Kumiveneen hankinnasta

Gummia

Olen ajatellut kumiveneen hankintaa. Minulla oli jossakin vaiheessa rimapohjainen Brig, josta hyviä kokemuksia. Nyt kun katselin tarjontaa, oli monessa veneessä puhallettava pohja ja -köli. Ovatko nuo ratkaisut helpompia pakattaessa venettä kassiinsa? Menevätkö nuo pienempään tilaan kuin rima- tai levypohjaiset?

Mitä suosittelette, käyttö lähinnä ankkurista maihin kulkemisessa? Pituus enintään 250cm ja pari aikuista ja pieni kone.

22

1859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Ilmapohjaiset ovat kevyempiä, pakattavissa pienempää tilaan ja kölinsä ansiosta helpommin perässä vedettäviä. Koko kannattaa valita käyttötarkoituksen mukaan. Kuinka monta on tarkoitus kyyditä rantaan. Jos on kotimaan rannoilla 2 henkeä satunnainen tarve 100m ankkurista rantaan ja takaisin niin selviät vaikka 220m kumiveneellä ja sähköperämoottorilla. Jos tarve on kaukomailla 5h toistuvasti kilometrin matka niin alkaa olla aika harkita lasikuitupohjaa ja 10hv perämoottoria.

      • mitat osoittavat

        Väitettä "Ilmapohjaiset ovat kevyempiä, pakattavissa pienempää tilaan" ei voi yleistää. Jos verrataan saman valmistajan saman kokoista rima- ja ilmapohjaista toisiinsa, paino on sama. Rimapohjainen mahtuu hiukan pienempään tilaan kuin ilmapohjainen.
        Edellinen jollani oli ilmapohjainen. Nykyinen on rimapohjainen siksi, että sen käyttöön saattaminen ja pakkaaminen on hiukan yksinkertaisempi ja nopeampi (yksi pumpattava kohde vähemmän). En hinaa jollaa perässä, vaan pidän sen etukannella tai (yleensä) pakattuna kannen alla.

        Tässä Zodiackin mitat:
        Zodiack Zoom 230 Roll-up (rimapohja)
        Pakattuna 99x50x30 cm
        Paino 27kg
        http://www.zodiac-nautic.co.uk/boat/60/zoom-230-roll-up

        Zodiack Zoom 230 Aero (ilmapohja)
        Pakattuna 99x56x32 cm
        Paino 27kg
        http://www.zodiac-nautic.co.uk/boat/172/zoom-230-aero


      • ero käytännössä?

        Millä tavalla alle 250cm rimapohjainen ja ilmapohjainen eroavat hinattavuudessa? Ei kumpikaan ainakaan kiemurtele.

        Jos pumpattavaa jollaa on tarkoitus hinailla avomerellä, kannattaa valita sellainen, jossa hinauslenkkien kiinnitys on mahdollisimman tukeva. Jos jolla menee hinauksessa ympäri, vetovastus kasvaa äkillisesti. Jotain voi revetä.


      • monta tapaa hinata
        ero käytännössä? kirjoitti:

        Millä tavalla alle 250cm rimapohjainen ja ilmapohjainen eroavat hinattavuudessa? Ei kumpikaan ainakaan kiemurtele.

        Jos pumpattavaa jollaa on tarkoitus hinailla avomerellä, kannattaa valita sellainen, jossa hinauslenkkien kiinnitys on mahdollisimman tukeva. Jos jolla menee hinauksessa ympäri, vetovastus kasvaa äkillisesti. Jotain voi revetä.

        Monia erilaisia jollan hinauksen tapoja näkee. Tässä artikkelissa on esitetty muutamia oleellisia juttuja, joista yksi on kelluva hinausköysi. Se vähentää potkuriin sotkeutumisen riskiä satamassa.
        http://sailing.about.com/od/advancedsailingcruising/a/How-To-Tow-A-Dinghy.htm


      • 27 kg vs. 27kg
        mitat osoittavat kirjoitti:

        Väitettä "Ilmapohjaiset ovat kevyempiä, pakattavissa pienempää tilaan" ei voi yleistää. Jos verrataan saman valmistajan saman kokoista rima- ja ilmapohjaista toisiinsa, paino on sama. Rimapohjainen mahtuu hiukan pienempään tilaan kuin ilmapohjainen.
        Edellinen jollani oli ilmapohjainen. Nykyinen on rimapohjainen siksi, että sen käyttöön saattaminen ja pakkaaminen on hiukan yksinkertaisempi ja nopeampi (yksi pumpattava kohde vähemmän). En hinaa jollaa perässä, vaan pidän sen etukannella tai (yleensä) pakattuna kannen alla.

        Tässä Zodiackin mitat:
        Zodiack Zoom 230 Roll-up (rimapohja)
        Pakattuna 99x50x30 cm
        Paino 27kg
        http://www.zodiac-nautic.co.uk/boat/60/zoom-230-roll-up

        Zodiack Zoom 230 Aero (ilmapohja)
        Pakattuna 99x56x32 cm
        Paino 27kg
        http://www.zodiac-nautic.co.uk/boat/172/zoom-230-aero

        Miksiköhän seppomartti jaksaa vielä uusimmassa viestissäänkin inttää rimapohjaista painavammaksi kuin ilmapohjaista, vaikka paino on täsmälleen sama?


    • molemmatOK

      Ilmapohjainen on ollut mukavampi ajaa ja kyydissäkin on pehmeämpi olla, mutta kuormattavuus on rimapohjissa parempi ja sen saa myös nopeammin käyttökuntoon. Molempia on hinattu perässä ja pidetty etukannella, ei merkittävää eroa. Ilmapohjaiset vähän kalliimpia ja joskus mahtuu vähän pienempään tilaan tyhjänä, mutta kyllä molemmilla pärjää.

      • roiskeet ja pomput

        En ole eri mieltä loppupäätelmästäsi. Mutta kun kysymys on alle 250cm jollasta ja korkeintaan 5hv perämoottorista, onko oikeasti eroa matkustusmukavuudessa? Milestäni kyydin mukavuuteen vaikuttaa enemmän se, miten paljon roiskeita tulee päälle. Isot ponttoonit ja korkea keula ovat eduksi.

        Olen ollut useita kertoja kyydissä 10-hengen “roll-up” zodiacissa, jossa oli 50hp perämoottori. Mukavuus riippui vauhdista ja aallokosta. Vaikea uskoa, että iskut ja pomput olisivat selvästi vähäisempiä, jos mennään yhtä kovaa ilmapohjaisella.
        http://zodiacmilpro.com/inflatable-boats/military-boats/


      • seppomartti
        roiskeet ja pomput kirjoitti:

        En ole eri mieltä loppupäätelmästäsi. Mutta kun kysymys on alle 250cm jollasta ja korkeintaan 5hv perämoottorista, onko oikeasti eroa matkustusmukavuudessa? Milestäni kyydin mukavuuteen vaikuttaa enemmän se, miten paljon roiskeita tulee päälle. Isot ponttoonit ja korkea keula ovat eduksi.

        Olen ollut useita kertoja kyydissä 10-hengen “roll-up” zodiacissa, jossa oli 50hp perämoottori. Mukavuus riippui vauhdista ja aallokosta. Vaikea uskoa, että iskut ja pomput olisivat selvästi vähäisempiä, jos mennään yhtä kovaa ilmapohjaisella.
        http://zodiacmilpro.com/inflatable-boats/military-boats/

        Hyvä, että on kaksi vastakkaista mielipidettä. Kauppias saa kaupaksi sekä rimapohjat, että ilmapohjat. Sitten on vielä levypohjia. Eikö kukaan jaksa vannoa niiden paremmuutta?. Saataisiin kolmas mielipide. Onhan levyjen kova pohja rimoja tukevampi?.


      • riippuu käytöstä
        seppomartti kirjoitti:

        Hyvä, että on kaksi vastakkaista mielipidettä. Kauppias saa kaupaksi sekä rimapohjat, että ilmapohjat. Sitten on vielä levypohjia. Eikö kukaan jaksa vannoa niiden paremmuutta?. Saataisiin kolmas mielipide. Onhan levyjen kova pohja rimoja tukevampi?.

        Ehkä tässä ei ihan vastakkaisia näkemyksiä ole, jos rajoitutaan aloittajan kysymyksiin eli alle 250cm apujolla ja meneekö ilmapohjainen pienempään tilaan kuin rima- ja levypohjainen.

        Rimapohjaisen voi rullata kokoon ("roll up" jollat), levypohjaisesta pitää poistaa levyt ja rullata vasta sitten. Se ei mene yhtä pieneen tilaan eikä ole yhtä nopea koota ja purkaa. Ilmapohjainen on siltä väliltä.
        Ne 12 hengen Zodiacit, joita mm. Oceanwide Expeditions käyttää turistien kuljetukseen, ovat levypohjaisia. Niihin on tukeva astua - ehkä se on ollut yksi valintaperuste. Niitä ei pakata kokoon, kuten purjeveneiden pienille apujollille tehdään.

        Jos haluaa hyväkulkuisen jollan, kannattaa tietysti katsella RIB-jollia.


      • seppomartti
        riippuu käytöstä kirjoitti:

        Ehkä tässä ei ihan vastakkaisia näkemyksiä ole, jos rajoitutaan aloittajan kysymyksiin eli alle 250cm apujolla ja meneekö ilmapohjainen pienempään tilaan kuin rima- ja levypohjainen.

        Rimapohjaisen voi rullata kokoon ("roll up" jollat), levypohjaisesta pitää poistaa levyt ja rullata vasta sitten. Se ei mene yhtä pieneen tilaan eikä ole yhtä nopea koota ja purkaa. Ilmapohjainen on siltä väliltä.
        Ne 12 hengen Zodiacit, joita mm. Oceanwide Expeditions käyttää turistien kuljetukseen, ovat levypohjaisia. Niihin on tukeva astua - ehkä se on ollut yksi valintaperuste. Niitä ei pakata kokoon, kuten purjeveneiden pienille apujollille tehdään.

        Jos haluaa hyväkulkuisen jollan, kannattaa tietysti katsella RIB-jollia.

        Minulla on kyllä se kokemus, että jos jollan rullaa poistamatta pohjan rimoja niin tulee surkean iso paketti. Poistin aina sen vuoksi rimat sittlodan laatikkoon paketin pienentämiseksi. Levypohjainen oli ehkä hankalin koota ja levypinkka hankalampi säilöä. Pidin levypinkan tyhjennetyn jollapaketin alla kannella. Ilmatäytteiset pohjat ovat nykyään jäykempiä/tukevampia kuin ennen. Tällä hetkellä ilmapohjajollia on käytössäni 220cm/18kg 1-2 hengen purjehduksiin ja n.270cm isompi jolla perhepurjehduksiin. Zodiak 270cm rimapohja happanee varastossa 5. vuotta.


      • selvittäisikö tämä?
        seppomartti kirjoitti:

        Minulla on kyllä se kokemus, että jos jollan rullaa poistamatta pohjan rimoja niin tulee surkean iso paketti. Poistin aina sen vuoksi rimat sittlodan laatikkoon paketin pienentämiseksi. Levypohjainen oli ehkä hankalin koota ja levypinkka hankalampi säilöä. Pidin levypinkan tyhjennetyn jollapaketin alla kannella. Ilmatäytteiset pohjat ovat nykyään jäykempiä/tukevampia kuin ennen. Tällä hetkellä ilmapohjajollia on käytössäni 220cm/18kg 1-2 hengen purjehduksiin ja n.270cm isompi jolla perhepurjehduksiin. Zodiak 270cm rimapohja happanee varastossa 5. vuotta.

        Voi olla, että käsityksesi rimapohjaisista ("slatted bottom"), "surkean isoon pakettiin" koottavista jollista perustuu historiaan.

        Tässä yhteenveto jollan valitsemisesta (RIB ei ole mukana, koska sitä keskustelun avaaja ei tarkoittanut).
        Minkälaisen pohjan valitsen?
        http://www.cruisingworld.com/gear/dinghy-decisions
        http://www.allinflatableboats.net/inflatable-boat-flooring.html
        - air deck ilmapohja on kallein, kevyt, sopii plaanivauhtiin, sisäpohjan kondenssi voi kiusata, varottava teräviä kiviä
        - roll-up lattapohja helppokäyttöinen, halvin, nopea laittaa käyttövalmiiksi ja pakata, sopii pienelle moottorille ja toistuvaan pakkaamiseen (rantautumiset purjeveneestä)
        - levypohja tukevin kuormaukseen, hidas laittaa käyttövalmiiksi ja koota. Sopii, jos ei ole tarvetta pakata joka käytön jälkeen

        RU (roll up) esittelyvideo
        https://www.youtube.com/watch?v=ceT_2L89IGY


      • seppomartti
        selvittäisikö tämä? kirjoitti:

        Voi olla, että käsityksesi rimapohjaisista ("slatted bottom"), "surkean isoon pakettiin" koottavista jollista perustuu historiaan.

        Tässä yhteenveto jollan valitsemisesta (RIB ei ole mukana, koska sitä keskustelun avaaja ei tarkoittanut).
        Minkälaisen pohjan valitsen?
        http://www.cruisingworld.com/gear/dinghy-decisions
        http://www.allinflatableboats.net/inflatable-boat-flooring.html
        - air deck ilmapohja on kallein, kevyt, sopii plaanivauhtiin, sisäpohjan kondenssi voi kiusata, varottava teräviä kiviä
        - roll-up lattapohja helppokäyttöinen, halvin, nopea laittaa käyttövalmiiksi ja pakata, sopii pienelle moottorille ja toistuvaan pakkaamiseen (rantautumiset purjeveneestä)
        - levypohja tukevin kuormaukseen, hidas laittaa käyttövalmiiksi ja koota. Sopii, jos ei ole tarvetta pakata joka käytön jälkeen

        RU (roll up) esittelyvideo
        https://www.youtube.com/watch?v=ceT_2L89IGY

        Vilkaisin hätäisesti viimeisen "roll up" videon. Kaksi miestä seisoo vedessä ja puhuu mainostekstiä rullaamatta mitään...
        "Selvittäisikö tämän" tekstiin on helppo yhtyä. Kaikkia näitä jollatyyppejä olen käyttänyt ja rimapohjan sijoitan omassa ranking- listassani viimeiseksi ja uudet aikaisempaa kovemmat kölilliset ilmapohjat ensimmäiseksi. Painoeroa pidän tärkeämpänä ja esim satasen hintaeroa merkityksettömänä. Jollaa käytetään kuitenkin useita vuosia. Perässä hinaamismisesta on jo aikaisemmin keskusteltu. Tulee kyseeseen vain rannikolla hyvissä olosuhteissa.


      • 18kg ilmapohjajollat
        seppomartti kirjoitti:

        Minulla on kyllä se kokemus, että jos jollan rullaa poistamatta pohjan rimoja niin tulee surkean iso paketti. Poistin aina sen vuoksi rimat sittlodan laatikkoon paketin pienentämiseksi. Levypohjainen oli ehkä hankalin koota ja levypinkka hankalampi säilöä. Pidin levypinkan tyhjennetyn jollapaketin alla kannella. Ilmatäytteiset pohjat ovat nykyään jäykempiä/tukevampia kuin ennen. Tällä hetkellä ilmapohjajollia on käytössäni 220cm/18kg 1-2 hengen purjehduksiin ja n.270cm isompi jolla perhepurjehduksiin. Zodiak 270cm rimapohja happanee varastossa 5. vuotta.

        Kerropa minkä merkkinen on tuo 18kg painoinen ilmapohjajollasi. Keveys houkuttelisi, mutta keveys voi merkitä myös ohuempaa ja heikompaa materiaalia.

        Zodiac Zoom 230 Aero on selvästi painavampi, 27kg (eli aivan saman painoinen kuin Zodiac Zoom 230 Roll Up).
        Hinnaltaan edullisempi ilmapohjajolla Seatec 2,4m (high-pressure Aerotec pohjalla) painaa 31 kg.
        Jollaa valitessa on tietysti syytä vertailla painojen ja säilytyskokojen lisäksi myös ponttoonien läpimittoja. Paksummat ponttoonit, kuivempi kyyti.

        Zodiac 270 rimapohja-jollasi taitaa olla aika vanha, koska nykyiset Zodiacit 260:stä ylöspäin näyttäisivät olevan kiinteäpohjaisia.


      • kevyt ja heikko
        18kg ilmapohjajollat kirjoitti:

        Kerropa minkä merkkinen on tuo 18kg painoinen ilmapohjajollasi. Keveys houkuttelisi, mutta keveys voi merkitä myös ohuempaa ja heikompaa materiaalia.

        Zodiac Zoom 230 Aero on selvästi painavampi, 27kg (eli aivan saman painoinen kuin Zodiac Zoom 230 Roll Up).
        Hinnaltaan edullisempi ilmapohjajolla Seatec 2,4m (high-pressure Aerotec pohjalla) painaa 31 kg.
        Jollaa valitessa on tietysti syytä vertailla painojen ja säilytyskokojen lisäksi myös ponttoonien läpimittoja. Paksummat ponttoonit, kuivempi kyyti.

        Zodiac 270 rimapohja-jollasi taitaa olla aika vanha, koska nykyiset Zodiacit 260:stä ylöspäin näyttäisivät olevan kiinteäpohjaisia.

        Itselläni on kokemus kahdesta Bombard-merkkisestä AX2-jollasta. Kummatkin olivat kevyitä, toisessa ilmapohja, ensimmäisessä rimapohja. En voi suositella kumpaakaan Bombardia, koska käyttöikä oli yllättävän lyhyt. Uutena jolla oli kyllä ok.
        PVC-jollien kestoiäksi sanotaan jopa 10 vuotta, mutta näissä oli ongelmia paljon aikaisemmin. Kumpaakin tuli pohjan pikkureikiä hyvin helposti. Toisesta irtosi peräpeili, jonka korjauksen teetin kumiveneiden korjaamiseen erikoistuneessa firmassa (korjaus oli kallis, olisi kannattanut mieluummin ostaa uusi kumivene). Ilmapohja oli pehmeä, ehkä malli on nykyisin parempi.

        Hypalon-jollien pitäisi kestää jopa 30 vuotta, mutta se näkyy myös hinnassa (ja painossa).
        Nykyinen "halpisjollani" on Grand 240 ja kahdeksas vuosi menossa. Ei vielä mitään ongelmia, ei edes reikien paikkausta, vaikka on ollut monia rantautumisia kivikkoisiin paikkoihin. Materiaali on PVC, mutta rakenne vaikuttaa tukeavmmalta kuin keyemmissä edeltäjissä oli.


      • seppomartti
        kevyt ja heikko kirjoitti:

        Itselläni on kokemus kahdesta Bombard-merkkisestä AX2-jollasta. Kummatkin olivat kevyitä, toisessa ilmapohja, ensimmäisessä rimapohja. En voi suositella kumpaakaan Bombardia, koska käyttöikä oli yllättävän lyhyt. Uutena jolla oli kyllä ok.
        PVC-jollien kestoiäksi sanotaan jopa 10 vuotta, mutta näissä oli ongelmia paljon aikaisemmin. Kumpaakin tuli pohjan pikkureikiä hyvin helposti. Toisesta irtosi peräpeili, jonka korjauksen teetin kumiveneiden korjaamiseen erikoistuneessa firmassa (korjaus oli kallis, olisi kannattanut mieluummin ostaa uusi kumivene). Ilmapohja oli pehmeä, ehkä malli on nykyisin parempi.

        Hypalon-jollien pitäisi kestää jopa 30 vuotta, mutta se näkyy myös hinnassa (ja painossa).
        Nykyinen "halpisjollani" on Grand 240 ja kahdeksas vuosi menossa. Ei vielä mitään ongelmia, ei edes reikien paikkausta, vaikka on ollut monia rantautumisia kivikkoisiin paikkoihin. Materiaali on PVC, mutta rakenne vaikuttaa tukeavmmalta kuin keyemmissä edeltäjissä oli.

        Jollat ovat kehittyneet. Lähes kaikki tehdään nykyään PVC:stä kaukoidässä, ainakin yksi merkki myös Romaniassa. Materiaali taas on eurooppalainen, luultavasti Saksasta. Hypalon on käynyt harvinaiseksi, jos ei enää ole Avonissa niin tuskin muissakaan (en viitsinyt tarkistaa). Peräpeilin irtoaminen tai saumojen aukeaminen ovat tyypillisiä hinaamisen vaurioita. Hinaamaaminen lyhentää jollan ikää. Pari Zodiakia olen näin tuhonnut. Saumoja liimatessa ei kannata yrittää kumiliimaa tai kontaktiliimaa. Tarkoitukseen on oma hyvä 2-komponenttiliima, muistaakseni polyuretaanipohjainen. Pienet pohjavuodot läpi kudoksen ovat luultavasti raahaamisesta kalliolle, mikä esim. Välimerellä on veitsenterävää rosoa. Normaalimenettely on, että jolla kannetaan kuiville. Hiekkaa kannattaa tietenkin välttää tuomasta jollaan ja huuhdella aina pois. Ilmapohjia on tosiaan myös aikaisempaa kovempia ja puhutaan ilmapohjaRIBeistä (alkaen 800€). Yo keskustelusta puuttuu vielä lasikuitupohjainen taiteltava tyyppi, jonka V pohja käyttöasennossa on kova ( alkaen 2650€, www.f-rib.de). Viimeisestä ei ole omaa kokemusta. Pian myyntiin tulevassa die Yachtissa on artikkeli, missä kehutaan ilmapohjaa ja harvinaista kyllä, kehoitetaan pitämään kädet erossa rimapohjista.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Jollat ovat kehittyneet. Lähes kaikki tehdään nykyään PVC:stä kaukoidässä, ainakin yksi merkki myös Romaniassa. Materiaali taas on eurooppalainen, luultavasti Saksasta. Hypalon on käynyt harvinaiseksi, jos ei enää ole Avonissa niin tuskin muissakaan (en viitsinyt tarkistaa). Peräpeilin irtoaminen tai saumojen aukeaminen ovat tyypillisiä hinaamisen vaurioita. Hinaamaaminen lyhentää jollan ikää. Pari Zodiakia olen näin tuhonnut. Saumoja liimatessa ei kannata yrittää kumiliimaa tai kontaktiliimaa. Tarkoitukseen on oma hyvä 2-komponenttiliima, muistaakseni polyuretaanipohjainen. Pienet pohjavuodot läpi kudoksen ovat luultavasti raahaamisesta kalliolle, mikä esim. Välimerellä on veitsenterävää rosoa. Normaalimenettely on, että jolla kannetaan kuiville. Hiekkaa kannattaa tietenkin välttää tuomasta jollaan ja huuhdella aina pois. Ilmapohjia on tosiaan myös aikaisempaa kovempia ja puhutaan ilmapohjaRIBeistä (alkaen 800€). Yo keskustelusta puuttuu vielä lasikuitupohjainen taiteltava tyyppi, jonka V pohja käyttöasennossa on kova ( alkaen 2650€, www.f-rib.de). Viimeisestä ei ole omaa kokemusta. Pian myyntiin tulevassa die Yachtissa on artikkeli, missä kehutaan ilmapohjaa ja harvinaista kyllä, kehoitetaan pitämään kädet erossa rimapohjista.

        Koottavan RIBin yksi tärkein ominaisuus unohtui eli iso moottori. Pienin 3 hengen vene 15hp moottorilla varmaan plaanaa, millä on merkitystä kaukomailla jos ankkuripaikan ja satamapalvelusten välimatka on iso.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Jollat ovat kehittyneet. Lähes kaikki tehdään nykyään PVC:stä kaukoidässä, ainakin yksi merkki myös Romaniassa. Materiaali taas on eurooppalainen, luultavasti Saksasta. Hypalon on käynyt harvinaiseksi, jos ei enää ole Avonissa niin tuskin muissakaan (en viitsinyt tarkistaa). Peräpeilin irtoaminen tai saumojen aukeaminen ovat tyypillisiä hinaamisen vaurioita. Hinaamaaminen lyhentää jollan ikää. Pari Zodiakia olen näin tuhonnut. Saumoja liimatessa ei kannata yrittää kumiliimaa tai kontaktiliimaa. Tarkoitukseen on oma hyvä 2-komponenttiliima, muistaakseni polyuretaanipohjainen. Pienet pohjavuodot läpi kudoksen ovat luultavasti raahaamisesta kalliolle, mikä esim. Välimerellä on veitsenterävää rosoa. Normaalimenettely on, että jolla kannetaan kuiville. Hiekkaa kannattaa tietenkin välttää tuomasta jollaan ja huuhdella aina pois. Ilmapohjia on tosiaan myös aikaisempaa kovempia ja puhutaan ilmapohjaRIBeistä (alkaen 800€). Yo keskustelusta puuttuu vielä lasikuitupohjainen taiteltava tyyppi, jonka V pohja käyttöasennossa on kova ( alkaen 2650€, www.f-rib.de). Viimeisestä ei ole omaa kokemusta. Pian myyntiin tulevassa die Yachtissa on artikkeli, missä kehutaan ilmapohjaa ja harvinaista kyllä, kehoitetaan pitämään kädet erossa rimapohjista.

        Koottavan RIBin yksi tärkein ominaisuus unohtui eli iso moottori. Pienin 3 hengen vene 15hp moottorilla varmaan plaanaa, millä on merkitystä kaukomailla jos ankkuripaikan ja satamapalvelusten välimatka on iso.


      • tyypillinen hinaus..
        seppomartti kirjoitti:

        Jollat ovat kehittyneet. Lähes kaikki tehdään nykyään PVC:stä kaukoidässä, ainakin yksi merkki myös Romaniassa. Materiaali taas on eurooppalainen, luultavasti Saksasta. Hypalon on käynyt harvinaiseksi, jos ei enää ole Avonissa niin tuskin muissakaan (en viitsinyt tarkistaa). Peräpeilin irtoaminen tai saumojen aukeaminen ovat tyypillisiä hinaamisen vaurioita. Hinaamaaminen lyhentää jollan ikää. Pari Zodiakia olen näin tuhonnut. Saumoja liimatessa ei kannata yrittää kumiliimaa tai kontaktiliimaa. Tarkoitukseen on oma hyvä 2-komponenttiliima, muistaakseni polyuretaanipohjainen. Pienet pohjavuodot läpi kudoksen ovat luultavasti raahaamisesta kalliolle, mikä esim. Välimerellä on veitsenterävää rosoa. Normaalimenettely on, että jolla kannetaan kuiville. Hiekkaa kannattaa tietenkin välttää tuomasta jollaan ja huuhdella aina pois. Ilmapohjia on tosiaan myös aikaisempaa kovempia ja puhutaan ilmapohjaRIBeistä (alkaen 800€). Yo keskustelusta puuttuu vielä lasikuitupohjainen taiteltava tyyppi, jonka V pohja käyttöasennossa on kova ( alkaen 2650€, www.f-rib.de). Viimeisestä ei ole omaa kokemusta. Pian myyntiin tulevassa die Yachtissa on artikkeli, missä kehutaan ilmapohjaa ja harvinaista kyllä, kehoitetaan pitämään kädet erossa rimapohjista.

        Seppomartin väite, että peräpeilin irtoaminen ja saumojen aukeaminen olisivat "tyypillisiä hinaamisen vaurioita" on omituinen.
        Omaa jollaani en edes ollut hinannut ja silti saumat sekä peräpeili alkoivat irrota! Peräpeili tietenkin kuormittuu perämoottorin takia, mutta irtoaminen tuskin oli oman 2 hp Yamahan syy. Todennäköinen syy jollan vähittäiseen hajoamiseen oli UV-säteily tropiikissa! Jollan päällystäminen kangassuojalla hidastaa sen hajoamista. Meidän vesillämme PVC:n UV-kestävyys ei ole erityisen suuri ongelma, mutta ei olematonkaan.

        Tietenkin kumiveneiden PVC-materiaalit ja liimaukset kehittyvät. Ei ole tiedossani, että PVC-jollien UV-kestävyys silti olisi vieläkään yhtä hyvä kuin neopreeni-nailon-valmisteisten (Hypalon). Hypalon-valmisteisia yhä ostetaan, vaikka ovat kalliimpia. Westmarine taitaa olla jenkiläisten suurimpia venetarvikefirmoja.
        http://www.westmarine.com/WestAdvisor/Choosing-An-Inflatable-Dinghy
        Uuden-Seelannin vesillä, jossa jollat joutuvat koville paitsi UV-säteilyn, myös mekaanisten rasitusten takia, paikalliset purjehtijat pitivät parhaina alumiinipohjaisia RIB-jollia, joiden ponttoonit ovat Hypalonia. Niitä myös valmistetaan siellä. Alu-RIB voisi olla hyvä ratkaisu kivikkoisilla rannikoilla.
        http://www.rfd.co.nz/products/marine-products/aquapro-boats/sportmaster.aspx


      • seppomartti
        tyypillinen hinaus.. kirjoitti:

        Seppomartin väite, että peräpeilin irtoaminen ja saumojen aukeaminen olisivat "tyypillisiä hinaamisen vaurioita" on omituinen.
        Omaa jollaani en edes ollut hinannut ja silti saumat sekä peräpeili alkoivat irrota! Peräpeili tietenkin kuormittuu perämoottorin takia, mutta irtoaminen tuskin oli oman 2 hp Yamahan syy. Todennäköinen syy jollan vähittäiseen hajoamiseen oli UV-säteily tropiikissa! Jollan päällystäminen kangassuojalla hidastaa sen hajoamista. Meidän vesillämme PVC:n UV-kestävyys ei ole erityisen suuri ongelma, mutta ei olematonkaan.

        Tietenkin kumiveneiden PVC-materiaalit ja liimaukset kehittyvät. Ei ole tiedossani, että PVC-jollien UV-kestävyys silti olisi vieläkään yhtä hyvä kuin neopreeni-nailon-valmisteisten (Hypalon). Hypalon-valmisteisia yhä ostetaan, vaikka ovat kalliimpia. Westmarine taitaa olla jenkiläisten suurimpia venetarvikefirmoja.
        http://www.westmarine.com/WestAdvisor/Choosing-An-Inflatable-Dinghy
        Uuden-Seelannin vesillä, jossa jollat joutuvat koville paitsi UV-säteilyn, myös mekaanisten rasitusten takia, paikalliset purjehtijat pitivät parhaina alumiinipohjaisia RIB-jollia, joiden ponttoonit ovat Hypalonia. Niitä myös valmistetaan siellä. Alu-RIB voisi olla hyvä ratkaisu kivikkoisilla rannikoilla.
        http://www.rfd.co.nz/products/marine-products/aquapro-boats/sportmaster.aspx

        Etelässä on enemmän UV- valoa, se on selvä. Se ei läpäise vettä. UV- valo ei myöskään tunkeudu saumaan. Jos kangas hajoaa niin sitten voi olla UV-vaikutus mutta jos saumasta hajoaa niin sitä pidän mekaanisena rasituksena. Perässä raahatessa 2 kpl Zodiakejani hajosi näin ( mm peräpeili irtosi) vaikka kangas oli aivan priiman näköinen. Ja moottori oli myös 2 hv Yamaha 270 jollassa. Teroriaani saa ihan vapaasti olla uskomatta mutta olen lopettanut perässä raahaamisen lähes kokonaan ja nykäisen kannelle.


      • teoria ontuu
        seppomartti kirjoitti:

        Etelässä on enemmän UV- valoa, se on selvä. Se ei läpäise vettä. UV- valo ei myöskään tunkeudu saumaan. Jos kangas hajoaa niin sitten voi olla UV-vaikutus mutta jos saumasta hajoaa niin sitä pidän mekaanisena rasituksena. Perässä raahatessa 2 kpl Zodiakejani hajosi näin ( mm peräpeili irtosi) vaikka kangas oli aivan priiman näköinen. Ja moottori oli myös 2 hv Yamaha 270 jollassa. Teroriaani saa ihan vapaasti olla uskomatta mutta olen lopettanut perässä raahaamisen lähes kokonaan ja nykäisen kannelle.

        Teoriaasi vastaan on se, että neljässä kumijollassani on ollut saumaongelmia ja mm. yksi peräpeilin irtoaminen, vaikka yhtäkään niistä en hinannut kuin hetkellisesti satamissa (2 Bombard-, 1 Zodiac- ja lieviä sauman irvistämisiä 1:ssä Lodestar -jollassa).

        Vertailun vuoksi: Avon Redstart kumijollani (v. 1969 ostetttu malli, jossa ei ollut peräpeiliä) oli yhä täysin ehjä ja käyttökuntoinen, kun annoin sen purjehduskaverilleni 33 käyttövuoden jälkeen. Olisikohan materiaali (Hypalon) ollut pitkän kestoiän selitys? Jolla oli ollut kovassa käytössä apujollana, myös hinattu usein, sekä myöhemmin lasten rantaleikeissä.


      • seppomartti
        teoria ontuu kirjoitti:

        Teoriaasi vastaan on se, että neljässä kumijollassani on ollut saumaongelmia ja mm. yksi peräpeilin irtoaminen, vaikka yhtäkään niistä en hinannut kuin hetkellisesti satamissa (2 Bombard-, 1 Zodiac- ja lieviä sauman irvistämisiä 1:ssä Lodestar -jollassa).

        Vertailun vuoksi: Avon Redstart kumijollani (v. 1969 ostetttu malli, jossa ei ollut peräpeiliä) oli yhä täysin ehjä ja käyttökuntoinen, kun annoin sen purjehduskaverilleni 33 käyttövuoden jälkeen. Olisikohan materiaali (Hypalon) ollut pitkän kestoiän selitys? Jolla oli ollut kovassa käytössä apujollana, myös hinattu usein, sekä myöhemmin lasten rantaleikeissä.

        Ok, selvä juttu. Siis huonot saumat ja hajoaa hinaamattakin. UV:n osuuteen saumojen heikkouden syynä en oikein usko. Peräpeilin sauma on todella syvässä materiaalissa ja UV-valon läpäisy kaikkiin materiaaleihin on huonoa. Tienaan leipääni UV-laitteita käyttämällä ja siinä mielessä tuttu aihe. Ongelman täytyy olla huonossa liimauksessa. Avon kesti tosiaan minullakin mutta nykymittapuun mukaan oli kyllä kallis. Toinen ilmapohjaisista halpisjollistani on ainakin 10 v vanha ja saumat ehjät.


      • äsken blogissa
        seppomartti kirjoitti:

        Ok, selvä juttu. Siis huonot saumat ja hajoaa hinaamattakin. UV:n osuuteen saumojen heikkouden syynä en oikein usko. Peräpeilin sauma on todella syvässä materiaalissa ja UV-valon läpäisy kaikkiin materiaaleihin on huonoa. Tienaan leipääni UV-laitteita käyttämällä ja siinä mielessä tuttu aihe. Ongelman täytyy olla huonossa liimauksessa. Avon kesti tosiaan minullakin mutta nykymittapuun mukaan oli kyllä kallis. Toinen ilmapohjaisista halpisjollistani on ainakin 10 v vanha ja saumat ehjät.

        “Vanha kumivene on lähes totaalisesti tuhoutunut UV-valon takia. En kenellekkään koskaan suosittele PVC kumivenettä (Varsinkaan pohjolan ulkopuolelle).”
        http://syhomeless.blogspot.fi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      338
      11705
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7946
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

      Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      2983
    4. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2248
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      153
      2187
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1646
    7. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

      Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      54
      1096
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

      Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. MUISTATTEKO SEN?

      Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      782
    Aihe