moi! millasia kokemuksia teilä on tuollaisesta volvon dieselistä (D24)? oon mahdollisesti ostamassa v-88 mallista yksilöä. Kannattaako sekaantua sellaiseen, ja millaisissa hinnoissa ne yleensä on?
240 GL Diesel 6-syl
7
6369
Vastaukset
- Ajellut
Volvossa käytetty VW:n 2,4 6-kone on tuttu mm. VW LT pakettiautoista. Hyvin paljon käytetty dsl moottori 80-luvulla ja vielä 90-luvun alussakin.
80-luvun alun moottorit sai vanhemmiten laittaa lämmitykseen jo asteilta mikäli mieli saada käyntiin. Hehkuja meni myös hyvin usein. Ongelmia ei ollut sitten, kun auton vain sai käyntiin.
Jotain parannuksia tehtiin 80-luvun alkuvuosien jälkeen moottoriin. Alkaen vm?. Ainakin aikoinaan käyttämässäni -88 volvossa ei ollut enää tietoakaan hehkujen hajoamisesta tai ongelmia käyntiin lähdössä. Normaalilla moottorinlämmityksellä pärjäsi mainiosti.
Moottorin käytöstä pitää tietää sen verran, että autoa on syytä käyttää hetken tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista etenkin kovemman ajon jälkeen. Näin kansi kestä ongelmitta käyttöä.
Hyvä on myös tietää, että moottorin terve käyntiääni on aika raaka ja korviin särähtävä.
Jos käyntiääni on pehmeän kuuloinen, jopa niin että auto tuntuu käyvän todella kauniin tasaisesti niin kannattaa pitää varansa (hyvin paljon ajettu tai jotain on pielessä)
Km moottori kestää vaikka kuinka, esim. 300tkm ei ole vielä mitään. Mikään raketti auto ei ole (turbolla on), mutta hienosti sillä pärjää kun oppii ajamaan oikeilla vaihteilla oi
keissa tilanteissa. Ohitukset pitää ennakoida hieman eri tavalla ja tehdä vauhdilla. Ikävää vain, että auto alkaa kulkemaan parhaiten tuosta 110 km/h eteenpäin vaparina. Kulutus on 7-9 litra tuntumassa ja kaupungissakaan kulutus ei tunnu juuri nousevan.
Autona -88 240 dsl on halpa ylläpidettävä. Etupään niveliä menee bensa versioita useammin vaihtoon painavan koneen vuoksi, mutta nivelet ovat lähes ilmaisia tuon ikäiseen volvoon.
Itse jos tuollaista ostaisin niin vaihteita saisi olla se 5 kpl, ohjaustehostin on tarpeen, lukkoperä on suuri plussa vaikka ilmankin pärjää.
Hinta lienee 500 - 2500e ihan sen mukaan mitä autolle on tehty ja miltä auto tuntuu ajettaessa. Km ei kannata piitata ei ne kuitenkaan pidä paikaansa tai niillä ei ole merkitystä. Kansi, moottori, tehdasuudet vaihtokoneet, yms remontit on aina eduksi ;) - tyytyväinen
itselläni on kyseinen auto vm.-92. Nimimerkki Ajellut kertoikin jo paljon, mutta kannattaa myös ottaa selvää milloin jakopäänhihna on vaihdettu, nimittäin autossa on 2 jakohihnaa joista toinen pyörittää myös vesipumppua. Yleensä tämän remontin yhteydessä joutuu siis vaihtamaan vielä tuon vesipumpunkin koska se alkaa muuten helposti vuotamaan jos vaihtaa vain remmit. Paras vaihtoehto olisi 4-vaihteinen nappivitonen, koska siinä on välityssuhde paras, mutta 5-lovinen lootakin menee(itselläni on tällainen ja mielestäni vaihdevälit on liian pienet). 4-vaihteisessa loppuu vaihteet kesken. Mikään tykkihän tämä ei ole mutta kestävä ja varaosia löytyy. Omassa autossani kulutus on kesällä 7litraa ja talvella hiukan alta 8litraa, eli ei mikään syöppö. Lohkossa kannattaa pitää ja tyhjäkäyntiä suosittelen ennen ja jälkeen ajon, koska nämä vw:n moottorit on surullisen kuuluisia kansivioistaan. Jos kyseessä on oikein helmi yksilö niin mielestäni 3000E ei ole paha hinta.
- make
jooh, kiitoksia vastauksistanne. auto on ollut mulla kokeiltavana nyt viikonlopun ajan, ja kyllä meen huomen tekemään siitä paperit, on sillä ollut sen verran mukava ajella, jos vertaa entiseeni(peugeot 309). tää on 5-vaihteinen ja mielestäni erittäinkin siisti, ei ainakaan näkyvää ruostetta tai kolhuja/naarmuja. väri sellain kirkas punanen ja musta/tummanharmaa plyysi sisustus. eikä toi hintakaan ole kovin paha, 1700 egee.
- tyytyväinen
make kirjoitti:
jooh, kiitoksia vastauksistanne. auto on ollut mulla kokeiltavana nyt viikonlopun ajan, ja kyllä meen huomen tekemään siitä paperit, on sillä ollut sen verran mukava ajella, jos vertaa entiseeni(peugeot 309). tää on 5-vaihteinen ja mielestäni erittäinkin siisti, ei ainakaan näkyvää ruostetta tai kolhuja/naarmuja. väri sellain kirkas punanen ja musta/tummanharmaa plyysi sisustus. eikä toi hintakaan ole kovin paha, 1700 egee.
Ruosteesta puheen ollen, tyyppivikana kyseisessä autossa on että ekana se ruostuu takalokarin takaa helmoista, eli sieltä missä on vararengas. Jos tulee jotain sähkövikoja niin vika todennäköisesti on sulakkeissa, nimittäin siinä on vanhan malliset sulakkeet eikä ne aina saa kosketusta. Joten pyörittele sulakkeita jos vilkut tai pyyhkijät ym. oikuttelee joskus. Onnittelut hyvistä kaupoista, eipä tosiaan oo hinnalla pilattu, ja se on sentään Volvo.
- 244 diesel -82
make kirjoitti:
jooh, kiitoksia vastauksistanne. auto on ollut mulla kokeiltavana nyt viikonlopun ajan, ja kyllä meen huomen tekemään siitä paperit, on sillä ollut sen verran mukava ajella, jos vertaa entiseeni(peugeot 309). tää on 5-vaihteinen ja mielestäni erittäinkin siisti, ei ainakaan näkyvää ruostetta tai kolhuja/naarmuja. väri sellain kirkas punanen ja musta/tummanharmaa plyysi sisustus. eikä toi hintakaan ole kovin paha, 1700 egee.
Onneks olkoon hyvästä ostoksesta. Itse omistan 244 GLE D24 -82 alkuperäinen turbo kaikilla varusteilla (nahat,ilmastointi,sähköt..) Nyt mittarissa on n. 420 tkm ja paljon edessä.
On ollut kyllä halpoja kilometrejä vaikka jonkin verran oonkin kuluvia osia vaihtanut. Auto maksoi aikanaan n. 3000 euroa eli arvon alennus ei ole ollut juuri mikään.
Olen pitänyt kirjaa korjauksista ja kulutuksesta koko ajan. Kulutus pyörii siinä 8 - 9,5 litran nurkilla kesät ja talvet sama ajeleeko kaupungissa vai maantiellä.
Otteita huoltokirjasta:
240 tkm D24 vaihdettu B21ET:n tilalle
273 tkm hehkutulpat
278 tkm jakoremmit,vesipumppu,suuttimet
286 tkm jarrupalat etu
294 tkm jarrupalat taka
295 tkm etujarrukilvet,raidet.pää ulompi vas
alapallonivel oikea
308 tkm takalokasuojien hitsaus
321 tkm jousijalka oik. etu , jarruputket oik etu
345 tkm lämmityslaitteen moottori (AC-malli)
346 tkm raidetangon pää ulompi vasen
348 tkm jarrupalat oikea etu, pyöränlaakerit etu
351 tkm jarrupalat vasen etu
359 tkm starttimoottori
360 tkm laturin hiilisilta
364 tkm jarrupalat taka
365 tkm kardaanin nivelristit tukikumi laakeri
367 tkm vaihtomoottori n.200tkm hinta 1000 euroa
370 tkm pakoputkisto
371 tkm käsijarrukengät, jarrulevyt taka
373 tkm jarrutehostimen alipainepumppu
373 tkm alapallonivel vasen
378 tkm akku Varta Blue 100 Ah
379 tkm jäähdytin
380 tkm lämmityslaitteen moottori!
384 tkm termostaatti(82aste)
386 tkm raidetangon pää ulompi oikea
jarrulevy vasen etu
jousijalka jousi iskunvaimennin vas.etu
387 tkm laturin hiilisilta
389 tkm takavalot oikea taakse
391 tkm laturi
397 tkm jarrupalat oikea taka
polttoainepumpun paluuletkut
401 tkm jarrupalat oikea taka
405 tkm polttoaineputken korjaus
408 tkm jarrupalat etu
408 tkm takasähkölasien korjaus
413 tkm lämmityslaitteen moottori!! 3.kerta??
416 tkm suutinputki (4.sylinteri)
417 tkm venttiilikopan huohotinputki
tämän lisäksi öljynvaihto 10 tkm välein
öljynä TB 15w-40
Koneenvaihto 367 tkm:n kohdalla ei johtunut moottoririkosta. Koneesta oli vain jo puhti poissa lähes 500 tkm:n jälkeen. Ero entiseen olikin vaihdon jälkeen huomattava. Eräänkin kirjoittajan juuri mainitsema ero käyntiäänessä oli selvä. Vanhan oli pehmeä ja uuden metallisen kova.
Öljynkulutuksesta sen verran, että tällainen D24 vie ja on aina vienyt jonkin verran öljyä. Sellainen 2-3 dl tuhannella kilometrillä on ihan normaalia. Se ei ole kustannuskysymyskään kun TB:n öljy maksaa pari euroa litralta.
Konetta kannattaa pitää talvisin lohkossa, niin ei tule ongelmia. Itse ajoin muutama vuosi sitten Oulussa asuessani -37 asteen kelilläkin joka paikkaan ilman huolia. Naapureilla oli uudempienkin dieselien kanssa ongelmia.
Ilman lohkoa oma autoni lähtee vielä käyntiin
-15..-20 asteella hyvällä akulla.
Akku kannattaa muuten laittaa hyvä (n. 100 Ah).
Eikä kaikkia osia kannata laittaa uusia kuten jäädytin, laturi tai starttimoottori ym..
Niitä on hyvin saatavilla autopurkaamoilla ja ovat edullisia.
Vinkki: kokeile asentaa Hiclone pyörrekiihdytin imuilmaputkeen.Vääntö kasvoi selvästi ja kulutus laski ainaki ekan tankin mukaan maantiellä 0,5 -1 litralla. Saatavana Suomen kaasutinexpertin kautta hinta 90 euroa.
Lue lisää niitten sivuilta. - make
244 diesel -82 kirjoitti:
Onneks olkoon hyvästä ostoksesta. Itse omistan 244 GLE D24 -82 alkuperäinen turbo kaikilla varusteilla (nahat,ilmastointi,sähköt..) Nyt mittarissa on n. 420 tkm ja paljon edessä.
On ollut kyllä halpoja kilometrejä vaikka jonkin verran oonkin kuluvia osia vaihtanut. Auto maksoi aikanaan n. 3000 euroa eli arvon alennus ei ole ollut juuri mikään.
Olen pitänyt kirjaa korjauksista ja kulutuksesta koko ajan. Kulutus pyörii siinä 8 - 9,5 litran nurkilla kesät ja talvet sama ajeleeko kaupungissa vai maantiellä.
Otteita huoltokirjasta:
240 tkm D24 vaihdettu B21ET:n tilalle
273 tkm hehkutulpat
278 tkm jakoremmit,vesipumppu,suuttimet
286 tkm jarrupalat etu
294 tkm jarrupalat taka
295 tkm etujarrukilvet,raidet.pää ulompi vas
alapallonivel oikea
308 tkm takalokasuojien hitsaus
321 tkm jousijalka oik. etu , jarruputket oik etu
345 tkm lämmityslaitteen moottori (AC-malli)
346 tkm raidetangon pää ulompi vasen
348 tkm jarrupalat oikea etu, pyöränlaakerit etu
351 tkm jarrupalat vasen etu
359 tkm starttimoottori
360 tkm laturin hiilisilta
364 tkm jarrupalat taka
365 tkm kardaanin nivelristit tukikumi laakeri
367 tkm vaihtomoottori n.200tkm hinta 1000 euroa
370 tkm pakoputkisto
371 tkm käsijarrukengät, jarrulevyt taka
373 tkm jarrutehostimen alipainepumppu
373 tkm alapallonivel vasen
378 tkm akku Varta Blue 100 Ah
379 tkm jäähdytin
380 tkm lämmityslaitteen moottori!
384 tkm termostaatti(82aste)
386 tkm raidetangon pää ulompi oikea
jarrulevy vasen etu
jousijalka jousi iskunvaimennin vas.etu
387 tkm laturin hiilisilta
389 tkm takavalot oikea taakse
391 tkm laturi
397 tkm jarrupalat oikea taka
polttoainepumpun paluuletkut
401 tkm jarrupalat oikea taka
405 tkm polttoaineputken korjaus
408 tkm jarrupalat etu
408 tkm takasähkölasien korjaus
413 tkm lämmityslaitteen moottori!! 3.kerta??
416 tkm suutinputki (4.sylinteri)
417 tkm venttiilikopan huohotinputki
tämän lisäksi öljynvaihto 10 tkm välein
öljynä TB 15w-40
Koneenvaihto 367 tkm:n kohdalla ei johtunut moottoririkosta. Koneesta oli vain jo puhti poissa lähes 500 tkm:n jälkeen. Ero entiseen olikin vaihdon jälkeen huomattava. Eräänkin kirjoittajan juuri mainitsema ero käyntiäänessä oli selvä. Vanhan oli pehmeä ja uuden metallisen kova.
Öljynkulutuksesta sen verran, että tällainen D24 vie ja on aina vienyt jonkin verran öljyä. Sellainen 2-3 dl tuhannella kilometrillä on ihan normaalia. Se ei ole kustannuskysymyskään kun TB:n öljy maksaa pari euroa litralta.
Konetta kannattaa pitää talvisin lohkossa, niin ei tule ongelmia. Itse ajoin muutama vuosi sitten Oulussa asuessani -37 asteen kelilläkin joka paikkaan ilman huolia. Naapureilla oli uudempienkin dieselien kanssa ongelmia.
Ilman lohkoa oma autoni lähtee vielä käyntiin
-15..-20 asteella hyvällä akulla.
Akku kannattaa muuten laittaa hyvä (n. 100 Ah).
Eikä kaikkia osia kannata laittaa uusia kuten jäädytin, laturi tai starttimoottori ym..
Niitä on hyvin saatavilla autopurkaamoilla ja ovat edullisia.
Vinkki: kokeile asentaa Hiclone pyörrekiihdytin imuilmaputkeen.Vääntö kasvoi selvästi ja kulutus laski ainaki ekan tankin mukaan maantiellä 0,5 -1 litralla. Saatavana Suomen kaasutinexpertin kautta hinta 90 euroa.
Lue lisää niitten sivuilta.kiitos tiedoistasi. täytyy hommata se Hiclone systeemi tuohon volvoon. Oon muuten ollut erittäin tyytyväinen autoon. Ai juu, tuo moottorin lämpömittari on muutaman kerran "seilannut" ylös alas, ei kai vakavampi vika, vai?
- volvodriver
make kirjoitti:
kiitos tiedoistasi. täytyy hommata se Hiclone systeemi tuohon volvoon. Oon muuten ollut erittäin tyytyväinen autoon. Ai juu, tuo moottorin lämpömittari on muutaman kerran "seilannut" ylös alas, ei kai vakavampi vika, vai?
Kunhan lämmöt ei mee punaselle ja vesi pysyy koneessa eikä kerää painetta paisuntasäiliöön niin ei ole mitään hätää.
Tarkista/vaihda termostaatti. Se saattaa välillä jumittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1303026- 2232961
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791896Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va771539Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2381403- 481138
- 991031
- 113950
- 48880
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6863