amputaatio

amputaatio

Onko kenelläkään kokemuksia siitä että diabetes olisi johtanut jalan (osittaiseen)amputointiin?
Millaista elämä on ollut sen jälkeen?Onko proteesilla oppinut kävelemään?Onko kuolio levinnyt esim. toiseen jalkaan?Miten ikä vaikuttaa amputoinnista ja proteesin käytöstä selviämiseen?Kuinka on käynyt psyykkeen kanssa?Etc...Etc..

4

12303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antsu1

No multa on jouduttu amputoimaan yksi varvas (isovarpaan viereinen). Syynä ei nyt suorastaan ollut kuolio, vaan luuhun asti edennyt tulehdus. Tulehduksen etenemiseen vaikutti valtimoverenkierron huonous ja ennen varsinaista amputaatiota tehtiinkin valtimonohitusleikkaus kyseiseen jalkaan. Ja kaikki lähti liikkeelle ruhjeesta, jonka sain tanssiparketilla (joku astui piikkikorolla ko varpaan päälle)

Varsinaisesti tuo varpaan puuttuminen ei paljoa häiritse. Käytän varpaan tilalla silikon-orteesia.

• Jake

Kyselit amputoinnin jälkiseurauksista yms.Aluksi sanon että minulle se vaikutti kovasti psyykkeesen mutta pikkuhiljaa kun tynkää joutuu hoitamaan sen kanssa oppii elämään.Proteesin saannin jälkeen alkaa elämä uudestaan kun päsee liikkumaan taas.Kävelyn oppiminen on paljon kiini mistä jalka on jouduttu katkaisemaan ja siitä kuinka tynkä on muotoutunut ja sopii proteesin holkkiin, tämän kaiken lisäksi on kävelyn harjoittelu kaiken päälle.Harjoitukset kannattaa tehdä jonkun kanssa joka katsoo kuinka askellat tai varvistatko yms.Tietysti ikä vaikuttaa myös liikkumiseen ja oppimiseen myös mutta se on jokaisella eri asia.Itselläni on vas. jalka amputoitu reidestä ja olen oppinut liikkumaan varsin hyvin joskus tuntemmattomat kysäisee "oletkos jalkas satuttanu"kun onnun hiukan.Ihmissuhteisiin amputaatio saattaa vaikuttaa yllättävällä tavalla.Ihmiset on uteliaita ja samalla pelokkaita,oma tyttöystäväni katkaisi suhteemme n1v.amputoinnin jälkeen hän ei kestänyt asiaa.Hyvää tietoa yms. saat osoitteesta www.snary.org se on amputoitujen oma yhdistys ja antaa tietoa ja tukea amputoiduille.Tässä mun turinat!! Jake

• amputaatio

Tuhannesti kiitoksia Antsulle ja Jakelle!Jalka on katkaistu 20 cm polven alapuolelta ja henkilö on melkein 80v.
        Menen heti lukemaan niitä snaryn sivuja.
        Tsemppiä teille kummallekin ja mukavaa joulun odotusta!!!!

• christian karhunen

kerrompa tässä oman tarinan amputaatiosta minulta on amputoitu vasen käsi joulukuussa 2011 nytten käsi on tynkä syynä tähän päätökseeni oli se että vasin käsi oli lapsesta saakka täysin toiminta kyvytön nytten olen 34v päätös oli minulle tosi suuri helpotus että pääsin siitä toiminta kyvyttömästä kädestä eroon.haluaisin tavata henkilön kenelle on tehty käsi amputaatio oli siihen toimenpiteeseen mikä syy tahansa sitten saisin keskustella yhteisistä kokemuksista

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe