Oliko Sulla pitkä työmatka?

eiaikaa

Minulla oli työelämässä onnea, sillä pisimmän työjakson aikana mulla oli matkaa vain 1 km. Myös lasten päivähoidon suhteen oli tuuria, oli sama kunnallinen hoitopaikka myös noin km:n päässä kotoa. Loppuvaiheessa oli kaksi työpistettä, toiseen oli matkaa 50 km, toiseen 10 km. Silloin ei enää ollut huollettavia, joten matka ei haitannut.

10

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30 vuotta kuljin n3-5 kilometrin joki pyörällä tai kävellen Harvoin linjuriin . Työpaikkoja oli monta Tampereella ,
      Muttakun muutin tänne Heti ensipäivästä työpaikka piteni ja monimutkaistu oleellisesti . Ensin linjurilla n 10min ja sitten Tunnelbaanalla toisen 10min .
      Suomessa jo opin pitämään " linjoistani " huolta , kun oli istumatyö .. Ja olen ollut sellanen liikkuvainen .
      Täälä sitten ikä ja se uusi umpäristö tekikin tepposen meinas paino nousta .-- mutta sitten tytärpä lähti viemään äitee tanssipaikkoihin (ruotsin suomalaisten) ja rupesin tääläkin harrastamaan kansantannsia .. Täälä Ruotsin suomalaiset olikovin virkeetä porukkaa --olivat saaneet elämänsä oikeille raitelle ,lapset kasvaneet ja vapaus koitti , ei ollut niin paljon murehiakaan ,
      Tyo on ollut kuitenkin hyvin tärkeetä aina ,tääläkin ihmiset Suomalaiset ,olivat ahkeraa porukkaa ja tekemässä ruotsin valtioo rikkaaksi --
      .

• eiaikaa

Kansantansseja minäkin harrastin nuorena. Kävin Hesassa vielä muutettuani noin 50 km:n päähän, linja-autovuorot sopivat. Lapset vein talvella usein hoitoon niin, että toinen oli potkukelkassa ja toinen pulkassa. Teitä ei hiekotettu ja luisto oli hyvä. Oli usein nopeampi tapa kuin auton kuntoon laittaminen.

• L - L

Vaihtelua. 400m -> 400km.
      Tuo lyhin työsuhdekesti 3 vuotta. Pisimmän kesto oli 2 vuorokautta. Ennakkotieto oli kahdesta viikosta.
      250km yhden vuoden.
      120km 6 vuotta.
      7kk 180km.
      Jne. Jne.

Niin pieninä palasina leipäni oli maailmalla. Rautavaaraa mukaillen.

• eiaikaa

Monet todella käyttävät paljon aikaa työmatkoihin. Esim. ykköstiellä ruuhkat alkavat jo 40 km:n päässä Helsingistä. Turun puolessa ei lainkaan niin paha tilanne.

• capt.cöpenick

Saako kysyä L - L millaisia töitä teit pääasiassa? Ite vaan rukkas-haalariduuneja tein.
      Pisin työmatka minulla vain alle 10km.
      Pitemmältäkin reippaat ihmiset ajelivat fillareilla. Pyrypäivinä siinäkin vaikeutensa.

Ainoa auto työaikana oli kuplavolkkari. Haukkuivat pahnanpuhaltajaksi, mutta se ei hyytynyt pieniin kinoksiinkaan.

• eiaiikaa

Esim. aamuisin on Porvoossa paljon pyöräilijöitä menossa töihin Nesteelle. Olen kuullut, että työnantaja jotenkin tukee.

• L - L

Tuossa vastauksessani jätin pois haalarihommat koska niiden kertominen olisi liian pitkä ja sekava juttu.

Toimihenkilönä puutteen torjuntani koostui alkuvuosina perusteollisuuden esikuntafunktioiden tehtävistä.
        Tuottavuus, suunnittelustandardit, työsuojelu, koulutus, yms. saman yrityksen eri organisatioissa.
        Osto- ja varastopäällikkönä. Vuosivolyymi 90 milj. mk.

Pk-sektorilla 4:ssä eri yrityksessä tuotantopäällikkönä ja yhdessä tomitusjohtajana.

10 toimeksiantoa konsulttina useammalla teollisuuden alalla.

Yhdessä vakituisessa paikassa suostuin ottamaan autoedun mutta muuten pidin taloudellisesti järkevämpänä ajaa kilometrikorvauksilla paitsi muutama vakituinen työpaikka.

Viimeisessä ns. toistaiseksi työsuhteessa vahvistui päätös työnteon lopetuksesta koska en saanut vähentää lainkaan asumiskustannuksia ja matkatkin ainoastaan halvimman julkisen sarjalipun mukaan.

En ajellut edes tuota 120km:ä päivittäin vaan asuin viikot työpaikkakunnalla.
        Minulla ei ollut työaikaa noina vuosina eikä normaali riittänyt alkuunkaan.

Konsulttivuodet ovat eri asia matkojen, majoitusten ja päivärahojen suhteen.

Ps. Ensimmäinen autoni oli kupla, vm -58. Maksoi sveduissa 1964 2:n viikon nettopalkan verran.
        Kulki lumessa niin pitkään kunhan pohjalevy ei alkanut kantamaan.
        Edessä oli kesärenkaat, takana puolinastoitetut maastorenkaat. Hyvin pärjäsin.
        Se takavarikoitiin joulukuussa 1967 ja minut tuomittiin salakuljetuksesta 50mk:n sakkoon.

• u.m ****
        L - L kirjoitti:

Tuossa vastauksessani jätin pois haalarihommat koska niiden kertominen olisi liian pitkä ja sekava juttu.

Toimihenkilönä puutteen torjuntani koostui alkuvuosina perusteollisuuden esikuntafunktioiden tehtävistä.
        Tuottavuus, suunnittelustandardit, työsuojelu, koulutus, yms. saman yrityksen eri organisatioissa.

Pk-sektorilla 4:ssä eri yrityksessä tuotantopäällikkönä ja yhdessä tomitusjohtajana.

Yhdessä vakituisessa paikassa suostuin ottamaan autoedun mutta muuten pidin taloudellisesti järkevämpänä ajaa kilometrikorvauksilla paitsi muutama vakituinen työpaikka.

Viimeisessä ns. toistaiseksi työsuhteessa vahvistui päätös työnteon lopetuksesta koska en saanut vähentää lainkaan asumiskustannuksia ja matkatkin ainoastaan halvimman julkisen sarjalipun mukaan.

Ps. Ensimmäinen autoni oli kupla, vm -58. Maksoi sveduissa 1964 2:n viikon nettopalkan verran.
        Se takavarikoitiin joulukuussa 1967 ja minut tuomittiin salakuljetuksesta 50mk:n sakkoon.

Oho --olikoos toi satua --

En usko puoliakaan ..

• capt. cöpenick
        L - L kirjoitti:

Ooh L- L. Meikään verrattuna suiuri päällikkö. Minulla vaan se ero, etten niillä markoilla, joita taskunpohjalle jäi onnistuin saamaan muijani kanssa huonon talon.

Palailee mieleen. Joskus laivasta ostin lauantaki pullon. Suomen tulli sanoi, ettet sinä sitä kuplallista kyllä omaan käyttöön tarkoittanu.
        Ottivat pois ja nuhtelivat: me teemme tätä virkamme puolesta. Jos sinä tätä piennimuotoista smuggleeraamista jatkat, et saa työtä yhdestäkään suomen satamasta.

• L - L
        u.m **** kirjoitti:

Oho --olikoos toi satua --

En usko puoliakaan ..

Sinä saat uskoa mitä haluat. Minulla ei ole tarvetta liioitella tippaakaan.

Mikä tuossa historiassa on vaikea ymmärtää?
        Joku lyhyt työsuhde saattaa puuttuakin.
        Kahdesti päättyminen johtui konkurssista.
        Muulloin alkoi jalkapohjiani syyhyttämään.
        Kerran työsopimukseni irtisanottiin. Onneksi ilman pitäviä perusteita.

Lisää löylyä.
        Haalariduunipaikkojen lukumäärää en edes yritä laskea. Useita jäisi kuitenkin puuttumaan.
        Yhden tasavallan ja kahden kuningaskunnan alueella.
        Mukana oli myös päällekkäisiä. Yhtenä esimerkkinä olin Södertäljen Scanialla saman aikaisesti akselikokoonpanojen työnopastajana klo 16.10:een saakka mutta menin valimoon alihankkijan töihin klo14 - 22 saaden sieltä palkan ilman ennakkopidätystä.
        Sveduvouti peräsi sitä myöhemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2091
    2. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      157
      1984
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      1946
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      14
      1202
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      997
    6. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      946
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      875
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      834
    9. Minä tunnen sinut

Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      50
      811
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      33
      789
    Aihe