500-l kalasto, kommentteja kaivataan

hansu

Kävisikö 500-litraiseen altaaseen seuraavanlainen kalasto:

lehtikala pari
avainkirjoahven pari
helmirihmakala
tetroja reilu parvi (esim. kardinaaleja 20-30 kpl)
monnisia pohjalle 15-20
salamanteriplekoja 1-3
muutama nokkamonni
partis

Haussa siis kalasto, jolla saisi asukkeja kaikkiin vesikerroksiin.
Vesi pehmeää, pH noin 6.8, lämpö noin 25-26 astetta. Reilusti kasveja, myös pintakasveja.

5

633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

Rihmakala kaipaa yleensä lajitovereittensa seuraa, mutta koiraat ovat kyllä monesti turhan ärhäköitä...
      Pienet tetrat saattavat joutua isoksi kasvavien kirjoahventen (myös lehtikalojen) ruoaksi.
      Muista kalalajeista ei minulla tarkkaa tietoa/kommentoitavaa.

• hansu

Helmirihma olisi koiras. Noitten tetrojen laji on vielä auki, muita vaihtoehtoja on esim. punapäätetra tai sitruunatetra.

• Vaari

Helmirihmakala; on parhaimmillaan pidettynä pariskuntana tilavassa akvaariossa.
      Hillitty vedenkierto etenkin pinnalla, tavallista korkeampi lämpö sekä lämmin ilmatila vedenpinnan päällä ovat yhdessä pehmeän ja happamahkon veden kanssa hyödyllisiä tälle kuumista pienistä lätäköistä kotoisin olevalle, osittain ilmaa hengittävälle kalalle. Sille on muodostunut ilmahengitystä varten ns. labyrinttielin.
      Sukupuolet erottaa aikuisista yksilöistä vaivatta toisistaan koiraan litteämmän ruumiinmuodon, pidentyneen selkäevän ja punaisemman rinnan perusteella. Virtaus ja valaistus eivät saisi myöskään olla liian voimakkaita.

Avainkirjoahven; Kutee VÄHÄN LIIANKIN helposti seura-akvaariossakin. Avainkirjoahven on luonteeltaan melko arka ja tarvitsee siksi paljon piilopaikkoja. Vaikka avainkirjoahven kasvaa melko kookkaaksi se soveltuu myös pienten kalojen seuraan, koska ei ole mikään räyhääjä luonne. Monnisetkin saavat temmeltää pohjalla rauhassa, tosin kutuaikana reviiriä puolustetaan tunkeilijoilta.
      Ruuaksi kelpaa hiutaleet, mutta kannattaa antaa mahdollisimman paljon elävää tai pakastettua ruokaa, erityisesti jos haluaa saada kalat kutemaan. Toisinaan avainkirjoahvenelle maistuu pohjatabletitkin.

Lehtikala; Pituus:15-20 cm, korkeutta voi olla jopa 25 cm
      Lisääntyminen: Lisääntyy helposti seura-akvaariossakin
      Sukupuolierot: Ei aina kutuajan ulkopuolla, joskus koiraalla on "kyömy" otsalla.
      Akvaarion koko: väh. 200l, ainakin 50 cm korkea
      Elintavat: Parvikala (poikas parvena, mutta viihtyy täyskasvuisena parittain.
      Lehtikalat ovat hyvä ruokaisia ja kun niitä ostaa akvaariokaupasta hieman 2 euron kolikkoa suurempina, ei uskoisi kuinka nopeasti ne kasvavat. Tuntuu että ne söisivät loputtomiin ja siksi niille kannattaa antaa varovasti ruokaa, sillä näiden kalojen vatsat ovat pohjattomat. Liialla syöttämisellä vain pilaa veden.
      Koska lehtikala on kokoisin Amazonilta, täytyy veden olla hieman hapanta ja pehmeää. Veden pitää myös olla puhdasta sillä jos esim. typpiarvot (NOx) kasvavat liian korkeiksi voivat lehtikalojen evät alkaa "syöpyä".
      Koska lehtikalat kuitenkin valitsevat itse elämänkumppaninsa, olisi lehtikaloja hyvä olla pieni parvi. tällöin allas saisi olla jo yli 300 litrainen. Pienessä altaassa kaksi samaa sukupuolta olevaa lehtikalaa, erityisesti koirasta voivat nahistella keskenään. Pariskuntakin nahistelee erityisesti kutuajan lähestyessä, mikäli toinen kaloista ei ole valmis kutemaan. Tulilinjalle joutuvat hyvin usein myös muut akvaarion kalat jotka joutuvat tyytymään akvaarion toiseen päätyyn.

Monnisista; Kannattaa hankki kahta tai kolmea lajia n. 6-10 yksilön parvi sekä pohjahiekkana hieno 0.25-1.5 hiekkaa.

Nokkamonnit on OK.

Miks partis?
      Muitakin komeita imumonneja riittää, aikuisena ne vaan lymyilee ja laiskottelee eikä tee hommiaan.

Tosiaan pienet tetrat tulee syödyksi ajan kanssa kun lehtikalat pääsee fressin ruoan makuun ??? !!!!

Koska olet laittamassa akvaasi kuntoon ja mitä tekniikkaa aioit laittaa sinne?

Onko kypsytykset hanskassa?

Ainiin
      Salamanteripleko(L 134) ; ota kunnon parvi näitä ja paljon piilopaikkoja niin saatat nähdä ja saada aikaiseksi kudun joku päivä.

• hansu

Olen tietoinen siitä, että liian pieniä tetroja ei kannata laittaa lehtikalojen kanssa samaan. Mutta soveltuisiko nämä kalat muuten samaan iso kokoiseen altaaseen? Eikö lämpötilan ja vesiarvot saisi säädettyä niin, että kaikki viihtyisivät?

Lehtikalojen kutukäyttäytyminen on tosiaan hieman mietityttänyt, entäs jos käy niin, että vaativat suurimman osan altaasta omaksi reviirikseen. Olen kyllä suunnitellut rakentelevani juurakoista ja kasveista altaaseen reviirirajoja, jotka toivottavasti edesauttaisivat yhteiselon sujumista.

Avainkirjoahveniin olen ihastunut ja niitä haluaisin altaaseen parin. Tietysti yksi vaihtoehto olisi se, että lehtikalat jää kokooonpanosta pois ja altaan isoja kaloja edustaa avainkirjoahven pari sekä helmirihma haaremi. Se partis muuttaa nykyisestä pienemmästä altaasta siihen isoon. Salamantereita voisikin tosiaan hankkia useammankin, jos rahatilanne vaan myöten antaa.

• Vaari-o
        hansu kirjoitti:

Olen tietoinen siitä, että liian pieniä tetroja ei kannata laittaa lehtikalojen kanssa samaan. Mutta soveltuisiko nämä kalat muuten samaan iso kokoiseen altaaseen? Eikö lämpötilan ja vesiarvot saisi säädettyä niin, että kaikki viihtyisivät?

Lehtikalojen kutukäyttäytyminen on tosiaan hieman mietityttänyt, entäs jos käy niin, että vaativat suurimman osan altaasta omaksi reviirikseen. Olen kyllä suunnitellut rakentelevani juurakoista ja kasveista altaaseen reviirirajoja, jotka toivottavasti edesauttaisivat yhteiselon sujumista.

Avainkirjoahveniin olen ihastunut ja niitä haluaisin altaaseen parin. Tietysti yksi vaihtoehto olisi se, että lehtikalat jää kokooonpanosta pois ja altaan isoja kaloja edustaa avainkirjoahven pari sekä helmirihma haaremi. Se partis muuttaa nykyisestä pienemmästä altaasta siihen isoon. Salamantereita voisikin tosiaan hankkia useammankin, jos rahatilanne vaan myöten antaa.

Kävin just rekisteröitymässä. Tällä nimim. tästä etiäppäi...

No ireviiri rajat ei tuu toimiin, kalat asettuu siten miten asettuu ja käyttää vaapaasti akvaarios tilaa miten huvittaa. Mun Lehtikala parvi ei vielä oo päättäny treffiseurasta eikä suvun jatkamisesta. Mutta sitte kuse tapahtuu pääsee pariskunta omaan akvaan...

Moni on myynyt lehtikalojansa eteenpäin kun pari on selvinnyt...

Semppii...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe