Kun puhutaan auton sähkövioista, niin melkein aina on kuulemma joku Anturi rikki joka todetaan vikakoodista. Mutta selventäkää tälläiselle tumpelolle ja ehkä kohta nerolle millaisia antureita autosta yleensä menee rikki ja onko nämä ns.motonet kamaa vaiko jostain ebay juttuja?
Tyypillisimmät Anturi viat??
32
8461
Vastaukset
- ei paljon haittaa
Yleisin anturi joka rikkuu on kiihtyvyysanturi, sen rikkumisen huomaa huonona kiihtyvyytenä, toinen on jarrujen kuluneisuusanturi, sen huomaa pitkistä jarrutusmatkoista, kolmantena on pakokaasuanturi, sen huomaa lisääntyneistä pakokaasuista. Ja sitten on joukko turhaakin turhempia antureita, esimerkiksi öljynpaineanturi, se jos sytyttää merkkivalon rikkuuntuessaan niin siitä ei kannata välittää, jos löytää anturin niin ottaa johdon vaan irti ja kenkää vaan.
Et taida paljoakaan tietää sähköjärjestelmän tyunnistimista ja antureista... Suosittelen vaihtamaan palstaa.
markkis_2 kirjoitti:
Ookko sinä (ei paljon haittaa) tältä planeetalta?
Toki, ei muilla plaatoilla voi elämä olla mahdollista.
- Dator
Jep, jep,
anturi on vialla tai autossa on jotain muuta vikaa.
99,999% vika ei ole tietokoneboksissa. - VikaaVaiKoodeja
Jos vaikka anturin johtojen liitoksissa on vikaa niin se *tyhmä* moottorin tietokone kirjoittaa muistiin "anturivika!. Ja sitten ne hemmot korjaamolla, jotka lukevat noita vikakoodeja vaihtavat sen anturin, mutta eivät tee sille liitosvialle mitään.
- Anturikanturi
Anturi joko rikkoutuu niin, että virtapiiri katkeaa tai oikosulkeutuu. Tuo katkeaminen tavallisin. Katkos voi olla tyyppiä kerrasta poikki tai katkoo joskus. Huono johtoliitos ilmenee samoin. Mitä tuo vikaantuminen tass aiheuttaa, siihen löytyy ainakin sata eri oiretta riippuen anturista, sen viasta yms mutta sitähän et kysynytkään.
Aivan sama kuin olisit kysynyt miten peräsuoli voi mennä vialle.
Nuo ylemmät vastaukset ovat teinipoikien kiusantekoa kun eivät ymmärrä muuta kuin että sana anturi kuulostaa hienolta. Samoin kuin nelipyöräsuuntaus. - toimija
Älä kysele täältä jos haluat saada asiatietoa.
- pelkkää.paskaa
Auto ei tarvitse yhtään helvetin digiboksia tai jotain vitun kalliita antureita, ilmamäärämittareita tai muuta paskaa toimiakseen. ne on kaikki ihan turhia ja joutaisi repiä vittuun.
nykyautoista voisi kantaa ulos varmaan kilometrin sähköjohtoa ja kottikärryllisen ohjausbokseja. varmaan pyörisi moottorikin vähän kevyemmin kun vitunmoinen generaattori ei ole jarruttamassa. Yksi yleisimmistä lienee LAMDA -anturi. Muita on Nokka-akselin, kampiakselin, kaasuläpän tunnistimet. Myös ABS -anturit on yleinen vaihtokohde.
Näitä löytyy. Öljynpaine -anturi, lämpöanturi, ABS -anturit, LAMDA -anturi(joita voi olla kaksikin) -anturi, jarrujen kuluneisuus -anturi kuten tuolla jo mainittiinkin ja paljon muuta.- älänytpaskaajauha
Yhdestäkään autosta ei löydy mitään LAMDA-anturia.
älänytpaskaajauha kirjoitti:
Yhdestäkään autosta ei löydy mitään LAMDA-anturia.
Kyllä löytyy varsinkin uudemmista. Joissakin niitä on kaksikin. Niiden tehtävä on mitata jäännöshapen määrä pakokaasuista, jonka perusteella ajoneuvon tietokone säätää seossuhteet oikeammaksi. Kyse on siis LAMDA -anturista. Tai tunnistin.
- Ei-auta-mikään
Eipähän tämä lanta-anturi mitään oikeaksi säädä. Se vaan vimmattua vauhtia säätää rikkaalle ja sitten laihalle. Sen saatta havaita katsoessaan asianlaitaa lampulla tahi jollakin muulla sähkötutimella jossa on telkkarinruutu, sen mittaamisesksi. Näin ne kaikki anturit tavattoman nopeasti ja uutterasti askartelevat yötä päivää, tarkoin valvoen ajoneuvon vyysillistä tilannetta. Anturin mennessä rikki toimintakyvöttömäksi, usein ei auta verenpaine- eikä vitutuslääkkeetkään vaan joudumme rientämään reippaasti anturipajalle saattaaksemme ajoneuvon katsastusinsinöörin edelyttämään kuntoon.
- älänytpaskaajauha
delfin84 kirjoitti:
Kyllä löytyy varsinkin uudemmista. Joissakin niitä on kaksikin. Niiden tehtävä on mitata jäännöshapen määrä pakokaasuista, jonka perusteella ajoneuvon tietokone säätää seossuhteet oikeammaksi. Kyse on siis LAMDA -anturista. Tai tunnistin.
En ole tietoinen yhdestäkään autosta missä on LAMDA-anturi. Mainitsemiasi tehtäviä hoitaa LAMBDA-anturi, ja voi niitä olle enemmän kuin kaksikin.
- Viistöistä
Antureita on paljon, ne useasti ovat iloisenvärisiä, vaikkakin harmillisia hajotessaan. Lanta-anturi on yleisin joka vaihdetaan turhaan. Seuraavaksi kannattaa vaihtaa anturi, joka on helpolla kohti. Niinkuin sianotsassa. Kon kaikki on vaihdettu, lopetetaan kysely täällä ja korjataan se vika.
- kesäautoja
Nykyautot ovat pelkkiä elektroniikkaleluja. Eiväthän ne kestä edes ulkoilmaa. Minun autossani pakkasilmalla keskuslukitus tökkii aina, mikään huolto toimi ei auta. Ja lukkoöljyä ja lukkosulaa kuluu vuodessa n. 200 lirtan tynnyrillinen ! Ja tästä huolimatta keksulukitus ei toi eli autoa ei ola edes suunniteltu ilmaston kestäväksi.
Toista se oli ennen, 1960-70 luvulla ei yhdessäkään autossani ovien lukot temppuilleet. Aina pääsi autoon vaikka oli pakkasta vaikka kuinka paljon ja auto käynnistyi aina varmasti kun ei mitkään "leluanturit" rajoittaneet käynnistystä.
Nykyautot tuppaa olemaan pelkkiä "kesäautoja" jotka eivät kestä edes Suomen talvea ilman jatkuvia ongelmia.- nykyaikaa
Kuule kyllä ne 60-70 luvun autot ei toimineet läheskään samoin kuin nykyiset autot. aika kultaa muistot.
ja nimenomaan kovalla pakkasella autoa käynnistäessä ne anturit ja ohjainlaitteet on oikein mukava asia. kääntää vain virta-avaimesta ja kun kaikki on kunnossa, moottori vain käynnistyy ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä. ei tarvitse leikkiä ryypyn ja kaasun kanssa tms. paskaa.
ja nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu moottori on huomattavasti helpompi esimerkiksi mäkilähdössä tai parkkipaikoilla kun moottorinohjaus "painaa kaasua" sitä mukaa kun tyhjäkäynti kierrosluku uhkaa pudota. ei tarvitse olla 3000rpm taulussa että saa edes vähän nytkäytettyä autoa. Hauskuus se vasta alkaakin kun pakkasta on -30 ja enemmän.. Riittää kun ei toimi asentotunnistin, niin mihinkään et lähde.
- hyvin_toimi_ennen
nykyaikaa kirjoitti:
Kuule kyllä ne 60-70 luvun autot ei toimineet läheskään samoin kuin nykyiset autot. aika kultaa muistot.
ja nimenomaan kovalla pakkasella autoa käynnistäessä ne anturit ja ohjainlaitteet on oikein mukava asia. kääntää vain virta-avaimesta ja kun kaikki on kunnossa, moottori vain käynnistyy ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä. ei tarvitse leikkiä ryypyn ja kaasun kanssa tms. paskaa.
ja nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu moottori on huomattavasti helpompi esimerkiksi mäkilähdössä tai parkkipaikoilla kun moottorinohjaus "painaa kaasua" sitä mukaa kun tyhjäkäynti kierrosluku uhkaa pudota. ei tarvitse olla 3000rpm taulussa että saa edes vähän nytkäytettyä autoa.Kyllä minun autot aina käynnistyi säällä kuin säällä 1960-70 luvulla. Kun akku oli virtaa täynnä, kaasuttimen säädöt kunnossa ja moottorissa ja vaihteistossa "talviöljyt" niin muuta ei tarvittu - aina käynnistyi vaikka pakkasta oli -30 astetta.
PS ja ovien lukotkin toimi aina. Ja tätä ei voi enää sanoa nykyajan autoista joissa on liikaa elektroniikkalelua. - 196
nykyaikaa kirjoitti:
Kuule kyllä ne 60-70 luvun autot ei toimineet läheskään samoin kuin nykyiset autot. aika kultaa muistot.
ja nimenomaan kovalla pakkasella autoa käynnistäessä ne anturit ja ohjainlaitteet on oikein mukava asia. kääntää vain virta-avaimesta ja kun kaikki on kunnossa, moottori vain käynnistyy ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä. ei tarvitse leikkiä ryypyn ja kaasun kanssa tms. paskaa.
ja nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu moottori on huomattavasti helpompi esimerkiksi mäkilähdössä tai parkkipaikoilla kun moottorinohjaus "painaa kaasua" sitä mukaa kun tyhjäkäynti kierrosluku uhkaa pudota. ei tarvitse olla 3000rpm taulussa että saa edes vähän nytkäytettyä autoa.Entäs sitten kun niitä tunnistimia rupeaa hajoamaan mitä ei vanhoissa autoissa ollutkaan. Voi sitä rahanmenon määrää, vaikka itse tekisikin. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että alle 2000-luvun laitteilla pärjää oikein mainiosti. Enkä tykkää näistä nykyajan ajotuntumaa hävittävistä "sähköherkuista".
- hfhgfhfghgfhf
hyvin_toimi_ennen kirjoitti:
Kyllä minun autot aina käynnistyi säällä kuin säällä 1960-70 luvulla. Kun akku oli virtaa täynnä, kaasuttimen säädöt kunnossa ja moottorissa ja vaihteistossa "talviöljyt" niin muuta ei tarvittu - aina käynnistyi vaikka pakkasta oli -30 astetta.
PS ja ovien lukotkin toimi aina. Ja tätä ei voi enää sanoa nykyajan autoista joissa on liikaa elektroniikkalelua.Juu ennen oli kyllä tappelua katkojankärkien ja ennakoiden kanssa.Huoltoväli vielä mitättömät.Tuolloin ei kyllä haitannut jos kolmella pytyllä ajoi hetken kun nykyään on samantien katti kakkana.
- näinseon
hyvin_toimi_ennen kirjoitti:
Kyllä minun autot aina käynnistyi säällä kuin säällä 1960-70 luvulla. Kun akku oli virtaa täynnä, kaasuttimen säädöt kunnossa ja moottorissa ja vaihteistossa "talviöljyt" niin muuta ei tarvittu - aina käynnistyi vaikka pakkasta oli -30 astetta.
PS ja ovien lukotkin toimi aina. Ja tätä ei voi enää sanoa nykyajan autoista joissa on liikaa elektroniikkalelua.no saattoi käynnistyä mutta ei välttämättä niin eleettömästi kuin nykypäivänä. saattoi olla että ekalla ei lähtenyt, toisella vähän hörähti, kolmannella sitten lähti joten kuten käymään ja sitten piti ryyppyä säätää jne. ja saattoi vielä sammuakin jossain vaiheessa.
nykyäänhän siinä ei muuta kuin virta avainta kääntää tai starttinappia painaa niin lähtee jos on lähteäkseen. jos ei nykyaikainen bensakone lähde ensimmäisellä niin se että lähtisi toisella saati sitten kolmannella on aika turha toivo vaan hinausauto ja korjaamo kutsuu.
dieselissä tietysti jos hehkut on huonossa kunnossa niin siinä pätee että jos ensimmäisellä melkein lähtee niin kyllä se siitä vielä syttyy. mutta nykyaikaisen dieselinkin kuuluu lähteä ensimmäisellä käyntiin. - joopajooeitoimiu
delfin84 kirjoitti:
Hauskuus se vasta alkaakin kun pakkasta on -30 ja enemmän.. Riittää kun ei toimi asentotunnistin, niin mihinkään et lähde.
Miten pakkanen vaikuttaa asentotunnistimen toimmintaan. Jos se ei toimi niin ei lähde mihinkään oli pakkasta -30 tai lämmintä 30. Ei se asentoanturi ole mikään "pakkas apulaite" vaan tärkeä anturi jota ilman moottori ei voi käydä.
Perustuu ihan fysiikkaan siten, että kun lämpötila laskee, niin metallin johtavuus alenee sitä enemmän, mitä kylmemmäksi ilma jäähtyy. Elektronien liike johtimissa hidastuu.
- ennenwanhaa
Ennen vanhaan oli ainakin ihan p..oja öljyjä vaiko mistä ne koneet eivät kestäneet
- yhhtrhtr
Mitä se Anturi oikein antaa? Onko se sama asia kuin antura
Antura on talosperustuksiin kuuluva rakenne, jonka tarkoituksena on tukea muuta rakennusta tai kyseessä voi olla myös eläimen polkuantura.
- Anonyymi
Onko kierroslukuanturi sama kuin kampiakselinanturi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859