Talo ulosmitattu - kenelle kuuluvat kulut

taloton

Onko kellään kokemusta tilanteesta, jossa talo on ulosmitattu ja omistaja joutunut muuttamaan siitä pois, että kuuluuko tosiaan sähkölaskut (pakollinen peruslämmitys talvella) ym. talon pakolliset kulut tällöin edelleen velallisen maksettaviksi? Ja lainanlyhennys talosta? Näitä kaikkia me ainakin nyt maksamme vaikkei meillä asiaa taloon enää olekaan.

58

9690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laina_ainakin

      Lainanlyhennykset kuuluu maksaa, tottakai. Jos ulosmitatun talon myynnistä tulee enemmän rahaa kuin ulosotossa oli velkoja, loppusumma kuuluu sinulle ja voit maksaa sillä asuntolainan pois. Jos rahat ei riitä, jäät edelleen velkaa pankille.

      Sähkö- ja muut käyttökustannukset kuuluvat talon kulloisellekin omistajalle.

      • gdg34

        En ole aloittaja mutta kenelle talo kuulluu sen ajan kun asukas on häädetty pois eikä taloa ole vielä myyty? Onko se sitten ulosottovirasto? Kuka maksaa kulut, uo ?


      • MiksiMuutto
        gdg34 kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta kenelle talo kuulluu sen ajan kun asukas on häädetty pois eikä taloa ole vielä myyty? Onko se sitten ulosottovirasto? Kuka maksaa kulut, uo ?

        Miten niin asukas on häädetty pois? Kuvaamasi tilanne on erittäin harvinainen poikkeustapaus. Miksi asukas häädettäisiin pois? Niin kauan kuin taloa ei ole myyty, omistaja saa siellä asua ulosmittauksesta huolimatta.


    • MiksiMuutto

      Miksi olette joutuneet muuttamaan pois? Vaikka talo onkin ulosmitattu ja tullaan myymään pakkohuutokaupalla, niin tehän kuitenkin olette vielä tässä vaiheessa sen omistajia (ja siis myös vastuussa kunnossapidosta). Eihän teidän tarvitse muuttaa kuin vasta sitten kun talo oikeasti on myyty ja uusi omistaja on maksanut koko kauppahinnan.

      Kuka teille on sanonut että teillä ei enää ole taloon asiaa?

      • näinpäon

        No niin.Niin kauan kuin sähkösopimusta ei ole irtisanott ja sähköä huusholliin toimitetaan pitää sähkölaskukin maksaa. Onko tuon käsittäminen niin vaikeaa?? Eihän sillä ole sähköfirman kannalta mitään merkitystä, onko kämpässä yhtään asukkia, kunhan sähköä toimitetaan sopimuksen mukaisesti. Kaikenlaista hömppää sitä täällä kyselläänkin.


    • hmjoo

      No ette siitä talosta tosiaan ulos joudu jos ei kerran myyty. Sinä aikana te tietenkin kuluista vastaatte...

    • hometalo

      Ostimme90 luvulla ulosmitatun talon huutokaupalla.Omistaja oli ollut joku firma ja talossa oli sen vuokralaisia.Sähkö-ja vesilaskut oli sitten kauan olleet maksamatta ja asukkaat lähtikun tuli kylmää. Vesimittari oli lisäksi jäätynyt rikki josta tuli iso vesivahinko.Me uudet omistajat jouduimme kylläma ksamaan kaikki rästissä olleet laskut,vaihtoehtona olisi ollut maksaa uudet sähkö-ja vesiliittymät tontille.

      Mutta jso teitä on häädetty talostaniin ei kai teillä enää ole velvollisuus maksaa
      vesi ja sähkölaskuja.Peruslämmön ylläpito voi tietty olla hyvä ettei vesijohdotjääd yja talon arvo romahtaa.Teidän intressissä on että huutokaupassa saa mahdollisin hyvän hinnan että lainat saa kuitattua

      • MiksiMuutto

        "Mutta jso teitä on häädetty talosta"

        Aloittaja puhuu talosta ja sinä puhut talosta. Ei yhdenkään talon omistajaa voi HÄÄTÄÄ omistamastaan talosta; tilanne olisi laillisesti täysin mahdoton. Ei ole olemassa mitään keinoa jolla kukaan voisi häätää talon omistajan niin kauan kuin hän todellakin omistaa talon (eli pakkohuutokauppaa ei ole vielä pidetty eikä talolla ole uutta omistajaa). Ei pankkim, ei vouti, ei poliisi, ei kuikaan.

        Edelleenkin on siis epäselvää MIKSI aloittaja väittää että hänellä ei enää ole omistamaansa taloon asiaa, kun talo on ulosmitattu?


    • Ketjunaloittaja

      Ulosottoviranomainen laittoi talon myyntiin ja pyysi palauttamaan avaimet hänelle.

      • MiksiMuutto

        Ei ole ulosottomiehellä mitään oikeutta vaatia teitä palauttamaan avaimia. Teillä on täysi oikeus asua talossa niin kauan kuin pakkohuutokauppaa ei ole pidetty ja taloa oikeasti joku ostanut (voihan hyvin olla että se ei edes mene kaupaksi ensimmäisessä pakkohuutokaupassa).


      • EiPakko

        Uosottoviranomainen pyysi avaimia, mutta pyyntöön ei olisi ollut minkäänlaista pakkoa suostua. Tottakai ulosottoviranomaiselle on helpompaa jos talo on asumaton (esim. näyttöjen järjestäminen mahdollisille ostajille) mutta jos talossa asuva omistaja ei halua muuttaa niin mitään tarvetta sille ei todellakaan ole vaikka talo olisikin menossa pakkohuutokauppaan. Tietysti, jos olisitte taloon jääneet, teidän olisi pitänyt hyväksyä se että talossa olisi pitänyt järjestää näyttöjä ostajille, mutta näiden määrästä ja ajankohdasta olisi neuvoteltu teidän kanssanne.
        Eri asia tietysti jos itse nimenomaan halusitte muuttaa jo ennen huutokauppaa. Mutta hölmöä se on koska nyt maksatte asumiskuluja kahteen paikkaan.


      • DRFTYUGH

        Tee rikosilmoitus sellaisesta ulosottoviranomaisesta. Avaimet palautuu sinulle niin että vilahtaa.


      • ju1ppi

        Anteeksi, mutta jos mun auto ulosmitataan multa, ni ei mulla oo siihen omistusoikeutta.
        Miks sit taloon ois? :f


      • Siriustako
        DRFTYUGH kirjoitti:

        Tee rikosilmoitus sellaisesta ulosottoviranomaisesta. Avaimet palautuu sinulle niin että vilahtaa.

        eipä auta moinen rikosilmoitus näistä kyrpäulokkeista,,,omasta osakehuoneisto vaihdettiin lukot kun olin käräjäoikeudessa,,tulin ovelleni jossa lappu jossa asiasta ilmoitettiin,,parin päivän sisällä oli omaisuuteni heitetty roskalavalle,,,ei mitään ennakkoilmoitusta asiasta kirjallisena, todisteellisena,,tein siitä Helsingissä rikosilmoituksen,,ei mitään yhteydenottoa poliisin puolelta,,tapahtui v.2010, uusi ostaja oli ostanut sen kiinteistövälittäjän kautta, ilman että oli missään julkisessa myynnissä,,asuntoon oli otettu lainaa 137.000 euroa,,myytiin 94.000 euroon,,omistajalla maat ja mannut, iso osakekämppä Kulosaaressa jne...lätkäisi vielä taannehtivasti puolen vuoden takautuvat vuokravelat niskaan, tuli vuokravelaksi ulosottoon, joka taasen esti vuokra-asunnon saannin,,ei ole oikeutta Suomessa!! Haistakaa vittu oikeuslaitos ja kytät,,,


      • voihanvee

        Haista itse. Jos on puolen vuoden maksamattomat vuokrat/vastikkeet niskassa, niin mitä ihmettä pitäisi tehdä? Jos ei edes voisi heittää kämpästä pihalle? Ja mikä ihmeen rikos se häätö tuossa vaiheessa olisi?? Kaikenlaista marmatusta sitä kuuleekin.


      • Siriustako
        voihanvee kirjoitti:

        Haista itse. Jos on puolen vuoden maksamattomat vuokrat/vastikkeet niskassa, niin mitä ihmettä pitäisi tehdä? Jos ei edes voisi heittää kämpästä pihalle? Ja mikä ihmeen rikos se häätö tuossa vaiheessa olisi?? Kaikenlaista marmatusta sitä kuuleekin.

        Kuules,,jos olen itse omistanut osakehuoneiston ja siihen vaihdetaan lukot,,,ilman todisteellista kirjallista ilmoitusta häätö,,uusi omistaja lätkäisee minulle puolen vuoden taanehtivat vuokrat ajalta jolloin olen ollut vielä osakkeenomistaja,,eli haista vaan sieltä vitun alta mistä tuulee,,lue teksti huolella ja lue vielä ymmärtääksesi...Uuno!


      • MiksiMuutto
        ju1ppi kirjoitti:

        Anteeksi, mutta jos mun auto ulosmitataan multa, ni ei mulla oo siihen omistusoikeutta.
        Miks sit taloon ois? :f

        On sinulla siihen omistusoikeus niin kauan kuin vouti ei ole sitä myynyt eteenpäin.


    • kylläpäjanottaa

      Patska juttu ja kaiken lisäksi edessä. Aion lähteä ennen pakkohuuto kauppa lätkimään, en kyllä jää katsomaan ihmisten pilkkaamista. Mitä sillä on väliä jos ei koskaan pysty maksamaan velkojaan kuitenkaan. Miltä tuntuu olla todella köyhä? Kohta sen tiedän itsekkin.

    • 8-2

      Niin kauan kun olet paperilla talon omistaja vastaat kaikista kuluista riippumatta siitä asutko siellä vaiko et.

      • jeejeeeej

        Vaan jos piikki on auki jo ulosotossa, niin sinne mahtuu lisää. TYhjästä on paha nyhjästä.


      • 8-2
        jeejeeeej kirjoitti:

        Vaan jos piikki on auki jo ulosotossa, niin sinne mahtuu lisää. TYhjästä on paha nyhjästä.

        Tuolla ei ole mitään merkitystä. Vastuu pysyy vaikkei olisikaan millä maksaa.


    • Velaton

      Pakkohutokauppahan suoritetaan kaupungin ulosottotoimistossa,,,Minulta vuosi sitten talo mitattiin ulos,,saan asua tässä, nyt tämä myynnissä kiinteistövälityksessä,,,määrätyn ajan jonka jälkeen tulee pakkohuutokauppa jos talo ei mene kaupaksi..

    • Almah

      Onneksi ei ole kokemusta noin murheellisesta tilanteesta, mutta eikö tuossa voisi käänytyä jonkun oikeusaputoimiston puoleen ja varmistaa asia? Käsittääkseni sellainen apu on ilmainen, jos ja kun voidaan osoittaa, ettei asianomistajalla ole maksukykyä, Tsemppiä ap:lle joka tapauksessa.

    • siihen asti kun talo on myyty niin teillä on oikeus asua mutta ette saa purkaa taloa ym. ja kaikki kiinteistöverot vesi ja sähkö laskut kuuluvat teille mutta miksi pitäisitte perus lämpöä päällä jos ette siellä asu itse ainakaan en pitäis päällä tuossa tilanteessa pitäisin kylmillään mutta sitten jos menee kauan et talo myydään niin voi huonontaa talon arvoa tosin se saattaa muutenkin mennä halvalla ku ulosotto mies päättää että hyväksyykö tarjouksen teiltä kysymättä

    • fyu9yul

      Maksaisitte laskunne niin ei olisi ulosotto miehellä asiaa teille.

      • huoh

        Olipa järkevä kommentti, ihanko itse keksit.....


      • 8-2
        huoh kirjoitti:

        Olipa järkevä kommentti, ihanko itse keksit.....

        Jokaisen ulosotossa olevan olisi pitänyt keksiä tuo lause jo hyvissä ajoin ennen ulosottoon joutumistaan.


      • ex-yrittäjä
        8-2 kirjoitti:

        Jokaisen ulosotossa olevan olisi pitänyt keksiä tuo lause jo hyvissä ajoin ennen ulosottoon joutumistaan.

        Sulla taitaa olla virka? Vai maksetaanko tulosi erilaisina tukina?


      • 8-2
        ex-yrittäjä kirjoitti:

        Sulla taitaa olla virka? Vai maksetaanko tulosi erilaisina tukina?

        Tiedoksesi. Olen ihan tavallinen duunari, joka hoitaa asiansa siten ettei joudu ulosottomiehen kanssa tekemisiin.


      • työmiestoisinaan
        8-2 kirjoitti:

        Tiedoksesi. Olen ihan tavallinen duunari, joka hoitaa asiansa siten ettei joudu ulosottomiehen kanssa tekemisiin.

        ainakin niin kauan kuin sitä duunia sinullekkaan riittää. mistä näitä rikkaitten pentuja oikein ryömii, huoh. laman pohjaa ei olla edes nähty vielä eli moni pääsee vielä itse kokemaan mitä se köyhyys oikeasti tarkoittaa kun siitä ei ole mitään hajua kuin harvalla ja osaavat arvostaa mailmaa näin ollen eri silmin ja töitä kun olisi niin tekisin ja teen. moni muukin samassa tilanteesa tyät loppuneet ja laskut alkavat kerääntyä . tarpeeksi pitkään kun laskut kerääntyvät niin ulosotosta aletaan ottamaan yhteyttä niin tämä homma toimii suomessa. no jos on varaton niin se piikki on loputon olkoon vastuuta tai ei . rahattomalta kun ei koskaan saa latiakaan :D jollei se halua itse maksaa. lisää kokoomusta suomeen ja kreikan tuki paketteja niin saadaan suomikin selvitys tilaan sitten on rikkaatkin leipä jonossa , vaan sittenpähän nähdään kenen kantti kestää tulla sinne leipä jonoon lakki kourassa .


    • Rikastus

      Ja myyntihinta mikä on ennen pakkohuutokauppaa ,,siitä noin 45-50 pros on sitten pakkohuudon pohjat,,,,,

    • ArtsiAapeli

      Eiköhän se Artisti maksa sen itse :)

    • velallinenukko

      minulla samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. sanoin UO miehelle että muista käydä lämmittämässä taloa aina kun lähdet töistä. öljyt oli loppunut ja puilla piti lämmittää. Sanoin etten tule enää "sinun taloasi" hoitamaan. sovittiin että asun siellä niin pitkään kun myyntiaika vaatii ja lämmittelen pesää. Ei ollut herra enää kauhean kiinnostunut ottamaan taloa. Tähäm tapauksenn on vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä tilannetta, mikä on tilanne esim pankin kanssa. tsemppiä kuitenkin kyllä se jossainvaiheessa helpottaa

      • muuten hyvä mutta ulosotto mies ei voi häätää ketään asunnosta ennen kuin se on myyty ja mitä tulee tuohon sun lauseeseen Sanoin etten tule enää "sinun taloasi" hoitamaan niin asia on et sä ite siitä kärsit ku siitä ei saada sitä hintaa et vastais velkoja ym ei niitä kiinosta et mitä ne saa kunhan saavat siitä jotain ei ne tule sun taloo lämmittää mut voit olla varma jos et ole hoitanut velkaasi niin ei ne unohda ja ei niitä peloitella lausunnoilla ettet sinä tee se talo lahoo vaan ja saat vähemmän käteen mut voit olla varma ettei ne unohda et ne suunittelee ja laskee voitko olla varma ettei ne ole jo pistänyt sitä myyntiin ? se riittää et on ilmoitettu ja sun tapauksessa on niin tehty tai sit keskustelu toimistolla jos on vastaan sanomista mut nämähän on tehty kerta ulosotto mies on ollut yhteydessä ei siitä sen jälkeen tuu erillis ilmoitusta. ja jos et hoida taloasi niin se on ainoastaan sulta pois :D älä anna valheellisia lausuntoja julkisesti
        kerta joku voi viel uskoo


      • 8-2
        jp0206jg kirjoitti:

        muuten hyvä mutta ulosotto mies ei voi häätää ketään asunnosta ennen kuin se on myyty ja mitä tulee tuohon sun lauseeseen Sanoin etten tule enää "sinun taloasi" hoitamaan niin asia on et sä ite siitä kärsit ku siitä ei saada sitä hintaa et vastais velkoja ym ei niitä kiinosta et mitä ne saa kunhan saavat siitä jotain ei ne tule sun taloo lämmittää mut voit olla varma jos et ole hoitanut velkaasi niin ei ne unohda ja ei niitä peloitella lausunnoilla ettet sinä tee se talo lahoo vaan ja saat vähemmän käteen mut voit olla varma ettei ne unohda et ne suunittelee ja laskee voitko olla varma ettei ne ole jo pistänyt sitä myyntiin ? se riittää et on ilmoitettu ja sun tapauksessa on niin tehty tai sit keskustelu toimistolla jos on vastaan sanomista mut nämähän on tehty kerta ulosotto mies on ollut yhteydessä ei siitä sen jälkeen tuu erillis ilmoitusta. ja jos et hoida taloasi niin se on ainoastaan sulta pois :D älä anna valheellisia lausuntoja julkisesti
        kerta joku voi viel uskoo

        Voisitko ystävällisesti kertoa mitä yrität sanoa tuolla kirjoituksella, josta ei saa mitään tolkkua.


    • öhönäke

      alakakaa pakolaisiksi niin saatte vielä korvausta siitä että teidät "häädettiin". Sellaista täällä suomessa on tällä hetkellä ENNEN vaaleja.!

    • Takavarikoitumitattuna

      Oma talo on eri kun muun omistama vaikkapa pankin jolle ei ole maksettu asuntolainoja sovitusti.
      Ei oikeestaan ehkä voi omistaa ku korkeintaan maksamansa osuuden jos sitäkään.
      Omistamiseen oikeuttavat asiapaperit saattavat hyvinkin yleisesti olla jonkin pankin holvissa
      muussa kun omassa tallelokerossa vaikka puheissa leveiltäisiin asuvansa "omassa asunnossa" vaikka edes suurinta osaa ei ois maksettu osamaksuna?
      Auton rekisteriotteessakin haltijan nimen kohdalla voi lukea aivan ihan eri nimi kun omistajan ja siitä huolimatta ajetaan kun omalla autolla ellei lujempaakin.
      Sähkösopimus asijakasta taasen ilmeisesti koitetaan laskuttaa nii kauan kunnes sähkösopumus on irtisanottu?
      kaikki koittaa kus..ettaa..
      Kiinteistöverottaja tuskin antaa armon käydä myöskään..
      Kirjoilla olija ja allekirjoittaja on myös olemassa jossain asiapaperissa yleensä aina
      vaikkei hän ois lukenu kaikkea pikku printtiä mitä niissä lukikaan?

      • oli puhe et omistat talon eikä jos oot ostanut velaksi tietekin et jos oot ostanut talon pankkivelalla niin silloin omistaja on pankki et sinä


      • Weikkonen

        Eiköhän omistaja ole kiinteistörekisteriin merkitty omistaja, jolla on lainhuuto kiinteistöön. Koskee siis kiinteä omaisuutta.
        Osakehuoneistossa (As. osake) omistat vain osakkeet ja vastaat niistä aiheutuvista kustannuksista (yhtiövastike). Pankilla on talosi panttikirjat/osakekirjasi vain lainan vakuutena. Omistaja päättää miten omaisuuttaan hoitaa sekä vastaa siitä aiheutuvista kuluista omistajan vaihdokseen saakka.


      • jp0206jg kirjoitti:

        oli puhe et omistat talon eikä jos oot ostanut velaksi tietekin et jos oot ostanut talon pankkivelalla niin silloin omistaja on pankki et sinä

        itse lähin sillä kantilta et talo on oma niinkuin mulla ja sit jos on pankkivelalla ostettu niin sit mennään sopimuksen mukaan ja muuten samanlailla jos ulosotto ottaa talon niin oli pankkivvelka tai ei niin kauan ku talo on sun nimissä sulla on oikeus asua siinnä sillä ei ole pankilla tai ulosotto viranomaisella paljonkaan sanottavaa et älä jaksa höpöttää siihen asti sulla on täys sana valta taloon muuten ku purkaminen ei ole sallittu eli rautalangasta vääntämällä niin kauan ku talo on sun nimissä ei sieltä voi ketään sua häätää pois piste ja ite päätät et onko siel lämmitykset päällä vai ei tai tulla sanomaan et miten sun pitää siellä olla


      • Weikkonen kirjoitti:

        Eiköhän omistaja ole kiinteistörekisteriin merkitty omistaja, jolla on lainhuuto kiinteistöön. Koskee siis kiinteä omaisuutta.
        Osakehuoneistossa (As. osake) omistat vain osakkeet ja vastaat niistä aiheutuvista kustannuksista (yhtiövastike). Pankilla on talosi panttikirjat/osakekirjasi vain lainan vakuutena. Omistaja päättää miten omaisuuttaan hoitaa sekä vastaa siitä aiheutuvista kuluista omistajan vaihdokseen saakka.

        Weikkonen nimenomaan näin en osannut vaan selittää sitä oikein


    • Artisti_maksaa_aina

      voi kun olisitte huomanneet vuokrata sen pilkkahintaan elinikäisellä vuokrasopimuksella "lähipiiriin". Siinähän sitä olisi ollut kiva voudin myydä...
      Eikös AKT:ssäkin Rädyn sihteerillä ollut joku tuollainen viritelmä - tosin eri syystä.

    • 14947573822

      Onkos tämä vouti nyt ihan tehtäviensä tasalla, eihän ketään voi häätää nin kauan kun talo ei ole myyty. Älä vie avaimia, tai hae takaisin ja muuta taloon taas nin kauaks kuin joku muu ostaa sen. Oikeusaputoimistosta pitäisi löytyä neuvoa miten voit asiassa toimia.

      • PITSAKUSKI

        Onko Ylä-Savo kyseessä? Siellä on omat lait ja käytännöt.


    • Ei taida olla ihan oma jos ulosmitataan. Ulosmittaus tapahtuu kun ei ole pystynyt maksuja maksamaan ja silti pitäisi saada asua....?? Eli vuokralainenkin voisi asua jos ei pysty vuokraa maksamaan.... jessus missä kuplassa te ihmiset elätti!! Taas yksi kun on kehunut omistavansa asuntonsa mutta on vaan pankin talkkarina!!!

    • oikeinjaväärin

      Jos talo on lainojen vakuutena niin tuskin sitä voidaan myydä minnekään ilman pankin lupaa..

      Ulosottomies varmaan voi talon pistää myyntiin mutta eiköhän pankki viimekädessä päätä pohjahinnan. Tuskin pankki antaa mennä kämpän alle lainaosuuden ja tätä kautta kämppä kannattaa pitää aina kattohirttä myöten velkaisena :)

      Noihin avaimiin sanoisin, et huuhaata.. ei ole ulosottomiehellä oikeutta häätää ketään omasta kämpästä jos kerta omistajakin vielä (myydä tosin saa mut pankki päättää pohjat).

    • elämää

      Omasta kokemuksesta voin kertoa...talostani tuli ulosmittauspäätös..soitin ulosottomiehelle et mitä tämä tarkoittaa..joudunko lähtemään pihalle..kyse on kuulema siitä,että omaisuus reallisoidaan velkojen vuoksi,itse sain valita kiinteistävälittäjän.ulosottomies sanoi,että normaalisti asut ja elät talossa myynnin ajan..mikäli välittäjä ei saa taloa myytyä niin sitten suoritetaan pakkohuutokauppa..tiedoksi,että näytöillä ihmisillä ei ole mitään tietoa ulosmittauksesta..vasta kaupantekohetkellä asia selvisi ostajalle kun kauppasummasta tilitettiin osa minulle ja osa ulosottovirastoon...
      Saimme onneksi välittäjän kautta talon myytyä.asuntolainan lyhennyksiä emme maksaneet ulosmittausilm.jälkeen..mutta tietysti lämmitys kulut ym maksettiin normaalisti,ettei tule mitään vaurioita ...

    • ep.tieto

      Entä jos asianomaisen t. aviopuolison kanssa on yhteisomistuksessa joku osake t. talo t. tila ja uo-viranomainen vaatii toisen omistajan veloista ulosmittausta. Voiko asiaa estää muuten kuin ostamalla kokonaan omakseen?

    • ep.tieto

      Siis suomeksi: en ymmärrä, miksi sinun pitäisi antaa kotisi avaimet jollekin, jolla ei ole dokumenttia siitä, että hänellä on omistusoikeus asuntoosi.

      • Tuiskulikka

        Kokemuksesta tiedän! Omistin puoleksi kesämökin. Toisella ulosotossa paljon velkaa, minulla ei ollenkaan velkaa. Mökki piti laittaa myyntiin ulosoton käskystä ja minun osuuteni ulosmitattiin myös, koska en halunnut ostaa hänen osuuttaan. Ei menny kaupaksi. Laittoivat nettihuutokauppaan ja sit myytiin. Olimme mökillä aivan loppuun asti.


    • OttoUlos

      Eiköhän se mene näin:
      http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/haato.html

      Ei kannata uskoa kaikkeen soopaan mitä tässä keskustelussa tuntuu rittävän.

      • MiksiMuutto

        Noinhan se juuri menee silloin kun kyseessä on HÄÄTÖ. Mutta kun talon OMISTAJAA EI VOI HÄÄTÄÄ omistamastaan talosta!! Sen olen jo ylempänä selvästi kertonut.

        Niin kauan kuin taloa ei ole myyty (joko pakkohuutokaupalla tai muuten) ja sillä ei ole uutta omistajaa, ei sen nykyistä omistajaa voi mitenkään häätää talosta vaikka hänellä olisi vuoden lainaerät maksamatta.

        Tuo antamassasi linkissä kuvailtu häätöprosessi tulee kyseeseen vasta sitten kun talo on myyty, sillä on uusi omistaja, ja uusi omistaja hakee häätöä koska talon alkuperäinen omistaja ei ole suostunut muuttamaan.


    • Huutokauppakeisari

      Kiinteistö, eli omakotitalo on aina maanmittauslaitoksen rekisterissä talon omistajan nimissä, jos siittä on lainaa niin silloin se on kiinnitetty ja siittä on olemassa panttikirjat, jotka on pankin hallussa ja siittä merkintä myös kiinteistörekisterissä näkyy, eli ei pankki sitä silloinkaan omista. Samoin jos se on ulosmitattu niin sekin näkyy kiinteistörekisterissä rasitteena. Aina kun joku on ostamassa taloa niin ostajan velvollisuus on tarkistaa kiinteistörekisteristä rasitteet. Jos se on ulosmitattu tai jotain vastaavia rasitteita, niin uusi omistaja ei saa siihen lainhuutoa itselle. Yleensä nämä asiat hoitaa pankit ja kiinteistövälittäjät.

    • Anonyymi

      Muistakaa, että AINA kun on pankki talon takaajana, niin se on on ensisijaisena lainan takuun saajana ennen ulosottoo.fi se mitä jää lainojen lyhennysten jäkeen, saa ulosotto!

    • Anonyymi

      Eihän nämä jutut voi olla totta? Suomihan on maailman onnellisin maa ja sipilähän sanoi että hyvin menee? Eikö nämä asiat olekkaan totta? Eikö ihmiset omistakkaan niitä hienoja taloja vaan ovat veloissa? Käsittämätöntä...minä ihan luulin....

    • Anonyymi

      jos olet joutunut muuttamaan talosta pois niin älä vaivaa enää päätäsi talon asioilla jätä UO miehen riesaksi. Itse olin samassa tilanteessa ja UO mies pyysi avaimia sanoin on talvi tulossa en huolehdi mistään lämmöistä enkä lumihommista en mistään. sanoin ole sinä siellä talonmiehenä. Silloin UO mies sanoi : pidä vaan avaimet ja olisi hyvä jos hoitaisit taloa, sanoin ok. Talo myytiin keväällä hoidettuna.

    • Anonyymi

      Nostan tämän asian esille. Onko tilanne muuttunut nyt koronan aikana?
      Oma taloni on ulosmitattu, velkaa on noin 20t eli vain kolmasosa kiinteistön (asuinrakennus ja maat) arvosta. Minimillään.

      Jouduin luovuttamaan taloni avaimet jo pari vuotta sitten. Olen lämmittänyt ja hoitanut kiinteistön velvoitteet tähän päivään saakka. Asun muualla siis ja talo on tyhjänä. Nyt pakkohuutokauppaa on käyty kaksi kierrosta, tarjouksia ei ole tullut kuin muutama tonni. Ostohalukkuutta ei ole muuttotappiokuntaan, jossa ei ole enää palvelujakaan. Nyt vouti sanoi, että ulosmittaus peruutetaan kun ei tule myyntiä. Samaan aikaan nykyisestä vuokra-asunnosta sain irtisanomisilmoituksen, asunto myydään alta.

      Nyt kysyn, voinko muuttaa talooni siis takaisin? Pyytää/vaatia avaimet ja tilata muuttoauto? Kukaan ei kerro miten taloni kanssa muutoin voin toimia. Kun olen kohta asunnoton, on järjetöntä pitää omaa taloa asumattomana. Entä jatkossa, uhkaako vouti jollain muulla pakkotoimella kiinteistön suhteen? Eläketulon ulosottoon tietysti suostun.

    • Anonyymi

      Tuota tuota, kaikki sopimukset kuuluvat maksettavaksi niin kauan kun sopimus on voimassa. Jos vaikka on määräaikainen 24kk sopimus voimassa vaikka sähkölaskussa niin periaatteessa voi olla maksettava niin pitkään kunnes umpeutuu tai tulee uusi asukas. Tuo kannattaa kysyä sähkölaitokselta ja tarkistaa sähkösopimuksesta, että voiko purkaa.

      Sopimukset jotka voit purkaa, voit tietenkin purkaa ja maksut menee jonkun muun maksettavaksi eikä sen pitäisi olla sinun ongelma koska et enää asu.

      Ulosotto toki perii kuluja velalliselta: https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto/ulosottomaksut.html

      Eli jos UO myy kiinteistön niin 1100€ menee suoraan sille.

      Lainanlyhennys ilman muuta kuuluu velallisen maksaa. Ulosotto kun realisoi kiinteistön niin ottaa omat kulunsa taulukkomaksujen mukaan ja lopuilla rahoilla lyhennetään ulosotossa olevaa pääomaa. Eli jos kaikki ulosottoon siirretyt maksut saadaan kuitattua, sen jälkeen varmaan tulee pankki ottamaan osansa kun asunto ollut vakuutena.

      Loput rahat sitten tulee velalliselle ja voi päästä velattomaksi. Tai jos jää velkaa vielä niin loput jää maksettavaksi.

      Tarinan opetus on tietenkin se, että:

      1. Älä päästä ikinä mitään ulosottoon
      2. Jos jotain menee väistämättä ulosottoon, maksa ihan kaikki saatavat erääntymisjärjestyksessä, että ulosottoon menisi mahdollisimman vähän ja myöhään.
      3. Jos ulosottoon kaikesta huolimatta menee jotain ja niitä ei saa vähennettyä palkasta lyhentämällä, ja on realisoinnit edessä. Älä anna ulosoton realisoida mitään vaan realisoi itse.

      Velallisen ei yksinkertaisesti kannata rikastuttaa perintätoimistoja ja ulosottoa. Ennemmin myy itse omaisuutensa niin että saa mahdollisimman paljon rahaa siitä ja makselee velkoja pois.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe