Millaisena pidät vapaa-ajattelijaa?

Toisessa ketjussa: "- - jos vihaa ruotsia ja kirkkoa yhtä paljon - -". Tästä tulee mieleen Eero Koskela, joka kirjoitti Kotimaa24:lla. Hän oli aidosti hämmästynyt kun olimme jostain poliittisesta kysymyksestä samaa mieltä: eihän nyt papille ja ateistille voi niin käydä...

Ajatuksena tämä on pelottava, ei vapaa-ajattelijoiden kannalta vaan yleisesti. "Jos tuo kuuluu ryhmään A tai kannattaa asiaa B, niin sitten hän varmaankin on myös ryhmää X ja kannattaa asiaa Y." - Kuinka moni ajattelee noin? Todellisuudessahan vapaa-ajattelija voi olla se kaupan kassa joka sanoo "Seitsemäntoista ja kolmekymmentä." tai lääkäri joka sanoo "Murtunuthan se on, pitää kipsata." tai se naapuritalon äiti siinä hiekkalaatikon toisella reunalla.

Kysymys muille kuin vapaa-ajattelijoille: Mitä arvelet esimerkiksi minun ajattelevan kannabiksen vapauttamisesta, entä turkistarhauksesta, käytänkö alkoholia, mitä puoluetta kannatan...? Entä onko näissä kysymyksissä va-liikkeessa selvästi koko kansan mielipiteistä poikkeavia kantoja?

33

57

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FUCKIFUUU

Minusta vaparit ovat liian laimeita, uskontoa pitää vastustaa voimakkaasti, puun halaaminen ei johda mihinkään.

• Se että sinä vain lässytät vapaa-ajattelijoista ei myöskään johda mihinkään. Mene ja perusta oma yhdistys joka on juuri niin aggressiivinen kuin haluat sen olevan. Voin sitten tulla arvostelemaan että Raivo-Ateistit RY:n toiminta on liian aggressiivista eikä puita halata riittävästi.

• FUCKIFUUU
        rainbowshy kirjoitti:

Se että sinä vain lässytät vapaa-ajattelijoista ei myöskään johda mihinkään. Mene ja perusta oma yhdistys joka on juuri niin aggressiivinen kuin haluat sen olevan. Voin sitten tulla arvostelemaan että Raivo-Ateistit RY:n toiminta on liian aggressiivista eikä puita halata riittävästi.

Se että sinä vikiset kuin pikkutyttö jolta viety tikkari osittaa vain sen että sinulla ei ole substanssia mihinkään. Ja olen sen tällä palstalla monesti osoittanut. Ymmärrään että sinua harmittaa kun murskaan sinut joka kerta.

• FUCKIFUUU kirjoitti:

Se että sinä vikiset kuin pikkutyttö jolta viety tikkari osittaa vain sen että sinulla ei ole substanssia mihinkään. Ja olen sen tällä palstalla monesti osoittanut. Ymmärrään että sinua harmittaa kun murskaan sinut joka kerta.

En edes odottanut että sinulta löytyisi tarvittava selkäranka. :)

• FUCKIFUUU
        rainbowshy kirjoitti:

En edes odottanut että sinulta löytyisi tarvittava selkäranka. :)

Sinun ei ehkä kannattaisi jatkaa valitsemallasi linjalla, minä murskaan sinunlaisesi tässä pelissä vääjäämättä ja lopullisesti.

• FUCKIFUUU kirjoitti:

Sinun ei ehkä kannattaisi jatkaa valitsemallasi linjalla, minä murskaan sinunlaisesi tässä pelissä vääjäämättä ja lopullisesti.

Tehdään näin että minä jatkan toimintalinjalla, sinä jatkat mussutuslinjalla. :)

• FUCKIFUUU

Vielä yleisellä tasolla, vaikka en arvosta esim. yksittäistä vapaa-ajattelijaa kuten Demari-Karisma, niin ei tarkoita ettenkö arvostaisi jumalattomasti heidän yksittäisiä tekojaan (kuten eroakirkosta.fi, kansalaisaloite, yms.)

• Oletko muuten tavannut Petri Karismaa koskaan?

• näin täällä

No minä pidän vapaa-ajattelijoita ressukoina joilla ei ihan kaikki inkkarit ole enään kanootissa. Lähinnä kai sääliä tunnen.

• Hahahahahh

Voitko perustella väittämiäsi, miksi sinun mielestäsi vapaa-ajattelijoiden ajattelukyky on heikentynyt? Mikä tämän osoittaa? Miksi kuvittelet että kaltaistesi säälillä olisi merkitystä kenellekään?

• näin täällä
        Hahahahahh kirjoitti:

Voitko perustella väittämiäsi, miksi sinun mielestäsi vapaa-ajattelijoiden ajattelukyky on heikentynyt? Mikä tämän osoittaa? Miksi kuvittelet että kaltaistesi säälillä olisi merkitystä kenellekään?

Perusteluksi taitaa riittää ihan tämä keskustelualue. Mikso kuvittelet minun kuvittelevan jotain? Harhakuvitelmat ovat merkki mielenterveyden ongelmista.

• Hahahahahhh
        näin täällä kirjoitti:

Perusteluksi taitaa riittää ihan tämä keskustelualue. Mikso kuvittelet minun kuvittelevan jotain? Harhakuvitelmat ovat merkki mielenterveyden ongelmista.

Sinä et ole vapaa-ajattelija joten et voi omia trollailujasi laittaa vaparien piikkiin. Sinulla siis todellakin on mielenterveyden ongelmia, askel paranemiseen on sen myöntäminen, mutta tämä on väärä palsta sairauksiesi selvittämiseen. Oikea keskustelualue on sinua varten täällä

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5634

• näin täällä
        Hahahahahhh kirjoitti:

Sinä et ole vapaa-ajattelija joten et voi omia trollailujasi laittaa vaparien piikkiin. Sinulla siis todellakin on mielenterveyden ongelmia, askel paranemiseen on sen myöntäminen, mutta tämä on väärä palsta sairauksiesi selvittämiseen. Oikea keskustelualue on sinua varten täällä

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5634

MOT

• näin täällä kirjoitti:

Lähinnä rekisteröitymättömillä nimimerkeillä käytävän keskustelun pitäminen näyttönä juurikaan mistään kertoo aika vahvasta lähdekritiikin puutteesta.

Aloituskysymyksestä unohtui olennainen osa: tunnetko henkilökohtaisesti ketään vapaa-ajattelijaa?

• näin täällä
        jori.mantysalo kirjoitti:

Lähinnä rekisteröitymättömillä nimimerkeillä käytävän keskustelun pitäminen näyttönä juurikaan mistään kertoo aika vahvasta lähdekritiikin puutteesta.

Aloituskysymyksestä unohtui olennainen osa: tunnetko henkilökohtaisesti ketään vapaa-ajattelijaa?

Uskon, että tämä keskustelupalsta antaa huomattavasti paremman kuvan siitä mitä vapaa-ajattelijat todellisuudessa ajattelevat verrattuna esimerkiksi heidän omiin sivuihinsa. En osta autoa pelkästään valmistajan sivuja selaamalla ja sama pätee myös vapaa-ajattelijoihin ja muihinkin kultteihin.

En tunne henkilökohtaisesti ainuttakaan vapaa-ajattelijaa. Totuuden nimessä täytyy kyllä sanoa, että eipä oikein tee mieli edes tutustua.

• näin täällä kirjoitti:

Uskon, että tämä keskustelupalsta antaa huomattavasti paremman kuvan siitä mitä vapaa-ajattelijat todellisuudessa ajattelevat verrattuna esimerkiksi heidän omiin sivuihinsa. En osta autoa pelkästään valmistajan sivuja selaamalla ja sama pätee myös vapaa-ajattelijoihin ja muihinkin kultteihin.

En tunne henkilökohtaisesti ainuttakaan vapaa-ajattelijaa. Totuuden nimessä täytyy kyllä sanoa, että eipä oikein tee mieli edes tutustua.

Lukemalla pelkästään tätä palstaa voisi jäädä sellaiseen käsitykseen, ettei juuri mitään järkeviä argumentteja vapaa-ajattelijoiden tavoitteita vastaan ole esitetty. Eihän täällä ole kerrottu miksi pitää olla uskonnollinen sotilasvala tai ET-opetus rajattu pois evlut oppilailta. Hyvin niukasti on keskusteltu esimerkiksi hautaustoimesta.

Muissa yhteyksissä toki olen lukenut vasta-argumentteja.

Se on totta, ettei pidä luottaa vain liiton www-sivuihin. Toisaalta sen parina katsoisin enemmän vaikkapa lehtihaastatteluja tms.

• näin täällä

Lukemalla pelkästään tätä palstaa voisi jäädä sellaiseen käsitykseen, ettei juuri mitään järkeviä argumentteja vapaa-ajattelijoiden tavoitteita vastaan ole esitetty. Eihän täällä ole kerrottu miksi pitää olla uskonnollinen sotilasvala tai ET-opetus rajattu pois evlut oppilailta. Hyvin niukasti on keskusteltu esimerkiksi hautaustoimesta.

Muissa yhteyksissä toki olen lukenut vasta-argumentteja.

Se on totta, ettei pidä luottaa vain liiton www-sivuihin. Toisaalta sen parina katsoisin enemmän vaikkapa lehtihaastatteluja tms.

Olen samaa mieltä, täällä ei asiallista keskustelua noista aiheista juurikaan ole, mutta en tarkoittanut sitä. Tarkoitin sitä, että tätä palstaa lukemalla maalautuu kuva vapaa-ajattelijoiden todellisesta sielunmaisemasta jota ei sellaisenaa voi tuoda esiin esimerkiksi heidän sivuillaan.

• näin täällä kirjoitti:

Olen samaa mieltä, täällä ei asiallista keskustelua noista aiheista juurikaan ole, mutta en tarkoittanut sitä. Tarkoitin sitä, että tätä palstaa lukemalla maalautuu kuva vapaa-ajattelijoiden todellisesta sielunmaisemasta jota ei sellaisenaa voi tuoda esiin esimerkiksi heidän sivuillaan.

Hmm... minkälainen on esimerkiksi minun sielunmaisemani tämän palstan keskustelujen perusteella?

• näin täällä

Hmm... minkälainen on esimerkiksi minun sielunmaisemani tämän palstan keskustelujen perusteella?

Sinun kirjoittelusi ohitan kokonaan sillä sen läpi ei näe ihmistä, mutta moni rekisteröimätön nimimerkki kertoo itsestään ja vapaa-ajattelijoista enemmän kuin osaa edes kuvitella.

• eroa vapareista
        näin täällä kirjoitti:

Sinun kirjoittelusi ohitan kokonaan sillä sen läpi ei näe ihmistä, mutta moni rekisteröimätön nimimerkki kertoo itsestään ja vapaa-ajattelijoista enemmän kuin osaa edes kuvitella.

Sinä havaitset oikein. Jos siitä kuplasta joskus herää, alkaa kaivata pois "vapaan" ajattelun piireistä.

• näin täällä kirjoitti:

Näistä nimimerkeistähän ei tiedä miten monta ihmistä on useamman nimimerkin takana, ketkä ovat va-liiton jäseniä, ja millaiset vapaa-ajattelijat tänne kirjoittavat. Kovin on heikko aineisto vetää johtopäätöksiä.

Omien viestieni takaa ei kai kovin paljon ihmistä pitäisi näkyäkään, jos asiasta on tarkoitus kirjoittaa. Vaikka voi sekin tietysti antaa luotaantyöntävän vaikutelman. Pitää ottaa itsestään valokuva kissa sylissä, niin vaikuttaa inhimilliseltä. :=)

• näin täällä

Näistä nimimerkeistähän ei tiedä miten monta ihmistä on useamman nimimerkin takana, ketkä ovat va-liiton jäseniä, ja millaiset vapaa-ajattelijat tänne kirjoittavat. Kovin on heikko aineisto vetää johtopäätöksiä.

Omien viestieni takaa ei kai kovin paljon ihmistä pitäisi näkyäkään, jos asiasta on tarkoitus kirjoittaa. Vaikka voi sekin tietysti antaa luotaantyöntävän vaikutelman. Pitää ottaa itsestään valokuva kissa sylissä, niin vaikuttaa inhimilliseltä. :=)

Vapaa-ajattelijoita, entisiä vapaa-ajattelijoita, ihmisiä jotka haluaisivat olla vapaa-ajattelijoita, ihmisiä jotka eivät missään nimessä halua olla vapaa-ajattelijoita, vapaa-ajattelijoina esiintyviä uskovaisia. trolleja, jne... En silti pitäisi aineistoa heikkona. Kyllä tätä keskustelua seuraamalla jonkinlaisen kuvan saa kun osaa suodattaa.

Sinun kirjoittelusi antaa aivan liian kauniin ja siloitellun kuvan asiasta. :)

• eroa vapareista
        näin täällä kirjoitti:

Vapaa-ajattelijoita, entisiä vapaa-ajattelijoita, ihmisiä jotka haluaisivat olla vapaa-ajattelijoita, ihmisiä jotka eivät missään nimessä halua olla vapaa-ajattelijoita, vapaa-ajattelijoina esiintyviä uskovaisia. trolleja, jne... En silti pitäisi aineistoa heikkona. Kyllä tätä keskustelua seuraamalla jonkinlaisen kuvan saa kun osaa suodattaa.

Sinun kirjoittelusi antaa aivan liian kauniin ja siloitellun kuvan asiasta. :)

"Sinun kirjoittelusi antaa aivan liian kauniin ja siloitellun kuvan asiasta."

Juuri näin. Tässä kiteytyy koko vapaa-ajattelijaliikkeen valheellisuus. Ollaan niin muka asiallisia, mutta oikeasti joukko on vihaa ja aggressiota täynnä. Ei tarvitse edes olla uskis, että joutuu sen kohteeksi...

• FUCKIFUUU
        eroa vapareista kirjoitti:

Juuri näin. Tässä kiteytyy koko vapaa-ajattelijaliikkeen valheellisuus. Ollaan niin muka asiallisia, mutta oikeasti joukko on vihaa ja aggressiota täynnä. Ei tarvitse edes olla uskis, että joutuu sen kohteeksi...

Trolli itkee kun hänet tunnistetaan ja upotetaan, saat olla aika katkera jatkossakin.

• eroa vapareista kirjoitti:

Olisi mukava nähdä joku esimerkki tästä vihasta ja agressiosta. Ihan todellisuudessa, jonkun oikean vapaa-ajattelijan toteuttamana.

Jori on ihan oikea ja minä olen. Karisma on kuulemma "ärsyttävän mukava mies" Helsingin Yliopiston teologian opiskelijajärjestön mukaan...

Mielikuva on siis "agressiivinen ja vihainen". Mistä tämä mielikuva on syntynyt?

• riku.m.salminen

Enää ei muuten ole enää enään vaan enää ;-)

Mikä aiheuttaa säälintunteesi?

• eräs ryhmä
        riku.m.salminen kirjoitti:

Enää ei muuten ole enää enään vaan enää ;-)

Mikä aiheuttaa säälintunteesi?

Keskustelupalstoilla pyörivät pilkunnussijat ovat ainakin yksi ihmisryhmä joka saa minussa aikaan säälintunteita. Kyseisillä ihmisillä ei yleensä ole mitään sanottavaa joten nussivat sitten pilkkua.

• eräs ryhmä kirjoitti:

Keskustelupalstoilla pyörivät pilkunnussijat ovat ainakin yksi ihmisryhmä joka saa minussa aikaan säälintunteita. Kyseisillä ihmisillä ei yleensä ole mitään sanottavaa joten nussivat sitten pilkkua.

Kiitos mielipiteestä. Olen kovasti kiintynyt välimerkkeihin, joten mieluusti koen toimintani enemminkin rakasteluksi kuin nussimiseksi...

Mutta asiaan, välimerkkiin yhtyminen ei taida olla varsineinen vapaa-ajattelijain ominaispiirre? Säälit siis tästä syystä minua, mutta mitä varsinaisia säälin aiheuttajia vaparius noin yleisesti sinussa nostattaa?

• eräs ryhmä

Kiitos mielipiteestä. Olen kovasti kiintynyt välimerkkeihin, joten mieluusti koen toimintani enemminkin rakasteluksi kuin nussimiseksi...

Mutta asiaan, välimerkkiin yhtyminen ei taida olla varsineinen vapaa-ajattelijain ominaispiirre? Säälit siis tästä syystä minua, mutta mitä varsinaisia säälin aiheuttajia vaparius noin yleisesti sinussa nostattaa?

Eipä tarvitse kuin lukea kirjoituksiasi Vapaa-ajattelijain Liitto ry:n webbisivuilla, niin meinaa laatta lentää. Kukin käyköön itse siellä toteamassa millaisesta porukasta on kyse. Olet näköjään Tampereelta ja ihan teknologiavelhoksi kutsutaan. Toivottavasti ei tarvitse koskaan töiden merkeissä törmätä kun samassa kaupungissa ja mahdollisesti samalla alalla toimin.

• eräs ryhmä kirjoitti:

Eipä tarvitse kuin lukea kirjoituksiasi Vapaa-ajattelijain Liitto ry:n webbisivuilla, niin meinaa laatta lentää. Kukin käyköön itse siellä toteamassa millaisesta porukasta on kyse. Olet näköjään Tampereelta ja ihan teknologiavelhoksi kutsutaan. Toivottavasti ei tarvitse koskaan töiden merkeissä törmätä kun samassa kaupungissa ja mahdollisesti samalla alalla toimin.

No voi sentään. Kovastipa on herkkä ruuansulatuselimistö multinikillä :-(

Täytyy sanoa, että jos tosielämässä toisemme näkisimme ja kävisi ilmi, että sinä olet tälläisiä nimimerkin takaa suoli24:ssa koennut tarpeelliseksi heitellä, niin olisi se kyllä todella noloa. Sinulle...

• eräs tyhmä

No voi sentään. Kovastipa on herkkä ruuansulatuselimistö multinikillä :-(

Täytyy sanoa, että jos tosielämässä toisemme näkisimme ja kävisi ilmi, että sinä olet tälläisiä nimimerkin takaa suoli24:ssa koennut tarpeelliseksi heitellä, niin olisi se kyllä todella noloa. Sinulle...

Eipä maksa vaivaa enempiä kanssasi kirjoitella. Otahan selvää mitä tarkoitetaan multinikillä, niin et tee itsestäsi ihan täyttä idioottia.

• eräs tyhmä kirjoitti:

Eipä maksa vaivaa enempiä kanssasi kirjoitella. Otahan selvää mitä tarkoitetaan multinikillä, niin et tee itsestäsi ihan täyttä idioottia.

Milläs mahdat senkin todistaa, ettet ole multinikki? Onko "eräs tyhmä" rekisteröity nimimerkkisi tai käytätkö sitä aina? Vai käytätkö kenties muitakin nimimerkkejä?

Noita vaparisivuilla kirjoiteltuja blogeja voi muuten käydä ihan suoraankin kommentoimassa.

• eräs ryhmä kirjoitti:

Tässä malliksi eräs kirjoitus: http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2015/01/20/sananvapaudesta-sivuraiteelle/ . Tarkennatko vähän, missä kohdassa tuota oksennus tulee. Tai jos ei tuossa, niin linkitä sitten toinen juttu.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9404
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2940
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      40
      2726
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2581
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1985
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1882
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1836
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      51
      1382
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1244
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe