Talvi-dieselin lisäaineet

Arttu

Muinainen autonasentaja tuossa suositteli että talvilaatua tankattaessa pitäisi lisätä dieselauton tankkiin hiven 2-tahtiöljyä, syynä olisi kuulemma että talvilaatu on niin kuivaa että se ei voitele ruiskutuslaitteistoa tarpeeksi. Nyt herää kysymys että onko tämä nykyiaikaisilla poltoaineilla ja autoilla tarpeellista, vai liekkö tuubaa koko vihje?

23

10368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JKL

      Ei jäänestoa eikä muutakaan lisäainetta tankkiin.
      Suodattimen vaihto vain näin talven kynnyksellä.
      Kyllä nykyaikainen dieseli voitelee tarpeeksi.
      Entisellä työkaverilla oli tapana lisätä 2T öljyä naftan joukkoon mutta öljy ei ilmeisesti sekottunut täysin naftaan ja lopputuloksena oli hinurikeikka ja tankin irroitus.

    • renttu

      Epäiletkö, etteivät suomalaisen jalostajan taidot riitä dieselin valmistukseen? Kaiken maailman kotitarvekemistit ovat tietävinään "kaiken", mutta nuo, jotka on jalostaneet öljyä 50 vuotta, ei tiedä mitään.

    • Öljymiäs

      ...suuttimen elementit "kolisee" niin on suotavaa lisätä jotain hyvää 2-t injektion öljyä. Ei riitä tavallinen 2-t vaan se pitää olla injektion öljyä.

    • Heimo

      dieselin joukkoon kuulemma notkistaa parafiiniä. Onko väitteessä perää?

      • Tilkalla bensiiniä

        Parhaiten tepsii niin että bensat purkkiin tankin alle ja sitten eikun sytytys.


      • ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

        Joo, ja talvidieselin seassa se ohentaa liemen jo niin notkeeks ettei voitele yhtään. Talvidiesel kun on jo todella ohutta valmiiksi. Sitten voi laittaa vaikka valopetroolia sekaan jos rupeaa pakkasta olemaan yli 30 astetta eikä arktista laatua ole saatavilla. Turha on bensan kanssa pelailla.


    • nissan pickup

      Tuulilasin testi jo vuodelta 1998 (TL 2/98) osoitti että eri yhtiöiden myymässä dieselissä on suuria voitelevuuseroja. Tuolloin voitelevuudessa pärjäsivät parhaiten NESTE, SEO ja ESSO. Huonoiten pärjäsi ST1 ja RITOIL jotka olivat tuolloin yhtä huonoja kuin lisäaineistamaton diesel! Pienillä yhtiöillä kun ei ole varaa/halua tehdä kalliita ruiskutuspumppukokeita ja testata lisäaineistuksen toimivuutta.

      Noista ajoista on varmasti kehitystä tapahtunut ja itse käytän ainoastaan nesteen polttoaineita.

      Saattaahan se 2-t öljyn käyttö tietysti lisätä hivenen ruiskutuspumpun ikää. Itse en ole kokeillut. Mutta jos käytät niin osta vaikka 4L kannu castrolin snow mobile öljyä.

    • Ohutta

      Tosiasia on se, että kuorma-autoilijat pyrkivät aina tilanteen tullessa ajamaan kesäisemmillä aineilla. Syytä kannattaa kysyä heiltä.

      • ***

        Kesädieselillä ajamiseen törmäsin Pohjanmaalla turverekkojen kanssa pelatessani. Niillä ajetaan ympärivuoden kesälaadulla. Perusteena tälle on halvempi hinta ja pienempi kulutus. Mahdollisista pienemmistä huoltokustannuksista ei kukaan puhunut koskaan mitään. Kesälaadun jatkuvan käytön mahdollistaa se, ettei näitä autoja sammuteta muutoin kuin huoltojen ja tankkauksien ajaksi. Kaiken muun ajan ne ovat ajossa ja moottori lämmittää polttoainetankkia sn verran, ettei ongelmia ole ollut edes kovimmilla pakkasilla.


      • Löpökuski

        Kesälaadussa on enemmän enerkijaa.
        Eli taloudelliset syyt puoltavat kesälaadun käyttöä aina kun se vain on mahdollista.
        Toukokuu-syyskyy kesälaatuisen naftan ja moottoripolttoöljyn samepiste on 0 astetta. Talous-syistä.


      • Öljymiäs
        Löpökuski kirjoitti:

        Kesälaadussa on enemmän enerkijaa.
        Eli taloudelliset syyt puoltavat kesälaadun käyttöä aina kun se vain on mahdollista.
        Toukokuu-syyskyy kesälaatuisen naftan ja moottoripolttoöljyn samepiste on 0 astetta. Talous-syistä.

        Tb:n D-automaateista saatavan kesädieselin pakkasarvot on :samepiste -15 ja suodatettavuus -25


      • jukkis
        Löpökuski kirjoitti:

        Kesälaadussa on enemmän enerkijaa.
        Eli taloudelliset syyt puoltavat kesälaadun käyttöä aina kun se vain on mahdollista.
        Toukokuu-syyskyy kesälaatuisen naftan ja moottoripolttoöljyn samepiste on 0 astetta. Talous-syistä.

        Puhut mies vastoin parempaa tietoutta. Kesälaadun samepiste on noin -12 astetta ja sakkapiste (eli se lämpötila jossa parafiinikiteet erottuvat) on noin -15 astetta.


      • pönttö
        jukkis kirjoitti:

        Puhut mies vastoin parempaa tietoutta. Kesälaadun samepiste on noin -12 astetta ja sakkapiste (eli se lämpötila jossa parafiinikiteet erottuvat) on noin -15 astetta.

        Nyt on kolmas talvi menossa, kun Nesteen D-mittareissa kesälaadun samepiste on -15 ja suodatettavuus -25. Nämä ovat laaturajoja, käytännön arvot ovat parempia. Itse olen ajanut päältä kolmenkympin pakkasilla tuolla aineella ilman ongelmia. Sekä kuorma- että pakettiautolla.

        TB:llä on samat rajat nyt toista talvea.

        Nesteellä tuo siis on myynnissä VAIN D-asemilla, eli kotopyttyyn sitä ei saa tilattua.


    • lisä

      St1 oli testissä niin kuiva että oli varoituksen sana paikallan

      • 5-cyl tdi

        340 000 km pääasiassa st1:n halpaliemellä tähän mennessä. Ilmeisesti Tuulilasin "testin" mukaan olisi koneen jo pitänyt lakata käymästä. Kollega lasketellut st1:llä jo 520 000 km. Aina vain pelaa. Eikä koskaan ole edes tullut mieleen mopoöljyjä ruveta sekaan sotkemaan.


    • TkT

      Diesel polttoaineessa käytetään PEG (Polyetyleeniglykoli) tai PPG (Polypropeeniglykoli) pohjaista "voiteluainetta".
      Valmistaja yleensä lisä-aineistaa diesel polttoaineensa lisäainepaketilla jossa on mm.:
      - setaanilivun säätäjä
      - korroosion inhibiittori
      - emulgaattori/dispergaattori
      - pumpun voiteluaine
      jne.

      On tietenkin valmistajasta kiinni kuinka hyvän, ja samalla kalliin lisäainepaketin katsoo kannattavaksi lisätä. Kotimainen valmistajamme esimerkiksi käyttää laatuluokan lisäaineita ja riittävässä määrin, niin että polttoaine täyttää moottorinvalmistajien laatuvaatimukset.
      Halvalla voi saada puuttellisesti lisäaineistettuja polttoaineita, mutta yleisessä myynnissä olevat polttoaineet kyllä ovat kelvollisia. Elleivät olisi, niin toiminta loppuisi korvausten aiheuttamien kulujen vuoksi.

      • keksintöjä.

        Uuudet dieselin lisäainneet nostavat dieselöljyn setaanilukua, eli syttyvyys paranee huomattavasti.
        Lisäksi suuttimet ja venttiilit puhdistuvat.
        Suosittelen kokemuksesta.


      • solex
        keksintöjä. kirjoitti:

        Uuudet dieselin lisäainneet nostavat dieselöljyn setaanilukua, eli syttyvyys paranee huomattavasti.
        Lisäksi suuttimet ja venttiilit puhdistuvat.
        Suosittelen kokemuksesta.

        Diesel Power Ecomax lisäaine puhdistaa, voitelee ja nostaa setaanilukua. Testeissä on saavutettu 2 - 5 % pienempi polttonesteenkulutus, joten suora rahallinen säästö on 1 - 4 %, kun aina nostaa polttonesteen hintaa noin prosentin verran.


      • samassa nesteessä
        solex kirjoitti:

        Diesel Power Ecomax lisäaine puhdistaa, voitelee ja nostaa setaanilukua. Testeissä on saavutettu 2 - 5 % pienempi polttonesteenkulutus, joten suora rahallinen säästö on 1 - 4 %, kun aina nostaa polttonesteen hintaa noin prosentin verran.

        Kotimainen valmistaja on panostanut todella rankasti dieselpolttoaineen laatuun, joten tankkaaja voi olla siinä suhteessa huoleton tankatessaan. Ns. "Esson Baarin" asiantuntijat eivät ole aiantuntijoiden kärjessä tässä asiassa.


    • löpöä tankkiin

      moottoreihin ehkä, mutta ei nykyisiin missään nimessä.

      • JH

        Vuoden vaihteen jälkeen ei ole ollut myynissä rikillistä polttoöljyä. Joten nykyään on aivan sama tankkaako polttoöljyä vai dieseliä koska niiden ero on vain väriaine. Se on sitten eri asia miten viranomaiset siihen suhtautuu, B-)


    • +500 Tkm TDI

      Ajokkina "loppuunajettu" ,500 tkm volkkarin TDI -Diesel, jonka suutinkärjet todellakin pitäisi vaihtaa.
      Nimittäin juurikin TALVILAATU on niin kuivaa että 1-2 suutinkärkeä alkaa temppuilla eikä kone käy enää tasaisesti.

      Tähän "hytkytautiin" auttaa 5 litran kannu itsesekoittuvaa 2-tahtiöljyä vaivan ilmetessä.
      -Kyllä, tankki tyhjiin, mittariin 30eur arvosta tankattavaa sekä n. 3Litraa itsesekoittuvaa ensin pohjalle kipata ja siihen päälle tankkaus. Parin Km ajon jälkeen suutinkärkiongelma on tiessään. Eli auttaa se, todettu on.
      Toisaalta 2-T öljy ei ole ilmaista, vaan eivät ole suutinkärjetkään edullisia asiantuntevasti säädettynä dieselhuollon mittapenkissä. Joten toistaiseksi tämä on halvempi korjaus. Kesädiesel ei tee tätä juuri koskaan.

    • Anonyymi

      liqui moly dieselin lisäaine hyytymisen estäjä

      Fixusnet
      https://www.fixusnet.fi › fin › dieselin_lisaaine_hyyty...
      Parantaa dieselpolttoaineen virtausta ja suodattuvuutta. Voidaan käyttää ulkolämpötiloissa - 31 °C:een asti (riippuu dieselpolttoaineen laadusta).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2926
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2068
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      112
      1578
    4. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1329
    5. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1298
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1206
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1036
    8. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      954
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

      Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      911
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

      väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      892
    Aihe