Työhuonevähennys

tomppeli

Mitenkäs tämä menee. Olen tehnyt töitä sivutoimisesti kotona ja pitäisi varmaan saada työhuonevähennystä vähäsen verottajan ohjeiden mukaan. Siirtynen 1.1. tekemään samoja töitä ja vähän muitakin yrittäjänä, työhuone on ainakin alussa kotona. Onko viisampaa hakea työhuonevähennystä vai jyvittää kulut työhuoneen koon mukaan, systeemin kyllä tiedän? Miten verottaja suhtautuu siihen, että huoneessa on normaaliakin toimintaa vähäsen, esimerkiksi tämä toimii vierashuoneena (olettaen että vaikka tarkastus tulisi).

Teen kirjanpidon itse, koska olen saanut alalle vahvan pohjakoulutuksen.

6

1254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samalla asialla

      laske kummastako tulee suurempi vähennys, työhuonevähennys vaiko jyvitys työhuoneen koon mukaan. Verottaja ei ihan takuulla tule kotiisi katsomaan, onko työhuonettasi käytetty vierashuoneena vai ei. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten teet jyvityksen, mitä kaikkia kuluja otat mukaan laskelmaan.

      • tomppeli

        Koulutuksessa neuvottiin jakamaan kaikki asunnon kiinteät kulut näin, kun asuntomme on. n. 100 neliötä ja työhuone 10 (todelliset hiukan eri, mutta näillä on helppo näyttää esimerkki), niin yhtiövastikkeesta ja sähköstä 10 %. Pitää lasku kerrallaan katsoa. Vesi on vähän epäselvää, sillä en tarvitse suoraan vettä yritystoiminnassa. Esim. 200 euron yhtiövastikkeesta 20 euroa/kk. En vielä tiedä, kummasta tulee isompi. Olen laskenut, että työhuonevähennyksessä, kouluttaja taas oli eri mieltä. Tietääkö kukaan onko se sama yrityksessä kuin jos tekisi töitä muuten kotona? Palkansaajalle se näyttäisi olevan vähän yli 600 € kokopäivätyössä.

        Verotoimistossa on tuttuja töissä, pieni paikkakunta.


      • tomppeli
        tomppeli kirjoitti:

        Koulutuksessa neuvottiin jakamaan kaikki asunnon kiinteät kulut näin, kun asuntomme on. n. 100 neliötä ja työhuone 10 (todelliset hiukan eri, mutta näillä on helppo näyttää esimerkki), niin yhtiövastikkeesta ja sähköstä 10 %. Pitää lasku kerrallaan katsoa. Vesi on vähän epäselvää, sillä en tarvitse suoraan vettä yritystoiminnassa. Esim. 200 euron yhtiövastikkeesta 20 euroa/kk. En vielä tiedä, kummasta tulee isompi. Olen laskenut, että työhuonevähennyksessä, kouluttaja taas oli eri mieltä. Tietääkö kukaan onko se sama yrityksessä kuin jos tekisi töitä muuten kotona? Palkansaajalle se näyttäisi olevan vähän yli 600 € kokopäivätyössä.

        Verotoimistossa on tuttuja töissä, pieni paikkakunta.

        Neuvottiin vielä kaikista kodintarvikkeista, kuten siivousvälineistä yms. ottamaan se 10 %, mutta meneeköhän läpi?


      • samalla asialla
        tomppeli kirjoitti:

        Koulutuksessa neuvottiin jakamaan kaikki asunnon kiinteät kulut näin, kun asuntomme on. n. 100 neliötä ja työhuone 10 (todelliset hiukan eri, mutta näillä on helppo näyttää esimerkki), niin yhtiövastikkeesta ja sähköstä 10 %. Pitää lasku kerrallaan katsoa. Vesi on vähän epäselvää, sillä en tarvitse suoraan vettä yritystoiminnassa. Esim. 200 euron yhtiövastikkeesta 20 euroa/kk. En vielä tiedä, kummasta tulee isompi. Olen laskenut, että työhuonevähennyksessä, kouluttaja taas oli eri mieltä. Tietääkö kukaan onko se sama yrityksessä kuin jos tekisi töitä muuten kotona? Palkansaajalle se näyttäisi olevan vähän yli 600 € kokopäivätyössä.

        Verotoimistossa on tuttuja töissä, pieni paikkakunta.

        Vielä vaikeampi on laskea kuluja, kun asuu omakotitalossa. Tällöinhän joka likakaivon tyhjennys ja lumenauraus pitäisi ottaa kuluihin mukaan.


    • kyselevä

      Kun nyt tästä aiheesta puhutaan, niin osaako joku sanoa, miten esim. työn tekemiseen käytettävän tietokoneen ohjelmistojen hankintahinnan voi vähentää ansiotuloverotuksessa? Toinen lukunsahan olisi se, jos tekisi töitä toiminimellä, mutta ilmeisesti myös ansiotuloveroista voi vähentää koneen, jos tekee useille eri työnantajille hommia mutta kuitenkin ansiotuloverokortilla ja tietokone on välttämätön työkalu.

    • Anonyymi

      kaikki menee läpi sinne vaan yrittäjät

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      857
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      750
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      94
      730
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe