Sossusta rahaa

aidosti köyhää

Ootteko kuullu, tai tiedättekö miten sossusta saa rahaa, vaikkei olisikaan oikeasti köyhä.

Jännä miten homma pelaa.

Moni esittävät kaupungilla aina varakkaampaa kuin mitä ovat
(varsinkin nuoret miehet ja erityisesti miehet)

Sossussa sitten esitetään köyhää ja omat tilit pidetään tyhjinä ja kaikki raha nostetaan käteiseksi ja laitetaan jonkun toisen tilille.
esim. tyttöystävä, jonka luona ei virallisesti asuta.ilmaisia ruokailuja käytetään hyväksi ja mersu jätetään kauemmaksi,ettei kukaan huomaa,että tällä tulla syömään ilmaiseksi

Ei ole 1.kerta jos sossusta ois saatu rahaa, vaikka patjan alla ois 100000 euroa.

mutta jännähän on se, että oikeasti köyhien ja rehellisten pitää selitellä jos joku 10 euronen on tullut kaverilta.

kokemuksia, mielipiteitä?

21

3557

Vastaukset

• ...yhtään kuvaamasi kaltaista tapausta. Jos olet noin varma asiasta että väärinkäytöksiä tapahtuu, niin miksi et ilmoita siitä viralliselle taholle?

Mietin vain, että mistähän niitä suuria rahoja kenenkään sossussa käyvän tilille ilmaantuisi, tyhjästäkö?

Ns. tukihuijareitahan on olemassa, se on tosi. Mutta silti epäilen onko kysymyksessä kovinkaan usein mitkään oikeasti varakkaat jotka sitä tekevät. Ja luulisi että "mersumiehen" ego ei antaisi periksi käydä ilmaiseksi syömässä ja välttämättä siellä sossussakaan, mutta onhan meitä moneksi!

• olisi kyllä tuo sossuun meno meikäläiselle.Viimeinen paikka minne menisin,enkä väitä etteikö olisi joskus ollut syytäkin.Ennemmin on kyllä kiristetty vyötä.
        Vaikka sitä vartenhan se paikka on että sieltä apua pitäisi saada,muuta kun olen nähnyt ja kuullut tästä prosessista niin olisipa jotenkin nöyryyttävää käydä siellä selvittämässä joka sentti mihin ne menee ja mihin sitä vielä lisää tarvitsisi.
        Ja täällä meillä joutuu monesti tai on ainakin joutunut maksamaan takaisin kun saa seuraavan kerran rahaa.

• Jollain palstalla joku opiskelija selitti, miten nostaa kaikki opintolainat johonkin ja ottaa kaikki muut rahat (paitsi opintotuki) käteisenä. Enpä muista koko juttua, mutta kovin kehui että sossusta saa rahaa kuinka paljon vaan.

Itse olen myös opiskelija. Muutamaan otteeseen on ollut todella tiukka tilanne; en ole oikeasti tiennyt miten maksaa vuokra ja laskut. Sossusta tarjottiin lämmintä kättä. En osaa huijata.

• Olisipa se kiva tietää mitä tuo opiskelija on tarkoittanut noilla muilla rahoilla joita käteisenä nostaa, koska mitään tukia ne eivät voi olla, sossu saisi niistä kyllä tiedon ihan automaattisesti. Jos vanhemmat auttavat rahallisesti (niinkuin useimpien opiskelijoiden vanhemmat tekevät) niin se on asia erikseen.

Se on totta että tilillepanoina ne näkyisivät myös sossussa tuloina, joten varmasti siksi lähes kaikki ne ottavatkin käteisenä. Onko se sitten sosiaalitukien suurrikollista huijaamista kun opiskelijoilla ei muutenkaan nuo tulot ole mitkään päätähuimaavat opintolainoista huolimatta, mitään ylimääräistä niillä ei todellakaan ostella, sen voi jokainen tulkita oman mielipiteensä mukaan.

Voihan lapsiperhekin saada rahallista apua esim.vanhemmilta ja isovanhemmilta, mutta olisiko siinä mitään tolkkua ilmoittaa nekin tuloiksi sossuun, eihän sitä rahallista apua tarvitsisi ollenkaan mikäli esim. toimeentulotuki riittäisi elämiseen(myös ilman niitä ylellisyysostoja).

• Milla.M kirjoitti:

Olisipa se kiva tietää mitä tuo opiskelija on tarkoittanut noilla muilla rahoilla joita käteisenä nostaa, koska mitään tukia ne eivät voi olla, sossu saisi niistä kyllä tiedon ihan automaattisesti. Jos vanhemmat auttavat rahallisesti (niinkuin useimpien opiskelijoiden vanhemmat tekevät) niin se on asia erikseen.

Se on totta että tilillepanoina ne näkyisivät myös sossussa tuloina, joten varmasti siksi lähes kaikki ne ottavatkin käteisenä. Onko se sitten sosiaalitukien suurrikollista huijaamista kun opiskelijoilla ei muutenkaan nuo tulot ole mitkään päätähuimaavat opintolainoista huolimatta, mitään ylimääräistä niillä ei todellakaan ostella, sen voi jokainen tulkita oman mielipiteensä mukaan.

Voihan lapsiperhekin saada rahallista apua esim.vanhemmilta ja isovanhemmilta, mutta olisiko siinä mitään tolkkua ilmoittaa nekin tuloiksi sossuun, eihän sitä rahallista apua tarvitsisi ollenkaan mikäli esim. toimeentulotuki riittäisi elämiseen(myös ilman niitä ylellisyysostoja).

olen vähän erimieltä tosta opiskelijoiden huijauksesta, kyllä opiskelijoilla riittää rahat jos haluaa. ne opiskelijat jotka ei pysty maksamaan vuokria/elämään on niitä jotka pistää rahansa kaljaan (tai haluaa ehdottomasti asua keskustassa yksiössä yms). kyllä mun mielestä sossussa pitäis olla vieläkin tiukempia sen suhteen että kuka saa ja mitä. ja se on hyvä systeemi että ne joutuu sit usein maksaan takasin.

itse olen opintotuella elänyt, en nostanut opintolainaa vaan siivosin vkonloput. en todellakaan ymmärrä tätä ajattelua että opiskelijat saavat huijata koskei heidän tulot ole kummoiset. itsestähän se on kiinni miten elää.

• tuet kirjoitti:

olen vähän erimieltä tosta opiskelijoiden huijauksesta, kyllä opiskelijoilla riittää rahat jos haluaa. ne opiskelijat jotka ei pysty maksamaan vuokria/elämään on niitä jotka pistää rahansa kaljaan (tai haluaa ehdottomasti asua keskustassa yksiössä yms). kyllä mun mielestä sossussa pitäis olla vieläkin tiukempia sen suhteen että kuka saa ja mitä. ja se on hyvä systeemi että ne joutuu sit usein maksaan takasin.

itse olen opintotuella elänyt, en nostanut opintolainaa vaan siivosin vkonloput. en todellakaan ymmärrä tätä ajattelua että opiskelijat saavat huijata koskei heidän tulot ole kummoiset. itsestähän se on kiinni miten elää.

"kyllä opiskelijoilla riittää rahat jos haluaa. ne opiskelijat jotka ei pysty maksamaan vuokria/elämään on niitä jotka pistää rahansa kaljaan" En kyllä pysty tähän mielipiteeseen yhtymään, vaikka mieli tekisi.. Minä ja avomieheni olemme molemmat opiskelijoita, eli tulot yhteensä ovat n.600€. Kun aloitimme opiskelut vuosi sitten, vaihdoimme pienempään ja halvempaan asuntoon, että riittäisi rahat paremmin, mutta kun tuosta rahasta maksaa 400€ vuokraa ja ostaa ruokaa kuukaudeksi, niin eipä sitten tarvi kuvitella että voisi kännykkää pitää tai autoa ( mikä olisi meille tarpeellinen kun kummankin kouluun on reilusti matkaa ja vanhemmat asuvat eri paikkakunnalla). Kaiken tämän huipuksi jouduin olemaan kuukauden sairaalassa, se ei todella ollut halpaa, lasku oli yli 500€. Sossu ei suostu auttamaan sen maksamisessa, koska oli sitä mieltä että meidän tulomme riittävät kyllä. Onneksi sairaalan kanssa sai järjestettyä erissä maksamisen, mutta yksi erä on silti vähän yli satasen... että eipä juurikaan tarvi kaljaan rahojaan pistää...

• OIKEASTI KÖYHÄ! kirjoitti:

"kyllä opiskelijoilla riittää rahat jos haluaa. ne opiskelijat jotka ei pysty maksamaan vuokria/elämään on niitä jotka pistää rahansa kaljaan" En kyllä pysty tähän mielipiteeseen yhtymään, vaikka mieli tekisi.. Minä ja avomieheni olemme molemmat opiskelijoita, eli tulot yhteensä ovat n.600€. Kun aloitimme opiskelut vuosi sitten, vaihdoimme pienempään ja halvempaan asuntoon, että riittäisi rahat paremmin, mutta kun tuosta rahasta maksaa 400€ vuokraa ja ostaa ruokaa kuukaudeksi, niin eipä sitten tarvi kuvitella että voisi kännykkää pitää tai autoa ( mikä olisi meille tarpeellinen kun kummankin kouluun on reilusti matkaa ja vanhemmat asuvat eri paikkakunnalla). Kaiken tämän huipuksi jouduin olemaan kuukauden sairaalassa, se ei todella ollut halpaa, lasku oli yli 500€. Sossu ei suostu auttamaan sen maksamisessa, koska oli sitä mieltä että meidän tulomme riittävät kyllä. Onneksi sairaalan kanssa sai järjestettyä erissä maksamisen, mutta yksi erä on silti vähän yli satasen... että eipä juurikaan tarvi kaljaan rahojaan pistää...

Niinpäniin. Taas ruikutetaan ettei rahat riitä mihinkään. Onko tullut mieleen, että opiskelun ohella voisi tehdä myös töitä? Itse aikoinaan opiskelun ohessa (jo peruskoulusta asti) painettiin hommia niin perkeleesti - ei ruikutettu millään palstoilla "nyyh, ku ei pärjää"

Minkä takia ihmiset ajattelevat, että valtion pitäisi elättää opiskelijoita/pummeja sossu rahoilla tms.

MENKÄÄ TÖIHIN niin riittää rahaa siihen bisseenkin, autoon yms...

OMA APU = PARAS APU

• Duunia kirjoitti:

Niinpäniin. Taas ruikutetaan ettei rahat riitä mihinkään. Onko tullut mieleen, että opiskelun ohella voisi tehdä myös töitä? Itse aikoinaan opiskelun ohessa (jo peruskoulusta asti) painettiin hommia niin perkeleesti - ei ruikutettu millään palstoilla "nyyh, ku ei pärjää"

Minkä takia ihmiset ajattelevat, että valtion pitäisi elättää opiskelijoita/pummeja sossu rahoilla tms.

OMA APU = PARAS APU

ei se töihinmeno noin vaan ole itsestään selvä asia, niitä töitä kun ei vaan aina ole saatavilla vaikka haluaisikin!

• Milla.M kirjoitti:

ei se töihinmeno noin vaan ole itsestään selvä asia, niitä töitä kun ei vaan aina ole saatavilla vaikka haluaisikin!

opiskelijoille löytyy esim. siivoustöitä, mutta ne eivät kelpaa! ei jakseta herätä aikaisin tai tuhlata vloppuja työntekoon. siivoojista on jatkuva pula mutta kuitenkin valitetaan. sen ymmärrän ettei ammattiin valmistunut halua siivota, koska siitä ei aina saa täysiä tunteja, mutta opiskelun ohella ihan hyvä keino ansaita vähän lisärahaa.

• Musta on turha olla kateellinen niille jotka sossusta rahaa nostaa, mä voin vakuuttaa ettei niillä rahoilla rikastumaan pääse. Itsellä oli joskus tilanne että sain kolme lasta peräjälkeen ja olin minimi äitiyspäivärahalla ja mieheni teki pätkätöitä. Sossun rahat on mitoitettu niin että niillä juuri ja juuri pärjää hetken, eikä niin että jos joudutkin elämään tukien kanssa pidempään. Esim. vaatteita, huonekaluja tai kodinkoneita niillä rahoilla on turha haaveilla hankkivansa. En nyt enää tiedä missä summissa liikutaan, mutta aikoinaan laskettiin aikuisella 2000 markkaa rahaa ja lapsella 1200 markkaa. Tästä sitten vähennetään kaikki tulot, kuten lapsilisät, asumistuki ja elatustuet. Tästä summasta maksettiin siis omavastuuosuus vuokrasta, puhelin, tv-lupa, siis kaikki normaalit laskut ja lopulla sitten ruokaa. Eli kun pääsimme molemmat töihin, tulomme kuusinkertaistuivat, eli tienaamme saman euroissa jonka aikoinaan sossusta saimme. Ihmisillä on kuva että sossu maksaa kaikki laskut, mutta se ei pidä paikkaansa. Ehkä niin on joskus rikkaina vuosina ollutkin, muttei ainakaan enää.

Opiskelijat harvemmin saavat soskusta muuta kuin lämmintä kättä, vaikka todella tarvitsisivatkin apua.

• Milla.M kirjoitti:

Minulla on ihan päinvastainen ongelma; pomo antoi toimeksiannon, että pitäisi saada firmaan siivooja.

Yritin muutamaa persaukista / opiskelijaa - ei kiinnostanut.

Top 5:

"emmää sitte jos se on vaan kerran viikossa"
        "viikonloppuisin"
        "eiks siittä saa ku 7 euroo tunti"
        "eiks sitä vois maksaa pimeenä"
        "onko sinne mentävä joka viikko"

Otin Lassila&Tikanojan.

• OIKEASTI KÖYHÄ! kirjoitti:

nyt on kuule sua huijattu soskun toimesta, jos sairaalalaskusi on todellakin ollut 500 euroa ja tulonne ovat 600 euroa kuussa, olisi pitänyt myöntää toimeentulotukea sille kyseenomaiselle kuukaudelle! tai maksaa se lasku.

• Duunia kirjoitti:

OMA APU = PARAS APU

Opiskelen itseäni tietoliikennetekniikan inssiksi.. rahat ei meinaa riittää, vaikka olen ottanut opintolainan..
        Töihin minua ei huolita koska olen raskaana.
        Joten siinä meni sinun teoriasi.
        Sossusta on turha pyytää apua.

• Sera kirjoitti:

Musta on turha olla kateellinen niille jotka sossusta rahaa nostaa, mä voin vakuuttaa ettei niillä rahoilla rikastumaan pääse. Itsellä oli joskus tilanne että sain kolme lasta peräjälkeen ja olin minimi äitiyspäivärahalla ja mieheni teki pätkätöitä. Sossun rahat on mitoitettu niin että niillä juuri ja juuri pärjää hetken, eikä niin että jos joudutkin elämään tukien kanssa pidempään. Esim. vaatteita, huonekaluja tai kodinkoneita niillä rahoilla on turha haaveilla hankkivansa. En nyt enää tiedä missä summissa liikutaan, mutta aikoinaan laskettiin aikuisella 2000 markkaa rahaa ja lapsella 1200 markkaa. Tästä sitten vähennetään kaikki tulot, kuten lapsilisät, asumistuki ja elatustuet. Tästä summasta maksettiin siis omavastuuosuus vuokrasta, puhelin, tv-lupa, siis kaikki normaalit laskut ja lopulla sitten ruokaa. Eli kun pääsimme molemmat töihin, tulomme kuusinkertaistuivat, eli tienaamme saman euroissa jonka aikoinaan sossusta saimme. Ihmisillä on kuva että sossu maksaa kaikki laskut, mutta se ei pidä paikkaansa. Ehkä niin on joskus rikkaina vuosina ollutkin, muttei ainakaan enää.

Opiskelijat harvemmin saavat soskusta muuta kuin lämmintä kättä, vaikka todella tarvitsisivatkin apua.

Hei,

aikoinaan, 1990-luvun alussa, sossusta rahaa 'kerjänneenä' muistan laskusäännöksi sen, että yhdelle aikuiselle tulee jäädä n- 2000 mk/kk sen jälkeen kun kotivakuutus, sähkö ja vuokra on maksettu. Eli puhelin, lehdet, ruoka, vaatetus yms. kustannettiin tällä n. 2 000 markalla.

En muuten saanut mitään, koska asuntoni oli liian suuri yhdelle. Olin ostanut kämpän 1980-luvun lopussa sikahintaa. Työnantaja lopetti toimintansa Suomessa ja menin valtiolle hommiin. Palkka putosi puoleen aikaisemmasta. Myös asuntojen arvo oli romahtanut. Mulla oli 400 000 mk asuntovelkaa asunnosta, jonka markkina-arvo silloin oli 250 000 mk. Sossun mukaan minun tulee ensin myydä asuntoni, muuttaa vuokralle ja sitten voin saada avustuksia. Asuntovelkani (150 000 mk) olisin kuulemma joutunut maksamaan ilman yhteiskunnan avustusta. Sinnittelin vuosikausia reippasti alle toimeentulominin ja nyt raha-asiat kunnossa. Opin tuona aikana elämään erittäin vaatimattomasti, mielestäni tinkimättä mistään oikein tärkeästä.

• Se on sitten joidenkin todellisessa tarpeessa olevien potista pois. Kunnilla on rajoitetut määrärahat käytettävissä/vuosi. Enpä suosittelisi.

• Tuntuu vähän että köyhyyskin on asennekysymys. Joillekin ei mikään riitä, toiset tulee ihan hyvin toimeen vähemmälläkin.. Olen vain huomannut tuttavapiirissä tämän ilmiön, yksi kaveri ei tahdo mitenkään saada suht hyvää palkkaansa riittämään ja pyytää vanhemmiltaan/kavereilta koko ajan rahaa, toinen on täysin tyytyväinen opintotukeen ja -lainaan. Ensimmäinen valittaa olevansa köyhä, jälkimmäinen ei.

Sitten se pyytäminenkin on jännä asia, minä en esim pysty pyytämään apua, vaikka vanhempani mielellään auttaisivat hädässä. Mielummin sitten kiristetään vyötä ja myydään kirpparilla vaatteita :) Että en oikeasti ymmärrä huijareita jotka sossusta pyytävät ja saavat rahaa.

• Sosiaalitoimistossa asioidessa kannattaa hakemuksessa muistaa ehkäisevä toimeentulotuki sekä toimeentulotuen lisäosa, mistä katetaan esimerkiksi asumistuen omavastuuosuus sekä myös sosiaalitoimen vähentämä 7% omavastuuosuus. Ne ovat tarkoitettu sellaisiin menoihin, mitä ei kateta varsinaisella toimeentulotuella. Pitäkää pintanne, valitus hallinto-oikeuteen on ilmainen näissä ja onnistuu itseltäkin. Sosiaalitoimistot eivät varmasti tarjoa näitä tukimuotoja eivätkä niistä tiedota.
        Sosiaalitoimistot tärväävät huikeita summia rahaa omiin huuhaa juttuihinsa. Pitäkää puolenne hyvin tiukasti ja asialinjalla opiskelijat ja muut avuntarvitsijat. Kannattaa myös tarkkailla käytöstään asioidessaan sosiaalitoimistossa, työntekijät ovat hankalia persoonia, ylimielisiä ja kärkkäitä.

• varmasti kirjoitti:

Sosiaalitoimistossa asioidessa kannattaa hakemuksessa muistaa ehkäisevä toimeentulotuki sekä toimeentulotuen lisäosa, mistä katetaan esimerkiksi asumistuen omavastuuosuus sekä myös sosiaalitoimen vähentämä 7% omavastuuosuus. Ne ovat tarkoitettu sellaisiin menoihin, mitä ei kateta varsinaisella toimeentulotuella. Pitäkää pintanne, valitus hallinto-oikeuteen on ilmainen näissä ja onnistuu itseltäkin. Sosiaalitoimistot eivät varmasti tarjoa näitä tukimuotoja eivätkä niistä tiedota.
        Sosiaalitoimistot tärväävät huikeita summia rahaa omiin huuhaa juttuihinsa. Pitäkää puolenne hyvin tiukasti ja asialinjalla opiskelijat ja muut avuntarvitsijat. Kannattaa myös tarkkailla käytöstään asioidessaan sosiaalitoimistossa, työntekijät ovat hankalia persoonia, ylimielisiä ja kärkkäitä.

mikä siis oikein on toimeentulotuen lisäosa? Millä perusteilla ja mihin voisi hakea ennaltaehkäisevää toimeentuloa?
        Millä perusteella ja millä oikeudella niitä voisi anoa?

• kiinnostuin kirjoitti:

mikä siis oikein on toimeentulotuen lisäosa? Millä perusteilla ja mihin voisi hakea ennaltaehkäisevää toimeentuloa?
        Millä perusteella ja millä oikeudella niitä voisi anoa?

Toimeentulotukeen kuuluu perusosa, joka kattaa
        - ravintomenot
        - 7 % kohtuullisista asumiskuluista
        - vaatemenot
        - vähäiset terveydenhuoltomenot
        - henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
        - viestintämenot (sanomalehden tilausmaksu, televisiolupa, puhelinlaskut)
        - harrastus- ja virkistystoiminnasta aiheutuvat menot sekä vastaavat jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot. Perusosan määrä riippuu perhesuhteista, esim. onko yksinäinen, jonkun kanssa asuva ja onko lapsia ja paikkakunnasta jolla asuu.

Toimeentulotuen lisäosana huomioidaan seuraavat menot:

- 93 % seuraavista asumismenoista: kohtuullinen vuokra,lämmityssähkö ja vesi
        - kohtuullinen taloussähkö, koti- ja palovakuutus, sauna,jätemaksu, kiinteistövero, tontin vuokra ja asuntolainan korot
        - terveydenhuoltomenot siltä osin kuin niitä ei korvata sairausvakuutuslain mukaisesti tai eivät sisälly perusosaan:
        lääkekulut, poliklinikka- ja sairaalamaksut,
        hammashoitokulut, silmälasit.
        Pääsääntöisesti edellytetään käytettävän
        kunnallisia terveydenhuoltopalveluja
        - työmatkakulut
        - lasten päivähoitomaksut
        - muut erityisistä tarpeista ja olosuhteista johtuvat menot
        (muutto, hautaus) ns. ensimmäiseen asuntoon muuttava saa avustuksena kodinperustamisrahaa.

"Harkinnanvaraisen ja ennaltaehkäisevän toimeentulotuen hakeminen tapahtuu asioimalla sosiaalityöntekijän vastaanotolla. Avustusta voidaan myöntää asiakkaan elämäntilanteen perusteella kertaluonteisesti esim. vuokrarästeihin asumisen turvaamiseksi, lasten harrastusmenoihin tai pitkäaikaisen työttömyyden perustella joihinkin erityisiin menoihin."

Jokaisella on oikeus hakea näitä tukia, eri asia sitten on onko niihin oikeutettu.
        Oman paikkakuntasi toimeentulosta löydät varmaankin tietoa hakusanoilla paikkakuntasi toimeentulotuki

• Milla.M kirjoitti:

Toimeentulotukeen kuuluu perusosa, joka kattaa
        - ravintomenot
        - 7 % kohtuullisista asumiskuluista
        - vaatemenot
        - vähäiset terveydenhuoltomenot
        - henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
        - viestintämenot (sanomalehden tilausmaksu, televisiolupa, puhelinlaskut)
        - harrastus- ja virkistystoiminnasta aiheutuvat menot sekä vastaavat jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot. Perusosan määrä riippuu perhesuhteista, esim. onko yksinäinen, jonkun kanssa asuva ja onko lapsia ja paikkakunnasta jolla asuu.

Toimeentulotuen lisäosana huomioidaan seuraavat menot:

- 93 % seuraavista asumismenoista: kohtuullinen vuokra,lämmityssähkö ja vesi
        - kohtuullinen taloussähkö, koti- ja palovakuutus, sauna,jätemaksu, kiinteistövero, tontin vuokra ja asuntolainan korot
        - terveydenhuoltomenot siltä osin kuin niitä ei korvata sairausvakuutuslain mukaisesti tai eivät sisälly perusosaan:
        lääkekulut, poliklinikka- ja sairaalamaksut,
        hammashoitokulut, silmälasit.
        Pääsääntöisesti edellytetään käytettävän
        kunnallisia terveydenhuoltopalveluja
        - työmatkakulut
        - lasten päivähoitomaksut
        - muut erityisistä tarpeista ja olosuhteista johtuvat menot
        (muutto, hautaus) ns. ensimmäiseen asuntoon muuttava saa avustuksena kodinperustamisrahaa.

"Harkinnanvaraisen ja ennaltaehkäisevän toimeentulotuen hakeminen tapahtuu asioimalla sosiaalityöntekijän vastaanotolla. Avustusta voidaan myöntää asiakkaan elämäntilanteen perusteella kertaluonteisesti esim. vuokrarästeihin asumisen turvaamiseksi, lasten harrastusmenoihin tai pitkäaikaisen työttömyyden perustella joihinkin erityisiin menoihin."

Jokaisella on oikeus hakea näitä tukia, eri asia sitten on onko niihin oikeutettu.
        Oman paikkakuntasi toimeentulosta löydät varmaankin tietoa hakusanoilla paikkakuntasi toimeentulotuki

alunperin meinasin kirjoittaa tietoni ulkomuistista mutta turvauduinkin sitten etsimään netistä faktatietoa, enkä sitten muistanut vaihtaa otsikkoa :)

• Mullakin on pari tuttua, jotka ovat ajoittain hakeneet toimeentulotukea, huijaamalla. Minä en sellaista hyväksy! Eikä pitäisi kenenkään veroja maksavan hyväksyä! Minusta toimeentulotukijärjestelmänä on hyvä, kun se oikein toteutuu. Eli sellaiset ihmiset, joilla on OIKEASTI vaikeuksia elättää itsensä maksaa vuokransa, saavat veroilla kustannettua toimeentuloatukea. Tuenhan on tarkoitus olla vain väliaikainen apu, apu siihen asti että kyseinen henkilö saa jostain muualta rahaa itsensä elättämiseen (esim. palkkaa). Mutta mua todellä ärsyttää, että ihmiset, jotka eivät oikeasti tarvitse elämiseensä sitä viimeisintä tukea, sitä kuitenkin huijaamalla itselleen nostavat! Meidän veromarkkoja!! Nämä ihmiset eivät siis vain elätä itseään toimeentulotuella, vaan nostavat elintasoaan, valtion rahoilla! Jokainen voi nostaa elintasoaan miten haluaa, mutta ITSE ANSAITULLA PALKALLA!!
      Eräs tuttavapariskunta haki kuukaudesta toiseen soskusta tukea, kun olivat työttömiä. Saivat tukea tietenkin paljon, koska toinen sai vain kotihoidontukea ja toinen päivärahaa. Heillä oli myös kolme lasta elätettävänä. Voi poloista perhettä! Oikeasti mies kävi pimeästi töissä, joka päivä 8-10 tuntia!!! Palkan hän sai käteen. Tuloja tuosta tuli tietenkin 1000-2000 euroa/kk1 Perheen äiti kävi myös pimeissä töissä, aina kun vain sai lapset jonnekin isovanhemmilla tai muualle hoitoon. Palkka maksettiin käteen n. 400-1500 euroa/kk. Kun ihmettelin, että miksi näin hyvillä tuloilla viitsivät vielä hakea asuntotukea ja toimeentulotukea, vastasivat että heillehän oikeasti kuuluu kyseiset tuet ja onhan se useampi saya euroa, yli tuhat, mitä he saavat! Pääsevät näin ulkomaille lomaileen joka vuosi!

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poker Run kolari

Ei mennyt aivan putkeen! Joku loukkaantui vakavasti ja taphtuma keskeytetty. Videolta näkyy ensin yksi vene ajaa melko hiljaa kovalla melulla ja vesis
      Yleistä veneilystä
      168
      3210