Arvostettu Oxford University Press -kustantamo on kieltänyt Ranskan terrori-iskujen jälkeen lastenkirjailijoitaan kirjoittamasta asioista, jotka liittyvät sianlihaan. Syy tähän on se, ettei kustannustalo halua loukata muslimeja ja juutalaisia.
Oxfordin yliopiston hallinnoima maailman suurin akateeminen kustannustalo Oxford University Press (OUP) on tehnyt radikaalin päätöksen julkaisulinjauksistaan Ranskan terrori-iskujen jälkeen. Päätös tuli esille viime viikolla BBC Radio 4:n uutis- ja ajankohtaisohjelmassa Today, jossa keskusteltiin sananvapaudesta.
Kustantamo toivoo, etteivät sen lastenkirjailijat mainitse sianlihaan liittyviä asioita kuten possuja, makkaraa ja pekonia. Päätöstä perustellaan sillä, ettei kustantamo halua loukata muslimeja ja juutalaisia, koska OUP:n kirjoja myydään useissa maissa, jotka eroavat kulttuureiltaan Isosta-Britanniasta. Kustantamon mukaan linjaukset on luotu, jotta lastenkirjallisuus olisi mahdollisimman monen saatavilla.
Todayn juontaja Jim Naughtie ilmaisi ohjelmassa mielipiteensä OUP:n linjauksesta: ”Mikäli akateemiseen instituutioon yhdistetty arvostettu julkaisija on sitä mieltä, että sinun on kirjoitettava kirja, jossa et saa mainita sikoja, koska jotkut saattaisivat loukkaantua siitä, on se täysin naurettavaa, pelkkä vitsi.”
Muslimitaustainen Työväenpuolueen poliitikko ja parlamentin jäsen Khalid Mahmood kommentoi niin ikään: ”Olen täysin samaa mieltä, tämä on täyttä hölynpölyä. Ja kun ihmiset menevät liian pitkälle, se tuo koko keskustelun huonoon valoon.” Eräs Jewish Leadership Council -neuvoston jäsen taas totesi: ”Juutalainen laki kieltää sianlihan syönnin muttei sitä, ettet saisi mainita kyseistä sanaa tai eläintä, josta liha on peräisin.”
OUP:n linjaus on herättänyt Internetissä voimakkaita, pääosin negatiivisia, reaktioita. Esimerkiksi asiasta uutisoineen Daily Mailin artikkelia on jaettu sosiaalisessa mediassa jo yli 50 000 kertaa.
Lähteet: Nordfront.se, Daily Mail
Aiheeseen liittyen: http://www.patriootti.com/pipsa-possun-laulaminen-suututti-muslimin-lapsiperhe-haadettiin-bussista/
http://www.patriootti.com/kustantamo-kieltaa-sianlihan-maininnan-kirjoissaan-muslimien-tahden/
Kustantamo kieltää sianlihan maininnan kirjoissaan
oxfo
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1332374Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3451865- 401547
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311363Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281300Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941183- 541153
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327897Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104840Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53752