pyrstötiaiset ja töyhtötiaiset

jaana

Meillä on lintulaudalla käynyt pari kertaa pyrstötiaisia.niitä on 4:n linnun parvi ja ovat TOSI arkoja ja viipyvät vain minuutin,sitten lentävät pois.kuinka yleinen lintu on täällä keskisessä suomessa(jyväskylä)?en ole ikinä ennen nähnyt!töyhtötiaisia on lintulaudalla usein.

11

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kivitasku

      vähän tuo pyrstötiaisen lintulaudalla käynti.Olen kyllä usein niitä nähnyt,kylläkin muualla.Yleensä aina koivun oksilla.Pohjoiskarjalassa joskus myös näin pikkuparvia.

    • *Nilla

      otus ole tuo pyrstötiainen Jyväskylässä. Sen levinnäisyys on jotakuinkin Kemistä jonnekin Joensuun tasolle.

      Ne harvemmin tulevat pihapiiriin, mutta kauempana pihapiiristä sijaitseville syöttöpaikoille ne tulevat. Pyrstötiaiset kulkevat yleensä omassa porukassa, yleensä 4-6, mutta jopa yli kolmenkymmenen yksilön parven olen nähnyt.

      • Kivitasku

        kun olen niin:Olen huomannut että tiedät melko paljon ainakin linnuista.

        Itselläni on ainakin 25 vuotta sitten painettu kirja Euroopan linnut väreinä.Siinä mainitaan että pyrstötiaisia kyllä näkee usein muitten tiaisten mukana mutta eivät koskaan tule lintulaudalle."koskaan"otan vähän varauksella.Mainitsit kumminkin että kauempana olevilla"syöttöpaikoilla"niitä voi nähdä.Ymmärrän että kysynyksessä ei siis tarvitse olla lintulauta.

        Asiaan:Oletko itse nähnyt vai kuullut että käyvät syöttöpaikoilla?Luotan sanaasi ja käsitän taas oppineeni jotakin.


      • pyrstö
        Kivitasku kirjoitti:

        kun olen niin:Olen huomannut että tiedät melko paljon ainakin linnuista.

        Itselläni on ainakin 25 vuotta sitten painettu kirja Euroopan linnut väreinä.Siinä mainitaan että pyrstötiaisia kyllä näkee usein muitten tiaisten mukana mutta eivät koskaan tule lintulaudalle."koskaan"otan vähän varauksella.Mainitsit kumminkin että kauempana olevilla"syöttöpaikoilla"niitä voi nähdä.Ymmärrän että kysynyksessä ei siis tarvitse olla lintulauta.

        Asiaan:Oletko itse nähnyt vai kuullut että käyvät syöttöpaikoilla?Luotan sanaasi ja käsitän taas oppineeni jotakin.

        Kyllä pyrstötiaiset tulevat ruokintapaikalle. Itselläni valokuva jossa toistakymmentä pyrstötiaista lähellä maata olevaa ruokintapaikkaa, lumella tepastelee isompi osa.
        Tänä syksynä taas mielestäni enemmän liikkeellä, useita isohkoja parvia liikkunut meilläpäin Lounais-Suomessa.


      • Kivitasku
        pyrstö kirjoitti:

        Kyllä pyrstötiaiset tulevat ruokintapaikalle. Itselläni valokuva jossa toistakymmentä pyrstötiaista lähellä maata olevaa ruokintapaikkaa, lumella tepastelee isompi osa.
        Tänä syksynä taas mielestäni enemmän liikkeellä, useita isohkoja parvia liikkunut meilläpäin Lounais-Suomessa.

        Vaikka ovatkin pääasiallisesti hyönteissyöjiä niin sehän ei nähtävästi poista mahdollisuutta muuhunkin ruokaan.Ja löytyyhän niitä hyönteisiäkin varmaan myös syöttöpaikoiltakin.


      • Juuso
        Kivitasku kirjoitti:

        Vaikka ovatkin pääasiallisesti hyönteissyöjiä niin sehän ei nähtävästi poista mahdollisuutta muuhunkin ruokaan.Ja löytyyhän niitä hyönteisiäkin varmaan myös syöttöpaikoiltakin.

        Muutkin tiaiset ovat pääasiassa hyönteissyöjiä, mutta näkyyhän noille rasvaiset siemenet ja pähkinätkin talvella kelpaavan. Ja muistelenpa joskus lapsena ruokkineeni talitiaisia pullanmuruilla ja kauraryyneillä.

        Miksipä ei siis myös pyrstötiainen kävisi lintulaudalla kun löytää rauhallisen paikan. Vaikka eihän ne oikeastaan metsässä mitenkään erityisen arkoja ole. Parvi päästää melko lähelle seuraamaan toujujaan. Ei kuitenkaan niin lähelle kuin asutuksen liepeillä pesivät tuyummat tiaiset.


      • Kivitasku
        Juuso kirjoitti:

        Muutkin tiaiset ovat pääasiassa hyönteissyöjiä, mutta näkyyhän noille rasvaiset siemenet ja pähkinätkin talvella kelpaavan. Ja muistelenpa joskus lapsena ruokkineeni talitiaisia pullanmuruilla ja kauraryyneillä.

        Miksipä ei siis myös pyrstötiainen kävisi lintulaudalla kun löytää rauhallisen paikan. Vaikka eihän ne oikeastaan metsässä mitenkään erityisen arkoja ole. Parvi päästää melko lähelle seuraamaan toujujaan. Ei kuitenkaan niin lähelle kuin asutuksen liepeillä pesivät tuyummat tiaiset.

        eivät varsinaisesti kuulu tavallisiin tiaisiin vaan niitten alalajiin.Tiaisten ja pyrstötiaisten elintavat poikkeavat suurelta osin toisistaan.Tiaisten pääasiallinen ravinto on hyönteiset ja siemenet.Pyrstötiaisen pääasiallinen ravinto on hyönteiset.

        Tosiasia kumminkin on että pyrstötiainen on harvinainen vieras lintulaudoilla vaikka niitä lähettyvillä olisikin.Kuusi ja töyhtötiaistakin harvemmin näkee kuin useita muita tiaisia.Luonnollisesti siksikin kun eivät ole ihan niin tavallisia kuin vaikkapa talitiaiset.

        Joo kyllä pyrstötiaisistakin metsässä saa useammin sellaisen käsityksen etteivät juuri välitä tarkkailijoista vaan elävät omaa elämäänsä.Ei aina tietysti viereenkään pääse.En sitten tiedä onko syynä varsinainen arkuus kun muuttavat muutenkin paikkaa melko nopeasti.

        Olen nyt kumminkin saanut tietää että joku on jopa nähnyt pyrstötiaisia syöttöpaikoilla.

        Kiitos vain hänelle kun kertoi tapahtumasta.


      • *Nilla
        Kivitasku kirjoitti:

        kun olen niin:Olen huomannut että tiedät melko paljon ainakin linnuista.

        Itselläni on ainakin 25 vuotta sitten painettu kirja Euroopan linnut väreinä.Siinä mainitaan että pyrstötiaisia kyllä näkee usein muitten tiaisten mukana mutta eivät koskaan tule lintulaudalle."koskaan"otan vähän varauksella.Mainitsit kumminkin että kauempana olevilla"syöttöpaikoilla"niitä voi nähdä.Ymmärrän että kysynyksessä ei siis tarvitse olla lintulauta.

        Asiaan:Oletko itse nähnyt vai kuullut että käyvät syöttöpaikoilla?Luotan sanaasi ja käsitän taas oppineeni jotakin.

        on metsälintu, aivan kuten kuusitiainen, töyhtötiainen tai hömötiainen. Siellä ne pääasiassa asustavatkin, mutta jos oppivat lintulaudalle tulemaan, niin kyllähän niille helppo ruoka talipallon muodossa maistuu.
        Aivan talojen seinustoilla en niitä ole nähnyt, mutta metsänreunan syöttöpaikalle ne tulevat kyllä.


      • Kivitasku
        *Nilla kirjoitti:

        on metsälintu, aivan kuten kuusitiainen, töyhtötiainen tai hömötiainen. Siellä ne pääasiassa asustavatkin, mutta jos oppivat lintulaudalle tulemaan, niin kyllähän niille helppo ruoka talipallon muodossa maistuu.
        Aivan talojen seinustoilla en niitä ole nähnyt, mutta metsänreunan syöttöpaikalle ne tulevat kyllä.

        vain vastauksista.Nythän teitä on vaikka kuinka monta jotka ovat niitä nähneet muuallakin kuin kaukana metsässä.Täytynee pian ruveta käsittämään asia niinkuin tavallisena tapahtumana.

        Ostin joskus takavuosina lampaankasvattajalta talia jopa 15 kiloa vuodessa,jonka keitin isossa kattilassa mökillä isoiksi köntiksi.Suurimman osat rasvasta söivät tikat.Niitä kiikarilla katsoen ja paperille piirtäen sain kymmeniä eri yksilöitä.Pyrstötiaista vain en koskaan nähnyt pihapiirissä.Muita lintuja oli kyllä vaikka minkälaista kun myös siemeniä ja jyviä oli riittämiin.

        Nyt ei ole ainakaan sellaisia määriä rasvaa ollut.Jospa sen linnun vielä onnistuisi tontilla näkemään.Olisihan se elämys.


      • wilma
        Kivitasku kirjoitti:

        eivät varsinaisesti kuulu tavallisiin tiaisiin vaan niitten alalajiin.Tiaisten ja pyrstötiaisten elintavat poikkeavat suurelta osin toisistaan.Tiaisten pääasiallinen ravinto on hyönteiset ja siemenet.Pyrstötiaisen pääasiallinen ravinto on hyönteiset.

        Tosiasia kumminkin on että pyrstötiainen on harvinainen vieras lintulaudoilla vaikka niitä lähettyvillä olisikin.Kuusi ja töyhtötiaistakin harvemmin näkee kuin useita muita tiaisia.Luonnollisesti siksikin kun eivät ole ihan niin tavallisia kuin vaikkapa talitiaiset.

        Joo kyllä pyrstötiaisistakin metsässä saa useammin sellaisen käsityksen etteivät juuri välitä tarkkailijoista vaan elävät omaa elämäänsä.Ei aina tietysti viereenkään pääse.En sitten tiedä onko syynä varsinainen arkuus kun muuttavat muutenkin paikkaa melko nopeasti.

        Olen nyt kumminkin saanut tietää että joku on jopa nähnyt pyrstötiaisia syöttöpaikoilla.

        Kiitos vain hänelle kun kertoi tapahtumasta.

        omalla laudallani pyrähti parvi viime talvena. Ei näkynyt sen jälkeen. Vanhempieni pihalla (n. 1 km meiltä) seuraavana päivänä. Käsitykseni mukaan lintulaudoilla nähtynä reissaavaa sorttia.


    • mökkiläinenvaan

      Mökillä Mikkelin seudulla vajaan 10 parvi vieraillut pihapiirissä koko talven. Talipallot eivät kuitenkaan kelpaa. Hiirien takia en irtoruokaa, siemeniä yms haluaisi jättää. Ehdotuksia noiden söpöjen ja vilkkaiden pikkulintujen ruokintaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe