Länsi-Suomen opisto - Englantia Englannissa, kielikurssi.

jakki

Olen harkinnut Huittisissa olevan Länsi-Suomen opiston tarjoamaa englannin kurssia, jossa suomessa opiskellaan 3kk ja 1kk englannissa. Nyt kiinnostaisikin tietää onko kenelläkään kokemuksia ko. kurssissa tai ylipäätään opiskelusta tuolla opistolla. Myös hinta mietityttää, että saanko kunnon vastinetta rahoilleni? Ei ole mitään halpaa lystiä, vaikka opintotukea saakin hakea kelalta. Englannin osuus on varmasti hieno kokemus, sitä en epäile. Ikää on kertynyt jo 22-vuotta, olenko liian vanha ko. mestaan. Sivuilla ei pahemmin ole kerrottu kurssin kohderyhmästä tms. Kaikki tieto on tervetullutta, hieman kiirekkin asialla on, koska hakuaika tammikuussa alkavaan settiin loppuun pian...

Tässä vielä linkki kurssiin:

http://www.lansisuomenopisto.fi/pitkat/enkkua.htm

11

2950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei enää

Joo, viime vuonna olin kyseisessä puljussa ja lähdin hyvin pian. Vaikka ruokahuolto oli ok ja asuminen ei huonoimmasta päästä, niin itse koulu on keskellä ei mitään, aina tarvitsee maksaa taksimatkan ellei ole omaa autoa, kylä on niin surkea että sinne kyllästyy heti. Kurssin edellinen opettaja oli yksinkertainen nelikymppinen brittimies joka mm. rakastui alta parikymppiseen kurssilla olleeseen tyttöön ja jahtasi tätä, lisäksi riekkui nuorten baarissa kylillä eikä antanut fiksua kuvaa itsestään. Monet oppilaat laskivat päiviä jotta kurssi olisi ohi. Koulun oppilaat ovat suurin osa maalta tulleita "vaihtoehtonuoria",eli tästä jokainen päätelkööt viihyykö moisessa seurassa. ilmapiiri kampuksella ahdasmielinen, esim. opettajat tietävät asiasi paremmin kuin sinä itse, myös juoruilu kuuluu asiaan.Typeriä sääntöjä, mm. ei saa kutsua kavereita kylään ellet pulita rahaa koululle. Kurssin hinta on kohtuuton, samalla hinnalla lähtisi piipahtamaan itse Englantiin omatoimisesti opiskelemaan. Rehtori on vanha kääkkä jolta ei sympatiaa oppilaalle heru.

Eli EN SUOSITTELE! Huono investointi!

• Nimetön

Kiitokset terävistä kommenteista. Täytyy laittaa homma vakavaan harkintaan. Voin hyvin kuvitella, että tälläisissa pienissä ympyröissä helposti syntyy erilaisia juorukerhoja. Itse tulen kyllä hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, mutta kyllä siellä pitäisi pystyä se 3kk viihtymäänkin. Tuskin siitä opiskelusta muuten saa täyttä hyötyä irti. Olisi mukava kuulla myös muiden kommentteja, kenelläkään mitään hyvää sanottavaa mestasta? Jos edellinen kirjoittaja vielä tätä lukee, niin olisi kiva kuulla lisää tositarinoita ja varsinkin näitä ihmesääntöjä...

-jakki

• Ei enää
        Nimetön kirjoitti:

Kiitokset terävistä kommenteista. Täytyy laittaa homma vakavaan harkintaan. Voin hyvin kuvitella, että tälläisissa pienissä ympyröissä helposti syntyy erilaisia juorukerhoja. Itse tulen kyllä hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, mutta kyllä siellä pitäisi pystyä se 3kk viihtymäänkin. Tuskin siitä opiskelusta muuten saa täyttä hyötyä irti. Olisi mukava kuulla myös muiden kommentteja, kenelläkään mitään hyvää sanottavaa mestasta? Jos edellinen kirjoittaja vielä tätä lukee, niin olisi kiva kuulla lisää tositarinoita ja varsinkin näitä ihmesääntöjä...

-jakki

Jatkoa....
        Itse ulkomailla asuneena suosittelen että menet rohkeasti britteihin 3 kk vaikka töihin, Suomessa muiden suomalaisten kanssa opiskelu on tehottomampaa,oppimistulos tietty on itsestä kiinni. Tosin paljon HALVEMPIA ja inhimillisempiä opinahjoja Suomesta löytyy kuin tämä Länsi-Suomen opisto... CV:tä ajatellen ei ole väliä että missä perähikiän opistossa on opiskellut, siis käytännön kielitaito ratkaisee. Kävin tuossa eilen katsomassa kyseisen opiston uusia nettisivuja, jossa mainittiin englannin opettajan nimeksi "Chris", pelkäänpä että se on se sama puolikalju kotkanenä-ahdistelija-juntti Chris mikä viime vuonnakin, opiskelijoiden keskuudessa pidettiin tyyppiä aikamoisena riesana. Se toinen ope Barryl (kirjoitinko oikein) oli viime vuonna myös, kuulemma ihan fiksu tähän pääopeen eli Chrisiin verrattuna, vaikka Barryllillä ei olekaan opettajan pätevyyttä.

Opistosta muuta....no kalliiksi tulee asuminen, kauppoihin ym. harrasteisiin 4 km matkaa opistolta. Jos olet tottunut aktiiviseen elämään niin harrasteiden kuin ihmissuhteiden osalta, niin en suosittele Huittisten kylää. Jos kaverisi oli enemmän kuin 2 vuorokautta huoneessasi 10 EUR/päivä maksua vastaan, niin vararehtorilta tuli jööttiä tyyliin "ei tämä ole mikään hotelli".
        Ainoa ok tyyppi henkilökunnasta oli toimistosihteeri Jaana. Jos et tule opettajasi kanssa toimeen niin kuulet sen nahoissasi ja sinua kohdellaan kuin paskaheinää. Täällä kaiken kansan kouluttamattomat hullut nimittäin dominoivat luokkahuoneissa. Tyhmää kun mainostavat tätä opistoa Hesarissa saakka, suurin osa Suomen "sisäoppilaitoksista" on enemmän tai vähemmän mätiä.

Kysy jos haluat tietää muuta....

• pöö
        Nimetön kirjoitti:

-jakki

löö

• wängy =)

Et pystynyt olemaan kuin vähän aikaa ennen kuin lähdit pois? Oletko varma, että sulla oli ikää&oikeaa asennetta kansalaisopistoon? Musta nimittäin aika säälittävää, ettei ko. paikassa kyennyt pärjäämään? Mun vuonna oli kymmeniä ja kymmeniä, jotka todella viihtyivät eivätkä lähteneet kotiin poru kurkussa, kesken kaiken, tosin en todella tiedä syitäsi.. no offense..

• lännen nainen
        Ei enää kirjoitti:

Jatkoa....
        Itse ulkomailla asuneena suosittelen että menet rohkeasti britteihin 3 kk vaikka töihin, Suomessa muiden suomalaisten kanssa opiskelu on tehottomampaa,oppimistulos tietty on itsestä kiinni. Tosin paljon HALVEMPIA ja inhimillisempiä opinahjoja Suomesta löytyy kuin tämä Länsi-Suomen opisto... CV:tä ajatellen ei ole väliä että missä perähikiän opistossa on opiskellut, siis käytännön kielitaito ratkaisee. Kävin tuossa eilen katsomassa kyseisen opiston uusia nettisivuja, jossa mainittiin englannin opettajan nimeksi "Chris", pelkäänpä että se on se sama puolikalju kotkanenä-ahdistelija-juntti Chris mikä viime vuonnakin, opiskelijoiden keskuudessa pidettiin tyyppiä aikamoisena riesana. Se toinen ope Barryl (kirjoitinko oikein) oli viime vuonna myös, kuulemma ihan fiksu tähän pääopeen eli Chrisiin verrattuna, vaikka Barryllillä ei olekaan opettajan pätevyyttä.

Opistosta muuta....no kalliiksi tulee asuminen, kauppoihin ym. harrasteisiin 4 km matkaa opistolta. Jos olet tottunut aktiiviseen elämään niin harrasteiden kuin ihmissuhteiden osalta, niin en suosittele Huittisten kylää. Jos kaverisi oli enemmän kuin 2 vuorokautta huoneessasi 10 EUR/päivä maksua vastaan, niin vararehtorilta tuli jööttiä tyyliin "ei tämä ole mikään hotelli".
        Ainoa ok tyyppi henkilökunnasta oli toimistosihteeri Jaana. Jos et tule opettajasi kanssa toimeen niin kuulet sen nahoissasi ja sinua kohdellaan kuin paskaheinää. Täällä kaiken kansan kouluttamattomat hullut nimittäin dominoivat luokkahuoneissa. Tyhmää kun mainostavat tätä opistoa Hesarissa saakka, suurin osa Suomen "sisäoppilaitoksista" on enemmän tai vähemmän mätiä.

Kysy jos haluat tietää muuta....

Chris on aivan uskomattoman mukava mies, eikä varmastikaan sama pervoilija, josta tässä aiemmin puhuttiin. Nyk. chris on 25-vuotias ja todella hauska ja hyvä opettaja. opettaa myös dokumentintekoa mediaryhmälle.

kaikki tämän hetkiset enkun ryhmäläiset on tykänneet chrisistä tosi paljon, ja englanti onkin yksi harvoista kursseista, joita voin lso:lta suositella, nimenomaan opettajan takia.

barry ei opeta englantia muuta kuin avoimen yliopiston opiskelijoille kerran viikossa, ja on lähdössä kai opistolta pois ensi vuonna muutenkin.

• Wängy =)

Moi!

Itse olin opistolla pari vuotta sitten, en tosin kielikurssilla. Itse viihdyin hyvin ja oppiakin sain, avoimen yliopiston appron lisäksi. On pystynyt mm. hyödyntämään yliopistossa.
      Asuminen oli kivaa ja esim. siivous ja muu ei ole ylitsepääsemätöntä vaan täysin normaalia, jotta saadaan asiat rullaamaan. On myöskin ymmärrettävää, että kaverlössiään ei saa majoittaa asuntolaan ilmaiseksi, kyseesä ei ole mikään vapaa majoitus.
      Opistolla on sen verran vanhempia (lue: aikuisia) opiskelijoita, joten tämä ei liene ongelma.
      Paras asia oli, tälläkin hetkellä, parhaimpien ystävien saanti. Oli paikka pieni tai ei, hauskanpitoon ei vaikuta paikka&sijainti, vaan SEURA. Hihii, lystiä oli.
      MUlla ainakin oli kivaa enkä sitä vuotta vaihtas pois. Opettajatkin oli ok, jos jollakulla suhde, niin itse ei tarvi lähtee moiseen mukaan.
      Joten jos haluat erilaisen kokemuksen; GO FOR IT!

• pirkko virtanen

Heivaan.
        näinniinkun vanhempana naisihmisenä opistollaoleskelleena haluaisin sanoa että kyllä wänkky olet tapasi mukaan taas aivan oikeassa. että mahtavan mojova vuosi oli minullakin.suurena animal loverina viehätyin erityisesti pässin ja hevosen läheiseen suhteeseen.erityisesti viehätyin myös mainittuun opettaja barrylliin, eli bäreen, kuten meillä englantia oikein ääntävillä oli tapana häntä kustua. hän oli viisas mies.ja ihastuttavan oraalinen.koska kaikin puolin länsisuomen opisto, jota myös opiskelijatovereideni kanssa leikillisesti länkkäriksi kutsuimme(ah vieläkin hierahtvat kerrassaan vedet silmään kun muistelen hauskoja tuokioita opistolla)oli vielä niinkin sopivaan paikkaan sijoittunut, kuin kerrassaan huittisten shellin viereen (tai no n.25 kilometriä siitähän ehkä oli mutta mitä pienistä)niin täytyy sanoa että ei voi kun arvostaa.olenkin menossa ensi kesänä ullan raku-kurssille enkä muuta koulutusta elämässäni kaipaa kuin länsisuomen opiston ja elämän koulun. että se on kyllä vissi.jos lisätietoja halajatte niin ei kun postia osoitteeseen [email protected].
        toivoopirkko
        ps.toisaalta kannattaa välttää paikkaa nimeltä pyllynmäki sillä olen kuullut että siellä on nähty sam bennet, kauhea apinahirviö.

• Wänky
        pirkko virtanen kirjoitti:

Heivaan.
        näinniinkun vanhempana naisihmisenä opistollaoleskelleena haluaisin sanoa että kyllä wänkky olet tapasi mukaan taas aivan oikeassa. että mahtavan mojova vuosi oli minullakin.suurena animal loverina viehätyin erityisesti pässin ja hevosen läheiseen suhteeseen.erityisesti viehätyin myös mainittuun opettaja barrylliin, eli bäreen, kuten meillä englantia oikein ääntävillä oli tapana häntä kustua. hän oli viisas mies.ja ihastuttavan oraalinen.koska kaikin puolin länsisuomen opisto, jota myös opiskelijatovereideni kanssa leikillisesti länkkäriksi kutsuimme(ah vieläkin hierahtvat kerrassaan vedet silmään kun muistelen hauskoja tuokioita opistolla)oli vielä niinkin sopivaan paikkaan sijoittunut, kuin kerrassaan huittisten shellin viereen (tai no n.25 kilometriä siitähän ehkä oli mutta mitä pienistä)niin täytyy sanoa että ei voi kun arvostaa.olenkin menossa ensi kesänä ullan raku-kurssille enkä muuta koulutusta elämässäni kaipaa kuin länsisuomen opiston ja elämän koulun. että se on kyllä vissi.jos lisätietoja halajatte niin ei kun postia osoitteeseen [email protected].
        toivoopirkko
        ps.toisaalta kannattaa välttää paikkaa nimeltä pyllynmäki sillä olen kuullut että siellä on nähty sam bennet, kauhea apinahirviö.

Kyllä pirkko pamlaat asiaa. Huomaa, että olet opiston tuottama native speekkeri.

Nähdään ullan rakussa, heti kun poplaulu-kurssi päättyy. Oli myös ihanan valveutunutta varoittaa kanssaihmisi pyllynmäestä, se on sellasta seutua, että edes pässiönssin pappi ei voi siellä auttaa.
        mutta no worries, kaikki hyvin kunhan, et pelleile appelsiineilla-ne voi tappaa.
        Nähdään 25.25:ttä, klo: 25 kuluvaa wängyeriä.
        p.s Pirkko hyvä, muista tämä kelpo varoitus: lack of the helmet, causes a helvet...

• Pirkko Virtanen
        Wänky kirjoitti:

Kyllä pirkko pamlaat asiaa. Huomaa, että olet opiston tuottama native speekkeri.

Nähdään ullan rakussa, heti kun poplaulu-kurssi päättyy. Oli myös ihanan valveutunutta varoittaa kanssaihmisi pyllynmäestä, se on sellasta seutua, että edes pässiönssin pappi ei voi siellä auttaa.
        mutta no worries, kaikki hyvin kunhan, et pelleile appelsiineilla-ne voi tappaa.
        Nähdään 25.25:ttä, klo: 25 kuluvaa wängyeriä.
        p.s Pirkko hyvä, muista tämä kelpo varoitus: lack of the helmet, causes a helvet...

native spiikkeristä puheen ollen, voitko uskoakaan tätä, mutta yhteinen ystävämme adebisi lieni tässä n25 päivää sitten aivan aidon ja alkuperäisen native spiikkerin nähnyt!!ohhoh, sanon minä.anteeksi etten päässyt mesevään puheyhteyteen tässä 25 vängyäryä, vaikka olimme niin sopineet, nääs olin sekellä.tietty.ja sinisessä karhussa.tietty.ja shellillä.ja huittisten ihastuttavassa vanhassa elokuvateatterissa, jota pyörittää tuleva mieheni pasi,ihana mies.minua kiinnosti erityisesti paikan runsas ja ruokainen buffet.ps.fart in a wheelchair, if u dare

• Kundi

Moi!

Olin joitakin vuosia sitten kyseisellä kurssilla. Jos plussat ja miinukset laskee yhteen, niin lopputulos on positiivinen.

Olet siis 22-vuotias. Meidän kurssilla olisit ollut nuorimmasta päästä vanhimpien ollessa noin 60 ja 70 -vuotiaita.

Huittinen on pieni paikkakunta ja harrastus mahdollisuudet sen mukaisia. Itse en ollut viikonloppuja paikalla, joten en kaivannutkaan paikallisia harrastuksia. Keskustaan opistolta kävelee noin puolessa tunnissa. Ja tuskimpa tuo kävely tekee kennellään meistä pahaa.

Suurin vaikutus siihen miten kurssilla viihtyy on sillä millainen ryhmähenki opiskelijoille muodostuu. Maidän kurssilla henki oli hyvä ja vai muutamalla ihmisellä oli vaikeuksia tulla kahdestaa toimeen, mut ryhmässä se ei haitannut
      kaiken kaikkiaan tuolla kurssilla oli noin 15 henkilöä, joka taitaa olla aika tyypillinen määrä.

Suurin ongelma kurssilla oli opiskelijoiden kovin erilainen engannin taso. Jonkin osasivan alkeet ja muutama taisi olla lukiossa kiroittanut E:n tai L:län enkusta.

Kurssin hinta ei ole suuri. Kolme kuukautta kestävän Huittisissä vietettävän osan aikana on arkipäivinä täyshoito. Englannissa pitää arkisin lounas hommata itse, mut siellä viikonlopun ruuat sisältyivän hintaa. Eli jos vertaa neljän kuukauden asumis ja ruoka kuluja kurssin hintaan, niin eipä juuri oli eroa. Tietysti lentoliput maksavat ja ainakin meillä oli Englannissa retkiä, jotka tehtiin vuokratulla minibussilla, joista siten tuli kuluja, mutta olivat kyllä kokemisen arvoisia.

Kurssin opetus oli pääasiassa asiallista ja hyvää mutta osaltaan huonoa. Suurin huono puoli oli oppilaiden erilainen taso, jolloin kaikille mielekkäiden tehtävien ja harjoitusten tekeminen on parhaallekin opettajalle haaste. Ilmeisesti kurssin opettaja on vaihtunut, sillä aikaisemmassa kommentissa kuvailtu henkilö ei kyllä kuvannut meidän opettajaa.

Tuossa aikasemmassa kommetissa Huittisten kurssia haukuttiin. kKurssi on varmasti paljon opettajasta kiinni. Siinä myös mainittiin, et Suomessa olisi halvempia ja parempia kursseja, mutta jätettiin mainitsematta, että missä. Haluisin tietää että missä sellaisia kursseja on?

Jos vertaa esim. kieliavaimen 4-5 henken ryhmäkursseja, joissa kontakti opetusta on 28 oppituntia(45min?) hinta ero on huomattava. tuollaisen kurssin hinta on yli 400 euroa. Toisaalta opetus on varmasti tehokkaampaa.

Minä sain Huittisissa ja Kendalissa vastinetta rahoilleni. Mut jokainen kurssi on erilainen, joten en tiedä onko kurssisita sinulle hyötyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe