Olen kuullut, että aloittava yrittäjä saisi alennusta eläkemaksuihin, onkohan näin?
Yel-alennus
11
2116
Vastaukset
- ...
Arvio itse omat tulosi, sen mukaan verotetaan.
- Kyllä saa ja paljon saakin!
"1.1.2001 jälkeen ensimmäistä kertaa aloittava yrittäjä saa 25 prosentin alennuksen vakuutusmaksuunsa 48 ensimmäisen kuukauden ajan. Jos yritystoiminta päättyy ennen kuin 48 kuukautta on kulunut, voi jäljelle jääneen alennusjakson saada toiseen yrittäjäjaksoon. Jaksojen välillä ei ole aikarajoitusta."
lähde: Tapiola, Internetsivut - aloittava
Kyllä saa ja paljon saakin! kirjoitti:
"1.1.2001 jälkeen ensimmäistä kertaa aloittava yrittäjä saa 25 prosentin alennuksen vakuutusmaksuunsa 48 ensimmäisen kuukauden ajan. Jos yritystoiminta päättyy ennen kuin 48 kuukautta on kulunut, voi jäljelle jääneen alennusjakson saada toiseen yrittäjäjaksoon. Jaksojen välillä ei ole aikarajoitusta."
lähde: Tapiola, Internetsivutkiitos, jotain tällaista ajattelin. yel on sitten ilmeisesti 16,05% työtulosta. aika hyvä alennus.
- ei niin
aloittava kirjoitti:
kiitos, jotain tällaista ajattelin. yel on sitten ilmeisesti 16,05% työtulosta. aika hyvä alennus.
Ei YEL ole prosentteja työtulosta, jos kysymys on tmi/ky. Sinä itse sovit vakuutusyhtiön kanssa, mistä summasta maksat YEL:n ja on olemassa myös minimimäärät. Voit maksaa vaikka 100000€:n tuloista, jos kukkaro kestää tai sitten sitä minimiä sinun alaltasi. Ja se minimi on pakko maksaa, vaikka "työtulosi" olisi pienempikin.
- aloittava
ei niin kirjoitti:
Ei YEL ole prosentteja työtulosta, jos kysymys on tmi/ky. Sinä itse sovit vakuutusyhtiön kanssa, mistä summasta maksat YEL:n ja on olemassa myös minimimäärät. Voit maksaa vaikka 100000€:n tuloista, jos kukkaro kestää tai sitten sitä minimiä sinun alaltasi. Ja se minimi on pakko maksaa, vaikka "työtulosi" olisi pienempikin.
No, tarkoitin tietysti työtulolla sitä työtuloa, joka sovitaan vakuutusyhtiön kanssa. Se on arvio minun työpanoksesta. Siinä on myös yläraja, ei voi olla 100 000 euroa. En tarkoittanut voittoa, joka jää minun VEROTETTAVAKSI tuloksi.
- asian
aloittava kirjoitti:
No, tarkoitin tietysti työtulolla sitä työtuloa, joka sovitaan vakuutusyhtiön kanssa. Se on arvio minun työpanoksesta. Siinä on myös yläraja, ei voi olla 100 000 euroa. En tarkoittanut voittoa, joka jää minun VEROTETTAVAKSI tuloksi.
Tiedät systeemin, aika usein tätä saa vääntää rautalangasta. Toivotan onnea yritystoiminalle.
- Nimetön
ei niin kirjoitti:
Ei YEL ole prosentteja työtulosta, jos kysymys on tmi/ky. Sinä itse sovit vakuutusyhtiön kanssa, mistä summasta maksat YEL:n ja on olemassa myös minimimäärät. Voit maksaa vaikka 100000€:n tuloista, jos kukkaro kestää tai sitten sitä minimiä sinun alaltasi. Ja se minimi on pakko maksaa, vaikka "työtulosi" olisi pienempikin.
Onko minimi-YEL (työtulo ~5500e vuonna 2004) muka pakko maksaa vaikka työtulon arvioisikin tuon alle? Itse olen ollut siinä luulossa ettei tarvitse, mutta mistään vakuutusyhtiöstä en ole saanut selvää vastausta.
- pitää
Nimetön kirjoitti:
Onko minimi-YEL (työtulo ~5500e vuonna 2004) muka pakko maksaa vaikka työtulon arvioisikin tuon alle? Itse olen ollut siinä luulossa ettei tarvitse, mutta mistään vakuutusyhtiöstä en ole saanut selvää vastausta.
Kyllä pitää maksaa. Ainoastaan silloin, että olet todella pieni sivutoiminen yrittäjä ja käyt palkkatyössä, josta sinulle kertyy eläketurva, voi päästä yel:sta.
- maksaa
pitää kirjoitti:
Kyllä pitää maksaa. Ainoastaan silloin, että olet todella pieni sivutoiminen yrittäjä ja käyt palkkatyössä, josta sinulle kertyy eläketurva, voi päästä yel:sta.
jos on tosiaan päivätöissä vakkariin toisella,
- sivutoiminen
maksaa kirjoitti:
jos on tosiaan päivätöissä vakkariin toisella,
Ei yleensä, jos yritystoiminta on pienimuotoista. Se tuloraja yrittäjyydestä on noin 5500 euroa/vuosi, mutta jos eläketurva on vakkarityön kautta hoidettu, ei olla niin tarkkoja rajan kanssa. Voi kysellä tarkemmin eläkevakuutusyhtiöistä. En tiedä, saisko sieltä kirjallista päätöstä, ettei tarvi maksaa.
- sow68
maksaa kirjoitti:
jos on tosiaan päivätöissä vakkariin toisella,
kirjallisen päätöksen, että sivutulo ei ollut yelin mukaan vakuutettavaa, koska riittävä eläketurva oli hoidettu vakituisen työsuhteen tellin perusteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62905
- 119704
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79680- 39630
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm36621- 86547
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante110535- 41481
- 37475
- 70456