Vipit + luotot, ulosottoon viimein?

voivattu

Alkaa käydä taakka liian raskaaks. Nyt tajuan ensimmäistä kertaa, että velalla ei kannata velkaa maksaa. Kaikki kasaantuu. Tilanne se, että vippejä noin 8-9 paikkaan ja tuohiluotto 6000€ tapissa, master 6000€ tapissa ja handelssinkortilla 6000€ tapissa... siihen päälle vielä vuokrat yms yms... Niin tajusin, että nytkin ois kuun lopussa erääntymässä vippi.fi 460€ ja suomentililuotto.fi 300€. Ja tilillä on vaan 100€....

Taitaa olla aika mennä sinne ulosottoon :(

Näiden kanssa oon tähän mennessä kamppaillut ja maksanut ees sun taas... mutta nyt ei taida enää jaksaa... Pelottaa vaan, kun vipit luotot niin mulla on noin 35 000€ velkaa noihin. Niistähän alkaa ekaa vissiin tulee korkoa ku menee perintään ja sitten vasta UO? Mietinkin, että kuinka HITOSTI tällänen 35 000€ kasvaa korkoa ulosottoon mennessä?? Kuitenkin paikkoja niin monia mihin maksaa, että korkoja tulee niin moneen lainaan.

Ja miten noiden pankkiluottojen kanssa? Pankit ei taida odotella yhtään jos maksut erääntyy? Vaan menee suoraan ulosottoon jos jättää maksamatta

Tosiaan tilanne on se, että onneksi nyt vakituisesti töissä olen. 1500€-2300€ lisistä riippuen tulee joka kk. 15pvä tilille. Vuosiansiot n. 38 000€ brutto.

Ääh.. tiedän, paska ja tyhmä jätkä ku mennyt itse härsii tilanteen, älkää enää moittiko. vituttaa jo tarpeeks. Mutta kaikki apua on enemmän ku tervetullutta, miten te näkisitte että kannattais alkaa tätä tilannetta hoitamaan? Eilinenkin meni nukkuessa, 14h ja äsken herännyt.. jaksanut edes syödä eilen mitään... tuntuu nää rahaongelmas vievän ihmisen aika äärirajoille....

106

10388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voivattu

      Ainiin, jos nuo vipit ja pankit menee nyt perintään... vai meneekös ne pankit heti ulosottoon? Niin eikös noilla vipeilläkin oo jokaisella omat perintästä jne... mutta kun pankit ja vipit on kaikki saatu menemään UO... niin hoitaako UO-mies kaikkien velkojien kanssa nuo saatavat? Että sitten ei tarvitse ku sen kanssa vaan asioida.

      • Anonyymi

        Ufo mies?


    • Hallinnassa - vielä

      Palkka 1500-2300€/kk eli jos keskikuukausiansio olisi 1900€/kk ja siitä vero ja kulut 20% jää käteen 1520€/kk. Velat about 35000€ ja kun ovat nähtävästi kulutusluottoja niin korko noin 12%, jolloin 7 vuoden takaisinmaksuajalla se tekee 412€/kk. Tuo maksuaika lienee normi nykyään ainakin limiitti tyyppisissä luotoissa. Eli 1520-412 = 1108€/kk . Siitä sitten muut elämisen kustannukset...

      Joo, näyttää siltä, että kannattaa marssia pankkiin ja yrittää saada laina, millä maksaisit luotot ja vipit pois. Maksuaika lyhenisi pienemmän koron myötä. Saisit elämän takaisin raiteilleen. Makselit vain yhtä lainaa ja pitäisit huolen siitä, ettet velkaannu yhtään lisää.

      Ei muuta kuin takaajia hommaamaan !!

      • voivattu

        Siis saan käteen kuussa tuon 1500-2300€. Ja tässä on vaikka mistä haetta lainaa ja yhtä 35 000€ lainaa ei saa mistään vaikka ois takaajat. Että näin. Oma pankkini (danske) ei myönnä edes kahta tonnia.

        Pikavippejä siis useita, muutama pankkilaina 6000€... Nordea, Handelss, Svea ja op. Muut vippejä... noiden pankkilainojen kanssa pärjäis ku vähentää joutuu vain 3-4% kuussa. Vipit tän pilaa.. ja niiden takia joutuu varmaan ulosottoon... tosiaan vippi.fi ja suomentililuottoa sinne pitäis maksaa yhteensä takas kuun lopussa 760€. Ja tilillä 100€.

        Mietin tässä... että vipeissähän menee aikaa ennen ku menee UO... Mietin että maksaisinko vain pankkilaina pelkästään pois ja antaisin vippien mennä eteenpäin... Sais ainakin pankkilainoja lyhennettyä ja jossain vaiheessa ku lyhentänyt niin sieltä vois ottaa lainaa sen verran että saa jonkun vipin maksettua pois...


      • 9+20
        voivattu kirjoitti:

        Siis saan käteen kuussa tuon 1500-2300€. Ja tässä on vaikka mistä haetta lainaa ja yhtä 35 000€ lainaa ei saa mistään vaikka ois takaajat. Että näin. Oma pankkini (danske) ei myönnä edes kahta tonnia.

        Pikavippejä siis useita, muutama pankkilaina 6000€... Nordea, Handelss, Svea ja op. Muut vippejä... noiden pankkilainojen kanssa pärjäis ku vähentää joutuu vain 3-4% kuussa. Vipit tän pilaa.. ja niiden takia joutuu varmaan ulosottoon... tosiaan vippi.fi ja suomentililuottoa sinne pitäis maksaa yhteensä takas kuun lopussa 760€. Ja tilillä 100€.

        Mietin tässä... että vipeissähän menee aikaa ennen ku menee UO... Mietin että maksaisinko vain pankkilaina pelkästään pois ja antaisin vippien mennä eteenpäin... Sais ainakin pankkilainoja lyhennettyä ja jossain vaiheessa ku lyhentänyt niin sieltä vois ottaa lainaa sen verran että saa jonkun vipin maksettua pois...

        Jos kerran selviät pankkilainojen kanssa, niin kyllä asia ratkeaa ilman ulosttoa. Sovi maksusuunnitelma vipeistä joko nyt suoraan, tai anna mennä perintään. Kysy pankkilainoista lyhennysvapaata, tai jos ne on jotakin joustoluottoja niin nosta lyhennys takaisin kunnes olet saanut vipit kuitattua. Vipit kuitenkin lojuu kuukausitolkulla perinnässä ennen kuin menevät käräjien kautta ulosottoon.


      • voivattu
        9+20 kirjoitti:

        Jos kerran selviät pankkilainojen kanssa, niin kyllä asia ratkeaa ilman ulosttoa. Sovi maksusuunnitelma vipeistä joko nyt suoraan, tai anna mennä perintään. Kysy pankkilainoista lyhennysvapaata, tai jos ne on jotakin joustoluottoja niin nosta lyhennys takaisin kunnes olet saanut vipit kuitattua. Vipit kuitenkin lojuu kuukausitolkulla perinnässä ennen kuin menevät käräjien kautta ulosottoon.

        Vippifirmat, esim. Nyt viimeinen päivä vippi.fi erääntyy 460€... Soitin ja kysyin maksusuunnitelmasta... Sanoivat että ei sellaista ole. Että maksa poika 460€ tai jos et maksa niin tulee muistutusmaksu ja jos et sitäkään maksa niin laina siirtyy perintään ja luotto irtisanotaan. Ja mitä nyt oon tutkinut ja soitellut, niin MIKÄÄN vippipaikka ei anna 2000€ lainaa pienempiin eriin kun sen mitä laskussa aina tulee... Esim nyt se 460€.


      • ererr

        No ei ne varmaan annakaan, mutta päästä sitten perintään ja sovi perintätoimiston kanssa. Vippifirmat ei halua joustaa kun ne saa lisää rahaa siirtämällä perintään, mutta perintätoimisto taas saa enemmän rahaa pitkästä maksusuunnitelmasta.


      • ota_kunnon_vippi

      • Samalaulu

    • Velkakirja
    • 12+5

      Vippi firmat eivät sovi uusia maksusuunnitelmia, koska heidän on parempi siirtää se velka perintätoimistolle, koska tietävät että tämä vain vaikeuttaa velan takaisin maksua ja he saavat korkotuloja enemmän. Perintätoimistojen kanssa voit tehdä maksusuunnitelman, se tietysti maksaa jotain kymppejä.

      Yleensä kun velka on erääntymässä ja velka on vasta siirtymässä perintätoimistolle, sinulla on vielä n. 6kk aikaa ennen kuin velka on ulosoton pöydällä. Pankki yleensä antaa n.5-6kk aikaa ennen kuin irtisanovat pankkilainan ja siirtävät sen perintätoimistolle.

      Todennäköisesti jos nuo kaikki siirtyvät ulosottoon, kokonaissaldo tulee olemaan lähellä 40.000€. Tuohon on otettu kaikki maksumuistutus / perintäkulut / käräjäoikeuskulut / ulosottokulut mukaan. Sen maksamiseen noilla tuloilla tulee menemään lähelle 10vuotta. Joten joku toinen vaihtoehto kannattaa etsiä kuin se että maksaisit ulosoton kautta pientä kuukausi erää kerrallaan.

      Tässä oma esimerkkini. 30.000€ yhteensä velkaa ulosotossa, 500€/kk tilitys palkasta. Vuodessa maksat ulosottoon 6.000€, velkojen korko on n.8%, sekä ensimmäiset 2vuotta menee taulukkomaksu mikä on n.10% tuosta 500€:sta. Eli ensimmäisenä vuonna maksat pelkästään KORKOJA 2.400€ sekä 600€ taulukkomaksua. Eli 50% ulosottoon maksetusta 6.000€:sta menee pelkästään juoksevien kulujen peittämiseen. Pääoma lyhenee 3000€.

      Siinä sinulle miettimistä.....

      • voivattu

        Mutta vippejä niin moneen paikkaan... esim. suomentililuotto, onnen.fi, vippi.fi, everyday.fi, laina.fi, ostosraha.fi jne... jos jokaisessa n. 2000-3000€ vippi.. niin jos siirtyy kaikki eri perintätoimistoille... niin tuskin ne siellä perinnässä kovin parempaa maksusuunnitelmaa tekee ku normaalisti vippien maksut erissä....

        ääähhh.... en vittu tiiä... masentaa... taidan vaan jättää kaikki monet kuukaudet maksamatta ja kerään rahat tilille ennen ulosottoa... sitten makselen sillä 6000-8000€ vittumaisimmat pois ku siellä kertyy kuitenkin korkoja kivasti....

        en kyllä usko että 40 000€ menee ulosotossa 10v?? meneekö oikeesti? jos vuostulot bruttona 38 000€ eli pikkasta vajaa 30 000€ jää käteen vuodessa... niin nuohan jo maksais melkeen vuodessa jos kaiken sais niihin laskuihin... mutta eihän se niin mene ku on vuokrat ym ruokakulut jne.... mutta jos laskee että 1/3 menee UO maksuihin ja vuodessa saan käteen palkasta yhteensä vuodessa 28 000€... niin 1/3 siitä on 9333€ ja jos tuo 35000€ velat kasvaa korkojen ym kulujen takia sinun mielestä tuonne 40 000€... niin jos vuodessa vähenee pikkusen vajaa 10 000€.... niin sehän on n. 4 vuotta... ei suinkaan 10v?

        En tiiä... toivottavasti joku oikeen nero löytäis tähän KAIKISTA fiksuimman ratkaisun.....


      • voivattu

        Muuten... soitinpa vippi.fi tänään... ja kysyin että jos en maksa ku ei nyt oo kuun lopussa rahaa... sanoivat että tulee muistutusmaksu ja sen jälkeen perintä jos ei maksa... kysyin mikä perintä... OK PERINTÄ... soitin ok perintä ja tiedustelin.. "Hei, minulla on nyt vippi.fi luotto 2300€ yhteensä maksettavana ja kuun viimeinen erääntyy 460€. En pysty maksamaan ja mitä jos maksu siirtyy teille perintään. Saanko lainan pienempiin osiin?" Vastaus.... "en nyt osaa sanoa, se riippuu siitä toimeksiantajasta monessä erässä haluavat velkaa maksettavan" ei tyttö osannut puhelimessa sanoa ok perinnässä... että jos minun 2300€ vippi.fi vippi tulee niiden perintään... niin saanko sen samanlaisiin eriin ku itse vippi.fi että makselen 460€ kuussa jne sitten niiden kautta mutta kuluja on vaan lisää tullut... vai saanko tuota 2300€ vippi.fi vippiä esim perinnässä 100€ lyhennyksiin... en saanut vastausta,,, ihme touhua..


      • voivattu

        "Joten joku toinen vaihtoehto kannattaa etsiä kuin se että maksaisit ulosoton kautta pientä kuukausi erää kerrallaan."

        Jaa-a... etsin kyllä... antaiskin joku sen 35 000€ lainan, tai voittais lotossa... eipä tässä muutaman pankkilainan kymmenen vipin kanssa juuri parempaa vaihtoehtoa ole ku UO?!?!??


      • 20*9
        voivattu kirjoitti:

        "Joten joku toinen vaihtoehto kannattaa etsiä kuin se että maksaisit ulosoton kautta pientä kuukausi erää kerrallaan."

        Jaa-a... etsin kyllä... antaiskin joku sen 35 000€ lainan, tai voittais lotossa... eipä tässä muutaman pankkilainan kymmenen vipin kanssa juuri parempaa vaihtoehtoa ole ku UO?!?!??

        Minulla meni vippi.fi perintään ok perinnälle. Laina oli noin 600€, ja sain sovittua sen kahdeksaan erään.

        Kaikki lainat olen saanut sovittua perintätoimistojen kanssa järkeviin osiin. Summat on kylläkin ollut 300-900€/laina.


      • 20*9
        20*9 kirjoitti:

        Minulla meni vippi.fi perintään ok perinnälle. Laina oli noin 600€, ja sain sovittua sen kahdeksaan erään.

        Kaikki lainat olen saanut sovittua perintätoimistojen kanssa järkeviin osiin. Summat on kylläkin ollut 300-900€/laina.

        Anna mennä perintään, ja sovit sitten niin pienet maksusuunnitelmat kuin suostuvat. Puhelimella ja sähkpostilla saa sovittua parhaiten, jos Web-palvelussa on maksimi vain muutamia eriä. Laskujen perintään menoa odotellessa lyhennä luottokortteja, niin voit niistä nostaa takaisin rahaa vippejen lyhennykseen jos tulee tiukka paikka. Kysy myös maksuvapaata isompiin lainoihin.


      • voivattu
        20*9 kirjoitti:

        Minulla meni vippi.fi perintään ok perinnälle. Laina oli noin 600€, ja sain sovittua sen kahdeksaan erään.

        Kaikki lainat olen saanut sovittua perintätoimistojen kanssa järkeviin osiin. Summat on kylläkin ollut 300-900€/laina.

        Jep.. Aika helppo noin pienellä summalla mennä perintään... Mulla erääntyy siis nyt 460€ ja koko vippi.fi on 2300€ eli tapissa. Eipä näin isolle vipille saa kuule kovin pieniä eriä.. Eikä tämä vippi.fi ole ainoa!!! Mulla siis moneen paikkaan se 2000-3000€ vippi. Että aika moneen perintään menis ja summat ois aika isoja...


      • kusessaollaan

        Mulla 60000e tullu kans samalla lailla ,eli yrittäny maksaa uudella vipillä,ja sitte toivonu lottovoittoa!EI ONNISTU 15 vuoden päästä ei oo velkaa saatanasta nää pikavipit !!!!!!!!!!!!!!!!!


      • ihanpikkujuttuvaan
        voivattu kirjoitti:

        Muuten... soitinpa vippi.fi tänään... ja kysyin että jos en maksa ku ei nyt oo kuun lopussa rahaa... sanoivat että tulee muistutusmaksu ja sen jälkeen perintä jos ei maksa... kysyin mikä perintä... OK PERINTÄ... soitin ok perintä ja tiedustelin.. "Hei, minulla on nyt vippi.fi luotto 2300€ yhteensä maksettavana ja kuun viimeinen erääntyy 460€. En pysty maksamaan ja mitä jos maksu siirtyy teille perintään. Saanko lainan pienempiin osiin?" Vastaus.... "en nyt osaa sanoa, se riippuu siitä toimeksiantajasta monessä erässä haluavat velkaa maksettavan" ei tyttö osannut puhelimessa sanoa ok perinnässä... että jos minun 2300€ vippi.fi vippi tulee niiden perintään... niin saanko sen samanlaisiin eriin ku itse vippi.fi että makselen 460€ kuussa jne sitten niiden kautta mutta kuluja on vaan lisää tullut... vai saanko tuota 2300€ vippi.fi vippiä esim perinnässä 100€ lyhennyksiin... en saanut vastausta,,, ihme touhua..

        Eivät voi luvata mitään puhelimessa, koska ihmiset eivät ymmärrä sitä, että lainattu pääoma ei ole sama kuin perintään siirtyvä summa. Eivätkä voi myöskään suositella ihmisiä päästämään lainansa perintään lupailemalla "halpoja" kuukausieriä. Maalaisjärkeä.


      • Anonyymi
        voivattu kirjoitti:

        Mutta vippejä niin moneen paikkaan... esim. suomentililuotto, onnen.fi, vippi.fi, everyday.fi, laina.fi, ostosraha.fi jne... jos jokaisessa n. 2000-3000€ vippi.. niin jos siirtyy kaikki eri perintätoimistoille... niin tuskin ne siellä perinnässä kovin parempaa maksusuunnitelmaa tekee ku normaalisti vippien maksut erissä....

        ääähhh.... en vittu tiiä... masentaa... taidan vaan jättää kaikki monet kuukaudet maksamatta ja kerään rahat tilille ennen ulosottoa... sitten makselen sillä 6000-8000€ vittumaisimmat pois ku siellä kertyy kuitenkin korkoja kivasti....

        en kyllä usko että 40 000€ menee ulosotossa 10v?? meneekö oikeesti? jos vuostulot bruttona 38 000€ eli pikkasta vajaa 30 000€ jää käteen vuodessa... niin nuohan jo maksais melkeen vuodessa jos kaiken sais niihin laskuihin... mutta eihän se niin mene ku on vuokrat ym ruokakulut jne.... mutta jos laskee että 1/3 menee UO maksuihin ja vuodessa saan käteen palkasta yhteensä vuodessa 28 000€... niin 1/3 siitä on 9333€ ja jos tuo 35000€ velat kasvaa korkojen ym kulujen takia sinun mielestä tuonne 40 000€... niin jos vuodessa vähenee pikkusen vajaa 10 000€.... niin sehän on n. 4 vuotta... ei suinkaan 10v?

        En tiiä... toivottavasti joku oikeen nero löytäis tähän KAIKISTA fiksuimman ratkaisun.....

        Itse alan kohta olla melkein samassa jamassa. Olen myös ottanut monesta eri firmasta: joustoluottoa, kulutusluottoa, suoraa lainaa kolmesta eri paikasta netin kautta yhteensä noin 15 000€ jne. On jo niin paljon maksettavaa ja tällä hetkellä työttömänä olen, että ei ole muuta vaihtoehtoa, kun antaa mennä velkojen perintään ja käräjäoikeuden kautta ulosottoon. Kaikki velat yhteensä noin 22 000€. Se on kyllä ihmetyttänyt miksi ihmeessä niin helposti antoivat lainaa. Olin kyllä silloin töissä määräaikaisessa suhteessa ja ajatuksena oli ottaa velkaa velan päälle ja maksaa sillä aikaisempia velkoja pois. Ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaisesti.
        Asia ei omalla kohdallani jäänyt vielä siihen vaan nyt aivan äskettäin tiedostettuani sen etten pysty lainojani takaisin maksamaan; siirryin ostamaan netistä osamaksulla. Ostin uuden sohvakaluston, televison, sängyn, polkupyörän, taidelasia yms. Eli jo aivan tietoisesti aloin kaivaa maata jalkojeni alta oikein urakalla. Ehkä psystyisin juuri osamaksuista tulevat laskut pienet kuukausierät maksamaan, mutta olisiko siinäkään enää mitään järkeä, kun luottotiedot aikaisempien lainojen takia kuitenkin aiheuttavat maksuhäiriömerkintöjä.
        Tulevaisuuttani ajatellen kun jossain vaiheessa kuitenkin töihin menen ja kun ammattitaidoton olen ja pienellä palkalla joudun tekemään ei ulosottojen jälkeen käteen jää varmaankaan kun se "suojaosuus" 680€/kk eli ehkä sen 400-500 €/ kk silloin maksimissaan saisivat ulosmitattua. Korot ja muut kulut siihen päälle niin hyvä jos edes eläkeikään mennessä selviytyisin veloista. Nyt olen 54-vuotias.
        Ymmärrän kyllä toimineeni aivan idioottimaisesti ottaessani lainaa ja tehdessäni osamaksukauppoja. Ymmärän nyt kyllä muitakin velkakierteessä olevia paljon paremmin eikä minulla ainakaan ole mitään varaa enää ketään tuomita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse alan kohta olla melkein samassa jamassa. Olen myös ottanut monesta eri firmasta: joustoluottoa, kulutusluottoa, suoraa lainaa kolmesta eri paikasta netin kautta yhteensä noin 15 000€ jne. On jo niin paljon maksettavaa ja tällä hetkellä työttömänä olen, että ei ole muuta vaihtoehtoa, kun antaa mennä velkojen perintään ja käräjäoikeuden kautta ulosottoon. Kaikki velat yhteensä noin 22 000€. Se on kyllä ihmetyttänyt miksi ihmeessä niin helposti antoivat lainaa. Olin kyllä silloin töissä määräaikaisessa suhteessa ja ajatuksena oli ottaa velkaa velan päälle ja maksaa sillä aikaisempia velkoja pois. Ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaisesti.
        Asia ei omalla kohdallani jäänyt vielä siihen vaan nyt aivan äskettäin tiedostettuani sen etten pysty lainojani takaisin maksamaan; siirryin ostamaan netistä osamaksulla. Ostin uuden sohvakaluston, televison, sängyn, polkupyörän, taidelasia yms. Eli jo aivan tietoisesti aloin kaivaa maata jalkojeni alta oikein urakalla. Ehkä psystyisin juuri osamaksuista tulevat laskut pienet kuukausierät maksamaan, mutta olisiko siinäkään enää mitään järkeä, kun luottotiedot aikaisempien lainojen takia kuitenkin aiheuttavat maksuhäiriömerkintöjä.
        Tulevaisuuttani ajatellen kun jossain vaiheessa kuitenkin töihin menen ja kun ammattitaidoton olen ja pienellä palkalla joudun tekemään ei ulosottojen jälkeen käteen jää varmaankaan kun se "suojaosuus" 680€/kk eli ehkä sen 400-500 €/ kk silloin maksimissaan saisivat ulosmitattua. Korot ja muut kulut siihen päälle niin hyvä jos edes eläkeikään mennessä selviytyisin veloista. Nyt olen 54-vuotias.
        Ymmärrän kyllä toimineeni aivan idioottimaisesti ottaessani lainaa ja tehdessäni osamaksukauppoja. Ymmärän nyt kyllä muitakin velkakierteessä olevia paljon paremmin eikä minulla ainakaan ole mitään varaa enää ketään tuomita.

        Itselläni sama tilanne. Vertaistuki kelpaisi. Laita viestiä jos haluat keskustella lisää. 0456098633. Velkaa 100000e.


    • ........

      itse tein vippi fi kanssa maksuohjelman muutoksen elikkä siis maksusuunnitelman ennen perintään menoa. luoton irtisanomisilmoitus ehti jo tulla. nyt maksan 250e/kk sitä pois ja luottotilin saa takaisin käyttöön kun on maksanut maksut maksuohjelman mukaisesti heille takaisin.

      • voivattu

        ? Minulle eivät tollasta edes ehdottaneet ku soitin. Sanoivat vain että ensin maksumuistutus ja sen jälkeen perintään. Kysyin eikö teidän kanssa voi tehdä maksusuunnutelmaa. Sanoivat että ei, perinnässä voi. Mutta hei... Älkää nyt tuohon vippi.fi takertuko... Lukekaa alkuviesti... Mullahan on kaikki vipit tapissa ja samaten pankkien luotot...5luottoa ja 9vippiä... Yhteensä 35 000€


      • Syssi10

        Minulla oli aivan sama tilanne; moneen paikkaan vippejä ja kulutusluottoja, joita sitten yritin lyhennellä joka kuukausi pienestä palkastani. Lopuksi lyhennyksiä oli niin moneen paikkaan, että tili ei enää riittänyt vuokran jälkeen niihin lyhennyksiinkään, joten en vain enää jaksanut, vaan löin hanskat tiskiin. Tuo siis tarkoitti sitä, että en enää avannut edes laskuja, joita kotiini tippui joka päivä jostain vippi/luottofirmasta... ajattelin että antaa olla, kun en kuitenkaan enää niitä pysty hoitamaan. Odottelin vain yhteyttä UO:sta ja sieltähän sitten oltiinkin yhteydessä kirjeitse, jossa kerrottiin, kun palkastani ulosmitataan silloin ja silloin 1/3 osa.
        Oikeastaan minua helpotti, koska tiesin siinä vaiheessa, että niitä laskuja ei enää tipu luukusta, eikä minun enää tarvitse miettiä, minkä laskun milloinkin maksan, vaan joku toinen, UO hoitaa sen puolestani. Vieläkin on menossa noin 8.000 euroa lisää, joten kaiken kaikkiaan velkaa on noin 30.000, joita maksan niin kauan, kuin jaksan elää. Kyllähän tää ihan helvettiä on, kun elämiseen jää noin 300 euroa kuukaudessa, josta sitten makselen vielä puhelinkulut, netin ja matkakortin. Pienellä pitää toimeentulla, eikä täällä Suomessa kuitenkaan tämä eläminen niin halpaa ole. Tässä helvetissä siis loppuelämäni... Ei naurata. Toivotan onnea viestin aloittajalle... samassa jamassa meitä on muitakin, valitettavasti.


      • Velka

        Hakekaa velkajärjestely. On ilmainen neuvonta ja ette ainakaan menetä siinä mitään.Se pelasti minut.


      • davidhasselhoffff
        Velka kirjoitti:

        Hakekaa velkajärjestely. On ilmainen neuvonta ja ette ainakaan menetä siinä mitään.Se pelasti minut.

        Ei kevytmielisesti velkaantunut saa vj:ä kuin vain jos tulot köyhyysrajalla ja siltikin pitää muutama vuosi olla ensin näyttöä.


      • ikweso3oroogkrewlgh
        davidhasselhoffff kirjoitti:

        Ei kevytmielisesti velkaantunut saa vj:ä kuin vain jos tulot köyhyysrajalla ja siltikin pitää muutama vuosi olla ensin näyttöä.

        Laki on aika omituinen. Velkajärjestely voidaan nimittäin myöntää, vaikka sille olisikin jokin laissa mainittu yleinen este, kuten piittamaton velkaantuminen.

        "Velkajärjestely voidaan 10 §:ssä säädetystä esteestä huolimatta myöntää, jos siihen on painavia syitä ottaen erityisesti huomioon velallisen toimet velkojen maksamiseksi, velkaantumisesta kulunut aika ja muut velallisen olosuhteet sekä velkajärjestelyn merkitys velallisen ja velkojien kannalta."

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930057#L3P10a


      • NainenMaaltajostain
        Syssi10 kirjoitti:

        Minulla oli aivan sama tilanne; moneen paikkaan vippejä ja kulutusluottoja, joita sitten yritin lyhennellä joka kuukausi pienestä palkastani. Lopuksi lyhennyksiä oli niin moneen paikkaan, että tili ei enää riittänyt vuokran jälkeen niihin lyhennyksiinkään, joten en vain enää jaksanut, vaan löin hanskat tiskiin. Tuo siis tarkoitti sitä, että en enää avannut edes laskuja, joita kotiini tippui joka päivä jostain vippi/luottofirmasta... ajattelin että antaa olla, kun en kuitenkaan enää niitä pysty hoitamaan. Odottelin vain yhteyttä UO:sta ja sieltähän sitten oltiinkin yhteydessä kirjeitse, jossa kerrottiin, kun palkastani ulosmitataan silloin ja silloin 1/3 osa.
        Oikeastaan minua helpotti, koska tiesin siinä vaiheessa, että niitä laskuja ei enää tipu luukusta, eikä minun enää tarvitse miettiä, minkä laskun milloinkin maksan, vaan joku toinen, UO hoitaa sen puolestani. Vieläkin on menossa noin 8.000 euroa lisää, joten kaiken kaikkiaan velkaa on noin 30.000, joita maksan niin kauan, kuin jaksan elää. Kyllähän tää ihan helvettiä on, kun elämiseen jää noin 300 euroa kuukaudessa, josta sitten makselen vielä puhelinkulut, netin ja matkakortin. Pienellä pitää toimeentulla, eikä täällä Suomessa kuitenkaan tämä eläminen niin halpaa ole. Tässä helvetissä siis loppuelämäni... Ei naurata. Toivotan onnea viestin aloittajalle... samassa jamassa meitä on muitakin, valitettavasti.

        Sama täällä. En jaksa enää edes miettiä miten tästä selviän, laskuja joka päivä postilaatikossa. Avomies ei tiedä asiasta vielä, heittää mut varmaan ulos kun tajuaa. Loppuelämän niitä makselen.


    • Antaja

      Kun mä olen aina ihmetellyt miten jotkut onnistuu näin? Vaikka ymmärrettävästi vituttaa voitko silti avata mihin rahat meni?

      Itse työskennellyt koulun ohessa alkaen 15v. Nyttemmin painanut 2 duunia pärjätäkseni. Velkaa on toki velan vastapainoksi 2sijoitusasuntoa ja oma asunto päälle.

      Ikinä ei laskuja ole jäänyt maksamatta vaikka perseaukisia vuokralaisiakin on kohdalle osunut. Nyt siis olen 39 ikävuotta haalinut.

      Avaa minulle mikä meni näin pieleen...

      • Anonyymi

        Pakko kommentoida näin vuosia vanhaa ketjua kun kohdalle osui. Sulla, Antaja, on asiat menny noin, jollain toisella ne on mennyt toisin. Usko pois, et ole yhtään sen parempi ihminen kuin muutkaan tähän ketjuun kirjoitelleet. Yksi asia johtaa toiseen ja ongelmilla on taipumus kasautua. Ei tarvitse olla tyhmä ollakseen velkaantunut. Sosiaalista tyhmyyttä ja omahyväisyyttä osoittaa leuhkiminen omilla saavutuksillaan tilanteessa jossa toinen kertoo ongelmistaan ja kaipaa tukea. Ehkä se elämä joskus sullekkin kyntensä näyttää. Nauti siihen asti.


    • Pastillikarkki27

      Hei aloittaja. Ensinnäkin.

      1. Mihin nostamasi lainarahat ovat menneet?
      a) uhkapeleihin, b) ryyppäämiseen c) shoppailuun

      Joku noista pakko olla. Ja kun pääset sen ongelman juurisyyhyn niin sitten pääset kuiville asian suhteen. Jos peliongelma, hae apua, viinan kanssa, hae apua. Shoppailuunkin saa kaiketi apua, riippuvuus sekin.

      Nyt tiedostat sen, että lainanotto seis. Ihan sama mikä olisi. Annat mennä perintään. Se ei ole katastrofi. Eikä se ulosottokaan ole katastrofi. Ei elämä siihen lopu. Makselet sitten sitä kautta pois, se on ihan fine. Maksusuunnitelman saat tehdä ulosottomiehen kanssa ja eivät ota siten suoraan palkasta vaan saat maksaa itse laskuilla kuukausittain. Täten ei tarvitse töissä häpeillä asiasta.

      Mutta nyt: Maksat pienimmästä lainansummasta pois sen minkä voit. Yksipuolinen velkomustuomio maksaa noin 120-200 euron tietämillä per laaki riippuen kunkin lainan pääomasta. Siihen päälle perintäkulut ja korko. Tuo 40.000 on varmasti lähellä totuutta. Mutta kuten sanottua, nyt otat itseäs niskasta kiinni ja lopetat lisävelkaantumisen ja käsittelet sen juurisyyn minkä vuoksi olet alkanut sitä lainaa ottamaan. Siitähän tämä ongelma alunperin on alkanut.

      • voivattu

        Kiitos. Fiksuin vastaus tähänastisista. Eli juu... No kierrehän alko jo vuosia sitten kouluaikoina... Millon bilettämiseen, matkoihin yms. No sitten sitä ku pääs töihin.. Halus maksaa pienet velat pois mitä oli kertynyt... No peleillähän sitä yritti sitä muutamaa tonnia voittaa... No voi rähmä ei auttanut... Ei muuta ku lisää vippiä... Siitä se kierre alko... Peleihin tosiaan nyt, siis nuo velat... Tosin enää en pelaa. Joten ongelma se ei ole, mutta ehti muodostua himon kautta 40 000€ velaksi. Nyt sitten vaan yritetään selvittää sen seurauksia. Hmm... Parin päivän päästä erääntyy vippi.fi 460€ ja suomentililuotto 300€. Tosiaan... 16.2 tulee seuraavan kerran palkka. Synttärit on tässä niin sain lahjaksi 200€. Ne on nyt ainoat rahat tilillä.. Mietin että maksanko sillä edes osan vaikka suomentililuoton maksusta 200€ vaikka 300€ pitäis maksaa.. Tosin elämiseenkin kai ois säästettävä... No 15.2 odottaa sitten tuhti nippu laskujen eriä... Sillon kaikki pankkien korttilyhennykset 6 vippiä. Aina loppukuusta 3vippiä... Vippi.fi, Everyday.fi ja suomentililuotto.fi. Saas nähdä miten tässä keplotellaan eteenpäin... Mutta eikai näille kuun lopun vipeille mitään voi... Ne nyt varmaan ainakin menee perintään... Saas nähdä miten käy helmikuun puolenvälin laskuille.. Tiedä vielä tuleeko palkkaakaan 1500€ vai 1900€ ku ei ole tullut tilinauhaa vielä. Voi olla ettei 1900€ myös riitä :/ tosiaan kun sanoit että lyhennä pienimmistä alkaen pois... Niin pienimmät on näitä 2000€ vippejä... Sitten ne 6000€ korttiluotot...


    • Pastillikarkki27

      Ok. Jos jotain positiivista pitää hakea niin tuossa ei määrällisesti ole montaa, joten velkomustuomioita ei tule myöskään määrällisesti montaa. On kuitenkin sen verran, että makselet tuota noin 3-4 vuotta varmastikin. Ja tämä vain siinä tapauksessa, että lopetat pelaamisen ja ylimääräiset matkat ja muut kulut minimiin.

      Täytyyhän sun hyvä ihminen syödäkin jotain, eli 200 on nyt minimisumma mikä tililläsi täytyy olla. Seuraavasta palkasta katsot mihin riittää. Vaihtoehtoina on nyt useampia.

      a) Velkaneuvoja takuusäätiö (takuusäätiön jonot tällä hetkellä pitkiä, joten lainaa tuolta et saa vähään aikaan ja puoli vuotta pitää olla tilinauha ns. "puhdas", ei yhtäkään merkintää tuhlaamisesta vaikkapa pelaamiseen. Mutta se kestää, jos takuusäätiön lainatakauksen haluat, ja siinä takauksen maksimisumma on noin 34.000 euroa, eli ei siis edes riittäisi. Takuusäätiön sivuilla lukee 26.1 päivitetyn tiedon mukaan: Käsittelemme parhaillaan 26.5.2014 saapuneita takaushakemuksia.

      b) Annat kaiken lainoihin perustuvan mennä perintään ja maksat vain oleellisen = vuokra, sähkölasku, vakuutukset, netti, ruoka jne. Kun aika koittaa niin sovit heti ensimmäisen velkomustuomion jälkeen ulosoton kanssa maksusuunnitelmasta ja mainitset, että lisää tulossa ja tällä ja tällä summalla voit lyhentää per kuukausi. Yleensä periaate ulosoton kanssa on 1/3 nettotuloistasi, mutta saatat saada sen pienemmäksikin.

      c) Teet valikoidun suunnitelman, jossa annat osan mennä perintään ja sitä kautta ulosottoon. Sovit ulosoton kanssa maksusumman ja mainitset, että sinulla on muitakin velkoja, jotka eivät ole ulosotossa, eli vetoat siihen, että saat haluamasi lyhennyssumman per kuukausi ulosottoon. Esim. 500e/kk.

    • Pastillikarkki27

      Ja yksi juttu vielä. Maksuhäiriömerkinnän tulet saamaan, mutta se ei maailmaa kaada. Kämpän vaihto voi olla työläs prosessi, toivottavasti kämppäasiat tällä hetkellä kunnossa. Samoin kaikki uudet vakuutukset jne. Maksat vaan vuokrasi ajoissa niin ei mitään hätää. Suhtaudut oikealla vakavuudella asiaan niin kaikki järjestyy. Sulla on nyt tulossa ns. vittumaisin aika eli se kun postiluukusta kolahtelee kirjeitä milloin mistäkin. Maksuvaatimukset, velkomustuomiot käräjäoikeudesta, ulosoton kirjeet. Niitä ei tarvitse pelästyä. Life is a bitch ja sitä rataa. Se, että sulla on duunipaikka on merkittävää. Jos vain haluat niin haet apua siihen pelaamiseen tai jos koet että et tarvitse niin so be it. Tahdonvoimaa se vaatii joka tapauksessa.

      • voivattu

        Taistelen nyt aluksi vielä, sen mitä pystyn. Niin pitkälle, ettei edes ehtisi aluks ees perinnästä tulla kirjettä. Maksan mitä pystyn, tärkeimmät tietenkin ensin. Ja sitten jää elämiseen se mitä pitää. Jos ei rahat riitä, niin aikaahan kaikki ottaa ennen ku menee perintään/uo. Eli ehkä saa vielä jotain tuosta maksettua pois isommalla summalla, jos korttiluotoista maksettua saa osan pois ja sillä saa jonkun vipin pois... sitä kautta jos pääsis purkaa vippi kerrallaan pois. Saa nähdä. Mutta kiitokset tsempeistä. Paskaahan tää on. Mutta jos ja kun tästä pääsen näistä, toivottavasti näyttää 30vuotiaana paremmalta.. ku nyt 28mittarissa.... niin sitten en enää minkäänlaiseen velkaan kajoa!! huhhuh.


    • Tärkeimmät maksut ovat tietty asuminen(vuokra,sähkö,kotivakuutus jos on). Nämä pitäis aina olla hoidettu ennen velkoja. Sulla on hyvät tulot ja vakiduuni. Kuitenkin vielä olet vippikierteessä kun paikkailet taloutta uudella velalla. Peli täytyis puhaltaa poikki jo nyt tässä vaiheessa. Pankista mitään järjestelylainaa et saa, senhän näkee jo tiliotteistasi miten rahaa olet käyttänyt. Ulosotto on siis varma. Voisit hoidella pienimmät velat pois ja isommat päästät perintään(lisäaikaa). Näin säästät tukevissa käräjöintikuluissa. Paperia alkaa varmasti pukkaamaan postiluukusta mutta tällehän et voi juurikaan mitään. Muista kuitenkin jättää itsellesi rahaa eli älä maksa koko palkalla velkoja. Ainoastaan ne velat jotka saat maksettua 1-2 erässä niin kannattaa maksaa eikä ne sit enää kummittele tulevaisuudessa.
      UO:assa maksaisit siis "yhtä velkaa" et muuta ja samalla sulle jäisi rahaa enemän käyttöön kuin nyt tässä vaiheessa. Toki UO on pitkä tie mutta parissa vuodessa UO:n kulut laskee.
      Oletko valmistautunut maksuhäiriömerkintään? Sehän ei ole maailmanloppu vaan uuden alku. Ehkä opit käyttämään rahaa nyt eri tavalla. Nyt voisit varata ajan velkaneuvontaan ja keskustella asiastasi. Itse sain avun velkaneuvonnan kautta Takuu-säätiöltä joka takasi minulle 34.000€ järjestelylainan omasta pankistani. Tuo laina myönnettiin melkein heti.
      Olin siis jo UO:ssa kun lainaa hain. Lainalla maksettii ihan kaikki velat pois ml vipit ja luotot.
      Jahka saat velkasaldosi alla 34.000€ niin Takuu-säätiö vois tulla kysymykseen.

    • kokemustaon

      Varaa heti aika velkaneuvojalle ja maksa samalla velkoja sen verran pois mitä pystyt. Lisää velkaa ei saa ottaa. Selvitä Takuusäätiön takauksen mahdollisuus. Max takaus on 34 000 € eli muutama tonni pitää yrittää velkoja lyhentää.

    • voivattu

      Ei tätä kyllä jaksa enää... pää sekoaa... työkaveri ehdotti, että anna kaiken mennä vaan perintään eka, ja sitten ulosottoon.. sillä aikaa ennen ku alkavat ottaa tilistä 1/3 niin ehtii kerätä ainakin 3-4 palkkaa.. eli sellasen 7-8 tonnia tilille... nostais sitten 5-6 pois... ja alkasivat ottaa UO niitä velkoja sitten 5kk:n päästä palkasta... ois vähän ees elämiseenkin rahaa sitten... äähhh... en tiiä.. jaksamistahan tää vaatii..

      Muuten, jos ulosottoon velat menee... siis alkaako joku oikeusprosessi? kuullostaa siltä, että oon joku rikollinen. Tarviiko ite mennä siis tuomarin eteen istumaan ja sanomaan, ettei oo rahaa velkoja maksaa... vai tuleeko kaikki laskut yms. postit kotia ja uo mies ottaa yhteyttä ja sitä kautta alkaa homma menee eteenpäin?

    • ex_vippaaja puhuu asiaa. Etkä sinä mihinkään tuomarin eteen joudu. Velkojat laittaa asiansa käräjäoikeuteen, josta sinulle tulee ilmoitus. Siellä ne sitten käsitellään hyvässä järjestyksessä ilman sinua ja päätyvät sieltä sitten tuomion jälkeen ulosottoon. Muista myös perintätoimistoilta pyytää perinnän keskeyttämistä ja saatavien siirtoa oikeudelliseen perintään, jotta eivät voi sinulle tolkuttomia perintäkuluja lisätä. Lain mukaan sinulla on oikeus pyytää perinnän keskeyttämistä. Itse olen samassa tilanteessa ja päästin lopulta kaiken ulosottoon. Nyt ei ole kuin yksi paikka, minne maksan ja yöni kuluvat nukkuessa, ei stressatessa maksamattomia laskuja. Tsemppiä sinulle ja kyllä se aurinko vielä sinnekin paistaa :)

    • voivattu

      Meneekö minun yksityiselle vuokranantajalle tieto, jos minulta menee luottotiedot ja UO kutsuu?

      • Tiedustelijaneito

        Tämä kiinnostais itteänikin. Entä miten vakuutusyhtiöt suhtautuu, esim. miten käy kotivakuutuksen? Saako vakuutusyhtiö ilmoituksen tästä? Itsellä kun siis on kotivakuutus tällä hetkellä, kuten on myös luottotiedotkin, mutta alkaa näyttää siltä että jollei paria lainaa saa soviteltua pienempiin eriin niin kalpaten käy. Monessa paikkaa kun on kirjoitettu että on miltei mahdoton saada kotivakuutusta jos luottotiedot on menneet. Itselläni taas vuokrasopparissa lukee ehtojen kohdalla että voimassaoleva kotivakuutus on oltava. Eli pelottaa tässä nyt se että jos luottotiedot menetän niin menetänkö samalla myös asunnon?


      • nimimerkintakaa

        Vuokranantajalle tai vakuutusyhtiölle tieto ei mene, ja vaikka menisikin ei sillä ole merkitystä. Tiettyjä sopimuksia (vuokra/vakuutus ym.) tehtäessä luottotiedot saa tarkistaa, mutta periaate on että kun sopimus on tehty se on tehty, eikä sitä voi irtisanoa ellei sopimusehdoissa ole nimenomaisesti mainittu maksuhäiriömerkintää sopimuksen irtisanomisperusteena. Eli kun maksatte vuokranne ja vakuutusmaksunne ajallaan, ei maksuhäiriömerkinnästä ole niiden suhteen mitään merkitystä.


    • maksusopimuksia

      Minä maksaisin noita korttimaksuja ja antaisin vipit mennä perintään, jos on joku pienempi vippi sen vois myös maksaa pois. Kyllä perintätoimistojen kanssa saa sovittua suht pieniä kuukausimaksuja. Perinnässä on se hyvä puoli että kun alkuperäinen luotto on irtisanottu korkoa menee enää7,5 %(vuotuinen) ja silloin laina myös lyhenee.Mulla meni juuri Everydayn luotto Gothiaan perintään ja sen sijaan että olin tapellut 400 euron kuukausimaksuilla ja 60% vuosikorolla sain nyt 70 euron kuukausimaksuja. On muutama muukin vippi jota olen päästänyt perintään. Ok on ihan OK firma,ensin ehdottivat jotain 7 erää mutta sitten kun soitin niin helposti sain sen 12 erään. Pahin on mun kokemukseni ollut Lindorff ne katkaisivat luottosopimuksen heti kun yksikin päivä maksu myöhässä.

      Mutta TS takaus olisi tietysti parasta mitä voisit saada. Ensin pitää vain saada lainamäärä pienemmäksi.Silloinkin tulee maksuhäiriö mutta se kai poistuu muutamassa vuodessa.

      • voivattu

        Kiitos. Tuo ois paras ratkaisu, mietin vain miten käytännössä onnistuu. Kortilainojen kanssa pärjäis vaikka niitäkin on, mutta lyhennykset "vain" 3-4% kuussa... Ja nehän maksaessa tippuu vielä hitaasti mutta varmasti.. Sitten vaan se asia, vipit ----> vipit ->>>> perintä.. Eli pikkuvippejä ei ole.... Vipeistä "pienen" taitaa olla credit24n 1500€ luotto. Mutta sitten ku on jo esim näitä.. Onnen.fi 3000€ luotto 24kk maksuajalle 197€/kk maksulla.. Sitä olen kyllä saanut lyhennetty ja sitä on n. 2700€ jäljellä... Niin jos tollanen menee perintään ja on vielä 21erää jäljellä... Niin liekkö perinnässä tollaseen vippiin saa mitään 50erän maksuja että tuokin summa tuosta pienentyis? Kiitos vastauksista tähän mennessä. On tää vaikeeta. Ja emännän kanssa keskusteltiin just ensimmäistä kertaa asiat miten ne todellisuudessa nyt on... Että hän taitaa lähtee ja pitäs jäädä yksin tähän kämppään (580€/kk vesi 28€/ kk) eli rapiat 600€/kk. Laskin että jos UO ottaa 1/3 palkasta jos sinne joudun... Ja vähimmillään kuussa tulee 1500€.. Eli UO jälkeen 1000€ käteen... Siitä 608€ vuokraan... Eli jää noin 400€, siitä 93€ opintolainan vähennykseen... Jäis käyttövaraa kuussa 300€ huonoimmillaan jos lisiä ei tule ja siihen kk ruoat ja muut laskut puhelin yms. Äähh.. Tuntuu elämältä lähtevän pohja. Eijaksa ei! Täytyy vaan yrittää jotain.


      • zx11

        Kannattaa muistaa että ekan maksuhäiriömerkinnän myötä kaikki luottokortit ja tilit lakkautetaan eli et voi enää nostaa niiltä luottoa. Voit ainoastaan maksaa luottoja pois sovitun mukaisesti. Niistä ei siis ole enää "hyötyä" kun merkintä tulee.


      • Anonyymi

        Nordea irtisanoo kaikki voimassa olevat luottokortit, jos menee yksikin Nordean lasku perintään.


    • Pensaskerttu

      Etsi äkkiä halvempi asunto itsellesi kun luottotiedot on kunnossa vielä...

    • velkaneuvoja

      On sulla hyvät tulot, jos 38th vuodessa niin keskimääräiset bruttotulot yli kolme tonnia. Tuo 2 th käteen siis. Ihan on rahaa millä maksaa. Ei kannata antaa mennä ulosottoon, korot ja kulut ovat sikamaiset. Velkaneuvontaan ja pikana, kunnalliseen tai srk lla on omia. Saat tuon 35 varmasti noin parissa kolmessa vuodessa nollille ja opit uuden elämäntyylin. Tuolla rahalla saa jo suuriakin säästöjä aikaiseksi. Itse samat tulot ja oma kokonaan maksettu asunto ja muuta omaisuutta.

      • voivattu

        Eipä sieltä velkaneuvonnasta mitään konkreettista apua saanut. Nytkin tässä ekaa kertaa jäi vippi.fi ja suomentililuoton erät 300€ ja 460€ maksamatta. Kävin siellä velkaneuvojalla aikoja sitten ja ehdotti sitä takuusäätiötä, mutta 34 000€ myöntävät maksimissaan ja mulla velat varmaan yli 40 000e. Että eipä velkaneuvonta nyt hirveesti pysty tekemään. Eikä tule 2th käteen... nytkin tulee tässä kuussa 16.2 1450€ kun ei lisiä näy.... ja laskuja ois edessä 2200€ kk:eriä maksettavana jäi maksamatta nyt tuo 450€ ja 300€... että enpä tiiä mikä avuksi... pitäähän nuo varmaan ulosottoon laskea.. Varmasti saisin nää velat muutamassa vuodessa nollille jos yhteen paikkaan maksasin... kymmenisen vippiä monia luottokortti velkoja tapissaan joka kk lyhentää niin ei rahat nyt riitä..


    • tarina44

      Olen ollut samassa tilanteessa vuoden 2011 kesällä ja syksyllä vielä yritin sinnitellä. Viimeinen virhe oli yrittää hoitaa velalla velkaa. Älä kokeile sellaista. Nuo sinunkin summat ovat sellaisia, ettei siitä mitään hyvää seuraa. Itselleni oli helpotus päästää kaikki ulosottoon ja maksaa yhteen paikkaan. Jos jotain yrität hoitaa niin pienimpiä pikavippejä, mutta vain jos pystyt palkkarahalla maksamaan. Perintätoimistot tekivät kohtuullisia maksusopimuksia, mutta eihän siitä mitään tullut kun yritti 20:ä sellaista hoitaa. Uo alkoi 03/12 ja vielä on 35000 velkaa jäljellä. Nelisen vuotta mennee kun noin 900-1000 menee joka kk. Pari pientä vippiä olen hoitanut tässä samalla perintätoimistojen kanssa, mutta enempään ei pysty, että leipääkin pöytään saadaan. Kohdallani Takuusäätiön takaus ei ole vaihtoehto, koska laskevat maksuvarani ulosottoakin tiukemmin.

      Ymmärrän erittäin hyvin ahdustuksen ja häpeänkin tunteen. Mutta ainakin minulle uo on ollut helpotus ja olen jo kolmen vuoden ajan nukkunut yöni hyvin :)

      • voivattu

        Siis..joo... UO se varmasti odottaa, kannattaa tosin varmaan ottaa kotivakuutus tähän kämppään vielä ku luottotiedot tallella. Jos tuo emäntä nyt päättää lähteä tästä ku muutenkin jo mennyt ennen tätä vähä kehnosti. Ku nyt on emännän nimissä kotivakuutus. Mutta jos velat sulla mennyt UO niin miten vieläkin hoidat velkoja perintätoimistojen kanssa? Eikös ne mee kaikki UO eikä jää roikkumaan ja kasvamaan korkoa mihinkään perintään? Laskin tuossa että itsellä ku laskee kaikki lainat yhteen niin varmaan sellanen 43 000€ on oikea summa.... tuo varmaan nousee ulosotossa yli 50 000€? Että menee varmaan 5-7 vuotta siellä sitten :/


      • tarina44

        Ehdin parista velasta sopia maksusuunnitelmat ennen kuin laittoivat ne uo:n niin siksi se onnistui. Ja esim. Lindorff, jolle mulla on ulosotossa tällä hetkellä neljä eri velkaa, olisivat kyllä halukkaita neuvottelemaan siitäkin, että jäädyttäisivät korot, jos alkaisin maksaa suoraan heille eli ottaisivat tällöin velat pois uo:sta. Mutta tällä hetkellä se on itselle yksinkertaisesti mahdotonta, koska uo nappaa kuitenkin sen saman summan riippumatta kuinka monta velkaa siellä on.


    • Sama tarina kuten edellisellä. Vipeistä ja muista veloista, laskuista tuli n. 30 kpl erillisiä saatavia. Velkaneuvonnassa laitettiin paperit T-S:öön kun velat tuolloin yht. n.24.000e. Hakuaikana meni n. kymmenkunta ulosottoon asti. Kun niitä vihoviimeisiä velkoja lopuksi lasketiin oli velkojat tippuneet n. 15 kpl mutta velkasumma noussut käräjäkulujen takia pikkasen yli 34.000e. Onneksi ei haitannut jo luvattua takausta. Päätin samana päivänä kun velkaneuvojalle ajan varasin että peli poikki, maksan vain sen minkä saisin heti tai parissa erässä maksettua jotta ei menisi haasteelle. Isommat velat siis jäi hoitamatta ja ne sitten ekana pätkähti käräjien kautta ulosottoon. Toki tuli myös järkeistettyä myös omia kulutustottumuksiakin, kaikki ylimääräinen siis pois. Tiukkaahan se teki, onneksi palkanlisät pelasti tilannetta ajoittain.
      Aina hoidin asumiskulut ennen muita, pienempiä velkoja makselin jos pystyin jopa uo:ssa ollessa. 8 kk kesti haku ja lainan nosto. Nyt makselen yhtä lainaa vielä 2 vuotta, sitten velaton.

    • voivattu

      Todella hieno tunne, kun yrittää sopia näistä maksuista. Eli mulla eräänty nyt 31.1 300€ erä suomentililuotto firmalle. En sitä pystynyt nyt siis maksamaan, niin soitin sinne miten toimitaan. Vastaus "Jos että pysty nyt maksamaan tammikuun lopun erää, niin voitte myös maksaa helmikuun lopussa kahden erän maksun eli yhteensä 600€" Sanoin että se on kyllä vähän liikaa... että mitäpäs jos lasku menee sitten perintään. Vastaus "No jos että maksa tammikuun, ettekö helmikuun erää. Tällöin lasku siirtyy perintään." Kysyin... saakos perinnässä sitten laskua pienempiin eriin kun tuo 300€. Vastaus "No perintä tekee yleensä vuoden maksusopimuksia, joten ku meillekkin tuo 2000€ luoton maksaminen on n. vuoden niin eipä siellä perinnässä varmaan hirveän paljon pienemmäksi eriä saa ja lisäksi sinne tulee perintäkulut. Joten suosittelisin vain maksamaan nyt ajallaan maksut." Aha... eli sellasta tää perintä... että itellä kun kaikki näitä 1500-3000€ vippejä... niin tuskin ne erät hitto siellä kenenkään perinnässä pienenee... voi hiton hitto tätä masennusta :/

    • voivattu

      Onnistuisko valehtelemalla saada santanderilta vaikka 40 000€?? Mitä seuraamuksia jos tollasesta jää kiinni? Sais ainakin maksettua kaikki velat pois, ja maksais santanderille sitten vaan yhtä. Ei varmasti tule 38 000€ tuloilla 40 000€ lainaa sieltä, vaikka meniskin läpi ettei mulla muita lainoja ole. Mutta ajatus vaan... tässä alkaa pikkuhiljaa vaipua epätoivoon..

      • Pakkorako

        Ei onnistu mitenkään. Noin isoon lainaan Santander vaatii takuuvarmasti palkkatodistuksen. Lisäksi kysyvät sinulta mitä muita lainoja sinulla on.

        Santander taitaa olla yksi niistä 15 firmasta jotka ovat yhteistyössä Asiakastiedon kanssa. Eli saavat Asiakastiedosta listan ainakin osasta muita lainojasi jotka sinulla on jo. Joudut siis valehtelusta kiinni välittömästi.

        Ei tuossa sinun tilanteessasi ole enää muuta vaihtoehtoa kuin laskea nuo isommat lainat ulosottoon. Sitä kautta sitten lyhentelet niitä kunnes koko velkasaldosi on alle 34 000, ja siinä vaiheessa haet Takuusäätiön takausta. Sen kanssa sitten saattaa pankkilaina irrota.

        Jos pystyt edes yhtä lainaa lyhentämään ilman että se menee ulosottoon niin se on kaikki plussaa. Jää ainakin sen kohdalta ulosottomaksut ja oikeudenkäyntikulut pois.

        Ai niin ja yksi vaihtoehto vielä. Sanoit että olet hakenut pankkilainaa vaikka mistä mutta et saa vaikka on takaajat. Tosiaan pankki ei juurikaan enää lainaa pelkillä takaajila.. Mutta olisiko esim. vanhemmillasi laittaa omistusasunto pantiksi? Se olisi kaikkein järkevin ratkaisu ja tulisi maksamaan kaikkein vähiten ylimääräistä. Tosin sitten sinun pitäisi todellakin ryhdistäytyä ja muuttaa rahankäyttöäsi radikaalisti. Tuskin haluat että vanhemmiltasi menee koti alta.


      • 20plus14

        Pelivelat ei riitä? Vippejä ja lainoja olet ottanut petokseen asti ja nyt aiot tehdä vielä yhden jättipetoksen lisää?

        Älä vallan hulluksi rupea! Pilaat kaiken jos et nyt ole rehellinen ja kärsivällinen. Maksat kaiken mahdollisimman nopeasti pois. Sitä on turha murehtia makseletko normaaleina laskuina vai ulosottona, pääasia että maksat nyt koko ajan kaiken mitä voit.

        Ei mene kauankaan loppujen lopuksi kun olet velaton. Ja sitten pysyt velattomana, ei ainakaan mitään järjettömiä velkoja enää.


      • 3plus4
        Pakkorako kirjoitti:

        Ei onnistu mitenkään. Noin isoon lainaan Santander vaatii takuuvarmasti palkkatodistuksen. Lisäksi kysyvät sinulta mitä muita lainoja sinulla on.

        Santander taitaa olla yksi niistä 15 firmasta jotka ovat yhteistyössä Asiakastiedon kanssa. Eli saavat Asiakastiedosta listan ainakin osasta muita lainojasi jotka sinulla on jo. Joudut siis valehtelusta kiinni välittömästi.

        Ei tuossa sinun tilanteessasi ole enää muuta vaihtoehtoa kuin laskea nuo isommat lainat ulosottoon. Sitä kautta sitten lyhentelet niitä kunnes koko velkasaldosi on alle 34 000, ja siinä vaiheessa haet Takuusäätiön takausta. Sen kanssa sitten saattaa pankkilaina irrota.

        Jos pystyt edes yhtä lainaa lyhentämään ilman että se menee ulosottoon niin se on kaikki plussaa. Jää ainakin sen kohdalta ulosottomaksut ja oikeudenkäyntikulut pois.

        Ai niin ja yksi vaihtoehto vielä. Sanoit että olet hakenut pankkilainaa vaikka mistä mutta et saa vaikka on takaajat. Tosiaan pankki ei juurikaan enää lainaa pelkillä takaajila.. Mutta olisiko esim. vanhemmillasi laittaa omistusasunto pantiksi? Se olisi kaikkein järkevin ratkaisu ja tulisi maksamaan kaikkein vähiten ylimääräistä. Tosin sitten sinun pitäisi todellakin ryhdistäytyä ja muuttaa rahankäyttöäsi radikaalisti. Tuskin haluat että vanhemmiltasi menee koti alta.

        "Mutta olisiko esim. vanhemmillasi laittaa omistusasunto pantiksi? Se olisi kaikkein järkevin ratkaisu ja tulisi maksamaan kaikkein vähiten ylimääräistä."

        Te ehkäpä sinä itse voisit antaa asuntosi pantiksi? Se olisi kaikkein paras ratkaisu ja osoittaisi sinusta todellista ihmisrakkautta.


      • Pakkorako
        3plus4 kirjoitti:

        "Mutta olisiko esim. vanhemmillasi laittaa omistusasunto pantiksi? Se olisi kaikkein järkevin ratkaisu ja tulisi maksamaan kaikkein vähiten ylimääräistä."

        Te ehkäpä sinä itse voisit antaa asuntosi pantiksi? Se olisi kaikkein paras ratkaisu ja osoittaisi sinusta todellista ihmisrakkautta.

        No mutta enhän minä tunne aloittajaa ollenkaan, aivan ventovieras. Tietenkään en laittaisi omaa asuntoani pantiksi kenenkään tuntemattoman lainaan.

        Minulla ei ole lapsia joten sikäli en tietysti voi varmasti asiaa tietää, mutta olen käsittänyt että monet vanhemmat rakastavat lapsiaan ja haluavat auttaa heitä hinnalla millä hyvänsä, jos nämä ovat jotenkin onnistuneet sotkemaan elämänsä.

        Tietenkään kaikillla vanhemmilla ei ole edes mahdollisuutta auttaa, siksi kysyinkin "olisiko esim. vanhemmillasi laittaa omistusasunto pantiksi".

        Totuushan on että tuo olisi järkevin ratkaisu. Tuolla tavalla saisi lainan kaikkein pienimmällä korolla ja kaikki perintä- ja ulosottomaksut jäisivät kokonaan pois. Säästö olisi tuhansia euroja.

        Huom! Tuo ratkaisu tietysti vaatisi sen että aloittaja sitten todellakin ottaisi opikseen, maksaisi lainansa takaisin ja lopettaisi hörhöilynsä. Tuonkin toki sanoin viestissäni: "osin sitten sinun pitäisi todellakin ryhdistäytyä ja muuttaa rahankäyttöäsi radikaalisti. Tuskin haluat että vanhemmiltasi menee koti alta."


      • voivattu

        Tämä ei onnistu, toinen vanhempi sairaseläkkeellä vaikka eläkeikäkään ei vielä täysi. Äiti jää pian eläkkeelle ja eläkä on aika riittämätön. Ei heillä todellakaan ole mitään varaa. Eikä varmasti danske antais lainaa vaikka talo tai kaks ois pankkina!!! Ja kyllä tää pitää itse selvittää nyt. Vanhemmilleni en ikinä asiaa edes valaise, koska tiedän isäni reaktion ja toiseksi muutenkaan ei kannata sanoa. Koska rahallisesti he eivät voi auttaa. Tienaan nytkin yksin paremmin ku he yhteensä.


    • virheistäoppineena

      Anna mennä ulosottoon.ite olin samas tilantees ollu jo vuosia, kunnes v.2009 päätin et nyt riittää.mulla oli kaikki mahdolliset vipit ja luotot mitä suinki olin keksiny ja annoin kaiken mennä ulosottoon, ihan senki takia etten yksinkertasesti enää tienny mihinkä kaikkialle edes olin velkaa.sen päätöksen ku tein oli fiilis tosi loistava.uo ottaa sen tietyn summan kk ja se on siinä.enne ei jääny tileistä penniäkää rahaa käyttöön ku oli nii vitun paljo laskuja ja kaikkia yritti yhtä aikaa hoidella.aina kortit tapissa jne jne.no nyt joulukuussa 2014 sain viimesetki uo:t maksettua ja ainaki mulle se oli ehdottomasti viisain ratkasu.

      • hurtti

        Onnea sulle!! Muistatko vielä, millanen velkojen kok.saldo oli ja paljonko vuodessa tai kuussa lyhensit? Kiinnostaa muiden kokemukset kun en ihan osaa laskea että kauanko kestää.


      • voivattu

        Kiitos. Niin se kai kannattaa tehdä. Mutta miten... Maksanko nyt MITÄÄN vai jätänkö kaiken paitsi tietty vuokrat ym. Puhelinlaskut jne maksamatta. Velkoja siis 9vippipaikkaan Svea,lainaamo,handelsbanken,nordea ja op luotot. Jos jätän nyt maksamatta ja keräisin tulevia paskoja aikoja varten parit palkat? Kauankohan menee aikaa nyt ulosottoon asti, että saisin varmaan jokusen tonnin säästettyä. Kuitenkin jos nää UO menee niin kannattaako nyt pieniäkään osia maksaa. Mitään en kuitenkaan kokonaan saa maksettua. Kuka muuten pankkien UO:t hoitaa? Pankki itse.


    • Jos teet päätöksen päästää velat uo:oon niin nyt hoidat itsellesi ne asiat joita et enää saa kun eka merkintä tulee. Se tulee yleensä yllätyksenä kirjeen muodossa Asiakastiedolta.
      Eli ainakin kotivakuutus, vaikka kaikista halvin kannattaa aina olla. Ehkä jokin puhelinliittymä. Kortit myös lähtee eli saat visa-electronin pankistasi. AINA maksa asumismenot, niistä ei saa säästää. Kannattas myös miettiä kulutustottumuksia eli kaikki turha pois esim lehdet, kalliit puhliittymät/nettiliittymät. Prepaid on ok, ei tule laskuja eli velkaa. Sullahan ei ole pieniä velkoja vaan kaikki noita isoja eli kannattais nyt sitten säästää kaiken mitä saat ennenkuin uo alkaa. Uo alkaa (yksittäisen velan) noin 3-4 kk kuluessa viimeisestä perintäfirman vaatimuksesta(maksuvaatimus). Itse laittaisin tuon summan joka jää käteen, kun et maksa laskujasi, sukanvarteen tulevia aikoja varten. Makselet sitten velkoja kun uo:n aika tulee palkastasi. Pankkien velatkin menee uo:n kautta. Vain sellaset velat jotka sais heti pois ennenku menee haasteelle kannattaa maksaa toki. Näin se vaa menee :(

    • voivattu

      Sellaista kyselisin vielä, että kun oli puhe että 3-4kk menee varmaan vasta ku UO:sta tulee yhteydenottoja. Koska vielä ei ole perinnästäkään tullut, tosin nyt ekaa kertaa ikinä jäi lasku maksamatta tammikuun lopussa siis. Itseasiassa kaksi laskua. Se vippi.fi ja suomentililuotto. Eli kysymys: Ku keskusteltiin tuossa ylempänä, että ku ei ole ku isoja... 2000-3000€ vippejä... niin ei kannata niiden osia alkaa makselee... vaan säästää nyt rahaa pahaapäivää varten ku siellä ulosotossa on sitten joo tiukkaa olla... MUTTA... voinko pitää omalla pankkitilillä nyt 3-4kk palkat enkä maksella ku pakolliset menot.. vuokra yms yms. Mutta lainat ja vipit jätän maksamatta. Ja sitten ku se UO kutsuu.... niin saisin tilille säästettjotainyä nyt 5500€ ja sitten tulee jossain vaiheessa se UO kutsu ja palkasta ulosmitataan se 1/3 aina.... niin viekö se UO mies siitä palkasta aina sen 1/3 vai ottaako ne niistä mun tilillä säästöissä olevista varoistakin sitten hitto sen rahan???? Vieköhän ne kaikki jos nyt säästelisin kaikki tilit ennen ulosottoa. Vai pitääkö käydä aina tuhti nippu rahaa nostamassa automaatista, ettei ne saa vietyä niitä sitten?

      Ja muutenkin, miten tuo UO toimii.... siis ekana pankeista ja vippipaikoista alkaa tulla hirveesti perintäkirjeitä? No sitten niitä tulee monesta paikkaa ne muutamat perintäkirjeet... mutta sitten kaikki menee ajallaan UO.... niin soittaako joku UO mies mulle, vai tuleeko siltäkin postitse jotain paperia... Mites.... tuleeko sitten UOn aikana vielä vuodenkin päästä joka kk hitosti sitä postia? Vai tuleeko vaan yks paperi joko kk ulosotosta? Netpostikin on käytössä... niin jotenkin ois kiva jos kaikki menis sinne... mutta taitavat raijata kaiken kotia oikein nöyryyttävästi?

      • Käteistäpeliin

        Kun sinulle tulee ensimmäinen velkomustuomio käräjäoikeudesta ja velka siirtyy ulosottoon, ulosottomies ottaa sinuun yhteyttä ja tehdään ulosottoselvitys. Se voi olla joko suppea tai laaja. Suppeassa ulosottoselvityksessä ulosottomies selvittää ainoastaan mitkä ovat kuukausittaiset säännölliset tulosi (palkka, työttömyyskorvaus, eläke jne) ja niistä sitten ryhdytään ulosmittaamaan. Laajassa ulosottoselvityksessä katsotaan myös mitä omaisuutta sinulla on.

        Sen ulosottoselvityksen laadun määrää se mitä velkoja joka asian on siirtänyt ulosottoon, on vaatinut, ja kyllä niistä valtaosa vaatii että tehdään se laaja ulosottoselvitys.

        Ja siinä vaiheessa kun vouti huomaa että sinulla on tilillä tuhansia euroja käteistä niin ne lähtevät satavarmasti kaikki. Niitä ei koske edes mikään suojaosuus.

        Joten jos ajattelet vararahastoa säästää tänä aikana niin älä hyvä ihminen säästä pankkitilille.

        Ulosottomiehellä on oikeus saada pankeista tietoa siitä onko sinulla tiliä niissä, joten älä kuvittele että pystyt valehtelemalla piilottamaan jonkun pankktilin.


    • tarina44

      Uo käyttää nykyisin netpostia. Mutta ensin jokaisesta velasta tulee kotiin kirje käräjäoikeudelta ja mitä nopeammin vastaat heidän haasteeseensa (siis palautat vain mukana tulleen tiedoksiannon) niin sitä nopeemmin uo alkaa. Uo lähettää jokaisesta velasta laskun ja kun ekan sellasen saat niin soita heti uo-miehellesi, jonka yht.tiedot on laskussa, ja kerro tilanteesi. Kyllä se siitä! Joka kk saat maksukuitin sinne netpostiin kun se uo alkaa. Tilillä ei kannata isoja summia säilytellä enää sitten kun ekan tiedoksiannon käräjäoikeudelle olet palauttanut.

    • Tosiaan nykyään Netpostilla, ei tullut mieleen. Vielä 2012 tuli jokainen muikkari postiluukusta...
      Tässä vaiheessa uo ei vielä mene tilillesi mutta itse kuitenkin pistäisin tilipäivänä sukanvarteen tililtä jo nyt. Kun aikanaan sovit että uo ottaa palkastasi niin yleensä heti sauraavasta palkasta ottaa vain sen 1/3. Varmaan tutkii tilisi ekassa tapaamisessa ulosmittaustilaisuudessa ja tuskin ottaa kantaa sen enempää. Jos siellä on jotain tuntuvasti niin saattaa kiinnostua tuolloin... mutta jos palkasta saa uo otettua niin tuskin koskee tiliin.

      Ekaksi tulee siis 1 maksumuistutus, sitten 2 maksumuistutus, lopuksi maksuvaatimus. Laina irtisanotaan ja siirretään perintään. Sieltä taas 1-2 maksumuikkaria tjsp, sitten haasteilmoitus käräjäoikeudelta(kaikki ei välttämättä laita koskaan velkaa käräjille, pitää siis itse pyytää sen siirtämistä). Tuomio tulee aikanaan siitä ei tule ilmoitusta, A-tiedosta ilmoitus ekasta maksuhäiriömerkinnästä, UO lähettää vireilletuloilmoituksen jossa lasku jolla maksaa koko velka pois, ilmoitus saapua ulosmittaamistilaisuuteen, menet ja sovit miten hoidatte velan. Joka kk uo lähettää erittelyn mihin ovat kohdistaneet velkojen maksun. En välttämättä enää muista kaikkia vaiheita enää oikein mutta jotenkin näin.

    • ressunen

      Netposti on siinäkin mielessä hyvä, että ei tuu paperikaaosta kotiin ja kaikki säilyy kuitenkin visusti tallessa.

    • voivattu

      Kiitoksia hyvistä vastauksista. Saas nähdä paljon tuota palkkaa tulee nyt 16.2. En taida vielä säästää kaikkea... Maksan ne osat mitkä voin.. katon sitten mitä jää maksamatta ja miten pystyn elämään...

      Sellainen tuli vielä mieleen, eli että jos UOhon annan kaiken jossain vaiheessa mennä... Niin tilille siis rahaa ei kannata pahanpäivän varalle säästää... Mutta... jos nyt aattelee... että sinne jää kaiken UO:n, vuokran, muiden tärkeiden laskujen yms jälkeen jotain satasia.... ja elän todella niukasti... Jos siis esim. jossain vaiheessa oon saanut säästettyä tilille ankaralla säästöllä vaikka pari tonnia... ja ne on siellä tilillä... Niin nappaako ne siitäkin kaikki rahat??? Vai jos ajatellaan nyt, että tilille oon säästönyt joka kk. sen 100-200€ ja vuoden sisään siellä ois 2000€... saan palkan esim. 15pvä 1500€.... niin tilillähän silloin pitäis olla 2000€ 1000€ koska 1500€ 1/3 vie ulosotto. Eli jättääkö se ulosottomies edes omia säästettyjä rahoja sinne? Vai viekö se tuon 1/3 lisäksi mun säästöt mitkö UOn aikana oon saanut vielä säästetyksikin??

    • Sulla on sen verran iso velkapotti menossa uo:oon että kyllä ne ylimääräset taitaa mennä, jos siis tonneja siellä meinaat makuuttaa. Jokune satku saa olla rauhassa.
      Muista että maksat ne jotka saat hoidettua pois kokonaisuudessaan 1-2 erässä. Esim 6000€ velan hoito kk vaikka 500€ on ihan turhaa, menee kuitenki käräjille ja uo:oon.. kuluja tulee lisää useita satasia eli plus miinus nolla-hyöty.
      Itse säästin myös aikoinani virtuaalitilille. Hommasin sellaisen prepaid MasterCardin. Kortille(tilille)pystyi lataamaan rahaa ja nostamaan tarvittaessa automaatilta sekä maksamaan nettiostoksia. Kyseisellä kortilla vuokrasin kerran kulkuneuvon ulkomailla ollessa.

    • voivattu

      Hehheh... soittivat vivus.fi paikasta... "Teillä on maksamatta erä onnen.fi lainaa" joo kyselin että vittuako sieltä soittelette ku niillähän on omatkin sivut... no siis vissiin samaa lafkaa... mutta joo.. sanoin etten maksa, ku tilanne on mikä tää nyt on. Neiti puhelimessa sanoi ku kysyin perinnästä "No meidän perintä katsoo että laitetaanko perintään vai meneekö suoraan oikeudelliseen perintään" Siis voiko suoraan mennä oikeudelliseen perintään.. eli UO;ta meinaavat? No helvetti... luulin ettei niin voi tehdä, ja puhu tyttö varmaan paskaa. Mutta kaippa se ihan mahtava homma tässä mun hommassa ois, että jos menee suoraan oikeudelliseen. Koska ulosotto mua tässä muutenkin kutsuu... niin ei menis sitten perintäkuluja ainakaan tästä lainasta jos suoraan UO. Mutta ihmettelin vaan ku sanoi että niiden perintä päättää meneekö perintään vai suoraan oikeudellisiis... ihmeellistä... intrum justitia ja ok perintä niiden perintää kuulemma hoitaa... sen verran osas kertoa..

      • tarina44

        Ei voi mikään tuollainen laina mennä suoraan oikeudelliseen perintään.

         Joukko julkisyhteisöjen perimiä velkoja on säädetty suoraan ulosottokelpoisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että velkojan ei tarvitse hakea saatavalleen erillistä ulosottoperustetta tuomioistuimesta. Tällaisia saatavia ovat esimerkiksi:

        Kunnan/kuntayhtymien sairaalamaksut sekä terveyskeskusmaksutPäivähoitomaksut sekä muut sosiaali- ja terveyshuollon asiakasmaksutTelevisiomaksutPysäköintivirhemaksut ja joukkoliikenteen tarkastusmaksutVerotPakolliset liikennevakuutusmaksut


    • Mikäs tilanne aloittajalla nyt? Oletko jo päättänyt miten toimit? Velkahan on aina irtisanottava ja sitten perintään. Poikkeuksena nuo julkisyhteisöjen perimät velat. Niistähän ei maksuhäiriömerkintää heti tule koska eivät tuomioistuimen vasaran kautta mene.
      Sitten kun velka mene perintään niin sitten voikin asiaa nopeuttaakseen pyytää perinnän keskeytystä jotta velka siirtyisi nopeammin ulosottoon. Tässä alla linkki perinnän etenemisestä.

      http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/perinta/perintakulut-ja-perinnan-eteneminen/

      • Kaahilainen

        Joo juuri näin..

        Kun saat niistä lainoista kirjeet perinnästä, mitä et aio maksaa, niin keskeytytä heti perintä, niin säästät tosi paljon kuluja, jos on varmaa, että päästät ne käräjille.

        Tee vastineet joka haasteeseen tarkkaan, ettei sinulta vaadita mitää ylimääräsiä kuluja, koska moni vippipirma tekee sitä.


      • voivattu

        Tilannehan on siis se, että vippejä on edelleen niihin 9 paikkaan on svea lainaa reipas 5000€, lainaamo.fi yli 5000€ ja sitten atiiviraha yms pankkiluotot x3 jossa jokaisessa luotot 6000€ tapissa. nuo 9 vippiä tapeissaan... Eli UO se menee nyt väistämättä.. enää ei vaan jaksa miettiä.. nyt tulleet ekat maksumuistutukset vippi.fi ja tän kuun lopussa sinne pitäis maksaa viimeistään ku on jo toinen maksumuistutus sieltä... no nyt tuli siis sitten sieltä onnen.fi sitä hämärää puhelua... mutta niiltäkin siis tulossa maksumuistutusta varmaan kohta.... äähh... raskasta on... pelottaa paljon 9 vippiä nuo muut lainat kasvaa ensinnäkin perinnässä korkoa oikeudelliset kulut sitten vielä siihen ku sinne asti menevät kaikki... millon lie sitten uo alkaa ja paljonkohan kaikkien menemisen jälkeen UO on kulut kasvaneet... varmaan sellanen 45 000€ ---> 60 000€... jeejee... voi hitto :/


      • sinänsäniinmerkitystä
        Kaahilainen kirjoitti:

        Joo juuri näin..

        Kun saat niistä lainoista kirjeet perinnästä, mitä et aio maksaa, niin keskeytytä heti perintä, niin säästät tosi paljon kuluja, jos on varmaa, että päästät ne käräjille.

        Tee vastineet joka haasteeseen tarkkaan, ettei sinulta vaadita mitää ylimääräsiä kuluja, koska moni vippipirma tekee sitä.

        Säästää 25€, 12€ tai 7€ perintäkuluissa, eli sen toisen kirjeen hinnan.


    • mnbf

      Onko sulla auto käydössä

      • 35-35

        Ei ota autoa ulosottomies, kun pitäähän herran päästä käymään töissä.


      • åpoi

        Miten kallis auto on. Ite pelkään auton ulosmittausta ja samoin käyn töissä. Velat on sama luokkaa kun sul. Autokaupasta kyselin ja sanoivat 10000 mun auto maksaa ja se on rahoitusyhtiön auto eli 6500 vielä sinne velka. Sieltä jäisi n. 3,500 mulle ja saisin vanhemman auton, mutta pelkään miten kauan sillä ajaa. työmatkat ovat päivittäin n. Olen ulosottoon soittanuy ja kysellyt asia ja olen kertonut mitä autokaupasta on sanottu 65km. Tällä hetkellä voisin itse myydä sen. UO sanoi että ku on mistä eli palkasta ottaa eivät puuttuu auton koska tarvitsen töissä sitä. Olen ottanut selville kuka uo:mies asioo kanssani tulevaisuudessa ja ajattelen,että soitan sille ja kyselen myös saanko pitää auton tai pitäisi nyt myydä. Pelkään että tulevien uo vuosien aikanaan en pysty edes korjamaan vanha autoa.


      • voivattu

        Ei ole autoa..


    • Uusikin auto tarttee huoltoa, ja ne vasta kalliita onkin. Aina mentävä marmotiskille ja lasku sen mukainen. Itsellä ollut aina "vanha" auto. En ole koskaan jäänyt tien päälle (kopkop) toisin kuin noita uusimpia tuli viime pakkasilla bongattua useampikin saman tien varrelta. Mut meno ehkä vähän offtopic mutta kyllä voi kalliimman auton uo ottaa, riippuu velkojen suuruudesta. Yleensä n. 2000€ autot jättää rauhaan.

      • velkaa

        Minulla lähes sama tilanne kuin aketjun aloittajalla. Onko tietoa että jos velat menee ulosottoon ja minulla on auto dansken rahoituksella jota aion ainakin yriittää hoitaa, ei kai Danske sitten irtisano sitäkin lainaa? Jos kerran kaikki luotot mene, luottokortit ym, niin voiko tuota autolainaa pitää ja lyhentään.
        Vuosi sitten jo mietin näitä asioita ja kyselin tuosta autostani, olisin myynyt sen tai vaihtanut halvempaan, mutta auton arvo on vähemän kuin jäljellä oleva velka, näin sanoivat autokaupassa. Eihän sitten kannata vaihtaa kun jää kuitenkin velkaa ja pitää maksaa tyhjästä. Voi kun ymmärtäisi. Eläkkeellä olen ja elämänhallinta ihan hukassa.


      • velkaa

        Jos otan vielä lisää pikavippeja ja sitten päästän kaikki ulosottoon, onko tämä rikos?


      • 1419
        velkaa kirjoitti:

        Minulla lähes sama tilanne kuin aketjun aloittajalla. Onko tietoa että jos velat menee ulosottoon ja minulla on auto dansken rahoituksella jota aion ainakin yriittää hoitaa, ei kai Danske sitten irtisano sitäkin lainaa? Jos kerran kaikki luotot mene, luottokortit ym, niin voiko tuota autolainaa pitää ja lyhentään.
        Vuosi sitten jo mietin näitä asioita ja kyselin tuosta autostani, olisin myynyt sen tai vaihtanut halvempaan, mutta auton arvo on vähemän kuin jäljellä oleva velka, näin sanoivat autokaupassa. Eihän sitten kannata vaihtaa kun jää kuitenkin velkaa ja pitää maksaa tyhjästä. Voi kun ymmärtäisi. Eläkkeellä olen ja elämänhallinta ihan hukassa.

        No ei sun autorahoitukselle mitään tapahdu. Luottokortit kyllä lähtee, jotta et pysty ottamaan lisää velkaa, mutta ei mitään lainaa irtisanota kunhan lyhennät sopimuksen mukaan.


    • Kohtavelaton

      Alkoi oikein ahdistaa taas, kun luin ton aloituksen. Oli nimittäin kymmenisen vuotta sitten sama tilanne itsellä, ei kiva. Onneksi tajusin myös päästää ulosottoon kaikki ja siitä alkoi pitkä kituuttaminen, mutta se on kannattanut. Nyt nimittäin viimeisen ulosotosta tulleen tiedoksiannon mukaan velkaa on 1000 euroa, siis enää pari erää ja se on siinä!
      Siis kyllä se sieltä vähenee vaikka välillä on toivottomalta tuntunut. Siispä tsemppiä aloittajalle, se oikeasti loppuu joskus. Velalla sitä ei kannata yrittää maksaa.

    • Hmmmm111

      Miten aloittajan asiat hoitui? Kiinnostaisi kuulla minkälainen tilanne nyt?
      Itsellä juuri samanlainen tilanne kuin sinulla vuosi sitten oli.. Ahdistaa niin paljon..

    • Hmmmmm111

      Ei vaan kaksi vuotta sitten!! 😊

    • köyhänä

      Täällä myös sama! Kiinnostais tietää aloittajan tilanne! Menossa kans n 40t€ uo:hon...800€/kk pystyisin sinne lyhentämään

    • Mellakka

      Sama homma Ulosottoon vaan yö unet palaa

    • Emilianpro

      Kiitos tälle ketjun aloittajalle !!!! Toivottavasti olet saanut rauhan tuosta ajasta. Itsellä sama tilanne nyt. Viestisi ansiosta sain tehtyä päätöksen mitä en ole aiemmin pystynyt tehdä!

      • Erakkomainen_eläjä

        Mitä minä sanoinkin tuossa muutamassa muussa ketjussa aiheesta,että ei tämmöistä
        elämäntapaa voi vipeillä mitenkään harrastella.Ei itaruus ole "synti" vaan tuhlailu ja muu
        elvistelevä elämäntapa.Sosiaalinen painekko pakottaa näyttelemään rikasta ja menestyvää
        tyyppiä?
        Tarkoituksena ei ole piruilla,vaan sanoa tosiasiast suoraan,
        Jos ei ole saanut perintöä tms. niin ei kannata ruveta näyttelijäksi.
        Toivottavasti opitte tästä jotain ja onnea veloista selviämiseen.


      • Erakkomainen_eläjä

        Pieno korjaus tuohon edelliseen.
        Ja vaikka olisi saanut lahjan tai perinnön,niin ei sittenkään pidä ruveta näyttelemään,eikä rehvastelemaan muutenkaan.
        Entistä pihimpi linja päälle vain.


    • elämänpilannutnuori3333

      Kauan kestää, että velat menee UO:hon? Pitääkö itse mennä paikalle johonkin oikeussaliin kuuntelemaan tuomio?

      T. Ensikertalainen joka ei enää pysty maksamaan lainoja kun jouduin työttömäksi ja kaikki menee UO (Reilu 10ke)

      Osa nyt perinnässä ja loput menee kohta perintään -> UO.
      Vinkkejä mitä edessä?

    • Erakkomainen_eläjä

      Perusta oma vippifirma ja kyni muilta xxx% :silla koroilla ja muilla (mitä mieleen tulee) piilomaksuilla.Mitä kierompi luonne sen parempi.

    • Hamsut

      Minulla on kyllä sellainen käsitys että perintään voi suoraan laittaa vain kunta ja valtio, eli pitäis ensin mennä käräjän kautta että pystyvät perimään suoraan. Mutta kannattaa ottaa selvää että onko se näin.

      • Anonyymi

        Sinulla menee nyt sekaisin perintä ja ulosotto.


    • Anonyymi

      Kuinka kauan kestäisi, että alkaisi tulla kirjeitä ulosottomieheltä siitä, kun olisi ottanut esim. pikavipin, jota ei pystyisi maksamaan takaisin? Eikö siinä saata mennä vuosiakin?

      Ulosottomies voi kuulemma ottaa yhteyttä sukulaisiinkin, jos ei tavoita velallista. Entä voiko perintätoimisto toimia tällä tavoin?

      t. Epätietoinen

    • Anonyymi

      Hei kaikki maksujen kanssa painijat!

      Oletteko lottovoiton toivomisen sijaan kokeilleet kilpailuttaa useita lainojanne? Voisi olla ihan fiksu liike...

      • Anonyymi

        "Kilpailuttaa" on hieman väärä sana. Kysehän on roska-asiakkaiden roskalainoista. Tarkoitus on etsiä vähiten kallis luotottaja, joka ottaa riskikseen kaikki vanhemmatkin maksamattomat lainat.


      • Anonyymi

        Itse laskin kaikki velat mitä kertyi työttömyyden ja oman typeryyden johdosta ulosottoon.nyt olen töissä ja maksan ulosottomiehelle 700 euroa kuussa.velkaa ehti kertyä kaikkineen 24000 eiköhän tuo summa joskus tule maksetuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse laskin kaikki velat mitä kertyi työttömyyden ja oman typeryyden johdosta ulosottoon.nyt olen töissä ja maksan ulosottomiehelle 700 euroa kuussa.velkaa ehti kertyä kaikkineen 24000 eiköhän tuo summa joskus tule maksetuksi.

        Eihän tuosta mene kuin 3-4 v. Niin olet velkasii maksanut.
        Minä maksoin 19 vuotta ulosottoa ja nyt on enää kaksi maksusopparia perintätoimistoihin. Aikaa siihen että olen noistakin selvinnyt menee noin puoli vuotta. Yhteensä elämästäni meni yli 21 vuotta velkojen maksuun.
        Olen jo unohtanut, miltä tuntuu olla ilman velkaa.
        Tää on ollut normi tilanne jo niin pitkään, että kun velat on maksettu, tarvitsen hyvän psykiatrin. Ehkä jopa kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuosta mene kuin 3-4 v. Niin olet velkasii maksanut.
        Minä maksoin 19 vuotta ulosottoa ja nyt on enää kaksi maksusopparia perintätoimistoihin. Aikaa siihen että olen noistakin selvinnyt menee noin puoli vuotta. Yhteensä elämästäni meni yli 21 vuotta velkojen maksuun.
        Olen jo unohtanut, miltä tuntuu olla ilman velkaa.
        Tää on ollut normi tilanne jo niin pitkään, että kun velat on maksettu, tarvitsen hyvän psykiatrin. Ehkä jopa kaksi.

        Syyttäkää vaan itseänne, kun olette luottoja ja pikavippejä ottaneet. Turha nyt täällä surkutella omaa tilannetta. Kun olette ylivarojenne eläneet, niin on niistä sitten myös maksettava vaikka ulosoton kautta. Ei raha kasva puussa varmaan olette sen jo lapsuudessa joskus kuulleet. Suurin osa teistä kuvittelee että pääsisi helposti rikastumaan ottamalla kalliita nettilainoja. Suurin osa teistä varmaan on peliongelmaisia tai päihderiippuvaisia. Ihan oikein että saatte nyt "lopun elämäänne" kärsiä vastuuttomasta lainan otosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Syyttäkää vaan itseänne, kun olette luottoja ja pikavippejä ottaneet. Turha nyt täällä surkutella omaa tilannetta. Kun olette ylivarojenne eläneet, niin on niistä sitten myös maksettava vaikka ulosoton kautta. Ei raha kasva puussa varmaan olette sen jo lapsuudessa joskus kuulleet. Suurin osa teistä kuvittelee että pääsisi helposti rikastumaan ottamalla kalliita nettilainoja. Suurin osa teistä varmaan on peliongelmaisia tai päihderiippuvaisia. Ihan oikein että saatte nyt "lopun elämäänne" kärsiä vastuuttomasta lainan otosta.

        En pidä ihan sun kommentista.. Ei varmaan moni tässä tilanteessa muita syytä..? Moni on varmaan peleistä riippuvainen sekä huumeongelmasia en väitä vastaan. Monelle myös viimeinen vaihtoehto esim sairauden takia. Ihan oikein minullekin että saan "lopun elämästäni" kärsiä siitä mutta sain siitä ison voiton, ELÄMÄN.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuosta mene kuin 3-4 v. Niin olet velkasii maksanut.
        Minä maksoin 19 vuotta ulosottoa ja nyt on enää kaksi maksusopparia perintätoimistoihin. Aikaa siihen että olen noistakin selvinnyt menee noin puoli vuotta. Yhteensä elämästäni meni yli 21 vuotta velkojen maksuun.
        Olen jo unohtanut, miltä tuntuu olla ilman velkaa.
        Tää on ollut normi tilanne jo niin pitkään, että kun velat on maksettu, tarvitsen hyvän psykiatrin. Ehkä jopa kaksi.

        Mutta tuo velkojen maksaminen 20 vuotta on asuntovelallisen normi elämää.
        Sadat tuhannet suomalaiset elävät siinä kurjuudessa parhaat vuotensa.
        Mutta jäähän siitä se asunto ihan omaksi. Pikavipeistä vain katkera muisto.


    • Anonyymi

      Samaa pelastakaa mut -mantraa . Luuletteko, että asuntovelallisella on helpompaa ?
      Menee 15-20-25 vuotta velkavankeudessa riippuen lainan määrästä. Tuntui joskus siinä 12-13 vuoden kohdalla, että loppuuko ensin hermot vai velat, mutta vielä jaksoi sinnitellä ne viimeiset 3 vuotta. Jäi sentään itselle jonkinlainen pesämuna, minkä voi vanhana hyödyntää tai jättää jälkeläisille.
      Itse pikavipeistä ihmettelen sitä, miksi pitää velkaantua niin monelle taholle ja maksaa siis niille moninkertaiset kulut, kun voisi asioida vain 1-3 lainaajatahon kanssa ?
      Miksi pitää ottaa lisää velkaa, kun itsekin huomaa, että ei pysty maksamaan tai edes vähän lyhentämään vanhojakaan.
      Vaikka selvisi 90-luvun lamasta ilman irtisanomisia, pakkolomia tai konkurssia, niin silloin jokaista meitä kuitenkin kiritettiin. Ei ylkkäriä, ei lomarahoja jne.....
      Jotta lapsiperhe olisi pysynyt pystyssä, niin piti tehdä ratkaisuja eli erosin kirkosta, lopetin kaikki lehdet, sanoin irti puolet vakuutuksista ja muita pieniä temppuja.
      Auton kilometrit putosivat puoleen edellisvuosista. Sitä vaan huomasi, miten paljon oli turhia ja kuluja ja miten kitsaasti sitä ihminen oikeastaan pystyy elämään.
      On hyvä viettää eläkepäiviä jo kauan sitten maksetussa asunnossa vailla huolia.
      Vaikka eläke on paljon pienempi kuin työelämän palkka, niin silläkin pärjää ihan hyvin eikä tarvitse käyttää kredit-puolta kortista, kun vain malttaa vähän säästellä sukanvarteen ja ostaa kulutustavarat vasta kun siihen on jo kerätty koko raha.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe