Kokoomus

Kokoomuksen periaateohjelma kertoo "Tahdomme säilyttää sen perinteisen ja arvokkaan henkisen, hengellisen ja aineellisen pääoman, jonka edeltävät sukupolvet ovat meille jättäneet. - - Kristillinen etiikka ja arvopohja ovat tärkeä osa tätä suomalaista kulttuuriperintöä." Lisäksi monikulttuurisuudesta se toteaa "Suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuurin sekä kristillisen perinteen tunteminen ja ymmärtäminen avaavat mahdollisuuden aitoon vuorovaikutukseen maassamme."

En löytänyt tämän tarkempaa ohjelmaa. Vanhempi vaalikauden mittainen ohjelma totesi mm. "Kansankirkkomme vahvistavat osaltaan lähimmäisyyttä ja yhteisvastuuta. Kirkon yhteiskunnallisesti merkittävien tehtävien rahoituksen vakaus turvataan.", mutta tämä oli alkuaankin siis tehty ikäänkuin tietyn ajan tavoitteiksi.

Kokoomuksella on erillinen seurakuntavaaliohjelma.

Oman arvioni mukaan kypäräpappi-pilakuva erkaantuu todellisuudesta hiljalleen. Tasa-arvoisen avioliittolain suhteen jo nähtiin, ettei kirkon kannalla ollut niin suurta merkitystä.

Miten tavoitteemme pitäisi muotoilla kokoomuslaiselle sopivasti? Kenties vapaa kilpailu voisi koskea myös katsomuksia. Omaisuuden suojasta saadaan linkki 18-vuotiaiden kirkollisveroon. Liberaalisiivessä on selvää näkemystä siitä, että uskonnolliset asiat eivät kertakaikkiaan kuulu valtiolle.

(Keskustellaan siis Kokoomuksesta tässä ketjussa. Tämän on tarkoitus aloittaa sarja puolueista. Sopii toki muidenkin avata ketjuja vastaavaan tapaan.)

9

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lueskelin hieman kokoomuksen ja kokoomusnuorten periaateohjelmia. Kristillisen kulttuurin ja perinteiden tuntemusta pidetään tärkeänä, mutta niin myös tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Olisi hyvä korostaa sitä että kyllä näitä perinteitä voidaan vaalia myös sekulaarissa ja yhdenvertaisessa yhteiskunnassa. Kirkko ei tarvitse etulyöntiasemaa ollakseen olemassa ja tunnettu. Kirkko voi myös keskittyä omaan ydinosaamiseensa Jeesukseen jos sitä ei kuormiteta yhteiskunnallisilla tehtävillä.

      • Kokoomusnuorten ohjelmankin luin nyt läpi. "Yhteiskunnan tehtävä ei ole päättää, millaista elämää kunkin yksilön tulisi elää.", "- - kulmakivenä on rationaalinen ajattelu - -". Toisaalta "Sivistys merkitsee kypsää ja kunnioittavaa suhdetta menneisyyden perintöön - -"

        Yleisesti tuntuu siltä, että mitä suurempi ja vakaampi puolue, sitä pyöreämpi ohjelma. Ymmärrettävääkin tietysti, kun useampi ihminen sanoo ettei tuota-ja-tuota voi noin sanoa.

        Viime vaaleissa vain kourallinen Kokoomuksen ehdokkaita vastasi vaalikoneeseen. Tässä tulokset: http://uskonnonvapaus.fi/vaalit/eduskunta2011/puolueittain.html#Kokoomus . Toivottavasti nyt tulee enemmän vastauksia.


    • Huhhahheijaaa

      Turhaa sääntelyä saa poistettua, kun poistetaan ev.lut. kirkon jäseneksi liittyjen lasten ja nuorten uskonnonopetuksen pakollisuus peruskoulussa ja lukiossa.

      Lasten rekisteröinti uskonnon mukaan valtion väestörekisterisä..

      Hautausmaamonopoli kirkolla... Valtion tukiaiset kirkolle...

      • Periaatteessa muuten outo juttu: valtion vahvempi rooli noin ylipäänsä on vasemmistolaisuuden linjaus, pienempi rooli taas enemmän oikeistoa.

        Tähän nähden olisi oikeastaan loogista, että nimenomaan vasemmalla haluttaisiin valtion ohjaavan myös uskonnollista kenttää! Kuitenkin todellisuus on, jos sen karkeistaa yksiulotteiseksi, päinvastainen.


    • FUCKIFUUU

      Kokoomus ei ole koskaan erkaantunut kyrpäpappien toiminnasta. Se on ja elää. Älä yritä huiputtaa isänmaallisia suomalaisia, kokoomuslaiset ovat kaikki epäisänmaallisia.

      • Pohdiskelllen

        Kaikki on suhteellista. Kyse on muun ohessa myös siitä, että osa ihmisistä nyt vaan pitää tärkeänä, priorisoi puolupoliittisia yleisvalintojaan - eli joku nyt vain on kokoomuslainen. Heillä vapaa-ajattelijain vaatimukset uskonnottomien oikeuksien yhdenvertitamisesta ovat toissijaisia koko puoluekenttää koskevia valintoja ajatellen. Mutta silti joku on tai jotkut ovat kannaltamme parempia kuin toinen

        Samaa ilmenee muissakin puolueissa. Joku äänestää demareita, joku vassareia tai vihreitä, joku ruotsalaisia, joku kokoomusta jne. Tai siis on ehdokkaana ensi sijassa kokonaisutta katsoen, poliittisista syistä. Mutta hän voi suhtatua hyvin tai huonosti ajamiimme asioihin.

        Sen takia on hyvä, että mahdolisimman monen puolueen sisällä ja ehdokkaina on kuitenkin myös vapaa-ajattelijoita - tai ainakin muita asiaamme, vaatimuksiimme myönteisemmin suhtautuvia. Olisi hyvä, jos useassakin puolueessa olisi vapareita tai vapaa-ajattelijain asiaa hyvin korkealla sijalla kokonaisuudessa pitäviä, jopa ensisijisena pitäviä.


      • Päätelllen
        Pohdiskelllen kirjoitti:

        Kaikki on suhteellista. Kyse on muun ohessa myös siitä, että osa ihmisistä nyt vaan pitää tärkeänä, priorisoi puolupoliittisia yleisvalintojaan - eli joku nyt vain on kokoomuslainen. Heillä vapaa-ajattelijain vaatimukset uskonnottomien oikeuksien yhdenvertitamisesta ovat toissijaisia koko puoluekenttää koskevia valintoja ajatellen. Mutta silti joku on tai jotkut ovat kannaltamme parempia kuin toinen

        Samaa ilmenee muissakin puolueissa. Joku äänestää demareita, joku vassareia tai vihreitä, joku ruotsalaisia, joku kokoomusta jne. Tai siis on ehdokkaana ensi sijassa kokonaisutta katsoen, poliittisista syistä. Mutta hän voi suhtatua hyvin tai huonosti ajamiimme asioihin.

        Sen takia on hyvä, että mahdolisimman monen puolueen sisällä ja ehdokkaina on kuitenkin myös vapaa-ajattelijoita - tai ainakin muita asiaamme, vaatimuksiimme myönteisemmin suhtautuvia. Olisi hyvä, jos useassakin puolueessa olisi vapareita tai vapaa-ajattelijain asiaa hyvin korkealla sijalla kokonaisuudessa pitäviä, jopa ensisijisena pitäviä.

        vaatimukset yhdenvertaistamisesta... Taitaa olla parempi käyttää lyhyempää ilmaisua


      • Pohdiskelllen kirjoitti:

        Kaikki on suhteellista. Kyse on muun ohessa myös siitä, että osa ihmisistä nyt vaan pitää tärkeänä, priorisoi puolupoliittisia yleisvalintojaan - eli joku nyt vain on kokoomuslainen. Heillä vapaa-ajattelijain vaatimukset uskonnottomien oikeuksien yhdenvertitamisesta ovat toissijaisia koko puoluekenttää koskevia valintoja ajatellen. Mutta silti joku on tai jotkut ovat kannaltamme parempia kuin toinen

        Samaa ilmenee muissakin puolueissa. Joku äänestää demareita, joku vassareia tai vihreitä, joku ruotsalaisia, joku kokoomusta jne. Tai siis on ehdokkaana ensi sijassa kokonaisutta katsoen, poliittisista syistä. Mutta hän voi suhtatua hyvin tai huonosti ajamiimme asioihin.

        Sen takia on hyvä, että mahdolisimman monen puolueen sisällä ja ehdokkaina on kuitenkin myös vapaa-ajattelijoita - tai ainakin muita asiaamme, vaatimuksiimme myönteisemmin suhtautuvia. Olisi hyvä, jos useassakin puolueessa olisi vapareita tai vapaa-ajattelijain asiaa hyvin korkealla sijalla kokonaisuudessa pitäviä, jopa ensisijisena pitäviä.

        Näinhän se on. Ja olisi aika pelottavasti tullut ateismista uskonto, jos joku on valmis kannattamaan ihan mitä vain liberaaleista KTP:hen kunhan vain kirkko ja valtio eroavat.

        Ei pidä olla pyhiä asioita, ei saa olla myöskään ateismi sellainen.


    • Viime vuonna Kansalliset Ylioppilaat ry on esittänyt "- - että Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko eivät enää olisi osa Suomen julkishallintoa." Puoluehallitus on esittänyt hylkäämistä.

      Mutta mistään en löytänyt tietoa siitä, mitä kokouksessa lopulta päätettiin. Löytääkö joku muu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe