Va-liiton jäsenmäärä laski vuonna 2014

Vuonna 2014 liittomaksut tilitettiin 1576 jäseneltä. Määrä on yhden vähemmän kuin vuonna 2013. (Hähä, joku jo luki otsikon ja odotti romahdusta. :=) )

Yleislinjana jäsenmäärät kasvoivat aivan aavistuksen. Porvoo sen sijaan vaikuttaa kuolleen vallan, ja se tiputti kokonaismäärän aiempaa pienemmäksi.

6

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FUCKIFUUU

      Vapareita on siis 1576 joka on vain murto-osa Suomen antiteistien määrästä. Siksi olisikin aika saada maahan antiteistinen yhdistys, joka osoittaa kansalle uskontojen haitallisuuden eikä vain "tasa-arvoisuutta" kuten vaparit tekevät.

      • Miksipä et perustaisi sellaisen?


      • Humanisti-vapari

        Vapaa-ajattelijat eivät pidä eikä liitto pidä uskonnottomia ja uskonnollisia katsomuksia yhtä arvokkaina, mutta vaativat valtiovallalta yhdenvertaista suhtautumista ja neutraalisuutta niihin. Nythän valtiovalta suosii luterilaisuutta.

        Vapaa-ajattelijat toki edistävät tiedepohjaista maailmankuvaa, rationaalista ja skeptistä ajattelua, uskonnotonta, sekularia kulttuuria, humanistista etiikkaa ja dogmeista irrottautuvaa avarakatseista elämänkatsomusta. Tämä tapahtuu parhaiten keskustelujen, vuorovaikutuksen ja moninaisen viestinnän ja julkaisutoiminnan kautta, ei liiton julkilausumilla. Valtion ja kunnan suuntaan tehtävillä "virallisilla" aloitteilla edistetään ihmisten tasa-arvoista, yhdenvertaista kohtelua, muutta se ei tarkoita, että olisi luovuttu uskonnottoman katsomuksen ja tapakulttuurin levittämisestä.


      • Humanisti-vapari
        Humanisti-vapari kirjoitti:

        Vapaa-ajattelijat eivät pidä eikä liitto pidä uskonnottomia ja uskonnollisia katsomuksia yhtä arvokkaina, mutta vaativat valtiovallalta yhdenvertaista suhtautumista ja neutraalisuutta niihin. Nythän valtiovalta suosii luterilaisuutta.

        Vapaa-ajattelijat toki edistävät tiedepohjaista maailmankuvaa, rationaalista ja skeptistä ajattelua, uskonnotonta, sekularia kulttuuria, humanistista etiikkaa ja dogmeista irrottautuvaa avarakatseista elämänkatsomusta. Tämä tapahtuu parhaiten keskustelujen, vuorovaikutuksen ja moninaisen viestinnän ja julkaisutoiminnan kautta, ei liiton julkilausumilla. Valtion ja kunnan suuntaan tehtävillä "virallisilla" aloitteilla edistetään ihmisten tasa-arvoista, yhdenvertaista kohtelua, muutta se ei tarkoita, että olisi luovuttu uskonnottoman katsomuksen ja tapakulttuurin levittämisestä.

        Vapaa-ajattelijoita on maassamme kyllä paljon enemmän kuin vajaa 2000, mutta likikään kaikki eivät ole vain vielä liittyneet vapaa-ajattelijayhdistyksiin. Olisko jäsenhankintakampanjan aika? (Eivät kaikki luonnonsuojelijatkaan ole SLL:n jäeniä.)


      • Humanisti-vapari kirjoitti:

        Vapaa-ajattelijoita on maassamme kyllä paljon enemmän kuin vajaa 2000, mutta likikään kaikki eivät ole vain vielä liittyneet vapaa-ajattelijayhdistyksiin. Olisko jäsenhankintakampanjan aika? (Eivät kaikki luonnonsuojelijatkaan ole SLL:n jäeniä.)

        Miksipä ei, mutta mitä tällainen kampanja konkreettisesti tarkoittaisi, erityisesti mitä sellaista mitä ei tehtäisi jatkuvasti vaan kampanjana?

        Ensimmäisenä pitäisi selvittää mitä kautta uudet jäsenet ovat tulleet, vaikka 20 viimeksi liittyneelle kysely. Valmiita reittejä kannattaa tietysti vahvistaa.


    • Viime vuoden jälkipuoliskolla näyttää tipahtaneen reilusti yli sata jäsenhakemusta. Siitä arvioiden vuoden saldo lienee liki 250. Määrä on minusta oikein mainio.

      Ensimmäisen jäsenmaksunsa maksaa tästä määrästä noin kaksi kolmannesta. Hävikki on siis melko suuri jo tässä vaiheessa, mutta sen jälkeenkin hakemusten määrä on ihan mukava.

      Kuolevan n. 1600 jäsenestä voinee vuodessa olettaa ehkä 40.

      Näyttäisi siltä, että olennaisinta on pitää jäsenet. Kun ne omat lapset ovat jo isoja eikä ET-opetuksesta ole enää selvitettävää, pitäisi saada jäsen yhä jatkamaan. Tosin paremman tilastoinnin puutteessa on vaikea sanoa missä vaiheessa jäsenet jäävät pois.

      Voiko esim. Helsingin VA selvittää moniko viime vuonna maksoi jäsenmaksunsa, ja miten moni heistä on liittynyt 2010 tai aiemmin tjsp?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1628
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      124
      1248
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    9. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe