Yel-alennus

aloittava

Olen kuullut, että aloittava yrittäjä saisi alennusta eläkemaksuihin, onkohan näin?

11

2116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Arvio itse omat tulosi, sen mukaan verotetaan.

      • Kyllä saa ja paljon saakin!

        "1.1.2001 jälkeen ensimmäistä kertaa aloittava yrittäjä saa 25 prosentin alennuksen vakuutusmaksuunsa 48 ensimmäisen kuukauden ajan. Jos yritystoiminta päättyy ennen kuin 48 kuukautta on kulunut, voi jäljelle jääneen alennusjakson saada toiseen yrittäjäjaksoon. Jaksojen välillä ei ole aikarajoitusta."
        lähde: Tapiola, Internetsivut


      • aloittava
        Kyllä saa ja paljon saakin! kirjoitti:

        "1.1.2001 jälkeen ensimmäistä kertaa aloittava yrittäjä saa 25 prosentin alennuksen vakuutusmaksuunsa 48 ensimmäisen kuukauden ajan. Jos yritystoiminta päättyy ennen kuin 48 kuukautta on kulunut, voi jäljelle jääneen alennusjakson saada toiseen yrittäjäjaksoon. Jaksojen välillä ei ole aikarajoitusta."
        lähde: Tapiola, Internetsivut

        kiitos, jotain tällaista ajattelin. yel on sitten ilmeisesti 16,05% työtulosta. aika hyvä alennus.


      • ei niin
        aloittava kirjoitti:

        kiitos, jotain tällaista ajattelin. yel on sitten ilmeisesti 16,05% työtulosta. aika hyvä alennus.

        Ei YEL ole prosentteja työtulosta, jos kysymys on tmi/ky. Sinä itse sovit vakuutusyhtiön kanssa, mistä summasta maksat YEL:n ja on olemassa myös minimimäärät. Voit maksaa vaikka 100000€:n tuloista, jos kukkaro kestää tai sitten sitä minimiä sinun alaltasi. Ja se minimi on pakko maksaa, vaikka "työtulosi" olisi pienempikin.


      • aloittava
        ei niin kirjoitti:

        Ei YEL ole prosentteja työtulosta, jos kysymys on tmi/ky. Sinä itse sovit vakuutusyhtiön kanssa, mistä summasta maksat YEL:n ja on olemassa myös minimimäärät. Voit maksaa vaikka 100000€:n tuloista, jos kukkaro kestää tai sitten sitä minimiä sinun alaltasi. Ja se minimi on pakko maksaa, vaikka "työtulosi" olisi pienempikin.

        No, tarkoitin tietysti työtulolla sitä työtuloa, joka sovitaan vakuutusyhtiön kanssa. Se on arvio minun työpanoksesta. Siinä on myös yläraja, ei voi olla 100 000 euroa. En tarkoittanut voittoa, joka jää minun VEROTETTAVAKSI tuloksi.


      • asian
        aloittava kirjoitti:

        No, tarkoitin tietysti työtulolla sitä työtuloa, joka sovitaan vakuutusyhtiön kanssa. Se on arvio minun työpanoksesta. Siinä on myös yläraja, ei voi olla 100 000 euroa. En tarkoittanut voittoa, joka jää minun VEROTETTAVAKSI tuloksi.

        Tiedät systeemin, aika usein tätä saa vääntää rautalangasta. Toivotan onnea yritystoiminalle.


      • Nimetön
        ei niin kirjoitti:

        Ei YEL ole prosentteja työtulosta, jos kysymys on tmi/ky. Sinä itse sovit vakuutusyhtiön kanssa, mistä summasta maksat YEL:n ja on olemassa myös minimimäärät. Voit maksaa vaikka 100000€:n tuloista, jos kukkaro kestää tai sitten sitä minimiä sinun alaltasi. Ja se minimi on pakko maksaa, vaikka "työtulosi" olisi pienempikin.

        Onko minimi-YEL (työtulo ~5500e vuonna 2004) muka pakko maksaa vaikka työtulon arvioisikin tuon alle? Itse olen ollut siinä luulossa ettei tarvitse, mutta mistään vakuutusyhtiöstä en ole saanut selvää vastausta.


      • pitää
        Nimetön kirjoitti:

        Onko minimi-YEL (työtulo ~5500e vuonna 2004) muka pakko maksaa vaikka työtulon arvioisikin tuon alle? Itse olen ollut siinä luulossa ettei tarvitse, mutta mistään vakuutusyhtiöstä en ole saanut selvää vastausta.

        Kyllä pitää maksaa. Ainoastaan silloin, että olet todella pieni sivutoiminen yrittäjä ja käyt palkkatyössä, josta sinulle kertyy eläketurva, voi päästä yel:sta.


      • maksaa
        pitää kirjoitti:

        Kyllä pitää maksaa. Ainoastaan silloin, että olet todella pieni sivutoiminen yrittäjä ja käyt palkkatyössä, josta sinulle kertyy eläketurva, voi päästä yel:sta.

        jos on tosiaan päivätöissä vakkariin toisella,


      • sivutoiminen
        maksaa kirjoitti:

        jos on tosiaan päivätöissä vakkariin toisella,

        Ei yleensä, jos yritystoiminta on pienimuotoista. Se tuloraja yrittäjyydestä on noin 5500 euroa/vuosi, mutta jos eläketurva on vakkarityön kautta hoidettu, ei olla niin tarkkoja rajan kanssa. Voi kysellä tarkemmin eläkevakuutusyhtiöistä. En tiedä, saisko sieltä kirjallista päätöstä, ettei tarvi maksaa.


      • sow68
        maksaa kirjoitti:

        jos on tosiaan päivätöissä vakkariin toisella,

        kirjallisen päätöksen, että sivutulo ei ollut yelin mukaan vakuutettavaa, koska riittävä eläketurva oli hoidettu vakituisen työsuhteen tellin perusteella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      456
    Aihe