Oletteko köyhiä

eppu2

vai rikkaita. kipeitä vai terveitä, onnellisia vai onnettomia.

Minä olen rikas, jos vertaa pakolaisleirillä asuvaan, olen terve, jos vertaa syöpää sairastavaan.

Ja onnellinen, tottakai!

154

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ähky on

Olen täynnä kaalikeittoa ja omatekemää leipää. Ja mansikoita jälkiruuaksi.

• Olen onnellinen kun meidän saunanrakennusprojekti on just lähtenyt käyntiin. Sauna rakennetaan erilliseen rakennukseen jossa on pesutupa. Siitä tulee puulämmitteinen ja suihkukabinetti viereen.

Olen köyhä ja onnellinen. Terveys kohtalainen, ei mitään akuuttia.

• bessie*

Vertaamatta keneenkään olen melko pienituloinen, mutta täysin 'omillani toimeen tuleva'. En rikas, en köyhä.

"Hyväkuntoinen, perusterve" ovat omalääkärini erääseen lähetteeseen hiljattain kirjoittamia sanoja. Siinä ei kai verrattu mihinkään.

Olen tyytyväinen ja joskus harvoin onnellinenkin.

• Hei kun keikuskelen

Tunnen olevani lohduttoman köyhä, kun kyse on musiikin tulkitsemisen opettaminen.
      Eilen(kin) yritin epätoivon vimmalla kaivella sanavarastostani sopivaa sanaa, saadakseni sanottua sen, mitä tahdoin. Ajatus ajatuksena on niin selevää ku ikinä, mutta kun alkaa sanoja vääntämään, niin ajatuksesta ripajaa yli puolet pois.

Oppilaan nuoteissa oli Appassionato-kohta, jonka tahdoin tulkittavan niin maan perk.. ööh...tota siis niin maan perusteellisen Intohimoisesti. Niin intohimoisesti, että se kumpuaisi ilmoille ihan soittajan sisuksen syvimmästä kohdasta asti.
      Musiikin syövereistä selittäessä, en löydä tarpeeksi "päteviä" sanoja.
      Sanaköyhyydestä johtuen joudun huitelemaan käsilläni ja päästämään eläimellisen tuntuisiä äännähdyksiä sisältä ja painottaen Oikeita säveliä niin ponnekkasri, että ihan hiki siinä pakkaa tulemaan.
      Eilen Appassionatoa demonstroidessa oppilas (aikuinen) purskahti nauruun ääntelytteni syvyyden tulkinnassa :)

Harmittaa usein, kun ei osaa sanoilla sanoa sitä IHAN OIKEAA sanomaa.
      Koskee muissakin asioissa, kuin vain musiikissa. Mutta musiikissa se on ihan sata-vaikea asia.

Olen siis sanaköyhä, mutta joissakin asioissa köyhyyteni ei niin voimallisesti pulpahtele pinnalle. Siitä olen tyytyväinen.

• L - L

Köyhyyden tunne kaikkoaa kun ei vertaa eikä valita!

Olen hyväkuntoinen, yhden sydärin läpikäynyt, kahdesti suolistosyöpäleikattu ukko jonka vatsalihakset viimeisteltiin repimällä ne keskeltä auki poikkisyin 2,5kk sitten.

Siis kaikkinensa rikas, terve ja onnellinen!

• ...

Aika köyhäähän elämä on, välillä jotain rikasta välähdystä.

Meitsi ottaa elämän kokonaisuutena, siinä hyvät ja huonot puolensa. Käytännössä useimiten on jokin mieliharmi, iso tai pieni. Silloin elämä on köyhää. Joskus aina sattuu jotain posetiivista ja harmit unohtuvat hetkeksi, silloinhan elämä tuntuu rikkaalta.

Näillä "onnellisilla" on kai erilainen ajatusmaailma. Ainakin sellainen hokatttu, monet jakaa eloaan jotenkin kellon mukaan. Jos aamulla keljua dösässä, silloin keluttaa. Duunissa aivot narikkaan, silloin ok. Töistä takaisin dösällä, keljuttaa. Ja harrastusten jne parisssa tietenkin kivaa. Mun mielestä tollanen elämänflosofia kuulostaa jotenkin jakomielitautiselta.

=DW=

• .siilimuori

Keskitasoa, joka suhteessa.

• Pirre*

En ole rikas jos se on rahaa, enkä köyhä jos se on ruokaa, lämpöä ja yleensä taloudellista toimeentuloa, ei puutu mittää.

Kohtalaisen terve kai olen ja voittopuolisesti onnellinenkin, pieniä hetkiä lukuunottamatta, ja onnellinen on se ihminen joka ei mahdottomia havittele.

• Korppis*

En vertaa elämääni muihin. Olen köyhä, terve ja sut onnellinen.

Elääkö ihminen pakolaisleirillä köyhenpänä kuin täällä Suomessa pakolaisina kaukana kotimaastaan, suomalaisten verorahoilla, köyhänä ja syrjittynä. En usko, että on köyhempi siellä kuin täällä.

Olen käynyt läpi rintasyövän enkä voi sitäkään pitää vertauksena terveenä olemiseen. Ei se nyt niin hirveetä ollut en edes tuntenut olevani sairas.

Omistan kesämökin kaupungin laidalla ison järven rannalla, asun kahdessa eri maassa vuoronperään, joku voisi sanoa olet onnellinen, no kun kaikki tuo alkaa olemaan itsestään selvyyksiä, onnea pitää etsiä ja kieltämättä löysin taas hyvän fiiliksen ja onnen tunteen kun palasin harrastuspiiriympyröihin.

Sosiaalinen kanssakäyminen erilaisista taustoista tullevien ihmisten kanssa on antoisaa arjen piristystä.

Tällä hetkellä tunnen olevani onnellinen.

Niin ei kukaan ole aina onnellinen tai jos näin on silloin pitää käydä lääkärissa.

• Et ole tainnut koskaan käydä paikan päällä, siis pakolaisleirillä, jossain Syyrian ja Irakin rajamailla tai etelä-Sudanissa tai missään muuallakaan missä ihmiset asuvat kurjissa repaleisissa teltoissa,säiden armoilla ja jonottavat tuntikaupalla veden tilkkaa tai ruokakupillista? En minäkään. Mutta olen katsellut dokumentteja tv:stä.

On heillä varmasti paljon parempi olla Suomessa, missä tunnetusti ja jos tällekin palstalle kirjoittaviin on uskomista, sossusta heille jaetaan vain parasta tavaraa: älypuhelimia, satojen eurojen arvoisia talvitakkeja, kenkiä ja lastenvaunutkin on hintahaitarin yläpäästä.

Olen rikas, äärettömän rikas jos alan vertaamaan itseäni niihin joilla on niin paljon huonommin ja jotka ovat menettäneet kaiken. Olen köyhä jos vertaan vaikka naapureihini täällä kylällä joilla on varaa vaikka mihin, mihin meillä köyhillä eläkeläisillä ei ole ja he ovat vain ihan tavallisia jobbareita, kuten mekin olimme.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Et ole tainnut koskaan käydä paikan päällä, siis pakolaisleirillä, jossain Syyrian ja Irakin rajamailla tai etelä-Sudanissa tai missään muuallakaan missä ihmiset asuvat kurjissa repaleisissa teltoissa,säiden armoilla ja jonottavat tuntikaupalla veden tilkkaa tai ruokakupillista? En minäkään. Mutta olen katsellut dokumentteja tv:stä.

On heillä varmasti paljon parempi olla Suomessa, missä tunnetusti ja jos tällekin palstalle kirjoittaviin on uskomista, sossusta heille jaetaan vain parasta tavaraa: älypuhelimia, satojen eurojen arvoisia talvitakkeja, kenkiä ja lastenvaunutkin on hintahaitarin yläpäästä.

Olen rikas, äärettömän rikas jos alan vertaamaan itseäni niihin joilla on niin paljon huonommin ja jotka ovat menettäneet kaiken. Olen köyhä jos vertaan vaikka naapureihini täällä kylällä joilla on varaa vaikka mihin, mihin meillä köyhillä eläkeläisillä ei ole ja he ovat vain ihan tavallisia jobbareita, kuten mekin olimme.

Ovatkohan ne ihmiset onnellisia täällä ruoan ja älypuhelimien keskellä. Täällä pakkasessa toisen luokan ihmisinä. En usko. Monesti olemme hienostellen todenneet pikkusormi pystyssä, että raha ja mammona ei tuo meille onnea. Rakkaus läpälässyn lää. Isovanhemmat ja suku jossain sodan keskellä ja jokunen päässyt pakenemaan tänne untuvatakkien maahan.

Onni asuu sydämissä tai kuten jossain toisella puolen maailmaa, onni asuu mahassa.

En mää tiijä, mutta suurinosa ihmisistä on onnellinen asuessan kotimaassaan.
        Sekin on tullut selväksi jos keskustellaan matkustamisesta. Sitäpaitsi ne pakolaisetkin tuodaan tänne lentokoneilla ja sehän nyt ei ole ollenkaan sopivaa ilman saastumisen vuoksi. Käveleisivät tai tulisivat polkupyörillä, sen ymmärtäisivät vihreätkin.

• korppis kirjoitti:

Ovatkohan ne ihmiset onnellisia täällä ruoan ja älypuhelimien keskellä. Täällä pakkasessa toisen luokan ihmisinä. En usko. Monesti olemme hienostellen todenneet pikkusormi pystyssä, että raha ja mammona ei tuo meille onnea. Rakkaus läpälässyn lää. Isovanhemmat ja suku jossain sodan keskellä ja jokunen päässyt pakenemaan tänne untuvatakkien maahan.

Onni asuu sydämissä tai kuten jossain toisella puolen maailmaa, onni asuu mahassa.

Sekin on tullut selväksi jos keskustellaan matkustamisesta. Sitäpaitsi ne pakolaisetkin tuodaan tänne lentokoneilla ja sehän nyt ei ole ollenkaan sopivaa ilman saastumisen vuoksi. Käveleisivät tai tulisivat polkupyörillä, sen ymmärtäisivät vihreätkin.

Sinä meinaat että SINÄ olisit onnellisempi jos ne pysyisivät siellä leireillä odottamassa käsi ojossa vellilautasta tai jos niiden on pakko tulla niin tulisivat edes kävellen etteivät saastuttaisi luontoa??? Onko toi sitä sinun "kieli poskessa" huumoria?

Sodan kauhut, sairaudet, nälkä ja omaisten menettäminen ovat tarpeeksi suuria traumoja joista ei noin vain päästä yli. Untuvatakkien maassa jos joku heistä saa uuden mahdollisuuden ihmisarvoiseen elämään ja uuden alun, turvapaikanitselleen ja lapsilleen niin se on jo edistystä.

Ei varmaan kaikki ajattele heistä "toisen luokan ihmisinä". Jos sinä teet niin niin please älä yleistä.

• korppis kirjoitti:

Olihan hyvä kirjoitus, naurattikin, vaikka aihe on vakava.
        Ja onhan veneetkin keksitty, soutamallakin pääsee pitkälle, Euroopan sisälläkin, Välimereltä Suomenlahdelle.
        Polkupyöriäkään ei ihan ehkä jokaiselle riitä ja pitkän mekon kanssa on vaikea polkea.
        Joskus Itiksessä kun näitä maahantulleita tummia katselen, mietin ovatko he onnellisia sen tavarapaljouden keskellä.
        Kaipaavatko kotimaahansa ollenkaan.

• Anceli kirjoitti:

Olihan hyvä kirjoitus, naurattikin, vaikka aihe on vakava.
        Ja onhan veneetkin keksitty, soutamallakin pääsee pitkälle, Euroopan sisälläkin, Välimereltä Suomenlahdelle.
        Polkupyöriäkään ei ihan ehkä jokaiselle riitä ja pitkän mekon kanssa on vaikea polkea.
        Joskus Itiksessä kun näitä maahantulleita tummia katselen, mietin ovatko he onnellisia sen tavarapaljouden keskellä.
        Kaipaavatko kotimaahansa ollenkaan.

Minä en kyllä pysty nauramaan pätkääkään kun hätää kärsiviä ihmisiä pistetään halvalla.

Minä en kyllä pysty nauramaan pätkääkään kun hätää kärsiviä ihmisiä pistetään halvalla.

Niinpä, me ihmiset kun ollaan niin erilaisia, sen olen huomannut monessa kohtaa. Ja se on aivan luonnollista, ei siitä toista voi moittia.
        Minulla on kyky nähdä huumoria (mustaakin) sellaisessa paikassa, missä jollain toisella ei.

• Anceli kirjoitti:

Niinpä, me ihmiset kun ollaan niin erilaisia, sen olen huomannut monessa kohtaa. Ja se on aivan luonnollista, ei siitä toista voi moittia.
        Minulla on kyky nähdä huumoria (mustaakin) sellaisessa paikassa, missä jollain toisella ei.

Ei minun huumorintajuani ole koskaan moitittu. On vain olemassa tiettyjä asioita joissa kipuraja on liian alhaalla ja joita en voi pilkata. Hyvä esimerkki siitä ovat nää tv-ohjelmat missä näytetään videonpätkiä kun ihmiset kompuroi ja satuttaa itseään ja ne on joidenkin mielestä huvittavia. Nälkää kärsivät lapset ja pommien ja granaatinsirujen runtelemat siviilit kuuluvat tähän joukkoon, eivät nostata hymynkarettakaan suupieleen.

Ei minun huumorintajuani ole koskaan moitittu. On vain olemassa tiettyjä asioita joissa kipuraja on liian alhaalla ja joita en voi pilkata. Hyvä esimerkki siitä ovat nää tv-ohjelmat missä näytetään videonpätkiä kun ihmiset kompuroi ja satuttaa itseään ja ne on joidenkin mielestä huvittavia. Nälkää kärsivät lapset ja pommien ja granaatinsirujen runtelemat siviilit kuuluvat tähän joukkoon, eivät nostata hymynkarettakaan suupieleen.

Ei minuakaan tuollainen naurata, mutta tässä korppiksen kirjoituksessa oli jossain kohtaa mielestäni kyse tietynlaisista mielikuvista, joille saatoin hymyillä, ellen nyt ihan ääneen nauranutkaan.
        Tositapaukset ovat eri asia, oikeille ikäville tapauksille ja onnettomuuksille en naureskele.
        Mutta huumorintajuakin on yhtä montaa laatua kuin on ihmistäkin.
        Mennään näillä.

Sinä meinaat että SINÄ olisit onnellisempi jos ne pysyisivät siellä leireillä odottamassa käsi ojossa vellilautasta tai jos niiden on pakko tulla niin tulisivat edes kävellen etteivät saastuttaisi luontoa??? Onko toi sitä sinun "kieli poskessa" huumoria?

Sodan kauhut, sairaudet, nälkä ja omaisten menettäminen ovat tarpeeksi suuria traumoja joista ei noin vain päästä yli. Untuvatakkien maassa jos joku heistä saa uuden mahdollisuuden ihmisarvoiseen elämään ja uuden alun, turvapaikanitselleen ja lapsilleen niin se on jo edistystä.

Ei varmaan kaikki ajattele heistä "toisen luokan ihmisinä". Jos sinä teet niin niin please älä yleistä.

En usko, että olisin onnellinen jos joutuisin pakosta muuttamaan Afrikkaan ja asumaan aivan eri kulttuurin keskellä. Minua tuijotettisiin hikisessä kaupan jonossa jossa käyttäisin ostokuponkia. Takanani olevat ihmiset mittailisivat farkkujani ja T-paitaani, ajatuksin tuo ...farkut naisella, voi ei...jne...

Muuten miksi palasit Columpiasta (muistaakseni) Ruotsiin? Sinullahan oli siellä hyvä elämä vai kaipasitko sittenkin lähemmäksi kotimaatasi, lähemmäksi juuriasi ja kulttuuriasi?

Petze iän karttuessa kaipaa yhä enempi Hollantiin vaikka on tyytyväinen elämäänsä täällä Suomessa. Hänellä on mahdollisuus liikua kahden maan välillä. Mutta näillä afrikan pakolaisilla ei ole mahdollista piipahtaa sukua tervehtimässä.

• Anceli kirjoitti:

Ei minuakaan tuollainen naurata, mutta tässä korppiksen kirjoituksessa oli jossain kohtaa mielestäni kyse tietynlaisista mielikuvista, joille saatoin hymyillä, ellen nyt ihan ääneen nauranutkaan.
        Tositapaukset ovat eri asia, oikeille ikäville tapauksille ja onnettomuuksille en naureskele.
        Mutta huumorintajuakin on yhtä montaa laatua kuin on ihmistäkin.
        Mennään näillä.

Kyseessä oli palstakirjoittelun helmien purkamista. Kiitos demeterin, joka kehoitti minua lopettamaan lentämisen ja siirtymään polkupyörään tai kävelemään matkustaessani ulkomaille ; D

Mielikuvilla leikkimistä tämä on ja jos joku loukkaantuu hän näkee vain pommien sirpaleita ympärillään. Leikin kirjoituksissani hyvin usein mielikuvilla, olenhan kuva-ajattelija. Siksi kai sellaiset lukijat, jotka eivät osaa samaistua ajatuksiini loukkaantuvat.

Onneksi sinä Anceli ummärsit kuva-ajatteluni huumorin.

• korppis kirjoitti:

Kyseessä oli palstakirjoittelun helmien purkamista. Kiitos demeterin, joka kehoitti minua lopettamaan lentämisen ja siirtymään polkupyörään tai kävelemään matkustaessani ulkomaille ; D

Mielikuvilla leikkimistä tämä on ja jos joku loukkaantuu hän näkee vain pommien sirpaleita ympärillään. Leikin kirjoituksissani hyvin usein mielikuvilla, olenhan kuva-ajattelija. Siksi kai sellaiset lukijat, jotka eivät osaa samaistua ajatuksiini loukkaantuvat.

Meissä taitaa olla jotain samaa, ainakin tuon mielikuvilla leikkimisen ja sitä kautta huumorin ymmärtämisen suhteen.

• Anceli kirjoitti:

Meissä taitaa olla jotain samaa, ainakin tuon mielikuvilla leikkimisen ja sitä kautta huumorin ymmärtämisen suhteen.

Näin uskon tykkään kommenteistasi niissä on usein samankaltaista mielikuvilla leikkivää huumoria.

En katso televisiota, en märehdi maailman murheilla. Otan kylläkin kantaa pyrin itse ajattelemaan positiivisesti esim. pakolaisleireistä. Olen toki nähnyt onnellisen näköisiä lapsia telttakylissä pelamassa jalkapalloa ja istumassa kyliin kyhätyissä kouluissa. He ovat omiensa keskellä puhuvat samaa kieltä ja ovat samassa tilanteessa eivät he kaipaa älypuhelimia ja konsolipelejä.

Olen saanut moitetta kun en osaa syventyä suremaan ja kohtaamaan pahuutta face to face

• korppis kirjoitti:

Kyllä minä näin ns. "huumorin" mielikuvassasi, en vain pysty nauramaan näin vakaville asioille. Nahkani ei ole tarpeeksi paksu. Mutta se siitä.

• demeter1
        Anceli kirjoitti:

Heh, korppis. Jäikös piikki lihaan sittenkin ? Tuota lentämistä tarkoitin. Eikä se mikään piikki ollut edes. Vain muistutus tietyistä tosiasioista, joita ei haluta nähdä ja jotka esitetään jokamiehen oikeutena..
        Päästökiintiöt myös jokamiehelle, kuten valtioillekin, sanon minä. Voisin myydä sulle vähän oikeuksia, ettei
        tarvis sinne Hollantiin soutu- tai purjeveneellä lähteä..))
        Piti vielä jatkaakin keskustelua, mutta tuli muuta...

Mutta aloitukseen. Olen aina ollut köyhä, vapaaehtoisesti.
        Olen kerran jopa alentanut palkkaani, kun tunsin, että se oli liikaa niistä vähäisistä töistä, mitä toimenkuvaani kuului.
        Ja sitä pilkan määrää, mikä siitäkin mielestäni ihan oikeasta toimesta tuli....

Täsmennän nyt vielä, että olen köyhä vain eläketuloilla mitaten. Kuten useimmilla meistä, minullakin on oma asunto ja iso tontti. Näillä seuduilla niillä pakkaa arvo pysyä...

• huomannut
        Paloma.se.co kirjoitti:

Kyllä minä näin ns. "huumorin" mielikuvassasi, en vain pysty nauramaan näin vakaville asioille. Nahkani ei ole tarpeeksi paksu. Mutta se siitä.

Pohjimmiltasi taidat olla tosikko.

• korppis kirjoitti:

En usko, että olisin onnellinen jos joutuisin pakosta muuttamaan Afrikkaan ja asumaan aivan eri kulttuurin keskellä. Minua tuijotettisiin hikisessä kaupan jonossa jossa käyttäisin ostokuponkia. Takanani olevat ihmiset mittailisivat farkkujani ja T-paitaani, ajatuksin tuo ...farkut naisella, voi ei...jne...

Muuten miksi palasit Columpiasta (muistaakseni) Ruotsiin? Sinullahan oli siellä hyvä elämä vai kaipasitko sittenkin lähemmäksi kotimaatasi, lähemmäksi juuriasi ja kulttuuriasi?

Petze iän karttuessa kaipaa yhä enempi Hollantiin vaikka on tyytyväinen elämäänsä täällä Suomessa. Hänellä on mahdollisuus liikua kahden maan välillä. Mutta näillä afrikan pakolaisilla ei ole mahdollista piipahtaa sukua tervehtimässä.

Nää tuijottelut ja selän takana irvisteleminen on kuule pikkujuttuja verrattuina todelliseen hätään. No, ehkä se ero sinun ja minun välillä on se että olen asunut ja elänyt ihmisten parissa jotka ovat tosi köyhiä ja tarvitsevia ja joiden tiedän varmuudella mielellään vaihtavan olonsa vaikka nälkämaan pakolaisleirin olosuhteisiin jossa ateriat on taattu, vaatteet lämmittävät, päälle ei sada ja avohaavoissa e asu kärpäset ja niiden toukat. On asioita joilla en laske leikkiä enkä maalaa huvittavia mielikuvia; olen aivan liian herkkänahkainen siihen.

Colombia? Sanotaan vaikka että me kasvoimme erilleen. Minulla on edelleenkin koti siellä, jossa nyt asuu kymmenkunta pirteää vanhusta hyvässä hoidossa. USA:han muutin Colombiasta ja sieltä Ruotsiin, siinä järjestyksessä se meni. Tarkoituksenani oli aina viettää talvikuukaudet siellä ja pysyvä koti täällä, mutta nyt taisi se projekti kariutua kun toi Lutunnenei oo lähdössä.

• eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

Olen suurella mielenkiinnolla seurannut teidän sananvaihtoanne.
        Asiat ovat ihan tämän päivän kysymyksiä.

Niinhän se on, että jokaisen mielipiteeseen heijastuu omat elämänkokemukset, ympäristöt missä elänyt. luonteenpiirteet.
        Myös se paljonko me itse kukin pystymme elämästä ammentamaan.

• huomannut kirjoitti:

Pohjimmiltasi taidat olla tosikko.

Pohjimmiltani olen erittäin huumorintajuinen, mutta herkkänahkainen. Eli et tiedä siis minusta juuri mitään. Lopetetaan tää luonneanalyysi muutaman rivin perusteella minkä kukakin kirjoittaa.

• demeter1 kirjoitti:

Heh, korppis. Jäikös piikki lihaan sittenkin ? Tuota lentämistä tarkoitin. Eikä se mikään piikki ollut edes. Vain muistutus tietyistä tosiasioista, joita ei haluta nähdä ja jotka esitetään jokamiehen oikeutena..
        Päästökiintiöt myös jokamiehelle, kuten valtioillekin, sanon minä. Voisin myydä sulle vähän oikeuksia, ettei
        tarvis sinne Hollantiin soutu- tai purjeveneellä lähteä..))
        Piti vielä jatkaakin keskustelua, mutta tuli muuta...

Mutta aloitukseen. Olen aina ollut köyhä, vapaaehtoisesti.
        Olen kerran jopa alentanut palkkaani, kun tunsin, että se oli liikaa niistä vähäisistä töistä, mitä toimenkuvaani kuului.
        Ja sitä pilkan määrää, mikä siitäkin mielestäni ihan oikeasta toimesta tuli....

Täsmennän nyt vielä, että olen köyhä vain eläketuloilla mitaten. Kuten useimmilla meistä, minullakin on oma asunto ja iso tontti. Näillä seuduilla niillä pakkaa arvo pysyä...

Helmiä keräsin kuten kirjoitin en piikkejä, tokihan sinut tunnen demeter ja osaan ottaa juttusi, niin joko vakavasti tai seuloen heitot ja huumorin omiin pussukoihinsa. Tänne pussukkaan asiaa tänne huumoria.

Alatko korruptoitumaan myymällä minulle oikeuksia, hyi...sinua.

Minä hain vuosi sitten erästä työpaikkaa. Minulle tarjottiin kiinteää kk/palkkaa johon sisältyi luontaisetuna rajaton työaika ilman erilliskorvausta. No, onneksi minua ei valittu. Annoin työhaastattelussa tuntipalkka toivomukseni ja siitä en ollut valmis tinkimään.

Nää tuijottelut ja selän takana irvisteleminen on kuule pikkujuttuja verrattuina todelliseen hätään. No, ehkä se ero sinun ja minun välillä on se että olen asunut ja elänyt ihmisten parissa jotka ovat tosi köyhiä ja tarvitsevia ja joiden tiedän varmuudella mielellään vaihtavan olonsa vaikka nälkämaan pakolaisleirin olosuhteisiin jossa ateriat on taattu, vaatteet lämmittävät, päälle ei sada ja avohaavoissa e asu kärpäset ja niiden toukat. On asioita joilla en laske leikkiä enkä maalaa huvittavia mielikuvia; olen aivan liian herkkänahkainen siihen.

Colombia? Sanotaan vaikka että me kasvoimme erilleen. Minulla on edelleenkin koti siellä, jossa nyt asuu kymmenkunta pirteää vanhusta hyvässä hoidossa. USA:han muutin Colombiasta ja sieltä Ruotsiin, siinä järjestyksessä se meni. Tarkoituksenani oli aina viettää talvikuukaudet siellä ja pysyvä koti täällä, mutta nyt taisi se projekti kariutua kun toi Lutunnenei oo lähdössä.

Oliko siellä Columpiassa noin huonot olosuhteet, että kärpäset munivat toukkansa ihmisten avohaavoihin?

En todellakaan ole elänyt niin alkeellisissa olosuhteissa. Asuin 60-luvun lopulla Tukholmassa, enkä tuntenut sielläkään olevani toisen luokan kansalainen vaikka monet niin tunsivatkin.

Oli kaunis yksiö ja työtä, josta sain hyvää palkkaa ja kaikki palkkarahat menivät muotiin ja kauneuteen. Ostimme hittivaatteita, joita kävimme lomilla ylpeinä esittelemässä köyhässä Korvessa.

Niin ei ole kokemusta enkä haliaisi omalle kohdalleni tulevankaan. Toivottavasti saan elää ilman puutetta lopun elämäni vaikka siitäkään ei tässä muuttuvassa maailmassa ole takuita.

• eppu2 kirjoitti:

Niinhän se on, että jokaisen mielipiteeseen heijastuu omat elämänkokemukset, ympäristöt missä elänyt. luonteenpiirteet.

Tässä oksassa keikkuu kolme hyvää kamua. Kamuja, joilla on vahvat mielipiteet koska he ovat voimakkaita persoonia ja osaamme olla rakentavasti erimieltä asioista ; )

• eppu2
        korppis kirjoitti:

Tässä oksassa keikkuu kolme hyvää kamua. Kamuja, joilla on vahvat mielipiteet koska he ovat voimakkaita persoonia ja osaamme olla rakentavasti erimieltä asioista ; )

Korppis

Tuon olen havainnut.

• eppu2 kirjoitti:

Korppis

Tuon olen havainnut.

Sorry, neljähän meitä hyväosaisia täällä ja lisäksi sinä puheenjohtajana ; )

• korppis kirjoitti:

Oliko siellä Columpiassa noin huonot olosuhteet, että kärpäset munivat toukkansa ihmisten avohaavoihin?

En todellakaan ole elänyt niin alkeellisissa olosuhteissa. Asuin 60-luvun lopulla Tukholmassa, enkä tuntenut sielläkään olevani toisen luokan kansalainen vaikka monet niin tunsivatkin.

Oli kaunis yksiö ja työtä, josta sain hyvää palkkaa ja kaikki palkkarahat menivät muotiin ja kauneuteen. Ostimme hittivaatteita, joita kävimme lomilla ylpeinä esittelemässä köyhässä Korvessa.

Niin ei ole kokemusta enkä haliaisi omalle kohdalleni tulevankaan. Toivottavasti saan elää ilman puutetta lopun elämäni vaikka siitäkään ei tässä muuttuvassa maailmassa ole takuita.

Trooppisessa ilmastossa hoitamattomat avohaavat märkivät tosi nopeesti ja niihin tulee toukkia. Kerjäämässä tällasia ihmisiä näin kaduilla v. 1970 ja parempiosaset loikkasi vain yli. Ne sanoi "ne tekee itse niitä haavoja että muiden kävisi sääliksi ja että ne tienaisi enemmän". Samoin kuin katupojat jotka haisteli liimaa olivat heidän mielestään luonnesairaita pikkurikollisiaja nuoret naiset jotka kuljettivat kuumeista lasta ovelta ovelle ja kerjäsivät rahaa lääkärille käyntiin vuokrasivat näitä lapsia herättääkseen sääliä ja myötätuntoa. Asioita voi nähdä monelta eri kantilta mutta ei välttämättä kaikki nökökulmat ole oikeita tai kaikki vastaukset oikeita. Kalvavaa omaatuntoa voi yrittää rauhoittaa humpuukiselityksillä.

Minä asuin hyvin Colombiassa, 450 neliöö, uima-allas ja puutarha. Kaksi kotiapulaista jotka asuivat talossa ja kun lapset olivat pieniä niin vielä nanny .Sisäpihallani kasvoivat orkideat ja kolibrit kävivät imemässä sokerivettä juomalaitteesta. Minä tulin aamulla sängystä katettuun aamiaispäytään. Ei ollut alkeellista. Lähde mukaan seuraavalla kerralla ;)

• demeter1
        eppu2 kirjoitti:

Tuosta herkkänahkaisuudesta (Paloma & muut).

Minkähän vuoksi se luetaan heikkoudeksi ?
        Herkkyys on minusta vahvuutta, se vaatii uskallusta nähdä ja paljastaa oma haavoittuvuus.
        Sen sijaan paljon mainostettu "vahvuus" voi olla vain merkki siitä, että on saanut tai rakentanut itselleen vahvat suojavarustukset ja pysyy niiden sisällä. Mikäpä siinä, mutta usein siitä seuraa tietynlainen pysähtyneisyys, empatian vähäisyys ja minäkuvan vääristyminen.

• demeter1
        korppis kirjoitti:

Sorry, neljähän meitä hyväosaisia täällä ja lisäksi sinä puheenjohtajana ; )

Pudota minut kehulistaltasi korppis. Tämmöinen takarivin tyyne..))

Minä en ole voimakas, eivätkä mielipiteeni ole voimakkaita.
        Viittaan tuohon edelliseen vastaukseeni (Paloma @ knit )

Jos mielipiteeni vaikuttavat voimakkailta, se johtuu siitä,
        että lukija voi jossain määrin yhtyä niihin tai sitten olla ihan päinvastaista mieltä...

• korppis kirjoitti:

Näin uskon tykkään kommenteistasi niissä on usein samankaltaista mielikuvilla leikkivää huumoria.

En katso televisiota, en märehdi maailman murheilla. Otan kylläkin kantaa pyrin itse ajattelemaan positiivisesti esim. pakolaisleireistä. Olen toki nähnyt onnellisen näköisiä lapsia telttakylissä pelamassa jalkapalloa ja istumassa kyliin kyhätyissä kouluissa. He ovat omiensa keskellä puhuvat samaa kieltä ja ovat samassa tilanteessa eivät he kaipaa älypuhelimia ja konsolipelejä.

Olen saanut moitetta kun en osaa syventyä suremaan ja kohtaamaan pahuutta face to face

Hyvä niin, että löytyy heitä joiden kanssa voi keskustella, vaikka mielipiteet eivät aina yksiin menisikään. Kuten tuolla alempana kirjoitit kamuista.
        Eipä ainakaan ole pelkkää joo joo niin niin jutustelua ja kuitenkin asiallista viestintää.

Joskus vaikuttaa siltä kuin täällä kilpailtaisiin siitä kuka on eniten kurjuutta nähnyt ja ken eniten empatiaa tuntee.

Siinäkin ollaan samoilla linjoilla ettei murehdita ja märehditä liian paljon, kuitenkin saatetaan asioista jotain (sinä paljonkin, slurps ;) tietää, osataan ajatella omilla aivoillamme eikä mennä lauman mukana huutamaan.

Kun kuitenkin asioilla yleensä on vähintään kaksi puolta, puhutaan sitten kurjuudesta, nälänhädästä tai Suomeen tulevista maahanmuuttajista.
        Harva pystyy näkemään selkeästi ja tietääkö edes riittävästi taustoista, joita näihin liittyy. Mielikuvat saattavat jyllätä näissäkin.
        Jos sodat kehitysmaista ja muista kärsimyksen paikoista loppuisivat, voisi tilanne niissä parantua, vai parantuisiko se?
        Ollaanko siellä jo niin totuttu ja opittu apuun ettei sittenkään pärjättäisi.
        Purettaisiinko pakolaisleirit ja ihmiset niistä palaisivat kotiinsa elämään onnellista elämää.
        Muuttaisivatko Suomeen tulleet turvapaikan hakijat takaisin kotimaihinsa.

Onhan Suomessakin eletty huonoja aikoja, on ollut sota, on nähty nälkää ja nykyaikana on omat ongelmansa.
        Muutamia on aikoinaan jopa Ruotsiin pakoon lähtenyt tai Amerikan ihmemaahan.

• demeter1 kirjoitti:

Tuosta herkkänahkaisuudesta (Paloma & muut).

Minkähän vuoksi se luetaan heikkoudeksi ?
        Herkkyys on minusta vahvuutta, se vaatii uskallusta nähdä ja paljastaa oma haavoittuvuus.
        Sen sijaan paljon mainostettu "vahvuus" voi olla vain merkki siitä, että on saanut tai rakentanut itselleen vahvat suojavarustukset ja pysyy niiden sisällä. Mikäpä siinä, mutta usein siitä seuraa tietynlainen pysähtyneisyys, empatian vähäisyys ja minäkuvan vääristyminen.

Melkoisen kriittisesti nyt kirjoitit demeter.
        Herkkänahkaisuus on mielestäni eri asia kuin herkkyys, jota tiedän itsessäni olevan. Herkkänahkainen taas saattaa loukkaantua asioista joista häntä ei edes "syytetä", hän kokee omia mielipiteitään loukatun.

Ihminen voi olla samaan aikaan vahva sekä herkkä, eivät ne sulje toisiaan pois.
        Tuota pysähtyneisyyden, empatian vähyyden ja minäkuvan vääristymisen tarkoitusta en oikein ymmärtänyt. Tarkoitatko palstaa vai tuntemiasi ihmisiä?
        Itse en täällä analysoisi ketään noin rankasti.

• Korppis*
        demeter1 kirjoitti:

että lukija voi jossain määrin yhtyä niihin tai sitten olla ihan päinvastaista mieltä...

Höpö höpö Demeter@

Et sinä ole ikinä ollut takarivin tyyne ei paloma eikä anceli, en liioin minä.

Kuten varmaan olet huomioinut erilaisissa luottamustehtävissä, takarivin tyynet ja taunot huutavat todellakin takariveistä asiattomuuksia.

Mitä tulee herkkyyteen, jota tuossa toisessa kommentissasi käsittelit. Olen herkkä ja olet itsekin saanut tuta kun nokkaannun, puhdistan ystävälistani isolla luudalla, kootakseni sen taas kun herkkyys on tyyntynyt.

Olen tosi tilanteissa ihminen, tyyntyy kun toiset hermostuu.

• demeter1 kirjoitti:

Älä viitsi kerätä säälipisteitä demeter, ollaan jokainen sellaisia kuin ollaan ja kirjoitetaan omia mielipiteitämme. Elleivät ne joillekin kelpaa, ei sen vuoksi kannata tuhkaa päälleen ripotella.

• demeter1
        Anceli kirjoitti:

Älä viitsi kerätä säälipisteitä demeter, ollaan jokainen sellaisia kuin ollaan ja kirjoitetaan omia mielipiteitämme. Elleivät ne joillekin kelpaa, ei sen vuoksi kannata tuhkaa päälleen ripotella.

Mitä säälipisteitä nyt olen keräämässä, Anceli ? En ymmärtänyt.

• Korppis*
        Anceli kirjoitti:

Herkkänahkaisuus on mielestäni eri asia kuin herkkyys, jota tiedän itsessäni olevan. Herkkänahkainen taas saattaa loukkaantua asioista joista häntä ei edes "syytetä", hän kokee omia mielipiteitään loukatun.

Tuota pysähtyneisyyden, empatian vähyyden ja minäkuvan vääristymisen tarkoitusta en oikein ymmärtänyt. Tarkoitatko palstaa vai tuntemiasi ihmisiä?

Minä haluaisin nyt selvityksen millainen ihminen on empaattinen sanan ihan oikeassa merkityksessä?

Empatiakykyiseksi mielletään ihmiset, jotka toimivat vahvasti tunteisiinsa nojaten.

Empaatittomiksi taas mielletään ihmiset, jotka ajattelevat enempi järjellä.

Näinkö on?

• demeter1 kirjoitti:

Mitä säälipisteitä nyt olen keräämässä, Anceli ? En ymmärtänyt.

No nuo korppiksen kehumislistalta poistamiset ja ties kuinka monennen kerran itseäsi "tämmöiseksi takarivin tyyneksi" mainitseminen saavat sinut näyttämään jotenkin sellaiselta, että säälikää nyt minua.

• Korppis* kirjoitti:

Minä haluaisin nyt selvityksen millainen ihminen on empaattinen sanan ihan oikeassa merkityksessä?

Empatiakykyiseksi mielletään ihmiset, jotka toimivat vahvasti tunteisiinsa nojaten.

Näinkö on?

Minä miellän empaattiseksi ihmisen joka ymmärtää muita, ottaa osaa toisten huoliin ja välittää muista.
        En pidä empaattista ihmistä pelkästään tunteidensa varassa toimivana.
        Varmaan sanalle löytyy virallinen selitys.

• Korppis*
        Anceli kirjoitti:

Minä miellän empaattiseksi ihmisen joka ymmärtää muita, ottaa osaa toisten huoliin ja välittää muista.
        En pidä empaattista ihmistä pelkästään tunteidensa varassa toimivana.
        Varmaan sanalle löytyy virallinen selitys.

Empatia-sanan perusmerkitys viittaa myötätuntoiseen eläytymiseen. Myös roolinottoprosessia eli tietoista yritystä asettua toisen asemaan.

Näyttelijät?

Empaattinen ihminen samastuu siis herkästi toisen ihmisen tunnereaktioihin ja pyrkii ymmärtämään toisen ihmisen käytöstä, näkökulmaa ja tunnereaktioita.

Pilapiirtäjät?

Empatialla viitataan myös empaattiseen käyttäytymiseen, joka voi olla esimerkiksi empaattista ilmehtimistä ja pyrkimystä kuunnella ja auttaa muita ihmisiä sekä suhtautua heihin arvostavasti tai muulla tavalla myönteisesti.

Kehitysaputyöntekijät?

Joo.... poistin määrityksestä sanoja, jotka pitäisi ensin suomentaa ymmärrettäviksi.

Eikö silloin mielikuvitusrikkaat ihmisetkin lueta empaattisiksi?

• demeter1
        Anceli kirjoitti:

Minä pidän herkkänahkaisuutta herkkyyteen sisältyvänä, mutta saattaahan siihen liittyä väärin tutkitsemisen mahdollisuuksia kuten kaikkeen muuhunkin ihmisten väliseen kommunikointiin. (Anceli)

Samaa mieltä siitä, että ihminen voi olla sekä vahva että heikko (=herkkä), mutta yleensä hän vain näyttää itsestään vahvan puolen, kulkee vahvan ihmisen kirjoissa. Herkkänahkainen ei sitä tee, herkkyys näkyy hänessä ja hän joutuu yleensä siitä myös maksamaan.

Pysähtyneisyydellä tarkoitan tiettyä sovinnaisuutta, sitä että "tietää" miten asiat ovat, eikä aseta mitään kyseenalaiseksi. Empatian vähäisyys liittyy mielestäni tuohon
        kuten minäkuvan vääristyminenkin.

Ketä nyt olen analysoinut "noin rankasti" ? Analyysi koostuu mielestäni kaikesta koetusta ja nähdystä ja on selvää, ettei se ole yleispätevä tai sanotaan, että sen pätevyyden ratkaisee viime kädessä lukija - siis omalla kohdallaan.

• demeter1
        Anceli kirjoitti:

No nuo korppiksen kehumislistalta poistamiset ja ties kuinka monennen kerran itseäsi "tämmöiseksi takarivin tyyneksi" mainitseminen saavat sinut näyttämään jotenkin sellaiselta, että säälikää nyt minua.

No voi, Anceli. Tuota tarjosi joku muukin taannoin.

Olen jo aikaisemminkin sanonut, että olmi ja takarivin tyyne ovat niin nasevia ilmaisuja, että käytän niitä mielelläni itseeni. Ne sopivat minulle, koska viljelen itseironiaa, erään lajin huumoria. Sääliä minulle ei tuosta nähdäkseni tihkunut ja jos tihkuu, sekin kelpaa..))

Itsekehu ei nyt vain ole minun juttuni, eikä edes mihinkään kultapossukerhoonkaan kuuluminen. Sen sijaan yksittäiset hyvät palautteet olen aina ottanut vastaan ja ne lämmittävät mieltä.

• demeter1 kirjoitti:

Minä pidän herkkänahkaisuutta herkkyyteen sisältyvänä, mutta saattaahan siihen liittyä väärin tutkitsemisen mahdollisuuksia kuten kaikkeen muuhunkin ihmisten väliseen kommunikointiin. (Anceli)

Samaa mieltä siitä, että ihminen voi olla sekä vahva että heikko (=herkkä), mutta yleensä hän vain näyttää itsestään vahvan puolen, kulkee vahvan ihmisen kirjoissa. Herkkänahkainen ei sitä tee, herkkyys näkyy hänessä ja hän joutuu yleensä siitä myös maksamaan.

Pysähtyneisyydellä tarkoitan tiettyä sovinnaisuutta, sitä että "tietää" miten asiat ovat, eikä aseta mitään kyseenalaiseksi. Empatian vähäisyys liittyy mielestäni tuohon
        kuten minäkuvan vääristyminenkin.

Ketä nyt olen analysoinut "noin rankasti" ? Analyysi koostuu mielestäni kaikesta koetusta ja nähdystä ja on selvää, ettei se ole yleispätevä tai sanotaan, että sen pätevyyden ratkaisee viime kädessä lukija - siis omalla kohdallaan.

Meillä on hieman eri käsityksiä tästä herkkyydestä, mielestäni herkkä ei ole sama kuin heikko.
        Ihminen voi todellakin olla vahva ja herkkä, mutta ei heikko.

Esitin kysymyksen mitä tarkoitit tuolla kirjoituksellasi, koska esitit melko vahvoja arvioita.

• demeter1
        Korppis* kirjoitti:

Höpö höpö Demeter@

Et sinä ole ikinä ollut takarivin tyyne ei paloma eikä anceli, en liioin minä.

Kuten varmaan olet huomioinut erilaisissa luottamustehtävissä, takarivin tyynet ja taunot huutavat todellakin takariveistä asiattomuuksia.

Mitä tulee herkkyyteen, jota tuossa toisessa kommentissasi käsittelit. Olen herkkä ja olet itsekin saanut tuta kun nokkaannun, puhdistan ystävälistani isolla luudalla, kootakseni sen taas kun herkkyys on tyyntynyt.

Olen tosi tilanteissa ihminen, tyyntyy kun toiset hermostuu.

Höpö itsellesi, korppis. Minua häiritsi se, että nostit tietyt kirjoittajat ikään kuin valiojoukkoon ja sanouduin itse siitä irti.
        Ihan jo strategisista syistä. Miksi vahvistaa tuota "sisäpiiriasetelmaa" kun siitä muutenkin syytetään.

Kyselit tuolla edempänä empatiasta. Eräs puoli siinä on mielestäni muiden huomioon ottaminen.

• Korppis* kirjoitti:

Empatia-sanan perusmerkitys viittaa myötätuntoiseen eläytymiseen. Myös roolinottoprosessia eli tietoista yritystä asettua toisen asemaan.

Näyttelijät?

Empaattinen ihminen samastuu siis herkästi toisen ihmisen tunnereaktioihin ja pyrkii ymmärtämään toisen ihmisen käytöstä, näkökulmaa ja tunnereaktioita.

Pilapiirtäjät?

Empatialla viitataan myös empaattiseen käyttäytymiseen, joka voi olla esimerkiksi empaattista ilmehtimistä ja pyrkimystä kuunnella ja auttaa muita ihmisiä sekä suhtautua heihin arvostavasti tai muulla tavalla myönteisesti.

Kehitysaputyöntekijät?

Joo.... poistin määrityksestä sanoja, jotka pitäisi ensin suomentaa ymmärrettäviksi.

Ilman muuta mielikuvitusrikkaat luetaan empaattisten joukkoon.
        Vielä jos on sekä sympaattinen että empaattinen, niin silloin asiat ovat jo mainiolla tolalla.

• eppu2
        Korppis* kirjoitti:

Näyttelijät?

Pilapiirtäjät?

Kehitysaputyöntekijät?

Korppis

Tuo määritelmä, minkä laitoit näyttelijät sanan alle, on se minkä minä olen oppinut.
        Vaikka en olekaan näyttelijä, se on kuulunut olennaisena osana ammattitaitooni.

• demeter1 kirjoitti:

No voi, Anceli. Tuota tarjosi joku muukin taannoin.

Olen jo aikaisemminkin sanonut, että olmi ja takarivin tyyne ovat niin nasevia ilmaisuja, että käytän niitä mielelläni itseeni. Ne sopivat minulle, koska viljelen itseironiaa, erään lajin huumoria. Sääliä minulle ei tuosta nähdäkseni tihkunut ja jos tihkuu, sekin kelpaa..))

Itsekehu ei nyt vain ole minun juttuni, eikä edes mihinkään kultapossukerhoonkaan kuuluminen. Sen sijaan yksittäiset hyvät palautteet olen aina ottanut vastaan ja ne lämmittävät mieltä.

Ihan kuinka haluat, itsensä toistaminenhan on täällä muutenkin kovin yleistä.

Vähän olen minäkin mielestäni itseäni kehunut, saati kehuja muilta kerjännyt, eikä täällä mitään kultapossukerhoa ole.
        Vain nimimerkkejä jotka kirjoittelevat keskenään, toiset ja toisten kanssa enemmän, joidenkin kanssa vähemmän.

En myöskään tuota palautehimoa ymmärrä, mitä sillä on väliä, ellei joku tykkää niin ihan sama ja jos tykkää niin tarvitseeko sitäkään erikseen mainita.

• eppu2
        Anceli kirjoitti:

Meillä on hieman eri käsityksiä tästä herkkyydestä, mielestäni herkkä ei ole sama kuin heikko.

Esitin kysymyksen mitä tarkoitit tuolla kirjoituksellasi, koska esitit melko vahvoja arvioita.

Joku aika sitten TV:ssä haastateltiin ns. erityisherkkää naista.
        Hän on suomentanut asiasta kirjan.

• eppu2 kirjoitti:

Selvisikö oliko hän myös heikko tai ehkä se selviää kirjasta.

• demeter1
        Anceli kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että heikoksi katsotaan sellainen, jonka pokka ei pidä ja silloin se "heikko" on yleensä aika herkkä..)) (Anceli). Mutta mieluummin miten vain.

No eikös takarivin tyyne saa esittää "vahvoja arvioita" ?

• demeter1 kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että heikoksi katsotaan sellainen, jonka pokka ei pidä ja silloin se "heikko" on yleensä aika herkkä..)) (Anceli). Mutta mieluummin miten vain.

No eikös takarivin tyyne saa esittää "vahvoja arvioita" ?

Hyvänen aika, joku voi olla herkkä niin että hän itkee kun katsoo surullisia tai romanttisia elokuvia. Ei se tee häntä heikoksi.

Toki saa, ihan mielenkiinnosta kysäisin tarkoitusperiäni, olinko liian utelias.

• demeter1
        eppu2 kirjoitti:

Nyt viittasit kelpo teokseen, eppu2. Elaine N Aron: Erityisherkkä ihminen. Sisältyy meidän kirjapiirin valittuihin. Paljon siitä on ollut puhetta medioissakin.
        Ilmaisutkin siistiytyvät ajan kanssa. Ennen sanottiin vain, että jollakulla on "huonot hermot", hän on hermoheikko. Nykyään tiedetään, että kyseessä on neurologinen poikkeavuus ja nähdään myös, mitä hyvää tällainen "vaurio" on tuonut tullessaan.

• Korppis* kirjoitti:

Näinkö on?

Empatialla minä ymmärrän kykyä (ääritapauksissa jopa melkein pakonomaista tarvetta) elää ja tuntea toisen ihmisen tunteilla ja asettua toisen ihmisen asemaan. Ei siis ainoastaan ymmärtää ja myötäelää, vaan myös sisäistää ja monesti aivan ilman mitään tarkoitusta "liukua" toisen ihmisen emotionaaliseen tilaan.
        Minulla on aivan liikaa tätä ominaisuutta. Se on samalla sekä heikkous että vahvuus. Se ei tarkoita sitä että eletään tunne-elämän ehdoilla tai tehdään tunteisiin perustuvia ratkaisuja, ainoastaan että raja omien tunteiden ja toisten tunteiden välillä hämärtyy ja toisen ihmisen tuska ja hätä koetaan melkein kuin omina. Samalla tavalla toisen ihmisen onnellisuus ja ilo tarttuvat kuin kulkutauti, vaikka itsellä ei olisi muuten kauheesti aihetta olla iloinen juuri silloin.

Herkkyys ja herkkänahkaisuus erottuvat mielestäni ainoastaan siten että "herkkyys" on enemmän sisäänpäin kääntyvää, oman itsen hienosäätöisyyttä ja "herkkänahkaisuus" on sekä että, mutta sillä kuvataan usein sitä miten ulkoiset tekijät koskettavat ja haavoittavat liian helposti omaa minuutta. Minä olen nimenomaan "herkkänahkainen": en pysty nostattamaan rajaa ja suojaamaan itseäni edes huumorin varjolla, kipeää tekevän informaation hyökkäykseltä.

• eppu2
        Anceli kirjoitti:

Selvisikö oliko hän myös heikko tai ehkä se selviää kirjasta.

Ymmärsin, että on erilaista, kun mitä yleensä herkkyydellä käsitetään.
        En osaa tarkemmin sanoa.
        Kirja varmaan avartaa asiaa.

• eppu2
        demeter1 kirjoitti:

Nyt viittasit kelpo teokseen, eppu2. Elaine N Aron: Erityisherkkä ihminen. Sisältyy meidän kirjapiirin valittuihin. Paljon siitä on ollut puhetta medioissakin.
        Ilmaisutkin siistiytyvät ajan kanssa. Ennen sanottiin vain, että jollakulla on "huonot hermot", hän on hermoheikko. Nykyään tiedetään, että kyseessä on neurologinen poikkeavuus ja nähdään myös, mitä hyvää tällainen "vaurio" on tuonut tullessaan.

Joo ja sen on suomentanut joku Heli-niminen, sukunimeä en muista.
        Ehkä googlesta löytyisi.

• demeter1
        eppu2 kirjoitti:

Joo ja sen on suomentanut joku Heli-niminen, sukunimeä en muista.
        Ehkä googlesta löytyisi.

En minäkään suomentajaa muista, mutta tuolla nimellä löytyy kaupoista ja kirjastosta. (eppu2).
        Taisi tämä suomentaja saada tuosta aiheesta jonkinlaisen liikeideankin. Ainakin on luennoitsijaksi kutsuttu.

• Anceli kirjoitti:

Hyvänen aika, joku voi olla herkkä niin että hän itkee kun katsoo surullisia tai romanttisia elokuvia. Ei se tee häntä heikoksi.

Toki saa, ihan mielenkiinnosta kysäisin tarkoitusperiäni, olinko liian utelias.

Tytär itkee aina jos on kauheen surullinen leffa. Hän ei ole heikko, vaan sentimentaalinen. Herkkyys on sitten vielä eri asia.

Trooppisessa ilmastossa hoitamattomat avohaavat märkivät tosi nopeesti ja niihin tulee toukkia. Kerjäämässä tällasia ihmisiä näin kaduilla v. 1970 ja parempiosaset loikkasi vain yli. Ne sanoi "ne tekee itse niitä haavoja että muiden kävisi sääliksi ja että ne tienaisi enemmän". Samoin kuin katupojat jotka haisteli liimaa olivat heidän mielestään luonnesairaita pikkurikollisiaja nuoret naiset jotka kuljettivat kuumeista lasta ovelta ovelle ja kerjäsivät rahaa lääkärille käyntiin vuokrasivat näitä lapsia herättääkseen sääliä ja myötätuntoa. Asioita voi nähdä monelta eri kantilta mutta ei välttämättä kaikki nökökulmat ole oikeita tai kaikki vastaukset oikeita. Kalvavaa omaatuntoa voi yrittää rauhoittaa humpuukiselityksillä.

Minä asuin hyvin Colombiassa, 450 neliöö, uima-allas ja puutarha. Kaksi kotiapulaista jotka asuivat talossa ja kun lapset olivat pieniä niin vielä nanny .Sisäpihallani kasvoivat orkideat ja kolibrit kävivät imemässä sokerivettä juomalaitteesta. Minä tulin aamulla sängystä katettuun aamiaispäytään. Ei ollut alkeellista. Lähde mukaan seuraavalla kerralla ;)

No autoitko sä Paloma niitä kerjäläisiä, jos sun omat asiat oli noin hyvin?

Tunnustan kans nauraneeni Korppiksen kirjotukselle, ois voinut tulla mun näppäimistöltä sama stoori.

Vaikka nauroin, en koe panneeni ketään halvalla.

• minttupuu kirjoitti:

No autoitko sä Paloma niitä kerjäläisiä, jos sun omat asiat oli noin hyvin?

Tunnustan kans nauraneeni Korppiksen kirjotukselle, ois voinut tulla mun näppäimistöltä sama stoori.

Vaikka nauroin, en koe panneeni ketään halvalla.

Joskus annoin rahaa joskus en. Kadunkulmissa jöngleeraville nuorille annoin lantteja, pikkuisille tytöille ja pojillekin liikennevaloissa. Kotona minun hyväntekeväisyyteni kiellettiin, kun koko naapurikaupunginosa vuorenrinteeltä suunnisti mun ovelleni aina lounasaikaan. Mutta ei minulla ollut riittävästi lantteja että olisin voinut mitenkään auttaa pysyvästi ketään, hyvä kun tultiin itse juttuun. Emme itse nostaneet edes palkkaa omasta yrityksestämme, vaan jouduimme aina välillä lainaamaan apilta. Työllistimme toki pienen ryhmän ihmisiä, mutta ei minusta miksikään bisnesnaiseksi ole koskaan ollut. Kaikki tulot meni työntekijöiden palkkoihin :))

Tytär itkee aina jos on kauheen surullinen leffa. Hän ei ole heikko, vaan sentimentaalinen. Herkkyys on sitten vielä eri asia.

Yksi synonyymi sanalle sentimentaalinen on herkkätunteinen.

• demeter1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Empatialla minä ymmärrän kykyä (ääritapauksissa jopa melkein pakonomaista tarvetta) elää ja tuntea toisen ihmisen tunteilla ja asettua toisen ihmisen asemaan. Ei siis ainoastaan ymmärtää ja myötäelää, vaan myös sisäistää ja monesti aivan ilman mitään tarkoitusta "liukua" toisen ihmisen emotionaaliseen tilaan.
        Minulla on aivan liikaa tätä ominaisuutta. Se on samalla sekä heikkous että vahvuus. Se ei tarkoita sitä että eletään tunne-elämän ehdoilla tai tehdään tunteisiin perustuvia ratkaisuja, ainoastaan että raja omien tunteiden ja toisten tunteiden välillä hämärtyy ja toisen ihmisen tuska ja hätä koetaan melkein kuin omina. Samalla tavalla toisen ihmisen onnellisuus ja ilo tarttuvat kuin kulkutauti, vaikka itsellä ei olisi muuten kauheesti aihetta olla iloinen juuri silloin.

Herkkyys ja herkkänahkaisuus erottuvat mielestäni ainoastaan siten että "herkkyys" on enemmän sisäänpäin kääntyvää, oman itsen hienosäätöisyyttä ja "herkkänahkaisuus" on sekä että, mutta sillä kuvataan usein sitä miten ulkoiset tekijät koskettavat ja haavoittavat liian helposti omaa minuutta. Minä olen nimenomaan "herkkänahkainen": en pysty nostattamaan rajaa ja suojaamaan itseäni edes huumorin varjolla, kipeää tekevän informaation hyökkäykseltä.

Olen kantanut tuota ominaisuutta, liiallista samaistumista toisen ihmisen tunnetilaan, lähes koko aikuisikäni.(Paloma) Siksipä allekirjoitan täysin kuvauksesi herkkänahkaisuudesta.

Oikein aloin miettiä, miksi minulla nyt tuntuu olevan helpompaa niin ettei tuota "liukumista" toisen nahkoihin enää tapahdu kovin herkästi.
        En usko empatiakykyni vähentyneen vaan "näkökykyni" kasvaneen ja itsetuntemukseni lisääntyneen siinä mielessä, että osaan vetää rajan itseni ja toisen välille, erottaa omat tunteeni toisen (oletetuista) tunteista. Kauan se on vienyt ja toki poden maailmantuskaa aika ajoin, mutta epätoivo ei saa enää minusta otetta. Tietysti elämänkatsomuskin auttaa, mutta mikään suojakilpi se ei mielestäni minulle ole, pikemminkin uutta tarjoava mahdollisuus...

• Anceli kirjoitti:

Hyvä niin, että löytyy heitä joiden kanssa voi keskustella, vaikka mielipiteet eivät aina yksiin menisikään. Kuten tuolla alempana kirjoitit kamuista.
        Eipä ainakaan ole pelkkää joo joo niin niin jutustelua ja kuitenkin asiallista viestintää.

Joskus vaikuttaa siltä kuin täällä kilpailtaisiin siitä kuka on eniten kurjuutta nähnyt ja ken eniten empatiaa tuntee.

Siinäkin ollaan samoilla linjoilla ettei murehdita ja märehditä liian paljon, kuitenkin saatetaan asioista jotain (sinä paljonkin, slurps ;) tietää, osataan ajatella omilla aivoillamme eikä mennä lauman mukana huutamaan.

Kun kuitenkin asioilla yleensä on vähintään kaksi puolta, puhutaan sitten kurjuudesta, nälänhädästä tai Suomeen tulevista maahanmuuttajista.
        Harva pystyy näkemään selkeästi ja tietääkö edes riittävästi taustoista, joita näihin liittyy. Mielikuvat saattavat jyllätä näissäkin.
        Jos sodat kehitysmaista ja muista kärsimyksen paikoista loppuisivat, voisi tilanne niissä parantua, vai parantuisiko se?
        Ollaanko siellä jo niin totuttu ja opittu apuun ettei sittenkään pärjättäisi.
        Purettaisiinko pakolaisleirit ja ihmiset niistä palaisivat kotiinsa elämään onnellista elämää.
        Muuttaisivatko Suomeen tulleet turvapaikan hakijat takaisin kotimaihinsa.

Onhan Suomessakin eletty huonoja aikoja, on ollut sota, on nähty nälkää ja nykyaikana on omat ongelmansa.
        Muutamia on aikoinaan jopa Ruotsiin pakoon lähtenyt tai Amerikan ihmemaahan.

Mä jäin miettimään tätä asiaa. Minä olen puhunut nyt kyllä vain yhdestä ryhmästä maahanmuuttajia ja ne ovat pakolaiset, jotka ovat saaneet turvapaikan Suomesta (tai Ruotsista). He ovat kuitenkin häviävän pieni prosentti sotien todellisien uhrien määrässä: valtaosa sotaa paenneista tai pois kodeistaan pakotetuista siviileistä asuu pakolaisleireissä omassa maassaan tai naapurimaissa ja ehdottomasti toivovat voivansa palata kotiin. Miten onnellista tai onnetonta heidän elämänsä olisi jos he pääsisivät palaamaan onkin sitten pelkkää spekulointia.

Otetaan esimerkiksi vaikka syyrialaiset/irakilaiset pakolaiset jotka asuvat Pohjois-Syyriassa lähellä Irakin rajaa ja jotka is-murhajoukot ovat ajaneet pois kodeistaan koska he heivät kääntyneet heidän lahkoonsa (ne jotka säilyivät hengissä). Suurin osa heistä kuuluu Irakin vähemmistökansallisuuksiin tai ovat shiittejä. He ehkä joskus tulevaisuudessa pystyvät palaamaan koteihinsa jos poliittinen tilanne sen sallii ja jos IS-terroristit saadaan aisoihin. Henkilökohtaisesti näen heidän tulevaisuutensa tosi mustana ja ellei ulkopuoliset (NATO, USA, EU, Venäjä jne puutu asiaan kalifaatista voi hyvinkin tulla tosiasia ja päät rullaa Irakin hiekassa vielä entistä enemmän.

Miten nämä kymmenet tuhannet pakolaiset leireissä voidaan sijoittaa jonnekin muualle on kysymys johon ei ole ainakaan vielä mitään ratkaisua.

• Korppis*
        demeter1 kirjoitti:

Olen kantanut tuota ominaisuutta, liiallista samaistumista toisen ihmisen tunnetilaan, lähes koko aikuisikäni.(Paloma) Siksipä allekirjoitan täysin kuvauksesi herkkänahkaisuudesta.

Oikein aloin miettiä, miksi minulla nyt tuntuu olevan helpompaa niin ettei tuota "liukumista" toisen nahkoihin enää tapahdu kovin herkästi.
        En usko empatiakykyni vähentyneen vaan "näkökykyni" kasvaneen ja itsetuntemukseni lisääntyneen siinä mielessä, että osaan vetää rajan itseni ja toisen välille, erottaa omat tunteeni toisen (oletetuista) tunteista. Kauan se on vienyt ja toki poden maailmantuskaa aika ajoin, mutta epätoivo ei saa enää minusta otetta. Tietysti elämänkatsomuskin auttaa, mutta mikään suojakilpi se ei mielestäni minulle ole, pikemminkin uutta tarjoava mahdollisuus...

Minä uskon olevani itsenäinen siten, että en samaistu kenenkää tunnetiloihin. Itseasiassa tunnen kiusaantuvani jos joudun tilanteeseen jossa mennään jonkun tunnetilan mukana kaaokseen. Silloin minulla nousee järkiajattelu päällimmäiseksi. Siitä varmaan kertoo sekin, jonka jo mainitsin jos porukka ympärilläni hermostuu minä rauhoitun.

Onneksi en tunne maailmantuskaa. Siitä pääsee eroon kun ei istu TV:n ääressä eikä tilaa sanomalehtiä. Nyt tosin tämä uusi älypuhelin tiedottaa heti jos maailmalla on tapahtunut jotain uutisoinnin arvoista.

Lähden nyt saunomaan ja pesemään herkkää nahkaani.

Parannelkoahan moalimoa tuun iltayöstä taas linjoille ; 00

• eppu2
        Korppis* kirjoitti:

Minä uskon olevani itsenäinen siten, että en samaistu kenenkää tunnetiloihin. Itseasiassa tunnen kiusaantuvani jos joudun tilanteeseen jossa mennään jonkun tunnetilan mukana kaaokseen. Silloin minulla nousee järkiajattelu päällimmäiseksi. Siitä varmaan kertoo sekin, jonka jo mainitsin jos porukka ympärilläni hermostuu minä rauhoitun.

Onneksi en tunne maailmantuskaa. Siitä pääsee eroon kun ei istu TV:n ääressä eikä tilaa sanomalehtiä. Nyt tosin tämä uusi älypuhelin tiedottaa heti jos maailmalla on tapahtunut jotain uutisoinnin arvoista.

Lähden nyt saunomaan ja pesemään herkkää nahkaani.

Parannelkoahan moalimoa tuun iltayöstä taas linjoille ; 00

Tulin hetki sitten saunomasta.
        Empatiaa voisi sanoa myös myötätunnoksi ja suhtautumistavaksi, se ei tarkoita kenenkään kaaokseen menemästä.
        Koko ajan pitää olla selvillä myös omasta itsestään ja tunteistaan.
        Voi tuntea empatiaa, vaikka ei ole läsnä ja voi suhtautua empaattisesti, kun on läsnä.

• Korppis*
        eppu2 kirjoitti:

Empatiaa voisi sanoa myös myötätunnoksi ja suhtautumistavaksi, se ei tarkoita kenenkään kaaokseen menemästä.
        Voi tuntea empatiaa, vaikka ei ole läsnä ja voi suhtautua empaattisesti, kun on läsnä.

Halusin verrata dementerin voimakasta myötäelämisen taipumusta omiin tunteisiini. Tottakait tunnen mielipahaa esim. puolustuskyvyttömien hyväksikäytöstä. Tunnen myös iloa toisten onnesta jne. Tirautin jokusen ilonkyyneleen viimeksi Paavalin kirkossa Helsingissa 15.11.

Niin ja mitä tulee herkkyyteen, en pysty katsomaan luontofilmiä, joissa leijona tappaa pienen kauriin.

Nyt suljen koneen ; ))

• eppu2 kirjoitti:

Oottakaahan kun saamme saunan valmiiksi täällä niin mun saunaleuhkimisella ei tuu oleen mitään rajoja. Tulen tekeen aloituksen siitä miten Paloma meni saunaan....

• eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

Oottakaahan kun saamme saunan valmiiksi täällä niin mun saunaleuhkimisella ei tuu oleen mitään rajoja. Tulen tekeen aloituksen siitä miten Paloma meni saunaan....

Ja peijakas, meillä on 2 maalaissaunaa ja kesällä valmistuu kolmas.
        Savusaunakin on, vaan ei käytössä.
        Ja nää kerrostalosaunat, näis on se sähkökiuas.

NI, että kyllä saunoissa löytyy.

• demeter1
        Korppis* kirjoitti:

Halusin verrata dementerin voimakasta myötäelämisen taipumusta omiin tunteisiini. Tottakait tunnen mielipahaa esim. puolustuskyvyttömien hyväksikäytöstä. Tunnen myös iloa toisten onnesta jne. Tirautin jokusen ilonkyyneleen viimeksi Paavalin kirkossa Helsingissa 15.11.

Niin ja mitä tulee herkkyyteen, en pysty katsomaan luontofilmiä, joissa leijona tappaa pienen kauriin.

Nyt suljen koneen ; ))

Minustakin tunnekaaokseen mukaan meneminen on eri asia kuin samaistuminen toisen tunteisiin. (korppis, eppu2)

Edelliseen en ole taipuvainen, kiitos kriittisen mielenlaatuni. Se on myös osaltaan auttanut pääsemään eroon liiallisesta samaistumistaipumuksesta.

Empatia on määritelty niin hyvin, ettei siihen ole oikein lisättävää. Kun aiemmin viittasin "näkökyvyn" lisääntymiseen ja sitä kautta empatian vähenemiseen tarkoitan, että joskus on vaikea tuntea empatiaa, jos katsoo, että ihminen on itse sotkenut asiansa, eikä ota niistä vastuuta.

Myöhäisiltaa Paloma@

Kiusa kihisi kun löimme löylyä lissää. Dutchmankin on oppinut suomalaisen saunan lauantaiset nautinnon hetket kuin suomalaiset ikään.

Odotahan kun pääset lutusen kanssa eka löylyihin voin kuvitella sen ilon ja nautinnon tunteet kun istutte koto-suomalaisessa saunan löylyssä ; )

Siinä vierekkäin, hieman kyyryssä, silmät sikkuralla.

Onnellisena omassa saunassa.

• korppis kirjoitti:

Myöhäisiltaa Paloma@

Kiusa kihisi kun löimme löylyä lissää. Dutchmankin on oppinut suomalaisen saunan lauantaiset nautinnon hetket kuin suomalaiset ikään.

Odotahan kun pääset lutusen kanssa eka löylyihin voin kuvitella sen ilon ja nautinnon tunteet kun istutte koto-suomalaisessa saunan löylyssä ; )

Kiuas ei kiusa ; ((

• ihmetelijä ?
        korppis kirjoitti:

Kiuas ei kiusa ; ((

Mitenkäs tämä pitkä jaarittelu saunoista sun muusta liittyy alotuksen kyselyyn

" oletko köyhä" ?

• ihmetelijä ? kirjoitti:

Mitenkäs tämä pitkä jaarittelu saunoista sun muusta liittyy alotuksen kyselyyn

" oletko köyhä" ?

Ei mitenkään, vaan kauan me saatiinkin jutustella ilman, että joku väliin tunkee ; )))

Hää nyt vaan ihmettelee.

• korppis kirjoitti:

Myöhäisiltaa Paloma@

On Lutusen talossa (siinä jota ollaan nyt tyhjentämässä, siivoamassa ja laittamassa myyntiin) sauna, sähkösauna. Olemme kylpeneet pari kertaa, mutta siitäkin on jo ainakin kaksi vuotta aikaa.
        Nyt maanantaina tulee rakennusukkelit alottamaan meidän oman yhteisen saunan suunnittelua pesutupaan. Siihen tulee puulämmitys.
        Sitten tarvii kesäksi laittaa ulos rakennuksen päätyyn pari mukavaa tuolia ja pöytä että saadaan käydä vilvoittelemassa naapureiden suureksi kauhuksi....jaa siis pyyheliinaan verhoutuneina tietysti.

On Lutusen talossa (siinä jota ollaan nyt tyhjentämässä, siivoamassa ja laittamassa myyntiin) sauna, sähkösauna. Olemme kylpeneet pari kertaa, mutta siitäkin on jo ainakin kaksi vuotta aikaa.
        Nyt maanantaina tulee rakennusukkelit alottamaan meidän oman yhteisen saunan suunnittelua pesutupaan. Siihen tulee puulämmitys.
        Sitten tarvii kesäksi laittaa ulos rakennuksen päätyyn pari mukavaa tuolia ja pöytä että saadaan käydä vilvoittelemassa naapureiden suureksi kauhuksi....jaa siis pyyheliinaan verhoutuneina tietysti.

Ai niin, ettei jouduttaisi taas sivuraiteille, ihmettelijälle tiedoksi että sitten vasta tunnen itseni rikkaaksi kun pääsen Lutusen kaa omaan saunaan.

• eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ai niin, ettei jouduttaisi taas sivuraiteille, ihmettelijälle tiedoksi että sitten vasta tunnen itseni rikkaaksi kun pääsen Lutusen kaa omaan saunaan.

Joskus ne ´´sivuraiteet´´ on ihan mielenkiintoisia.

Kunnon sauna siitä tulee, kun laitatte sen puulämmityksen. Se kuuluu oikeeseen saunaan.

• eppu2

Olin tuossa miltei pari tuntia asioilla.
      Nyt lueskelin kommenttejanne.
      Mielenkiintoisia, montaa eri näkemystä ja kokemusta.

Ovat kaikki arvoisia.

• En ole köyhä, en rikas, joskus rakas.

Onneni annostellaan pieninä hetkinä, tuskin onnellinen tai onnetonkaan.

Tyytyväinen ja huoleton olen.

Juuri nyt luen päivän postia ja juon vasta iltapäiväkahvia laskiaispullan kera,
      joten suuri syy pieneen onnenhetkeen. Nimittäin tämä posti.

• Onnea on, ettei tarvitse lähteä töihin aamuisin. Eikä iltaisin, eikä öisin.
      Rikkautta on, että pystyy maksamaan kaikki laskut. Että pystyy ostamaan, mitä tarvitsee.
      Sattumalta synnyin Suomeen, enkä Syyriaan, Palestiinaan, Kongoon, Saudi-Arabiaan, Ukrainaan, Irakiin. Se on sitä onnea.

• köyhä ooon ja -

kehtaan tunnustaa, köyhyys on politikkojen tekemä rikos omaa kansakuntaa kohtaan, köyhyys on aina jokun tahona tekemä rikos.

" oon köyhä laulaja mä vain, yksin harhailen "

kyllä köyhä olen,
      perustelut,
      koska aikasemmin on tottunu leveämpään rahan käyttöön,
      nyt inflaatio on syöny eläkkeitten ostoarvon liian vähiin,

• be4ssie*

Olisitko vähemmän köyhä ellei meille yhteisillä poliittisella päätöksillä olisi rakennettu hyvinvointivaltiota eläkejärjestelmineen?

Jos olet niin köyhä että saat takuueläkettä niin sinulle jää enemmän käyttörahaa kuin monelle pienipalkkaiselle jonka tulot estävät sosiaalietuuksien saamisen.

• mä ja mun tarpeet

Joo, en halua vertailla. En ole materialisti. Elän omillani ja autan rahallisesti että "henkisesti" tukien lapsiani ja lapsenlapsiani, jos on tarve. Tällä hetkellä olen tyytyväinen elämääni :)

• Mielen miljonääri ei oo koskaan köyhä joskus kipee mut ei koskaan köyhä.

• kawe

Tähän ketjuun on tullut oleelliseen keskittyvien ihmisten kommentteja.
      Aiemmin minullakin oli taloudellisesti helpompaa, mutta nyt osaan, onneksi, nähdä kokonaisuuden, enkä myöskään vertaile ketään,
      On ihan hyvä, että joku muistutti - täällä on kaikki.

• jollain on

Jos olisin yksin, rahaa olisi käsittämättömästi. Ongelman luo yhteisö -sitten ollaankin jo köyhiä...

• €--

Raha riittää kuluihin mutta harrastusta varten saisi olla enempi rahaa, siinä mielessä tuntuu vähän köyhältä.

• ei me vaan he

Hei ja halloota,
      Miten tehdään tulevaisuuden ihmisistä "rikkaita ja onnellisia"?
      Jospa vaikka me 60 pistäisimme stopin sille "ihanne ihmiselle".
      Jospa me osoittaisimme ystävällisyyttämme ja huomiotamme juuri sille "ei niin nätille, tai sille vähän ylipainoiselle, tai sille ei niin kauniisti puetulle" -lapselle. Meillähän on tavallaan valta katkaista "kurjuuden ketju".

• eppu2

Niimpä, pienellä hymylläkin voi saada ihmeitä aikaan.

• L - L

Rikas ei ole se jolla paljon on vaan se jolta vähän puuttuu!
      Kukin lähestyy asiaa omalla tavallaan.

• eppu2

Aineellinen köyhyysraja määritellään ihan valtakunnallisesti.
      Mutta paljon isompi tuloinen voi olla köyhempi. kun ei hallitse talouttaan.

Mielen sisäinen elämä on se henkinen lipas, johon voimme aarteita kerätä.
      Myös taidot, joita omaamme on käytettäväksi tarkoitettu. Toistemme ja itsemme iloksi ja hyödyksi. Se on rikkautta ja rikastuttamista.

Tuo verenpainetauti se minuun iski vähän päälle 30 vuotiaana. (sukuvika). Siitä asti olen pillerin aamuisin napsinut.
      Vanhemmiten kremppaa siellä sun täällä ja välillä vähemmän.
      Vaan olen toimintakykyinen siis tyytyväinen.

Onnellisuus, se mielestäni syntyy pienistä palasista, tuokioista, oivalluksista.

Kaikkein tärkein asia on kuitenkin jokaisen henkilökohtainen kokemus, eli näitä pohtiessa kaikki ovat oikeassa, näkökulmat vain voivat olla erilaisia.

Kiitos kommenteista.
      Niinkuin joku mainitsikin, että on ´´oleelliseen keskittyvien ihmisten kommentteja´´ siihen voi vain yhtyä.

• kkoga

Olen köyhä.

• :-)

En vielä, mutta sekin aika kait vielä tuleman pitää.-

• wwkuaat

Kuka on köyhä-- annoin taas hänelle 20kr istui kaupan lähellä.

Minä en ole rikas.

• Eteenpäin

Ihan olen köyhistä köyhin. Tähän ikään olen valitettavan vähän joutunut köyhyydestä kärsimään. En ole kylmästä väristen puhumattakaan peloissani värjötellyt seinien suojissa. Ulkosalla. Talvella. Siispä olen erittäin hyväosainen. Ja kärsivien kokemuksista köyhä. Haluaisitko auttaa kanssani?

• Vastaan kun kysyt

Tämän onnellisemmaksi en tule. En viitsi vertailla muihin, on ihan omaakin tekemistä.

• Olen rikas. Mulla on n. 300 CD-levyä musaa, ja lisää tietokoneen ulkoisella muistilla. Kun löydän sen muuntajan rikastun siis tuplasti.
      2 ipanaa sängyissään kuorsaamassa
      10 tipua lintulaudalla
      40m2 polttopuuta
      2 moottorisahaa
      3 kirvestä, joista yhden varsi poikki
      Pastakone
      Keinu
      CD-soitin
      6 kaiutinta ja subwooferi
      Mielikuvitus
      12 tomaattia
      Kissa ja koira. Tuossa nimenomaisessa järjestyksessä kun kissa on kissa, se etuilee.
      n. 200 puutarhalehteä.
      Ja meinasin tähän hännille laittaa että yksi uutuuttaan hohtava öljykattila pannuhuoneessa, mutta sitten tajusin että eihän se minun ole. Ei ole tullut laskua vielä.

Jos ei noilla eväillä tuu onnelliseksi, niin ei tule millään.

• Ei sulla kuitenkaan ole suksia, vai onko? Minullapa on.
        Puitakin on paaaaljon enemmän. :)

• Anceli kirjoitti:

Ei sulla kuitenkaan ole suksia, vai onko? Minullapa on.

Sukset löytyy, mutta kohtalaisen lumiköyhä olen :)) Tilalle tarjoan kahdet hai-saappaat, keltaiset ja vaaleanpunaiset.
        Ja niitä puita piti olla kuutiona eikä neliönä, auttoiko yhtään... teillä sellainen määrä on varmaan pelkkää sytykettä :)

• hmp.f kirjoitti:

Sukset löytyy, mutta kohtalaisen lumiköyhä olen :)) Tilalle tarjoan kahdet hai-saappaat, keltaiset ja vaaleanpunaiset.
        Ja niitä puita piti olla kuutiona eikä neliönä, auttoiko yhtään... teillä sellainen määrä on varmaan pelkkää sytykettä :)

Minulla on mustat Kontiot ja Mora-puukko, joka on työrauhan paras turva.
        En just tähän hätään puumäärää osaa arvioida, mutta puuliiterissä on aika paljon ja metsässä vielä enemmän. :)

• Anceli kirjoitti:

Minulla on mustat Kontiot ja Mora-puukko, joka on työrauhan paras turva.
        En just tähän hätään puumäärää osaa arvioida, mutta puuliiterissä on aika paljon ja metsässä vielä enemmän. :)

Minä omistan kymmeniä koivuja ja muutaman männyn sekä neljä isoa kuusta ja kymmenkunta pienempää. Kyllä kaatuvat jos tarvetta ilmaantuu. On näet sähkösaha, moottorisaha, pokasaha ja käsisaha.

• korppis kirjoitti:

Minä omistan kymmeniä koivuja ja muutaman männyn sekä neljä isoa kuusta ja kymmenkunta pienempää. Kyllä kaatuvat jos tarvetta ilmaantuu. On näet sähkösaha, moottorisaha, pokasaha ja käsisaha.

Voisin nokittaa omenapuilla ja marjapuskilla, mutta sovitaan ettei olla köyhiä kumpikaan.
        Kaikkea on ja rahani riittää, mikä on ihmisen elellessä.

• Anceli kirjoitti:

Voisin nokittaa omenapuilla ja marjapuskilla, mutta sovitaan ettei olla köyhiä kumpikaan.
        Kaikkea on ja rahani riittää, mikä on ihmisen elellessä.

Näin on ja jos omat rahat loppuvat on kiinteä turvaverkko ympärillä. Ei pääse putoamaan päistikkää maahan ; )

• Hei kun keikuskelen

"hmp.f"

Hah ha ha haa, jopa on hupaista keskustelua sulla ja Ancelilla.
        Hyvähän teillä on pröystäillä, kun liiveri on puita täynnä ja muita kamoja on vaikka muille jakaa.

Pikkuusen alemmas pudotan teidän omahyväistä leuhkimista.
        Älkäätte unhoita, että meikäläisellä on se kalaton akvaario.
        Niin ja Yukka-palmuki olohuoneen nurkas.
        Että ei meikäläinenkään mikään rutiköyhä oo.

• kuutioita hih
        Anceli kirjoitti:

Ei sulla kuitenkaan ole suksia, vai onko? Minullapa on.

40 m2 puita? Ancelilla taitaa olla kuutioita.

• eppu2

hmp.f

Kyllä nyt sait hymyn huuleen. Kerrassaan maino oivallus, tuo listasi.

• Hymysi on tarttuvaa laatua eppu2 :)

Yksi tärkeä unohtui, kirja "Viesti oikeiden ihmisten maailmasta" Marlo Morgan, kirja joki muutti maailmani paremmaksi.

• hmp.f kirjoitti:

Hymysi on tarttuvaa laatua eppu2 :)

Yksi tärkeä unohtui, kirja "Viesti oikeiden ihmisten maailmasta" Marlo Morgan, kirja joki muutti maailmani paremmaksi.

Onko tuo se kirja jossa ollaan Australiassa, aboriginaalien parissa? Jos on niin olen lukenut sen joitain vuosia sitten.

• Anceli kirjoitti:

Onko tuo se kirja jossa ollaan Australiassa, aboriginaalien parissa? Jos on niin olen lukenut sen joitain vuosia sitten.

Se on just se kirja, Anceli. Se sattui käteeni kopsahtaa kun taistelin masennuksen kanssa vuosia sitten, ja löysin siitä niin paljon, voisi sanoa että elämän. Ei se varmaan yksinään auttanut tajuamaan tätä eloa, mutta yksi ravistaja kuitenkin.

Ja eikun hait jalkaan ja ulos uiskentelemaan... pitääkö pehmustaa pylly ensin, aika liukasta vissiin tuolla. Sellainen normi etelän talvi..

• hmp.f kirjoitti:

Se on just se kirja, Anceli. Se sattui käteeni kopsahtaa kun taistelin masennuksen kanssa vuosia sitten, ja löysin siitä niin paljon, voisi sanoa että elämän. Ei se varmaan yksinään auttanut tajuamaan tätä eloa, mutta yksi ravistaja kuitenkin.

Ja eikun hait jalkaan ja ulos uiskentelemaan... pitääkö pehmustaa pylly ensin, aika liukasta vissiin tuolla. Sellainen normi etelän talvi..

Niin arvelinkin, olisinhan tiedon voinut jostain esiin kaivaa, mutta luotin sinuun.
        Sitä kehuttiin silloin joko täällä tai edellisellä palstalla ja siksi sen luettavakseni etsin. Saatanpa uudistaa lukukokemuksen, kirjastosta kirja kuitenkin löytyi.

Älä lankea, jos ulos liukastelemaan uskaltaudut. :)

• Viaton sivullinen

Pikkusen vähemmän on käteistä kun palaan kaupungilta.

• Muistaaks kukaan mitä vastasin joku viikko sitten?
      Silloin oli tämän raha-pakolais-aiheen edellinen utelu?
      Tähän ei laitettu sitä eläke-huttua.
      En muista mikä päivä, ajattelin ottaa kommentistani kopion.
      Jotenkin se meni siihen näin:
      Köyhään verrattuna olen rikas, rikkaaseen verrattuna köyhä.

Enempää en jaksa, viitti.
      Onhan tssä jo toistoa muutenkin.

H.

• köyhä eläkeläinen

älä hunski viitti saivallella pikkuasialla,

• hunksz

Eletään toivossa ettei kukaan muista, eikä ainakaan kaiva sitä esiin.
        Tuohan jo riitti oikein hyvin, osallistuit kuitenkin omalla vaatimattomalla panoksellasi.

YP.

• eppu2

H
        Aloituksessa ei ollut pakolaisista mitään. Enkä suoranaisesti rahastakaan puhunut, vaan rikkaudesta. Jotta, kun arvostelet niin katso vähän mistä on kysymys.

Mutta minun mielestäni rönsytä saa. Sitä teen itsekin.
        Sinulla on outo ajatus (minun mielestäni), että jos joskus ja takavuosina on jostain puhuttu, siitä ei saisi enää puhua.

Jokaiseen asiaan voi tulla uutta tietoa, uutta näkemystä uusien ihmisten myötä.

Ja hyvänen aika, jos jotain et jaksa etkä viitti, niin eihän Sinun ole pakko. Huilaa vaikka.

• eppu2
        eppu2 kirjoitti:

H
        Aloituksessa ei ollut pakolaisista mitään. Enkä suoranaisesti rahastakaan puhunut, vaan rikkaudesta. Jotta, kun arvostelet niin katso vähän mistä on kysymys.

Sinulla on outo ajatus (minun mielestäni), että jos joskus ja takavuosina on jostain puhuttu, siitä ei saisi enää puhua.

Ja hyvänen aika, jos jotain et jaksa etkä viitti, niin eihän Sinun ole pakko. Huilaa vaikka.

Selvennän ´´pakolaisleirillä asuvia´´ käytin siinä tarkoituksessa, että voisi oman maan sisällä olevaa köyhyyttä laittaa mittasuhteisiin.

En siis puhunut siitä, että miten rahaa käytetään heihin tm. pakolaispolitiikasta.

• köyhä eläkeläinen kirjoitti:

älä hunski viitti saivallella pikkuasialla,

"köyhä eläkeläinen"

Onhan se kiva kuitenkin että aloituksia pienestäkin tehdään?

H.

• eppu2 kirjoitti:

H

"eppu2"

"Minä olen rikas, jos vertaa pakolaisleirillä asuvaan"

Minä en kieltänyt kopioimasta toisten aloituksia.
        Osoitan vain hymähtelevän mieli-piteeni.
        Olen aina kirjoittanut että kehitelkää omaa.
        Ei toisten omaa.
        Jos ei muuta voi, kun toisen omaa, niin kirjoittaa sitten siihen, jotta voi tuoda
        esiin "uusia" näkemyksiään.

Kyllä minä aina vähän jaksan.
        Kuten Anceli kokeneena huomauttikin.

H.

• eppu2 kirjoitti:

Selvennän ´´pakolaisleirillä asuvia´´ käytin siinä tarkoituksessa, että voisi oman maan sisällä olevaa köyhyyttä laittaa mittasuhteisiin.

En siis puhunut siitä, että miten rahaa käytetään heihin tm. pakolaispolitiikasta.

"eppu"

Noh, sallin tällaisen lipsahduksen.
        Huvittuneesti.
        "Kirjoitukseni ymmärrettiin väärin"

H.

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

"köyhä eläkeläinen"

Onhan se kiva kuitenkin että aloituksia pienestäkin tehdään?

H.

Hunksi, Sinä vastarannan kiiski.
        Kyllä Sinä tiedät, että pisaroista ne meretkin......

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

"eppu2"

"Minä olen rikas, jos vertaa pakolaisleirillä asuvaan"

Minä en kieltänyt kopioimasta toisten aloituksia.
        Osoitan vain hymähtelevän mieli-piteeni.
        Olen aina kirjoittanut että kehitelkää omaa.
        Ei toisten omaa.
        Jos ei muuta voi, kun toisen omaa, niin kirjoittaa sitten siihen, jotta voi tuoda
        esiin "uusia" näkemyksiään.

Kyllä minä aina vähän jaksan.
        Kuten Anceli kokeneena huomauttikin.

H.

Tämä maapallo on meidän kaikken oma ja sanatkin ovat meidän kaikkien omat ja asiatkin ovat meidän kaikkien omat.
        Viisaat ovat kertoneet, että maailma on globaali.

• en minäkää

Ei. Kukaan ei muista.

• kawe

Köyhyys on globaalia, mutta kokemuksena subjektiivistä

• henrjii

Tuskipapa vaan täällä kukaan varkas kirjoittelee, heillä on muuta tekemistä

• bessie*

Rahaa on mutta se on tavarassa kiinni, mahdollistaa tänne kirjoittelunkin.

• eppu2

Noh, mihinkäs se raja vedetään.
        Ja voihan sitä kirjoittaa muustakin rikkauden muodosta, kuin mammonasta.

• roletaari

Mitäs ne ovat muualla tekemässä?
        - nyt
        - huomenna päivällä
        - arkisin yleensä

• henrjii
        bessie* kirjoitti:

siitä kannattaa pitää kiinni

• Hyi minua
        bessie* kirjoitti:

Nainen lähti mailmalle, mukanaan pimppi ja virsikirja, kummankin ovat lapset repineet.

• henrjii

kaikkea muuta kuin hikistä näyttöä silmät kirvellen tuijottavat

• Terve köyhäilijä

Pienellä rahalla elelevä terve ihminen. Ei ole varaa ostaa roskaruokaa eikä viinaa ja tupakkaa joten on tyytyminen terveellisiin edullisiin ruokiin ja elintapoihin. Ei ole varaa ostellalääkkeitä eikä hypätä lääkäreissä joten on paras pysyä terveenä.

• eppu2

Sehän se elintärkeä asia on, että terveyttä riittäisi. Se on jo suuri rikkaus.
        Usein sille vaan ei osata antaa sille kuuluvaa arvoa, ennen kuin se on mennyt.
        Ihmisen pitäisi aina muistaa, että hetken päästä kaikki voi olla toisin.

• bessie*
        eppu2 kirjoitti:

Sehän se elintärkeä asia on, että terveyttä riittäisi. Se on jo suuri rikkaus.
        Usein sille vaan ei osata antaa sille kuuluvaa arvoa, ennen kuin se on mennyt.
        Ihmisen pitäisi aina muistaa, että hetken päästä kaikki voi olla toisin.

Miksi ihmisen pitäisi aina muistaa, että hetken päästä kaikki voi olla toisin?

Aivan varma en ole, mutta luulen etten ole koskaan tuollaista itselleni erikseen muistutellut.

• ent. siivoojaparka
        bessie* kirjoitti:

Miksi ihmisen pitäisi aina muistaa, että hetken päästä kaikki voi olla toisin?

Aivan varma en ole, mutta luulen etten ole koskaan tuollaista itselleni erikseen muistutellut.

Eikä sitä enää kenenkään tämän ikäisen tarvitse mieleensä muistutella. Se on niitä elämän tosiasioita, minkä varmasti jokainen meistä on saanut kokea useammin kuin kerran. Tylsää elämä olisikin, jos joka päivä olisi samanlainen. Äkkimuutoksia suuntaan ja toiseen tapahtuu jatkuvasti ja uteliaisuus siitä mitä seuraavaksi, pitää elämänhalun yllä.

• eppu2
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

Eikä sitä enää kenenkään tämän ikäisen tarvitse mieleensä muistutella. Se on niitä elämän tosiasioita, minkä varmasti jokainen meistä on saanut kokea useammin kuin kerran. Tylsää elämä olisikin, jos joka päivä olisi samanlainen. Äkkimuutoksia suuntaan ja toiseen tapahtuu jatkuvasti ja uteliaisuus siitä mitä seuraavaksi, pitää elämänhalun yllä.

Tuota ajoin takaa, että se on takaraivossa tosiasiana.
        En vaan osaa asetella näitä sanojani aina kovin viisaasti.

En oikein ymmärrä ihmisiä, jotka ajattelee, ettei minulle voi mitään sattua ja sitten sattuukin.

• bessie*

No jaa, itse en kyllä kaipaa jatkuvia äkkimuutoksia, kuulostaa rasittavalta. Suunnilleen samanlaiset päivät ja niihin ihan itse suunnitellut muutokset ja 'kohokohdat' sopivat minulle, yllätykset ovat jo oletusasetuksissa mukana.

• eppu2
        bessie* kirjoitti:

No jaa, itse en kyllä kaipaa jatkuvia äkkimuutoksia, kuulostaa rasittavalta. Suunnilleen samanlaiset päivät ja niihin ihan itse suunnitellut muutokset ja 'kohokohdat' sopivat minulle, yllätykset ovat jo oletusasetuksissa mukana.

Minäkin olen näin vanhemmiten tykästynyt tasaiseen oloon ja muutokset mielelläni suunnittelen itse.
        Vaan, jos yllätyksiä tulee, pistän ´´mietintämyssyn´´ päähän ja odotan, kunnes lamppu syttyy.

• ent. siivoojaparka
        bessie* kirjoitti:

Kukapa niitä kaipailisi. Niitä tulee kaipailemattakin. Minä en ainakaan haluaisi kahta identtistä päivää peräkkäin. En vielä. Sitten niitä varmaan tulee olemaan enemmän kuin tarpeeksi, kun makaa punkan pohjalla toisten hoidettavana.

Lapseni juuri eilen muistelivat, miten jännää oli, kun käveltiin kaikessa rauhassa ulkona ja äiti otti yllättäin ja heitti lumihankeen. Siinä se odottava jännitys oli parasta, kun ei tiennyt, millä hetkellä se tapahtuu. Sama se on elämän äkkimuutosten kanssa. Tietää, että niitä tulee, mutta ei koskaan mitä ja milloin. Se siinä onkin mielenkiintoista ja jännää.

• eppu2

Kukapa niitä kaipailisi. Niitä tulee kaipailemattakin. Minä en ainakaan haluaisi kahta identtistä päivää peräkkäin. En vielä. Sitten niitä varmaan tulee olemaan enemmän kuin tarpeeksi, kun makaa punkan pohjalla toisten hoidettavana.

Lapseni juuri eilen muistelivat, miten jännää oli, kun käveltiin kaikessa rauhassa ulkona ja äiti otti yllättäin ja heitti lumihankeen. Siinä se odottava jännitys oli parasta, kun ei tiennyt, millä hetkellä se tapahtuu. Sama se on elämän äkkimuutosten kanssa. Tietää, että niitä tulee, mutta ei koskaan mitä ja milloin. Se siinä onkin mielenkiintoista ja jännää.

Sehän se, kun terveys ei rajoita valintaa, asiat on hyvin.
        Ja kun yllätyksiä tulee, voi itse päättää, miten mihinkin suhtautuu.

• ent. siivoojaparka

"Niin kauan kun kivitalossa asutaan, niin ei köyhää tunneta", sanoi pikkuveljeni aina, kun asuttiin purkutuomion alla olevassa talossa ilman nykyajan mukavuuksia. Rahojani en ole laskenut pitkään aikaan, mutta kyllä tuo kirjahyllyn reunalla oleva säästöpossu näyttää minua pyöreämmältä.

Terveydestä en voi mennä sanomaan mitään. Voihan olla, että minulla on joku hiipivä tauti, mitä en ole vielä itse huomannut.

Onnellinen? Joo. Hulluna on hyvä olla.

• kumpiko?

Köyhyyttä vai rikkautta. Niukkoja tulojani ja nyttemmin alle 1000€ eläkettäni en ole tuntenut tarvetta käyttää alkoholiin eikä tupakkaan.
      Sutoakaan minulle ei ole koskaan ollut vaikka kortti onkin.
      Eiköhän tuossa ole osa köyhyyden merkkejä.

Entä sitten terveys? Julkisen terveydenhuollon toiminnan ikävistä kokemuksista johtuen olen käyttänyt yksityisiä palveluja.
      Esimerkiksi astmani tunnistaminen, kokeet ja tarkastukset maksoivat yhteensä noin 600€.
      Molempien silmieni kaihileikkausten klinikkamaksu oli 3150€.
      Sitä edelsi kaksi lääkärikäyntiä.
      Nyt on menossa 3:n aineen tiputus ja sitten lopputarkastus.
      Jäänee kokonaisuudessaan alle 3500€ - jotain pientä mitä KELA maksaa.
      Ovatko nämä rikkauden merkkejä?

Mielestäni kumpikaan ei ole kumpaakaan.
      Kyse on vain valinnoista koska rahat eivät riitä kaikkeen. Tosin en ole kokenut sitä "kaikkea" tarvitsevanikaan.

Parempi kun ei pohdi lainkaan kyseistä asiaa.

• Emmää ainaskaan.

"Onneksi minulla on joku, jonka tyyliin voin samaistua.
      Huhujen mukaan Jesse oli aikamoinen terrosisti aikoinaan.
      Kirjoittivat hänestä kirjankin.
      On se vaan niin lain-suojaton.
      Sai rangaistuksenkin.
      Hyvin teki kundi, nyt on ihan esi-merkkinä maailmalle.
      Pelkäävät häntä niin, että ihan lakeja laativat."

H.

• eppu2

´´Hän, jolla on vähän ja joka tarvitsee vähemmän, on rikkaampi, kuin hän, jolla on paljon ja tarvitsee enemmän.´´

• Luin aamulla Sonta Siijonista artikkelin...Kehitysapu etsii kiitollista köyhää.

Tuli selväksi miten esim..... hanki lapselle koulupuku... kampanjat kehitysmaassa toimivat. Kun lapsi saa kummin ja rahaa ulkomailta muiden kylän lasten ja vanhempien kateus voi käydä lapselle jopa vaaralliseksi.

Afrikka on pohjaton suo. Sinne heitetyt avustusrahat eivät tavoita köyhiä. Ne menevät bisnesmiesten kukkaroon ja jopa palautuvat Eurooppaan investointihankkeiden myötä.

Artikkelin oli kirjoittanut Matti Kääriäinen joka on työskennellyt 40-vuotta ulkoministeriön kehitysaputyössä.

Afrikan keskiosan valtiot eivät nouse jaloilleen niin kauan kuin sinne syötetään avustusrahoja. Nälkä on ongelma ja se jatkuu koska esim. Euroopasta viedään ylijäämä viljaa eikä opeteta ihmisiä viljelemään ja korjaamaan omaa satoa. Miksi viljellä kun viljaa tulee viljelemättä.

Oma ajatukseni, köyhyys peritään.

• eppu2

Se on valitettava tosiasia, että rahat menevät useimmiten vääriin taskuihin.
        Hiljan juuri eräässä TV-ohjelmassa yksi sairaanhoitaja, joka oli kehitysaputyössä ollut kertoi tästäkin.
        Taaksepäin menneisyyteen, kun mennään, todennettuja tapauksia löytyy useita.
        Uutisten mukaan USA:kin keräsi varoja runsaasti Haitiin ja siellä ne vaan telttakylissä asuu. Kukaan ei tiedä mihin rahat on mennyt.
        On tietysti hyviäkin tapauksia, kumpa sen vaan etukäteen tietäisi.

Kyllä varmaan kannattaisi opetus paikan päällä ja tarvikkeiden vienti ilman epämääräisiä välikäsiä.

Täällä kotimaassahan puhutaan toisen ja kolmannen polven köyhyydestä ja työttömyydestä.
        Takana saattaa olla vaikeiden olosuhteiden tuoma uupumus, ettei enää jakseta lapsikaan opastaa.

Se on hyvä, että valtiovallan taholta on kiinnitetty huomiota nuoriin, ettei jäisi väliinputoajia.

• eppu2 kirjoitti:

Se on valitettava tosiasia, että rahat menevät useimmiten vääriin taskuihin.
        Hiljan juuri eräässä TV-ohjelmassa yksi sairaanhoitaja, joka oli kehitysaputyössä ollut kertoi tästäkin.
        Taaksepäin menneisyyteen, kun mennään, todennettuja tapauksia löytyy useita.
        Uutisten mukaan USA:kin keräsi varoja runsaasti Haitiin ja siellä ne vaan telttakylissä asuu. Kukaan ei tiedä mihin rahat on mennyt.
        On tietysti hyviäkin tapauksia, kumpa sen vaan etukäteen tietäisi.

Kyllä varmaan kannattaisi opetus paikan päällä ja tarvikkeiden vienti ilman epämääräisiä välikäsiä.

Täällä kotimaassahan puhutaan toisen ja kolmannen polven köyhyydestä ja työttömyydestä.
        Takana saattaa olla vaikeiden olosuhteiden tuoma uupumus, ettei enää jakseta lapsikaan opastaa.

Se on hyvä, että valtiovallan taholta on kiinnitetty huomiota nuoriin, ettei jäisi väliinputoajia.

Suomi maksaa miljardeja kehitysapuun ja se pitää lopettaa se ei ole tarpeen.
        Tätä mieltä oli artikkelin kirjoittaja.

• Viaton sivullinen

Siinä se on avunannon ristiriita. Se että kaivoja on tehty on jo paljon.

• Suomi nousuun?

Toimittaja Mirja Pyykkö aikoinaan veti ohjelmaa suomalaisen työn ja suomalaisten työllistymisen puolesta.
      Kunpa vieläkin olisi se 100 %:n usko suomalaisten nousuun. Vaan huh hah hei, sen tuuli vei. EU-tuet ja veroparatiisit ja ulkoistaminen halpatyömaihin.

• Viaton sivullinen
    • riittävän rikas

Kun olin kollina rakennustyömalla sähköasentajana olin vielä "rikkaampi" kuin nykyään.

Nyt on rahaa itselle sopivasti. En tarvitse itselleni lisää, mutta kakaroille tulee aina kriisejä.

• :-)
    • eppu2

Kuuntelin siinä molemmat kappaleet.
      En ole ennensattunut muulemaan kumpaakaan.
      Hyvinhän nuo sopivat ketjun aiheeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      259
      2884
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      105
      2398
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1980
    4. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      73
      1483
    5. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      85
      1434
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1330
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1148
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      1014
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      983
    Aihe