Onkohan tällä palstalla vielä porukkaa jotka ovat tehneet itse vantit veneeseensä. Tarkoitan tietysti, että vaijerit ja muut tarvikkeet ovat valmiina kunhan vaan mittaa oikeanmittaisen pätkän vaijerista ja asentaa sopivat päätyhelat.
Haluaisin kuulla miten onnistuu ja mista saa tarvittavat tarvikkeet?
vanttien ja harusten teko
28
2060
Vastaukset
- ___/)___
Jos aioit itse pleissata 7x19 vaijerista, se kyllä onnistuu pienellä harjoittelulla ja netistä löytyvillä ohjeilla. Ei tarvita kuin työkalut ja koussit vaijerin lisäksi. Yleensä rikit on kuitenkin tehty 1x19 vaijerista, jota ei voi pleissata. Itse voi kyllä asentaa Norseman- tai Stalok-päätteet, jotka ovat puristettujakin paremmat. Ne vain ovat kalliimmat kuin rikipajan puristamat.
- XXXLLLXXX
Minkä hiton syyn takia haluat sellaista tehdä?
Työkalut kunnon tuloksen saavuttamiseksi maksaa enemmän kun sun koko seisovan rikin uusiminen...- tästä sivusta
Norsemanin asentamiseen tarvitaan yksi kiintoavain, yksi jakoavain ja metrinmitta. Ei kovin kallista työkalujen osalta!
- seppomartti
tästä sivusta kirjoitti:
Norsemanin asentamiseen tarvitaan yksi kiintoavain, yksi jakoavain ja metrinmitta. Ei kovin kallista työkalujen osalta!
Norsemania ja Stalockia helpommin asennettava päätehela on minusta Blue wave. Pidän reissussa kokoelman niitä varalta mukana. Norseman 7-8 mm vaijeriin ei ole ihan simppeli asennettava. 6mm ohjausvaijeriin ahtaassa tilassa päätehelan asennus Norsemanilla kesti puoli päivää sormet verillä.
- seppomartti
seppomartti kirjoitti:
Norsemania ja Stalockia helpommin asennettava päätehela on minusta Blue wave. Pidän reissussa kokoelman niitä varalta mukana. Norseman 7-8 mm vaijeriin ei ole ihan simppeli asennettava. 6mm ohjausvaijeriin ahtaassa tilassa päätehelan asennus Norsemanilla kesti puoli päivää sormet verillä.
Pleissaamisen ja puristepäätteet itse teon voi unohtaa heti kättelyssä.
- vaijerihomma
seppomartti kirjoitti:
Pleissaamisen ja puristepäätteet itse teon voi unohtaa heti kättelyssä.
Hinnan puolesta nuo kolme tässä ketjussa esille tullutta merkkiä, ovat kai samaa luokkaa?
Mistä noita saa tilattua jos noihin päädyn?
Haluaisin senkin vuoksi tehdä itse vaijerityön, koska olen rikkoontumisen varalle ajatellut ottaa mukaan tarvikkeet uusimista varten.
joo ja pleissaamisen olen kyllä unohtanut. - asennusohje mukana
vaijerihomma kirjoitti:
Hinnan puolesta nuo kolme tässä ketjussa esille tullutta merkkiä, ovat kai samaa luokkaa?
Mistä noita saa tilattua jos noihin päädyn?
Haluaisin senkin vuoksi tehdä itse vaijerityön, koska olen rikkoontumisen varalle ajatellut ottaa mukaan tarvikkeet uusimista varten.
joo ja pleissaamisen olen kyllä unohtanut.Voit tilata vaijeripäätteet vaikkapa täältä (tulevat melko nopeasti kotiosoitteeseesi):
http://www.svb24.com/en/category/terminals-cleats.html
Itse olen käyttänyt Norsemanin päätteitä, mutta muutkin varmasti ovat luotettavia. Blue wave -päätteiden asennus on helpoin, koska vaijerisäikeiden sisään ei asenneta kiilauskartiota. Kartio tulee vaijerin ulkopuolelle. Asennusohjeet tulevat päätteen mukana, mutta löytynevät netistä (myös youtubesta??). - seppomartti
asennusohje mukana kirjoitti:
Voit tilata vaijeripäätteet vaikkapa täältä (tulevat melko nopeasti kotiosoitteeseesi):
http://www.svb24.com/en/category/terminals-cleats.html
Itse olen käyttänyt Norsemanin päätteitä, mutta muutkin varmasti ovat luotettavia. Blue wave -päätteiden asennus on helpoin, koska vaijerisäikeiden sisään ei asenneta kiilauskartiota. Kartio tulee vaijerin ulkopuolelle. Asennusohjeet tulevat päätteen mukana, mutta löytynevät netistä (myös youtubesta??).Siitä kiilakartiosta juuri on kyse vaikeudessa tai helppoudessa. Kum materiaalin säikeet paksuuntuu niin on vaikea saada pysymään kartio oikeassa paikassa päätettä kasatessa ja kiristäessä. Blue wavessa kartio on halkaistu. Pääte kannattaa täyttää Sikalla tai vastaavalla. Jos on vain yhden vantin/ staagin uusiminen ja masto poistettu niin on helppoa. Svb toimittaa alle viikossa mutta lähetyskulujen jälkeen saattaa muutaman kympin hela olla samassa hinnassa kuin Maritimillä tai Baltic riggingillä. Niissä on ollut hyllytavarana. 6mm ja 8 mm päätteitä voin myydä puoleen hintaan.
- posti1
seppomartti kirjoitti:
Siitä kiilakartiosta juuri on kyse vaikeudessa tai helppoudessa. Kum materiaalin säikeet paksuuntuu niin on vaikea saada pysymään kartio oikeassa paikassa päätettä kasatessa ja kiristäessä. Blue wavessa kartio on halkaistu. Pääte kannattaa täyttää Sikalla tai vastaavalla. Jos on vain yhden vantin/ staagin uusiminen ja masto poistettu niin on helppoa. Svb toimittaa alle viikossa mutta lähetyskulujen jälkeen saattaa muutaman kympin hela olla samassa hinnassa kuin Maritimillä tai Baltic riggingillä. Niissä on ollut hyllytavarana. 6mm ja 8 mm päätteitä voin myydä puoleen hintaan.
Svb postittaa alle 30 kg paketin hintaan 6 e 90 c.
- seppomartti
posti1 kirjoitti:
Svb postittaa alle 30 kg paketin hintaan 6 e 90 c.
Tiedän, että lähetys on halpa. Svb toimittaa minulle paketin per vuosi. Mutta yksin kappalein tilattuna 6.90 lisämaksu on 6mm Norsemaniin 87% ja Blue waveen 25%. Ei taida päästä tuntipalkoille?
- vertailu kannattaa!
seppomartti kirjoitti:
Tiedän, että lähetys on halpa. Svb toimittaa minulle paketin per vuosi. Mutta yksin kappalein tilattuna 6.90 lisämaksu on 6mm Norsemaniin 87% ja Blue waveen 25%. Ei taida päästä tuntipalkoille?
Tapasi ajatella sopii yksittäisen nippelin ostamiseen. Jos tarkoitus on se, minkä keskustelun avaaja esitti, ruuvattavia vaijeripäätteitä tarvitaan 2kpl/vantti(tai staagi).
Norsemanin asennus sujuu helpommin, kun sen on muutaman kerran tehnyt.
Kun aikanaan uusin vanhan S&S Swanin vantit ja staagit, Nautorin "professori" Lars Ström suositteli Norseman-päätteitä eikä puristepäätteitä. Jälkimmäisiin liittyvä "tyyppivika" on vaijerisäikeiden katkeaminen puristepäätteen vierestä.
Tietysti aina kannattaa vertailla hintoja ja muistaa sekin, ettei Maritimiin, Vestekiin tai muuhun venetarvikeliikkeeseen matkustaminenkaan ole ilmaista ;-) - euron venyttäjä
seppomartti kirjoitti:
Tiedän, että lähetys on halpa. Svb toimittaa minulle paketin per vuosi. Mutta yksin kappalein tilattuna 6.90 lisämaksu on 6mm Norsemaniin 87% ja Blue waveen 25%. Ei taida päästä tuntipalkoille?
Yksi hintavertailun esimerkki:
7mm Norseman silmukkapääte maksaa svb:lla 37.95 €, Maritimshopissa 49.00 €.
Edellisen kotiinkuljetus maksaa 6.90 € (jos paketti on alle 30kg). En tiedä jälkimmäisen postikulujen postista hakemisen hintaa enkä matkakustannuksia, jos sen käy ostamassa Maritimin myymälästä.
Kumpi näistä vaihtoehdoista on "tuntipalkaltaan" edullisempi?
(Siihen alle 30kg pakettiin voi tietysti sisällyttää vaikkapa antifoulingmaalit, jos haluaa).
- kanttivantti
Kaikkinensa minulla menisi n.100 metriä 8mm vaijeria ja parikymmentä erilaista päätettä. Jos jollain palstalaisella on sopivia 8mm päätteitä tai 19 vaijeria niin harkitsen mielelläni ostamista. Tarvitsen myös vanttiruuveja koska entiset ovat rodivanteista ja ne ovat siis toinen puoli rodeissa tyssäämällä kiinni.
Elikkä ko.tavaraa tarvitsen ja varsinkin vanttiruuvit kelpaa minulle myös käytettynä jos ovat ehjät ja hitsaamattomat.- jotain löytyy
3 kpl käyttämättömiä 8 mm Bluewave päätteellä saat puoleen hintaan.
7mm käyttämättömiä vaijereita, joissa toisessa päässä on puristepääte ja toisessa ei mitään, löytyy 2 kpl.
2 kpl tuoreita vähän käytettyjä kutteristaageja, toisessa päässä Blue wave ja toisessa puristepääte toglella löytyy myös. Vaijereiden pituus on tarkistettava ja haluatko kaikki 8 mm?
ota yhteys [email protected] - kanttivantti
jotain löytyy kirjoitti:
3 kpl käyttämättömiä 8 mm Bluewave päätteellä saat puoleen hintaan.
7mm käyttämättömiä vaijereita, joissa toisessa päässä on puristepääte ja toisessa ei mitään, löytyy 2 kpl.
2 kpl tuoreita vähän käytettyjä kutteristaageja, toisessa päässä Blue wave ja toisessa puristepääte toglella löytyy myös. Vaijereiden pituus on tarkistettava ja haluatko kaikki 8 mm?
ota yhteys [email protected]Veneeni on 10m.pitkä ja masto on 14 metriä kannelta ja huipputakila. Tuossa suuntia vaijereiden pituuksille.
- ??????
kanttivantti kirjoitti:
Veneeni on 10m.pitkä ja masto on 14 metriä kannelta ja huipputakila. Tuossa suuntia vaijereiden pituuksille.
Mikäs vanhoissa rodeissa on vikana?
- vanttiruuvit ok?
Jos entisen rod-rikisi vanttiruuvit ovat kunnossa, eikö niitä voisi sittenkin käyttää? Tunnetuin rodien ja niihin kuuluvien vanttiruuvien valmistaja on Navtec, joka taitaa olla myös Norseman-päätteiden tuottaja. Siksi luulisi, että rodiin tyssättyjen vanttiruuviosien tilalle voisi laittaa Norsemanin vastaavat kierrepäätteet. Tarkoitan näitä:
http://www.lewmar.com/products.asp?id=8657&type=0&channel=1 - kanttivantti
vanttiruuvit ok? kirjoitti:
Jos entisen rod-rikisi vanttiruuvit ovat kunnossa, eikö niitä voisi sittenkin käyttää? Tunnetuin rodien ja niihin kuuluvien vanttiruuvien valmistaja on Navtec, joka taitaa olla myös Norseman-päätteiden tuottaja. Siksi luulisi, että rodiin tyssättyjen vanttiruuviosien tilalle voisi laittaa Norsemanin vastaavat kierrepäätteet. Tarkoitan näitä:
http://www.lewmar.com/products.asp?id=8657&type=0&channel=1Uusin vantit ja harukset sen vuoksi, että käytetty riki on ensi asennus minun veneeseeni eikä vantit ole riittävän pitkät. Takaharuksen joudun laittaa kahdesta vaijerista koska veneessäni on pinnaohjaus.
Maston lyhentäminen 15cm olisi muuten mahdollista mutta sitten olisi etuharus(furlex) vastaavasti liian pitkä. Jatkopalat voisi laittaa vanteille ja ehkä siihen väliaikais ratkaisuun päädynkin, mutta rodit, varsinkin ne pisimmät vantit, ovat saalinkien kohdalta pahasti kantanneet (ilm.telakointi vammoja.) Muutoinkin rikillä on jo 30 vuotinen purjehdusta.
Vanhat vanttiruuvit ovat ihan kelpoiset, mutta tosiaan kun ovat toisinpäin tehdyt kuin normaalisti. Tässä mallissa on holkit päissä ja pultti keskellä ja vanttiruuvin toisenpään holkki on tyssätty rodin päähän. Ohi mennen sanoen rod vanttien vanttiruuvit ovat fyysisesti mitättömän kokoiset.
Mastossa näyttää olevan nautorin kyltti. - seppomartti
kanttivantti kirjoitti:
Veneeni on 10m.pitkä ja masto on 14 metriä kannelta ja huipputakila. Tuossa suuntia vaijereiden pituuksille.
8mm on noin pieneen mastoon epätavallisen paksua. Kannattaisikohan selvittää riittäisikö ohuempi?.
- mietintämyssyyn
kanttivantti kirjoitti:
Uusin vantit ja harukset sen vuoksi, että käytetty riki on ensi asennus minun veneeseeni eikä vantit ole riittävän pitkät. Takaharuksen joudun laittaa kahdesta vaijerista koska veneessäni on pinnaohjaus.
Maston lyhentäminen 15cm olisi muuten mahdollista mutta sitten olisi etuharus(furlex) vastaavasti liian pitkä. Jatkopalat voisi laittaa vanteille ja ehkä siihen väliaikais ratkaisuun päädynkin, mutta rodit, varsinkin ne pisimmät vantit, ovat saalinkien kohdalta pahasti kantanneet (ilm.telakointi vammoja.) Muutoinkin rikillä on jo 30 vuotinen purjehdusta.
Vanhat vanttiruuvit ovat ihan kelpoiset, mutta tosiaan kun ovat toisinpäin tehdyt kuin normaalisti. Tässä mallissa on holkit päissä ja pultti keskellä ja vanttiruuvin toisenpään holkki on tyssätty rodin päähän. Ohi mennen sanoen rod vanttien vanttiruuvit ovat fyysisesti mitättömän kokoiset.
Mastossa näyttää olevan nautorin kyltti.Omat rodit myös 30 v ikäiset, mutta eivät todellakaan sen takia vaihtoon menossa, uudellen tyssätyt kyllä. Itse rodit kestää, siitä päätteen vierestä sitten menevät jos menevät.Telakointivammat voivat toisaalta olla arveluttavia. Navtecin vanttiruuvit Navtecin rodeissa taas olisivat varmuudella riittävät. Yhteensopivuutta niillä tuskin minkään muun vanttiruuvin kanssa on.
Etustaagin lyhentäminen käy kätevästi, eikä kai Furlexin profiilin lyhentäminenkään rautasahaa enempää vaadi. Baltic Yachtsilla on tarvittava työkalu Navtecin rodien tyssäämiseen. - stemballs ?
mietintämyssyyn kirjoitti:
Omat rodit myös 30 v ikäiset, mutta eivät todellakaan sen takia vaihtoon menossa, uudellen tyssätyt kyllä. Itse rodit kestää, siitä päätteen vierestä sitten menevät jos menevät.Telakointivammat voivat toisaalta olla arveluttavia. Navtecin vanttiruuvit Navtecin rodeissa taas olisivat varmuudella riittävät. Yhteensopivuutta niillä tuskin minkään muun vanttiruuvin kanssa on.
Etustaagin lyhentäminen käy kätevästi, eikä kai Furlexin profiilin lyhentäminenkään rautasahaa enempää vaadi. Baltic Yachtsilla on tarvittava työkalu Navtecin rodien tyssäämiseen.Tuntuu tietysti epäselvältä, pitäisikö rodit uusia pelkästään niiden iän perusteella. Navtecin sivuilla on ohjeita rikin huoltamisesta ja kestoiästä. Rodrigging-sivuilla kerrotaan "stemball"-päätteistä ja mainitaan niiden tarkoituksen olevan rikin käyttöiän lisääminen:
"Stemballs were developed by Navtec with the simple aim of increasing the useful life of rod rigging".
http://www.navtecriggingsolutions.com/rr-terminations.html
Tunteeko joku asiaa? Voiko stemballit asentaa vanhaan rikiin? Vaihtoehto rodin pään tyssäämiselle? - tyssäyksen lisäksi
stemballs ? kirjoitti:
Tuntuu tietysti epäselvältä, pitäisikö rodit uusia pelkästään niiden iän perusteella. Navtecin sivuilla on ohjeita rikin huoltamisesta ja kestoiästä. Rodrigging-sivuilla kerrotaan "stemball"-päätteistä ja mainitaan niiden tarkoituksen olevan rikin käyttöiän lisääminen:
"Stemballs were developed by Navtec with the simple aim of increasing the useful life of rod rigging".
http://www.navtecriggingsolutions.com/rr-terminations.html
Tunteeko joku asiaa? Voiko stemballit asentaa vanhaan rikiin? Vaihtoehto rodin pään tyssäämiselle?Stemball on lisäosa, jonka voi asentaa tyssäyksen taakse. Ei se mitenkään tyssäystä poista, mutta ikäänkuin suojelee sitä.
- cockfoot
kanttivantti kirjoitti:
Uusin vantit ja harukset sen vuoksi, että käytetty riki on ensi asennus minun veneeseeni eikä vantit ole riittävän pitkät. Takaharuksen joudun laittaa kahdesta vaijerista koska veneessäni on pinnaohjaus.
Maston lyhentäminen 15cm olisi muuten mahdollista mutta sitten olisi etuharus(furlex) vastaavasti liian pitkä. Jatkopalat voisi laittaa vanteille ja ehkä siihen väliaikais ratkaisuun päädynkin, mutta rodit, varsinkin ne pisimmät vantit, ovat saalinkien kohdalta pahasti kantanneet (ilm.telakointi vammoja.) Muutoinkin rikillä on jo 30 vuotinen purjehdusta.
Vanhat vanttiruuvit ovat ihan kelpoiset, mutta tosiaan kun ovat toisinpäin tehdyt kuin normaalisti. Tässä mallissa on holkit päissä ja pultti keskellä ja vanttiruuvin toisenpään holkki on tyssätty rodin päähän. Ohi mennen sanoen rod vanttien vanttiruuvit ovat fyysisesti mitättömän kokoiset.
Mastossa näyttää olevan nautorin kyltti.Et tarvitse mitään tuplatakastaakia, laitat vaan sen yhden alapäähän kukonjalan.
- kanttivantti
En usko, että etustaagia lyhennän vaan päädyn ennemmin uusiin vantit, ainakin jossain vaiheessa uusin.
Baltic Yachtsilla on varmaan työkalut tyssäämiseen, mutta ei sekään varmaan ihan halpaa ole.- kuin saippua
Itse asiassa tyssäyksen suurin kustannus on rahti Pietarsaareen ja takaisin.
- 407
En epäile etteikö itse tekemälläkin onnistuisi! Miten sitten suhtautuu vakuutusyhtiö rikivahingon sattuessa, jos "rintarottingilla" kertoo itse tehneensä? Tuleeko lisämurheita
- seppomartti
Eikä Pohjola halunnut korvata keulastaagin katkeamista rustiraudasta ja siitä seurannutta foilin, furlerin ja kyljen vauriota 7 v. vanhassa veneessä vaikkei ollut itsetehty. Syy:"kun ei ollut myrskyä".
- kanttivantti
Kävi minulla mielessä tuo teeseitse tyssäyskin, mutta jos sitä yritän, niin en kerro kenellekkään :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339