaa tai oppilaitos ei pysty järjestämään uutta näyttöpaikkaa,niin opinnot jäävät valitettavan usealla opiskelijalla kesken vaikka kirjallinen valitus menisikin läpi.Valitettavasti tämä on täydellinen esimerkki siitä,miten mätä sosiaali-ja terveysala voi joskus olla:(

        Tutulta kuulostaa...Mulla jäi aikoinaan koko tutkinto suorittamatta juuri näihin näyttöihin liittyvien ongelmien takia.Kun tämä "kolmikanta" eli osastonhoitaja,näytönvastaanottaja ja oppilaitoksen edustaja kääntyvät oppilasta vastaan,niin juurikaan mitään ei ole enää tehtävissä.Henkilöt joiden "pärstäkerroin" ei syystä jos toisesta miellytä savustetaan armotta pihalle lähärikoulusta.Joskus tilanteen voi pelastaa ihana osastonhoitaja,jonka mielestä opiskelija on mukava.Osastonhoitajalla on valtaa ja hän pystyy hallitsemaan näytönvastaanottajaa.Mutta jos se viimeinenkin oljenkorsi menee,että osastonhoitaja inhoaa opiskelijaa,niin se on sitten siinä.


      • homma on syvältä
        se siitä kirjoitti:

        Tutulta kuulostaa...Mulla jäi aikoinaan koko tutkinto suorittamatta juuri näihin näyttöihin liittyvien ongelmien takia.Kun tämä "kolmikanta" eli osastonhoitaja,näytönvastaanottaja ja oppilaitoksen edustaja kääntyvät oppilasta vastaan,niin juurikaan mitään ei ole enää tehtävissä.Henkilöt joiden "pärstäkerroin" ei syystä jos toisesta miellytä savustetaan armotta pihalle lähärikoulusta.Joskus tilanteen voi pelastaa ihana osastonhoitaja,jonka mielestä opiskelija on mukava.Osastonhoitajalla on valtaa ja hän pystyy hallitsemaan näytönvastaanottajaa.Mutta jos se viimeinenkin oljenkorsi menee,että osastonhoitaja inhoaa opiskelijaa,niin se on sitten siinä.

        Koko lähihoitajan tutkinnon rakenne on muutenkin ihan syvältä.Jos haluat töihin päiväkotiin,joudut silti ensimmäisen vuoden opintojen aikana suorittamaan vanhuspuolen harjoittelut näyttöineen.Monella alkaa tökkiä jo tässä vaiheessa ja pahasti.


      • LH /Lapset ja nuoret
        homma on syvältä kirjoitti:

        Koko lähihoitajan tutkinnon rakenne on muutenkin ihan syvältä.Jos haluat töihin päiväkotiin,joudut silti ensimmäisen vuoden opintojen aikana suorittamaan vanhuspuolen harjoittelut näyttöineen.Monella alkaa tökkiä jo tässä vaiheessa ja pahasti.

        Mitä harjoittelujaksoja lähihoitajakoulutukseen kuuluu? Mitkä harjoittelut lasten ja nuorten hoitotyöhön suuntaavat lähihoitajat suorittavat?


      • mömmökka

        Kyllä valitus kannattaa, kun laittaa perustelut ja asiakirjat liitteeksi valitukseen. Tuttavani sai ykkösen ja valitti ja teki perusteellisen valituksen hänen arvosanansa korotettiin 2.
        Aiheellinen valitus olikin.


    • tytär

      Minä menisin poliisille puhumaan, kuulostaa jo sille että kunniaasi ollaan loukattu ellei laki pysty auttamaan muuten

      • LH:n harjoittelut

        Lähihoitajan opinnot koostuvat ensin kaikille opiskelijoille pakollisista yhteisistä opinnoista,eli perusjaksosta.Sen jälkeen erikoistutaan.Erikoistumislinjaa kutsutaan osaamisalaksi.Eli jos haluaa erikoistua lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen,niin ennen lasten ja nuorten osaamisalaan erikoistumista täytyy suorittaa perusjakson kaikille pakolliset yhteiset osat.Niitä ovat:Kasvun tukemisen ja ohjauksen jakso,hoidon ja huolenpidon jakso,sekä kuntoutumisen tukemisen jakso.Kasvun tukemisen ja ohjauksen jakso on yleensä päiväkodissa.Hoidon ja huolenpidon sekä kuntoutumisen tukemisen jaksot ovat yleensä vanhusten palvelutaloissa tai sairaaloiden vuodeosastoilla.Lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistunut opiskelija joutuu siis käymään läpi kaikille pakollisten yhteisten osioiden aikana myös vanhuspuolen tai sairaalapuolen harjoittelut,vaikka tarkoituksena olisikin hakeutua töihin päiväkotiin.Osaamisalaan päästyään lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistunut lähihoitaja suorittaa sitten enää harjoitteluja vain päiväkodissa tai muuten laosiin liittyvissä yksiköissä.


      • Rakenne syvältä juu.
        LH:n harjoittelut kirjoitti:

        Lähihoitajan opinnot koostuvat ensin kaikille opiskelijoille pakollisista yhteisistä opinnoista,eli perusjaksosta.Sen jälkeen erikoistutaan.Erikoistumislinjaa kutsutaan osaamisalaksi.Eli jos haluaa erikoistua lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen,niin ennen lasten ja nuorten osaamisalaan erikoistumista täytyy suorittaa perusjakson kaikille pakolliset yhteiset osat.Niitä ovat:Kasvun tukemisen ja ohjauksen jakso,hoidon ja huolenpidon jakso,sekä kuntoutumisen tukemisen jakso.Kasvun tukemisen ja ohjauksen jakso on yleensä päiväkodissa.Hoidon ja huolenpidon sekä kuntoutumisen tukemisen jaksot ovat yleensä vanhusten palvelutaloissa tai sairaaloiden vuodeosastoilla.Lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistunut opiskelija joutuu siis käymään läpi kaikille pakollisten yhteisten osioiden aikana myös vanhuspuolen tai sairaalapuolen harjoittelut,vaikka tarkoituksena olisikin hakeutua töihin päiväkotiin.Osaamisalaan päästyään lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistunut lähihoitaja suorittaa sitten enää harjoitteluja vain päiväkodissa tai muuten laosiin liittyvissä yksiköissä.

        Lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistunut lähihoitaja suorittaa osaamisalan aikana kaksi harjoittelua esim. päiväkodissa,joista viimeisen harjoittelun aikana suoritetaan tutkintoon kuuluva loppunäyttö,eli neljäs tutkintoon kuuluva näyttö.Osaamisalan ensimmäinen harjoittelu siis ei sisällä näyttöä,vaan on pelkkää harjoittelua,mikä kuitenkin arvostellaan.Yhteensä koko tutkinnossa siis neljä näyttöä.Kasvuntukemisen ja ohjauksen,hoidon ja huolenpidon,kuntoutumisen tukemisen sekä lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen loppunäyttö.Monelle päiväkotiin töihin haluavalle on todella hoidon ja huolenpidon näyttö vanhuspuolen "kakkaralleineen" sekä kirjallisine näyttösuunnitelmineen liikaa.Valitettavan moni keskeyttää opinnot kyseisestä syystä.Tutkinnon rakenne todella syvältä.


    • veeramaria

      Minulla sairaan hoidon ja huolenpidon näyttö meni hyvin, matto kuitenkin vedettiin alta arviointikeskustelussa. Näyttöni otti vastaan lähihoitaja jolla ei ollut kokemusta näytöistä lainkaan. Hän oli kahvihuoneessa keskustellut muiden hoitajien kanssa ja sopineet valmiiksi että saan ykkösen. Arviointikeskustelussa hän valitti että lomakkeet on olleet liian monimutkaisia täyttää ja hänen aikaansa on mennyt niihin aivan liikaa, hän ei niitä ollut edes täyttänyt kirjoitti siinä samalla täydennystä kun keskusteltiin. Tällä työpaikalla osastonhoitaja omavaltaisesti määräsi opiskelijalle ohjaajat ja näytönvastaanottajat. Yleisesti purnattiin siitä että eivät halua ohjata opiskelijoita mutta kun on pakko. Olisin jättänyt opinnot tähän jos en olisi loppusuoralla opinnoissa. Ikinä en halua tuollaiseen kanalaumaan töihin, missä on sivistys ja hienotunteisuus onko hoitoalan ihmisen todellakin noin moukkamaisia.

    • EhkäTulevaopiskelij

      Hyi saakeli. Missä päin suomea on tuollainen meno?

    • UUUNO

      Olen 53-vuotis nainen(opiskelen uutta alaa, ent ttyökokemusta 20 v) Työharjoittelu oli hoivajaksolla 5 viikkoa näyttö. jTein kaikkeni hyvin, ilman mokia, olin omatoiminen ja niin kuin olin tehnyt harjoittelussakin. Hoitanut tämän HH-jakson hyvin. Todellakin tämä kolmikanta-arvio on ihan höpö, höpö. Sain ykkösen, koska heidän mielestään en pystynyt hoitamaan yksikkösolua itsenäisesti. Sain ykkösen, koska oli eka näyttö, muuten oisi tullut hylsy? Viimeisenä nättöpäivänä onnistin siten, että olisin silloin vasta ollut valmis näyttöön menemään!! Karsee kokemus ja mietin jatkanko opintoja, sillä on harmi, että on ihmisiä, jotka haluavat päteä toisten kustannuksella ja opettaja-arvioija menee tähän mukaan ja esimies!
      Vielä sanoivat, että ei ole persoona kohtaista ja tämä osasto haastava. Opiskelija yksin on vastaan kolea "törttöä". Teen valituksen.

      Kiehuu sisälläni ja olin konsanaan töissä siellä ja kaikkeni laitoin peliin!!!!

      • tuuiikku

        Ihan kamalaa miten opiskelijat ovat muiden armoilla. Jos pärstäkerroin ei miellytä niin huono arvostelu tulee vaikka hoitaisi hommat hyvin. Niin epäreilua!!


    • kälättäjät

      Just!Harkitsin lähäriopintoja,kun uudelleenkouluttautua pitäis.Mutta ei paljon houkuttele,kun näitä juttuja lukee.Kyllä akkavaltaiset alat on pahimpia!

    • jgjhkljkfgkjgjkj

      Oma kokemukseni on, että lähes kaikki eronneet naiset, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa (usein vieläpä erilaisten narsistien uhreja omasta mielestään) eivät pysty katsomaan totuutta silmiin vaikka se heille väännettäisiin rautalangasta.

      Kun ei pysty käsittelemään omia puutteitaan tai tekojaan, niin silloin ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin demonisoida se, joka ottaa esille sellaisen asian, mitä ei itselle voi myöntää.

      Nämä samat naiset voi olla hyvinkin mukavan oloisia niille, joiden kanssa ovat vain lyhyen aikaa. He ovat myös hyviä hakemaan sympatiaa toisilta naisilta.

      Ei ole mitenkään tavatonta, että naispuolinen ohjaaja haluaa antaa liian hyvän arvosanan toiselle puhtaasti sen takia, että säälii toista kuulemiensa satujen perusteella.

      Nämä kyseiset yksilöt ovat myös hyviä kääntämään toisten ystävällisyyden puheissaan "arvostukseksi".

      En ota kantaa aloittajaan, mutta todella monen aikuisena lähihoitajaksi opiskelevan naisen olisi kyllä syytä katsoa peiliin, kun alkaa tuntua siltä, että muut sortaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      994
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      977
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      844
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      808
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      742
    Aihe