Onko kenelläkään kokemuksia siitä että diabetes olisi johtanut jalan (osittaiseen)amputointiin?
Millaista elämä on ollut sen jälkeen?Onko proteesilla oppinut kävelemään?Onko kuolio levinnyt esim. toiseen jalkaan?Miten ikä vaikuttaa amputoinnista ja proteesin käytöstä selviämiseen?Kuinka on käynyt psyykkeen kanssa?Etc...Etc..
amputaatio
4
12475
Vastaukset
- Antsu1
No multa on jouduttu amputoimaan yksi varvas (isovarpaan viereinen). Syynä ei nyt suorastaan ollut kuolio, vaan luuhun asti edennyt tulehdus. Tulehduksen etenemiseen vaikutti valtimoverenkierron huonous ja ennen varsinaista amputaatiota tehtiinkin valtimonohitusleikkaus kyseiseen jalkaan. Ja kaikki lähti liikkeelle ruhjeesta, jonka sain tanssiparketilla (joku astui piikkikorolla ko varpaan päälle)
Varsinaisesti tuo varpaan puuttuminen ei paljoa häiritse. Käytän varpaan tilalla silikon-orteesia. - Jake
Kyselit amputoinnin jälkiseurauksista yms.Aluksi sanon että minulle se vaikutti kovasti psyykkeesen mutta pikkuhiljaa kun tynkää joutuu hoitamaan sen kanssa oppii elämään.Proteesin saannin jälkeen alkaa elämä uudestaan kun päsee liikkumaan taas.Kävelyn oppiminen on paljon kiini mistä jalka on jouduttu katkaisemaan ja siitä kuinka tynkä on muotoutunut ja sopii proteesin holkkiin, tämän kaiken lisäksi on kävelyn harjoittelu kaiken päälle.Harjoitukset kannattaa tehdä jonkun kanssa joka katsoo kuinka askellat tai varvistatko yms.Tietysti ikä vaikuttaa myös liikkumiseen ja oppimiseen myös mutta se on jokaisella eri asia.Itselläni on vas. jalka amputoitu reidestä ja olen oppinut liikkumaan varsin hyvin joskus tuntemmattomat kysäisee "oletkos jalkas satuttanu"kun onnun hiukan.Ihmissuhteisiin amputaatio saattaa vaikuttaa yllättävällä tavalla.Ihmiset on uteliaita ja samalla pelokkaita,oma tyttöystäväni katkaisi suhteemme n1v.amputoinnin jälkeen hän ei kestänyt asiaa.Hyvää tietoa yms. saat osoitteesta www.snary.org se on amputoitujen oma yhdistys ja antaa tietoa ja tukea amputoiduille.Tässä mun turinat!! Jake
- amputaatio
Tuhannesti kiitoksia Antsulle ja Jakelle!Jalka on katkaistu 20 cm polven alapuolelta ja henkilö on melkein 80v.
Menen heti lukemaan niitä snaryn sivuja.
Tsemppiä teille kummallekin ja mukavaa joulun odotusta!!!!
- christian karhunen
kerrompa tässä oman tarinan amputaatiosta minulta on amputoitu vasen käsi joulukuussa 2011 nytten käsi on tynkä syynä tähän päätökseeni oli se että vasin käsi oli lapsesta saakka täysin toiminta kyvytön nytten olen 34v päätös oli minulle tosi suuri helpotus että pääsin siitä toiminta kyvyttömästä kädestä eroon.haluaisin tavata henkilön kenelle on tehty käsi amputaatio oli siihen toimenpiteeseen mikä syy tahansa sitten saisin keskustella yhteisistä kokemuksista
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272870- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331