RKP

FUCKIFUUU

Mikä lienee RKP suhde valtiokirkkoon ja uskontoon? Ei sillä että kukaan isänmaallinen etninen suomalainen voisi roistopuoluetta äänestää, mutta jos katsoo vain tästä kulmasta.

15

78

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Kristilliset arvot leimaavat suomalaisen yhteiskunnan arvoperustaa sekä sen
      moraali- ja etiikkakäsityksiä, joissa suvaitsevaisuus poikkeavia ja vähemmistöjä
      kohtaan on keskeisessä asemassa. Uskonnonvapautta pitää kunnioittaa. Kirkoilla
      ja uskonnollisilla yhteisöillä pitää maamme lakien puitteissa olla mahdollisuus
      vaikuttaa periaatteidensa mukaisesti." Vähän Kokoomuksen tapaan ei suoraan sanota mitä tuo tarkoittaa, mutta annetaan ymmärtää että kristinusko on hyvä juttu.

      "Suomen ruotsinkielistä kulttuuri-itsehallintoa, joka kattaa - - uskonnollisen elämän - - täytyy jatkuvasti kehittää." Tämä antaa ymmärtää, että on valtion asia varmistaa että Porvoon hiippakunta säilyy.

      Tuo on vuodelta 2006, eli paljon vanhempi kuin muiden puolueiden ohjelmat.

      Joku ruotsia osaava voisi tarkistaa löytyykö uudempaa tekstiä ruotsinkieliseltä puolelta.

      • FUCKIFUUU

        Sinullahan virkamiesruotsi suoritettuna..


      • FUCKIFUUU kirjoitti:

        Sinullahan virkamiesruotsi suoritettuna..

        Joo, kiitos vain epäuskonveljille Torrkulla ja Sawela. Ja Kalle Anka -lehdelle.

        Mutta kaipasin jotakuta joka osaa ruotsia, en jotakuta joka on päässyt läpi virkamiesruotsista.


    • Thorleif

      Fritänkarna motstår svenskan eller hur? Jag påminns att några år sedan Tammerfors-fritänkare var aktiva i kampanjen mot sk. "tvångsvenska":

      • Mikäli arvaan google-käännöksestä oikein, kysyit ovatko vapaa-ajattelijat pakkoruotsia vastaan.

        Eivät ole. Eroakirkosta.fi-tiimissä keskeisesti toiminut Orsila on aktiivinen myös pakkoruotsin vastustamisessa. Itse vastustan, mutta en ehdi edistää sitä asiaa. Toisaalta va-liitossa toimii myös RKP:n äänestäjiä.

        Liitolla ei ole asiaan yhteistä kantaa, eikä sellaista uskoakseni koskaan otetakaan. (Pl. tietysti se, että Porvoon hiippakunnan aseman pitäisi olla evlut kirkon sisäinen päätös ilman valtion ohjausta.)


      • Jori ruotsinkurssi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mikäli arvaan google-käännöksestä oikein, kysyit ovatko vapaa-ajattelijat pakkoruotsia vastaan.

        Eivät ole. Eroakirkosta.fi-tiimissä keskeisesti toiminut Orsila on aktiivinen myös pakkoruotsin vastustamisessa. Itse vastustan, mutta en ehdi edistää sitä asiaa. Toisaalta va-liitossa toimii myös RKP:n äänestäjiä.

        Liitolla ei ole asiaan yhteistä kantaa, eikä sellaista uskoakseni koskaan otetakaan. (Pl. tietysti se, että Porvoon hiippakunnan aseman pitäisi olla evlut kirkon sisäinen päätös ilman valtion ohjausta.)

        Kyllä sut pitäis laittaa jollekin ruotsin kurssille. Ton pitäis mennä ihan perussanastolla, mutta jos vihaa ruotsia ja kirkkoa yhtä paljon, pysyy sekä ruotsin että uskon asioissa täytenä analfabeettina.


      • Jori ruotsinkurssi kirjoitti:

        Kyllä sut pitäis laittaa jollekin ruotsin kurssille. Ton pitäis mennä ihan perussanastolla, mutta jos vihaa ruotsia ja kirkkoa yhtä paljon, pysyy sekä ruotsin että uskon asioissa täytenä analfabeettina.

        En vihaa ruotsia. Mieluustihan minä osaisin vaikka mitä kieliä, mutta kun uppoavat päähän aika hitaasti. I can speak English quite well, mutta vain koska sitä puhuu useamman kerran viikossa ainakin jonkun sanan.

        Mutta vertailuna mielenkiintoinen. Molempia puolustetaan historiallisen merkityksen vuoksi, kun nykytilanne ei oikein toimi kummankaan oikeutuksena.


      • Rahahanat kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        En vihaa ruotsia. Mieluustihan minä osaisin vaikka mitä kieliä, mutta kun uppoavat päähän aika hitaasti. I can speak English quite well, mutta vain koska sitä puhuu useamman kerran viikossa ainakin jonkun sanan.

        Mutta vertailuna mielenkiintoinen. Molempia puolustetaan historiallisen merkityksen vuoksi, kun nykytilanne ei oikein toimi kummankaan oikeutuksena.

        Vielä vähemmän nykytilanne toimii vapaa-ajattelijain liiton oikeutuksena.


      • 1ja2

        Tuo Thorleif lienee trolli kun ruotsin kirjoittaminen ontuu noin pahasti!


      • 1ja2 kirjoitti:

        Tuo Thorleif lienee trolli kun ruotsin kirjoittaminen ontuu noin pahasti!

        Jep, ei kukaan äidinkielenään ruotsia puhuva kirjoita noin luokattoman huonosti.


      • foo_bar kirjoitti:

        Jep, ei kukaan äidinkielenään ruotsia puhuva kirjoita noin luokattoman huonosti.

        Ei kai se tässä olennaista ole. Joka tapauksessa hän osaa enemmän kuin minä.

        Mutta tätä sivuten: eroakirkosta.fi-palvelussa on ruotsinkielinen osio: https://www.eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/svenska . Tämänkin perusteella voinee sanoa, ettei va-piireissä ruotsia vihata.


      • Thorleif
        1ja2 kirjoitti:

        Tuo Thorleif lienee trolli kun ruotsin kirjoittaminen ontuu noin pahasti!

        Ha ha. Och alla finnar skriver fullkomligt på nätet...



    • RauhoitettuEläin

      Nyt kun hallituspaikka on menetetty, voisivat vähän profiloitua paremmin kaikkien vähemmistöjen suojelijana...

      Sitä paitsi uskovaiset ovat pian vähemmistönä...

    • Humanisti-vapari

      Valitettavasti puolustusministeri Carl Haglundilla meni "pupu pöksyyn" eikä hän uskaltanut tai kyennyt toimikaudellaan hyväksymään uskonnonvapauden kehittämisestä ministeriön ohjetta Puolustusvoimille, vaikka asiaa on joulukuussa 2013 saadun eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksen jälkeen valmisteltu pitkään ja perusteellisesti. Hänen olisi pitänyt ehtiä tehdä ennen hallituksen eronpyyntöä.

      Asia siirtyy nyt uuden halllituksen puolustusministerille, ja on pelättävissä, että päätös joko pitkittyy tai vaihtoehtoisesti tehdään nopeasti perinteitä ja kirkon lausuntoa kunnioittavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe