Miksi en saa olla normaalin näköinen

Väsynyt

Mun elämä. Se on valunut hukkaan vaikka olisin niin kovasti halunnut elää. Oon vaan joutunut joka päivä katsomaan kuinka mun päivät valuu ohi, vaikka kuinka taistelisin ja yrittäisin kehittää itseäni ja tehdä kivoja asioita. Lopputulema on aina sama; Oon yksin, koska mun nenä on kuin epämuodostuma keskellä mun kasvoja. Oon 31-vuotias nainen. En koskaan ole seurustellut vaikka olisin kovasti halunnut. Mun ongelma on mun kasvot ja erityisesti nenä.

Oon niin loppu. Kukaan ei pysty ymmärtämään tätä tuskaa mitä menetetystä elämästä kannan ja oon joutunut kantamaan.

Oon käynyt jo yhdessä nenäleikkauksessa. Todella ihana ja lempeä lääkäri yritti parhaansa ja saikin leikattua suuren kyömyn mun nenästä pois ja pienensi samalla mun isoa ja pitkää nenänpäätä. Hän selkeästi halusi auttaa mua tässä valtavassa ongelmassani. Kun katson noin vuosi sitten leikkauksen jälkeen ottamiani kuvia, muistan kuinka äärettömän onnellinen olin. Vihdoinkin mun nenä oli kyömytön ja niin paljon sirompi....tunsin itseni vihdoinkin naiseksi ja ihmisten joukossa kulkiessani saatoin unohtaa nenäni miettimisen. Huomasin myös kuinka sain iloisia katseita miehiltä, mikä toi valtavasti hyvää mieltä ja itsetuntoa. Se oli jotain niin uutta, mitä en ollut koskaan kokenut.

Vähitellen turvotus laski ja ihailin varsinkin sirontunutta nenänpäätäni. Hymyilin varmaan unissanikin, katselin peiliin hymyillen ja tunsin, että vihdoin näytin normaalilta. Olin niin onnellinen ja olo oli niin kevyt. Iloitsin elämästä enemmän kuin koskaan.

Vähitellen kuitenkin nenässä alkoi tapahtua negatiivisia muutoksia. Noin kolme kuukautta leikkauksesta aloin huomata, että nenänselkään, josta oli poistettu kyömy alkoi muodostua uudelleen kyömyä....ystäväni yrittivät lohduttaa, että vain kuvittelen. Se tuntui pahalta, sillä itse omin silmin näin ja pystyin sormin koskemaan takaisin muodostuneeseen kyömyyn. Nyt sitten noin vuosi leikkauksesta kyömy on jo ihan selkeä ja myös suuresti iloitsemani sirontunut nenänpää on ottanut takaisin muotoaan.

Olen niin surullinen. Tänäänkin töistä kotiin tultuani olen vain itkenyt kohtaloani. En tiedä mistä mua rangaistaan. Mitä pahaa olen tehnyt, että en saa olla normaalin näköinen.

Makselen vielä edelliseen leikkaukseen ottamaani lainaa takaisin. Jotenkin koen ettei toivoa enää ole. Jostain syystä mua rangaistaan epämuodostumalla keskellä kasvoja. Takaisin kyömyksi ja jokasuuntaan käyräksi muuttunut nenäni saa mut näyttämään kummajaiselta. Vanha nenä oli ehkä aavistuksen vielä kamalampi... En tiedä mitä tehdä. Mun elämänilo on alkanut hiipua todella. En jaksa mennä enää harrastuksiini salille. Käyn töissä, siellä pystyn nenäni unohtamaan, tulen kotiin, pistän verhot kiinni ja vaan itken.

Uutta leikkausta suunnittelen. En vain tiedä pystyykö lääkäri uudella leikkauksella onnistumaan, vaan palautuuko nenäni sitten taas tähän kamalaan muotoonsa.. Ja juuri hyvää onneani on myös tuo 1.5.2014 voimaan tullut kauneusleikkausten arvonlisävero eli hintojen nousu. Ei riitä, että olen joutunut elämään kummajaisen näköisenä yksin koko elämäni, maksamaan sinkkuna kaikesta paljon enemmän kuin pariskunnat, sietämään yksinäisyyttä....sitten vielä mun laisten ihmisten kohtaloa ja kärsimystä halutaan lisätä meitä auttavien lääkäripalveluiden hintojen nostolla.

Ihmiset ei ymmärrä, että poikkeava ulkonäkö voi pilata elämän. Miksi siis plastiikkakirurgisiin toimenpiteisiin alv!

Ja niille jotka väittää että pahaolo kumpuaa sisältä, voin kokemuksn syvällä rintaäänellä sanoa, että ei mene aina niin. Omalla kohdalla nimenomaan kummajaismainen ulkonäköni on pahan oloni syy.

En oikeasti tiedä enää mitä tehdä. Toivo on hiipunut ja samalla elämäniloni.... Mietin jopa itsemurhaa.

12

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miina4

Älä luovuta! Pystyt ihan mihin vaan!
      Toivon ja uskon että elämäsi pian taas hymyilee. Itseltäsi se vaatii varmasti paljon, mutta kun olet saavuttanut tavoitteesi tulet huomaamaan että olet myös vahvistunut. Täällä neuvoja: http://sannaetna.blogspot.fi

Pidän peukalot pystyssä puolestasi!

• nenäok

Ei sun elämä ole voinut millään hukaan kulua! Dramatisoit asiaa.Varmasti kirurgi kertoi että nenä pyrkii palaamaan entiseen muottiinsa vaikka leikataankin ja tarvitaan joskus uusintaleikkaus tai leikkauksia.Takuulla nenäsi on sievempi nytten verratuna alkuperäiseen. Minullakin sama juttu ja se nenä operoitiin kahdesti.Nyt on hyvä.Hakeudu myös psyklogille keksustelmaan minä-kuvastasi.Tarvitset apua siihenkin puoleen.Minua ruma enä ei koskaan estänyt elämästä -nenäni ei ollut sievä mutta puolisoni näki muut hyvät puoleni ettei hän huomannut edes nenääni!

• Nenä

Vaikka sun nenä ei ole haitannut sun elämää, niin jollain ihmisellä saattaa olla pahempi tilanne kuin sulla ja esim. nenä haittaa todellakin elämää.

• oleellista

En uskos että nenä voi haitata oiekasti kenenkään eloa..paremmin psyyken ongelma.Joka kannattaa hoitaa ensin ennen mahd operaatiota.Koska monet eivät ole myöhemminkään tyytyväisiä..

• Tyhmyyttä
        oleellista kirjoitti:

En uskos että nenä voi haitata oiekasti kenenkään eloa..paremmin psyyken ongelma.Joka kannattaa hoitaa ensin ennen mahd operaatiota.Koska monet eivät ole myöhemminkään tyytyväisiä..

Ei tässä olekaan kyse uskosta, tässä on kyse siitä miten asiat oikeasti ovat. Oot selkeästi varsinainen asiantuntija, suppean elämänkokemuksen vanki. Harvoin toivoin kellekään mitään pahaa, mutta sulle ylimielisten kommenttien latelijalle toivon, että koet mitä ovat poikkeavasta rumasta ulkonäöstä johtuvat ongelmat ja saat siitä vähän perspektiiviä elämään ja muiden ihmisten kohtalon ymmärtämiseen.

• 1-0

Toivon aloittajalle onnea seuraavaan nenäleikkaukseen.
      Ymmärrän mistä puhut, kun puhut ulkonäön aiheuttamasta pahasta olosta.

Säästettyä saa melko hyvin joka kuukausi esim. kun myy oman auton pois, ei syö tai juo ravintoloissa ja ottaa töihin evääksi kotona tekemääni ruokaa. Ei myöskään osta uusia vaatteita. Myy kirpputorilla kaikki turhat varastossa lojuvat pölynkerääjät pois.
      Lisäksi voi muuttaa pienempään asuntoon asumaan. Vaikka solukämppäänkin hetkellisesti... Niissä säästää jälleen useampia satasia.

• hennnnnnnnnaoå

Ymmärrän täysin mistä puhut.. olen ulkonäöltäni poikkeava, yrittäisipä joku lohduttaa tai ei mutta koen niin itse.. olen käynyt läpi nenäleikkauksen ja samalla tavoin kävi myös minulla. Leikkauksesta aikaa noin 6 vuotta ja nenä palautunut suurilta osiin samaan muotoonsa kieroutuneena ja kyömympänä.. Tunsin samaa helpotusta ja onnellisuutta nenäleikkauksen jälkeen.. sitä ei voi edes sanoin kuvata mikä helpotus se oli.. koin ensimmäistä kertaa lapsuus vuosien jälkeen eläväni ja koin olevan normaalin näköinen. Aikansa kutakin, olen nyt 24 ja lapsen pyöreyden lähdettyä kasvoista paljastui alta järisyttävän miehelliset kasvon piirteet löysä roikkuva iho ilman poskiåäitä. olen niin surullinen että tunnen elämän vain kulkevan päivä kerrallaan ohi odottaen sitä päivää kun olen ns normaalin näköinen.. olen miettinyt kirurgisia vaihtoehtoja, mutta ymmärrän tilanteeni eikä sitä voi korjata. ainut asia mitä voin tehdä on hyväksyä rumuuteni johon en ole pystynyt.. Koen yksinänikin joskus niin pahaa oloa että olen fyysisesti oksentanut katsottuani peiliin ti koskettamalla kasvojani.

miettinyt olen minäkin itsemurhaa, mutta elättelen edelleen toiveita paremmasta ja kauniimmasta vaikka tiedän ettei se loppupeleissä mahdollista ole. en voi vain hyväksyä että entuudestaan heikolle ihmiselle on luotu tämmöiset kasvot. tsemppiä silti, mutta et ole asian kanssa yksin <3 olisin halukas juttelemaan lisää jos koet siinä olevan järkeä :) voitas yhessä suunnitella vaikka sinne plastiikkakirurgille menoa.. heh ( en näe siinä mitään pahaa jos sen kokee itseään jotenkin auttavan) terkuin henna

• Mietu

Kaikki pitää suhteuttaa,,Eräs miestaiteilija sanoi että samana päivänä kun hänellä daignosoittin vakava sairaus-samantein katosi lentopelko!

• Kuvottavanaama

Toimii ehkä niillä, joilla on pieniä murheita. Itse olen ihan 100% varma, että sairastun tässä alle 40-vuotiaana vielä syöpäänkin. Ruma ulkonäkö on pilannut nuoruuteni, en ole voinut seurustella enkä sitä myöden elää täysillä. En myöskään ole voinut tai voi kasvojeni viallisuuden vuoksi saada perhettä. Mut on tuomittu elämään yksinäisyydessä ja sitten saan varmasti vielä syövän. En silti, vaikka syöpään sairastuisinkin, pystyisi hyväksymään tätä kuvottavan rumaa sairasta ja vammaista naamaani. Siinä sulle suhteuttamista.

• fiksumiesX
        Kuvottavanaama kirjoitti:

Toimii ehkä niillä, joilla on pieniä murheita. Itse olen ihan 100% varma, että sairastun tässä alle 40-vuotiaana vielä syöpäänkin. Ruma ulkonäkö on pilannut nuoruuteni, en ole voinut seurustella enkä sitä myöden elää täysillä. En myöskään ole voinut tai voi kasvojeni viallisuuden vuoksi saada perhettä. Mut on tuomittu elämään yksinäisyydessä ja sitten saan varmasti vielä syövän. En silti, vaikka syöpään sairastuisinkin, pystyisi hyväksymään tätä kuvottavan rumaa sairasta ja vammaista naamaani. Siinä sulle suhteuttamista.

Ihan höpöä jauhat..Olet jumittunut itseesi tai päänsisäiseen maailmaasi.Hae apua psyk,osastota-ei täältä.

• mietivielä

Jokaisella meillä on elämässä jotakin annettavaa itsestämme. Sairas yhteiskunta saa meidät epätoivoon aivan väärien syiden vuoksi. Ihmisen arvoa ei voi mitata ulkonäön perusteella. Älä anna kauneusvaatimusten viedä omanarvontuntoasi. Minulla on aina ollut mielestäni iso nenä ja pienet rinnat. Nyt katselen kuvia itsestäni nuorena ja mietin kuinka kaunis olinkaan. Nenä on iän myötä kasvanut ja nuorena siinä ei todellakaan ollur mitään vikaa. Harmittaa, etten sitä tajunnut silloin vaan häpesin ja luulin etten kelpaa kenellekään. Nyt kävin ensimmäistä kertaa plastiikkakirurgilla ja suurensin rinnat, joita olen hävennyt ikäni. Edes mieheni edessä en kehdannut olla luontevasti alasti. Voi että minä kadun. Nyt näen pienirintaisten naisten kauneuden. Luonnottomat silikonit ovat kovat pallot ja tekevät minusta halvan. Vaan en saa enää takaisin sitä, minkä pilasin. Kaikki vika on pääni sisällä. Ymmärrän jälkeenpäin, että tärkeintä on itsensä rakastaminen ja hyväksyminen. Se paistaa läpi ihmisestä ja tekee hänestä rakastettavan. Koin itseni seksikkääksi vaatteet päällä, mutta alasti olin todella epävarma. Nyt minua yököttää, että pilasin luonnollisuuteni, joka kuitenkin teki minusta oman itseni.

• Hyvin.vielä.asiat

Olen sinua kyllä reilusti vanhempi, mulla leikattiin nenästä kyömyä siis nenän selästä rustoa mataloitettiin, nenänpäätä kavennettiin ja sellainen tukikin sinne asennettiin. Luutakin kavennettiin, joten isohko leukkaus tehtiin vajaa puolitoista vuotta sitten. Kuuden kuukauden leikkauksesta kortisooni piikki laitettiin, oli arpeumaa. Mutta sitten se muu olikin, en jotenkin hyväksynyt ja välillä taas hyväksyin. Tässä pari kuukautta sitten kävin melkoiset koettelemukset, näin jotenkin nenäni liian isona. Laheiseni vakuutti ettei nenässä ole mitään vikaa se on ihan hyvä, minä vaan intin vastaan ja todella näin nenäni huonona, taas välillä se olikin ihan nätti. Kyllä meillä rassaa jotenkin sellainen luulo, menee aikansa kun huomaamme että turhaan luulottelimme. Kyllä mulla lääkäri sanoi että menee vuodesta kolmeen vuoteenkin asti kunnes nenä on lopullisesti kunnossa.Arpeumaa saattaa tulla ja siihen auttaa kortisoni. Luulen että sullakin on sellainen luulo iskeytynyt jotenkin ja ovathan ystäväsikin sanoneet sulle ettei ole vikaa. Koitin omalta osaltani vain arvella, mutta ota yhteys leikkaavaan lääkäriin ja koita vain ystäviesi kanssa keskustella sillä he näkevät varmasti oikein. Jäkeen mitä itsestäni mietin ihan mulla oli luulottelua paljonkin, mutta kyllä nyt kun on kulunut vuosi ja viisi kuukautta tuntuu että on nenäni pienentynyt.
      Kerro jollekkin luotettavalle ystävällesi tuntemuksiasi, puhuminen jotenkin auttaa, tarttee olla sellainen luotettava ja joka myöskin sanoo totuuden. Tiedän kokemuksestani, nää on sellaisia myöskin henkisiä tavallaan se kuuluu asiaan.
      Ja uskotaan että kaikki onnistuu, niin ne onnistuvat varmasti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2109
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1550
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1319
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      238
      1211
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1170
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1096
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1041
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      248
      991
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      926
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      891
    Aihe