raamatullinen hpe

spää

1.kuinka monta pappia oli ensimmäisellä ehtoollisella? 2.kuinka monta fariseusta ja kirjanoppinutta? 3. oliko muotojumalisuutta 4.millä tavalla Juudas petti.

75

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka spää:n aloitus onkin tyypilinen tiukkisprovo, niin kysymykset ovat ihan hyviä.

      Kysymys numero 1 olikin todella mielenkiintoinen. Aluksi ajattelin että vastaus on yksi (Jeesus, koska Isä siunasi ja lähetti Hänet).

      Mutta sitten tuli mieleen tämä:

      Luuk. 9:1-2. Niin hän KUTSUI kokoon ne kaksitoista ja ANTOI heille VOIMAN ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja. Ja hän LÄHETTI heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita. "

      Tässähän on selvästi tapahtunut papiksi vihkiminen eli ordinaatio ? !

      • oikein meni

        Juuri näin tyhmelin, 12 Jeesuksen Kristuksen pappia oli ensimmäisellä ehtoollisella.


      • Pyhä papisto

        Valtava aihe avautuu tuosta papistosta. Kaikki Jeesuksen seuraajat, eli opetuslapset ovat raamatun mukaan Pyhää papistoa. Tässä on jokaisen hyvä miettiä omalle kohdalleen, onko minut vihitty papiksi? Onko minulla valta ja voima? Olenko minä saanut sen tulikasteen, minkä raamattu lupaa.


      • Pyhä papisto kirjoitti:

        Valtava aihe avautuu tuosta papistosta. Kaikki Jeesuksen seuraajat, eli opetuslapset ovat raamatun mukaan Pyhää papistoa. Tässä on jokaisen hyvä miettiä omalle kohdalleen, onko minut vihitty papiksi? Onko minulla valta ja voima? Olenko minä saanut sen tulikasteen, minkä raamattu lupaa.

        Nyt sitten herää lisää kysymyksiä. Nyt Raamatut esiin. (Meillä luterilaisillahan ei ole erityisiä pappeja kuten roomalaiskatolisilla, vaan paimenia /sananpalvelijoita. )

        Opetuslapset olivat siis sananpalvelijoiksi vihittyjä, mutta missä näkyy muiden vihkimys? Vihittiinkö Paavali ? Entä Barnabas?

        Vihittiinkö ne kaikki noin 3000 henkeä helluntaina sananpalvelijoiksi (vihkiminen = kutsu, siunaaminen, lähettäminen) ?

        Paavalihan mainitsi ordinoineensa Timoteuksen (2. Tim 1:6), mitä erityistä silloin Timoteus sai ? Miksi ordinointi tarvittiin?


        Ja mitä sittenkään tarkoittaa tulikaste ? Kannattaa lukea hyvin tarkkaan, mitä Luukas kirjoittaa 3. luvun 17. jakeessa.


      • Pyhä papisto
        tyhmelin kirjoitti:

        Nyt sitten herää lisää kysymyksiä. Nyt Raamatut esiin. (Meillä luterilaisillahan ei ole erityisiä pappeja kuten roomalaiskatolisilla, vaan paimenia /sananpalvelijoita. )

        Opetuslapset olivat siis sananpalvelijoiksi vihittyjä, mutta missä näkyy muiden vihkimys? Vihittiinkö Paavali ? Entä Barnabas?

        Vihittiinkö ne kaikki noin 3000 henkeä helluntaina sananpalvelijoiksi (vihkiminen = kutsu, siunaaminen, lähettäminen) ?

        Paavalihan mainitsi ordinoineensa Timoteuksen (2. Tim 1:6), mitä erityistä silloin Timoteus sai ? Miksi ordinointi tarvittiin?


        Ja mitä sittenkään tarkoittaa tulikaste ? Kannattaa lukea hyvin tarkkaan, mitä Luukas kirjoittaa 3. luvun 17. jakeessa.

        Oikeastaan kysymys oli tarkoitettu kunkin mietittäväksi omalle kohdalleen, ei viisasteltavaksi. Raamatut on aina hyvä ottaa esiin, jos ne ei ole. Sellaisen henkilökohtaisen vinkin annan Jumalan mielen mukaisesta murheesta; Tuo murhe on pelastumattomista sieluista. Onko meillä murhe niistä, vai kuluuko aikamme viholliselle, loputtomia viisasteluja ja kinoja kirjoitellen? Minä toivotan kaikille Jumala rauhaa ja siunausta. Sitä murhetta, joka saa ihmisen liikkeelle.
        Tästä laiskuudesta anon Herraltani armahdusta ja voimaa jättää loputtomat keskustelut.


      • Pyhä papisto kirjoitti:

        Oikeastaan kysymys oli tarkoitettu kunkin mietittäväksi omalle kohdalleen, ei viisasteltavaksi. Raamatut on aina hyvä ottaa esiin, jos ne ei ole. Sellaisen henkilökohtaisen vinkin annan Jumalan mielen mukaisesta murheesta; Tuo murhe on pelastumattomista sieluista. Onko meillä murhe niistä, vai kuluuko aikamme viholliselle, loputtomia viisasteluja ja kinoja kirjoitellen? Minä toivotan kaikille Jumala rauhaa ja siunausta. Sitä murhetta, joka saa ihmisen liikkeelle.
        Tästä laiskuudesta anon Herraltani armahdusta ja voimaa jättää loputtomat keskustelut.

        Tuliko liian pahoja kysymyksiä?


      • tyhmelin kirjoitti:

        Nyt sitten herää lisää kysymyksiä. Nyt Raamatut esiin. (Meillä luterilaisillahan ei ole erityisiä pappeja kuten roomalaiskatolisilla, vaan paimenia /sananpalvelijoita. )

        Opetuslapset olivat siis sananpalvelijoiksi vihittyjä, mutta missä näkyy muiden vihkimys? Vihittiinkö Paavali ? Entä Barnabas?

        Vihittiinkö ne kaikki noin 3000 henkeä helluntaina sananpalvelijoiksi (vihkiminen = kutsu, siunaaminen, lähettäminen) ?

        Paavalihan mainitsi ordinoineensa Timoteuksen (2. Tim 1:6), mitä erityistä silloin Timoteus sai ? Miksi ordinointi tarvittiin?


        Ja mitä sittenkään tarkoittaa tulikaste ? Kannattaa lukea hyvin tarkkaan, mitä Luukas kirjoittaa 3. luvun 17. jakeessa.

        Paavali sai ihan henkilökohtaisen kutsun, koulutuksen ja tehtäväänasettamisen itseltään Herralta Jeesukselta

        Gal 1:1 Minä Paavali, apostoli, joka en ole saanut virkaani ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen välityksellä vaan jonka ovat apostoliksi asettaneet Jeesus Kristus ja Isä Jumala, joka herätti hänet kuolleista,

        Kristus on kutsunut Paavalin apostoliksi
        Gal 1
        11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
        12 Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.
        13 Olettehan kuulleet, kuinka minä aikoinani, kun elin juutalaisena, vainosin kiihkeästi Jumalan seurakuntaa ja yritin tuhota sen. [Ap. t. 8:3; 1. Kor. 15:9; Fil. 3:6; 1. Tim. 1:13]
        14 Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta.
        15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä,
        16 näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä
        17 enkä heti lähtenyt Jerusalemiin tapaamaan niitä, joista oli tullut apostoleja jo ennen minua. Sen sijaan menin Arabiaan ja palasin sieltä takaisin Damaskokseen.
        18 Kolmen vuoden kuluttua menin sitten Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen ja viivyin hänen luonaan kaksi viikkoa.
        19 Ketään muuta apostolia en tavannut, ainoastaan Herran veljen Jaakobin.
        20 Jumalan edessä vakuutan, että tämä, mitä teille kirjoitan, on totta.


      • eipä ollut pappeja
        oikein meni kirjoitti:

        Juuri näin tyhmelin, 12 Jeesuksen Kristuksen pappia oli ensimmäisellä ehtoollisella.

        Vasta helluntai päivänä he olivat valmiit siihen tehtävään, minkä Herra heille antoi, Menkää ja saarnatkaa PARANNUSTA ja SYNTEIN ANTEEKSIANTAMUSTA Minun nimessäni vereren voimalla.
        Kysymys kuuluukin mitä tuo parannussaarna pitää sisällään.
        Ei se varmaankaan ole sellaista saarnaa kuin kuulemme tänä päivänä Luterilais-papin suusta, jossa ei puhuta synnista mitään joka hitaaksi tekee ja aina tarttuu. Jos ei ole vaivaa synnistä ei kaiketi ole armollakaan mitään tarvetta tulla heidän osakseen.
        Sen ajan pappeja ei ehtollosella ollut ainuttakaan Jeesus itse taivaan Jumala ihmiseksi tulleena oli paikalla ehtoollisen asettajana ja jakajana. Mutta fariseukset olivat valmistamassa keihäitään ja soihtujaan kokoamassa yöllisiä retkiään varten.


      • eipä ollut pappeja kirjoitti:

        Vasta helluntai päivänä he olivat valmiit siihen tehtävään, minkä Herra heille antoi, Menkää ja saarnatkaa PARANNUSTA ja SYNTEIN ANTEEKSIANTAMUSTA Minun nimessäni vereren voimalla.
        Kysymys kuuluukin mitä tuo parannussaarna pitää sisällään.
        Ei se varmaankaan ole sellaista saarnaa kuin kuulemme tänä päivänä Luterilais-papin suusta, jossa ei puhuta synnista mitään joka hitaaksi tekee ja aina tarttuu. Jos ei ole vaivaa synnistä ei kaiketi ole armollakaan mitään tarvetta tulla heidän osakseen.
        Sen ajan pappeja ei ehtollosella ollut ainuttakaan Jeesus itse taivaan Jumala ihmiseksi tulleena oli paikalla ehtoollisen asettajana ja jakajana. Mutta fariseukset olivat valmistamassa keihäitään ja soihtujaan kokoamassa yöllisiä retkiään varten.

        Keskitypäs oleelliseen. Pohdimme tässä samalla mikä itse asiassa on sananpalvelijan virka.


      • rudiini kirjoitti:

        Paavali sai ihan henkilökohtaisen kutsun, koulutuksen ja tehtäväänasettamisen itseltään Herralta Jeesukselta

        Gal 1:1 Minä Paavali, apostoli, joka en ole saanut virkaani ihmisiltä enkä kenenkään ihmisen välityksellä vaan jonka ovat apostoliksi asettaneet Jeesus Kristus ja Isä Jumala, joka herätti hänet kuolleista,

        Kristus on kutsunut Paavalin apostoliksi
        Gal 1
        11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
        12 Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.
        13 Olettehan kuulleet, kuinka minä aikoinani, kun elin juutalaisena, vainosin kiihkeästi Jumalan seurakuntaa ja yritin tuhota sen. [Ap. t. 8:3; 1. Kor. 15:9; Fil. 3:6; 1. Tim. 1:13]
        14 Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta.
        15 Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä,
        16 näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä
        17 enkä heti lähtenyt Jerusalemiin tapaamaan niitä, joista oli tullut apostoleja jo ennen minua. Sen sijaan menin Arabiaan ja palasin sieltä takaisin Damaskokseen.
        18 Kolmen vuoden kuluttua menin sitten Jerusalemiin tutustuakseni Keefakseen ja viivyin hänen luonaan kaksi viikkoa.
        19 Ketään muuta apostolia en tavannut, ainoastaan Herran veljen Jaakobin.
        20 Jumalan edessä vakuutan, että tämä, mitä teille kirjoitan, on totta.

        Näin se meni niin kuin rudiini sanoi. Paavalin vihki apostoliksi Jeesus itse.

        Joh 20:21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."

        Kuka lähettää ? Lähettääkö seurakunta, vai lähettääkö Kristus ? Onko sananpalvelijan virka jumalallinen, vai onko se seurakunnan delegoima?

        Miksi luterilaisessa pappisvihkimyksessä on kättenpäällepano ja epikleesirukous?


      • 17+13
        eipä ollut pappeja kirjoitti:

        Vasta helluntai päivänä he olivat valmiit siihen tehtävään, minkä Herra heille antoi, Menkää ja saarnatkaa PARANNUSTA ja SYNTEIN ANTEEKSIANTAMUSTA Minun nimessäni vereren voimalla.
        Kysymys kuuluukin mitä tuo parannussaarna pitää sisällään.
        Ei se varmaankaan ole sellaista saarnaa kuin kuulemme tänä päivänä Luterilais-papin suusta, jossa ei puhuta synnista mitään joka hitaaksi tekee ja aina tarttuu. Jos ei ole vaivaa synnistä ei kaiketi ole armollakaan mitään tarvetta tulla heidän osakseen.
        Sen ajan pappeja ei ehtollosella ollut ainuttakaan Jeesus itse taivaan Jumala ihmiseksi tulleena oli paikalla ehtoollisen asettajana ja jakajana. Mutta fariseukset olivat valmistamassa keihäitään ja soihtujaan kokoamassa yöllisiä retkiään varten.

        Nimimerkki "eipä ollut pappeja"


        Ei meistä kirjoittajista kukaan ajattelekaan uskovansa hengellisen elämämme johdattajaksi kirkon pappeja. Tämä ei sulje pois sitä, että heidänkin joukossaan on niitä, jotka pitävät kiinni Jumalan sanasta ja Raamatusta.

        Juuri siksi olemmekin herätysliikkeemme aktiivisia jäseniä, että saamme kuulla sydämen korvilla elävää Jumalan Sanaa omassa herätysliikkeessämme.

        Voimme silti viettää luterilaisessa kirkossa ehtoollista, niin kuin alla olevassa kirjoituksessa myös alkuseurakunnan jäsenet temppelissä. Eivät hekään kuunnelleet ylipappi Gamalielin saarnoja siinä mielessä, että odottaisivat jotenkin rakentuvansa, jos kuuntelivat ollenkaan.

        Silti he viettivät ehtoollista temppelissä. sehän kuitenkin oli Jumalan kansan kokoontumispaikka. Siellä suvut kohtasivat ja siellä he saivat kertoa omista uskonkokemuksistaan myös muille.

        Siksi meidänkään ei tulisi erottautua, vaan elää rohkeasti uskonelämäämme niin, että ulkopuolisetkin voisivat saada siitä havainnon. Tällä en nyt tarkoita ehtoollista.


      • tyhmelin kirjoitti:

        Näin se meni niin kuin rudiini sanoi. Paavalin vihki apostoliksi Jeesus itse.

        Joh 20:21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."

        Kuka lähettää ? Lähettääkö seurakunta, vai lähettääkö Kristus ? Onko sananpalvelijan virka jumalallinen, vai onko se seurakunnan delegoima?

        Miksi luterilaisessa pappisvihkimyksessä on kättenpäällepano ja epikleesirukous?

        Tämä Paavalin virkaansa asettaminen ja tehtävään kouluttaminen on vielä ihan eri juttu kuin mistä nykyisin puhumme.

        Paavalin, samoin kuin muutkin apostolit Mattiasta lukuunottamatta Raamattu kertoo Jeesuksen suoraan kutsuneen tehtävään. Mattias valittiin arvalla.

        Voimme vain kuvitella Paavalin Arabiassa saamaa koulutusta, johon hän vain kursorisesti viittaa Galatalaiskirjeen 1. luvun 16. ja 17 jakeissa. Tuo jää helposti huomaamatta.


      • teu,
        tyhmelin kirjoitti:

        Tuliko liian pahoja kysymyksiä?

        ""tyhmelin ""

        Ei tullut pahoja kysymyksiä ,en vain vielä reissun jälkeen saanut kaikkia
        valmiiksi, Mutta yksi on selvä , Opettajia tehtiin vain niistä 118 joihin
        kuului Apostolit, ja 108 muuta . palataan asiaan myöhemmin.


      • Hopoti hoi
        17+13 kirjoitti:

        Nimimerkki "eipä ollut pappeja"


        Ei meistä kirjoittajista kukaan ajattelekaan uskovansa hengellisen elämämme johdattajaksi kirkon pappeja. Tämä ei sulje pois sitä, että heidänkin joukossaan on niitä, jotka pitävät kiinni Jumalan sanasta ja Raamatusta.

        Juuri siksi olemmekin herätysliikkeemme aktiivisia jäseniä, että saamme kuulla sydämen korvilla elävää Jumalan Sanaa omassa herätysliikkeessämme.

        Voimme silti viettää luterilaisessa kirkossa ehtoollista, niin kuin alla olevassa kirjoituksessa myös alkuseurakunnan jäsenet temppelissä. Eivät hekään kuunnelleet ylipappi Gamalielin saarnoja siinä mielessä, että odottaisivat jotenkin rakentuvansa, jos kuuntelivat ollenkaan.

        Silti he viettivät ehtoollista temppelissä. sehän kuitenkin oli Jumalan kansan kokoontumispaikka. Siellä suvut kohtasivat ja siellä he saivat kertoa omista uskonkokemuksistaan myös muille.

        Siksi meidänkään ei tulisi erottautua, vaan elää rohkeasti uskonelämäämme niin, että ulkopuolisetkin voisivat saada siitä havainnon. Tällä en nyt tarkoita ehtoollista.

        Missähän on maininta , että opetuslapset viettivat ehtoollista temppelissä, jotenkin tulee vain sellainen ajatus etteivät he kelvanneet sen ajan papeille kuin fariseksillekaan olla samassa huoneessa.
        Se että voisimme olla samassa ehtoollisella naispappien kanssa nä'yttää olevan mahdoton yhtälö. Ajanmerkit näyttää vahvasti että tuo aika näyttää olevan kovin vähissä yhteisen ehtoollisen kanssa. Toivotaan että kirkkomme pitäytyy oikeassa Jumalan sanassa jotta nuo pyhät toimitukset olisivat mahdollisia suorittaa. Sellainen näkemys on alkuseurakunnan tavoista jäänyt että uskovat viettivät ehtoolista kanssa veljien kanssa, tästä kyllä on kirjoituksia mutta ei temppelistä vastaavaa.


      • TEU,
        eipä ollut pappeja kirjoitti:

        Vasta helluntai päivänä he olivat valmiit siihen tehtävään, minkä Herra heille antoi, Menkää ja saarnatkaa PARANNUSTA ja SYNTEIN ANTEEKSIANTAMUSTA Minun nimessäni vereren voimalla.
        Kysymys kuuluukin mitä tuo parannussaarna pitää sisällään.
        Ei se varmaankaan ole sellaista saarnaa kuin kuulemme tänä päivänä Luterilais-papin suusta, jossa ei puhuta synnista mitään joka hitaaksi tekee ja aina tarttuu. Jos ei ole vaivaa synnistä ei kaiketi ole armollakaan mitään tarvetta tulla heidän osakseen.
        Sen ajan pappeja ei ehtollosella ollut ainuttakaan Jeesus itse taivaan Jumala ihmiseksi tulleena oli paikalla ehtoollisen asettajana ja jakajana. Mutta fariseukset olivat valmistamassa keihäitään ja soihtujaan kokoamassa yöllisiä retkiään varten.

        No ei ollut pappeja , He oli saaneet Apostolin viran , ennen sitä
        pääsiäistä . Ja Jeesus eläissään antoi heille sen vallan kuin voi
        Eikai sitä odoteta 50 päivää että tulee helluntai , van kaikki oli
        tehtävä sillä tavalla kuin Kristus Jeesuksena hoiti asian kuntoon .


        Heitä oli 12 1 = 13. ei ketään muuta ollut paiokaalla ,,


    • 5+15

      Ystäväni "spää"!

      Meissä kaikissa ihmisissä on noita fariseuksen ominaisuuksia. Kyllä ne persoonallisuuden piirteet tulevat sinne myös rukoushuoneella jaettaviin ehtoollisiin.

      Toinen asia on, ettei opetuslapsillakaan ollut siinä vaiheessa elävää uskoa. Vielä edellisellä viikolla tai peräti samalla viikolla Betaniassa Sepeteuksen poikien äiti oli pyytänyt, että hänen poikansa saisi istua Jeesuksen valtakunnassa toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella, jne.

      Ei siitä ollut farisealaisten maallinen kunniakaan poissa.

      Kun oikein tutkimme sydäntämme, niin kyllä meiltäkin löytyy tilanteita, joissa ainakin käytöksellämme olemme saattaneet kieltää Jeesuksen, (vrt. Pietari).

      Kyllä mekin olemme saattaneet väistellä, (paeta) kun jonkun lähimmäisen uskosta on alettu puhua pilkallisesti, (Vrt. Johanneksen pako Getsemanesta).

      Ehkä meiltä löytyy lankeemuksen tilanteita, jotka muistuttavat Juudaksenkin käytöstä.

      Meidän täytyy kuitenkin mennä syntisinä ehtoolliselle. Emme saata synnittömänä kulkea edes niitä muutamia penkkivälejä, joka sinne alttarille on matkaa.

      Ei meillä ole varaa osoitella muiden syntejä.

      Jos menemme ehtoolliselle anteeksiantamattomalla mielellä vaikkapa vain kirkon pappia kohtaan, niin nautimme ehtoollisen turmioksemme.

      Edesmennyt lähetysmies sanoi, että tämä on liian arvokas asia kiisteltäväksi.

      • elähä ruppee

        Kuules nyt 15 5. Mikä tuollainen heitto oli, ettei apostoleilla ollut elävää uskoa
        ensimmäisellä Ehtoollisella? Meillä edelleen on ihmisiä, jotka arvioivat toisten
        uskoa omaan mielikuvitukseensa vertaamalla. Mitataanko jonkun usko toisen henkilön mielikuvituksen avulla? EI!

        MIten Sepeteuksen poikien äiti opetuslasten uskoon liittyy? Ei mitenkään. Tiesitko että Pietari ja Johannes olivat Sepeteuksen poikia? Näistä miehistä tiedämme melko paljon Raamatun kirjoituksista.


      • 3+17
        elähä ruppee kirjoitti:

        Kuules nyt 15 5. Mikä tuollainen heitto oli, ettei apostoleilla ollut elävää uskoa
        ensimmäisellä Ehtoollisella? Meillä edelleen on ihmisiä, jotka arvioivat toisten
        uskoa omaan mielikuvitukseensa vertaamalla. Mitataanko jonkun usko toisen henkilön mielikuvituksen avulla? EI!

        MIten Sepeteuksen poikien äiti opetuslasten uskoon liittyy? Ei mitenkään. Tiesitko että Pietari ja Johannes olivat Sepeteuksen poikia? Näistä miehistä tiedämme melko paljon Raamatun kirjoituksista.

        Rovasti Lestadiuksella oli se käsitys, ettei opetuslapsilla ollut vielä elävää uskoa silloin.

        He saivat elävän uskon vasta, kun heille oli tullut murhe oman syntisyytensä tähden. He huomasivat olleensa pelkureita, paenneensa ja Pietari jopa kielsi Jeesuksen.

        He saivat elävän uskon vasta kun Jeesus ilmestyi heille lukittujen ovien takana.

        Vanhoillislestadiolaiset uskovat niin, että opetuslapset saivat Pyhän Hengen ja elävän uskon jo silloin, kun Jeesus lähetti 72 etukäteen saarnaamaan evankeliumia.

        Luterilaiset ja esikoislestadiolaiset uskovat, että he saivat Pyhän Hengen vasta Helluntaina.


      • 3+17 kirjoitti:

        Rovasti Lestadiuksella oli se käsitys, ettei opetuslapsilla ollut vielä elävää uskoa silloin.

        He saivat elävän uskon vasta, kun heille oli tullut murhe oman syntisyytensä tähden. He huomasivat olleensa pelkureita, paenneensa ja Pietari jopa kielsi Jeesuksen.

        He saivat elävän uskon vasta kun Jeesus ilmestyi heille lukittujen ovien takana.

        Vanhoillislestadiolaiset uskovat niin, että opetuslapset saivat Pyhän Hengen ja elävän uskon jo silloin, kun Jeesus lähetti 72 etukäteen saarnaamaan evankeliumia.

        Luterilaiset ja esikoislestadiolaiset uskovat, että he saivat Pyhän Hengen vasta Helluntaina.

        On mielenkiintoista, että Luther pitää Vuorisaarnan seityksessään Jeesuksen opetuslapsia kristittyinä. Vuorisaarnahan pidettiin kauan ennen ensimmäistä helluntaita.

        Perusteluna voidaan ilmeisesti pitää sitä, että heidät oli kastettu Johanneksen kasteella, ja sen LISÄKSI Jeesus itse kannatteli opetuslastensa sananpalvelijan virkaa, koska heille antoi heille voiman julistaa Jumalan valtakuntaa.
        Pietarin kieltäminen ei todista hänen pappeudestaan sinänsä mitään eikä liity tähän.


      • 12+10
        tyhmelin kirjoitti:

        On mielenkiintoista, että Luther pitää Vuorisaarnan seityksessään Jeesuksen opetuslapsia kristittyinä. Vuorisaarnahan pidettiin kauan ennen ensimmäistä helluntaita.

        Perusteluna voidaan ilmeisesti pitää sitä, että heidät oli kastettu Johanneksen kasteella, ja sen LISÄKSI Jeesus itse kannatteli opetuslastensa sananpalvelijan virkaa, koska heille antoi heille voiman julistaa Jumalan valtakuntaa.
        Pietarin kieltäminen ei todista hänen pappeudestaan sinänsä mitään eikä liity tähän.

        Ok! Olen vain kuunnellut LLL:n saarnoja sunnuntaisin yli 50 vuotta. Asia on jäänyt sieltä mieleen.

        Kiitos tarkennuksesta! Kyllä vuorisaarnan tuntomerkit tulevat koeteltavaksi meille usein elämän varrella. Niinhän LLL:kin sanoo jossain. Ei pelkästään uudessa syntymisessä.

        Kyllä sillä Jeesuksen sanalla "Ottakaa Pyhä Henki" on kuitenkin silti jokin erikoinen merkitys. Jos heillä jo olisi ollut Pyhä Henki, niin niin ei olisi tarvinnut sanoa. Se liittynee syntien anteeksiantamisen valtaan ja lähetyskäskyyn.

        Raamattu kuitenkin todistaa, että opetuslapsilla oli haaveita maallisesta valtakunnasta aivan lähelle Jeesuksen kärsimistä.


      • näin on
        3+17 kirjoitti:

        Rovasti Lestadiuksella oli se käsitys, ettei opetuslapsilla ollut vielä elävää uskoa silloin.

        He saivat elävän uskon vasta, kun heille oli tullut murhe oman syntisyytensä tähden. He huomasivat olleensa pelkureita, paenneensa ja Pietari jopa kielsi Jeesuksen.

        He saivat elävän uskon vasta kun Jeesus ilmestyi heille lukittujen ovien takana.

        Vanhoillislestadiolaiset uskovat niin, että opetuslapset saivat Pyhän Hengen ja elävän uskon jo silloin, kun Jeesus lähetti 72 etukäteen saarnaamaan evankeliumia.

        Luterilaiset ja esikoislestadiolaiset uskovat, että he saivat Pyhän Hengen vasta Helluntaina.

        Ihmeellistä miten uusimpaan raamatun väännökseen on saatu 72, kun aikaisemmissa käännöksissä on toiset 70 ja 70 muuta.

        Sinulle tyhmeliini kelpaa Lutherista sellaiset mitkä sopivat sinulle, mutta ei ne, jotka sotivat uskoasi vastaan. Jos Luther on sitä mieltä, että opetuslapset olivat uudestisyntyneitä vuorisaarnan aikana, niin hän on erehtynyt. Vielä matkalla Getsemanee heillä oli ajatuksia kuka heistä on suurin. Ne eivät ole uudestisyntyneen kristityn ajatuksia. Tosin itseään kristittynä pitävien ajtuksia ne ovat. Täällä se tulee näkyville siitä, kun sitä ollaan viisaanpia kuin mitä Jumala, kun kumotaan ne mitä hän Pyhän Henkensä kautta seurakunnassaan ilmoittaa.


      • 12+10 kirjoitti:

        Ok! Olen vain kuunnellut LLL:n saarnoja sunnuntaisin yli 50 vuotta. Asia on jäänyt sieltä mieleen.

        Kiitos tarkennuksesta! Kyllä vuorisaarnan tuntomerkit tulevat koeteltavaksi meille usein elämän varrella. Niinhän LLL:kin sanoo jossain. Ei pelkästään uudessa syntymisessä.

        Kyllä sillä Jeesuksen sanalla "Ottakaa Pyhä Henki" on kuitenkin silti jokin erikoinen merkitys. Jos heillä jo olisi ollut Pyhä Henki, niin niin ei olisi tarvinnut sanoa. Se liittynee syntien anteeksiantamisen valtaan ja lähetyskäskyyn.

        Raamattu kuitenkin todistaa, että opetuslapsilla oli haaveita maallisesta valtakunnasta aivan lähelle Jeesuksen kärsimistä.

        12 10: "Kyllä sillä Jeesuksen sanalla "Ottakaa Pyhä Henki" on kuitenkin silti jokin erikoinen merkitys. Jos heillä jo olisi ollut Pyhä Henki, niin niin ei olisi tarvinnut sanoa. Se liittynee syntien anteeksiantamisen valtaan ja lähetyskäskyyn."

        Olet oikeassa että kyse on tärkeästä asiasta. Tulkinnat vain eroavat suuresti. Kirkon normi-opinkäsitys on [minun ymmärtääkseni], että tässä tilanteessa, suljettujen ovien takana Jeesus virallisesti asetti opetuslapset sananpalvelijoiksi.

        Luukkaan 9. luvun kertomus on siksi mielenkiintoinen. Asiaa pitää selvittää lisää.

        Lestadiolainen opinkäsityshän on meillä kaikilla jokseenkin tiedossa eikä siitä tällä kertaa.


      • näin on kirjoitti:

        Ihmeellistä miten uusimpaan raamatun väännökseen on saatu 72, kun aikaisemmissa käännöksissä on toiset 70 ja 70 muuta.

        Sinulle tyhmeliini kelpaa Lutherista sellaiset mitkä sopivat sinulle, mutta ei ne, jotka sotivat uskoasi vastaan. Jos Luther on sitä mieltä, että opetuslapset olivat uudestisyntyneitä vuorisaarnan aikana, niin hän on erehtynyt. Vielä matkalla Getsemanee heillä oli ajatuksia kuka heistä on suurin. Ne eivät ole uudestisyntyneen kristityn ajatuksia. Tosin itseään kristittynä pitävien ajtuksia ne ovat. Täällä se tulee näkyville siitä, kun sitä ollaan viisaanpia kuin mitä Jumala, kun kumotaan ne mitä hän Pyhän Henkensä kautta seurakunnassaan ilmoittaa.

        Meidän kannattaisi keskittyä olelliiseen, ja kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, että Luther on oppi-isämme ja herätysliikkeemme isät ovat aina sitoutuneet luterilaiseen tunnustukseen. Siksi ei ole oikeastaan mitään mieltä alkaa pohtia, mitä jonkun tyhmeliinin usko on. Eikö sen pitäisi olla ihan sama sinulle kuka jotain sanoo, kunhan asia perustuu Raamattuun?

        Olen huomannut monta monituista kertaa, että kun joltain eväät ja perustelut loppuvat, niin aletaan sättiä viisaaksi tai kuolleen uskon tunnustajaksi. Naurettavaa, dorkaa pelleilyä.


      • muuttis
        näin on kirjoitti:

        Ihmeellistä miten uusimpaan raamatun väännökseen on saatu 72, kun aikaisemmissa käännöksissä on toiset 70 ja 70 muuta.

        Sinulle tyhmeliini kelpaa Lutherista sellaiset mitkä sopivat sinulle, mutta ei ne, jotka sotivat uskoasi vastaan. Jos Luther on sitä mieltä, että opetuslapset olivat uudestisyntyneitä vuorisaarnan aikana, niin hän on erehtynyt. Vielä matkalla Getsemanee heillä oli ajatuksia kuka heistä on suurin. Ne eivät ole uudestisyntyneen kristityn ajatuksia. Tosin itseään kristittynä pitävien ajtuksia ne ovat. Täällä se tulee näkyville siitä, kun sitä ollaan viisaanpia kuin mitä Jumala, kun kumotaan ne mitä hän Pyhän Henkensä kautta seurakunnassaan ilmoittaa.

        "Sinulle tyhmeliini kelpaa Lutherista sellaiset mitkä sopivat sinulle, mutta ei ne, jotka sotivat uskoasi vastaan. Jos Luther on sitä mieltä, että opetuslapset olivat uudestisyntyneitä vuorisaarnan aikana, niin hän on erehtynyt. Vielä matkalla Getsemanee heillä oli ajatuksia kuka heistä on suurin. Ne eivät ole uudestisyntyneen kristityn ajatuksia. Tosin itseään kristittynä pitävien ajtuksia ne ovat. Täällä se tulee näkyville siitä, kun sitä ollaan viisaanpia kuin mitä Jumala, kun kumotaan ne mitä hän Pyhän Henkensä kautta seurakunnassaan ilmoittaa" -näin on-

        Ajatteletko itse olevasi uudesti syntyneenä synnitön?


      • Puoliheränneitä
        tyhmelin kirjoitti:

        12 10: "Kyllä sillä Jeesuksen sanalla "Ottakaa Pyhä Henki" on kuitenkin silti jokin erikoinen merkitys. Jos heillä jo olisi ollut Pyhä Henki, niin niin ei olisi tarvinnut sanoa. Se liittynee syntien anteeksiantamisen valtaan ja lähetyskäskyyn."

        Olet oikeassa että kyse on tärkeästä asiasta. Tulkinnat vain eroavat suuresti. Kirkon normi-opinkäsitys on [minun ymmärtääkseni], että tässä tilanteessa, suljettujen ovien takana Jeesus virallisesti asetti opetuslapset sananpalvelijoiksi.

        Luukkaan 9. luvun kertomus on siksi mielenkiintoinen. Asiaa pitää selvittää lisää.

        Lestadiolainen opinkäsityshän on meillä kaikilla jokseenkin tiedossa eikä siitä tällä kertaa.

        Lukittujen ovien takana opetuslapset olivat vielä epäuskon tilassa vasta helluntai päivänä heille vuodatettiin PyhäHenki.

        Niin kauan kuin Jeesus oli maan päällä he palvelivat maanpäällistä vapahtajaa, eikä heillä ollut voimaa sarnata niin kuin helluntaina Pietarin saarnan aikana 3000 miestä kääntyi parannukseen.

        Eikä edes Golgatallakaan heillä ollut oikeaa uskoa Pietari kolmasti kielsi ja "eräs" opetuslasi pakeni alastoma kiinniottajiaan. Vielä täkin päivänä omanvanhurskauden palvelijat palvelevat maanpäällistä vapahtajaa tullakseen suuriksi ja kunniallisiksi.


      • 9+19
        Puoliheränneitä kirjoitti:

        Lukittujen ovien takana opetuslapset olivat vielä epäuskon tilassa vasta helluntai päivänä heille vuodatettiin PyhäHenki.

        Niin kauan kuin Jeesus oli maan päällä he palvelivat maanpäällistä vapahtajaa, eikä heillä ollut voimaa sarnata niin kuin helluntaina Pietarin saarnan aikana 3000 miestä kääntyi parannukseen.

        Eikä edes Golgatallakaan heillä ollut oikeaa uskoa Pietari kolmasti kielsi ja "eräs" opetuslasi pakeni alastoma kiinniottajiaan. Vielä täkin päivänä omanvanhurskauden palvelijat palvelevat maanpäällistä vapahtajaa tullakseen suuriksi ja kunniallisiksi.

        Kirjoitustasi selventäisi, jos kertoisi aikajärjestyksessä:

        1. Jeesuksen vaeltaessa maan päällä he palvelivat....
        2.Eikä edes Golgatalla....
        3. Lukittujen ovien takana...

        Jeesus ilmestyi heille ja sanoi. "Rauha olkoon teille..."
        Opetuslapset kokivat ilon, joka on jo merkki elävästä uskosta...
        Jeesus pyysi odottamaan heitä 40 päivää ja pysymään kaupungissa. Hän lupasi heille Pyhän Hengen.

        Se vuodatettiin juuri niin kuin Jeesus oli sanonut...

        Helluntaina....

        Oikein kirjoitit Oliko heillä elävä usko lukittujen ovien kokemusten ja helluntain välillä, niin sitä voimme käsitellä lisää. Tuomas kohtasi Vapahtajan sitten viikon päästä, siis siinä välissä, jne.


      • Elisan viitta
        9+19 kirjoitti:

        Kirjoitustasi selventäisi, jos kertoisi aikajärjestyksessä:

        1. Jeesuksen vaeltaessa maan päällä he palvelivat....
        2.Eikä edes Golgatalla....
        3. Lukittujen ovien takana...

        Jeesus ilmestyi heille ja sanoi. "Rauha olkoon teille..."
        Opetuslapset kokivat ilon, joka on jo merkki elävästä uskosta...
        Jeesus pyysi odottamaan heitä 40 päivää ja pysymään kaupungissa. Hän lupasi heille Pyhän Hengen.

        Se vuodatettiin juuri niin kuin Jeesus oli sanonut...

        Helluntaina....

        Oikein kirjoitit Oliko heillä elävä usko lukittujen ovien kokemusten ja helluntain välillä, niin sitä voimme käsitellä lisää. Tuomas kohtasi Vapahtajan sitten viikon päästä, siis siinä välissä, jne.

        3. Lukittujen ovien takana...
        Opetuslapset eivät jaksaneet uskoa ilon tähden eikä ollet valmiita siihen, heillä ei ollut vielä oikeaa uskoa tuolloin, sen kertoo Golgatan tapahtumat varsin hyvin. esm. Pietari kielsi kokonaan uskonsa, jota hän ei sitä vastoin tehnyt helluntaina hän sai täydellisen voiman tunnustaa ja saarnata eri kielillä parannusta Pyhän Hengen saatuaan.

        Rakkaus poistaa pelon, miettiköön kukin itse tuon sisällön.


      • 9+9
        Elisan viitta kirjoitti:

        3. Lukittujen ovien takana...
        Opetuslapset eivät jaksaneet uskoa ilon tähden eikä ollet valmiita siihen, heillä ei ollut vielä oikeaa uskoa tuolloin, sen kertoo Golgatan tapahtumat varsin hyvin. esm. Pietari kielsi kokonaan uskonsa, jota hän ei sitä vastoin tehnyt helluntaina hän sai täydellisen voiman tunnustaa ja saarnata eri kielillä parannusta Pyhän Hengen saatuaan.

        Rakkaus poistaa pelon, miettiköön kukin itse tuon sisällön.

        Aikajärjestystä:

        1. Jeesuksen syntyminen ja lapsuus.
        2.Jeesus 12-vuotiaana temppelissä, (vrt. rippikoulu meillä)
        3. Jeesus palveli vanhempiaan 30-vuotiaaksi.
        4. Jeesuksen julkinen toiminta. Alkoi Kaanaan häistä.
        5.Jeesuksen viimeinen matka Jerusalemiin. (yöpymisiä Betaniassa)
        6. opetuslapset hakevat aasit ja Jeesus ratsastaa. Hoosianna-huudot.
        7. Jeesus syö pääsiäislammasta. Ehtoollisen asettaminen.
        8. Jeesuksen jäähyväispuhe Getsemanessa. Kärsimys ja opetuslasten nukahtaminen.
        9. Jeesus otetaan kiinni. Pietari rehvastelee. Lopulta opetuslapset pakenevat.
        10. Jeesusta kuulustellaan. Pietari kieltää hänet palvelustytön kanssa puhuessaan.
        11. Jeesus ristiinnaulitaan Golgatalla.
        12. Jeesus antaa Henkensä. Sotilaat ottavat hänet alas. Josef ja Nikodemos hautaavat hänet.
        13.Jeesus nousee kuolleista. Hän ilmestyy ensin Magdalan Marialle. Opetuslapset ovat lukittujen ovien takana kaupungissa.
        14. Jeesus ilmestyy opetuslapsille lukittujen ovien takana.

        Huom. nimimerkki" Elisan viitta", Siis Golgatan tapahtumat olivat olleet jo noin kolme päivää aiemmin. Kukaan ei ollut yrittänytkään sanoa, että noilla pakosalle juosseilla opetuslapsilla olisi ollut elävä usko Jeesukseen. Heidän tilanteensa oli epätoivoinen. Unelma maallisesta valtakunnasta oli romahtanut. Tilalle oli tullut ikävä ja kaipaus. He tunsivat itsensä ekaa kertaa syntisiksi ja muistelivat Jeesuksen rakastavia puheita ja kaipasivat häntä. He pelkäsivät muiden juutalaisten väkivaltaa ja kokoontuivat lukittujen ovien taakse. Sinne Jeesus ilmestyi.

        Raamattu kertoo, mitä tapahtui...

        Nimimerkki puoliheränneitä vaikuttaa samalta, kun elisan viitta. Minkä kohdan olen mielestänne ymmärtänyt väärin? Ei ainakaan tässä kohtaa ollut tarkoitus lähteä ruotimaan, mikä opetuslasten hengellinen kehitys oli juuri noiden 40 päivän aikana lukittujen ovien takaa helluntaihin. Mutta Tuomaan kohdan tiedämme. Hän ei ollut paikalla lukittujen ovien takana, vaan Jeesus ilmestyi hänelle erikseen vähän myöhemmin. kuitenkin ennen helluntaita. (ettei taas tule aikajärjestysvirhettä).

        Nimimerkin puoliheränneitä nimimerkillä varmaan jotenkin yritetään vihjata! Mitä sillä halutaan tarkoittaa?


      • teu.
        elähä ruppee kirjoitti:

        Kuules nyt 15 5. Mikä tuollainen heitto oli, ettei apostoleilla ollut elävää uskoa
        ensimmäisellä Ehtoollisella? Meillä edelleen on ihmisiä, jotka arvioivat toisten
        uskoa omaan mielikuvitukseensa vertaamalla. Mitataanko jonkun usko toisen henkilön mielikuvituksen avulla? EI!

        MIten Sepeteuksen poikien äiti opetuslasten uskoon liittyy? Ei mitenkään. Tiesitko että Pietari ja Johannes olivat Sepeteuksen poikia? Näistä miehistä tiedämme melko paljon Raamatun kirjoituksista.

        ""elähän ruppee""

        Ei Pietari ollut Sepeteuksen poika ?
        Vaan Jaakob ja Johannes kyllä .

        Pietarin isä oli Simon ..

        Jaakob oli ensimmäisen Jerusalemin seurakunnan johtaja ,
        ja ensimmäinen Marttyyri n, oo44jKr. Jonka jälkeen sitten
        tuli Jeesuksen Veli jota toiset haluaa puhutella veli puoleksi.

        Hän tuli seurakunnan pääksi. silloin ja hänet mestattiin oo62.
        ylimmäinen pappi Hannas (ananus II) käytti tilaisuutta ja suuren-
        neuvoston kanssa tuomitsi hänet kuolemaan , se toteutettiin siten
        että hänet syöstiin Jerusalemin muurilta alas ,ja sitten nuijalla var-
        mistettiin henki pois..


      • Puoliheränneitä
        9+9 kirjoitti:

        Aikajärjestystä:

        1. Jeesuksen syntyminen ja lapsuus.
        2.Jeesus 12-vuotiaana temppelissä, (vrt. rippikoulu meillä)
        3. Jeesus palveli vanhempiaan 30-vuotiaaksi.
        4. Jeesuksen julkinen toiminta. Alkoi Kaanaan häistä.
        5.Jeesuksen viimeinen matka Jerusalemiin. (yöpymisiä Betaniassa)
        6. opetuslapset hakevat aasit ja Jeesus ratsastaa. Hoosianna-huudot.
        7. Jeesus syö pääsiäislammasta. Ehtoollisen asettaminen.
        8. Jeesuksen jäähyväispuhe Getsemanessa. Kärsimys ja opetuslasten nukahtaminen.
        9. Jeesus otetaan kiinni. Pietari rehvastelee. Lopulta opetuslapset pakenevat.
        10. Jeesusta kuulustellaan. Pietari kieltää hänet palvelustytön kanssa puhuessaan.
        11. Jeesus ristiinnaulitaan Golgatalla.
        12. Jeesus antaa Henkensä. Sotilaat ottavat hänet alas. Josef ja Nikodemos hautaavat hänet.
        13.Jeesus nousee kuolleista. Hän ilmestyy ensin Magdalan Marialle. Opetuslapset ovat lukittujen ovien takana kaupungissa.
        14. Jeesus ilmestyy opetuslapsille lukittujen ovien takana.

        Huom. nimimerkki" Elisan viitta", Siis Golgatan tapahtumat olivat olleet jo noin kolme päivää aiemmin. Kukaan ei ollut yrittänytkään sanoa, että noilla pakosalle juosseilla opetuslapsilla olisi ollut elävä usko Jeesukseen. Heidän tilanteensa oli epätoivoinen. Unelma maallisesta valtakunnasta oli romahtanut. Tilalle oli tullut ikävä ja kaipaus. He tunsivat itsensä ekaa kertaa syntisiksi ja muistelivat Jeesuksen rakastavia puheita ja kaipasivat häntä. He pelkäsivät muiden juutalaisten väkivaltaa ja kokoontuivat lukittujen ovien taakse. Sinne Jeesus ilmestyi.

        Raamattu kertoo, mitä tapahtui...

        Nimimerkki puoliheränneitä vaikuttaa samalta, kun elisan viitta. Minkä kohdan olen mielestänne ymmärtänyt väärin? Ei ainakaan tässä kohtaa ollut tarkoitus lähteä ruotimaan, mikä opetuslasten hengellinen kehitys oli juuri noiden 40 päivän aikana lukittujen ovien takaa helluntaihin. Mutta Tuomaan kohdan tiedämme. Hän ei ollut paikalla lukittujen ovien takana, vaan Jeesus ilmestyi hänelle erikseen vähän myöhemmin. kuitenkin ennen helluntaita. (ettei taas tule aikajärjestysvirhettä).

        Nimimerkin puoliheränneitä nimimerkillä varmaan jotenkin yritetään vihjata! Mitä sillä halutaan tarkoittaa?

        Nimimerkin puoliheränneitä nimimerkillä varmaan jotenkin yritetään vihjata! Mitä sillä halutaan tarkoittaa? 9 9

        En vihjailen enkä kieroile tässä kysymyksessä.

        En pyri arvioimaan kanssa veljien tai sisarien hengellistä tilaa, se ei anna minulle eikä muillekaan mitään, edes hyvän olon tunnetta.
        Lähinnä tarkoitin opetuslasten tilaa ennen helluntaipäivän tapahtumia.
        Jokainen tekee tiliä itse Herransa kanssa varsinkin silloin kun tulee se kovin yksinäinen hetki, kun tästä maisesta matkasta irtaudutaan ajasta ajattomaan. Silloin olemme vain kahden kesken noutajan kanssa.


      • teu,
        9+9 kirjoitti:

        Aikajärjestystä:

        1. Jeesuksen syntyminen ja lapsuus.
        2.Jeesus 12-vuotiaana temppelissä, (vrt. rippikoulu meillä)
        3. Jeesus palveli vanhempiaan 30-vuotiaaksi.
        4. Jeesuksen julkinen toiminta. Alkoi Kaanaan häistä.
        5.Jeesuksen viimeinen matka Jerusalemiin. (yöpymisiä Betaniassa)
        6. opetuslapset hakevat aasit ja Jeesus ratsastaa. Hoosianna-huudot.
        7. Jeesus syö pääsiäislammasta. Ehtoollisen asettaminen.
        8. Jeesuksen jäähyväispuhe Getsemanessa. Kärsimys ja opetuslasten nukahtaminen.
        9. Jeesus otetaan kiinni. Pietari rehvastelee. Lopulta opetuslapset pakenevat.
        10. Jeesusta kuulustellaan. Pietari kieltää hänet palvelustytön kanssa puhuessaan.
        11. Jeesus ristiinnaulitaan Golgatalla.
        12. Jeesus antaa Henkensä. Sotilaat ottavat hänet alas. Josef ja Nikodemos hautaavat hänet.
        13.Jeesus nousee kuolleista. Hän ilmestyy ensin Magdalan Marialle. Opetuslapset ovat lukittujen ovien takana kaupungissa.
        14. Jeesus ilmestyy opetuslapsille lukittujen ovien takana.

        Huom. nimimerkki" Elisan viitta", Siis Golgatan tapahtumat olivat olleet jo noin kolme päivää aiemmin. Kukaan ei ollut yrittänytkään sanoa, että noilla pakosalle juosseilla opetuslapsilla olisi ollut elävä usko Jeesukseen. Heidän tilanteensa oli epätoivoinen. Unelma maallisesta valtakunnasta oli romahtanut. Tilalle oli tullut ikävä ja kaipaus. He tunsivat itsensä ekaa kertaa syntisiksi ja muistelivat Jeesuksen rakastavia puheita ja kaipasivat häntä. He pelkäsivät muiden juutalaisten väkivaltaa ja kokoontuivat lukittujen ovien taakse. Sinne Jeesus ilmestyi.

        Raamattu kertoo, mitä tapahtui...

        Nimimerkki puoliheränneitä vaikuttaa samalta, kun elisan viitta. Minkä kohdan olen mielestänne ymmärtänyt väärin? Ei ainakaan tässä kohtaa ollut tarkoitus lähteä ruotimaan, mikä opetuslasten hengellinen kehitys oli juuri noiden 40 päivän aikana lukittujen ovien takaa helluntaihin. Mutta Tuomaan kohdan tiedämme. Hän ei ollut paikalla lukittujen ovien takana, vaan Jeesus ilmestyi hänelle erikseen vähän myöhemmin. kuitenkin ennen helluntaita. (ettei taas tule aikajärjestysvirhettä).

        Nimimerkin puoliheränneitä nimimerkillä varmaan jotenkin yritetään vihjata! Mitä sillä halutaan tarkoittaa?

        ""9 9""

        Kun Jeesus nousee kuolleista Hän ilmestyy Marialle ja kohta niille muille naisille
        Hän pyytää ,Mariaa viemään sanaa opetuslapsille .
        Ei aikaakaan kun Pietari ja Johannes tulee juoksujalkaa johannes edessä koska on nuorenpi . toinen toisestä syystä ja toinentoisesta syystä . Johannes siksi että oli
        Rakas opetuslapsi , Pietari siuksi että oli hänet kieltänyt , ja anoi anteeksi,

        Sitten Jeesus ilmestyi 2, opetus lapsella Enmmauksen tiellä .

        vasta sitten oli Lukittujen ovien taakse ilmestyminen ,.

        Pääsiäinen -Helluntai oli 50 pv. ja se oli Pyhän Hengen vuodatus pv.
        Helatorstai - Pääsiäeisetä oli 40, pv. Taivaaseen astumisen pv.

        Luulen että LLL;n tarkoitus oli Sarkastisena henkilönä hiukan peitota
        opetuslapsia , sillä kyllä heillä oli Usko Jeesukseen jo olemassa koska
        heillä oli jo kahteen kertaan annettu pyhä henki puhaltamalla siis ennen
        helluntaita .

        Olen sitä mieltä että tämäkin kuulee katekoriaan LLL:n lukuisiin kanno
        Päällä tehtyihoin saarnoihin metsässä ,,jossa ei ollut tarkistus mahdollisuuksia
        Ja muutenkin halusi tuoda esiin oman arvonsa . ..


      • 20+4
        Puoliheränneitä kirjoitti:

        Nimimerkin puoliheränneitä nimimerkillä varmaan jotenkin yritetään vihjata! Mitä sillä halutaan tarkoittaa? 9 9

        En vihjailen enkä kieroile tässä kysymyksessä.

        En pyri arvioimaan kanssa veljien tai sisarien hengellistä tilaa, se ei anna minulle eikä muillekaan mitään, edes hyvän olon tunnetta.
        Lähinnä tarkoitin opetuslasten tilaa ennen helluntaipäivän tapahtumia.
        Jokainen tekee tiliä itse Herransa kanssa varsinkin silloin kun tulee se kovin yksinäinen hetki, kun tästä maisesta matkasta irtaudutaan ajasta ajattomaan. Silloin olemme vain kahden kesken noutajan kanssa.

        Kiitos!

        Päätin kysyä, etten jää tahtomattani kantamaan negatiivista käsitystä. Kiitos, kun vastasit.

        Näiden opetuslasten elämän rinnalla löydämme itsemme ja sen ajan, kun ei ollut vielä uskoa. Oli vaan väärä varmuus siitä, että esikoislestadiolaisena pääsee taivaaseen. Mielessä oli suorastaan synnillinen ylemmyyden tunne ns. epäuskoisia kohtaan.

        Kunnes sitten tämä väärä varmuus kuoleekin ja ihminen jää aivan tyhjäksi syntitaakkansa kanssa. Ei auta entiset säännölliset seuroissa käynnit eikä mitkään. On tullut haavoitettua synneillä taivaallisen Vanhimman sydäntä ja tehtyä syntiä myös armon taivasta, niitä puolestani rukoilleita ihmisiä kohtaan, jne.

        Tämä tie on hyvin samankaltainen useimmilla kristityillä. Minulla ei ollut puoliheräystä. Kyllä kadotuksen tunne oli totaalinen.

        Kuitenkin kaiken tämän jälkeen kirkastui, että vasta nyt minä tarvitsen tämän kristillisyyden. Vaikka aikaisemmin olin ollut muka hyvä kristitty. Kaikki oli ollut tarjona ennenkin, mutta vasta nyt minä tarvitsin sen.

        Jumalan Rauhaa


      • teu, kirjoitti:

        ""9 9""

        Kun Jeesus nousee kuolleista Hän ilmestyy Marialle ja kohta niille muille naisille
        Hän pyytää ,Mariaa viemään sanaa opetuslapsille .
        Ei aikaakaan kun Pietari ja Johannes tulee juoksujalkaa johannes edessä koska on nuorenpi . toinen toisestä syystä ja toinentoisesta syystä . Johannes siksi että oli
        Rakas opetuslapsi , Pietari siuksi että oli hänet kieltänyt , ja anoi anteeksi,

        Sitten Jeesus ilmestyi 2, opetus lapsella Enmmauksen tiellä .

        vasta sitten oli Lukittujen ovien taakse ilmestyminen ,.

        Pääsiäinen -Helluntai oli 50 pv. ja se oli Pyhän Hengen vuodatus pv.
        Helatorstai - Pääsiäeisetä oli 40, pv. Taivaaseen astumisen pv.

        Luulen että LLL;n tarkoitus oli Sarkastisena henkilönä hiukan peitota
        opetuslapsia , sillä kyllä heillä oli Usko Jeesukseen jo olemassa koska
        heillä oli jo kahteen kertaan annettu pyhä henki puhaltamalla siis ennen
        helluntaita .

        Olen sitä mieltä että tämäkin kuulee katekoriaan LLL:n lukuisiin kanno
        Päällä tehtyihoin saarnoihin metsässä ,,jossa ei ollut tarkistus mahdollisuuksia
        Ja muutenkin halusi tuoda esiin oman arvonsa . ..

        Mitäs sanot teu, jos kerrot kuka oot, ja sitten mä tuun vaikka ripittäytymään sulle. Syttyyköhän sydän palamaan? Saanko uskoa niin?


        Niin, ensimmäiset armonmerkit eivät ole siis Pyhästä Hengestä? Jos ovat, niin kelpaavatko ne kerran siellä viimeisellä tuomiolla, siis yksinänsä/pelkästään,"ensimmäiset armonmerkit"


        vastaa kaikkiin kysymyksiin.


      • spää
        tyhmelin kirjoitti:

        Meidän kannattaisi keskittyä olelliiseen, ja kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, että Luther on oppi-isämme ja herätysliikkeemme isät ovat aina sitoutuneet luterilaiseen tunnustukseen. Siksi ei ole oikeastaan mitään mieltä alkaa pohtia, mitä jonkun tyhmeliinin usko on. Eikö sen pitäisi olla ihan sama sinulle kuka jotain sanoo, kunhan asia perustuu Raamattuun?

        Olen huomannut monta monituista kertaa, että kun joltain eväät ja perustelut loppuvat, niin aletaan sättiä viisaaksi tai kuolleen uskon tunnustajaksi. Naurettavaa, dorkaa pelleilyä.

        tais käydä itsellesi näin, mutta onhan se hyvä, että oikea karva paljastuu.


    • hyvä aihe

      Hei tämä on hyvä aloitus! Itsekin olen miettinyt että miten Raamatun aikaan vietettiin ehtoollista? Jotain kerrotaan siitä ainenkin Apostolien teoissa, esim. näin: 2:46. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
      47. kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

      Kertokaa lisää ketkä tietää! e.Paimen?

    • jatkoa ed.

      Olisiko lähinnä raamatullisuutta se että nautittaisiin ehtoollinen kodeissa?

      • ehei poika ei ei

        Ei Ehtoollista kodeissa nautittu alkukristillisyyden aikanakaan. Jeesus asetti Ehtoollisen Jerusalemin temppelin yläsalissa.

        PItäisi tutusdtua Raamattuun ennen kun alkaa mitää neuvoja jakelemaan.
        Ehtoollinen on myös yhteyden ateria jonka seurakunta nauttii fyysisestikin
        yhdessä, eli samassa tilassa toisten kanssa.

        Sairaiden Ehtoollinen on tästä poikkeava.


      • doddiinsa
        ehei poika ei ei kirjoitti:

        Ei Ehtoollista kodeissa nautittu alkukristillisyyden aikanakaan. Jeesus asetti Ehtoollisen Jerusalemin temppelin yläsalissa.

        PItäisi tutusdtua Raamattuun ennen kun alkaa mitää neuvoja jakelemaan.
        Ehtoollinen on myös yhteyden ateria jonka seurakunta nauttii fyysisestikin
        yhdessä, eli samassa tilassa toisten kanssa.

        Sairaiden Ehtoollinen on tästä poikkeava.

        "Jeesus asetti Ehtoollisen Jerusalemin temppelin yläsalissa.

        PItäisi tutusdtua Raamattuun ennen kun alkaa mitää neuvoja jakelemaan."

        Hauska ristiriita tässä... =)


      • doddiinsa
        doddiinsa kirjoitti:

        "Jeesus asetti Ehtoollisen Jerusalemin temppelin yläsalissa.

        PItäisi tutusdtua Raamattuun ennen kun alkaa mitää neuvoja jakelemaan."

        Hauska ristiriita tässä... =)

        Pääsiäisaterian valmistelu
        Luuk 22
        7 Sitten tuli se happamattoman leivän päivä, jona pääsiäislammas oli teurastettava. [Matt. 26:17-19; Mark. 14:12-16 : 2. Moos. 12:6; 5. Moos. 16:4,6]
        8 Jeesus lähetti Pietarin ja Johanneksen kaupunkiin ja sanoi heille: "Menkää valmistamaan meille pääsiäisateria."
        9 He kysyivät: "Minne tahdot meidän valmistavan sen?"
        10 Hän sanoi: "Kun tulette kaupunkiin, teitä vastaan tulee vesiruukkua kantava mies. Seuratkaa häntä. Menkää siihen taloon, johon hän menee,
        11 ja sanokaa talon isännälle: 'Opettaja kysyy sinulta, missä on huone, jossa hän voi syödä pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa.'
        12 Isäntä osoittaa teille yläkerrasta suuren huoneen, jossa on kaikki järjestettynä. Valmistakaa sinne ateria."
        13 He lähtivät matkaan, ja kaikki kävi niin kuin Jeesus oli heille sanonut. He valmistivat pääsiäisaterian.


      • teu,
        doddiinsa kirjoitti:

        "Jeesus asetti Ehtoollisen Jerusalemin temppelin yläsalissa.

        PItäisi tutusdtua Raamattuun ennen kun alkaa mitää neuvoja jakelemaan."

        Hauska ristiriita tässä... =)

        "" doddiinsa ""

        Ei asettanut , Ehtoollista Jerusalemin Temppelin yläsalissa ,
        Vaan Hän sanoi Opetus lapsille muistaakseni 2-3. tehkää ,
        minulle pääsiäis ateria (Se oli siis sellainen vielä kuin Moos-
        ses , oli ylöskirjoittanut 1447eKr. ja se olisi viimeinen Pääsiä-
        ateria ) Sekä se olisi Ehtoollis ateria joka treenattiin silloin , ei
        ollut Temppelissä , Vaan erän Jerusalemislaisen miehen joka
        Jonkun opatettauna Jeesus sanoi menkää sen miehen perässä
        jolla oli jokin merkki , Ja valmistakaa pääsiäsateria meille 13, yh-
        teinen ,ja he tuli siihen yläsaliin ,joka ei ollut missään yhteydessä
        Temppelii ,,

        He sii nauttivat ensin sen Vanhan kaavan pääsiäisaterian ja kun
        se oli nautitti he nauttivat Uuden ehtoollisen , ja se oli Tämä.
        Hän otti Leivän kiitti,siunasi ja mursi , Ja antoi Opetuslapsilleen
        Ja sanoi ottakaa ja syökää ,Tämä on minun Ruumiini joka teidän
        edestänne on annettu .. Samoin Hän otti maljan , Siunasi ja kiitti
        ja :sanoi tämä on minun vereni ,joka on teidän edestänne vúodatettu
        Juokaa tästä kaikki ja niin usein kun te siitä juotte tehkää se minun
        muistokseni . .


      • doddiinsa
        teu, kirjoitti:

        "" doddiinsa ""

        Ei asettanut , Ehtoollista Jerusalemin Temppelin yläsalissa ,
        Vaan Hän sanoi Opetus lapsille muistaakseni 2-3. tehkää ,
        minulle pääsiäis ateria (Se oli siis sellainen vielä kuin Moos-
        ses , oli ylöskirjoittanut 1447eKr. ja se olisi viimeinen Pääsiä-
        ateria ) Sekä se olisi Ehtoollis ateria joka treenattiin silloin , ei
        ollut Temppelissä , Vaan erän Jerusalemislaisen miehen joka
        Jonkun opatettauna Jeesus sanoi menkää sen miehen perässä
        jolla oli jokin merkki , Ja valmistakaa pääsiäsateria meille 13, yh-
        teinen ,ja he tuli siihen yläsaliin ,joka ei ollut missään yhteydessä
        Temppelii ,,

        He sii nauttivat ensin sen Vanhan kaavan pääsiäisaterian ja kun
        se oli nautitti he nauttivat Uuden ehtoollisen , ja se oli Tämä.
        Hän otti Leivän kiitti,siunasi ja mursi , Ja antoi Opetuslapsilleen
        Ja sanoi ottakaa ja syökää ,Tämä on minun Ruumiini joka teidän
        edestänne on annettu .. Samoin Hän otti maljan , Siunasi ja kiitti
        ja :sanoi tämä on minun vereni ,joka on teidän edestänne vúodatettu
        Juokaa tästä kaikki ja niin usein kun te siitä juotte tehkää se minun
        muistokseni . .

        Taidat teu kirjoitella nimimerkille "ehei poika ei ei"...

        kirjoitin juuri tuosta ristiriidasta, kun kaveri koettaa opettaa lukemaan Raamattua ja itse lukee pöpelikköön...

        Sinä, teu voisit lukea viestit ennenkuin kommentoit, sopisiko sellainen?


    • etkö osaa hävetä

      12 tehtäväänsä valmistuvaa pappia, ja Jeesus oli ensimmäisellä Ehtoollisella,
      etko tosiaan tiennyt?!!!!

      MItä fariseuksiin tulee, niin sinä ole tavoiltasi täysiverinen katumaton fartiseus.
      Näin ovelasti piru eksyttää. Fariseuksen tunnus on juuri tuo; "etten minä ole niin syntinen ihminen kun nuo muut ihmiset ovat.

      • 12+4

        Älkäämme olko kovin ankaria aloittajalle. Saihan rikas nuorukainenkin kysymyksellään todella rikkaan ja sisältörikkaan luvun Raamattuun Jeesuksen omaa puhetta.

        Tämäkin on ollut hyvä keskustelu.

        Sitä paitsi "Spää"hän vain toisteli Lapin Vanhinten ajatuksia. Hehän puhuivat tähän tapaan. Silloinhan joutuisimme osoittamaan sanamme myös heille. Nyt saatoimmekin vastata vain nimimerkki "Spää"lle. Meitä ei voida syyttää Vanhempien arvostelusta.


      • Hohoh hohhoijaa

        etkö osaa hävetä 20.1.2015 10:00

        Tässä se fariseus on heti toisen kurkussa kiristämässä vaikka itsellä on tiedot housunpuntissa.

        On tosiaan rietas ovela ja perin röyhkeä nostaa heti temppelin harjalle ja sieltä tähystää toisia ja heidän puutteita.


    • Farisealainen

      Kysymyssarja kertoo omaa kieltään kysyjästä.

      Monin tavoin täytyy vakuutella olevansa itse kelpaavampi ehtoolliselle niin jakamaan kuin ottamaan vastaan sitä kuin "nuo toiset".

      Jeesus tuli kuitenkin meitä mihinkään kelpaamattomia pelastamaan, ei niitä itseään pyhinä pitäviä, eivät he pelastusta tarvitse.

      • kuka tietää?

        1992-käännös: Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.apt.2:46

        1938-käännös: ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella

        Biblia:Ja he pysyivät joka päivä yksimielisesti templissä, ja mursivat huoneessa leipää, ja ottivat ruokaa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella

        Kuka osaa alkukieliä? Mitähän siellä sanotaan?


      • kuka tietää? kirjoitti:

        1992-käännös: Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin.apt.2:46

        1938-käännös: ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella

        Biblia:Ja he pysyivät joka päivä yksimielisesti templissä, ja mursivat huoneessa leipää, ja ottivat ruokaa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella

        Kuka osaa alkukieliä? Mitähän siellä sanotaan?

        Mitäköhän sillä on merkitystä? Temppeli oli ilmeisesti Jerusalemin temppeli. Se oli siis juutalaisten temppeli, ja opetuslapsethan kokivat olevansa oikeita juutalaisia. Kristittyjä ei ollut vielä ajettu pois temppelistä ja synagoogista.

        Koska he joutuivat viettämään ehtoollista kodeissa, niin he tekivät niin. Antaahan Lutherkin tähän luvan muistaakseni Paimenkirjeessään Böömiläisille mutta ainakin Saksalaisessa Messussa v. 1526.

        Lutherilta lupa kotiehtoollisiin heltiää siis sellaisessa poikkeustapauksessa että jos kirkko ei ole lainkaan käytettävissä tai jos kirkko on verrattavissa turkkilaisiin tai pakanoihin.


      • 1+18
        tyhmelin kirjoitti:

        Mitäköhän sillä on merkitystä? Temppeli oli ilmeisesti Jerusalemin temppeli. Se oli siis juutalaisten temppeli, ja opetuslapsethan kokivat olevansa oikeita juutalaisia. Kristittyjä ei ollut vielä ajettu pois temppelistä ja synagoogista.

        Koska he joutuivat viettämään ehtoollista kodeissa, niin he tekivät niin. Antaahan Lutherkin tähän luvan muistaakseni Paimenkirjeessään Böömiläisille mutta ainakin Saksalaisessa Messussa v. 1526.

        Lutherilta lupa kotiehtoollisiin heltiää siis sellaisessa poikkeustapauksessa että jos kirkko ei ole lainkaan käytettävissä tai jos kirkko on verrattavissa turkkilaisiin tai pakanoihin.

        Sillä on se merkitys, että se osoittaa, että ei ole väärin nauttia ehtoollista myöskään sellaisessa kirkossa, joka oli aivan rappeutunut ja korruptoitunut.

        Uhrieläinkaupustelu oli elinkeino, johon papit olivat sekaantuneet ja ottivat provikat välistä köyhiltä, jotka eivät saattaneet tuoda uhrieläimiä kauempaa. Temppelillä oli oma raha ja rahanvaihdossakin oli pappien sormet pelissä. Ylipapin virka voitiin ostaa rahalla, jne.

        Silti siellä voitiin kokoontua viettämään ehtoollista. Sillä oli merkitys muihin temppelissä kävijöihin. Sen esimerkin mukaan edes ehtoollista varten meidän ei pitäisi vetäytyä muiden piiristä omiin oloihimme. Vasta vainojen alettua ehtoolliset ehkä siirtyivät suljetumpiin tiloihin.


    • entä tämä?

      apt.27:33 Vähää ennen päivän tuloa Paavali kehoitti kaikkia nauttimaan ruokaa, sanoen: "Tänään olette jo neljättätoista päivää odottaneet ja olleet syömättä ettekä ole mitään ravintoa ottaneet.
      34 Sentähden minä kehoitan teitä nauttimaan ruokaa, sillä se on tarpeen meidän pelastuaksemme; sillä ei yhdeltäkään teistä ole hiuskarvaakaan päästä katoava."
      35 Tämän sanottuaan hän otti leivän ja kiitti Jumalaa kaikkien nähden, mursi ja rupesi syömään.
      36 Silloin kaikki tulivat rohkealle mielelle ja ottivat hekin ruokaa.
      37 Ja meitä oli laivassa kaikkiaan kaksisataa seitsemänkymmentä kuusi henkeä.

      tässäkin puhutaan leivän murtamisesta - jakeessa 35.

      • Tuo kohta ei mielestäni viittaa ehtoolliseen.


      • käännös 1992

        Paavali kirjoittaa1.Kor.11:

        Herran aterian oikea vietto

        17 Näitä ohjeita antaessani minun on moitittava teitä siitä, että yhteiset kokoontumisenne ovat teille pikemmin vahingoksi kuin hyödyksi.
        18 Olen ensinnäkin kuullut, että teillä seurakunnan kokouksissa ilmenee hajaannusta, ja osittain sen myös uskon. [1. Kor. 1:10]
        19 Täytyyhän teillä ollakin keskuudessanne ryhmäkuntia, jotta nähtäisiin, ketkä teistä osoittautuvat luotettaviksi. [1. Joh. 2:19]
        20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä,
        21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
        22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä. [Jaak. 2:5,6]
        23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, [Mark. 14:22-25]
        24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
        25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ]
        26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
        27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
        28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
        29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
        30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois.
        31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi.
        32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi. [Job 5:17; Sananl. 3:11,12; 2. Kor. 7:10; Hepr. 12:10; Ilm. 3:19]
        33 Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
        34 Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.


      • sama 1938
        käännös 1992 kirjoitti:

        Paavali kirjoittaa1.Kor.11:

        Herran aterian oikea vietto

        17 Näitä ohjeita antaessani minun on moitittava teitä siitä, että yhteiset kokoontumisenne ovat teille pikemmin vahingoksi kuin hyödyksi.
        18 Olen ensinnäkin kuullut, että teillä seurakunnan kokouksissa ilmenee hajaannusta, ja osittain sen myös uskon. [1. Kor. 1:10]
        19 Täytyyhän teillä ollakin keskuudessanne ryhmäkuntia, jotta nähtäisiin, ketkä teistä osoittautuvat luotettaviksi. [1. Joh. 2:19]
        20 Teidän kokoontumisenne eivät ole oikeaa Herran aterian viettämistä,
        21 koska jokainen syö omia ruokiaan, niin että toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
        22 Ettekö voi syödä ja juoda kotonanne? Vai halveksitteko te Jumalan seurakuntaa niin että häpäisette niitä, joilla ei ole ruokaa? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Kiittääkö teitä? Tässä asiassa en teitä kiitä. [Jaak. 2:5,6]
        23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, [Mark. 14:22-25]
        24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
        25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ]
        26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
        27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
        28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
        29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
        30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois.
        31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi.
        32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi. [Job 5:17; Sananl. 3:11,12; 2. Kor. 7:10; Hepr. 12:10; Ilm. 3:19]
        33 Veljeni, kun siis kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
        34 Se, jolla on nälkä, syököön kotonaan, jotteivät kokoontumisenne tuottaisi teille rangaistusta. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.

        17 Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
        18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
        19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
        20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
        21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
        22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
        23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
        25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
        26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
        31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
        32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
        33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
        34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.


      • vielä 1776
        sama 1938 kirjoitti:

        17 Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
        18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
        19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
        20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
        21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
        22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
        23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
        25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
        26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
        31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
        32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
        33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
        34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.

        17. Mutta kuin minä tätä teille ilmoitan, en minä teitä kiitä, ettette kokoon tule parannukseksi, vaan pahennukseksi.
        18. Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin minä kuulen eripuraisuudet olevan seassanne; jonka minä myös puolittain uskon.
        19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.
        20. Kuin te siis kokoon tulette yhteen, ei se ole Herran ehtoollista pitää.
        21. Sillä jokainen ennättää syödä oman ehtoollisensa, yksi isoo, toinen juovuksissa on.
        22. Vai eikö teillä huoneita ole, joissa te syödä ja juoda saatte? Taikka katsotteko te ylön Jumalan seurakunnan ja häpäisette ne, joilla ei mitään ole? Mitä minun pitää teille sanoman? Pitääkö minun teitä kiittämän? Tässä en minä kiitä.
        23. Sillä minä olen sen Herralta saanut, jonka minä myös teille annoin. Sillä Herra Jesus, sinä yönä, jona hän petettiin, otti leivän,
        24. Ja kiitti, mursi ja sanoi: ottakaat, syökäät! tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne murretaan: se tehkäät minun muistokseni;
        25. Niin myös kalkin ehtoollisen jälkeen ja sanoi: tämä kalkki on se Uusi Testamentti minun veressäni; se tehkäät, niin usein kuin te juotte, minun muistokseni.
        26. Sillä niin usein kuin te syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuoleman julistaman, siihenasti kuin hän tulee.
        27. Sentähden joka kelvottomasti syö tästä leivästä ja juo Herran kalkista, se on vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28. Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista.
        29. Sillä joka syö taikka juo kelvottomasti, hän syö ja juo tuomion itsellensä, ettei hän Herran ruumista eroita.
        30. Sentähden on myös monta heikkoa ja sairasta teidän seassanne, ja moni makaa.
        31. Sillä jos me itsemme tuomitsisimme, niin emme ensinkään tuomittaisi.
        32. Vaan kuin me tuomitaan, niin me Herralta kuritetaan, ettemme maailman kanssa kadotettaisi.
        33. Sentähden, rakkaat veljeni! kuin te kokoon tulette syömään, niin odottakaat toinen toistanne.
        34. Mutta jos joku isoo, hän syököön kotonansa, ettette kokoon tulisi kadotukseksi. Ne muut minä tultuani tahdon toimittaa.


      • spää
        vielä 1776 kirjoitti:

        17. Mutta kuin minä tätä teille ilmoitan, en minä teitä kiitä, ettette kokoon tule parannukseksi, vaan pahennukseksi.
        18. Sillä ensin, kuin te seurakuntaan tulette, niin minä kuulen eripuraisuudet olevan seassanne; jonka minä myös puolittain uskon.
        19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.
        20. Kuin te siis kokoon tulette yhteen, ei se ole Herran ehtoollista pitää.
        21. Sillä jokainen ennättää syödä oman ehtoollisensa, yksi isoo, toinen juovuksissa on.
        22. Vai eikö teillä huoneita ole, joissa te syödä ja juoda saatte? Taikka katsotteko te ylön Jumalan seurakunnan ja häpäisette ne, joilla ei mitään ole? Mitä minun pitää teille sanoman? Pitääkö minun teitä kiittämän? Tässä en minä kiitä.
        23. Sillä minä olen sen Herralta saanut, jonka minä myös teille annoin. Sillä Herra Jesus, sinä yönä, jona hän petettiin, otti leivän,
        24. Ja kiitti, mursi ja sanoi: ottakaat, syökäät! tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne murretaan: se tehkäät minun muistokseni;
        25. Niin myös kalkin ehtoollisen jälkeen ja sanoi: tämä kalkki on se Uusi Testamentti minun veressäni; se tehkäät, niin usein kuin te juotte, minun muistokseni.
        26. Sillä niin usein kuin te syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuoleman julistaman, siihenasti kuin hän tulee.
        27. Sentähden joka kelvottomasti syö tästä leivästä ja juo Herran kalkista, se on vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28. Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista.
        29. Sillä joka syö taikka juo kelvottomasti, hän syö ja juo tuomion itsellensä, ettei hän Herran ruumista eroita.
        30. Sentähden on myös monta heikkoa ja sairasta teidän seassanne, ja moni makaa.
        31. Sillä jos me itsemme tuomitsisimme, niin emme ensinkään tuomittaisi.
        32. Vaan kuin me tuomitaan, niin me Herralta kuritetaan, ettemme maailman kanssa kadotettaisi.
        33. Sentähden, rakkaat veljeni! kuin te kokoon tulette syömään, niin odottakaat toinen toistanne.
        34. Mutta jos joku isoo, hän syököön kotonansa, ettette kokoon tulisi kadotukseksi. Ne muut minä tultuani tahdon toimittaa.

        kiitoksia ajatuksista. toki ajattelen, että avaus oli yksipuolinen. Ehkä joku perä kuitenkin siinä ettei kelvannut juutalaisten papit hoitamaan ehtoollista. luullakseni raamatusta löytyy maininta, että kristityt kokoontuivat kodeissa myös ehtoolliselle, jonka Lutterkin vahvistaa. Tosin paavali puhuu ettei kukaan omia aikojaan nauti vaan se tehdään yhdessä. Tämä oli tarkoitettu pohdinnaksi josko mikään horjuttaisi innokkaiden kirkossa kävijöiden ajatusta, että kaikki ok. ei haittaa naispappeus, ei homojen hyväksyminen, ei se ettei opeteta raamatun jälkeen, ei haittaa monet ulkoiset muodot joista raamattu ei mitään käske ja mitkä Lutter pitää paavin kauhistuksena, tyhmelin voi varmaan näitä luetella, että tavallinenkin väki näkis missä evl. tarppoo. Voisin heittää vielä pohdittavaa. Miksi Luterilaiset jakavat omaa ehtoollista? Voisimmehan paavin kirkossa nauttia, vaikka se vähän on eksynyt, kun monet sanoo ettei se haittaa vaikka raamatusta poiketaan. Jos se on tiukkis hommaa, että haluaa seurata raanattua niin otan ilomielin sen nimen itselleni. raamattuhan käyttää niin kovaa kieltä, että todella harva tohtii seurata esim. Tämä toisin opettavan merkitseminen mitä on ihmetelty, olisi voinut myös sanoa, että kuku toisin opet
        taa olkoon kirottu. tai nimeltä mainita sellaisia ketkä ovat Jumalan seurakunnan vainoojat. ihmeellinen on rakkaus millä
        meitä hoidetaan.


      • spää kirjoitti:

        kiitoksia ajatuksista. toki ajattelen, että avaus oli yksipuolinen. Ehkä joku perä kuitenkin siinä ettei kelvannut juutalaisten papit hoitamaan ehtoollista. luullakseni raamatusta löytyy maininta, että kristityt kokoontuivat kodeissa myös ehtoolliselle, jonka Lutterkin vahvistaa. Tosin paavali puhuu ettei kukaan omia aikojaan nauti vaan se tehdään yhdessä. Tämä oli tarkoitettu pohdinnaksi josko mikään horjuttaisi innokkaiden kirkossa kävijöiden ajatusta, että kaikki ok. ei haittaa naispappeus, ei homojen hyväksyminen, ei se ettei opeteta raamatun jälkeen, ei haittaa monet ulkoiset muodot joista raamattu ei mitään käske ja mitkä Lutter pitää paavin kauhistuksena, tyhmelin voi varmaan näitä luetella, että tavallinenkin väki näkis missä evl. tarppoo. Voisin heittää vielä pohdittavaa. Miksi Luterilaiset jakavat omaa ehtoollista? Voisimmehan paavin kirkossa nauttia, vaikka se vähän on eksynyt, kun monet sanoo ettei se haittaa vaikka raamatusta poiketaan. Jos se on tiukkis hommaa, että haluaa seurata raanattua niin otan ilomielin sen nimen itselleni. raamattuhan käyttää niin kovaa kieltä, että todella harva tohtii seurata esim. Tämä toisin opettavan merkitseminen mitä on ihmetelty, olisi voinut myös sanoa, että kuku toisin opet
        taa olkoon kirottu. tai nimeltä mainita sellaisia ketkä ovat Jumalan seurakunnan vainoojat. ihmeellinen on rakkaus millä
        meitä hoidetaan.

        "Ehkä joku perä kuitenkin siinä ettei kelvannut juutalaisten papit hoitamaan ehtoollista." -spää

        Jeesus oli juutalainen, opetuslapset olivat juutalaisia, toki muutama samarialainen ja jokunen roomalainen ja varmaankin muistakin kansoista oli Jeesuksen seuraajia. Mutta vasta Paavalin työn myötä enenevissä määrin tuli kuvioon mukaan pakanoita (=ei-juutalaisia).

        Jos tutkit Raamattua, huomaat, että juutalaisuuteen liittyy odotus tulevasta messiaasta. Jeesuksen aikana suurin osa juutalaisista ei havainnut, että tässähän Messias nyt on.

        On tärkeää tutustua kontekstiin, ennenkuin vetää johtopäätöksiä. Ei juutalaisuus ja synagoogassa käynti muuttunut mitenkään ei-toivotuksi Jeesuksen myötä. Jeesus itsekin kävi synagoogissa "tapansa mukaan" (Luuk 4:16).


      • spää kirjoitti:

        kiitoksia ajatuksista. toki ajattelen, että avaus oli yksipuolinen. Ehkä joku perä kuitenkin siinä ettei kelvannut juutalaisten papit hoitamaan ehtoollista. luullakseni raamatusta löytyy maininta, että kristityt kokoontuivat kodeissa myös ehtoolliselle, jonka Lutterkin vahvistaa. Tosin paavali puhuu ettei kukaan omia aikojaan nauti vaan se tehdään yhdessä. Tämä oli tarkoitettu pohdinnaksi josko mikään horjuttaisi innokkaiden kirkossa kävijöiden ajatusta, että kaikki ok. ei haittaa naispappeus, ei homojen hyväksyminen, ei se ettei opeteta raamatun jälkeen, ei haittaa monet ulkoiset muodot joista raamattu ei mitään käske ja mitkä Lutter pitää paavin kauhistuksena, tyhmelin voi varmaan näitä luetella, että tavallinenkin väki näkis missä evl. tarppoo. Voisin heittää vielä pohdittavaa. Miksi Luterilaiset jakavat omaa ehtoollista? Voisimmehan paavin kirkossa nauttia, vaikka se vähän on eksynyt, kun monet sanoo ettei se haittaa vaikka raamatusta poiketaan. Jos se on tiukkis hommaa, että haluaa seurata raanattua niin otan ilomielin sen nimen itselleni. raamattuhan käyttää niin kovaa kieltä, että todella harva tohtii seurata esim. Tämä toisin opettavan merkitseminen mitä on ihmetelty, olisi voinut myös sanoa, että kuku toisin opet
        taa olkoon kirottu. tai nimeltä mainita sellaisia ketkä ovat Jumalan seurakunnan vainoojat. ihmeellinen on rakkaus millä
        meitä hoidetaan.

        "Miksi Luterilaiset jakavat omaa ehtoollista?" -spää

        Siksi että luterilaiset potkaistiin ulos katolisesta kirkosta. Muutoin nauttisimme sitä siellä.


      • lukijainen
        rudiini kirjoitti:

        "Miksi Luterilaiset jakavat omaa ehtoollista?" -spää

        Siksi että luterilaiset potkaistiin ulos katolisesta kirkosta. Muutoin nauttisimme sitä siellä.

        Juuri näin! Lutherilaisilla oli Ehtoollisyhteys Katolisenkirkon kanssa vielä Lutherin kuollessa, eli myös Luther piti Katolisen kirkon ehtoollista oikeana vaikka jaettiin vain leipä. Ja jatkaa, jos pystymme vaikuttamaan asiaan jaamme molemmat.
        Vasta Lutherin kuoleman jälkeen Paavi sulki Luterilaisilta pääsyn ehtoolliselle!


      • Hopoti hopoti hoi
        lukijainen kirjoitti:

        Juuri näin! Lutherilaisilla oli Ehtoollisyhteys Katolisenkirkon kanssa vielä Lutherin kuollessa, eli myös Luther piti Katolisen kirkon ehtoollista oikeana vaikka jaettiin vain leipä. Ja jatkaa, jos pystymme vaikuttamaan asiaan jaamme molemmat.
        Vasta Lutherin kuoleman jälkeen Paavi sulki Luterilaisilta pääsyn ehtoolliselle!

        Katolisten ehtoollinen käsitti sellaisen järjestyksen että kirkkokansa sai ehtoollisessa vain ehtoollisleivän ja papit joivat viinin omiin kitoihinsa.

        Katoliset pitivät Jumalanpalveluksen latinaksi ja kansa ei sitä ymmärtänyt
        papit irvailivat ehtoollisen asetussanoissa leipä olet ja leipänä pysyt viini olet ja viininä pysyt. Tämä ei ollut Lutherin mieleen laisinkaan joka paheksui tälläistä käytöstä.

        En nyt oikein usko tuota ehtoollisyhteyttä Luthertin kanssa joka oli sattumoisin katolisen kirkon kiroiuksessa pannapullineen.


      • Hopoti hopoti hoi kirjoitti:

        Katolisten ehtoollinen käsitti sellaisen järjestyksen että kirkkokansa sai ehtoollisessa vain ehtoollisleivän ja papit joivat viinin omiin kitoihinsa.

        Katoliset pitivät Jumalanpalveluksen latinaksi ja kansa ei sitä ymmärtänyt
        papit irvailivat ehtoollisen asetussanoissa leipä olet ja leipänä pysyt viini olet ja viininä pysyt. Tämä ei ollut Lutherin mieleen laisinkaan joka paheksui tälläistä käytöstä.

        En nyt oikein usko tuota ehtoollisyhteyttä Luthertin kanssa joka oli sattumoisin katolisen kirkon kiroiuksessa pannapullineen.

        hopotihoppa, Kannattaa lukea kirkkohistoriaa, se ei ole uskonasiaa.

        Esikoisille on syötetty itse kehiteltyä kirkkohistoriaa vuosikymmeniä "ei- seurakunnallisessa muodossa olevine siemenineen"... Kannattaa itse ottaa selvää, ettei ole johdateltavissa ihan miten tahansa milloin kenenkin omien tarkoitusperien mukaan.

        Lutherin tarkoituksena ei ollut perustaa mitään uutta kirkkoa, toisin kuin nykyisellä pyhemmällä ja puhtaammalla osalla esikoisia. Eriseuraisuudesta puhuu Paavali Galatalaiskirjeessä:

        Gal 5
        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

        Snl 18:1 Eriseurainen noudattaa omia pyyteitään; kaikin neuvoin hän riitaa haastaa.


      • teu,
        rudiini kirjoitti:

        "Miksi Luterilaiset jakavat omaa ehtoollista?" -spää

        Siksi että luterilaiset potkaistiin ulos katolisesta kirkosta. Muutoin nauttisimme sitä siellä.

        "" rudiini""

        Ei missään ole noin sanottu , että Luterilaiset on potkittu pois ,se on vale
        sillä Lutherilla oli omat asiansa ,,kirkon asiansa kuinka hän sen teki .
        olen lukenun toiselviisiin , taisipa käydä niin että ei haluttu mennä enää
        katolisen kirkkoon , ja se oli n.1525 jälkeen ..


      • en minä teitä kiitä
        sama 1938 kirjoitti:

        17 Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.
        18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
        19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
        20 Kun te näin kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista,
        21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.
        22 Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne? Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja tahdotteko häväistä niitä, joilla ei mitään ole? Mitä minun on teille sanominen? Onko minun teitä kiittäminen? Tässä kohden en kiitä.
        23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
        25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
        26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
        30 Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
        31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
        32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.
        33 Sentähden, veljeni, kun kokoonnutte aterioimaan, odottakaa toisianne.
        34 Jos kenellä on nälkä, syököön kotonaan, ettette kokoontuisi tuomioksenne. Muista seikoista minä säädän, sitten kuin tulen.

        Kun ei ymmärrä niin kopioidaan, olisi paljon helpompaa laittaa raamatunpaikat luvut ja jakeet kuin kopioda raamattua tänne sivu tolkulla.


      • Lukijainen
        teu, kirjoitti:

        "" rudiini""

        Ei missään ole noin sanottu , että Luterilaiset on potkittu pois ,se on vale
        sillä Lutherilla oli omat asiansa ,,kirkon asiansa kuinka hän sen teki .
        olen lukenun toiselviisiin , taisipa käydä niin että ei haluttu mennä enää
        katolisen kirkkoon , ja se oli n.1525 jälkeen ..

        Lueppa Teu Kirkkohistoria uusiksi,
        Vasta Lutherin kuoleman jälkeinen Katolisen kirkon kirkolliskokous katkaisi ehtoollisyhteyden.

        Luther neuvoja nuorisolle;
        Ei sinun tarvitse olla siitä milläsikään, vaikka ei paavi luekaan messuja edestäsi eikä vihmo sinua vihkivedellä, vaikka hän ei sinua ripitä, voitele j.n.e. Sillä sakramentti ei ole sen, joka sitä jakaa, vaan sen, jolle se jaetaan, ilman että jakajan tarvitsee sitä yhdessä nauttia. Sillä sen oma vain on sakramentti, joka sen vastaan ottaa, hänelle se on annettu.


    • Ei kai temppelissä ollut mitään yläsalia? Se oli joku kaupunkitalo, joka oli kai Jeesuksen ja opetuslasten kokoontumispaikka.

      • juuri näin


      • spää
        tyhmelin kirjoitti:

        juuri näin

        aika mielenkiintoiset on sen talon tuntomerkit.


      • teu,
        tyhmelin kirjoitti:

        juuri näin

        ""tyhmelin ""


        Vain noin olen minäkin ymmärtänyt , kuin vihekin sanoi ,,


      • spää

        jos joku ei ymmärtänyt, tarkoitin yliopistossa tai papislaitoksessa opiskellutta joista lutter sanoo Että ne pitäisi maan päältä hävittää ja jokaisen kristityn pitää yhtyä tähän kiroukseen. tosin hän puhuu paavin laitoksista ja toivon ettei Suomen evl. mene sinne asti. en ole kirkon enkä pappien vihaaja nytkin mietin voisiko pitää kinkerit jotta tulis kyläläisiäkin kotiin.


      • spää kirjoitti:

        jos joku ei ymmärtänyt, tarkoitin yliopistossa tai papislaitoksessa opiskellutta joista lutter sanoo Että ne pitäisi maan päältä hävittää ja jokaisen kristityn pitää yhtyä tähän kiroukseen. tosin hän puhuu paavin laitoksista ja toivon ettei Suomen evl. mene sinne asti. en ole kirkon enkä pappien vihaaja nytkin mietin voisiko pitää kinkerit jotta tulis kyläläisiäkin kotiin.

        spää, pitäisikö meillä sitten olla omaa raamattuopetusta? Kai nyt jossain pitäisi oppia olla tarjolla. Seuroissa kuullaan aina selitystä niistä muutamasta samasta raamatunkohdasta. Lopuista asioista opetus jää sanalla sanoen hiukan vajaaksi.


      • spää
        tyhmelin kirjoitti:

        spää, pitäisikö meillä sitten olla omaa raamattuopetusta? Kai nyt jossain pitäisi oppia olla tarjolla. Seuroissa kuullaan aina selitystä niistä muutamasta samasta raamatunkohdasta. Lopuista asioista opetus jää sanalla sanoen hiukan vajaaksi.

        ehkä sama opetus kuin opetuslapsilla Jeesus opetti heitä 3-v mutta ei he paljon ymmärtäneet ennen kun saivat pyhänhengen. En tiedä tarkemmin miksi usein samat raamatun paikat on esillä, mutta kerro mistä jäämme paitsi? saarnat kestää kuitenkin jonkun aikaa ja kuulemme rovastin saarnan joka on niinkuin pää saarna ja joku vuorollaan jotain sanoo
        päälle. Vai onko tämän takana se että suurennuslasi kädessä katsotaan jos löytyisi jotain moittimista. sekin olisi kiva kuulla mikä yleisesti ottaen ei ole es. opissa raamatun mukaista. enkä halua kuulla mitään musta tuntuu, vain raamattua


      • 5+7#
        spää kirjoitti:

        ehkä sama opetus kuin opetuslapsilla Jeesus opetti heitä 3-v mutta ei he paljon ymmärtäneet ennen kun saivat pyhänhengen. En tiedä tarkemmin miksi usein samat raamatun paikat on esillä, mutta kerro mistä jäämme paitsi? saarnat kestää kuitenkin jonkun aikaa ja kuulemme rovastin saarnan joka on niinkuin pää saarna ja joku vuorollaan jotain sanoo
        päälle. Vai onko tämän takana se että suurennuslasi kädessä katsotaan jos löytyisi jotain moittimista. sekin olisi kiva kuulla mikä yleisesti ottaen ei ole es. opissa raamatun mukaista. enkä halua kuulla mitään musta tuntuu, vain raamattua

        spää 20.1.2015 17:13

        "En tiedä tarkemmin miksi usein samat raamatun paikat on esillä, mutta kerro mistä jäämme paitsi?"

        Lyhyesti sanottuna PALJOSTA. Jos Raamattuun on aikaa ja mahdollisuutta tutustua lukemalla ja muiden ihmisten kautta, siitä alkaa avautumaan täysin uusi maailma, jonka vertaista ei uskoisi olevan olemassa. Jo pelkän tekstiasunsa puolesta Raamattu on täysin käsittämätön teos, jos ajatellaan se ihmisen tekemäksi.

        Sitä on kirjoitettu liki 2000 vuotta ja pysynyt johdonmukaisesti asiassa.
        Lupaan ettet häviä mitään, jos uskallat lähteä avarammin tutkimaan sen sanomaa ja rikkauksia. Niitä rikkauksia et löydä vanhinten kirjoista, etkä edes Laestadiuksen teoksista.

        Silloin kun ihmiset alkavat puhumaan vastoin Sanaa, ei ole oikeastaan mahdollisuutta olla hiljaa ja juuri niihin asioihin on nyt puututtu. Paljon on hyvää saarnoissa, mutta kuorokiellot, arvostelun kieltäminen ja Pyhän hengen ottaminen omaksi keppihevoseksi, ovat juuri sellaisia asioita, joita vaan ei pysty nielemään, vaikka kuinka haluaisi.

        Valinta on jokaisen oma ja pitää perustua vapaaehtoisuuteen ja sen takia kaikki riitely tuntuu aika turhalta.


      • spää
        5+7# kirjoitti:

        spää 20.1.2015 17:13

        "En tiedä tarkemmin miksi usein samat raamatun paikat on esillä, mutta kerro mistä jäämme paitsi?"

        Lyhyesti sanottuna PALJOSTA. Jos Raamattuun on aikaa ja mahdollisuutta tutustua lukemalla ja muiden ihmisten kautta, siitä alkaa avautumaan täysin uusi maailma, jonka vertaista ei uskoisi olevan olemassa. Jo pelkän tekstiasunsa puolesta Raamattu on täysin käsittämätön teos, jos ajatellaan se ihmisen tekemäksi.

        Sitä on kirjoitettu liki 2000 vuotta ja pysynyt johdonmukaisesti asiassa.
        Lupaan ettet häviä mitään, jos uskallat lähteä avarammin tutkimaan sen sanomaa ja rikkauksia. Niitä rikkauksia et löydä vanhinten kirjoista, etkä edes Laestadiuksen teoksista.

        Silloin kun ihmiset alkavat puhumaan vastoin Sanaa, ei ole oikeastaan mahdollisuutta olla hiljaa ja juuri niihin asioihin on nyt puututtu. Paljon on hyvää saarnoissa, mutta kuorokiellot, arvostelun kieltäminen ja Pyhän hengen ottaminen omaksi keppihevoseksi, ovat juuri sellaisia asioita, joita vaan ei pysty nielemään, vaikka kuinka haluaisi.

        Valinta on jokaisen oma ja pitää perustua vapaaehtoisuuteen ja sen takia kaikki riitely tuntuu aika turhalta.

        iosiko kiva kuulla sellaista saarnaa, jossa sanottaisi: ei minulla ole pyhää henkeä koitan tässä jotain hatusta vetää? Luulen että raamattu vahvistaa sen, että voidaan vahvasti luottaa pyhän hengen asuvaisena olevan Jumalan lapsissa ehkä me saarnaajatkin selleiseksi tunnustamme. Paavali on niin rohkea, että sanoo olkoon kirottu joka toisin opettaa. En tarkoita omia kirjoituksiani, kun niissä on raamatun vastaisuuksia niin toivonkin, että neuvotaan.
        lutter puhuu monessa paikassa laulamisesta sopimattomana, toisessa ketjussa pätkä minkä voitte lukea, luulen kuitenkin, että nykyinen käytäntö muutama virsi jumalan palveluksessa ja kanssakäymisessä on ollut Lutterin mieleen,
        eli tätäkään asiaa ei ole vanhimmat hatusta vetäneet. Mitä tulee Jumalan sanan tutkimiseen, sehän on aina kehoitettu siihen
        ja on tosi tarpeellista kuolemattoman sielumme ravintoa, taivaan isä antakoon armonsa ja voimansa tällä korven matkalla mitä saa tehdä monen kiusan ja vaivan alla.


      • kansa tietää !
        spää kirjoitti:

        iosiko kiva kuulla sellaista saarnaa, jossa sanottaisi: ei minulla ole pyhää henkeä koitan tässä jotain hatusta vetää? Luulen että raamattu vahvistaa sen, että voidaan vahvasti luottaa pyhän hengen asuvaisena olevan Jumalan lapsissa ehkä me saarnaajatkin selleiseksi tunnustamme. Paavali on niin rohkea, että sanoo olkoon kirottu joka toisin opettaa. En tarkoita omia kirjoituksiani, kun niissä on raamatun vastaisuuksia niin toivonkin, että neuvotaan.
        lutter puhuu monessa paikassa laulamisesta sopimattomana, toisessa ketjussa pätkä minkä voitte lukea, luulen kuitenkin, että nykyinen käytäntö muutama virsi jumalan palveluksessa ja kanssakäymisessä on ollut Lutterin mieleen,
        eli tätäkään asiaa ei ole vanhimmat hatusta vetäneet. Mitä tulee Jumalan sanan tutkimiseen, sehän on aina kehoitettu siihen
        ja on tosi tarpeellista kuolemattoman sielumme ravintoa, taivaan isä antakoon armonsa ja voimansa tällä korven matkalla mitä saa tehdä monen kiusan ja vaivan alla.

        Nykyiset vanhimmat ja heidän oppi-isänsä David Björk ja pedofiilipappi SA ovat tuoneet kristillisyyteen oppeja luterilaisuuden ulkopuolelta. Jäljet johtavat sylttytehtaalle.


      • kansa tietää ! kirjoitti:

        Nykyiset vanhimmat ja heidän oppi-isänsä David Björk ja pedofiilipappi SA ovat tuoneet kristillisyyteen oppeja luterilaisuuden ulkopuolelta. Jäljet johtavat sylttytehtaalle.

        Enpä tiedä ovatko juuri kyseiset herrat tuoneet lisää harhoja. Minun mielestäni samoja oppeja löytyyy jo paljon aiemmin julkaistusta kirjallisesta materiaalista. Eli ainakin jo 1900-luvun alusta. Tästä on todisteena esimerkiksi Aulis Zidbeckin kirja Raattamaasta vuodelta 1941 (muistaakseni).


    • Kraka kaulaan tai ei

      Ja kuinka monta esikoislestadiolaista saarnaajaa oli paikalla ensimmäisellä ehtoollisella, tai lestadiolaisia yleensäkään?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2555
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      253
      1127
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1084
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1034
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      920
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      769
    Aihe