Moi! Minulle kokeiltiin sulfasalatsiini-lääkitystä moninivel-tulehdukseeni joka alkoi kesäkuun alussa, nyt joudun ilmeisesti vaihtamaan metotreksaattiin koska ei tehoa mitenkään.
Mitä sivuvaikutuksia teillä on ollut tämän lääkkeen käytöstä? lähtikö hiukset? kiitos vastauksista!!
Metotreksaatti
19
17004
Vastaukset
- Bev
tukka mutta tuli paha yskä joka vain paheni. kävin keuhko-rtg:ssä mutta onneksi keuhkot olivat ok. Söin metotreksaattia tabletteina foolihappoa, kerran viikossa. muuten se oli ihan hyvä lääke, ei mitään muita sivuvaikutuksia. yskä on kyllä hyvin harvinainen sivuvaikutus ja se voi vahingoittaa keuhkoja joten on hyvä tietää että sitä voi esiintyä. Olen nyt syönyt pari kuukautta Aravaa, samantyyppinen lääke kuin Trexan, sekä Arcoxia tulehduskipulääkettä. Uusi lääkitys ei ole vielä kunnolla tehonnut mutta paljon paremmassa kunnossa olen nyt.
Onnea vain sinulle ja toivottavasti lääke tehoaa!
Minulla on nivelreuma, onko sinulla sama?- emmi
Olen 18 vuotta, reumatekijä oli negatiivinen ja eikä suvussa tietääkseni ole reumaa, reumalääkäri sanoi että minulla joko on reaktiivinen tulehdus (voi kuulemma kestää jopa vuoden) tai alkava nivelreuma.
Kaikki alkoi siitä että vasen polvi turposi, sitten toinen ja pohkeet, sitten käsien ranteet ja peukalot, nyt on kipeinä kädet ja vasen polvi, oikea on pysynyt rauhallisena tähän asti.
Kauheinta tässä on se kipu ettei mitään arkiaskareitakaan pysty tekemään eikä mikään lääke auta!! Arcoxiniakin kokeilin, ei mitään hyötyä. Olen kokeillut myös monia kipulääkkeitä kuten Tramboakin ei toimi.. Nyt viime viikon perjantaina puhkesi Bakerin kysta.
Paljon se foolihappo maksaa ja kuinka paljon sitä pitää syödä? Onko mahdollista saada nivelreuma vaikkei sitä suvussa ole? - Bev
emmi kirjoitti:
Olen 18 vuotta, reumatekijä oli negatiivinen ja eikä suvussa tietääkseni ole reumaa, reumalääkäri sanoi että minulla joko on reaktiivinen tulehdus (voi kuulemma kestää jopa vuoden) tai alkava nivelreuma.
Kaikki alkoi siitä että vasen polvi turposi, sitten toinen ja pohkeet, sitten käsien ranteet ja peukalot, nyt on kipeinä kädet ja vasen polvi, oikea on pysynyt rauhallisena tähän asti.
Kauheinta tässä on se kipu ettei mitään arkiaskareitakaan pysty tekemään eikä mikään lääke auta!! Arcoxiniakin kokeilin, ei mitään hyötyä. Olen kokeillut myös monia kipulääkkeitä kuten Tramboakin ei toimi.. Nyt viime viikon perjantaina puhkesi Bakerin kysta.
Paljon se foolihappo maksaa ja kuinka paljon sitä pitää syödä? Onko mahdollista saada nivelreuma vaikkei sitä suvussa ole?Ei meilläkään ole suvussa reumaa. Minulle tuli reuma noin 4 vuotta sitten ja reumatekijä on positiivinen.
En muista paljonko foolihappo maksaa mutta minusta se ei ollut kovin kallista (maksan 25% omavastuun koska minulle on myönnetty 75%korvaus reumalääkkeistä, Kela).
Otin siis kerran viikossa (joka viikko samana päivänä)Trexania 5 tablettia ja noin 3-4 tuntia sen jälkeen yhtä monta foolihappotabletteja. Ei tullut pahoinvointiakaan, en tiedä johtuiko se siitä että pidin tarkkaa aikataulua (laitoin aina kännykkään muistutussoiton). Juon myös aika paljon Gefilus yms tuotteita.Älä pitkitä lääkkeen aloittamista koska sinulla on noin paljon kipuja ja vielä tuo Bakerin kysta (minullakin on ollut)! Muista että kestää aikansa ennenkuin lääke tehoaa! - reuma
emmi kirjoitti:
Paljon se foolihappo maksaa ja kuinka paljon sitä pitää syödä? Onko mahdollista saada nivelreuma vaikkei sitä suvussa ole?Foolihappoa on myös luontaistuotteena, Foliren,
hyvin laimeana (300 mikrog),joten napsin sitä 3 tab/kerta .Maksaa 30 tabl paketti muistaakseni 2-3 euroa - Iso lapsonen
Olipa tuokin uutta tietoo meikäläiselle...
Onko tuo yskä sellasta kuivaa, vähän astmaattisen kuulosta köhimistä ?
Mulla on epäilty jo vuosia astmaa, mutta ei oo saatu tuloksia, jotka viittais siihen.
Samoin on kuvattu keuhkot, eikä niissäkään pitäis olla vikaa.
Trexania oon syöny 5 vuotta ja rupesin vaan epäilemään, että olisko samankaltasesta vaivasta kyse... - Bev
Iso lapsonen kirjoitti:
Olipa tuokin uutta tietoo meikäläiselle...
Onko tuo yskä sellasta kuivaa, vähän astmaattisen kuulosta köhimistä ?
Mulla on epäilty jo vuosia astmaa, mutta ei oo saatu tuloksia, jotka viittais siihen.
Samoin on kuvattu keuhkot, eikä niissäkään pitäis olla vikaa.
Trexania oon syöny 5 vuotta ja rupesin vaan epäilemään, että olisko samankaltasesta vaivasta kyse...oli mutta kun aikani yskin irtosihan sieltä limaa. Aina kun puhuin rupesin yskimään (oli minulla muutenkin yskää), oli jotenkin sellainen pakonomainen tarve yskiä,kurkku tuntui kuivalta ja pikku hiljaa kurkku ja keuhkoputki tuli "araksi". Latinalainen nimi tälle yskälle on Interstitiell pneumonit. Kuten sanoin tämä yskä on harvinaista mutta se on vaarallinen koska vahingoittaa keuhkoja ja siitä voi jäädä pysyvää vahinkoa keuhkoihin. En olisi itse arvannut tehdä yskälleni mitään mutta eräs tuttu lääkäri sanoi että tuo yskä ei kuulosta normaalilta vilustumisyskältä ja eihän minulla flunssaa ollutkaan. Sinun kannatta kyllä ottaa uudestaan puheeksi yskäsi! Muuten minusta Trexan oli hyvä lääke ja sitä tarvitsi ottaa vain kerran viikossa.
- Iso lapsonen
Bev kirjoitti:
oli mutta kun aikani yskin irtosihan sieltä limaa. Aina kun puhuin rupesin yskimään (oli minulla muutenkin yskää), oli jotenkin sellainen pakonomainen tarve yskiä,kurkku tuntui kuivalta ja pikku hiljaa kurkku ja keuhkoputki tuli "araksi". Latinalainen nimi tälle yskälle on Interstitiell pneumonit. Kuten sanoin tämä yskä on harvinaista mutta se on vaarallinen koska vahingoittaa keuhkoja ja siitä voi jäädä pysyvää vahinkoa keuhkoihin. En olisi itse arvannut tehdä yskälleni mitään mutta eräs tuttu lääkäri sanoi että tuo yskä ei kuulosta normaalilta vilustumisyskältä ja eihän minulla flunssaa ollutkaan. Sinun kannatta kyllä ottaa uudestaan puheeksi yskäsi! Muuten minusta Trexan oli hyvä lääke ja sitä tarvitsi ottaa vain kerran viikossa.
No hyvä, että tuli tuo sinunkin juttu luettua...
Pitääpä kysyä seur. kerran lääkäriltä, että voisko olla tollasesta reaktiosta kyse, kun jatkuvasti köhityttää ilman syytä eikä oo astmaa tai keuhkovikaa.
Voihan se tosin olla jotain ihan muutakin, kun kuitenkin noin harvinaisesta vaivasta on kyse...
Mut kiitti tiedotuksesta =) - Ronja
Bev kirjoitti:
Ei meilläkään ole suvussa reumaa. Minulle tuli reuma noin 4 vuotta sitten ja reumatekijä on positiivinen.
En muista paljonko foolihappo maksaa mutta minusta se ei ollut kovin kallista (maksan 25% omavastuun koska minulle on myönnetty 75%korvaus reumalääkkeistä, Kela).
Otin siis kerran viikossa (joka viikko samana päivänä)Trexania 5 tablettia ja noin 3-4 tuntia sen jälkeen yhtä monta foolihappotabletteja. Ei tullut pahoinvointiakaan, en tiedä johtuiko se siitä että pidin tarkkaa aikataulua (laitoin aina kännykkään muistutussoiton). Juon myös aika paljon Gefilus yms tuotteita.Älä pitkitä lääkkeen aloittamista koska sinulla on noin paljon kipuja ja vielä tuo Bakerin kysta (minullakin on ollut)! Muista että kestää aikansa ennenkuin lääke tehoaa!Minä söin myös Gefilus ja Asidofilus-tuotteita, mutta ei ne auttaneet pahoinvointiin. Nyt olen siirtynyt pistoksiin, mikä helpotti oloa jonkin verran.
Kävin ostamassa pari päivää sitten 100 kpl 5 mg foolihappotabletteja. Maksoi 11.65 euroa. Keväällä jouduin pulittamaan toisen valmistajan tutteesta yli 18 euroa (40 kpl).
Reumaa sairastava ei saa foolihaposta mitään Kela-korvausta. Tulehduskipulääkkeistä tulee normaali 50 %:n korvaus. Vain varsinaisista reumalääkkeistä apteekki vähentää 75 % hinnasta, joka ylittää 5 euron omavastuun. Laitan tämän, ettei kukaan ala juttusi perusteella ihmetellä, miksei hänelle ole laskettu alennusta foolihaposta. - Bev
Ronja kirjoitti:
Minä söin myös Gefilus ja Asidofilus-tuotteita, mutta ei ne auttaneet pahoinvointiin. Nyt olen siirtynyt pistoksiin, mikä helpotti oloa jonkin verran.
Kävin ostamassa pari päivää sitten 100 kpl 5 mg foolihappotabletteja. Maksoi 11.65 euroa. Keväällä jouduin pulittamaan toisen valmistajan tutteesta yli 18 euroa (40 kpl).
Reumaa sairastava ei saa foolihaposta mitään Kela-korvausta. Tulehduskipulääkkeistä tulee normaali 50 %:n korvaus. Vain varsinaisista reumalääkkeistä apteekki vähentää 75 % hinnasta, joka ylittää 5 euron omavastuun. Laitan tämän, ettei kukaan ala juttusi perusteella ihmetellä, miksei hänelle ole laskettu alennusta foolihaposta.kun tarkensit. en ole tullut ajatelleeksi mitä prosentteja mistäkin saa.
- *BlackHeartAngel*
emmi kirjoitti:
Paljon se foolihappo maksaa ja kuinka paljon sitä pitää syödä? Onko mahdollista saada nivelreuma vaikkei sitä suvussa ole?Minä sanoisin, että on mahdollista saada nivelreuma, vaikkei kenelläkään muulla suvussa ole.
Näin kävi juuri minun kohdallani.
Kummankaan puolen suvusta, ei isän, eikä äidin KUKAAN ole sairastanut nivelreumaa.
Minun oireeni alkoivat jatkuvina ranteiden särkyinä, sormien keskinivelten turpoamisella ja tummumisella.
Seuraavaksi olinkin sellaisessa kunnossa, ettei pystynyt mitään tekemään, ei avaamaan yksinkertaisintakaan purkkia, pääsemään lattialta ylös..
Lääkärit eivät voineet uskoa, että nuori ihminen on OIKEASTI sairas!! Luulivat pelleilyksi tms.
"Kun mummot käyvät aina valittamassa seuraa hakeakseen.."!!
"Reuma-arvoni" olivat todella korkeat..
- Tyttönen
Minulla itselläni todettiin nibelreuma noin kome vuotta sitten..Kivut olivat silloin todella kovat ja olin huonossa kunnossa, myös väsynyt. Lääkkeitä on kokeiltu..Salazopyriniä, Oxiklorinia, myocrisiniä..Eikä mistään ollut apua..Nyt on käytössä Trexan, ja kivut ovat melkein kokonaan poissa..Olo on hyvä, mutta väsymystä on edelleen. Suosittelen aloittamista, sillä sivuoireet ovat jokaisella ihmisellä yksilölliset. Olen itse myös 18- vuotias. Jaksamisia. :)
- Iso lapsonen
Parina ensimmäisenä lääkkeenottopäivänä vähän paha olo ( ei siis mikään yrjötys ) ja väsymys.
Foolihapon syönti kannattaa muuten alottaa metotreksaatin yhteydessä, niin ei tule elimistöön puutostiloja.
Hiuksia lähtee vähän enemmän, kun ennen tai sitten ei ( riippuen potilaasta ja lääkkeen määrästä ), mut ei sinusta kaljua tule =D
Itsellä ainakin ollut enemmän positiivisia kokemuksia, kun huonoja.
Ei tarvii syödä niin paljon muita lääkkeitä. - äippä
jos lääkäri ei ole määrännyt Foolihappoa käytettäväksi. Foolihappo suojaa maksaa treksaanin haittavaikutukselta ja siksi sitä on tärkeätä käyttää ihan niinkuin muutamat ovat vastanneet.
Ellei trekxan tabletteina auta, voisi olla paikallaan trekxan piikkinä. Siten se aiheuttaa vähemmän pahaa oloa ja tehoaa sairauteen paremmin.
Hiuksia lähtee vähän, mutta ei niin paljon että sitä ulkopuolinen huomaisi.
Meidän perheessä koettua... - Lissu
Itse olen kohta 19 vuotias tyttö lapsi ja kokenut reuman kanssa vaikka mitä.
Metotreksaatti lääke on erittäin hyvä lääke ja minulla ainakin siitä oli paljon hyötyä. Kuitenkin minulle siitä vähitellen tuli todella pahat pahoinvointi oireet (kunnon väsymys ja oksentelu) eikä mitkään pahoinvointi lääkkeet auttaneet joten lääkitys lopetettiin koska viikosta aina muutama päivä meni hukkaan. Sivuvaikutukset ovat kuitemkin yksilöllisiä. hiusten lähtöä en omalla kohdallani koskaan huomannut.
Itselläni tällä hetkellä lääkityksenä uusi Enbrel pistos (ollut päälle vuoden verran) ja arava ja niillä minä olen voinut hyvin ja pysynyt terveenä.- Liinu
..oon Trexanin. Siitä oli kyllä mulle hyötyä - tulehdukset aika hyvin kurissa. Mutta aivan kuten Lissu sanoi tuntui että pari päivää viikossa meni ihan hukkaan (just noilla sanoilla itekin perustelin lopettamisen lääkärille).
Nyt Arava koetuksella. Toivottavasti auttaa, kun oireita on näin syksyllä taas ilmennyt (polvi paksuna, iiik!).
Emmi, anti mennä vaan Trexania ja sitä foolihappoa sitten kanssa mukaan. - Rauha
Liinu kirjoitti:
..oon Trexanin. Siitä oli kyllä mulle hyötyä - tulehdukset aika hyvin kurissa. Mutta aivan kuten Lissu sanoi tuntui että pari päivää viikossa meni ihan hukkaan (just noilla sanoilla itekin perustelin lopettamisen lääkärille).
Nyt Arava koetuksella. Toivottavasti auttaa, kun oireita on näin syksyllä taas ilmennyt (polvi paksuna, iiik!).
Emmi, anti mennä vaan Trexania ja sitä foolihappoa sitten kanssa mukaan.Millainen lääke tämä arava oikein on? Millaisia sivuvaikutuksia teillä on siitä ilmaantunut.
Kovasti kiinnostaa kun on määrätty sama lääke ja vähän tämä arveluttaa jos vaikka lähtee tukka.
Kertokaa kokemuksia. - Lissu
Rauha kirjoitti:
Millainen lääke tämä arava oikein on? Millaisia sivuvaikutuksia teillä on siitä ilmaantunut.
Kovasti kiinnostaa kun on määrätty sama lääke ja vähän tämä arveluttaa jos vaikka lähtee tukka.
Kertokaa kokemuksia.Aloin itse miettimään olenko huomannut aravaa käyttäessä mitään sivuvaikutuksia... en ole... toisaalta minulla on niin pieni annos... Joskus aijemmin kun arava oli isompana annoksena verikokeissa näkyi joitakin heittoja mutta nyt en muista että mitä...
Ei ole hiukset lähteneet eikä mitään... - Rauha
Lissu kirjoitti:
Aloin itse miettimään olenko huomannut aravaa käyttäessä mitään sivuvaikutuksia... en ole... toisaalta minulla on niin pieni annos... Joskus aijemmin kun arava oli isompana annoksena verikokeissa näkyi joitakin heittoja mutta nyt en muista että mitä...
Ei ole hiukset lähteneet eikä mitään...Kiitos Lissu.
Taidan nyt alkaa ottamaan aravaa,jos kerran sinunkin kokemukset siitä on hyvät.
Arvelutti vähän tämä tukan lähteminen ja muitakaan sivuvaikutuksia sinulla ei ollut.
Kuinka suuri annos sinulla on? Minulle on määrätty 1 tapletti päivä vahvuus 10MG. - Lissu
Rauha kirjoitti:
Kiitos Lissu.
Taidan nyt alkaa ottamaan aravaa,jos kerran sinunkin kokemukset siitä on hyvät.
Arvelutti vähän tämä tukan lähteminen ja muitakaan sivuvaikutuksia sinulla ei ollut.
Kuinka suuri annos sinulla on? Minulle on määrätty 1 tapletti päivä vahvuus 10MG.Minulla on 1 tapletti joka toinen päivä ja vahvuudeltaan 20MG
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886