Valokatkaisijoiden kytkentä...

???

Hei

Olin tutustumassa erääseen saneerauskohteeseen, jossa parhaillaan uusittiin sähköjä. Jäi mietityttämään seuraava asia. Valokatkaisijoissa oli katkaisijalla katkottu toisissa sinistä eli N karvaa ja toisissa Mustaa L karvaa. Kumpaako nyt oikeasti pitäisi katkoa? Ainakin, jos nyt maalaisjärjellä ajattelee, niin vikavirtasuojattomassa systeemissä jos on katkottu Neutraalia, niin periaatteessa esim valaisn häiriö tilanteessa syttyy jos N ja Suojamaa koskettaa toisiaan. Eikös Tämä sininen Neutraali ja suojamaa lopulta mene samaan kiskoon?

T: Kytkentöjä ihmettelevä

11

11815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Porala

Missä opettelit suomen kielen?

• Sähköas.

Vain vaihetta katkotaan!!
      Jos katkoo nollaa niin esim. lampulle tulee aina jännite vaikka lamppu ei palaisikaan. Tämä on aika vaarallista!!

• ???

Hei

Niin paljon askarrutti asia, että kävin vielä katsomassa päivänvalossa. Ei se kytkentä aivan niin mennytkään kun taskulampun valossa olin illalla katsonut. Siinä kytkimessä missä sinistä oli katkottu niin sinne oli tuotu jakorasialta 3x1,5 MMJ:llä ja siitä oli sitten huputettu jakorasiassa vaiheeseen, eli sinistä käytetiin siinä ohjauksena vaiheelle. Musta karva vain oli siellä niin alla että en sitä hämärässä huomannut.

• Sivusta surannut

Joskus vanhemmissa katkaisijoissa näkee pimeässä leimahduksen (onko kysymyksessä valokaari vai mikä ?). Oma vastaus on vaihda katkaisija !, mutta kysyn :
        välähtääkö samanlaisesti jos katkaistaan vaihetta/nollaa ?

• Sähkäri

Vaihe tulee useimmiten jakorasialta valaisinrasialle eli yksi johto tuo sähkön katkaisijalle ja toinen/toiset palauttaa sen valaisimelle tai vie sen edelleen seuraavalle katkaisijalle (käytäväkytkentä). Periaatteessa Aivan sama, kumman johdon valokatkaisijalla katkaisee, valaisimelle ei tule enää jännitettä. Jännitteinen johto siellä katkaisijalla pitäis katkaista ja tulpata oli sen väri mikä tahansa.

Varsinkin katkaisimilla värit vaihtelee niin, että pelkkien värien varassa ei ole syytä tehdä mitään sininen voi siis olla jännitteinen johto aivan samalla tapaa kuin ruskea tai musta. Vasta kytketyn kuorman jälkeinen sisninen johto on neutraali.

Valokatkaisimella ei ole neutraaleja johtoja!!! Sinisestä saat samanlaiset tällit kuin mustasta.

• Tuspooli

jos kyseessä on pinta-asennukset. Esim. MMJ-kaapeleissa sinistä käytetään ja on käytetty aivan yleisesti myös vaihejohtimena ja sitä ei tarvitse edes merkata mustalla tai ruskealla teipillä. Yleensä pinta-asennuskytkimessä asennetaan musta johdin P/L-liittimeen ja sininen lähteväksi johdoksi, jos kaapelissa ei ole esim. ruskeaa käytössä.
      Esim. MMJ 2x1,5 tai 3x1,5S käytettäessä kytkimen ja jakorasian välissä, sininen on myös vaihejohto. Ammattimihen kuuluu tietää ja merkkauksia ei tarvita pinta-asennuksissa. Uppoasennukset on jo eriasia ja sinistä ei saa käyttää vaihejohtona, jos ei sitä merkkaa mustalla tai ruskealla teipillä molemmista päistään. Eli sininen karva ei aina ole nolla-johto.
      Samoin moottoreille on käytetty esim. MMJ 4x1.5S kaapelia ja siinä sininen kytketään vaihejohdoksi.

• Simo

Miten putkettomassa asennuksessa, käytetäänkö siinä mmj:n sinistä johtoa vaiheena? Pitääkö se merkata?

• tuspooli
        Simo kirjoitti:

Miten putkettomassa asennuksessa, käytetäänkö siinä mmj:n sinistä johtoa vaiheena? Pitääkö se merkata?

vaiheena ja se pitää merkata, koska asennus vastaa samaa, lopputulokseltaan, kuin putkellinen asennus. Eli kun seinät on levytetty, niin ei pysty seuraamaan mihin rasiaan se kaapeli menee loppujen lopuksi. En kyllä ole varma onko tämä erikseen sanottu määryksissä.

• merkkaus

"Ammattimihen kuuluu tietää ja merkkauksia ei tarvita pinta-asennuksissa."
        Itse olen oppinut, että olipa pinta- tai uppoasennus, pitää nolla merkata kun sitä käytetään vaihejohtimena. Tuskinpa löytyy määräyksistä että pinta-asennuksissa ei tarvita merkkauksia siniseen johtoon. Jos löytyy, olisi kiva tietää mistä.

• Sähkäri
        merkkaus kirjoitti:

Itse olen oppinut, että olipa pinta- tai uppoasennus, pitää nolla merkata kun sitä käytetään vaihejohtimena. Tuskinpa löytyy määräyksistä että pinta-asennuksissa ei tarvita merkkauksia siniseen johtoon. Jos löytyy, olisi kiva tietää mistä.

Käytännössä noita merkkauksia näkee melko harvoin eikä niiden puuttumiseen tunnu tarkastajatkaan takertuvan.

Säännöistä minulla on kyllä sellainen mielikuva, että pitäis merkata...
        Itse olen ne enimmäkseen merkannut, mutta en aina ... kiirettä muka.

Ammattilaiset osaa sen kyllä katsoa ja arvioida kun availevat ja tutkivat kytkentöjä.

• Tuspooli
        merkkaus kirjoitti:

uusia määräyksiä pitäisi tulkita tästä tapauksesta. Sfs6000 jae 514.3 on tämän päivän virallinen ohje. Nolla pitää aina merkitä nollaksi, eli siniseksi, mutta jos kaapelissa ei tarvita nollajohtoa saa sinistä johtoa käyttää muihin tarkoituksiin, ei kuitenkaan suojajohtimena. (Ei mitään puhetta merkkauksesta) Taas sitten virtapiirin muina johtoina (muut kuin nolla ja suojamaa) voidaan oman tulkintani mukaan käyttää myös sinistä, kuten on aina saanut. En ole ainakaan löytänyt mainintaa, että se pitäisi merkitä tässä kaapelitapauksessa. Ennenhän näissä oli selkeä ohje, että vaihejohdot merkitään. Sitä en muista vanhoista määräyksistä, koskiko se myös pinta-asennuksia noin niin kuin virallisesti. Yleisestihän pitää ja on pitänyt merkata, joko numeroilla tai väreillä.
        No oli miten oli virallisesti, tämä on hyvin yleinen tapa pinta-asennuksissa, tässä valokatkaisija tapauksessa ja samoin moottorien kytkennässäkin. Nollaa ei taippailla näissä tapauksissa. Joku saattaa teipata ja se on ihan fiksua, mutta ei mitään merkitystä, kun kaikki sähkärit tietää homman ja mitään erehtymisen mahdollisuuttakaan ei ole. Vaikka joissain olisikin olemassa määräys tai ohje, jatkan samaa rataa tässä kyseisessä tapauksessa. Oman tulkintani mukaan se menee uusien ohjeiden mukaan vaikka jättää merkkaamatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2483
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      925
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      924
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      835
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      167
      784
    Aihe