kokemuksia kokeneilta

Aloitin 4 viikkoa sitten Thyroxin lääkityksen työterveyslääkärin suosituksesta.

En muista arvoja, mutta toinen oli ihan asteikon alarajoilla ja toinen ylärajoilla,
oireet kuitenkin niin selkeät että koelääkitykseen ryhdyttiin.

Ensimmäiset kaksi viikkoa otin 25 mikrogrammaa aamuisin ja tuntui että olo alkoi vähän kohentumaan. Vatsa toimi, ja turvotusta lähti esim. sormista ja nilkoista. Ja ehkä pientä mielen piristymistäkin oli havaittavissa.

Nyt olen 2 viikkoa syönyt 50 mikrogrammaa aamuisin, ja edistys tuntuu loppuneen kuin seinään. Vatsa ei taaskaan toimi ja turvotusta taas pukkaa entiseen malliin.

Kontrolli on kyllä kahden viikon kuluttua mutta kyselisin muiden kokemuksia - onko tällaista ilmennyt muilla? Tuntuu kurjalta kun olo alkoi jo selkeästi kohenemaan, mutta nyt tuntuu että taas ollaan lähtökuopissa.

Olen kiitollinen jos joku vastaa.
575
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

On tavallista, että tuossa n. kuukauden päästä lääkityksen aloituksesta tulee ns. takapakkivaihe. Tämä johtunee elimistön sopeutumisesta aloitettuun läkitykseen. Olo saattaa parantua lähiaikoina itsekseen tai sitten olet annosnoston tarpeessa. 6 viikon lääkkeensyönnin jälkeen tiedät jo suunnilleen miten tämä annos puree oireisiin - jos olossa on edelleen selvää parantamisen varaa olet tod. näk. annosnoston tarpeessa. Joskus ottaa kuukausia, että kaikki oireet poistuvat, mutta ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa odottelemaan, että josko ne oireet paranis ilman annossäätöä.

Äänestä

50 mikrogrammaa Thyroxinia on kai näissä ympyröissä pienehkö.
Ystävättärellä oli vajaat parikymmentä vuotta sataviisikymmentä.
Sitten tuli vaihtelevia yli- ja vajaatoimintoja sekä rytmihäiriötä.
Nyt yrittää tulla toimeen 50...75 mikrolla.

Kun olet aivan alussa, nosta annosta tarkkaillen ylitoimintaoireita.
Kysele lääkäriltäsi.

Äänestä

Minulla sama juttu. Söin aloituksena 0.025mg Tyroxinia myös kaksi viikkoa tammikuun alusta ja sitten nostin 50mikrogrammaan. Huomasin, että ummetus alkoi ja painon putoaminen loppui ja paino rupesi nousemaan (olen vuoden alusta pyrkinyt säännölliseen ruokarytmiin ja punnitsen itseni aamuisin, en siis varsinaisella dieetillä ole, mutta tarkkailen syömisiäni.

Mulla kuitenkin sisätautilääkärin kontrollo ja labrat vasta huhtikuun alussa, enkä haluaisi itse ruveta omatoimisesti annosta nostelemaan. Onko mahdollista, että tässä vaiheessa tulee tällainen notkahdus ja sitten parempi vointi taas palaa?

Äänestä

Kiitos kaikille vastanneille!

Olen toki menossa parin viikon kuluttua kontrolliin, ja siellä sitten varmaan säädetään annosta. Harmittaa ja ihmetyttää vaan kun kaikki lähti hyvin käyntiin, turvotusta lähti ja ennen kaikkea vatsa toimi! Nyt taas ollaan ihan lähtökuopissa.
Olen myös ollut tosi tarkka syömisten kanssa, mutta taas vaan paino tuppaa nousemaan. Olen kyllä kuitenkin ihan toiveikas tämän asian suhteen;)
Ajan kanssa varmaan....

Äänestä

Onneksi olkoon ap:lle että diagnoosi löytyi! Kestää aikansa ennen kuin saa tasapainon, voi mennä vuosikin. Sinulla on annossäätö ihan alussa. On tosiaan ihan tyypillistä alkuaikojen takapakit. Kun olet ollut 6 viikkoa 50 mikrolla ota labrakokeet, siitä sitten eteenpäin.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


noviisikilppari kirjoitti:

Aloitin 4 viikkoa sitten Thyroxin lääkityksen työterveyslääkärin suosituksesta.

En muista arvoja, mutta toinen oli ihan asteikon alarajoilla ja toinen ylärajoilla,
oireet kuitenkin niin selkeät että koelääkitykseen ryhdyttiin.

Ensimmäiset kaksi viikkoa otin 25 mikrogrammaa aamuisin ja tuntui että olo alkoi vähän kohentumaan. Vatsa toimi, ja turvotusta lähti esim. sormista ja nilkoista. Ja ehkä pientä mielen piristymistäkin oli havaittavissa.

Nyt olen 2 viikkoa syönyt 50 mikrogrammaa aamuisin, ja edistys tuntuu loppuneen kuin seinään. Vatsa ei taaskaan toimi ja turvotusta taas pukkaa entiseen malliin.

Kontrolli on kyllä kahden viikon kuluttua mutta kyselisin muiden kokemuksia - onko tällaista ilmennyt muilla? Tuntuu kurjalta kun olo alkoi jo selkeästi kohenemaan, mutta nyt tuntuu että taas ollaan lähtökuopissa.

Olen kiitollinen jos joku vastaa.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu