Longlife-huollot skodaan vai ei?

Longlife

Ostin Octavian tuossa juuri tämän vuoden
alussa. tietty autonluovutuksessa käydään asiat
läpi mistä toimii vilkut ja missä on kaasu ja jarrut ;) ja muuta kehittävää..
kysyin sitten huolloista ja myyjä sanoi että
ajappa 15.000 (huoltokirjassakin luki seur. huolto 15.000km)ja sitten ekassa huollossa katsotaan mikä huolto-ohjelma autoosi valitaan.
perinteinen tai LONGLIFE ohjelma, jolloin tulisi käyttää longlife öljyjä.

Sanottiin myös että uus auto kuluttelee hieman öljyä enemmän alussa..myyjä mainitsi että senkun heität Shell Ultra synteettistä täydennykseks niin hyvä on, sitä täällä meidänkin huollossa käytetään...

No autohan kulutteli alussa hieman ja lisäsin Shellin öljyä kuten oli "käsketty"...

muutama päivä sitten kävin kuitenkin sattumalta Helkama-autolla (maahantuoja skodalle)kääntymässä muissa asioissa ja tulin kysyneeksi tarkemmin huolloista. sain vastaukseksi, että EI missään nimessä saa sotkea muita öljyjä auton koneeseen koska moottorissa on LONGLIFE oljyt ja autosi on varustettu LONGLIFE-antureilla jne jotka mittaavat auton huollontarvetta automaattisesti..
jolloin 15.000 km sijaan ensimmäinen huolto saattaa olla lähempänä 30.000km riippuen ajotavasta, käynnistykerroista jne jne miten auton tietojärjestelmä nyt tulkitseekaan ajoasi yksilöllisesti..

kehotan olemaan tarkkoina tämän asian suhteen, sillä myyjät eivät näytä tietävän itsekään välttämättä mistä puhuvat..ois henkilökunta koulutukselle tarvetta..

Onko epäselvyyksiä ollut huolto-asioiden suhteen ehkä jollain muullakin? Koko longlife systeemi lienee ollut jo kuitenkin 1,5v käytössä!

Onko koko longlife huuhaata ja tulisiko auton tietokone käydä nollaammassa ja asettaa perinteiselle huoltovälille ja käyttää hyviä täyssynteettisiä öljyä tämän epäilyttävän pitkän huoltovälin omaavan LONGLIFE systeemin sijaan??

Kertokaahan kommentteja!!!

Mr.Longlife

11

4312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oct 2.0

      Olisi kiva tietää mikä moottori autossasi on.
      Itse olen samaa mieltä öljyistä, tietoa pitäisi antaa myyjän puolelta enemmän öljyistä. Minulle myyjä sanoi että aja noin 8000km ja vaihdata öljyt silloin. Menin liikkeeseen siinä asiassa niin tiskillä kehoitettiin ajamaan ainakin 15000 ennen kuin palaan asiaan. Eli myyjän ja huollon käsitys tässäkin oli jo erilainen.
      Jostain luin että jos lisää öljyä kesken vaihtovälin niin anturit ei enään pysty tunnistamaan milloin olisi oikea öljyn vaihto edessä.
      Onkohan missään edes tutkittu long life öljyllä käyviä moottoreita joissa on ollut 30000km.n vaihdoilla suoritettu huollot kuinka pitkään moottori silloin yleensä kestää?

      • Mr.Longlife

        Skodassani (Octavia) on se 2.0litran bensa kone kun tämä on se 4x4 malli.

        olen kanssa kuullut että öljynlisäyksistä anturit saattavat hämääntyä.. tosin maahantuojalla sanottiin että n0,5litraa voi lisäilläkin? mutta sekin oli vähän häilyvää tietoa sieltä päin.

        ois todella kiva nähdä joku testi mistä selviäisi kuinka kone kestää tälläisen huolto-ohjelman 30.000 tuntuu aika ronskilta vaihtoväliltä..oishan se kiva pitää autoaan uudesta asti asianmukaisesti ja tuntus että useammin vaihdetut öljyt ei ainakaan pahaksi vois koneelle olla ;)

        pitäsköhän skodan tehtaalle piruuttaan laittaa meiliä asiasta...


      • Tabu
        Mr.Longlife kirjoitti:

        Skodassani (Octavia) on se 2.0litran bensa kone kun tämä on se 4x4 malli.

        olen kanssa kuullut että öljynlisäyksistä anturit saattavat hämääntyä.. tosin maahantuojalla sanottiin että n0,5litraa voi lisäilläkin? mutta sekin oli vähän häilyvää tietoa sieltä päin.

        ois todella kiva nähdä joku testi mistä selviäisi kuinka kone kestää tälläisen huolto-ohjelman 30.000 tuntuu aika ronskilta vaihtoväliltä..oishan se kiva pitää autoaan uudesta asti asianmukaisesti ja tuntus että useammin vaihdetut öljyt ei ainakaan pahaksi vois koneelle olla ;)

        pitäsköhän skodan tehtaalle piruuttaan laittaa meiliä asiasta...

        Long-life on järjestelmä, jossa moottorissa ja muualla autossa on lukuisa määrä antureita, jotka mittaavat käyttöolosuhteita, ja joiden avulla auton tietokone sitten päättelee milloin huollon aika on koittanut. Ilmaisin syttyy n. 1500 km ennen huollon aikaa, joten ehdit hyvin varata huollon. Jos moottori kuluttaa öljyä, niin viisainta on lisätä vain Long-life-öljyä koneeseen (0W-40, VW normi:bensa VW50300, TDI VW50600). Öljyä saa merkkiliikkeistä, hinta n. 16,80€/litra (eikö takaluukussa ollut luovutettaessa litran pulloa?). Hätätilassa voi lisätä max 0,5l täyssynteettistä koko öljynvaihtovälillä, muuten järjestelmä menee sekaisin.

        Kokemuksen mukaan ajo-olosuhteista riippuen bensa-autoilla päästään n. 22-25.000 km ja dieseleillä n. 40-42.000 km vaihtoväliin!

        Huollossa voi sitten valita, haluaako noudattaa Long-life ohjelmaa vai tavanomaista ohjelmaa - 15.000 km välein öljynvaihto. Itse ainaikin olen ollut tyytyväinen Long-lifeen, ei tartte kuin odottaa että mittaristossa joku muistuttaa huollosta (kunhan silloin-tällöin pissapojan nestettä lisättäessä muistaa katsoa öljytikkuun ja tarvittaessa lisätä siitä takaluukussa olevasta pullosta öljyä koneeseen).

        Jos epäilet, niin ota yhteys maahantuojaan, kyllä kai ne tietää asiasta.

        Että kyllä nykytekniikka on ihmeellistä!


      • Ambiente
        Tabu kirjoitti:

        Long-life on järjestelmä, jossa moottorissa ja muualla autossa on lukuisa määrä antureita, jotka mittaavat käyttöolosuhteita, ja joiden avulla auton tietokone sitten päättelee milloin huollon aika on koittanut. Ilmaisin syttyy n. 1500 km ennen huollon aikaa, joten ehdit hyvin varata huollon. Jos moottori kuluttaa öljyä, niin viisainta on lisätä vain Long-life-öljyä koneeseen (0W-40, VW normi:bensa VW50300, TDI VW50600). Öljyä saa merkkiliikkeistä, hinta n. 16,80€/litra (eikö takaluukussa ollut luovutettaessa litran pulloa?). Hätätilassa voi lisätä max 0,5l täyssynteettistä koko öljynvaihtovälillä, muuten järjestelmä menee sekaisin.

        Kokemuksen mukaan ajo-olosuhteista riippuen bensa-autoilla päästään n. 22-25.000 km ja dieseleillä n. 40-42.000 km vaihtoväliin!

        Huollossa voi sitten valita, haluaako noudattaa Long-life ohjelmaa vai tavanomaista ohjelmaa - 15.000 km välein öljynvaihto. Itse ainaikin olen ollut tyytyväinen Long-lifeen, ei tartte kuin odottaa että mittaristossa joku muistuttaa huollosta (kunhan silloin-tällöin pissapojan nestettä lisättäessä muistaa katsoa öljytikkuun ja tarvittaessa lisätä siitä takaluukussa olevasta pullosta öljyä koneeseen).

        Jos epäilet, niin ota yhteys maahantuojaan, kyllä kai ne tietää asiasta.

        Että kyllä nykytekniikka on ihmeellistä!

        Ajelen itse Octavia 1.6 Ambientella vm. 2001, ja ostettaessa kysyin tuosta longlifestä..ja silloin todettiin että kyllä se varmaan hyvin toimii Etelä-Euroopassa ja muissa "kuivissa" maissa, mutta siihen samaan hengenvetoon sitten myyjä totesi (ja myös huoltoneuvoja) että Suomessa on parempi että noudattaa max 15 tkm vaihtoväliä ja kovan käytön jälkeen lyhyempääkin vaihtoväliä...kestää kuulemma moottori pitempään.


      • Tabu
        Ambiente kirjoitti:

        Ajelen itse Octavia 1.6 Ambientella vm. 2001, ja ostettaessa kysyin tuosta longlifestä..ja silloin todettiin että kyllä se varmaan hyvin toimii Etelä-Euroopassa ja muissa "kuivissa" maissa, mutta siihen samaan hengenvetoon sitten myyjä totesi (ja myös huoltoneuvoja) että Suomessa on parempi että noudattaa max 15 tkm vaihtoväliä ja kovan käytön jälkeen lyhyempääkin vaihtoväliä...kestää kuulemma moottori pitempään.

        Vanhakantaista ajattelua! Moottorin kulumiseen ei mitään vaikutusta, se on VW- ja Audi-puolella havaittu jo aikaa sitten. Moottorin sisäkalut ovat aivan eri toleransseilla kuin vanhoissa moottoreissa (ei Long-life). Jos vanhaana moottoriin kaataa long-life öljyä, seurauksena on varma moottorivaurio, mutta toisinpäin uuteen moottoriin voi huoletta laittaa "vanhaa" öljyä, mutta silloin on noudatettava perinteisiä huoltovälejä, jotka ainakin mun järjellä tulee kalliimmiksi ja työläämmiksi kuin luottaa Long-life-tekniikkaan ja merkkivalon antamaan indikaatioon huollon tarpeesta. Jos tämä tekniikka olisi niin huonoa, niin miksi ihmeessä BMW (700-sarja) ja Opel (uusi Vectra)ovat siirtymässä samaan teknologiaan? Taitaa korjaamo vain pelätä oman duuninsa vähenemistä!


      • Puuha-Pete
        Tabu kirjoitti:

        Vanhakantaista ajattelua! Moottorin kulumiseen ei mitään vaikutusta, se on VW- ja Audi-puolella havaittu jo aikaa sitten. Moottorin sisäkalut ovat aivan eri toleransseilla kuin vanhoissa moottoreissa (ei Long-life). Jos vanhaana moottoriin kaataa long-life öljyä, seurauksena on varma moottorivaurio, mutta toisinpäin uuteen moottoriin voi huoletta laittaa "vanhaa" öljyä, mutta silloin on noudatettava perinteisiä huoltovälejä, jotka ainakin mun järjellä tulee kalliimmiksi ja työläämmiksi kuin luottaa Long-life-tekniikkaan ja merkkivalon antamaan indikaatioon huollon tarpeesta. Jos tämä tekniikka olisi niin huonoa, niin miksi ihmeessä BMW (700-sarja) ja Opel (uusi Vectra)ovat siirtymässä samaan teknologiaan? Taitaa korjaamo vain pelätä oman duuninsa vähenemistä!

        Eiköhän se ole niin, että tehtaan pojat on
        asian testannut ja todennut, toimii.
        Miksi siis käyttää turhaan normaalia huolto-ohjelmaa, jos auto kerran on suunniteltu LongLife-ohjelmalle. Auto ilmoittaa itse, milloin huolto on tarpeen ja ei varmaan yksikään Octavia ole paukahtanut LongLifen takia !


      • das A
        Tabu kirjoitti:

        Long-life on järjestelmä, jossa moottorissa ja muualla autossa on lukuisa määrä antureita, jotka mittaavat käyttöolosuhteita, ja joiden avulla auton tietokone sitten päättelee milloin huollon aika on koittanut. Ilmaisin syttyy n. 1500 km ennen huollon aikaa, joten ehdit hyvin varata huollon. Jos moottori kuluttaa öljyä, niin viisainta on lisätä vain Long-life-öljyä koneeseen (0W-40, VW normi:bensa VW50300, TDI VW50600). Öljyä saa merkkiliikkeistä, hinta n. 16,80€/litra (eikö takaluukussa ollut luovutettaessa litran pulloa?). Hätätilassa voi lisätä max 0,5l täyssynteettistä koko öljynvaihtovälillä, muuten järjestelmä menee sekaisin.

        Kokemuksen mukaan ajo-olosuhteista riippuen bensa-autoilla päästään n. 22-25.000 km ja dieseleillä n. 40-42.000 km vaihtoväliin!

        Huollossa voi sitten valita, haluaako noudattaa Long-life ohjelmaa vai tavanomaista ohjelmaa - 15.000 km välein öljynvaihto. Itse ainaikin olen ollut tyytyväinen Long-lifeen, ei tartte kuin odottaa että mittaristossa joku muistuttaa huollosta (kunhan silloin-tällöin pissapojan nestettä lisättäessä muistaa katsoa öljytikkuun ja tarvittaessa lisätä siitä takaluukussa olevasta pullosta öljyä koneeseen).

        Jos epäilet, niin ota yhteys maahantuojaan, kyllä kai ne tietää asiasta.

        Että kyllä nykytekniikka on ihmeellistä!

        Järjestelmä ei mene sekaisin öljyn lisäyksistä. 0,5 l:n lisäysraja koskee vain öljyjä, jotka eivät täytä laatuvaatimuksia. LongLife-öljyä voi lisätä niin paljon kuin vain tarvitsee.
        LongLife-öljyt ovat poikkeuksetta 0W-30. 0W-40 ei siis täytä vaatimuksia. Järjestelmä ottaa huomioon myös lämpötilan, joten se toimii yhtä hyvin täällä pohjoisessa kuin jossain Välimeren rannallakin, vaihtoväli vain hieman lyhenee. LongLife-ohjelmassa väli voi erittäin vaativissa olosuhteissa lyhentyä jopa 15 000 km:iin.


      • Tabu
        das A kirjoitti:

        Järjestelmä ei mene sekaisin öljyn lisäyksistä. 0,5 l:n lisäysraja koskee vain öljyjä, jotka eivät täytä laatuvaatimuksia. LongLife-öljyä voi lisätä niin paljon kuin vain tarvitsee.
        LongLife-öljyt ovat poikkeuksetta 0W-30. 0W-40 ei siis täytä vaatimuksia. Järjestelmä ottaa huomioon myös lämpötilan, joten se toimii yhtä hyvin täällä pohjoisessa kuin jossain Välimeren rannallakin, vaihtoväli vain hieman lyhenee. LongLife-ohjelmassa väli voi erittäin vaativissa olosuhteissa lyhentyä jopa 15 000 km:iin.

        Bensakoneilla minimissään 1 vuosi/15.000 km, maximissaan 2 vuotta/30.000 km. Dieselillä vastaavasti min 1 v/15.000 km, max 2 v/50.000 km. Käytännön kokemuksista bensoilla n. 1 1/2 v/22-25.000 km ja dieseleillä n. 42-44.000 km. Riippuu ajotavasta ja -olosuhteista.


      • taikajim
        Tabu kirjoitti:

        Bensakoneilla minimissään 1 vuosi/15.000 km, maximissaan 2 vuotta/30.000 km. Dieselillä vastaavasti min 1 v/15.000 km, max 2 v/50.000 km. Käytännön kokemuksista bensoilla n. 1 1/2 v/22-25.000 km ja dieseleillä n. 42-44.000 km. Riippuu ajotavasta ja -olosuhteista.

        Onpa kaikilla hukassa tämä Long Life huoltoväli juttu.
        Sama systeemi on ollut wolkkarilla käytössä jo vuosia ympäri euroopan.
        Ihme pipertelyä nämä tietopuolen hommat teillä skoda miehillä !
        Ei öljyäkään tavitse tarkastaa, sillä ensi syttyy oranssi öljyn merkkivalo kun öljyn pinta on
        puolessa välissä, joka nollaantuu jos avaat nokkapeiton tai lisäät öljyä, taas 100 kilometrin ajon jälkeen syttyy valo, jonka jälkeen voi tehdä saman homman, kun pinta vajoaa liikaa niin syttyy punainen valo.
        LONG LIFE järjestelmä on tosi hyvä, ja skodan maahantuojalla on tosi ammattitaitoinen huolto.
        Aika mauttomia kommentteja teiltä tosi kuskeilta.
        Nimimerkki kolmas uusi skoda peräkkäin, diesel/
        80tkm vuosi.
        T : TAIKAJIM


      • Uusi Skodisti
        taikajim kirjoitti:

        Onpa kaikilla hukassa tämä Long Life huoltoväli juttu.
        Sama systeemi on ollut wolkkarilla käytössä jo vuosia ympäri euroopan.
        Ihme pipertelyä nämä tietopuolen hommat teillä skoda miehillä !
        Ei öljyäkään tavitse tarkastaa, sillä ensi syttyy oranssi öljyn merkkivalo kun öljyn pinta on
        puolessa välissä, joka nollaantuu jos avaat nokkapeiton tai lisäät öljyä, taas 100 kilometrin ajon jälkeen syttyy valo, jonka jälkeen voi tehdä saman homman, kun pinta vajoaa liikaa niin syttyy punainen valo.
        LONG LIFE järjestelmä on tosi hyvä, ja skodan maahantuojalla on tosi ammattitaitoinen huolto.
        Aika mauttomia kommentteja teiltä tosi kuskeilta.
        Nimimerkki kolmas uusi skoda peräkkäin, diesel/
        80tkm vuosi.
        T : TAIKAJIM

        Voiko tuohon keltaiseen merkkivaloon todella luottaa? Meinaan vaan, että käsikirjassa ainakin mainitaan ettei siihen saa luottaa, vaan homma täytyy tarkistaa tikulla. Tosin tässä voi tietty kysyä, että mitä varten se varoitin sitten ylipäätään on olemassa.


    • tdipd ja xx

      ei sinulla ole vielä se LL-järjestelmä käytössäsi, jos kerran käskettiin tulemaan 15000km kohdalla huoltoon. Tällöin voit lisätä sinne pieniä määriä hyvälaatuista öljyä. Sen ei tarvitse olla (ei edes LL järjestelmän käytössä ollessa) LL-öljyä, mutta se on kuitenkin suositeltavaa.
      Suosittelen nyt käymään huollossa luetuttamassa mikä järjestelmä on sinulla käytössä. Tämä helpoittaa omaa oloasi, kun voit sitten ostaa sitä LL-öljyä konttiin pullollisen josta voit hyvällä omallatunnolla lisätä vaikka enemmänkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      3354
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1429
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1364
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1296
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1049
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe