Yel-alennus

aloittava

Olen kuullut, että aloittava yrittäjä saisi alennusta eläkemaksuihin, onkohan näin?

11

2113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Arvio itse omat tulosi, sen mukaan verotetaan.

• Kyllä saa ja paljon saakin!

"1.1.2001 jälkeen ensimmäistä kertaa aloittava yrittäjä saa 25 prosentin alennuksen vakuutusmaksuunsa 48 ensimmäisen kuukauden ajan. Jos yritystoiminta päättyy ennen kuin 48 kuukautta on kulunut, voi jäljelle jääneen alennusjakson saada toiseen yrittäjäjaksoon. Jaksojen välillä ei ole aikarajoitusta."
        lähde: Tapiola, Internetsivut

• aloittava
        Kyllä saa ja paljon saakin! kirjoitti:

"1.1.2001 jälkeen ensimmäistä kertaa aloittava yrittäjä saa 25 prosentin alennuksen vakuutusmaksuunsa 48 ensimmäisen kuukauden ajan. Jos yritystoiminta päättyy ennen kuin 48 kuukautta on kulunut, voi jäljelle jääneen alennusjakson saada toiseen yrittäjäjaksoon. Jaksojen välillä ei ole aikarajoitusta."
        lähde: Tapiola, Internetsivut

kiitos, jotain tällaista ajattelin. yel on sitten ilmeisesti 16,05% työtulosta. aika hyvä alennus.

• ei niin
        aloittava kirjoitti:

kiitos, jotain tällaista ajattelin. yel on sitten ilmeisesti 16,05% työtulosta. aika hyvä alennus.

Ei YEL ole prosentteja työtulosta, jos kysymys on tmi/ky. Sinä itse sovit vakuutusyhtiön kanssa, mistä summasta maksat YEL:n ja on olemassa myös minimimäärät. Voit maksaa vaikka 100000€:n tuloista, jos kukkaro kestää tai sitten sitä minimiä sinun alaltasi. Ja se minimi on pakko maksaa, vaikka "työtulosi" olisi pienempikin.

• aloittava
        ei niin kirjoitti:

Ei YEL ole prosentteja työtulosta, jos kysymys on tmi/ky. Sinä itse sovit vakuutusyhtiön kanssa, mistä summasta maksat YEL:n ja on olemassa myös minimimäärät. Voit maksaa vaikka 100000€:n tuloista, jos kukkaro kestää tai sitten sitä minimiä sinun alaltasi. Ja se minimi on pakko maksaa, vaikka "työtulosi" olisi pienempikin.

No, tarkoitin tietysti työtulolla sitä työtuloa, joka sovitaan vakuutusyhtiön kanssa. Se on arvio minun työpanoksesta. Siinä on myös yläraja, ei voi olla 100 000 euroa. En tarkoittanut voittoa, joka jää minun VEROTETTAVAKSI tuloksi.

• asian
        aloittava kirjoitti:

No, tarkoitin tietysti työtulolla sitä työtuloa, joka sovitaan vakuutusyhtiön kanssa. Se on arvio minun työpanoksesta. Siinä on myös yläraja, ei voi olla 100 000 euroa. En tarkoittanut voittoa, joka jää minun VEROTETTAVAKSI tuloksi.

Tiedät systeemin, aika usein tätä saa vääntää rautalangasta. Toivotan onnea yritystoiminalle.

• Nimetön
        ei niin kirjoitti:

Onko minimi-YEL (työtulo ~5500e vuonna 2004) muka pakko maksaa vaikka työtulon arvioisikin tuon alle? Itse olen ollut siinä luulossa ettei tarvitse, mutta mistään vakuutusyhtiöstä en ole saanut selvää vastausta.

• pitää
        Nimetön kirjoitti:

Onko minimi-YEL (työtulo ~5500e vuonna 2004) muka pakko maksaa vaikka työtulon arvioisikin tuon alle? Itse olen ollut siinä luulossa ettei tarvitse, mutta mistään vakuutusyhtiöstä en ole saanut selvää vastausta.

Kyllä pitää maksaa. Ainoastaan silloin, että olet todella pieni sivutoiminen yrittäjä ja käyt palkkatyössä, josta sinulle kertyy eläketurva, voi päästä yel:sta.

• maksaa
        pitää kirjoitti:

Kyllä pitää maksaa. Ainoastaan silloin, että olet todella pieni sivutoiminen yrittäjä ja käyt palkkatyössä, josta sinulle kertyy eläketurva, voi päästä yel:sta.

jos on tosiaan päivätöissä vakkariin toisella,

• sivutoiminen
        maksaa kirjoitti:

Ei yleensä, jos yritystoiminta on pienimuotoista. Se tuloraja yrittäjyydestä on noin 5500 euroa/vuosi, mutta jos eläketurva on vakkarityön kautta hoidettu, ei olla niin tarkkoja rajan kanssa. Voi kysellä tarkemmin eläkevakuutusyhtiöistä. En tiedä, saisko sieltä kirjallista päätöstä, ettei tarvi maksaa.

• sow68
        maksaa kirjoitti:

kirjallisen päätöksen, että sivutulo ei ollut yelin mukaan vakuutettavaa, koska riittävä eläketurva oli hoidettu vakituisen työsuhteen tellin perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      150
      4439
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      197
      3950
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      32
      2674
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2452
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      34
      2209
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1780
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1538
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1434
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1311
    10. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      30
      1243
    Aihe