Paluumuuttajia Iittiin

Kotikunta kallis

Väki vähenee Iitissä ja itsenäisyys roikkuu yhä enemmän vaakalaudalla kiikun kaakun.
Muualle leivän perässä pakosta muuttaneita on pitkin Suomea, jos ei Ruotsissakin.

Vähitellen alkaa mieli palaa kotikonnuille Iittiin (veronmaksajaksikin samalla), mutta mahdollisuudet paluumuuttoon ovat huonot, jos ei ole hirmuisesti rahaa eväänä, jolloin voisi jonkun harvoista myynnissä olevista ökytaloista ostaa.

Tontteja näkyy olevan rakentamattomia kirkon takapuolella niemekkeessä. Ei palveluja, ei liikennettä ja kovin kalliiksi tulee rakentaminenkin sinne kaikkineen.

Vuokra-asuntoja ei näytä olevan kunnassa lainkaan. Ilmoituksia ei näy vapaista sellaisista.

Taitaa olla sil kalel, etteivät iittiläiset kelpuuta edes omia vanhoja naapureitaan takaisin asukkaiksi, aivan uusista ja tuntemattomista puhumattakaan,

Iittiläinen on itseään täynnä ja luulee pärjäävänsä yksin maailmassa ja kuntansa pysyvän pystyssä ilman asumaan tunkijoitakin.

9

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töllitön

      Ei kannata hankkia taloa ja tonttia Kausalasta ja Iitistä ylipäänsä, ennen kuin tulee tarkka tieto tuosta uudesta tielinjauksesta. Voi jäädä tölli tien alle.

      • Tottakuinpotta

        Tos on nimittäin pointtia. Hyvä arpoa tontin paikkaa, kun ei yhtään tiiä, mistä se tie tullaa vetämään. Varmaa just siitä, mihin on just pistetty pytinki pystyyn. Sehän olis niin normaalia Murphyn lakia.


    • tillola

      Juuri oli parikin vuokrakämppää tämän päivän lehdessä. Kunnallakin on tyhjiä asuntoja, ei muuta kuin ringalingaa vuokrataloyhtiöön. Minua harmittavat sivukylien tyhjät talot. Perikunnat istuvat 'sukua yhdistävän' torpan päällä ja estävät uusien asukkaitten muuton tehokkaasti. Kukaan yhtyneestä suvusta ei kuitenkaan huolehdi talon kunnosta, saati itse muuta kotikylää elävöittämään. Pitäisi saada reilusti isompi kiinteistövero näille tyhjille tönöille, että niitä kohtuuhintaisiakin taloja tulisi myyntiin. Vaikka kuinka monella on haaveena muuttaa maalle ja kunnostaa vanha talo, mutta ei se täällä sovi...

      • 4686

        olen kanssasi samaa mieltä näistä tyhjistä tönöistä, kauhean näköiset hoitamattomat tontit, hiiriä ja rottia keräävät ja lahoavat tönöt haisevat homeelle, kyllä maalla olisi mukavaa jos naapuritkin hoitaisivat asiansa kuntoon, kunnon verotuksella kunta saisi tuloja ja tällaisia kaatopaikkoja ei pääsisi syntymään.


    • Herbertti

      Miksi tyytyä Iittiin kun Jaala on olemassa. Ja Valkeala. Siis oikeasti, katto-organisaation nimellä ei ole väliä.

    • ählämisählämi

      Ottakaa irakin pakolaisia johan paikkakunnan asukasluku kasvaa ja

      • notwelcome

        Liikkuuko kylillä huhuja? Rönnholmi ja Lehtine sanoivat kyselyssä, että eivät kannata pakoloisten ottoa. Mutta voihan mieli muuttua, etenkin jos valtio pakottaa


    • Iittiläin

      Paluumuutto tehty 4v sitten,eikä kyllä kaduta yhtään. Hieno paikka ja mukavat asukkaat. 10

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe