Mitenkäs tämä menee. Olen tehnyt töitä sivutoimisesti kotona ja pitäisi varmaan saada työhuonevähennystä vähäsen verottajan ohjeiden mukaan. Siirtynen 1.1. tekemään samoja töitä ja vähän muitakin yrittäjänä, työhuone on ainakin alussa kotona. Onko viisampaa hakea työhuonevähennystä vai jyvittää kulut työhuoneen koon mukaan, systeemin kyllä tiedän? Miten verottaja suhtautuu siihen, että huoneessa on normaaliakin toimintaa vähäsen, esimerkiksi tämä toimii vierashuoneena (olettaen että vaikka tarkastus tulisi).
Teen kirjanpidon itse, koska olen saanut alalle vahvan pohjakoulutuksen.
Työhuonevähennys
6
1254
Vastaukset
- Samalla asialla
laske kummastako tulee suurempi vähennys, työhuonevähennys vaiko jyvitys työhuoneen koon mukaan. Verottaja ei ihan takuulla tule kotiisi katsomaan, onko työhuonettasi käytetty vierashuoneena vai ei. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten teet jyvityksen, mitä kaikkia kuluja otat mukaan laskelmaan.
- tomppeli
Koulutuksessa neuvottiin jakamaan kaikki asunnon kiinteät kulut näin, kun asuntomme on. n. 100 neliötä ja työhuone 10 (todelliset hiukan eri, mutta näillä on helppo näyttää esimerkki), niin yhtiövastikkeesta ja sähköstä 10 %. Pitää lasku kerrallaan katsoa. Vesi on vähän epäselvää, sillä en tarvitse suoraan vettä yritystoiminnassa. Esim. 200 euron yhtiövastikkeesta 20 euroa/kk. En vielä tiedä, kummasta tulee isompi. Olen laskenut, että työhuonevähennyksessä, kouluttaja taas oli eri mieltä. Tietääkö kukaan onko se sama yrityksessä kuin jos tekisi töitä muuten kotona? Palkansaajalle se näyttäisi olevan vähän yli 600 € kokopäivätyössä.
Verotoimistossa on tuttuja töissä, pieni paikkakunta. - tomppeli
tomppeli kirjoitti:
Koulutuksessa neuvottiin jakamaan kaikki asunnon kiinteät kulut näin, kun asuntomme on. n. 100 neliötä ja työhuone 10 (todelliset hiukan eri, mutta näillä on helppo näyttää esimerkki), niin yhtiövastikkeesta ja sähköstä 10 %. Pitää lasku kerrallaan katsoa. Vesi on vähän epäselvää, sillä en tarvitse suoraan vettä yritystoiminnassa. Esim. 200 euron yhtiövastikkeesta 20 euroa/kk. En vielä tiedä, kummasta tulee isompi. Olen laskenut, että työhuonevähennyksessä, kouluttaja taas oli eri mieltä. Tietääkö kukaan onko se sama yrityksessä kuin jos tekisi töitä muuten kotona? Palkansaajalle se näyttäisi olevan vähän yli 600 € kokopäivätyössä.
Verotoimistossa on tuttuja töissä, pieni paikkakunta.Neuvottiin vielä kaikista kodintarvikkeista, kuten siivousvälineistä yms. ottamaan se 10 %, mutta meneeköhän läpi?
- samalla asialla
tomppeli kirjoitti:
Koulutuksessa neuvottiin jakamaan kaikki asunnon kiinteät kulut näin, kun asuntomme on. n. 100 neliötä ja työhuone 10 (todelliset hiukan eri, mutta näillä on helppo näyttää esimerkki), niin yhtiövastikkeesta ja sähköstä 10 %. Pitää lasku kerrallaan katsoa. Vesi on vähän epäselvää, sillä en tarvitse suoraan vettä yritystoiminnassa. Esim. 200 euron yhtiövastikkeesta 20 euroa/kk. En vielä tiedä, kummasta tulee isompi. Olen laskenut, että työhuonevähennyksessä, kouluttaja taas oli eri mieltä. Tietääkö kukaan onko se sama yrityksessä kuin jos tekisi töitä muuten kotona? Palkansaajalle se näyttäisi olevan vähän yli 600 € kokopäivätyössä.
Verotoimistossa on tuttuja töissä, pieni paikkakunta.Vielä vaikeampi on laskea kuluja, kun asuu omakotitalossa. Tällöinhän joka likakaivon tyhjennys ja lumenauraus pitäisi ottaa kuluihin mukaan.
- kyselevä
Kun nyt tästä aiheesta puhutaan, niin osaako joku sanoa, miten esim. työn tekemiseen käytettävän tietokoneen ohjelmistojen hankintahinnan voi vähentää ansiotuloverotuksessa? Toinen lukunsahan olisi se, jos tekisi töitä toiminimellä, mutta ilmeisesti myös ansiotuloveroista voi vähentää koneen, jos tekee useille eri työnantajille hommia mutta kuitenkin ansiotuloverokortilla ja tietokone on välttämätön työkalu.
- Anonyymi
kaikki menee läpi sinne vaan yrittäjät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251268
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 94904
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede23857Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286750- 94730
- 109646
- 34638
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131558