En käsitä

kysyn vaan

mihin niitä nastoja tarvitaan?? 24 vuotta kitkarenkailla taksilla ja perheautolla jokunen kilometri!

31

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajaalla mennään aidosti

      Odota hetki, kolme pelleä vastaa kohta.

      • kolme pelleä

        Joo. Olen sen verran idiootti, etten voi olla vastaamatta tuollaiseen provoon.


    • Nokia nastat alla.

      Kyllä ne varmaan ovat ihan hyvät eihän niitä muuten myytäis? Ja täällä landella on nyt ollut maantiet ja sivutiet muutama viikko aivan jäässä kun on ollut 0- 2 keli, siinä ne nastat ovat olleet kyllä ihan hyviä.
      Mutta luulen että jos ajaa pelkästään Töölöstä Katajanokalle stadissa niin ei siihen tarvita kun ratikka. Muuten ratikat käyttää juuri tuollaisia sliksejä, sehän on jokavuotinen uutinen keväällä kun on lehtikeli ja ratikka kolaroi. Pitäiskökän ratikalle laittaa myös natarenkaat alle?

      • nastoilla mennään

        Kyllä on ollut nastakelit sivuteillä mitä ei hiekoiteta, sinne ei ole lepuuttajilla mitään asiaa.

        Niin ja miten urautuneita ovat nuo raitiotiet vaikka ei tosiaan ole nastoja ollutkaan, mitäs tähän sanoo lepuuttajapellet.


      • onko nastaa
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Kyllä on ollut nastakelit sivuteillä mitä ei hiekoiteta, sinne ei ole lepuuttajilla mitään asiaa.

        Niin ja miten urautuneita ovat nuo raitiotiet vaikka ei tosiaan ole nastoja ollutkaan, mitäs tähän sanoo lepuuttajapellet.

        Lepuuttajapellet... kuka täälä on veneilijä??

        Pois alta nastoilla nysvääjät !!!!


      • Äly voi älä jätä!!
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Kyllä on ollut nastakelit sivuteillä mitä ei hiekoiteta, sinne ei ole lepuuttajilla mitään asiaa.

        Niin ja miten urautuneita ovat nuo raitiotiet vaikka ei tosiaan ole nastoja ollutkaan, mitäs tähän sanoo lepuuttajapellet.

        Vain täysidiootti vertaa kiskoliikenteen teräspyöriä autojen kumivalmisteisiin renkaisiin!!


      • Kuinka pitkä osuus sinulla on tuota "jäätietä" ? Jos pari sataa metriä pitää ajaa lumista ja jäistä tietä, mutta sitten satoja kilometrejä jyrsii paljasta asfalttia. Ei ole suhteellista. Kyllä kitkoilla voi mennä myös jäisillä ja lumisilla teilläkin. Minä ajan paljon mutkaisia ja mäkisiä sivuteitä missä ei suola-autot kulje ja hyvin on kitkoilla mennyt ja usein näkee kuinka nastoilla on menty ojaan pääteillä. Kaikki nastapellet täällä ajaa vain paljaita pääteitä ja katuja.


      • *GoldenStar*
        autoilija kirjoitti:

        Kuinka pitkä osuus sinulla on tuota "jäätietä" ? Jos pari sataa metriä pitää ajaa lumista ja jäistä tietä, mutta sitten satoja kilometrejä jyrsii paljasta asfalttia. Ei ole suhteellista. Kyllä kitkoilla voi mennä myös jäisillä ja lumisilla teilläkin. Minä ajan paljon mutkaisia ja mäkisiä sivuteitä missä ei suola-autot kulje ja hyvin on kitkoilla mennyt ja usein näkee kuinka nastoilla on menty ojaan pääteillä. Kaikki nastapellet täällä ajaa vain paljaita pääteitä ja katuja.

        Kitkarenkailla ainakin varautuu paremmin käyttämään malttia ajettaessa jäisillä tieosuuksilla, kun nastarenkailla ajettaessa luotetaan liikaa niiden tuomaan pitoon, eikä näin ollen varauduta jäisiin ajo-olosuhteisiin asiaan kuuluvalla tavalla. Kyllä kitkarenkaillakin pärjää hyvin, kunhan malttaa mielensä.


      • Silver sky
        *GoldenStar* kirjoitti:

        Kitkarenkailla ainakin varautuu paremmin käyttämään malttia ajettaessa jäisillä tieosuuksilla, kun nastarenkailla ajettaessa luotetaan liikaa niiden tuomaan pitoon, eikä näin ollen varauduta jäisiin ajo-olosuhteisiin asiaan kuuluvalla tavalla. Kyllä kitkarenkaillakin pärjää hyvin, kunhan malttaa mielensä.

        Mitäpä jos ottaisit myös jarrut pois toiminnasta? Kyllä ilman jarrujakin pärjää, kun vain malttaa ajaa riittävän hitaasti.


      • Heil Silver!
        Silver sky kirjoitti:

        Mitäpä jos ottaisit myös jarrut pois toiminnasta? Kyllä ilman jarrujakin pärjää, kun vain malttaa ajaa riittävän hitaasti.

        Silver sky voidaan kruunata palstan taitavimmaksi rattimieheksi, hän kun kykenee ajamaan turvallisesti ilman jarruja.


      • *GoldenStar*
        Heil Silver! kirjoitti:

        Silver sky voidaan kruunata palstan taitavimmaksi rattimieheksi, hän kun kykenee ajamaan turvallisesti ilman jarruja.

        Sanos muuta..


      • kuulemma
        Heil Silver! kirjoitti:

        Silver sky voidaan kruunata palstan taitavimmaksi rattimieheksi, hän kun kykenee ajamaan turvallisesti ilman jarruja.

        Samoin voidaan julistaa lepuuttajapelletkin, nekin kuulemma pärjäävät ilman nastoja kelillä kuin kelillä, kuulemma. Tosiaan ihmettelen sitä kun nastoillakin tekee joskus tiukkaa.


      • kokemus ja vertailu
        kuulemma kirjoitti:

        Samoin voidaan julistaa lepuuttajapelletkin, nekin kuulemma pärjäävät ilman nastoja kelillä kuin kelillä, kuulemma. Tosiaan ihmettelen sitä kun nastoillakin tekee joskus tiukkaa.

        @"Tosiaan ihmettelen sitä kun nastoillakin tekee joskus tiukkaa. "

        Ja samassa tilanteessa kitkarenkaillakin tekee tiukkaa. Ero on vain pienempi kuin mitä uskotaan. Harva kun pääsee itse testaamaan ja vertaamaan.

        Nastojen haittana vaan on se että asfalttia hakkaavaa käyttöä voi olla 180/365 päivää, ja silti jollakin tavoin perusteltava tarve jää monella noin 5/365 päivän tasolle. Itse en tarvitse noina viitenäkään päivänä, hieman hitaampi ja varovaisempi nopeus lyhentää jarrutusmatkoja ja vähentää sivuttaispidon tarvetta. Talvella ei ole aina kesäkelit...


      • kuulemma
        kokemus ja vertailu kirjoitti:

        @"Tosiaan ihmettelen sitä kun nastoillakin tekee joskus tiukkaa. "

        Ja samassa tilanteessa kitkarenkaillakin tekee tiukkaa. Ero on vain pienempi kuin mitä uskotaan. Harva kun pääsee itse testaamaan ja vertaamaan.

        Nastojen haittana vaan on se että asfalttia hakkaavaa käyttöä voi olla 180/365 päivää, ja silti jollakin tavoin perusteltava tarve jää monella noin 5/365 päivän tasolle. Itse en tarvitse noina viitenäkään päivänä, hieman hitaampi ja varovaisempi nopeus lyhentää jarrutusmatkoja ja vähentää sivuttaispidon tarvetta. Talvella ei ole aina kesäkelit...

        Raapustuksestasi huomaa ettet ole koskaan ajanut liukkaalla kelillä, siis oikeasti liukkaalla ja märällä jäällä. Siinä ei vaan yksinkertaisesti lepuuttajilla pääse kuin ojaan. Riittää kun tie on kupera niin ojaan menee, sitten kun lisätään vaikeusasteita, mutkaa ja mäkeä sopivasti niin siitä ei sitten puhettakaan lepuuttajilla. Että turhaan toistat kuulopuheita.


      • kokemus ja vertailu
        kuulemma kirjoitti:

        Raapustuksestasi huomaa ettet ole koskaan ajanut liukkaalla kelillä, siis oikeasti liukkaalla ja märällä jäällä. Siinä ei vaan yksinkertaisesti lepuuttajilla pääse kuin ojaan. Riittää kun tie on kupera niin ojaan menee, sitten kun lisätään vaikeusasteita, mutkaa ja mäkeä sopivasti niin siitä ei sitten puhettakaan lepuuttajilla. Että turhaan toistat kuulopuheita.

        @ "Riittää kun tie on kupera niin ojaan menee, sitten kun lisätään vaikeusasteita, mutkaa ja mäkeä sopivasti niin siitä ei sitten puhettakaan lepuuttajilla."

        Toki tuollainen on tuttu tilanne, siinä ei ole helppoa ajaa jos tienpitäjä on laiminlyönyt kunnossapidon. Jalankulkijat saattavat kaatua tuollaisessa paikassa.

        Mutta minkälaisilla renkailla itse ajat tuollaisia teitä ja oletko sitä mieltä että nastat eivät menetä pitoaan parin talven jälkeen? Kuten kirjoitin, itse en tarvitse nastoja ja uskon että aika moni muu ajaa samoja ajoja 190 kpl nasta / rengas Hakkapeliita 8 -renkailla. Enimmäkseen suolattuja tai muutoin hoidettuja teitä.Tosin ikävimmillään märäksi suolattu tie jäätyy...


      • kuulemma
        kokemus ja vertailu kirjoitti:

        @ "Riittää kun tie on kupera niin ojaan menee, sitten kun lisätään vaikeusasteita, mutkaa ja mäkeä sopivasti niin siitä ei sitten puhettakaan lepuuttajilla."

        Toki tuollainen on tuttu tilanne, siinä ei ole helppoa ajaa jos tienpitäjä on laiminlyönyt kunnossapidon. Jalankulkijat saattavat kaatua tuollaisessa paikassa.

        Mutta minkälaisilla renkailla itse ajat tuollaisia teitä ja oletko sitä mieltä että nastat eivät menetä pitoaan parin talven jälkeen? Kuten kirjoitin, itse en tarvitse nastoja ja uskon että aika moni muu ajaa samoja ajoja 190 kpl nasta / rengas Hakkapeliita 8 -renkailla. Enimmäkseen suolattuja tai muutoin hoidettuja teitä.Tosin ikävimmillään märäksi suolattu tie jäätyy...

        Kyllä nastarenkaat ovat ainoat maintsemilleni hiekoittamattomille ja suolaamattomille teille.


      • kjkjkjkj
        kuulemma kirjoitti:

        Raapustuksestasi huomaa ettet ole koskaan ajanut liukkaalla kelillä, siis oikeasti liukkaalla ja märällä jäällä. Siinä ei vaan yksinkertaisesti lepuuttajilla pääse kuin ojaan. Riittää kun tie on kupera niin ojaan menee, sitten kun lisätään vaikeusasteita, mutkaa ja mäkeä sopivasti niin siitä ei sitten puhettakaan lepuuttajilla. Että turhaan toistat kuulopuheita.

        pääsiäisen tienoilla si nähää, mis "kunnossa" tiet.. koko talvi nastoilla tiet ROUHITTU piloille..


    • vain taksari

      Siksi sinä vain ajat taksia kun et käsitä.

      • ....,,,,

        Kitkojen suosio on ollut viime vuosina hurjassa kasvussa.
        Vuosituhannen vaihteessa kitkarenkaita käytti reilut 20 % autoilijoista,
        tällä hetkellä jo 9-10%. Hurjaa on kasvu.


      • nastoilla mennään
        ....,,,, kirjoitti:

        Kitkojen suosio on ollut viime vuosina hurjassa kasvussa.
        Vuosituhannen vaihteessa kitkarenkaita käytti reilut 20 % autoilijoista,
        tällä hetkellä jo 9-10%. Hurjaa on kasvu.

        Suurin syy tuohon ilmiöön on se että ei lepuuttajat kuitenkaan olleet nastarenkaitten veroiset missään käänteessä. No onhan tuo ollut selvä asia kaikenaikaa.

        Nyt viikonloppuna huomasi nastarenkaiden ylivoiman pidossa jäisillä ja märillä sivuteillä.


      • vajaalla mennään aidosti
        nastoilla mennään kirjoitti:

        Suurin syy tuohon ilmiöön on se että ei lepuuttajat kuitenkaan olleet nastarenkaitten veroiset missään käänteessä. No onhan tuo ollut selvä asia kaikenaikaa.

        Nyt viikonloppuna huomasi nastarenkaiden ylivoiman pidossa jäisillä ja märillä sivuteillä.

        Kyllä se suurin syy on uusavuttomat ihmiset, jotka eivät osaa ajaa autoa.


      • kinaamiset loppuu
        vajaalla mennään aidosti kirjoitti:

        Kyllä se suurin syy on uusavuttomat ihmiset, jotka eivät osaa ajaa autoa.

        Mutta kuinkas tuo "ajotaitoisten" osuus on tippunut 20%:sta>9-10%:iin. Vai ovatkos vaan luullet olevansa ajotaitoisia, tuolla vauhdilla ne loppuu kokonaan, sitten jo ollaankin samalla viivalla ja nämäkin kinastelut loppuu. Mistäs sitten kinataan.


      • ei lopu ei
        kinaamiset loppuu kirjoitti:

        Mutta kuinkas tuo "ajotaitoisten" osuus on tippunut 20%:sta>9-10%:iin. Vai ovatkos vaan luullet olevansa ajotaitoisia, tuolla vauhdilla ne loppuu kokonaan, sitten jo ollaankin samalla viivalla ja nämäkin kinastelut loppuu. Mistäs sitten kinataan.

        Ei "vajaalla mennään aidosti" ja "autoilija" renkaista kinaamista koskaan lopeta.
        Näillä pölhöillä on jokin -minä olen paras- ajatus iskostunut niin syvään ettei sitä mikään järkipuhe poista.


      • niin menet
        vajaalla mennään aidosti kirjoitti:

        Kyllä se suurin syy on uusavuttomat ihmiset, jotka eivät osaa ajaa autoa.

        Mitä tarkoittaa uusavuton? Mitä eroa siinä mielestäsi on avuttomaan?
        Miksi käytät sanoja, joiden käyttöä et osaa?


      • vajaalla mennään aidosti
        ei lopu ei kirjoitti:

        Ei "vajaalla mennään aidosti" ja "autoilija" renkaista kinaamista koskaan lopeta.
        Näillä pölhöillä on jokin -minä olen paras- ajatus iskostunut niin syvään ettei sitä mikään järkipuhe poista.

        Ei asiassa mitään kinaamista ole. Totuus on se, että kitkoilla pärjää ihan loistavasti ainakin pk-seudulla. Jopa vaimoni niillä ajelee, vaikkei läheskään vertaiseni kuski ole. Toinen totuus on se, että nastat tuhoavat tiet ja aiheuttavat muitakin ongelmia.


      • olelko tietoinen
        vajaalla mennään aidosti kirjoitti:

        Ei asiassa mitään kinaamista ole. Totuus on se, että kitkoilla pärjää ihan loistavasti ainakin pk-seudulla. Jopa vaimoni niillä ajelee, vaikkei läheskään vertaiseni kuski ole. Toinen totuus on se, että nastat tuhoavat tiet ja aiheuttavat muitakin ongelmia.

        > Totuus on se, että kitkoilla pärjää ihan loistavasti ainakin pk-seudulla. <

        Noin voi olla, ehkä!
        Nyt paljastan sulle suuren salaisuuden, josta et ole tähän mennessä ollut tietoinen; Autoilla ajetetaan myös pk- seudun ulkopuolella, usko pois tämä on aivan totta, monet on nähneet.


      • vajaalla mennään aidosti
        olelko tietoinen kirjoitti:

        > Totuus on se, että kitkoilla pärjää ihan loistavasti ainakin pk-seudulla. <

        Noin voi olla, ehkä!
        Nyt paljastan sulle suuren salaisuuden, josta et ole tähän mennessä ollut tietoinen; Autoilla ajetetaan myös pk- seudun ulkopuolella, usko pois tämä on aivan totta, monet on nähneet.

        Ei se ole mikään ehkä. Sen on osoittanut useamman talven ajaminen kitkoilla. Eikä tuo ole suuri salaisuus, työpakussani oli aikoinaan kitkat ja kävin sillä useamman sadan kilometrin päässä stadista ja hyvin pärjäsin.


    • Mie tartten niitä si

      Mie tartten niitä siihen ettei tule sakkoa kun ajan kesäkumeilla :)

    • nastoitta 365

      Kun olen ostanut autoja niin yhdessäkään ei ollut kitkarenkaita, joten useimmille nastoitettu talvirengas on ainoa mistä on kokemusta. Ja jos se vanhana ja kuluneena on huono voidaan virheellisesti kuvitella että kitkarengas olisi vielä huonompi - ellei ole lukenut testejä. Ja kun vielä "vain nastarengas tasoittaa kelieroja" on valinta helppo ellei näe uraisia ja karkeita tienpintoja, kuule nastarapinaa tai näe keväisiä pölypilviä tai kuraisia autoja.

      Testeissä nastarengas useimmiten (ei aina!) voittaa sileällä jäällä (tottakai), ja jos sellainen on pikkaisen parempi tai yhtä lumella ja asfaltilla on voittaja selvillä. Valitettavasti ympäristövaikutusta ei arvostella, nykyään kun ympäristö on sama kuin hiilidioksidi. Eli liikennemelua (ohiajomelu joka on renkaan tarramerkinnässä) tai tienkulumisvaikutusta ei mitata, ainoastaan vierintävastus eli polttoaineenkulutus joka on CO2.

      Nastarenkaan etu kuluu ruotsin Tekniikan Maailman kaltaisen Teknikens Värld -lehden mukaan pois jo 10 tkm ajettuina, jäljelle jää vain haitat. Itsekin olen ollut hiekottamassa ja työntämässä autoa jossa päällepäin hyvän näköiset nastarenkaat jumittivat jäisellä tienpinnalla. Uskomatonta, mutta kun omin silmin näkee niin ei tarvitse epäillä.

    • jos vielä kuitenkin

      Samaa mieltä! Kyllä se nastarenkaiden jatkuva ostaminen on tietämättömyyttä muusta.
      Ja erittäin ikävä piirre on nastarenkaissa se, että ne tekevät urat tiehen niin kesällä kuin talvella! Monta tieltä suistumista tapahtuu juuri niiden urien takia.
      Mutta eihän se ole nastarenkaiden vika! sanovat muusta tietämättömät!

      Urat, kalliit tienhoitokulut ja päällysteiden uusimiset ovat 90%:sti nastojen aiheuttamia taajamissa, valtateillä noin puolet, koska raskas liikenne tekee suuremmilla nopeuksilla noin saman verran vaurioita; se on kuin lekalla löisi tien pintaa, kun 90 ajava rekka polkaisee nastojen aloittamassa urassa olevaan veteen.

      Loppu kulutuksesta on kitkojen tekemää, eli todella vähän.
      Tästä ei ole kukaan suostunut tekemään oikeasti mitattua tutkimusta, mutta jokainen voi itse nähdä tien pinnat eri paikoilla, ja vetää johtopäätökset näkemästään.

      Tiedä vaikka jonain päivänä tuoillainen tutkimus vaivaudutaan tekemään?
      Ei sen tekeminen mielestäni ole vaikeaa; lasketaan uuden tien käyttöönoton jälkeen vuoden ajan jokainen ajoneuvotyyppi, ja niiden käyttämät renkaat merkitään. Eiköhän se näy kulutusta mitatessa syyllinen.

    • jeejee1

      Kylhän kesärenkaillakin pärjäis koko talven, ainakin kunnon nelivedolla, mutta kyl noilla uudehkoilla nastarenkailla voi painaa samaa vauhtia lumihangessa ja jäällä kuin ajas kesäkelillä. Vauhdistahan se kiinni on.

      Helsingin kupeessa varmaan se kitkarengas piisaa. tääl Hämees, tuntuu et noi pikkutiet on koko jäisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. 173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe