Mikä lienee RKP suhde valtiokirkkoon ja uskontoon? Ei sillä että kukaan isänmaallinen etninen suomalainen voisi roistopuoluetta äänestää, mutta jos katsoo vain tästä kulmasta.
RKP
15
<50
Vastaukset
"Kristilliset arvot leimaavat suomalaisen yhteiskunnan arvoperustaa sekä sen
moraali- ja etiikkakäsityksiä, joissa suvaitsevaisuus poikkeavia ja vähemmistöjä
kohtaan on keskeisessä asemassa. Uskonnonvapautta pitää kunnioittaa. Kirkoilla
ja uskonnollisilla yhteisöillä pitää maamme lakien puitteissa olla mahdollisuus
vaikuttaa periaatteidensa mukaisesti." Vähän Kokoomuksen tapaan ei suoraan sanota mitä tuo tarkoittaa, mutta annetaan ymmärtää että kristinusko on hyvä juttu.
"Suomen ruotsinkielistä kulttuuri-itsehallintoa, joka kattaa - - uskonnollisen elämän - - täytyy jatkuvasti kehittää." Tämä antaa ymmärtää, että on valtion asia varmistaa että Porvoon hiippakunta säilyy.
Tuo on vuodelta 2006, eli paljon vanhempi kuin muiden puolueiden ohjelmat.
Joku ruotsia osaava voisi tarkistaa löytyykö uudempaa tekstiä ruotsinkieliseltä puolelta.- FUCKIFUUU
Sinullahan virkamiesruotsi suoritettuna..
FUCKIFUUU kirjoitti:
Sinullahan virkamiesruotsi suoritettuna..
Joo, kiitos vain epäuskonveljille Torrkulla ja Sawela. Ja Kalle Anka -lehdelle.
Mutta kaipasin jotakuta joka osaa ruotsia, en jotakuta joka on päässyt läpi virkamiesruotsista.
- Thorleif
Fritänkarna motstår svenskan eller hur? Jag påminns att några år sedan Tammerfors-fritänkare var aktiva i kampanjen mot sk. "tvångsvenska":
Mikäli arvaan google-käännöksestä oikein, kysyit ovatko vapaa-ajattelijat pakkoruotsia vastaan.
Eivät ole. Eroakirkosta.fi-tiimissä keskeisesti toiminut Orsila on aktiivinen myös pakkoruotsin vastustamisessa. Itse vastustan, mutta en ehdi edistää sitä asiaa. Toisaalta va-liitossa toimii myös RKP:n äänestäjiä.
Liitolla ei ole asiaan yhteistä kantaa, eikä sellaista uskoakseni koskaan otetakaan. (Pl. tietysti se, että Porvoon hiippakunnan aseman pitäisi olla evlut kirkon sisäinen päätös ilman valtion ohjausta.)- Jori ruotsinkurssi
jori.mantysalo kirjoitti:
Mikäli arvaan google-käännöksestä oikein, kysyit ovatko vapaa-ajattelijat pakkoruotsia vastaan.
Eivät ole. Eroakirkosta.fi-tiimissä keskeisesti toiminut Orsila on aktiivinen myös pakkoruotsin vastustamisessa. Itse vastustan, mutta en ehdi edistää sitä asiaa. Toisaalta va-liitossa toimii myös RKP:n äänestäjiä.
Liitolla ei ole asiaan yhteistä kantaa, eikä sellaista uskoakseni koskaan otetakaan. (Pl. tietysti se, että Porvoon hiippakunnan aseman pitäisi olla evlut kirkon sisäinen päätös ilman valtion ohjausta.)Kyllä sut pitäis laittaa jollekin ruotsin kurssille. Ton pitäis mennä ihan perussanastolla, mutta jos vihaa ruotsia ja kirkkoa yhtä paljon, pysyy sekä ruotsin että uskon asioissa täytenä analfabeettina.
Jori ruotsinkurssi kirjoitti:
Kyllä sut pitäis laittaa jollekin ruotsin kurssille. Ton pitäis mennä ihan perussanastolla, mutta jos vihaa ruotsia ja kirkkoa yhtä paljon, pysyy sekä ruotsin että uskon asioissa täytenä analfabeettina.
En vihaa ruotsia. Mieluustihan minä osaisin vaikka mitä kieliä, mutta kun uppoavat päähän aika hitaasti. I can speak English quite well, mutta vain koska sitä puhuu useamman kerran viikossa ainakin jonkun sanan.
Mutta vertailuna mielenkiintoinen. Molempia puolustetaan historiallisen merkityksen vuoksi, kun nykytilanne ei oikein toimi kummankaan oikeutuksena.- Rahahanat kiinni
jori.mantysalo kirjoitti:
En vihaa ruotsia. Mieluustihan minä osaisin vaikka mitä kieliä, mutta kun uppoavat päähän aika hitaasti. I can speak English quite well, mutta vain koska sitä puhuu useamman kerran viikossa ainakin jonkun sanan.
Mutta vertailuna mielenkiintoinen. Molempia puolustetaan historiallisen merkityksen vuoksi, kun nykytilanne ei oikein toimi kummankaan oikeutuksena.Vielä vähemmän nykytilanne toimii vapaa-ajattelijain liiton oikeutuksena.
- 1ja2
Tuo Thorleif lienee trolli kun ruotsin kirjoittaminen ontuu noin pahasti!
1ja2 kirjoitti:
Jep, ei kukaan äidinkielenään ruotsia puhuva kirjoita noin luokattoman huonosti.
foo_bar kirjoitti:
Jep, ei kukaan äidinkielenään ruotsia puhuva kirjoita noin luokattoman huonosti.
Ei kai se tässä olennaista ole. Joka tapauksessa hän osaa enemmän kuin minä.
Mutta tätä sivuten: eroakirkosta.fi-palvelussa on ruotsinkielinen osio: https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/svenska . Tämänkin perusteella voinee sanoa, ettei va-piireissä ruotsia vihata.- Thorleif
1ja2 kirjoitti:
Ha ha. Och alla finnar skriver fullkomligt på nätet...
Thorleif kirjoitti:
Ha ha. Och alla finnar skriver fullkomligt på nätet...
Argumentointisi on aika heppoista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksi_vääryyttä_tuottaa_yhden_oikeuden
- RauhoitettuEläin
Nyt kun hallituspaikka on menetetty, voisivat vähän profiloitua paremmin kaikkien vähemmistöjen suojelijana...
Sitä paitsi uskovaiset ovat pian vähemmistönä... - Humanisti-vapari
Valitettavasti puolustusministeri Carl Haglundilla meni "pupu pöksyyn" eikä hän uskaltanut tai kyennyt toimikaudellaan hyväksymään uskonnonvapauden kehittämisestä ministeriön ohjetta Puolustusvoimille, vaikka asiaa on joulukuussa 2013 saadun eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksen jälkeen valmisteltu pitkään ja perusteellisesti. Hänen olisi pitänyt ehtiä tehdä ennen hallituksen eronpyyntöä.
Asia siirtyy nyt uuden halllituksen puolustusministerille, ja on pelättävissä, että päätös joko pitkittyy tai vaihtoehtoisesti tehdään nopeasti perinteitä ja kirkon lausuntoa kunnioittavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4511042
- 827479
- 755459
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445434Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764738Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334143- 472978
- 362915
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412425- 402420