Must ois hauskaa olla partios, jos siel vaan tehtäs jotaki! Olin vuoden, ja ei thty muuta ku vaan leikittiin!!! Ja saatiin merkki tyhjästä! Siks häpeen pitää sitä huivii, merkkei tyhjän takii!!! Eihän oppimattomaan partiolaiseen voi luottaa, jos se ei osaa mitään! Muut partion johtajat tietty opettaa, ja oishan se 4- w hauskaa leikkii joka kerta, mut entä 12-w?! Kaikki lähti partiost, ku ei siel voinu muuta ku vaan leikkii!! En hauku partoo, mut mua ärsyttää toi "leiki-jokakerta-älä-opi-älä-tee-mitään!" ainaki se oli meiän ryhmän kohal...
Kiitos ei partioon! (sorry)
22
2944
Vastaukset
- pave
mä itse olen vartionjohtaja ja olen huomannut sen ongelman että varrtiolaiset ei sano mitä he haluavat tehdä...ja sit jos ei itse keksi ohjelmaa niin sit leikitän tai puhutaan...vartiolaiset sanokaa mitä te haluatte tehdä vartiossa...!!!miksi sinä et maininnut siitä sinun omalle vartionjohtajallesi....??
- yks äiti
yksi vartionjohtaja (18v.) osti viinaa partiolaisilleen, kun nämä halusivat pitää kotibileet. Siinäpä oli vanhemmilla ihmettelemistä hakiessaan lapsia terveyskeskuksesta. Sillä osa porukasta sammui ja poliisikin joutui puuttumaan asiaan. Että siihen malliin partiossa, liittykää vaan ja opetelkaa myös vastuuta.
- aww
yks äiti kirjoitti:
yksi vartionjohtaja (18v.) osti viinaa partiolaisilleen, kun nämä halusivat pitää kotibileet. Siinäpä oli vanhemmilla ihmettelemistä hakiessaan lapsia terveyskeskuksesta. Sillä osa porukasta sammui ja poliisikin joutui puuttumaan asiaan. Että siihen malliin partiossa, liittykää vaan ja opetelkaa myös vastuuta.
Sitä johtajaa ei voi kutsua partiolaiseksi. Ja huomautan että kyseessä on yksittäis tapaus. Ja sitävarten on vanhempia johtajia jotka asettavat rajoja
- T: pj
no sil ei sit voi mitään jos siin lippukunnas mis sä olit ei ollu toimintaa joka sua olis kiinnostanu.. meillä ainaki tehdään vaelluksii sekä suomessa että ulkomailla.. ja kaikkea muuta järkevää.. oon ny ollu 10v partios ja olen nyt jo partionjohtaja ja koen, että partio on opettanut minulle paljon kaikenlaisia asioita.. mielestäni sun olis kannattanu ensin sanoo millasta toimintaa olisit halunnu tai vaihtaa lippukuntaa jos muu ei olis auttanu.. Lopettaminen ei oo ainoo ratkaisu!!!
- Jamppa
Minä yritin alkaa harrastaa partiota vähän toisella kymmenellä ollessani. En kuitenkaan jaksanut muutamaa kertaa kauempaa laskea pulkkamäkeä ja konttailla "satumetsässä" aikamiesten perässä. Partio on idioottien puolisotilaallinen järjestö, joka on tarkoitettu niille tyypeille, jotka ei vittu pärjää armeijassa. Hyvähän se nassikoiden edessä on päteä, että: Minä olen melko mestari kun osaan sytyttää kaminan ja lässynlässyn....Voi saatana´, että mua vituttaa joka kerta kun kuulenkin partiolaisten sekoiluista
- pave
Jamppa kirjoitti:
Minä yritin alkaa harrastaa partiota vähän toisella kymmenellä ollessani. En kuitenkaan jaksanut muutamaa kertaa kauempaa laskea pulkkamäkeä ja konttailla "satumetsässä" aikamiesten perässä. Partio on idioottien puolisotilaallinen järjestö, joka on tarkoitettu niille tyypeille, jotka ei vittu pärjää armeijassa. Hyvähän se nassikoiden edessä on päteä, että: Minä olen melko mestari kun osaan sytyttää kaminan ja lässynlässyn....Voi saatana´, että mua vituttaa joka kerta kun kuulenkin partiolaisten sekoiluista
partio on vallan mainio harrastus...itse en voi edes kuvitella parempaa harrastusta...jos et itse tykkää partiosta niin pidä sit suus kiinni...!!ei tarvi yrittää kääntää muiden mielipiteitä...!!mä voin suoraan sanoa et haista p***a!!!jos sulla ei riitä mielikuvitusta rypeä siellä "satumetsässä" niin on sulla aika kuiva elämä...partiossa ei ole paljon mitään sotilaallista...vaikka itse olen tyttö niin voin sanoa että partio on paljon kehittävämpää kuin armeija..partiossa oppii kaikke...ei vain sitä ammuskelua...ja kuule...osaatkohan sä itse sytyttää sitä kaminaa tai oletko sä itse käynyt armeijassa?siellä "kovien" miesten paikassa...ei ole välttämättä kovin kovaa osata sytyttää kamina tai sit mä olen aika kova tyttö...ja ei ole kovaa kirjoitella tämmöstä paskaa partiosta....!!!
- Hehheh....
pave kirjoitti:
partio on vallan mainio harrastus...itse en voi edes kuvitella parempaa harrastusta...jos et itse tykkää partiosta niin pidä sit suus kiinni...!!ei tarvi yrittää kääntää muiden mielipiteitä...!!mä voin suoraan sanoa et haista p***a!!!jos sulla ei riitä mielikuvitusta rypeä siellä "satumetsässä" niin on sulla aika kuiva elämä...partiossa ei ole paljon mitään sotilaallista...vaikka itse olen tyttö niin voin sanoa että partio on paljon kehittävämpää kuin armeija..partiossa oppii kaikke...ei vain sitä ammuskelua...ja kuule...osaatkohan sä itse sytyttää sitä kaminaa tai oletko sä itse käynyt armeijassa?siellä "kovien" miesten paikassa...ei ole välttämättä kovin kovaa osata sytyttää kamina tai sit mä olen aika kova tyttö...ja ei ole kovaa kirjoitella tämmöstä paskaa partiosta....!!!
Ei pahalla mutta musta partio on kyllä jotenkin naurettavaa.Toki jokainen saa harrastaa mitä haluaa mutta vaikuttaa vaan turhalta ajan hukalta,kun asioita voi opiskella muutenkin.Ja tuo leikkiminen..heh.xD
Näin naisena,se kuulostaa typerältä.Harrasti sitä sitten tyttö tai poika. - ganz1
Jamppa kirjoitti:
Olipa vuodatus... :D
- Minä
pave kirjoitti:
Mä oon TÄYSIN samaaa mieltä. Kaikki luulee et partiolaiset on jtn nössöi ja jtn hikkei.
- korpisusi
Jamppa kirjoitti:
no mie ymmärrän suuttumukses jos tollasta oot joutunu kärsimää... en tiiä kyl et missähän lippukunnas on tollast meininkiä, ei ainakaa siin lpk:s mis mie olen.. ja myö ollaa ainakii harjoteltu ihan kunnol kaikenlaisia erätaitoja et voisin väittää osaavani enemmän erätaidoista kun tämänhetkiset vekaranjärven sissikomppanian alokkaat.. ja mei lippukunast on jokainen yli 18 vuotias intin käyny, kuka missäkii. joskus ollaa pistetty ihan leikiks mut pääasias ollaa pietty huoli siint et "sisseillään" mut sillei et kaikki pärjää.
- kovatyttå
Jamppa kirjoitti:
partio on kuules kestvyys laji. ja partiolaiset on koviajätkiä. ne osaa ottaa vastuun itestään ja muista. ja pärjäävät vaikka minkälaisissa olosuhteissa, kuten viimekesäinen Tarus leiri Padasjoella.. partio myös on hyvää valmistautumista armeijaan ;) itse ainakin olen ajatellut armeijaan menoa.
- Annon
Monet lopettavat partion sudenpentu iässä elikkä alle 12 vuotiaana, tämänkin jälkeen on elämää. Silloin siirrytään vartioon jolloin järjestetään haikkeja, purjehdus toimintaa, ulkomaan matkoja silloin tehdään mitä vaan missä vaan ja jos joku väittää että partiolaiset ovat maailman lainkuuliainta porukkaa haistatan sille pitkät paskat ja tumppuun vedot. Nyt anonyymisti tätä kirjoittaessa voin sanoa että partiossa matkapurjehduksilla mm. Puolaan lainataan aina yksi liikennemerkki se kuuluu perinteisiin.
Ja se mitä tulee satumetsässä tarpomiseen on pienen lapsen kehitystä. On laskettu että 12 vuotiaana lapsen aivot alkavat kehittymään niin että voidaan luokitella jo nuoreksi ja silloin alkaa varsinainen toiminta. Partio on minulle harrastus jota en voi lopettaa.
Kyllä olet oikeassa partio liittyy sotilaallisuuteen muttei siten miten sotilaallisuus ylensä käsitellään. Pation perustaja Baden-Powel (BP) perusti jätjestön joka suorittaa humanitaarista toimintaa sodan aikana, auttaa ihmisiä selviämään jne...
HUOM!!! Saatko sytytettyä tulen 5 minuutissa kolmella tulitikulla ilman bensaa???
Etpäs saakkaan herra kenraali marsalkka.
Näin puhuu ihminen joka omistaa viisi rintaä tähteä. - Mökkiläinen
Olen monta vuotta seurannut partiolaisten toilailuja leireillä ja erityisesti olen laittanut merkille sen, että käymälän ja ekokuoppien sijoittelussa vesistöön nähden partiolaisilla ei ole minkäänlaista tietoa, käymälät ovat muutamassa paikassa tehty aivan rannan viereen. Silloin käymälästä tuleva jätös ei ehdi suodattua maastoon vaan järveen pääsee huomattava määrä kolibakteereita. Puhutaanko partiolaisille lainkaan ns. suojaetäisyydestä järveen, kun maastoon tehdään käymälöitä tai ekokuoppia ?
Tähän eivät tähdet tai brinikat auta vaan täytyy olla yläpäässäkin jotain.- vj88
ei noin! ensinnäkin partiolaiset pyrkivät suojelemaan luontoa, kaikki ei tiedä suojavyöhykkeistä! itse opiskelen ympäristö- ja luontoalaa ja tiedän noi jutut mutta vasta kun otin tuon tapaiset asiat esille lippukunnassani johtajille selvisi mitä oli tehty väärin, vahingossa! muutenkaan et varmaankaan ole asiasta YSTÄVÄLLISESTI huomauttanut, kertonut miten asia tulisi hoitaa? ottakaa kantaa!
- ihmettelevä2
Partiolaisten joukkoon mahtuu toki monenmoisia tyyppejä, viitaten kaljavälikohtaukseen ja käymälöiden sijoittamiseen rantaan (käymälän ja jätekuopan sijottaminen rantaan tuskin oli loppujenlopuksi kovin vaarallista eihän käymälästä mitään maaperään siirry).
Vartion toimivuuden kannalta pitäisi koota mahdollisimman tasapaksuja porukoita, lapset ovat erilaisia, jotkut haluaa näppäillä jodenkin solmujen kanssa kokoajan ja toiset taas haluaa vaan leikkiä. Pitäisi siis tehdä sitä mitä kaikki haluaa. Vetäjissä on kanssa eroja.
Sitten on vielä semmoinen juttu että partiotoimintaa pyritään rakentamaan nousujohteiseksi. Jos kaikki siistit jutut kokee jo ekana vuonna kun tulee partioon, niin tunnelma vähän lässähtää. Sudenpennuista itsekin erosin muutaman kerran jälkeen kun toiminta oli vähän hämärää siellä, mutta sitten kavereiden kanssa liityttiin uudestaan kun oltiin sen ikäsiä että päästiin suoraan vartiolaisiksi. Sitten alko jo olla kivaa kun käytiin yöretkillä, pt-kisoissa leireillä, vaeltamassa ym. Sinäkin 12 vuotiaana olisit mielestäni vartioikäinen etkä enää sudenpentu.
Jamppa, itse sanoisin mielummin niin päin että jos pärjää partiossa niin pärjää myös armeijassa. Taisit olla jotain sudareita ohjaamassa kun puhut jostain 'satumetsästä'. Kyllähän ikä on kanssa yksi vaikuttava tekijä. Jos on (henkisesti) liian vanha niin ei viittis kauheesti lasten kanssa enää riehua. Yleensä sudariporukoiden vetäjät onkin paljon nuorempia, semmosia alle rippikouluikäsiä, niin ne tulee paremmin toimeen ala-astelaisten kanssa.
Mitähän vielä sanois, no, on vissiin ulkopuolisilla semmonen käsitys että partiossa lapsista koulutetaan semmosia hiljasia nysvääjiä. Väärin, (ainakaan meidän porukassa) partio ei ole vaikuttanut (rajoittavasti) kenenkään käytökseen. No, jutut muuttu yöretkillä sitä rivommiksi mitä pimeämpi tuli. Ja, totesin tuossa juuri muutama viikko sitten että eipä ole omena kauas puusta pudonnut seuraavassakaan ikäpolvessa... Mutta nämähän ovat ehkä niitä partiolaisten "perimätietona" kulkevia tarkoin varjeltuja salaisuuksia, joten eipäs raoteta liikaa verhoa..- Partio tyttö.
Jos teistä joku on oppinut partiossa mitään elämästä , niin olette tosi onnekkaita.
Minä opin partiossa elämän taitoja joita te mukavissa kodeissa eläneet ette ole ilmeisesti oppineet, kun ei ole tarvinnut opetella mitään pärjätäkseen luonnon kanssa ,niitä taitoja ette ole ilmeisesti tarvinneet.
olen tyytyväinen että tänä päivänä muistan ne kaikki , mitä siellä meille opetettiin, ovat olleet hyödyksi.
Eräs silloinen tuttavani sanoi, ettei tarvitse taitoja, koska hältä ei puutu elämästä mitään, hällä on "kaikki".
Miten kävi, olisi hyvä esimerkki, mutta.. opitte liikaa, ettekä varmaan vosi edes kuvitella mitä se on, hälle joka niitä taitoja elämässään tarvitsee, tai elämän katsomuksessaan.
Kaikkea hyvää, teille jotka ette taitoja tule tai ile koskaan tarvinneet!
Mukavaa tulevaa elämää!
- Elenia~
Partion ei ole pakko olla tuollaista. Oletko sanonut vartion/laumanjohtajallesi, että haluaisitte tehdä muutakin kuin leikkiä? Monesti johtajat eivät itse tajua että sudenpennut/vartiolaiset haluavat tehdä muutakin. Jotkut vartionjohtajat myös voivat kokemattomampia kuin toiset. Kaikilla on oma vartionjohtamistapansa, joista jotkut eivät ole aivan niin hyviä kuin toiset. Vartionjohtaja, josta nim. yks äiti kertoi, on luultavasti siitä pahimmasta ääripäästä, eikä suurin osa muista johtajista koskaan tekisi samalla tavalla.
Jos yrityksistäsi huolimatta edelleen vain leikitte vartioilloissa, sinun kannattaisi ehkä harkita vartion tai lippukunnan vaihtamista. Koita ottaa asia puheeksi jonkun ylemmän johtajan, esim. sammon kanssa, jos vain voit. Hän todennäköisesti pystyy auttamaan sinua.
Kuten kaikkia ihmisiä, myös vartionjohtajia riittää joka lähtöön. Toiset ovat huonompia, se on valitettavan totta, mutta jos on törmännyt kerran huonoon johtajaan, ei silti kannata yleistää ja kuvitella, että kaikki johtajat olisivat samanlaisia. Myös eri lippukuntien käytännöt vaihtelevat. Kun joissakin lippukunnissa keskitytään pt-kisoihin ja erätaitoihin, toisissa pääasiana voi olla leikit tai askartelu.
On harmi, että ihmiset asennoituvat yhden tai kahden huonon johtajan perusteella koko partioharrastukseen. Partiota kohtaan tunnetaan ennekkoluuloja, jotka eivät pidä paikkaansa. Monet ajattelevat, että partio on joku puolimilitaarinen järjestelmä, tai erittäin uskontopainotteinen, eikä kumpikaan pidä paikkaansa. Tietenkin partiossa opetellaan osittain samoja asioita kuin armeijassa, molemmissa kun opetellaan selviytymään luonnossa, mutta siihen yhtäläisyydet jäävätkin.Monet kuvittelevat, etää partiossa on joku tiukka arvojärjestys ja ehdottomat säännöt, mikä ei myöskään pidä paikkaansa. Partiolaisilla on eri nimityksiä, kuten vartiolainen, sudenpentu, laumanjohtaja, mutta vaikka toiset tehtävät ovatkin vastuullisempia, ne kaikki ovat samanarvoisia.
Usein myös kuvitellaan että partiolaiset ovat jotain "nynnyjä", mutta kuinka moni muu vapaaehtoisesti nukkuu neljänkymmenen asteen pakkasessa lumihangessa? Toiminta ei myöskään keskity pelkkään koulutukseen, vaan partiossa on tarkoitus pitää myös hauskaa. Olen itse ollut partiossa nyt pian seitsemän vuotta, enkä ikinä lopettaisi harrastustani. En ole missään saanut niin paljon ihania ystäviä eikä missään ole niin hauskoja juttuja kuin partioleireillä. Joskus vartiolaisena ja sudenpentuna olen meinannut lopettaa, mutta sitten menin vj-koulutukseen, eikä ikinä ole ollut niin hauskaa vuotta! Nyt huomaakin, että johtajana se kaikki hauskuus vasta alkaakin. En tarkoita, että hauskuus olisi vain muiden johtamisessa, vaan siinä, että johtajana saa itse päättää tekemisistään, käydä niillä retkillä millä haluaa, suunnitella vartiolleen ohjelmaa ja järjestää itse tapahtumia.
Omassa lippukunnassamme yhteishenki on uskomattoman hyvä, kaikki ovat hyviä kavereita ja yhteistyö sujuu. Jäsenmäärä lisääntyy ja toiminta on aktiivista. Tiedän kuitenkin, että kaikissa lippukunnissa niin ei ole ja ymmärrän, jos jollakin on negetiivista sanottavaa partiosta, vaikka omalla kohdallani näin ei ole.
Tulipa vuodatus... - pian_pj
siis lippukuntii on erilaisii, toisis leikitään ja saadaan merkkei tyhjäst, toisis ei....
meiän lippukunnas ei ainakaan saa merkkei tyhjäst ja siks mul ei niit mitenkään hirveest olekaa- Ihmettelevä
1.Me sanottii kamujen kanssa asiasta (ettei haluta vaan leikkii) monestiki, mut ei se tilanne muuttunu!
2.Aiemmin olleillakaan ei ollut minkäänlaista kokemusta tehdä edes nuotiota tai muuta!
3.Täl alueel ei oo varmaan 4 kaupunkiin muita lippu kuntii!!!!
4.Hyvä että lähdin, jos tollasii kaljajuttui ja muuta tapahtuu siel... :S
- Iipee
ei kannata masentua, vj:si ei kaiketi ollut kovinkaan taitavia, ei kannata vetää liiän nopeita johto päätöksiä...
- korpisusi
jaajaa, vai sil viisii.. ota yhteyttä lippukunnan johtajaan ja koita kertoa sille tuo ongelma.. mie oon ollu jo koht 8 vuot partios ja muutama vuos sitte miul oli samallainen tilanne mut kuitenkii jaksoin olla siel ja sit pääsinkii vj:ksi.. mistähän piiristä ja mistäköhä lippukunnassa olit?
- korpisusi
Jos joku vj on hakenu vartiolaisillee viinaa ni se ei oo muitten partiolaisten vika! Tääl mollataa kaikki partiolaiset ihan maan rakoo ainoastaa muutamien idioottien toilailuitten takia. lippukunnissa on eroja, ja miu onneks oon aika hyvässä lippukunnassa. tääl ei haeta viinaa alaikäsille, ei rskata, ei konttailla satumetsissä... ei kaikki partiolaiset oo sellasia mitä teist on nähny. ei todellakaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1322973- 71376
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201316Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701181- 441140
- 371011
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381001Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133957- 47944
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36877