Rakkaus ja kärsimys

Vaisnava

Kärsimyksen ongelma on vaivannut minua kovasti viime aikoina.

Gita antaa vastauksen siihen, miksi maailmassa on niin vaikeaa: Jumala ei ota vastuuta teoistamme. Eihän suurin osa meistä edes halua Jumalaa elämänsä keskipisteeksi. Olen kuitenkin ajatellut, että jos annan elämäni Hänelle, Hän pitää minusta huolta.

Jos on viikon kuumeessa sairaalassa kaukana vauvoistaan eivätkä lääkkeet tepsi, rupeaa miettimään, miksi niin täytyy olla. Ja vielä enemmän miksi niin paljon minua paremmat uskovaiset, pyhimykset ja marttyyrit, ovat kärsineet huomattavasti karmaisevampia tuskia? Minun ohimenneet tuskani ovat pientä, ja esikuvieni esimerkit siksi pelottavia. Kuinka valtavan valaistunut sitä pitää olla ennen kuin Herra saapuu auttamaan? Kuinka ikinä opin todella, myös käytännön tasolla, luottamaan siihen, että kyllä Hän on koko ajan läsnä ja että uskovaisten kärsimyksellä on tarkoituksensa?

Jumala rakastaa palvojiaan. Mutta jos rakastaja näkee rakastettunsa kärsivän ja voisi tätä auttaa, eikö rakkaus pakotakaan niin myös tekemään? Onko muka pakko juottaa väkipakolla kalanmaksaöljyä ymmärtämättömälle lapselle jos samat vitamiinit voi saada helpomminkin?

Tämän ongelman kanssa olen ymmälläni.

Toisaalta olen huomannut saman ilmiön ihmisten suhteen. Voimme rakastaa toisiamme vimmatusti ja silti käytännön tasolla jättää tekemättä niin paljon sellaista hyvää, mitä voisimme tehdä. Jatkuvasti valmiita auttamaan ovat usein vain ne, joilla on vahvoja itsekkäitä motiiveja, esimerkiksi monella äidillä on pakkomielteenomainen takertumisongelma täysikasvuiseen lapseensa.

9

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ngawang

      Pysymättömyyden oikeanlainen pohdinta: auttaa ymmärtää elämän perusarvoja. Jos on todella saanut mieleensä että kaikki liikkeet ovat pysymättömiä: tulevat ja menevät. Silloin mikään ei vaivaa. Koska tietää tilanne voi muuttua koska tahansa.
      Jos on kipua, luin jostain että kannattaa yrittää paikallistaa kivun keskipistettä, näin voi todeta etteí sellaista ole olemassakaan.
      Mitä olis rakkaus ilman kärsimystä?
      Harvoin elämä on sellaista niinkun on sen kuvitellut, kaikkea parasta ja pikaista paranemista!!

      • Vaisnava

        "Silloin mikään ei vaivaa. Koska tietää tilanne voi muuttua koska tahansa."

        Näitten viisaitten sanojen kohdalla on ongelmana se, että minäkin toistelen niitä tyytyväisenä kuin papukaija mutta hädän hetkellä ennemmin tai myöhemmin sorrun kuitenkin ja ahdistun.


      • ngawang
        Vaisnava kirjoitti:

        "Silloin mikään ei vaivaa. Koska tietää tilanne voi muuttua koska tahansa."

        Näitten viisaitten sanojen kohdalla on ongelmana se, että minäkin toistelen niitä tyytyväisenä kuin papukaija mutta hädän hetkellä ennemmin tai myöhemmin sorrun kuitenkin ja ahdistun.

        Kaikki muu on siedettävää ja helppo ymmärtää,
        paitsi fyysinen kipu.
        Tähänki on lääke meditaatio.
        Itse meditaatio on helppoa hindulaisuudessa ja buddhalaisuudessa, kummatki opettavat ensin keskittymiskykyä, ongelmana lienee löytää yksinkertaiset totuuden mukaiset ohjeet.


      • Vaisnava
        ngawang kirjoitti:

        Kaikki muu on siedettävää ja helppo ymmärtää,
        paitsi fyysinen kipu.
        Tähänki on lääke meditaatio.
        Itse meditaatio on helppoa hindulaisuudessa ja buddhalaisuudessa, kummatki opettavat ensin keskittymiskykyä, ongelmana lienee löytää yksinkertaiset totuuden mukaiset ohjeet.

        Henkisiä kärsimyksiä, sydänsuruja, menetyksiä yms. on tosiaan paljon helpompi kestää joogan keinoin kuin fyysistä kipua. Minusta on inhaa kun ruumis häiritsee mielen toimintaa.

        En tosin ole ylpeä siitä, että yritän olla pelkkä pää. Täytyisi osata olla kiitollinen koko ruumiistaan ja huoltaa sitä paremmin.


      • ngawang
        Vaisnava kirjoitti:

        Henkisiä kärsimyksiä, sydänsuruja, menetyksiä yms. on tosiaan paljon helpompi kestää joogan keinoin kuin fyysistä kipua. Minusta on inhaa kun ruumis häiritsee mielen toimintaa.

        En tosin ole ylpeä siitä, että yritän olla pelkkä pää. Täytyisi osata olla kiitollinen koko ruumiistaan ja huoltaa sitä paremmin.

        Näen sen tietynlaisena naisten jumppana. Yogalla on harvoin tekemistä meditaation kanssa. Yoga suuntautuu kehon liikkeisiin, taas meditaatio suuntautuu mielen liikkeisiin. Kaikki ovat mielen liiikettä tai jumalan liikettä, keho asuu mielessä, mieli asuu kehossa. Voimme murtaa mielen/kehon kahleet, miten? Me itse päätämme joka hetki mitä ajattelemme tai mitä keho tekee.
        Näin ollen meillä on voimaa muokata kohtaloamme.
        Suurinta on tulla "jumalaksi" Näin on tapahtunut kautta aikojen, mun on pakko totea lopuksi rumasti: ainoa tie jumalan luoksi on "meditaatio"

        namo Shivaya..


      • Vaisnava
        ngawang kirjoitti:

        Näen sen tietynlaisena naisten jumppana. Yogalla on harvoin tekemistä meditaation kanssa. Yoga suuntautuu kehon liikkeisiin, taas meditaatio suuntautuu mielen liikkeisiin. Kaikki ovat mielen liiikettä tai jumalan liikettä, keho asuu mielessä, mieli asuu kehossa. Voimme murtaa mielen/kehon kahleet, miten? Me itse päätämme joka hetki mitä ajattelemme tai mitä keho tekee.
        Näin ollen meillä on voimaa muokata kohtaloamme.
        Suurinta on tulla "jumalaksi" Näin on tapahtunut kautta aikojen, mun on pakko totea lopuksi rumasti: ainoa tie jumalan luoksi on "meditaatio"

        namo Shivaya..

        Pyydän anteeksi epäselvyyttäni... Itse viittaan sanalla jooga Yhteyteen sielun ja Jumalan, tai miksi Yhtä haluat kutsuakin, välillä. Minulle tämä Yhteys on ennen kaikkea mentaalinen, se on tärkeämpää minulle kuin fyysinen jooga. Eli meditaatiosta puhuin :)


      • Hatha81
        ngawang kirjoitti:

        Näen sen tietynlaisena naisten jumppana. Yogalla on harvoin tekemistä meditaation kanssa. Yoga suuntautuu kehon liikkeisiin, taas meditaatio suuntautuu mielen liikkeisiin. Kaikki ovat mielen liiikettä tai jumalan liikettä, keho asuu mielessä, mieli asuu kehossa. Voimme murtaa mielen/kehon kahleet, miten? Me itse päätämme joka hetki mitä ajattelemme tai mitä keho tekee.
        Näin ollen meillä on voimaa muokata kohtaloamme.
        Suurinta on tulla "jumalaksi" Näin on tapahtunut kautta aikojen, mun on pakko totea lopuksi rumasti: ainoa tie jumalan luoksi on "meditaatio"

        namo Shivaya..

        Minusta Joogaa ei saa sekottaa uskontoon. Jooga on ennen kaikkea noituutta. Länsimaissa ihmiset muodostavat itse oman käsityksensä asiasta. Minusta vaan ei kannata ruveta hihhuloimaan.


    • radhika-dasi

      aineellinen maailma on AINA täynnä kärsimystä,olit sitte bhakta tai ei.krsna antaa bhaktoilleen kumminkin vähemmän karmaa kun olisi syytä,eli Hän poistaa osan siitä.se on armoa jolla hän vähentää karmaamme.mutta voimme laulaa hare krishna matraa ja olla kaiken tämän yläpuolella.joten chant : HARE KRSNA HARE KRSNA KRSNA KRSNA HARE HARE HARE RAMA HARE RAMA RAMA RAMA HARE HARE :) !

      • Hatha81

        Minä tutustuin Hare Krisna- liikkeeseen lukion uskonnon tunnilla tehdessäni tutkielmaa Paavi Johannes Paavali II:sta. Videolla, jonka katsoin hänestä kerrottiin liikkeestä. Harrastan Joogaa ja idänuskonnot erityisesti Hindulaisuus kiehtovat minua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe