Riistetty isovanhemmuus

Mummi täältä jostaki

Meiltä on riistetty ainoa lapsenlapsemme. Olemme tavallisia isovanhempia. Jo raskaana ollessaan tytär alkoi ottaa meihin etäisyyttä, en tiedä miksi, epäilen että hänen miehensä on kaiken takana. Yksivuotissynttäreihin mennessä olimme kolmeen, neljään kertaan saaneet tavata. Sitten tuli stoppi ja tytär ilmoitti ettei halua olla meidän kanssa tekemisissä. Olen ollut aivan murheen murtama. Olen yrittänyt soittaa, tytär vaihtanut numeronsa. Muihin sukulaisiin kyllä jollain lailla pitää välejä. Olen lähettänyt kirjeitä, paketteja, kysynyt poliisilta neuvoa mutta kun kerran lapsi on aikuinen niin ei ole meillä mitään oikeutta pitää yhteyttä! Ei lapseemme, ei lapsenlapseemme. Olen varma että aviomies on manipuloinut tyttäremme meitä vastaan. Olin huolissani heidän lapsesta ja tein sitten lastensuojeluilmoituksen, eihän minulla ollut mitään käsitystä mikä siellä on tilanne, kuinka huonosti tai hyvin asiat olivat. Ja ei voi vävyllä oikeutta kääntää lastamme ja lastenlastemme meitä vastaan! No ei siitä lastensuojelu ilmoituksesta seurannut mitään vaikka perään soitin, tein toisen ilmoituksen. No, sitten sanottiin vain että ilmoitus kuulemma käsitelty mutta ei edelleenkään mitään tietoja minulle annettu! Sitten tulikin varsinainen uutispommi, että lapsemme hakee minulle, äidilleen, lähestymiskieltoa! Paperit tulivat kotiin ja siellä oli minun kirjeitä "todistusaineistona" ja nämä lastensuojelu-paperit, niistä kävi ilmi että lastensuojelu ei ollut millään lailla kiinnittänyt huomiota siihen että lapsi ei saa tavata vanhempaan ja lapsenlapsi ei saa tavata isovanhempia. Siellä oikeudessa sitten kerroin perin pohjin kaikki oudot asiat mitä on tapahtunut ja mutta ei minun annettu kaikkea edes kertoa kun ei kuulemma kuuluneet asiaan! Sittenminulle määrättiin lähestymiskielto!! Herrajumala omalle äidille! Minulla siellä asianajaja oli mutta ei kovin pätevä, hänkään ei juuta eikä jaata tähän sanonut että kun se on se aviomies tämän koko homman takana ja lapseni on äitiään vastaan kääntänyt. Eikö vanhemmilla ja isovanhemmilla ole mitään oikeutta tämmöisiä selvästi narsisteja puolisoita vastaan, kuka meitä auttaa? Tytär itki siellä oikeudessa olen varma että pohjimmiltaan itki kun oli tämmöiseen tempaukseen aviomiehen takia suostunut. Ja ne lastensuojelun ihmiset olivat oikein vasiten ehdottaneet että perhe hakee minulle lähestymiskieltoa jo on aikoihin eletty! Mistä saa mummi oikeutta tähän tilanteeseen onko kohtalo tovereita?

35

1221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole kohtalotoveri

      No ymmärrät varmaan, että jos teet lastensuojeluilmoituksen vain siksi, ettet tiedä missä mennään tyttäresi perheessä, ilmoitus on aiheeton ja tyttärellä on oikeuskin hakea lähestymiskieltoa, koska aiheettoman ls-ilmoituksen tekeminen on häirintää.

      Tyttäresi on aikuinen ihminen ja hänet on (ehkä) laitettu tilanteeseen, jossa hän on joutunut valitsemaan lapsensa isän ja oman äitinsä välillä. Lapsen etu lienee, että hän on valinnut miehesä, eikö niin?

      Ilmeisesti sinä et tule toimeen vävysi kanssa? Et kerro oletko yrittänyt tulla toimeen vai oletko heti päättänyt, että vävysi on narsistinen, kun häneen tutustuit.

      Me emme voi auttaa, koska meillä on vain sinun kertomuksesi asioiden tilasta. Pitäisi kuulla myös tytärtäsi ja hänen miestään.

      Jos tytär perheineen on onnellinen nykyisessä tilanteessaan, niin anna asioiden olla.

      Mitä tarkoittaa "lapsi ei saa tavata vanhempaan"

      "Paperit tulivat kotiin ja siellä oli minun kirjeitä "todistusaineistona" ja nämä lastensuojelu-paperit, niistä kävi ilmi että lastensuojelu ei ollut millään lailla kiinnittänyt huomiota siihen että lapsi ei saa tavata vanhempaan ja lapsenlapsi ei saa tavata isovanhempia."

      Se, että lapsi ei saa tavata isovanhempiaan, ei ole lastensuojelun asia. Jos perheessä on asiat hyvin, ei kukaan VOI määrätä, keitä tavallisia, normaaleja ihmisiä perhe tapailee tai jättää tapaamatta.

    • Keittiöspykologiaa

      Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos tytär haluaa naimisiin mentyään päästä narsistisen ÄITINSÄ vaikutuspiiristä eroon, äiti voisi tehdä tyttärestä kostoksi lastensuojeluilmoituksen. Narsistiahan ei jätetä!
      Avaajan perhe ei varmasti koskaan ole ollut ihan tavallinen perhe?

    • BROVO!!!!

      Taas tätä brovopaskaa. Tarinankerrontakussit ovat näemmä taas alkaneet.

    • telle

      Jos aikuinen ottaa etäisyyttä vanhemmistaan niin kyllä siihen on painavat syyt.Onko teillä muita lapsia kuin tyttäresi?Esim,jos toista lasta on aina suosittu ja hemmoteltu tämä ei suosittu katkoo välit vanhempiin mikä kyl on oikeutettua.Lastensuojelululla uhkailu ja käräjät ei ainakaan vie asiaa parempaan päin.Mistä tiedät että vävysi on narsisti?heillä voi olla vaikka kuinka onnellista perhe-elämää ei siihen tarvita isovanhempaa uhkailemaan että mulla on oikeus tavata lastenlasta.Lähestymiskielto oli oikein, anna heidän olla rauhassa.

    • Mummi täältä jostaki

      Ainokainen on tyttäreni ja vaikka monta lasta yritettiin niin yhteen jäi ja nyt hänkin on hylännyt. Miestä en ehtinyt edes kunnolla oppia tuntemaan, kummallisesti alkoi jäädä yhteydenpito tyttäreni puolelta, siinä vaiheessa kun mies tuli kuvioihin. Ei vastannut enää puheluihin ja kun vastasi niin lyhykäiseen puhui, jätin vastaajaviestejä että soita heti takaisin, saattoi soittaa vasta seuraavana päivänä. Ja näin edelleen. Ennen oltiin niin läheisiä, lähes joka päivä soiteltiin. Sitten tuli tämä mies kuvioihin ja kihloihin meno, naimisiin meno, sitten tuli raskaus. Minä en vain käsitä, että mikä minut muutti? Yhtäkkiä ei tytär halunnutkaan pitää yhteyttä. Minä uskon että aviomies on niin omistushaluinen ettei kestänyt sitä että vaimollaan on näin läheiseet suhteet äitiinsä. Ties vaikka väkivallalla uhkaisi tytärtäni! Jotain outoa tässä takana on.

      Ja se että lapsi ei saa tavata vanhempiaan, niin sitä tarkoitin että meidän tytärtämme on estetty tapaamasta omia vanhempiaan! Ei se nyt näinkään voi olla ettei mitään yhteyttä enää pidetä. Nyt kun olen itse vanha ja ehkä jossain vaiheessa tarvitsisin apua, niin enää ei edes tytärtä ole tukena.

      Jollain laillahan se mies on luonnevikainen kun ei anna vaimonsa olla tekemisissä äitinsä kanssa, tämä on narsismia tai jotain muuta sairasta. Minä en muuta kuin sääli lastani ja lapsenlastani jolta on riistetty oikeus omiin isovanhempiinsa.

      Aion olla kyllä yhteydessä vaikka oikeusministeriöön asti jotta tähän asiaan selvyys saadaan. Minua tässä on mustamaalattu, lastensuojelussa minua haukkuivat (tai varmaan mies oli haukkuut ja tyttäreni myötäillyt) ja siellä oikeudessakin minua ei kuunneltu! En kuin murto-osan ehtinyt kertoa kaikista kummallisista käänteistä mitä tässä on vuosien varrella ollut. Kuulemma ei ollut oleellista asian kannalta! No mikä sitten on?

      Minä rakastan tytärtäni ja lapsenlastani ja vaikka silmän päästäni heidän puolestaan antaisin mutta kun minun ei anneta olla heidän kanssaan tekemisissä.

      t. Mummi

      • Puhelias Tellu

        Sinun kertomasi perusteella vika on vävyssäsi. Minulla ei sinänsä ole mitään syytä epäillä, ettet puhuisi totta. Kyllä maailmassa todellakin on niin omistushaluisia miehiä(kin), jotka pakottavat puolisonsa katkaisemaan suhteet vaikka omaan äitiin. Minusta aika tyhmää, että joku kirjoittaja melkein teki sinusta narsistidiagnoosin.

        Lastensuojeluilmoituksen teko ei ehkä ollut ihan viisas liike, mutta sille ei enää voi mitään. Ehkä voit viestittää tyttärellesi, että olet pahoillasi ajattelemattomasta teostasi, mutta takana oli suuri huoli tyttären ja lapsenlapsen hyvinvoinnista.

        Se, mitä sinä voit tehdä, on yrittää tavalla tai toisella tehdä tyttärellesi selväksi, että jos hän sinua kaipaa tai tarvitsee, autat, missä voit. Lupaat vaan olla olemassa häntä varten. Jos mies todellakin on perhetyranni, saattaa tyttäresi jonakin päivänä saada tarpeekseen ja kerätä itsensä ja lapsensa ja ilmestyä äidin ovelle: "Saammeko tulla tänne turvaan?"

        Toivottavasti kaikki vielä kääntyy hyvin päin!


      • vm1952
        Puhelias Tellu kirjoitti:

        Sinun kertomasi perusteella vika on vävyssäsi. Minulla ei sinänsä ole mitään syytä epäillä, ettet puhuisi totta. Kyllä maailmassa todellakin on niin omistushaluisia miehiä(kin), jotka pakottavat puolisonsa katkaisemaan suhteet vaikka omaan äitiin. Minusta aika tyhmää, että joku kirjoittaja melkein teki sinusta narsistidiagnoosin.

        Lastensuojeluilmoituksen teko ei ehkä ollut ihan viisas liike, mutta sille ei enää voi mitään. Ehkä voit viestittää tyttärellesi, että olet pahoillasi ajattelemattomasta teostasi, mutta takana oli suuri huoli tyttären ja lapsenlapsen hyvinvoinnista.

        Se, mitä sinä voit tehdä, on yrittää tavalla tai toisella tehdä tyttärellesi selväksi, että jos hän sinua kaipaa tai tarvitsee, autat, missä voit. Lupaat vaan olla olemassa häntä varten. Jos mies todellakin on perhetyranni, saattaa tyttäresi jonakin päivänä saada tarpeekseen ja kerätä itsensä ja lapsensa ja ilmestyä äidin ovelle: "Saammeko tulla tänne turvaan?"

        Toivottavasti kaikki vielä kääntyy hyvin päin!

        Puhelias Tellu, eipä tuo mummi voi kuule enää viestittää yhtään mitään kun on lähestymiskielto päällä. Ja eikös mummi tuossa ensimmäisessä viestissä kertonut, että muuhun sukuun tytär pitää yhteyttä? Jännä juttu olisi se, että tyrannimies pakottaisi katkaisemaan välit vain yhteen sukulaiseen ja tyrannimies mennen tullen huijaisi lastensuojelua, poliisia ja käräjäoikeuttakin. Joopa joo. Olisipa todellakin mielenkiintoista kuulla se toinen versio. Virkavallasta ja oikeuslaitoksestakin voidaan olla montaa mieltä mutta kyllä ne Suomessa vielä hyvin hoitavat hommansa. Minä en henk. koht. näe muuta kuin aikuisessa tyttäressään riippuvan ja roikkuvan äidin, joka kirjelmöi vaikka oikeusministeriöön saadakseen tavata lapsenlastaan.


      • Mennään metsään taas

        Sanot, että et ehtinyt kunnolla oppia tuntemaan tyttäresi miestä. Kuitenkin epäilet häntä narsistiksi. Et ole ollenkaan perustellut, minkä vuoksi. Yleensähän sellaisissa suhteissa, joissa parisuhteen toinen osapuoli haluaa katkaista toisen välit sukuunsa, se koskee koko sukua ja myös kavereita, jopa työkavereita. Jos narsisti taas haluaa vainota jotakuta (sinua?), hän yleensä pyrkii pitämään tämän lähellään voidakseen kontrolloida ja kiusata.

        Ei todellakaan ole mikään lastensuojeluilmoituksen paikka, jos et tiedä, mitä perheessä tapahtuu!

        Lakkaa olemasta huolissasi tyttäresi perheestä. Etkö voi luottaa siihen, että olet kasvattanut tyttäresi niin, että hän kyllä pärjää?

        Minustakin voit vaikka jonkun sukulaisen kautta välittää tyttärellesi viestiä, että olet kovin murheissasi välirikosta ja toivoisit voivasi yrittää korjata välejä ja tavata tytärtäsi ja lapsenlastasi.


      • vuodesta2001

        Olen kuulemma mulkku mieheni äidin mielestäsi kun mies katkaisi välinsä häneen. Minulle tulee viestejä siitä kuinka hänellä on oikeus lapsenlapsiinsa ja on tehnyt 2x perätöntä lapsensuojeluilmoitusta. Annoin miehen valita äitinsä ja perheensä väliltä. Syy tähän oli lasten heitteille jättö hänen hoidossaan;meille vieraille ihmiselle jättänyt lapset hoitoon kun ei ollut itse jaksanutkaan. Mummu löytyi sekaisin lääkkeistä kotoaan ja lapset huutamisen jälkeen 40km päästä. 5 vuoden aikana alle 5 kertaa on tämä mummu vahtinut lapsia muutamien tuntien ajan.
        Elekää heti haukkuko puolisoita jos lapset lakkaa pitämästä yhteyttä. Ihan omalla käytöksellä voi aiheuttaa nämä asiat!!


      • keittiöpsykologiaa

        "Ei vastannut enää puheluihin ja kun vastasi niin lyhykäiseen puhui, jätin vastaajaviestejä että soita heti takaisin, saattoi soittaa vasta seuraavana päivänä. Ja näin edelleen."

        Tässä selitys tyttären käytökseen: hän halusi ottaa etäisyyttä läheisriippuvaiseen äitiinsä. Äiti teki kostoksi lastensuojeluilmoituksen. Viranomaiset ovat oikeassa turvatessaan tyttären perheen elämän. Syy ei ole tyttären aviomiehessä, vaikka toki "vierasta" on helppo syyttää.


    • Tuulik2

      Nimimerkki Mummi täältä jostaki, olen nyt ajatuksella lukenut viestisi ja täytyy sanoa, että aika paljon jää aukkopaikkoja ja tulkinnan varaa. Olen itsekin mummi, kolmelle, ja täytyy sanoa että karvat nousi pystyyn kun luin, että olet tehnyt lastensuojelu-ilmoituksen siinä vaiheessa kun sinulle "ei enää kerrottu asioita". Tämähän on on silkkaa kiusantekoa, jolla voi olla todella ikävät seuraukset perheelle ja lapsenlapsellesi - tätäkö halusit? Lisäksi perättömät ilmoitukset kuormittavat lastensuojelua ihan turhaan.
      Toinen ajatus mikä minulla heräsi - oletkohan ollut liian kiinni tyttäressäsi? Kerroit, että hän on ainoa lapsi ja muita ei yrityksestä huolimatta siunaantunut. Oletko kenties pitänyt liiankin tiukkaan otteessasi? Tuo, että ei soiteta takaisin HETI kun jätetään viesti, se on ihan normaalia, ihmiset ovat kiireisiä, perhe-elämä ja työ sekä harrastukset vievät aikaa ja jos olet joka päivä soittanut niin varmastikin se alkaa rasittaa. Itse päätin siinä vaiheessa, kun lapset maailmalle lähtivät, että annan heille omaa tilaa ja rauhaa, etenkin sitten kun perhettä alkoi heille tulla. Se on ihan a ja o, että isovanhemmat eivät liiaksi tunkeudu. Kerran, pari viikossa kummankin tyttäreni kanssa soittelen ja siinä kyllä ehtii tärkeimmät kuulumiset kuulla, varsinkin kun jos jotain tärkeää tapahtuu niin kyllä he siitä heti minulle ilmoittavat. Tuntuu, että sinun on vaikea hyväksyä, että tyttärelläsi on nyt oma elämä, jossa ei olekaan enää äiti prioriteettilistalla numero yksi, vaan mies ja lapsi. Pisti silmään, että puhut aikuisesta, perheen perustaneesta tyttärestäsi "lapsena" siihen sävyyn, että pidätkin häntä lapsena, aikuisen sijaan.

      En oikein saanut selvää, millä lailla tyttäresi mies on narsisti. Ainoa asia, minkä olet esittänyt, on se että tyttäresi alkoi pitää vähemmän yhteyttä, kun mies ja perhe tulivat kuvaan mukaan. Eikös se ole ihan normaalia? Että lapsuudenperheen merkitys vähenee kun tulee se oma perhe ja lapset? Sinulla on varmaan ollut aikalailla eri käsitys siitä, mikä on sinun roolisi tyttäresi perheessä. Ehkä tyttäresi on halunnut itsenäistyä ja elää ihan omaa elämäänsä? Jotenkin välittyy kuva hyvin ripustautuvasta ja voimakastahtoisesta äidistä, joka on sotkenut lastensuojelun ja poliisitkin kuvaan mukaan saadakseen asiat haluamalleen mallille. Ymmärrän hyvin, että tyttäresi on halunnut hankkia lähestymiskiellon, jos on lastensuojelu-viranomaiset ja virkavalta jo kuviossa mukana ja arvatenkin on monenlaista kirjettä postipoika sinulta heille kantanut, jos kerran kirjeeet ovat kelvanneet todistusaineistoksikin oikeudessa.

      Nyt kannattaisi sinunkin ottaa täysi aikalisä koko asiasta. Kerrot, että motiivisi ovat rakkaus ja kaipaus mutta jotenkin kaikesta tekstistäsi paistaa kiukku ja suoranainen viha ja mustasukkaisuus. Ei mikään ihme, että tytär on halunnut ottaa sinuun etäisyyttä. Eikä niitä lähestymiskieltoja noin vain saa, kyllä siinä pitää olla selkeät perusteet. Ja tyttärellesi on varmaan ollut vihoviimeinen keino mennä oikeuteen asti saadakseen perheelle oman rauhan. Mitäpä jos nyt pysähtyisit miettimään, missä olet itse mennyt vikaan? Sen sijaan, että syytät aviomiestä, varsinkin kun itsekin sanot, ettet edes ole ehtinyt tuntemaan koko miestä.

      Ja kuten joku jo tuossa aiemmin hyvin kirjoittikin, niin sinulla ei ole mitään oikeutta puuttua lapsesi ja lapsenlapsesi elämään. Semmoista lakia ei Suomessa ole. Voit toki kirjoittaa oikeusministeriöön mutta välejä tyttäreesi et saa kuntoon kuin menemällä itseesi ja miettimällä, onko tullut tehtyä virheitä. Ja jos aiot ottaa lähestymiskiellon päättymisen jälkeen yhteyttä, niin suosittelen ihan ensimmäiseksi pyytämään anteeksi ja sitten jättämään pallon tyttärellesi. Joko hän haluaa pitää yhteyttä ja jos ei halua niin sitten asia on vain hyväksyttävä.

      • Mummi täältä jostaki

        Tuulik2 sinä puhut kuin olisit joku asiantuntia vaikka et tiedä meidän perheestämme mitään. Yli 30 vuotta tytärtäni hoidin ja nyt kun minä olen vanha niin minua ei hoida kukaan. Edes lapsenlasta en saa tavata. Meilläpäin on tapana soitella harva se päivä omille lapsille ja sukulaisille, montakin kertaa päivässä! Se on se tämä miehen koko sukukin tässä mukana! Olen yrittänyt monta kertaa soittaa vävyn äidille mutta tämä lyö luurin korvaan. Samoin tekee vävyn sisko! Ja samoin tekee vävyn työkaverit. Kukaan ei suostu enää puhumaan kanssani. Jokaisen on vävy saanut puolelleen. Mitäpä jos sinun tyttäresi lakkaisi pitämättä yhteyttä? Etkä saisi edes vävyyn yhteyttä tai vävyn perheeeseen, ystäviin? Eikö alkaisi hälytyskellot soida? Jotain on pahasti viella. Eikä ne sielä lasten suojelusakaan ottaneet mitenkään asiaa vakavasti vaika sinne kirjoitin että epäilen miestä narsistiksi ja väkivaltaiseksi. Lopputulos nolla. On se kumma kun isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia. Minulla olisi niin paljon annettavaa, kysyttävää, neuvottavaa... Kaikkeni antaisin mutta sitä ei halutaottaa vastaan.

        Ja nimimerkki Fjalmariko se kysy että mitä minun mieheni tähän sanoo. No en viitsi häntä tällä paljoa vaivata. Hän on alistunut osaansa. Mutta on yhtä mieltä että joku roti ja käytös olisi oltava omia vanhempia kohtaan. Me olemme tytärtä auttaneet, suorastaan hyysänneet kolmekymmentä vuotta, myös taloudellisesti mutta nyt kun meillä alkaa terveys pettää niin ollaan täälä yksin.

        Rumintahan tässä on että yksi sukulainen on oikeinkin läheinen tyttäreni ja hänen perheen kanssa. Minusta tässä on ivaamisen makua. Itse en ole tämän sukulaisen kanssa hyvissä väleissä, hän on suoraan sanottuna v-mainen akka, mitenkä hän on sitten se jonka tyttäreni kelpuuttaa mutta ei omaa äitiään? Uskon että tämänkin kaiken on tarkoitus ivata minua ja tehdä minun taakkaa raskaammaksi.


      • Kiltti äiti
        Mummi täältä jostaki kirjoitti:

        Tuulik2 sinä puhut kuin olisit joku asiantuntia vaikka et tiedä meidän perheestämme mitään. Yli 30 vuotta tytärtäni hoidin ja nyt kun minä olen vanha niin minua ei hoida kukaan. Edes lapsenlasta en saa tavata. Meilläpäin on tapana soitella harva se päivä omille lapsille ja sukulaisille, montakin kertaa päivässä! Se on se tämä miehen koko sukukin tässä mukana! Olen yrittänyt monta kertaa soittaa vävyn äidille mutta tämä lyö luurin korvaan. Samoin tekee vävyn sisko! Ja samoin tekee vävyn työkaverit. Kukaan ei suostu enää puhumaan kanssani. Jokaisen on vävy saanut puolelleen. Mitäpä jos sinun tyttäresi lakkaisi pitämättä yhteyttä? Etkä saisi edes vävyyn yhteyttä tai vävyn perheeeseen, ystäviin? Eikö alkaisi hälytyskellot soida? Jotain on pahasti viella. Eikä ne sielä lasten suojelusakaan ottaneet mitenkään asiaa vakavasti vaika sinne kirjoitin että epäilen miestä narsistiksi ja väkivaltaiseksi. Lopputulos nolla. On se kumma kun isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia. Minulla olisi niin paljon annettavaa, kysyttävää, neuvottavaa... Kaikkeni antaisin mutta sitä ei halutaottaa vastaan.

        Ja nimimerkki Fjalmariko se kysy että mitä minun mieheni tähän sanoo. No en viitsi häntä tällä paljoa vaivata. Hän on alistunut osaansa. Mutta on yhtä mieltä että joku roti ja käytös olisi oltava omia vanhempia kohtaan. Me olemme tytärtä auttaneet, suorastaan hyysänneet kolmekymmentä vuotta, myös taloudellisesti mutta nyt kun meillä alkaa terveys pettää niin ollaan täälä yksin.

        Rumintahan tässä on että yksi sukulainen on oikeinkin läheinen tyttäreni ja hänen perheen kanssa. Minusta tässä on ivaamisen makua. Itse en ole tämän sukulaisen kanssa hyvissä väleissä, hän on suoraan sanottuna v-mainen akka, mitenkä hän on sitten se jonka tyttäreni kelpuuttaa mutta ei omaa äitiään? Uskon että tämänkin kaiken on tarkoitus ivata minua ja tehdä minun taakkaa raskaammaksi.

        "Yli 30 vuotta tytärtäni hoidin ja nyt kun minä olen vanha niin minua ei hoida kukaan." - Vanhempien velvollisuus on hoitaa lapsiaan, lasten velvollisuus on hoitaa omia lapsiaan, ei vanhempiaan. En ole ikinä oppinut ymmärtämään niitä vanhempia, jotka pitävät mekkalaa siitä, että ovat hoitaneet lapsiaan! Se kuulostaa siltä, että olisi voinut jättää hoitamattakin, mutta uhrautui. Samaa asennetta heijastaa lauseesi: "Me olemme tytärtä auttaneet, suorastaan hyysänneet kolmekymmentä vuotta, myös taloudellisesti mutta nyt kun meillä alkaa terveys pettää niin ollaan täälä yksin."


        Soittelu monta kertaa päivässä ilman mitään erityistä akuuttia asiaa ei kuulosta ihan normaalilta. Nuorella perheellä on kiistaton oikeus omaan rauhaan.

        Missähän on syy, että vävy tai kukaan hänen suvustaan ei suostu puhumaan kanssasi? Ymmärtäisin, jos yksi olisi nokka rypyssä, mutta jos kaikki, niin kyllä siihen täytyy jokin järkeenkäypä syy olla. Tekemäsi lastensuojeluilmoitukset? Kuulostaa aika pahalta tempulta nuorta perhettä kohtaan.

        Oletko ehkä ollut päällepäsmäri tyttäresi suhteen. Nyt hän on pystynyt irrottautumaan hallinnastasi, kun on aviomies tukena?

        Minun mielestäni sinulle ei kuulu vähääkään, pitääkö tyttäresi perhe yhteyttä muihin sukulaisiin. Ei se mitään sinun ivaamistasi oikeasti ole. Jos olet sukusi kanssa jonkinlaisissa väleissä, voit vaikka heidän kauttaan yrittää välittää tyttärellesi viestiä, että olet hirveän pahoillasi välirikosta ja olisit halukas omalta osaltasi tekemään mitä vain, jotta välit korjaantuisivat. Alkajaisiksi voisit luopua vävyn narsistidiagnoosistasi.


      • Jaappadaappa
        Mummi täältä jostaki kirjoitti:

        Tuulik2 sinä puhut kuin olisit joku asiantuntia vaikka et tiedä meidän perheestämme mitään. Yli 30 vuotta tytärtäni hoidin ja nyt kun minä olen vanha niin minua ei hoida kukaan. Edes lapsenlasta en saa tavata. Meilläpäin on tapana soitella harva se päivä omille lapsille ja sukulaisille, montakin kertaa päivässä! Se on se tämä miehen koko sukukin tässä mukana! Olen yrittänyt monta kertaa soittaa vävyn äidille mutta tämä lyö luurin korvaan. Samoin tekee vävyn sisko! Ja samoin tekee vävyn työkaverit. Kukaan ei suostu enää puhumaan kanssani. Jokaisen on vävy saanut puolelleen. Mitäpä jos sinun tyttäresi lakkaisi pitämättä yhteyttä? Etkä saisi edes vävyyn yhteyttä tai vävyn perheeeseen, ystäviin? Eikö alkaisi hälytyskellot soida? Jotain on pahasti viella. Eikä ne sielä lasten suojelusakaan ottaneet mitenkään asiaa vakavasti vaika sinne kirjoitin että epäilen miestä narsistiksi ja väkivaltaiseksi. Lopputulos nolla. On se kumma kun isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia. Minulla olisi niin paljon annettavaa, kysyttävää, neuvottavaa... Kaikkeni antaisin mutta sitä ei halutaottaa vastaan.

        Ja nimimerkki Fjalmariko se kysy että mitä minun mieheni tähän sanoo. No en viitsi häntä tällä paljoa vaivata. Hän on alistunut osaansa. Mutta on yhtä mieltä että joku roti ja käytös olisi oltava omia vanhempia kohtaan. Me olemme tytärtä auttaneet, suorastaan hyysänneet kolmekymmentä vuotta, myös taloudellisesti mutta nyt kun meillä alkaa terveys pettää niin ollaan täälä yksin.

        Rumintahan tässä on että yksi sukulainen on oikeinkin läheinen tyttäreni ja hänen perheen kanssa. Minusta tässä on ivaamisen makua. Itse en ole tämän sukulaisen kanssa hyvissä väleissä, hän on suoraan sanottuna v-mainen akka, mitenkä hän on sitten se jonka tyttäreni kelpuuttaa mutta ei omaa äitiään? Uskon että tämänkin kaiken on tarkoitus ivata minua ja tehdä minun taakkaa raskaammaksi.

        Itsellä vähän samansuuntaisia kokemuksia isovanhemmista kuin sinä olet. Tosin huomattavasti paljon lievempinä.

        ***Pyydän sinua harkitsemaan sellaista mahdollisuutta, että oma mielenterveytesi on alkanut horjua.***

        Tähän mennessä olet omien sanojesi mukaan:

        1. Tehnyt tyttärestäsi ei yhtä vaan KAKSI lastensuojeluilmoitusta, joista ITSE myönnät ette tiedä ovatko ne perättömiä.
        2. Olet ollut yhteydessä poliisiin tyttäresi perheestä.
        3. Olet omien sanojesi mukaan kertonut oikeudessa perin pohjin kaikki oletuksesi tyttäresi perhe-elämästä ja puolisosta, jopa siihen pisteeseen asti, että sinua pyydettiin lopettamaan.
        4. Aiot seuraavaksi viedä perhesuhteenne oikeusministeriön(!!!) käsiteltäväksi.

        Miten suhtautuisit ITSE ihmiseen, joka kohdistaisi sinuun näin massiivisen viranomaishuomion poliiseineen ja raastupineen kaikkineen???

        Tilanne on nyt tämä: Sinusta on OMIEN TOIMIESI seurauksena 100% varmuudella tullut tyttärellesi kammottava mörkö, jonka seuraavaa hullua tempausta hän odottaa ahdistuneen kauhun vallassa.


    • Fjalmari.

      Ei taida olla aloittaja ihan täysijärkinen ihminen. Poliisit, lasten suojelut, kaikki valjastettu hänen päämääriään varten. Onneksi oikeuslaitos tajusi pistää stopin tämmöiselle häirinnälle. Aloittaja, mitä sinun miehesi on tästä kaikesta mieltä? Alussa viittasit mieheesi, siis tyttäresi isään ja lapsenlapsen ukkiin. Sen jälkeen on ollut minä minä minä. Olisiko niin, että miehesi on tajunnut pysytellä erossa koko sotkussa, kun kerran hän ei saanut lähestymiskieltoakaan?

    • umpikuja

      Kuinka voit tehdä lastensuojeluilmoituksen, jos et tiedä perheen elämästä mitään? Ilmoitukseenhan tarvitaan tietoa että lapset ovat vaarassa. Kuinka voit syyttää tyttären miestä tilanteesta, kun et ole päässyt tutustumaan ja keskustelemaan? Kuinka voit tehdä narsistidiagnoosin ilman että lääkäri on tutkinut k.o. henkilön? Kuinka luulet että tällaisten ilmoitusten, syytösten ja väkisin tuppaamisen jälkeen tyttäresi haluaisi olla yhteydessä sinuun? Ainoa mahdollisuus voisi olla että pyytäisit anteeksi ja lupaisit muuttaa tapasi.

      • Mummi täältä jostaki

        No juuri siksi minä tein sen lastensuojeluilmoituksen kun epäilen että koko perhe on vaarassa, tai siis tyttäreni ja lapsenlapseni! Etkö tätä ymmärrä. Ei voi olla oikein, eikä tervettä, että kielletään lapselta vanhempiensa tapaaminen ja lapsenlapselta isovanhempien tapaaminen. Jotain sairasta sieltä taustalta löytyy, narsismia, väkivaltaa, päihteitä, jotain... Lastensuojelun tarkoitus olisi ollut tämä selvittää mutta kerran perheen tavasivat ja sitten luki lausunnossa että aiheeton. Sain tämän paperin käteeni oikeuden istunnon myötä ja siinäkin he minua haukkuivat niille sosiaalialan ihmisille! Ei ollut ammattitaitoa heillä.

        MITEN voi olla että tällä isovanhemmat palstalla minusta saadaan syntipukki? Eikö täällä pitäisi isovanhempien vetää yhtä köyttä? Vai onko täällä semmoisia joilla se oma isovanhemmuus on niin kateissa että pitää haukkua toisia.


      • Huomispäivän lupaus
        Mummi täältä jostaki kirjoitti:

        No juuri siksi minä tein sen lastensuojeluilmoituksen kun epäilen että koko perhe on vaarassa, tai siis tyttäreni ja lapsenlapseni! Etkö tätä ymmärrä. Ei voi olla oikein, eikä tervettä, että kielletään lapselta vanhempiensa tapaaminen ja lapsenlapselta isovanhempien tapaaminen. Jotain sairasta sieltä taustalta löytyy, narsismia, väkivaltaa, päihteitä, jotain... Lastensuojelun tarkoitus olisi ollut tämä selvittää mutta kerran perheen tavasivat ja sitten luki lausunnossa että aiheeton. Sain tämän paperin käteeni oikeuden istunnon myötä ja siinäkin he minua haukkuivat niille sosiaalialan ihmisille! Ei ollut ammattitaitoa heillä.

        MITEN voi olla että tällä isovanhemmat palstalla minusta saadaan syntipukki? Eikö täällä pitäisi isovanhempien vetää yhtä köyttä? Vai onko täällä semmoisia joilla se oma isovanhemmuus on niin kateissa että pitää haukkua toisia.

        Lääkkeet ottamatta... Viiraa.


      • keittiöpsykologiaa
        Mummi täältä jostaki kirjoitti:

        No juuri siksi minä tein sen lastensuojeluilmoituksen kun epäilen että koko perhe on vaarassa, tai siis tyttäreni ja lapsenlapseni! Etkö tätä ymmärrä. Ei voi olla oikein, eikä tervettä, että kielletään lapselta vanhempiensa tapaaminen ja lapsenlapselta isovanhempien tapaaminen. Jotain sairasta sieltä taustalta löytyy, narsismia, väkivaltaa, päihteitä, jotain... Lastensuojelun tarkoitus olisi ollut tämä selvittää mutta kerran perheen tavasivat ja sitten luki lausunnossa että aiheeton. Sain tämän paperin käteeni oikeuden istunnon myötä ja siinäkin he minua haukkuivat niille sosiaalialan ihmisille! Ei ollut ammattitaitoa heillä.

        MITEN voi olla että tällä isovanhemmat palstalla minusta saadaan syntipukki? Eikö täällä pitäisi isovanhempien vetää yhtä köyttä? Vai onko täällä semmoisia joilla se oma isovanhemmuus on niin kateissa että pitää haukkua toisia.

        Sinun kanssasi "muumi täältä jostakin" ei kukaan suht´ normaali vedä yhtä köyttä. Sinä olet nyt jo siinä tilassa, ettet huomaa kuinka päättömiä juttuja kirjoitat.

        Tyttärelläsi ja hänen perheellään on nyt asiat hyvin. Asiat olisivat heillä paljon paremmin, jos heillä olisi terve mummi. Yritä saada asiasi kuntoon, ennenkuin sinut täytyy viedä tahdonvastaisesti psykiatriseen. Toimi terveytesi eteen nyt, kun vielä et ole holhouksen alainen.

        Tämä avaus kuulostaa keksityltä, mutta ehkä "tunnistan" tapauksen ja pelkään pahoin, että tämä voi jopa olla tottakin. Toivon, ettei olisi.


    • Häirikkö?

      Tytär on kärsinyt äidistään niin tarpeeksi, että haluaa suojella oman lapsensa tältä suhteelta.

      Eikö nyt kukaan ihminen voinut kertoa aloittajalle, että isovanhemmilla ei ole mitään juridisia oikeuksia lapsenlapsiinsa? Aikuiset ihmiset elävät oman halunsa mukaan, kuten aivan varmasti aloittajakin tekee. Ei ketään voida oikeustoimin pakottaa olemaan yhteydessä johonkin sukulaiseen tai muuhun tuttavaan.

      Jos kyseessä on linnatuomion saanut ihminen, voidaan ehkä lapsi ottaa huostaan, jos hänellä ei ole turvallista huoltajaa, mutta eihän siinäkään tapauksessa isovanhemmat tule kysymykseen. Isovanhemmilla ei ole tapaamisoikeutta.

      Jos haluaa pitää keskusteluyhteyden lapseensa, ei todellakaan ole syytä tehdä lastensuojeluilmoitusta lapsenlapsesta. Miten aloittaja voisi ajatella parantavansa perheen suhtautumistapaa tällaisella prosessilla? Nyt on varmaa, että välit on todella poikki.

      Luin aloittajan tekstit ja ole siinä käsityksessä, että hän on provoilija, jolla on vilkas mielikuvitus. Miten voi tehdä lastensuojeluilmoituksen, jos ei ole mitään tietoja tilanteesta? Kuka maksa oikeuskulut? Tyttären isä ei puutu asiaan, miksei? Eikö häntä ollenkaan huolestuta lapsenlapsen tilanne? Miksei? Tietääkö miehesii asiasta enemmän kuin sinä? Lähestysmiskielto on varmasti perusteltu.

      En voi ymmärtää muuten sitä ajatusta, että on oikeus soitella monta kertaa päivässä yhtään kenellekään. Puhelinlinja toisessa päässä olevilla on oma elämänsä, työnsä ja tarpeensa, eivät he ole tyhjiössä vain puhelua odottaen. Jatkuva puhelinyhteys on kiusaamista ja häirintää.

      • Tuli vaan miäleen

        Kyllä näitä lasu-ilmoituksia tehtaillaan perättömästi paljonkin. Täällä meillä päin (jätetään nyt paikkakunta mainitsematta) perhe riitaantui äidin sisaren kanssa niin pahoin, että sisko teki kaikenmoista, mm. rikosilmoituksia ja lasu-ilmoituksia. Kaikki tekaistuja eikä perheelle koitunut "muuta" haittaa kuin mielipaha ja sekä poliisin että sosiaalityöntekijöiden puheilla käynti.
        Lastensuojelu-ilmoituksen voi nykyään tehdä nimettömänäkin ja sekin on pakko tutkia. Tästähän on ollut lehdissä juttua, että tätä käytetään koston välineenä ja lastensuojelu on ihan lirissä näitten perättömien kanssa.

        Itse asiasta (tämä mummi) en sano muuta, kuin että pahasti on saanut toimillaan asiat solmuun. Miltähän tästä lapsesta tuntuu sitten vanhempana kun kuulee että mummi on poliisit ja lastensuojelutyöntekijät yrittänyt perhettään vastaan laittaa ja isää on mummi haukkunut jokaiselle? Vai onko lapsi jo niin iso että on kaikesta perillä? Tuskin kovin lämpimiä tunteita mummia kohtaan on herännyt.


    • Anastasia64

      Kylläpä tuli paha mieli - nimittäin tyttäresi puolesta! Itse olen suht tuore pienen tyttölapsen mummi, kaksi nuorimmaista lasta asuvat vielä kotona ja oma äitini on hyvässä voinnissa. Kyllä minäkin totisesti pistäisin välit äitiini poikki jos hän olisi minun perheestäni lastensuojeluun ilmoituksen tehnyt ja ilman syytä. Ja että jos hän miestäni haukkuisi. Ensimmäinen aviomieheni ei ollut ihan kunnollisimmasta päästä, viinaan menevä ja vieraita naisiakin oli, mutta hyvä isä kuitenkin. Ja äitini oli näistä kaikista asioista tietoinen mutta ei alkanut neuvoa, haukkua, syytellä. Sanoi vain, että olet aikuinen ihminen, itse olet valintasi tehnyt ja tarvittaessa valitset toisella tavalla ja että heille kotiin voi aina tulla vähäksi aikaa asumaan jos semmoinen tilanne tulee. Samanlailla olen suhtautunut esikoisen elämään ja kumppaniin. Henk. koht. ajattelen, että voisi valita paremmin ettei tekisi samoja virheitä kun minä tein nuorena mutta minkäs teet, jokaisella on se oma elämä elettävänä, minä en halua neuvoa kuin ainoastaan silloin jos neuvoa kysytään.

      Sinä mummi sanot suoraan, ettet edes tunne tätä tyttäresi miestä, ja samalla tulee tekstiä, että mies on narsisti, päihteet kuviossa mukana, hakkaa tytärtäsi... Mistä tiedät? Mikä saa sinut kuvittelemaan näin pahaa tyttäresi aviomiehestä? Tosi kurjaan tilanteeseen olet asettanut tyttäresi ja hänen perheensä, ja sen sinun lapsenlapsesi.

      Miten voikaan joku viitsiä tommoista omalle tyttärelleen. Toivottavasti tyttäresi miehen äiti on puolestaan kiva mummi lapsenlapselleen, kun sinä et siihen pysty.

      • yksimummimyös

        On kuin minun elämästä.Niin niitä pieniä lapsia voi kohdella huonosti ja sitten saa itse vihat niskoille,kun yrittää puuttua.Kyllä minä aiheesta tein ls ilmotuksen.


    • kuvottavaa touhua

      Joo, kyllä on kauheata jos tehdään ls.ilmo ilman kunnon todisteita.
      olet loukannut tytärtäsi ja hänen perhettään todella pahasti, voikohan koskaan antaa anteeksi ja se, että olet saanut lähestymiskiellon niin se kertoo mitä he ajattelevat sinusta.
      olet sokea omille ongelmillesi, jätä tyttäresi rauhaan.
      ja lopeta tuo ruikutus.

    • mummo myös

      Kuvittelitko että tyttäresi sitten haluaa olla yhteydessä kun teet heistä lastensuojeluilmoituksen ja haukut heitä? Sinulla on ihan väärä tapa "hoitaa" välejänne, jonka seurauksena luonnollisesti sait lähestymiskiellon. Tuosta voi myös päätellä että tyttärellasi on ollut hyvät syyt alunperinkin vältellä sinua. Mietippä niitä.

    • Wanha_uggomies

      "Olin huolissani heidän lapsesta ja tein sitten lastensuojeluilmoituksen, eihän minulla ollut mitään käsitystä mikä siellä on tilanne, kuinka huonosti tai hyvin asiat olivat."

      Jos näin toimit olet uskomattoman typerä ihminen ja vielä tavalla, joka aiheuttaa muille ihmisille pahaa. Ei tarvitse ihmetellä miksi sinulle lähestymiskielto on haettu. HÄPEÄISIT jmlauta.

    • a2aaaaaa

      "Minulla olisi niin paljon annettavaa, kysyttävää, neuvottavaa"

      Ne neuvot ja annettavat annetaan lapsen ja nuoren kasvaessa. Nyt kun menet sinne hyysämään ja ryysäämään, on lopputulos takuu varmasti tragikoominen farssi. Kuten onkin jo tapahtunut.

    • mummikuitenkin

      Pakko kirjoittaa aloittajalle..On kuin minun kynästä tekstisi,vain sillä erotuksella,etten ole kirjeitä tms lähettänyt. Lapsenlapsellani oli väkivaltaan viittaavia jälkiä ja "tapaturmia" isäpuolen astuttua kuvioon... Minäkin tein ls ilmotuksen ja sosiaalityöntekijä kuunteli tarkasti ja kyllä,hekin oli sitä mieltä,ettei lapselle tule ihan yks kaks puristusmustelmia tai murtumia.No niin,minultakin katkaistiin välit. Ja oma äitini kutsuu itseääni minun lapsen lapseni mummiksi ja kovasti yrittää ärsyttää ja loukata minua vielä näillä asioilla,mutta äitinihän on narsisti. Ja mielenterveysongelmaiseksi todettu,hoidossa ollut jne.
      Mitä tässä voi tehdä kuin jatkaa omaa elämää ja toivoa,että ihmiset tulevat järkiin.Ne pienet lapset pitäisi kuitenkin saada turvaan...

      • Voivoivoi

        Älä jaksa. Lastensuojelu ei ilmoita perheelle lastensuojeluilmoituksen tekijän nimeä. On oma asiasi loukkaannutko kokemastasi ärsyttämisestä. Rauhoitu. Lue läheisriippuvuutta käsitteleviä aineistoja.


    • revitty

      Mikähän on syy, että vävysi ei anna tavata lasta..se jäi mietityttämään. Onko ollut riitaa, erimielisyyttä jo varhaisseurusteluaikana tms. En yhtään ihmettele kuitenkaan sitä, että olet sitä mieltä, että tämä tyttäresi mies on narsisti. Itse olen narsistin kynsissä ollut ja tiedän mitä se on. Moni luulee tuntevansa narsistin, mutta sen vasta tietää ja tuntee, kun sen on omassa elämässään kohdannut. Nuo kuvaamasi asiat voisin oikein hyvin liittää narsistiseen käytökseen: manipulointi, eristäminen, valehtelu, ilkeys jne. Sisareni aikoinaan eristi minut ja veljeni äidistämme, hänen loppuvuosinaan, että sai hallinnoida äitini omaisuutta ja teettää jopa uuden testamentin. Äitini oli aivan loppu, hukassa, eksynyt, avuton, voimaton tekemään asioille yhtään mitään. Nimenomaan narsisti on sellainen, joka saa uhrinsa todella alisteiseen asemaan ja olemaan hänestä riippuvainen. Koska narsisti on taitava, hänen toimiaan, tekojaan on milteinpä mahdotonta saa pysäytetyksi, koska sekä uhri, että viranomaiset uskovat häneen ja luulevat hänen olevan aina oikeassa, vaikka kyse on vallankäytöstä ja alistamisesta.

      • Enska12

        Älä sotke omia traumojasi tämän kyseisen tapauksen puimiseen. Tässähän mummilla ei ole mitään tietoa tyttärensä elämästä eikä hänelle ole valehteltu tai oltu ilkeitä, ainoastaan yhteyttä ei olla enää pidetty. Kaikki muu on tämän "pullantuoksuisen mummin" omassa pikku päässään keksimää ja päässä taitaa heittää kun poliisit, lastensuojelu ja jopa oikeusmisnisteriö yritetään saada hoitamaan hänen, yhden mummin, asioita hänelle suotuisalla tavalla. Mummi itse kertoi, että muihin sukulaisiin tytär pitää yhteyttä. Eli ei ole tätä tytärtä edes eristetty millään tavalla, ainoastaan omaan äitiinsä ei pidä yhteyttä. Eikä tarvitsekaan pitää jos ei halua. Aina eivät asiat mene kuin elokuvissa, ei ole aina onnellista loppua, me emme tiedä mitään niistä syistä miksi tytär on laittanut stopin äitinsä lähestymisyrityksille vaikka on muihin sukulaisiin yhteydessä, tiedämme vain tämän mummin kuvitteellisen kertomuksen vävystään, vaikka samaan hengenvetoon toteaakin ettei edes tunne koko miestä. Jokin ei nyt täsmää... Oikeastaan mikään ei tässä kertomuksessa täsmää. Mummilla ei ole mitään todisteita siitä, että lastensuojeluilmoitus olisi aiheellinen tai että vävy olisi narsisti, ja aiheettomaksihan se ilmoitus lastensuojelussa sitten todettiinkin.
        Ja sen vaan sanon, että lähestymiskieltoa ei noin vain saa! Turhankin vaikeaa on välillä! Kyllä siellä pitää olla muutakin kuin vain kertomus, siellä pitää olla todisteita kuten kirjeitä, tekstiviestejä, vastaajaviestejä. Ja nämä sitten tutkitaan. Mitä ilmeisimmin on ollut sen tasoista tekstiä tuon mummelin kirjeissä, että on lähestymiskielto määrätty. Ei tässä jutussa ole kuin yksi syyllinen ja se on tuo mummeli, joka ihan uskomattomalla käyttäytymisellään on saanut asiat täysin solmuun.
        On niin uskomatonta tekstiä että vaikea on uskoa, mutta erästä tapausta tässä meidän tuttavapiirissä seuranneena, niin alan uskoa että kaikki on mahdollista. Jos ihminen on koko ikänsä saanut tahtonsa läpi "läpi vaikka harmaan kiven" ja nyt lyökin päätä seinään niin sen seurauksena nousee katkeruus ja viha, että ollaan valmiit jopa sotkemaan sen "rakkaan tyttären ja lapsenlapsen" elämä poliisi- ja lastensuojeluilmoituksin ja ties mitä muuta siihen päälle. Kyllä ihmismieli voi olla sairas.


    • Surunmurtama

      Hei,

      Luin viestiketjun läpi. Tarkemmin tuntematta en lähde kommentoimaan casea kuka siinä on väärässä tai oikeassa tai teki jotain tai sitten jätti tekemättä. Jokin kyseisen perheen henkilökemiassa mättää ja toivottavasti joskus selviää.

      Mutta ihan aikuisten oikeasti: on olemassa lapsia, jotka tarkoituksella vieraannuttavat lapsensa isovanhemmistaan. Enkä nyt tarkoita tällä väkivaltaisia, juoppoja tai muuten vaan narsistisia isovanhempia, niistähän on syytä pitää pienet lapset kaukana jo turvallisuussyistäkin. Niin uskomatonta kuin onkin niin voi se vika todellakin olla siinä omassa aikuisessa tyttäressä tai pojassa joka tieten tahtoen kieltää omilta vanhemmiltaan yhteydenpidon lapsiinsa.

      Esim. oma tapaukseni. En taatusti kontrolloinut, neuvonut, käskyttänyt, komennellut tai muutenkaan puuttunut tyttäreni perheen elämään. Kylään mentiin vasta kun kutsuttiin eikä puhelimessa roikuttu päivittäin hyvä jos viikoittainkaan. Vävypoika on hiljainen hissukka ei paljon muuta puhuttu kuin asiaa. Etukäteen olin tehnyt itselleni selväksi, että lapseni perhe-elämään en sekoile, tehkööt ratkaisunsa itse ja jos neuvoa tarvitsevat niin tulkoot kysymään.

      Kuvittelin kaiken olevan hyvin. Jatkoimme miehen kanssa hyvää elämää, emmekä sortuneet tyhjän pesän syndroomaan. Siltikin kaikki meni päin helvettiä. Tytär ei hyväksynyt työssäkäyntiäni, kuulemma harrastan siellä vain työpaikkaromansseja (huom! minulla on hyvä mies kotona) ei auttanut vaikka kuinka tyttärelle vakuutin käyväni vain ihan pelkästään töissä. Ystäväsuhteenikin tyttäreni analysoi tarkkaan, tulos: olen kuulemma niin riidanhaluinen ihminen ettei minulla mukamas ole edes ystäviä. Minun olisi pitänyt tehdä täydellinen selvitys tyttärelleni missä olen, mitä teen ja kenen kanssa. Tyttären mielestä se on huolenpitoa lähimmäisestä ja minusta sellaista kontrollia että oksat pois! Kun en tähän suostunut yli 30-vuotias tyttäreni pisti välit kerrasta poikki. Olen kuulemma niin epävakaa, ailahtelevainen ihminen joka en kuulemma osaa edes rakastaa saatikka puhua oikeita asioita ja tehdä oikeita asioita, että en saa tavata ainutta lapsenlastani minäkään. Asiasta on kohta vuosi kun olen viimeksi nähnyt muutaman kuukauden ikäistä lapsenlastani viimeksi.

      Olen juossut kallonkutistajilla ja pääni on todettu terveeksi, en ole narsisti vaan surun murtama. Ammattiauttaja on todennut, etten ole tehnyt mitään sellaista joka oikeuttaisi saamani kohtelun, mutta tyttäreni aikuisena ihmisenä saa tehdä mitä lystää. Siis vaikka vieraannuttaa lapsenlapsen mummostaan, vaikka kaikkien muiden sukulaisten kanssa onkin väleissä. Vävypoikakin on samoilla linjoilla vaimonsa kanssa, joten pysyköön häijy anoppi poissa! Appiukko oli rakas ja tervetullut vieras, mutta hänkin vihdoin ymmärsi, ettei järkipuhe tyttäreen tehoa joten ei halunnut hänkään olla tekemissä tekemissä tyttären perheen kanssa muuta kuin pakollisissa kuvioissa. Kaikkein eniten tässä kärsii viaton lapsi, joka saattaa olla jonain päivänä katkera vieraannuttamisesta. Itse en enää välitä, olen vieraantunut pikkuisesta jo niin paljon, että nykyisin on hyvin helppo sanoa ettei minulle ole suotu lapsenlapsia.

      Se mitä toivoisin, olisi että kun perheissä/suvussa/ystäväpiirissä havaitaan, että yks'kaks joku lakkaa olemasta enää kutsuttujen listoilla eikä enää näy missään niin häntä ei hyljättäisi. Eristäminen pitäisi ymmärtää äärimmäiseksi henkiseksi väkivallaksi eikä aikuiselta ihmiseltä, sivulliselta, pitäisi olla ylivoimainen homma kysyä perheestä/suvusta häädetyltä missä mennään. Tasapuolisesti pitäisi kuunnella kaikkia osapuolia siitäkin huolimatta, että se toinen osapuoli on "niin valtavan ihana ihminen" kuten olen kuullut omasta tyttärestäni sanottavan kun olen kertonut tilanteesta.

    • pijdpokfofo

      Ehkä huolesi on vilpitön, mutta keinosi ovat täysin väärät. Tästä syystä sinua on rangaistu. Ei lastensuojeluilmoitusta tehdä siksi, että aikuisella ihmisellä ja tämän puolisolla on huonot välit lapsensa isovanhempiin. Sinulla ei ole mitään tietoa siitä, voiko lapsi tilanteesta huolimatta oikein hyvin.

      Elin itse muutaman vuoden narsistin kanssa, ja minulta riistettiin oikeus vajaaksi vuodeksi pitää yhteyttä vanhempiini. Omat vanhempani eivät osanneet toimia oikein narstin kanssa, vaan ärsyttivät häntä aina vain enemmän, ja siksi siihen suohon lopulta ajauduttiin, ettei yhteyttä saanut pitää. Luultavasti sinäkin olet ollut niin tungetteleva ja hallitseva tuon mahdollisen narsistin mielestä, että hän on halunnut sulkea sinut elämänsä ulkopuolelle.

      Kun lähestymiskieltä loppuu, niin sen jälkeen annan vinkin: matele! Matele niin kauan, että pääset lähelle tytärtäsi. Ole äärimmäisen pahoillasi (muka) siitä, että teit ne lastensuojeluilmoitukset, ja ole pahoillasi kaikesta muustakin mistä he sinua syyttävät. Kerro että haluaisit mielelläsi nähdä lapsenlapsen kasvavan, ja toivot että saat välillä käydä kylässä, ja kenties joskus hoitaakin lasta. Ja että olet oikein halukas toimimaan vanhempien pelisääntöjen mukaan.

      Kun olet ajan kanssa saanut hiljalleen rakennettua luottamusta, niin ala kyselemään kahden kesken tyttäreltäsi, että onko hänen hyvä olla. Onko hän onnellinen, ja minkälaista hänen elämänsä on. Kerro että olet aina olemassa häntä varten, jos hän sinua tarvitsee. Mutta älä tyrkytä ohjeitasi!!! Ja älä koskaan osoita erimielisyyttä suoraan narsistia kohtaan, koska silloin sinut sysätään jälleen ulkopuolelle.

      Minä pelastuin sillä, että minulla oli yksi ystävä, jolle sain puhua kaiken, mutta joka jaksoi silti esittää hymyilevää mieheni edessä. Tämän takia mieheni ei erottanut minua ja ystävääni. Lopulta lähdin lasten kanssa yksi laukku mukanani, kun mies ei ollut kotona. Sain vanhempanikin takaisin elämääni.

    • soilikki1

      Ymmärtäkää hyvät ja huonot ihmiset,jos ei tykätä niin ei tupata.Maailmassa on hylättyjä lapsia joille voitte antaa vaikka raha lahjoituksia.Ja ajatella niiden olevan teidän läheisiänne aatamin ja eevan kautta.

      • vanhaäiti

        Onhan se näinkin. Jos lapsenlapseen ei saa pitää yrityksistä huolimatta yhteyttä, niin tämä on hyvä lohdutus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe